| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Miljøvenlig blomstertransport
Fra projektstart har målet med dokumentationssystemet været, at det skulle sikre
løbende indsamling og registrering af relevante data. Dokumentationssystemet skulle være
simpelt, let at anvende og ikke kræve store ressourcer, hverken økonomisk eller
tidsmæssigt.
Det blev hurtigt konkretiseret, at dokumentationssystemet skulle opsamle data vedr.
kørsel med tomme CC-containere, idet det er denne kørsel, som ønskes reduceret med
indførelsen af depotkonceptet. Det ideelle ville være, hvis man for hver tur, der blev
kørt med tomme containere i lastrummet, registrerede oplysninger om:
 | antal kørte kilometer fra A (udgangspunkt) til B (destination), |
 | total godsmængde på turen, |
 | antal transporterede tomme CC-containere på turen. |
Udgangspunktet (A) for en tur defineres som den lokalitet, hvor vognmanden henter
CC-containerne. Destinationen (B) er der, hvor containerne afleveres. Udgangspunktet og
destinationen kan begge være producent, logistikcenter, grossist, butik eller depot.
Ud fra de indsamlede data beregnes energiforbrug, emissioner og nøgletal, som
beskrevet i afsnit 3.5 Metode, side 33.
I løbet af projektet blev der hurtigt afdækket en række problemstillinger i
forbindelse med udarbejdelsen af dokumentationssystemet. En af de centrale
problemstillinger er, at dokumentationssystemet ikke tager sigte på transportører eller
på transport af varer, men derimod på transport af tom emballage. Det er således
primært Container Centralen, der har interesse i at få indsamlet dataene til brug for
tilrettelæggelsen af distributionen af containere.
Indsamlingen af data bliver yderligere kompliceret af, at Container Centralen ikke er
transportkøberen, og derfor ikke umiddelbart har mulighed for at stille krav til
vognmænd og chauffører om at registrere på transporten af tomme containere.
Hvor man således ofte ville hente konkrete oplysninger omkring de enkelte kørte ture
hos vognmænd og chauffører, er det ikke umiddelbart muligt i forbindelse med dette
dokumentationssystem, da:
 | det er mange forskellige vognmænd i hele Europa, som kører med tomme CC-containere, |
 | de ønskede oplysninger er konkurrencefølsomme, |
 | det ikke er egne vognmænd, man skal have oplysninger fra, |
 | dem, der skal give oplysningerne, ikke får noget ud af det selv, |
 | Container Centralen ikke kan stille krav til vognmændene, da det ikke er Container
Centralen, der er transportkøberen. |
Dette medfører, at hvis man skal sikre en tilstrækkelig indsamling af data uden at
det kræver for mange ressourcer, skal dokumentationssystemet bygge på data, som kan
hentes i Container Centralens egne systemer.
Dokumentationssystemet vil på denne måde komme til at bygge på oplysninger om
kørsel mellem depoter og kunder. Dokumentationssystemet vil således ikke omfatte kørsel
mellem de enkelte kunder.
Det er ikke umiddelbart muligt at bygge dokumentationssystemet på data fra chauffører
og vognmænd. Dette medfører, at afstanden fra A til B vil skulle opgøres teoretisk.
Vognmanden tilrettelægger sine ture som rundture, hvor der hhv. opsamles og afleveres
varer flere steder på én tur for på denne måde at opnå den største udnyttelse af
lastbilerne. Rundturene medfører, at afstanden fra A til B reelt er væsentlig længere
end den direkte målte afstand. Dette ses bl.a. af, at hvor den direkte afstand til en
gennemsnitskunde er 6-700 km, vil den af vognmændene kunne oplyses til 12-1400 km.
Hvis man skal tage højde for ovennævnte forhold, skal man fastlægge et antal
standardture, hvor afstanden fra A til B er beregnet inkl. de kilometer, som køres pga.
tilrettelæggelsen af rundture. Dette er en næsten umulig opgave for Container Centralen,
da Container Centralen har 19.000 kunder, som anvender CC-containere, og i forbindelse med
udviklingen af depotkonceptet opereres der som udgangspunkt med 75 depoter. Dette
medfører et meget stort antal lokaliteter, som containerne kan blive kørt til og fra.
