| Forside | | Indhold | | Forrige | |
Næste |
Miljøvenlig blomstertransport
Container Centralens planlagte udvidelse af blomstertransport-pool-systemet ved
indførelse af depoter-/centrallagre, har til formål at reducere kørslen af tom
emballage. Dette projekt har til formål at gennemføre en miljøvurdering af
miljøeffekterne ved den ændrede logistikløsning.
Projektet er et led i Miljørådets og Miljøstyrelsens indsats på
godstransportområdet. Formålet med indsatsen har fra 1998 generelt været at:
 | stimulere udviklingen af miljøoptimerede transportydelser, |
 | stimulere markedet for miljøoptimeret transport (indkøbsvejledninger,
vurderingsværktøjer til brug for transportkøbere m.v.), |
 | fremme en resultatorienteret dialog - især i "Godstransportpanelet" med de
væsentligste offentlige og private aktører inden for området. Indsatsen bygger på
frivillighed kombineret med opbygning af markedspres. |
Forholdet mellem transport og miljø er et af de væsentlige elementer for udviklingen
hen mod en bæredygtig udvikling. Siden begyndelsen af 1980´erne er vejtransporten af
gods i Europa øget med 45%. Stigningen i vejtransporten har blandt andet medført, at
vejtrafikkens CO2-udslip er steget med 35% i perioden 1985-1995.
Prognoserne spår en forsat vækst i løbet af de næste 10 år, og der er ikke udsigt
til væsentlige skift i udviklingen. Den forsatte vækst i transportydelser og
trafikmængde har medført en række miljøproblemer, som kan opdeles i følgende tre
kategorier:
 | globale miljøproblemer (bidrag til drivhuseffekten), |
 | regionale miljøproblemer (bidrag til vegetationsskader, skovdød, sur nedbør og
kvælstofdeponering), |
 | lokale miljøproblemer (høje koncentrationer af sundhedsskadelige stoffer, støj,
belastning af naturen, forurening af overflade- og grundvand, trafikulykker, utryghed
m.m.) |
I Danmark er trafikken steget med ca. 60% siden 1980. Stigningen har siden 1988 været
på 25% for persontrafik og ca. 15% for godstrafikken. På trods af denne stigning er der
i perioden 1988-1998 sket en reduktion i udslip af HC, CO, NOX og partikler fra
trafikken. Udslippet CO2 pr. produceret trafikkilometer har i samme periode kun
undergået en ganske svag reduktion.
Figur 1.1
Udviklingen i udledningen til luft i forhold til trafikudviklingen 1988-1998 (Ref. 1)

Der blev i forbindelse med Transporthandlingsplanen i 1990 opstillet konkrete
målsætninger med hensyn til reduktion af transportsektorens belastning af miljøet.
Målsætningerne, som blev bekræftet i forbindelsen med udarbejdelse af
Trafikministeriets "Begrænsning af transportsektorens CO2udslip
Muligheder og virkemidler", lyder:
 | Udslippet af NOX og HC skal reduceres med 40% inden 2000 og 60% inden 2010 i
forhold til 1988. |
 | Udledning af partikler skal halveres i perioden 1988-2010. |
CO2-udslippets fordeling på de forskellige transporttyper,
ses af nedenstående figur.
Figur 1.2
CO2-udslippet i 1998 fordelt på de forskellige transporttyper (Ref. 1)

Formålet med dette projekt er at gennemføre en miljøvurdering af
miljøeffekterne ved Container Centralens planlagte udvidelse af sit eksisterende
blomstertransport-pool-system ved indførelse af et depot-/centrallagerkoncept, i det
efterfølgende omtalt som depotkoncept.
Hovedmålet med indførelse af depotkonceptet er, at alle lastbiler skal køre fyldte
rundt, således at kørsel med tomme emballager reduceres til et minimum.
Container Centralen ønsker som pool-administrator at opbygge depoter, som betyder at
det bliver lettere, billigere og mere miljøvenligt at anvende poolsystemer til transport
af varer.
Depoterne skal kunne fungere som pool-operatører, som betjener brugere af CC-udstyr.
Depoterne skal have kapacitet til at kunne håndtere returforløb for producenter,
vognmænd, handlende, eksportører og butikker, og de skal kunne fungere som
buffer/centrallager for andre CC-depoter i Europa.
Til styring af kommunikationen mellem aktørerne i systemet er det tanken at
Distributed Datanet (et elektronisk handelssystem) skal udvides til at kunne håndtere
opgaver i forbindelse med etablering af depotkonceptet.
Det skal være muligt for kunderne at have adgang til:
 | clearing/booking af CC-udstyr |
 | adgang til saldooplysninger |
 | depot-info |
 | antal |
 | betaling |
 | etc. |
 | Internet applikationer vil ligeledes blive anvendt, hvilket vil sikre bred adgang til
IT-systemerne. |
Container Centralen blev oprettet i 1981 med det formål at etablere et
genbrugscontainersystem til transport af potteplanter. Genbrugscontainersystemet skulle
ved hjælp af rullecontainere på en effektiv måde kunne anvendes både af producent,
salgsled, transportør og detailhandel.
CC-containeren blev sat i produktion og har igennem årene afløst de tidligere brugte
gittercontainere. Kunderne er gartnere, vognmænd, grossister, havecentre, auktioner og
blomsterhandlere.
I dag er produktdiffentieringen udvidet til en række nye områder. Kerneområdet er
stadig gartneribranchen, men strategien er udvidet til generelt at kunne levere
transportemballageløsninger via poolsystemer med spændende miljøperspektiver.
Container Centralen opererer på tværs af landegrænser i et europæisk netværk.
Hovedsædet ligger i Odense, og der er afdelinger i Holland, Tyskland, England, Frankrig,
Spanien og Italien samt et net af samarbejdspartnere i det øvrige Europa.
Container Centralens Pool system er baseret på en-til-en udveksling.
Det vil sige, at tomme containere udveksles med fyldte containere og omvendt.
Enhver bruger, der er med i logistikkæden, råder i princippet over præcis det antal
enheder, der er brug for i den daglige distribution. Ved levering til kunder, lagre og
distributører byttes en-til-en.
CC-systemerne er standardiserede og kan tilpasses forskellige behov i mange forskellige
brancher. Hvert enkelt system sikrer brugeren fri ombytningsret i hvert led af
distributionskæden.
CC-konceptet er baseret på, at kunderne lejer adgang til den type og antal
transportemballager, der aktuelt er brug for. Mængden kan ved korttidsleje justeres efter
sæsonmæssige behov.
CC-containersystemerne:
 | udlejes til kunder over alt i Europa - enten på lang- eller korttidskontrakter, |
 | anvendes både nationalt i de enkelte lande og i grænseoverskridende samhandel, |
 | fremstilles på højteknologisk produktionsudstyr af de bedste producenter i Europa, |
 | kvalitetssikres via stikprøvekontrol hos producenter samt reparationsværksteder, hvor
der ligeledes foregår løbende kvalitetskontrol. |
Der er et bredt sortiment af transportemballager, som finder anvendelse for utallige
produktkategorier og i en bred vifte af brancher.
4.3.1 CC-containere
CC-containere anvendes blandt andet til transport af potteplanter og er den mest
anvendte transportemballage til potteplanter i hele EU. CC-containere anvendes desuden
bredt i andre lande inden- og udenfor Europa. CC-containere anvendes både i USA, Canada,
Japan og Australien.
CC-containeren består af 1 bundramme på hjul, 4 søjlerør og normalt ca. 5 hylder.
Alle materialer indgår i genbrugssystemet.
Målene på 1350 x 570 mm giver optimal udnyttelse af lukkede termo lastbiler.
Mens containerne er i brug, er der lejlighedsvis brug for reparation og vedligehold af
de enkelte dele. Denne proces sker løbende. Efter containerne har været i anvendelse i
en årrække vil der kunne forekomme enkeltdele, som enten bliver helt nedslidte eller
typisk har fået en behandling, så delene bliver defekte. De fleste af de helt nedslidte
dele kan genanvendes, idet bundrammen er af varmforzinket stål, hjulene er fremstillet af
nylon (PA), søjlerør og små dele er af forzinket stål, og hylderne er fremstillet af
krydsfiner og forzinket stål.
Ca. 2 millioner CC-containere er i omløb og beholdningen øges løbende.
Denne rapport er resultatet af første fase i et projekt vedr. udvidelse af Container
Centralens poolsystem med et depotkoncept.
Projektet er opdelt i følgende 3 faser:
- Miljøscreening og dokumentationssystem (nærværende projekt).
- Implementering af depotkoncept.
- Erfaringsindsamling til endelig dokumentation for miljøeffekterne af depotkonceptet.
I fase 1 er der foretaget en indledende miljøscreening af transportsystemet samt
opbygget et dokumentationssystem til opsamling og behandling af relevante miljødata. I
denne fase er det samtidig sikret, at der opnås bæredygtighed og miljøvenlighed i både
logistik, lastningsenheder, kapacitetsudnyttelse, depotopbygning og -indretning.
I fase 2 vil der ske en indkøring af depot-/centrallagersystemet, herunder computer
software og distributionssystem, og i denne forbindelse vil det under fase 1 opbyggede
dokumentationssystem blive implementeret, og miljødata vil blive indsamlet løbende over
et år.
I fase 3 vil erfaringerne med det etablerede transportsystem blive indsamlet og
behandlet, og der udarbejdes endelig dokumentation for miljøeffekterne af
transportsystemet.
Gennemførsel af fase 2 og 3 vil afhænge af resultaterne i fase 1.
Fase 1 har forløbet som følger:
1. |
Afgrænsning af miljøvurderingen, hvor det blev fastlagt, hvor stor en
del af systemets livsforløb, der skulle medtages i vurderingen og hvilke parametre
systemet skulle vurderes på. Ved afgrænsningen blev følgende fastlagt: indledende
systemgrænser, datakategorier, kriterier for hvilke inputs og outputs, der skulle
medtages, krav til datakvalitet, detaljeringsgrad og antagelser. |
|
2. |
Indsamling af data, hvor alle tilgængelige data blev indsamlet. Hvis det
ikke var muligt umiddelbart at sætte tal på en ønsket parameter, blev parameteren
medtaget i dokumentationssystemet, og data vil således opsamles fremover. |
|
3. |
Klassificering af data, hvor de indsamlede data blev grupperet efter
effekter, således at den endelige vurdering blev mere overskuelig. |
|
4. |
Vurdering af indsamlede data. De indsamlede og klassificerede data blev
vurderet og der blev udarbejdet en rapport med resultaterne af miljøvurderingen. |
|
5. |
Forbedring af system, hvor de optimeringsmuligheder, som screeningen
sandsynliggjorde, indarbejdedes i transportsystemets opbygning. |
|
6. |
Udarbejdelse af dokumentationssystem, som sikrer løbende indsamling og
registrering af relevante data. |
Gennemførelse af det samlede projekt forløber i henhold til nedenstående tidsplan:
Figur 1.3
Tidsplan for det samlede projekt vedr. depotkoncept

| Forside | | Indhold | | Forrige | |
Næste | | Top
| |