Miljøvenlig blomstertransport

4. Introduktion

4.1 Baggrund
4.1.1 Transport og miljø
4.2 Formål
4.2.1 Depotkonceptet
4.3 Generelt om Container Centralen
4.3.1 CC-containere
4.4 Projektets gennemførelse

4.1 Baggrund

Container Centralens planlagte udvidelse af blomstertransport-pool-systemet ved indførelse af depoter-/centrallagre, har til formål at reducere kørslen af tom emballage. Dette projekt har til formål at gennemføre en miljøvurdering af miljøeffekterne ved den ændrede logistikløsning.

Projektet er et led i Miljørådets og Miljøstyrelsens indsats på godstransportområdet. Formålet med indsatsen har fra 1998 generelt været at:
stimulere udviklingen af miljøoptimerede transportydelser,
stimulere markedet for miljøoptimeret transport (indkøbsvejledninger, vurderingsværktøjer til brug for transportkøbere m.v.),
fremme en resultatorienteret dialog - især i "Godstransportpanelet" med de væsentligste offentlige og private aktører inden for området. Indsatsen bygger på frivillighed kombineret med opbygning af markedspres.

4.1.1 Transport og miljø

Forholdet mellem transport og miljø er et af de væsentlige elementer for udviklingen hen mod en bæredygtig udvikling. Siden begyndelsen af 1980´erne er vejtransporten af gods i Europa øget med 45%. Stigningen i vejtransporten har blandt andet medført, at vejtrafikkens CO2-udslip er steget med 35% i perioden 1985-1995.

Prognoserne spår en forsat vækst i løbet af de næste 10 år, og der er ikke udsigt til væsentlige skift i udviklingen. Den forsatte vækst i transportydelser og trafikmængde har medført en række miljøproblemer, som kan opdeles i følgende tre kategorier:
globale miljøproblemer (bidrag til drivhuseffekten),
regionale miljøproblemer (bidrag til vegetationsskader, skovdød, sur nedbør og kvælstofdeponering),
lokale miljøproblemer (høje koncentrationer af sundhedsskadelige stoffer, støj, belastning af naturen, forurening af overflade- og grundvand, trafikulykker, utryghed m.m.)

I Danmark er trafikken steget med ca. 60% siden 1980. Stigningen har siden 1988 været på 25% for persontrafik og ca. 15% for godstrafikken. På trods af denne stigning er der i perioden 1988-1998 sket en reduktion i udslip af HC, CO, NOX og partikler fra trafikken. Udslippet CO2 pr. produceret trafikkilometer har i samme periode kun undergået en ganske svag reduktion.

Figur 1.1
Udviklingen i udledningen til luft i forhold til trafikudviklingen 1988-1998 (Ref. 1)

Der blev i forbindelse med Transporthandlingsplanen i 1990 opstillet konkrete målsætninger med hensyn til reduktion af transportsektorens belastning af miljøet. Målsætningerne, som blev bekræftet i forbindelsen med udarbejdelse af Trafikministeriets "Begrænsning af transportsektorens CO2–udslip – Muligheder og virkemidler", lyder:
Udslippet af NOX og HC skal reduceres med 40% inden 2000 og 60% inden 2010 i forhold til 1988.
Udledning af partikler skal halveres i perioden 1988-2010.

CO2-udslippets fordeling på de forskellige transporttyper, ses af nedenstående figur.

Figur 1.2
CO2-udslippet i 1998 fordelt på de forskellige transporttyper (Ref. 1)

4.2 Formål

Formålet med dette projekt er at gennemføre en miljøvurdering af miljøeffekterne ved Container Centralens planlagte udvidelse af sit eksisterende blomstertransport-pool-system ved indførelse af et depot-/centrallagerkoncept, i det efterfølgende omtalt som depotkoncept.

Hovedmålet med indførelse af depotkonceptet er, at alle lastbiler skal køre fyldte rundt, således at kørsel med tomme emballager reduceres til et minimum.

4.2.1 Depotkonceptet

Container Centralen ønsker som pool-administrator at opbygge depoter, som betyder at det bliver lettere, billigere og mere miljøvenligt at anvende poolsystemer til transport af varer.

Depoterne skal kunne fungere som pool-operatører, som betjener brugere af CC-udstyr. Depoterne skal have kapacitet til at kunne håndtere returforløb for producenter, vognmænd, handlende, eksportører og butikker, og de skal kunne fungere som buffer/centrallager for andre CC-depoter i Europa.

Til styring af kommunikationen mellem aktørerne i systemet er det tanken at Distributed Datanet (et elektronisk handelssystem) skal udvides til at kunne håndtere opgaver i forbindelse med etablering af depotkonceptet.

Det skal være muligt for kunderne at have adgang til:
clearing/booking af CC-udstyr
adgang til saldooplysninger
depot-info
antal
betaling
etc.
Internet applikationer vil ligeledes blive anvendt, hvilket vil sikre bred adgang til IT-systemerne.

4.3 Generelt om Container Centralen

Container Centralen blev oprettet i 1981 med det formål at etablere et genbrugscontainersystem til transport af potteplanter. Genbrugscontainersystemet skulle ved hjælp af rullecontainere på en effektiv måde kunne anvendes både af producent, salgsled, transportør og detailhandel.

CC-containeren blev sat i produktion og har igennem årene afløst de tidligere brugte gittercontainere. Kunderne er gartnere, vognmænd, grossister, havecentre, auktioner og blomsterhandlere.

I dag er produktdiffentieringen udvidet til en række nye områder. Kerneområdet er stadig gartneribranchen, men strategien er udvidet til generelt at kunne levere transportemballageløsninger via poolsystemer med spændende miljøperspektiver.

Container Centralen opererer på tværs af landegrænser i et europæisk netværk. Hovedsædet ligger i Odense, og der er afdelinger i Holland, Tyskland, England, Frankrig, Spanien og Italien samt et net af samarbejdspartnere i det øvrige Europa.

Container Centralens Pool system er baseret på en-til-en udveksling.
Det vil sige, at tomme containere udveksles med fyldte containere og omvendt.

Enhver bruger, der er med i logistikkæden, råder i princippet over præcis det antal enheder, der er brug for i den daglige distribution. Ved levering til kunder, lagre og distributører byttes en-til-en.

CC-systemerne er standardiserede og kan tilpasses forskellige behov i mange forskellige brancher. Hvert enkelt system sikrer brugeren fri ombytningsret i hvert led af distributionskæden.

CC-konceptet er baseret på, at kunderne lejer adgang til den type og antal transportemballager, der aktuelt er brug for. Mængden kan ved korttidsleje justeres efter sæsonmæssige behov.

CC-containersystemerne:
udlejes til kunder over alt i Europa - enten på lang- eller korttidskontrakter,
anvendes både nationalt i de enkelte lande og i grænseoverskridende samhandel,
fremstilles på højteknologisk produktionsudstyr af de bedste producenter i Europa,
kvalitetssikres via stikprøvekontrol hos producenter samt reparationsværksteder, hvor der ligeledes foregår løbende kvalitetskontrol.

Der er et bredt sortiment af transportemballager, som finder anvendelse for utallige produktkategorier og i en bred vifte af brancher.

4.3.1 CC-containere

CC-containere anvendes blandt andet til transport af potteplanter og er den mest anvendte transportemballage til potteplanter i hele EU. CC-containere anvendes desuden bredt i andre lande inden- og udenfor Europa. CC-containere anvendes både i USA, Canada, Japan og Australien.

CC-containeren består af 1 bundramme på hjul, 4 søjlerør og normalt ca. 5 hylder. Alle materialer indgår i genbrugssystemet.

Målene på 1350 x 570 mm giver optimal udnyttelse af lukkede termo lastbiler.

Mens containerne er i brug, er der lejlighedsvis brug for reparation og vedligehold af de enkelte dele. Denne proces sker løbende. Efter containerne har været i anvendelse i en årrække vil der kunne forekomme enkeltdele, som enten bliver helt nedslidte eller typisk har fået en behandling, så delene bliver defekte. De fleste af de helt nedslidte dele kan genanvendes, idet bundrammen er af varmforzinket stål, hjulene er fremstillet af nylon (PA), søjlerør og små dele er af forzinket stål, og hylderne er fremstillet af krydsfiner og forzinket stål.

Ca. 2 millioner CC-containere er i omløb og beholdningen øges løbende.

4.4 Projektets gennemførelse

Denne rapport er resultatet af første fase i et projekt vedr. udvidelse af Container Centralens poolsystem med et depotkoncept.

Projektet er opdelt i følgende 3 faser:

  1. Miljøscreening og dokumentationssystem (nærværende projekt).
  2. Implementering af depotkoncept.
  3. Erfaringsindsamling til endelig dokumentation for miljøeffekterne af depotkonceptet.

I fase 1 er der foretaget en indledende miljøscreening af transportsystemet samt opbygget et dokumentationssystem til opsamling og behandling af relevante miljødata. I denne fase er det samtidig sikret, at der opnås bæredygtighed og miljøvenlighed i både logistik, lastningsenheder, kapacitetsudnyttelse, depotopbygning og -indretning.

I fase 2 vil der ske en indkøring af depot-/centrallagersystemet, herunder computer software og distributionssystem, og i denne forbindelse vil det under fase 1 opbyggede dokumentationssystem blive implementeret, og miljødata vil blive indsamlet løbende over et år.

I fase 3 vil erfaringerne med det etablerede transportsystem blive indsamlet og behandlet, og der udarbejdes endelig dokumentation for miljøeffekterne af transportsystemet.

Gennemførsel af fase 2 og 3 vil afhænge af resultaterne i fase 1.

Fase 1 har forløbet som følger:

1. Afgrænsning af miljøvurderingen, hvor det blev fastlagt, hvor stor en del af systemets livsforløb, der skulle medtages i vurderingen og hvilke parametre systemet skulle vurderes på. Ved afgrænsningen blev følgende fastlagt: indledende systemgrænser, datakategorier, kriterier for hvilke inputs og outputs, der skulle medtages, krav til datakvalitet, detaljeringsgrad og antagelser.
 
2. Indsamling af data, hvor alle tilgængelige data blev indsamlet. Hvis det ikke var muligt umiddelbart at sætte tal på en ønsket parameter, blev parameteren medtaget i dokumentationssystemet, og data vil således opsamles fremover.
 
3. Klassificering af data, hvor de indsamlede data blev grupperet efter effekter, således at den endelige vurdering blev mere overskuelig.
 
4. Vurdering af indsamlede data. De indsamlede og klassificerede data blev vurderet og der blev udarbejdet en rapport med resultaterne af miljøvurderingen.
 
5. Forbedring af system, hvor de optimeringsmuligheder, som screeningen sandsynliggjorde, indarbejdedes i transportsystemets opbygning.
 
6. Udarbejdelse af dokumentationssystem, som sikrer løbende indsamling og registrering af relevante data.

Gennemførelse af det samlede projekt forløber i henhold til nedenstående tidsplan:

Figur 1.3
Tidsplan for det samlede projekt vedr. depotkoncept

f1.3.gif (22217 bytes)