Dette vanskeliggør fastlæggelsen af standardture, der er repræsentative, og som kan
anvendes i forbindelse med dokumentationssystemet, i en sådan grad, at det ikke
umiddelbart er muligt at lade dokumentationssystemet tage højde for vognmændenes
anvendelse af rundture.
Dokumentationssystemet vil derfor komme til at bygge på direkte afstande fra A til B.
Kørslen af rundture, betyder tillige at der på én tur typisk både vil skulle
afleveres og opsamles varer på én eller flere lokaliteter. Det medfører, at
kapacitetsudnyttelsen af lastbilerne varierer i løbet af en tur. Dette gør det meget
ressourcekrævende, at fastlægge den konkrete kapacitetsudnyttelse på de enkelte ture,
og det er derfor valgt at regne med en gennemsnitlig kapacitetsudnyttelse i forbindelse
med dokumentationssystemet.
Som beskrevet i afsnit 5.1 vil dokumentationssystemet komme til at bygge på data fra
Container Centralens egne systemer. Registreringen vil således komme til at ske på
overbookings.
Der vil kunne registreres på antal kørte kilometer i forbindelse med overbookings.
Overbookings er defineret som: tomme containere indleveret på en adresse og udleveret på
en anden eller omvendt af samme bruger. Registreringen vil på denne måde komme til at
omfatte kørsel:
 | fra kunde til depot, |
 | fra depot til depot, |
 | fra depot til kunde. |
De data man kan trække ud af Container Centralens systemer vil være baseret på
kundeoplysninger og vil kunne trækkes i forbindelse med de depoter, som Container
Centralen har kontrol over. Der kan trækkes data om:
 | hvor vognmanden kommer fra (depot eller kunde), |
 | hvor containerne skal hen (depot eller kunde), |
 | hvor mange containere, der kommer ind på depotet, |
 | hvor mange containere, der går ud fra depotet, |
 | hvor mange containere, der findes på depotet, |
 | hvem der benytter systemet (kunder). |
Opgørelsen af antallet af kørte kilometer fra udgangspunkt (A) til destination (B)
vil blive baseret på den direkte afstand fra A til B. Denne afstand kan fastlægges vha.
generelle afstandstabeller eller ruteplanlægningsværktøjer.
I dokumentationssystemet vil der blive regnet med en gennemsnitlig kapacitetsudnyttelse
for kørsel med hhv. fulde og tomme containere, der som udgangspunkt fastlægges ud fra
erfaringerne i dette projekt. Når der er udarbejdet nye statistikker på distributionen
af CC-containere vil kapacitetsudnyttelsen blive beregnet på baggrund af disse.
På baggrund af de fastlagte kapacitetsudnyttelser samt oplysninger på vægt af
CC-containere beregnes den gennemsnitlige belæsning i ton. Denne reguleres ligeledes i
takt med, at der udarbejdes nye statistikker.
Efter indsamling af data beregnes energiforbrug, udledninger og nøgletal som beskrevet
i afsnit 3.5 Metode, side 33.
Som en del af depotkonceptet arbejdes der med en udvidelse af det elektroniske
handelssystem Distributed Datanet (DD), således at det komme til at omfatte styringen af
kommunikationen mellem aktørerne i Container Centralens genbrugscontainersystem.
DDs programoplæg kan lettest sammenlignes med en pengekonto i banken. Man kan
hæve/indsætte penge (containere) i enhver bank filial. Der skal være penge på kontoen
ellers beregnes renter (dagleje). Hvis der er overskud på kontoen, får man renter (blot
ikke hos Container Centralen - der beregnes opbevaringsgebyr). Penge kan flyttes med
papiroverførsler. Det kan man også med containere (virtuelt), men hvis man vil have
udleveret kontanter (containere) skal der ske en overførsel (transport) mellem to konti.
Der beregnes et transfergebyr, som stort set svarer til 50 % af de omkostninger, der er
forbundet ved fysisk at overføre containerne fra et sted til et andet. (Man kan for en
stor del af containernes vedkommende anvende dem, hvor de aflæsses eller hvor
transportafstand er kortere, da man ikke nødvendigvis behøver at transportere helt
tilbage til DK).
De oplysninger, der skal til for at kunne styre containerbevægelserne på denne måde,
svarer til de oplysninger, der skal kunne trækkes af systemet i forbindelse med
dokumentationssystemet.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |