| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Miljøstyring og miljørevision i danske virksomheder
Breddeanalysen består, som beskrevet i kapitel 1, af tre komponenter:
 | En analyse af kendskabet til miljøledelse i dansk erhvervsliv. |
 | En totalundersøgelse af ISO 14001-certificerede og EMAS-registrerede danske
virksomheder med henblik på afdækning af bevæggrunde for, omkostninger ved og effekter
af indførelse af miljøledelse. |
 | En analyse af virksomheder i de prioriterede brancher, der ikke har indført
formaliseret miljøledelse, med henblik på at afdække årsager til fravalg og omfanget
af potentielt nye registrerede virksomheder i de kommende år. |
Samlet er det målet gennem disse tre undersøgelser at afdække
virksomhedernes kendskab til, oplevede barrierer for og begrundelser for
at vælge at indføre, eller ikke indføre, miljøledelse.
De tre komponenter afrapporteres separat i nærværende kapitel.
Kendskabsanalysen er baseret på 201 telefoninterviews gennemført i februar 2001.
Telefoninterviewene er gennemført af MEGAFON som underleverandør til evaluator.
Interviewene er gennemført med en person med strategisk indsigt i virksomheden (herunder
viden om miljøområdet). Begrundelsen for at anvende telefoninterviews er, at det herved
er lettere at opnå en høj svarprocent, end det var tilfældet med de tidligere
evalueringer af ordningen (der var henholdsvis 89 og 94 brugbare besvarelser på ex
ante-vurderingen og midtvejsevalueringen).
Formålet med kendskabsanalysen var at vurdere, om programmet har levet op til sin
overordnede målsætning om at øge kendskabet hos danske erhvervsvirksomheder til
miljøstyring, miljøledelse og miljørevision samt til EMAS og ISO 14001. Der er i den
forbindelse formuleret en kvantitativ målsætning for ordningen om, at der blandt
tilskudsordningens generelle målgruppe12 skal
være et kendskabsniveau på mindst 50 pct.
I tabel 3.1 nedenfor præsenteres henholdsvis stikprøven og antal besvarelser fordelt
på brancher.
Tabel 3.1:
Fordeling på brancher i stikprøven og i besvarelsen
Branche |
Antal
i stikprøven i
slutevalueringen |
Antal
besvarelser i slut- evalueringen |
Fremstillings
virksomhed |
118 |
41 |
Bygge og anlæg |
123 |
43 |
Handel |
224 |
59 |
Transport |
45 |
10 |
Hotel og
restauration |
40 |
9 |
Anden service
virksomhed |
50 |
39 |
I alt |
600 |
201 |
Stikprøven på 600 virksomheder er et udtræk fra Danmarks Statistik og har en
repræsentativ fordeling af virksomheder med mere end én ansat fordelt inden for de
angivne brancher. Stikprøveudvælgelsen har så vidt muligt fulgt samme systematik som
midtvejsevalueringen for at sikre sammenlignelighed.
Når der i nedenstående analyse henvises til "danske virksomheder", skal der
således forstås de danske virksomheder med mere end én ansat, som er branchekodet til
at være inden for en af ovenstående brancher.
Som det fremgår af ovenstående tabel, blev der indhentet 201 svar. Dette antal
respondenter giver en tilstrækkelig sikkerhed og repræsentativitet i analysen til, at
der kan drages valide konklusioner for dansk erhvervsliv generelt.
I forhold til tilskudsordningens primære målgruppe, små og mellemstore virksomheder,
viser undersøgelsen, at 60 pct. af respondenterne er virksomheder med 2-9 medarbejdere;
29 pct. har 10-49 medarbejdere; 8 pct. har 50-199 medarbejdere; 1 pct. har 200-250
medarbejdere; og endelig har 1 pct. mere end 500 medarbejdere. 1 pct. vidste ikke/ønskede
ikke at oplyse, hvor mange medarbejdere virksomheden har.
Det kan således konstateres, at analysen er repræsentativ, hvad angår danske
virksomheder med mere end én ansat i de udvalgte brancher.
Én af ordningens centrale målsætninger er, at mindst halvdelen af de
virksomheder, som ordningen retter sig imod, kender til begreberne miljøstyring og
miljørevision.
I nedenstående tabel er angivet virksomhedernes vurdering af deres kendskab til
begreberne miljøstyring, miljøledelse og miljørevision.
Tabel 3.2:
Hvordan vil du vurdere virksomhedens kendskab til begreberne miljøstyring,
miljøledelse og miljørevision?
|
Antal |
Procent |
Indgående |
15 |
7 |
Rimeligt |
52 |
26 |
Begrænset |
45 |
22 |
Intet |
89 |
44 |
N= |
201 |
100 |
Det fremgår, at 55 pct. af respondenterne vurderer, at man i deres virksomhed havde et
kendskab, om end i nogle tilfælde et begrænset kendskab, til begreberne miljøstyring,
-ledelse og -revision.
Miljøstyrelsens og Erhvervsfremme Styrelsens mål at mindst halvdelen af
virksomhederne har et kendskab til miljøledelse kan dermed umiddelbart konstateres
at være opfyldt. Det er dog evaluators vurdering, at denne konklusion bør nuanceres. Det
kan diskuteres, hvorvidt det er tilfredsstillende blot at kende til de pågældende
begreber, eller om det er et mere rimeligt mål at have et kvalificeret kendskab
til begreberne.
I den sammenhæng bør et "indgående" eller "rimeligt" kendskab i
højere grad betragtes som kvalificeret kendskab til miljøledelse. Ved anvendelsen af
denne definition er der tale om et kendskabsniveau på 33 pct., hvilket ikke umiddelbart
fører til tilfredsstillende målopfyldelse. Det er altså ikke halvdelen af
virksomhederne, der har et kvalificeret kendskab til miljøledelse.
Samlet er det dog evaluators vurdering, at ordningens mål om, at 50 pct. af
virksomhederne "kender til begreberne", er opfyldt.
Det fremgår af tabel 3.3, at virksomhedernes størrelse har betydning for kendskabet
til begreberne miljøstyring, -ledelse og revision.
Tabel 3.3:
Fordelingen af kendskabet til miljøledelse fordelt på antallet af ansatte (i
procent)
Antal ansatte |
2-9 |
10-49 |
50-199
|
200-249
|
Mere
end 250 |
Ved
ikke |
Indgående |
6 |
7 |
6 |
100 |
100 |
0 |
Rimeligt |
23 |
26 |
53 |
0 |
0 |
0 |
Begrænset |
19 |
29 |
18 |
0 |
0 |
100 |
Intet |
52 |
38 |
24 |
0 |
0 |
0 |
Ved ikke |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
N= |
121 |
58 |
17 |
2 |
1 |
2 |
Således havde minimum 59 pct. af virksomhederne med mere end 50 ansatte et indgående
eller rimeligt kendskab til begreberne miljøstyring, -ledelse og -revision, mens det
højst er 33 pct. af virksomhederne med færre end 50 ansatte, der har et tilsvarende
kendskab.
Det er ikke kun i relation til virksomhedens størrelse, at virksomhedernes kendskab
til miljøledelse varierer. Inddeles virksomhederne i fremstillingsvirksomheder og øvrige
virksomheder, ses også en signifikant forskel, jf. tabel 3.4.
Tabel 3.4:
Kendskab til miljøledelse fordelt på fremstillings- og øvrige
virksomheder (i procent)
Branche |
Fremstilling |
Øvrige |
Indgående |
15 |
6 |
Rimeligt |
29 |
25 |
Begrænset |
27 |
21 |
Intet |
29 |
48 |
N= |
41 |
160 |
44 pct. af fremstillingsvirksomhederne har et indgående eller rimeligt kendskab til
begreberne miljøstyring, -ledelse og -revision, mens kun 31 pct. af de øvrige
virksomheder har et tilsvarende kendskab.
Kombineres størrelse og branche, viser det sig, at 41 pct. af
fremstillingsvirksomhederne med under 50 medarbejdere har kendskab til miljøstyring. For
de fremstillingsvirksomheder, der har mere end 50 ansatte, er det 63 pct., der svarer, at
de kender til miljøstyring.
Sammenfattende kan det konstateres, at det overvejende er de større
fremstillingsvirksomheder, der har det største kendskab til miljøledelse.
I de virksomheder, hvor respondenten vurderede, at der i virksomheden var et vist
kendskab til begreberne miljøstyring, -ledelse og -revision (112 virksomheder), kom denne
viden primært fra brancheorganisationerne, sekundært fra kommuner og amter. Set i dette
lys har tilskudsordningen med stor sandsynlighed haft en vis effekt, da
brancheorganisationerne klart identificeres af respondenterne som formidlere af viden om
miljøledelse. Dette falder godt i tråd med ordningens formidlertilgang, hvor især
brancheorganisationer var tiltænkt en central rolle som formidlere af viden om
miljøledelse. Det kan imidlertid ikke udelukkes, at visse brancheorganisationer med en
tradition for at arbejde med miljøforhold har spillet en væsentlig rolle også før
tilskudsordningens igangsættelse.
Brancheorganisationernes indsats uddybes yderligere i afsnit 3.2 samt i dybdeanalysen i
kapitel 4.
Hvad angår kendskabet til de formaliserede miljøledelsessystemer ISO 14001 og EMAS,
fremgår resultaterne af nedenstående tabel, og disse er sammenholdt med resultaterne fra
ex ante-vurderingen og midtvejsevalueringen.
Tabel 3.5:
Kendskab til EMAS & BS 7750/ISO 14001 i 1994, 1997 og 2001 i dansk erhvervsliv (i
procent)
Ord- ning |
1994 |
1997 |
2001 |
Indg. |
Rimel. |
Lille |
Intet |
Indg. |
Rimel. |
Lille |
Intet |
Indg. |
Rimel. |
Lille |
Intet |
EMAS |
0 |
15 |
33 |
51 |
3 |
9 |
23 |
65 |
3 |
2 |
2 |
92 |
BS
7750/ ISO 14001 |
1 |
3 |
11 |
84 |
9 |
9 |
34 |
49 |
5 |
6 |
22 |
67 |
Kilde: Dansk Standard, 1994, Midtvejsevaluering, 1997
NB: Det skal bemærkes, at der ikke i 2001-evalueringen er spurgt specifikt til BS 7750,
men derimod til ISO 14001, der kan betragtes som en efterfølger til den nationale
britiske standard BS 7750.
Den umiddelbare tolkning af tabellen ovenfor er, at udviklingen i kendskabet
til de formaliserede miljøledelsessystemer er faldet fra 1997 (midtvejsevalueringen) til
2001 (slutevalueringen)13. Imidlertid kan denne
slutning ikke drages af metodiske årsager. For det første er der tale om brug af
to forskellige metoder. I de to tidligere målinger er anvendt postale spørgeskemaer,
hvor der vil være en tendens til, at de interesserede giver sig tid til at besvare.
Dermed kan der ligge en positiv bias i besvarelserne. Dette er ikke i samme grad
tilfældet med den telefonbaserede metode anvendt ved slutevalueringen, hvilket kan være
forklaringen på, at kendskabsniveauet ligger højere i midtvejsevalueringen. For det
andet er der dobbelt så mange virksomheder involveret i slutevalueringen, hvilket
giver større sikkerhed for undersøgelsens resultater.
Sammenfattende er det konklusionen, at det dels ikke er muligt at sammenligne de
forskellige undersøgelsers resultater, dels at slutevalueringen giver et mere reelt
billede af kendskabsniveauet til de formaliserede miljøledelsessystemer.
I 2001 er kendskabsniveauet (indgående eller rimeligt kendskab) således henholdsvis 5
pct., hvad angår EMAS, og 11 pct. ved ISO 14001, hvilket må betegnes som begrænset i
forhold til det generelle kendskab til miljøledelse. At kendskabet til EMAS er mindre end
til ISO skyldes, at EMAS i den pågældende periode var forbeholdt fremstillings- og
affaldsbehandlingsvirksomheder.
Det kan således konkluderes, at hvor der er et vist kendskab til miljøledelse som
begreb, så er kendskabet til de formelle systemer begrænset hos danske virksomheder
generelt.
I sammenligning med de øvrige virksomheder viser det sig imidlertid, at
fremstillingsvirksomheder der er en af ordningens centrale målgrupper har
et væsentligt højere kendskab til EMAS og ISO 14001, jf. tabel 3.6.
Tabel 3.6:
Kendskab til EMAS/ISO fordelt på fremstillings- og øvrige virksomheder (i procent)
|
EMAS |
ISO |
|
Fremstilling |
Øvrige |
Fremstilling |
Øvrige |
Indgående |
12 |
1 |
15 |
3 |
Rimeligt |
7 |
1 |
15 |
4 |
Begrænset |
2 |
2 |
15 |
24 |
Intet |
78 |
96 |
56 |
69 |
N= |
41 |
160 |
41 |
160 |
Således har 19 pct. af fremstillingsvirksomhederne et rimeligt eller indgående
kendskab til EMAS, mens det kun er 2 pct. af de øvrige virksomheder, der har et sådant
kendskab. For ISO 14001 er det 30 pct. af fremstillingsvirksomhederne og 7 pct. af de
øvrige virksomheder, der har et rimeligt eller indgående kendskab.
Kendskabet til EMAS og ISO 14001 er endvidere afhængigt af størrelsen på
virksomheden, som det fremgår af tabel 3.7.
Tabel 3.7:
Kendskab til EMAS/ISO fordelt på antallet af ansatte (i procent)
|
EMAS |
ISO |
Antal ansatte: |
2-9 |
10-49 |
50+ |
1-9 |
10-49 |
50+ |
Indgående |
0 |
5 |
18 |
1 |
5 |
27 |
Rimeligt |
0 |
3 |
14 |
3 |
10 |
9 |
Begrænset |
2 |
3 |
0 |
21 |
26 |
23 |
Intet |
98 |
88 |
68 |
75 |
59 |
41 |
N= |
121 |
58 |
22 |
121 |
58 |
22 |
For virksomheder med mellem 2 og 9 ansatte har henholdsvis 0 pct. og 4 pct. svaret, at
de har et indgående eller rimeligt kendskab til henholdsvis EMAS og ISO 14001. For
virksomheder med mellem 10 og 49 ansatte er tallene 8 pct. og 15 pct. For virksomheder med
mere end 50 ansatte er tallene minimum 24 pct. for kendskabet til både EMAS og ISO 14001.
Resultaterne dokumenterer følgelig, at kendskabet til miljøledelsessystemerne stiger, jo
større virksomhederne er.
Endelig kan der konstateres en sammenhæng mellem kendskabet til de to formaliserede
systemer og kendskabet til begreberne miljøledelse, -styring og -revision. 16 pct. af de
virksomheder, som har et kendskab (defineret som rimeligt eller indgående) til begreberne
miljøledelse, -styring og -revision, har også kendskab til EMAS. Tilsvarende har 27 pct.
af de virksomheder, der har kendskab til begreberne miljøledelse, -styring og -revision,
også udtrykt kendskab til ISO 14001. Der er således flere, der kender ISO 14001 end
EMAS, hvilket som nævnt primært skyldes, at ISO er bredere i sit fokus end EMAS, samt at
ISO-standarderne også kendes fra andre ledelsessystemer, fx kvalitetsstyring. I visse
tilfælde indføres ISO 14001 således samtidig med øvrige ISO-standarder, jf. de
undersøgte virksomheder i caseanalysen i afsnit 4.2.
Sammenfattende kan det konkluderes, at selv om kendskabet til ISO 14001 og EMAS
blandt alle virksomheder generelt er begrænset, er kendskabet blandt
fremstillingsvirksomheder større end i øvrige brancher. Endvidere viser målingen, at
det er de største virksomheder, der dels har et kvalificeret kendskab til de
formaliserede miljøledelsessystemer, dels har det højeste kendskab til begreberne
miljøledelse, -styring og revision.
Af metodiske årsager har evaluator undladt at konkludere på udviklingen i
kendskabsniveauet fra ex ante-vurderingen over midtvejsevalueringen til slutevalueringen.
Med henblik på at undersøge potentialet for miljøcertificering i de kommende
år er der i undersøgelsen spurgt til, hvorvidt virksomheden har indført elementer
af miljøledelse, hvilket kan ses af nedenstående figur.
Figur 3.1:
Har virksomheden
?

Note: Antal respondenter: 201. Flere svar mulige.
Ovenstående figur viser, at 18 pct. af alle adspurgte virksomheder har formuleret
en skriftlig miljøpolitik; 27 pct. har foretaget en kortlægning af virksomhedens
miljøforhold; 19 pct. har opstillet miljømål; og 13 pct. har udarbejdet en
miljøhandlingsplan14. Der er dog kun 9 pct., som
har lavet en egentlig miljøstyringshåndbog. Endelig er der 8 pct., der har udarbejdet en
miljøredegørelse eller et grønt regnskab.
Alt i alt er der således tale om, at ca. 40 pct. af de adspurgte virksomheder har
indført et eller flere elementer af miljøledelse15,
uden at virksomhederne nødvendigvis har angivet at kende til begreberne og/eller EMAS og
ISO 14001. Dette sandsynliggør, at der eksisterer et vist uudnyttet potentiale for
udbredelsen af og indførelsen af miljøledelse, idet fire ud af ti virksomheder inden for
målgruppen reelt arbejder mere eller mindre systematisk med miljøforhold.
En analyse af svarene i figur 3.1 i forhold til hovedbrancher viser, at det primært er
inden for fremstillingsindustrien, at der arbejdes med miljøforhold, idet 66 pct. af
fremstillingsvirksomhederne har indført et eller flere elementer af miljøledelse. I de
øvrige hovedbrancher er indsatsen mere beskeden, fx har 72 pct. inden for bygge og
anlæg, 70 pct. inden for transport og 68 pct. inden for detailhandlen ikke arbejdet
med nogle af de nævnte områder.
Endvidere er det evaluators indtryk, at det har været en målsætning med ordningen,
at virksomhederne indtænker miljøforhold i den daglige drift, uden at de nødvendigvis
skal indføre formaliserede systemer. Husmandsmodeller er med andre ord et
fremskridt, og kendskabsanalysen dokumenterer, at en del virksomheder rent faktisk
arbejder med miljøforhold.
De virksomheder, som har en eller anden form for kendskab til begreberne miljøledelse,
-styring og -revision eller EMAS- eller ISO 14001-ordningen, er blevet spurgt, om de har
indført egentlige miljøledelsessystemer16.
På spørgsmålet svarede 4 pct. (seks virksomheder), at de er ISO-certificerede, og 1
pct. (en enkelt virksomhed), at den er EMAS registreret. 4 pct. nævner, at de har deres
eget miljøledelsessystem. Generelt er der således få virksomheder i undersøgelsen, der
har indført et formaliseret system, men resultatet tyder faktisk på, at der er en
højere andel af certificerede virksomheder i undersøgelsens population, end hvad der er
tilfældet generelt i dansk erhvervsliv (knap 1 pct. af danske virksomheder med mere end
én ansat er miljøcertificerede i de i stikprøven udvalgte brancher).
15 pct. (20 virksomheder) anfører, at de har planer om at indføre
miljøledelsessystemer inden for de næste tre år, mens 67 pct. (90 virksomheder)
anfører, at de ingen planer har om at indføre miljøledelsessystemer.
Ses på alle danske virksomheder, viser undersøgelsen, at 10 pct. af de danske
virksomheder (20 ud af 201) har en viden om miljøledelse og kan motiveres til at starte
en miljøledelsesproces. Heri ligger det mulige potentiale for en udvidelse af andelen af
miljøcertificerede/-registrerede virksomheder.
Samtidig er der en stor gruppe på 33 pct. (67 ud af 201), der ingen viden har om
miljøledelsesbegreberne eller EMAS og ISO 14001 samt ikke har indført delelementer af
miljøledelse, og en gruppe på 49 pct., der har en viden om miljøledelse, men ikke
har planer om at indføre et miljøledelsessystem eller ikke ved, om de har nogen planer
om at indføre miljøledelsessystemer (98 ud af 201).
Samlet betyder dette, at 78 pct. af den samlede målgruppe (157 ud af 201) ikke
umiddelbart kan forventes at indføre miljøledelse i de kommende år. Den
uvidende gruppe af virksomheder (de 33 pct.) kan muligvis stimuleres ved at
få noget mere målrettet information om miljøledelse, mens den anden gruppe (de
vidende) givetvis i de fleste tilfælde ikke finder det relevant at arbejde med
miljøledelse.
Kendskabsanalysen viser, at 6,5 pct. af alle danske virksomheder har implementeret
miljøledelse i en eller anden formaliseret form, samt at 10 pct. har begrundede
overvejelser herom.
Ses der på fremstillingsvirksomheder alene, er resultatet dog lidt anderledes. Her har
9 pct. implementeret en eller anden form for formaliseret miljøledelsessystem, og 18 pct.
overvejer det. 61 pct. har ingen planer om at indføre miljøstyring, mens 9 har svaret
"ved ikke". Det er dog stadig en tankevækkende høj andel af
fremstillingsvirksomhederne (61 pct.), der ikke har planer om at indføre miljøledelse.
Sammenfattende tyder resultaterne på, at interessen for og relevansen af
indførelse af miljøledelse primært skal findes inden for fremstillingsvirksomheder,
samt at der modsat er en række brancher og segmenter inden for dansk erhvervsliv, hvor
miljøledelse ikke opfattes som relevant. Denne konklusion kan synes indlysende, idet
fremstillings- og produktionsvirksomheder typisk vil være de relativt mest
miljøbelastende, men konklusionen er ikke desto mindre relevant, da ordningens målgruppe
omfatter "alle danske industri-, håndværks-, handels- og servicevirksomheder".
Undersøgelsen har endvidere undersøgt mulige barrierer for indførelse af
miljøledelse. De virksomheder, som angiver at kende til miljøledelse, men som ikke har
indført et formaliseret system, er blevet spurgt om bevæggrundene herfor.
Dette skal bl.a. bidrage til at kunne identificere de forhindringer, der er
mest udbredt, samt evt. pege på de ændringer, der skal til, for at en endnu højere
andel af virksomheder kan motiveres til at indføre miljøledelse. Svarene fremgår af
figuren nedenfor.
Figur 3.2:
Hvilke årsager ligger til grund for, at virksomheden ikke har planer om at indføre
miljøstyring, miljøledelse og miljørevision?

Note: Antal respondenter: 90, flere svar mulige
Den væsentligste årsag til den manglende indførelse af miljøledelse er, at man
ikke finder det relevant for virksomheden. 54 pct. (49 ud af de 90, der har svaret, at de
ikke har planer om at indføre miljøledelse) har angivet dette som årsagen. Derudover
finder 14 pct. af virksomhederne ikke miljøledelse interessant; 13 pct. mangler tiden
eller ressourcerne; og 12 pct. finder de eksisterende systemer ufleksible og
bureaukratiske. 10 pct. finder det for dyrt, og 9 pct. synes, at det er vanskeligt at
overskue.
Fordeles virksomhederne efter deres kendskab til begreberne miljøledelse, -styring og
-revision, er der kun 14 procent (én ud af syv) af virksomhederne med indgående
kendskab, der mener, at det ikke er relevant for virksomheden. Af de virksomheder, der har
et rimeligt, begrænset eller intet kendskab til begreberne miljøledelse, -styring og
-revision, svarer mere end hver anden, at det ikke er relevant for virksomheden. Dette
fremgår af tabel 3.8.
Tabel 3.8:
Kendskab til miljøledelse blandt de virksomheder, der ikke finder miljøledelse
relevant for virksomheden
|
Procent |
N= |
Indgående |
14 |
7 |
Rimeligt |
52 |
27 |
Begrænset |
57 |
37 |
Intet |
68 |
19 |
Det er altså de virksomheder, der har mindst kendskab til miljøledelse, der mener, at
det ikke er relevant for virksomheden at indføre miljøledelse. Dette kunne umiddelbart
tyde på, at manglende opfattelse af relevans kan skyldes manglende kendskab og dermed
manglende viden. Omvendt kan der være tale om, at miljøledelse reelt ikke er
relevant for den pågældende, og det kan derfor ikke entydigt konkluderes, at der fortsat
er et informationsbehov hos disse virksomheder.
Endelig er der foretaget et kryds i datamaterialet mellem årsager til manglende
indførelse af miljøledelse samt branchetilhørsforhold. Heraf fremgår det, at
fremstillingsvirksomheder i mindre grad end de øvrige brancher er tilbøjelige til at
finde miljøledelse irrelevant for virksomheden. Således angiver 42 pct. af
fremstillingsvirksomhederne, at miljøledelse ikke er relevant, hvorimod andelen i de
øvrige brancher ligger i intervallet 59 pct. til 75 pct.
Hvor barrierer er interessante at afdække i forhold til den fremtidige indsats, er
det modsat tilsvarende formålstjenligt at undersøge de bevæggrunde, der danner grundlag
for at indføre miljøledelse. Nedenstående figur viser virksomhedernes årsager til have
indført eller ville indføre miljøledelse.
Figur 3.3:
Hvilke årsager ligger til grund for, at virksomheden har indført eller har planer om
at indføre miljøstyring ?

Note: Antal respondenter 36, flere svar mulige.
Langt den hyppigste begrundelse for at have indført eller ville indføre miljøledelse
er, at der har været tale om en påvirkning fra myndighederne. 53 pct. (19 virksomheder)
angiver dette svar. Dette peger på, at virksomhederne typisk er reaktive snarere
end proaktive i forhold til at indføre miljøledelse.
At myndighedspåvirkning fremføres som den hyppigste årsag til indførelse af
miljøledelse skal bl.a. ses i lyset af de resultater, som er fremkommet i de øvrige
analyser i evalueringen. Virksomhederne oplever således, at dialogen med myndighederne
har foranlediget mange virksomheder til at indføre miljøledelsessystemer for at kunne
dokumentere miljøbelastningen og -indsatsen.
Endvidere anfører 33 pct., at årsagen er miljøhensyn; 25 pct. mener, at der også
var tale om at forbedre arbejdsmiljøet; og endelig er der 22 pct., som har indført
miljøledelse, fordi det var et krav fra kunderne17.
Generelt vurderer virksomhederne, at miljøledelse ikke har betydning for
konkurrenceevnen, hvilket ellers fremføres fra myndighedsside som en afledt effekt i
forhold til nedbringelse af miljøbelastningen som følge af miljøledelse. 61 pct.
svarer, at de mener, at miljøledelse slet ikke har betydning for konkurrenceevnen. 6 pct.
mener dog, at det har stor betydning, mens 17 pct. mener, at det har nogen betydning, og
10 pct., mener, at det har en betydning, om end den er ringe.
I nedenstående tabel sammenholdes virksomhedernes holdning til betydningen af
indførelse af miljøledelse for konkurrenceevnen sammenholdt med kendskabet til
miljøledelse.
Tabel 3.9:
Vurdering af betydningen af indførelse af miljøledelse for virksomhedens
konkurrenceevne sammenholdt med virksomhedens kendskab til begreberne miljøstyring,
miljøledelse og miljørevision (i procent)
Betydning/Kendskab |
I alt |
Indgående |
Rimelig |
Begrænset |
Intet |
Ja, i høj grad |
6 |
27 |
4 |
4 |
0 |
Ja, i nogen grad |
17 |
33 |
17 |
18 |
5 |
I ringe grad |
10 |
0 |
12 |
16 |
5 |
Nej, slet ikke |
61 |
33 |
62 |
60 |
82 |
Ved ikke |
5 |
7 |
6 |
2 |
9 |
N= |
134 |
15 |
52 |
45 |
22 |
Tabel 3.9 viser en tendens til, at virksomhedernes kendskabsniveau har indflydelse på,
om virksomheden mener, at miljøledelse ikke har nogen betydning for konkurrenceevnen. De
virksomheder, der har mindre viden om miljøledelse, anfører, at miljøledelse ikke har
den store betydning for konkurrenceevnen.
Hvor 33 procent af de virksomheder, der har angivet, at de har et indgående kendskab
til miljøledelse, mener, at miljøledelse ikke har nogen betydning for konkurrenceevnen,
mener henholdsvis 62 pct., 60 pct. og 82 pct. af de virksomheder, der har svaret, at deres
kendskab til miljøledelse er henholdsvis rimeligt, begrænset eller intet, at det ikke
betyder noget for konkurrenceevnen at indføre miljøledelse. Igen er her en indikation
på, at viden om miljøledelse fremmer argumenterne for at indføre miljøledelse.
Miljøledelsesanalysen i afsnit 3.2 giver dog bedre grundlag for at konkludere, om
indførelsen af miljøledelse reelt har haft betydning for virksomhedens
konkurrenceevne.
Virksomhedernes kendskab til tilskudsordningen specifikt giver et indblik i, om
ordningen har været en effektiv måde at informere om miljøledelse på.
Kendskabsanalysen dokumenterer umiddelbart et begrænset kendskab til
tilskudsordningen. 18 pct. (24 ud af 134) af de virksomheder, der har et kendskab til
miljøledelse, anfører, at de kender ordningen, og modsat anfører 82 pct., at de ikke
har kendskab til ordningen. Ud af de 24 virksomheder, der kender ordningen, er der tre,
som har deltaget i projekter gennemført med tilskud fra ordningen.
Alle tre virksomheder mener, at kvaliteten af projekterne har været tilfredsstillende,
og at projekterne har bidraget til at forbedre virksomhedens kendskab til miljøledelse.
Endvidere mener to ud af de tre virksomheder, at projektet har gjort det lettere at
indføre miljøledelse.
Selv om det kun er 18 pct. af virksomhederne, der angiver at have et direkte kendskab
til tilskudsordningen, kan nytten af ordningen med stor sandsynlighed siges at have været
større. Det antages følgelig, at en del virksomheder ikke kender til tilskudsordningen
af navn, men indirekte godt kan kende til tilskudsordningen via deres brancheorganisation.
Der er 30 virksomheder i undersøgelsen, der har kendskab til miljøledelse via deres
brancheorganisation, men som ikke eksplicit har angivet at have kendskab til
tilskudsordningen. Effekten af tilskudsordningen må derfor antages at være større end
de 18 pct., som havde et direkte kendskab til tilskudsordningen.
Det indirekte kendskab til tilskudsordningen kan derfor være så stort som 40 pct. (54
ud af 134), om end denne konklusion er præget af stor usikkerhed.
Sammenfattende er der tale om et tilfredsstillende kendskab (mellem 18 og 40
pct.), når stikprøvens brede sammensætning tages i betragtning. Det kan ikke forventes,
at et specifikt kendskab til en tilskudsordning om miljøledelse kan penetrere
til en stor andel af dansk erhvervsliv generelt, når der tages højde for, at der vil
være en stor andel af virksomheder, hvor miljøledelse (og fokus på miljøforhold i
øvrigt) ikke opfattes som relevant, jf. afsnit 3.1.4. Endvidere ydes der ikke direkte
tilskud til enkeltvirksomheders indførelse af miljøledelse, hvilket givetvis har
indflydelse på kendskabet til tilskudsordningen.
Virksomhederne er afslutningsvis blevet spurgt om, hvorvidt der findes
tilstrækkelig information om miljøledelse i virksomheden til at kunne afdække, om der
eksisterer en mæthed i forhold til information om miljøledelse i generel
forstand. Dette spørgsmål er kun stillet til de virksomheder, der har afsløret kendskab
til tilskudsordningen.
Af de 24 virksomheder, der har kendskab til tilskudsordningen, mener 71 pct., at der
findes tilstrækkelig information om miljøstyring, -ledelse og -revision i virksomheden. Sammenfattende
kan det konstateres, at de virksomheder, der kender til ordningen, føler sig
velinformeret om området, og der synes derfor at være tilstrækkelig generel information
om miljøledelse.
Kendskabsanalysen har bidraget til at sætte evaluator i stand til at foretage
konklusioner i forhold til to af kommissoriets centrale spørgsmål:
- At vurdere erhvervslivets kendskab til miljøstyring/-revision og EMAS, herunder
bestemme hvorvidt målsætningen om, at mindst 50 pct. af ordningens generelle målgruppe
kender til miljøledelse, er opfyldt.
- At vurdere graden af spredning af viden om miljøstyring/-revision og EMAS og om
betydningen heraf for at opnå konkurrencefordele.
Hvad angår det første punkt ovenfor, er det evaluators overordnede vurdering, at
succeskriteriet på kendskab umiddelbart er indfriet. 55 pct. af de adspurgte virksomheder
angiver i et eller andet omfang at kende til begreberne miljøledelse, -styring og
-revision, hvilket tyder på en tilfredsstillende målopfyldelse. Imidlertid
påpeger evaluator, at der ikke nødvendigvis er tale om et kvalificeret kendskab,
idet blot 33 pct. angiver at have enten et "indgående" eller
"rimeligt" kendskab. Kendskabsanalysen har endvidere dokumenteret, at det
primært er fremstillingsvirksomheder og større virksomheder, der har det mest indgående
kendskab til miljøledelse.
Hvorvidt denne målopfyldelse kan tilskrives tilskudsordningen eller andre forhold kan
ikke med sikkerhed dokumenteres. 18 pct. af de virksomheder, der kender
miljøledelsesbegreberne, angiver, at de eksplicit kender til ordningen. Imidlertid
vurderes nytten af ordningen med stor sandsynlighed at have været større, idet
yderligere en andel af de vidende virksomheder har opnået viden via deres
brancheorganisation, og brancheorganisationer var som bekendt tiltænkt en central rolle
som formidlere. Det egentlige eller indirekte kendskab til ordningen må
derfor antages at være større (op til 40 pct.). Samlet vurderes kendskabet til
tilskudsordningen specifikt at være tilfredsstillende, når der tages højde for, at
kendskabsanalysen rettede sig mod dansk erhvervsliv generelt. Det er således i et vist
omfang lykkedes for ordningen at bidrage til spredning af viden om miljøledelse (jf.
punkt 2).
Hvad angår det specifikke kendskab til de formaliserede miljøledelsessystemer EMAS og
ISO 14001, viser evalueringen, at kendskabet er begrænset, særligt til EMAS-ordningen.
Kendskabet blandt fremstillingsvirksomheder er dog generelt større end i øvrige
brancher. Konklusionen er derfor, at hvor der er et vist kendskab til miljøledelse som
begreb, så er kendskabet til de formelle systemer begrænset hos danske virksomheder
generelt.
Endvidere kan det konkluderes, at man i dansk erhvervsliv generelt ikke opfatter
miljøledelse som en konkurrenceforbedrende parameter. Hvorvidt denne holdning er
enslydende hos de virksomheder, som reelt har indført et formaliseret system, undersøges
i afsnit 3.2.
Endelig peger kendskabsanalysen på, at der muligvis eksisterer et vist uudnyttet
potentiale for udbredelsen af og indførelsen af miljøledelse, idet fire ud af ti
virksomheder inden for målgruppen reelt har indført et eller flere elementer af
miljøledelse.
Miljøledelsesanalysen havde primært til formål at afdække bevæggrundene for
implementering af miljøledelse hos virksomheder, som er EMAS-registrerede og/eller ISO
14001-certificerede. Analysen blev gennemført som en postal spørgeskemaundersøgelse.
Der blev udsendt spørgeskemaer til samtlige virksomheder, som i januar 2001 var
registeret på de via Internettet tilgængelige oversigter. I alt var der ved
udsendelsestidspunktet 535 virksomheder, som var ISO 14001-certificeret og 171
EMAS-registrerede virksomheder. Udsendelsen blev gennemført, således at virksomheder,
som både var ISO 14001-certificeret og EMAS-registreret, kun skulle besvare ét
spørgeskema. Endvidere er ordningerne bygget op, så samme virksomhed kan have flere
lokaliteter, der er individuelt ISO 14001-certificeret og/eller EMAS-registreret. Sådanne
virksomheder skulle ligeledes kun besvare ét spørgeskema. Der blev derfor i alt udsendt
547 spørgeskemaer, hvilket svarer til, at alle virksomheder, som på det tidspunkt var
EMAS-registreret og/eller ISO 14001-certificeret, fik mindst ét spørgeskema, som de
kunne returnere. Undersøgelsen blev gennemført i perioden januar-februar 2001.
Der blev i alt returneret 335 besvarede spørgeskemaer, hvilket indebærer en
svarprocent på 61, der vurderes som meget tilfredsstillende. Heraf var 318 af
besvarelserne fra virksomheder, der er ISO-certificeret, og 84 fra virksomheder, der er
EMAS-registreret, jf. tabel 3.10.
Tabel 3.10:
Respondenter i undersøgelsen
|
Antal besvarelser |
ISO 14001-certificerede |
251 |
EMAS-registrerede |
17 |
Både ISO- og EMAS-
registrerede |
67 |
I alt |
335 |
3.2.2 Baggrundsvariable
Som det fremgår af figur 3.4 nedenfor, er det primært fremstillingsvirksomheder,
der er enten ISO 14001-certificeret og/eller EMAS-registreret. Dette synes naturligt, da
det fortrinsvis er denne type virksomheder, som de to ordninger er rettet imod (herunder
særligt EMAS, der udelukkende var rettet mod fremstillings- og
affaldsbehandlingsvirksomheder). Fremstillingsvirksomheder udgør samlet set 83 pct. af
det totale antal certificerede og registrerede virksomheder. De resterende 17 pct. er
primært service- og handelsvirksomheder samt transportvirksomheder.
Figur 3.4:
Fordeling af besvarelser på typer af brancher

Note: Antal respondenter: 335.
Af nedenstående figur fremgår, at 57 pct. af virksomhederne i undersøgelsen har
mindre end 50 ansatte. I det Centrale Virksomhedsregister var der d. 24. januar 2001 97
pct. af de juridiske enheder, der havde mellem 1 og 49 ansatte18.
Heraf kan konkluderes, at der er en overvægt af virksomheder med mere end 50 ansatte, der
er registreret/certificeret i forhold til danske virksomheder generelt.
Figur 3.5:
Fordeling af besvarelser på antal ansatte i virksomheden (i procent)

Note: Antal respondenter: 335.
Figur 3.5 viser udviklingen i certificering og registrering for de respondenter,
som indgår i spørgeskemaundersøgelsen (registreringstidspunktet er angivet af
respondenterne selv).
Figur 3.6:
Registreringstidspunkt for de virksomheder, som deltager i spørgeskemaundersøgelsen19

Note: ISO = 288; EMAS = 70
Figuren afspejler, at gennembruddet for miljøcertificering og registrering skete
i midten af 1990erne, hvilket logisk skyldes det forhold, at certificering efter ISO
14001 og registrering efter EMAS-ordningen blev muligt henholdsvis i december 1996 og
april 1995. Set i dette lys var tidspunktet for tilskudsordningens igangsættelse
velvalgt, idet der med systemernes start har været behov for øget information og
vidensformidling om miljøledelse.
De adspurgte virksomheder har også været aktive på andre områder med hensyn til
formaliserede systemer. 13 pct. (42 ud af 335) anfører, at de er certificerede eller
registrerede i andre sammenhænge. 43 pct. af disse virksomheder anfører, at de har
opnået godkendelse med henblik på at kunne anvende Svanemærket. Desuden anfører 38
pct., at de er ISO 9001- og eller 9002-certificeret, hvilket tyder på, at relativt mange
har kvalitetsstyring samtidig med miljøledelse. Endvidere har 7 pct. svaret, at de
arbejder systematisk med arbejdsmiljø.
Miljøledelse synes således for mange virksomheder at være ét ledelsessystem blandt
flere, hvilket bl.a. er underbygget af de virksomheder, som er undersøgt via caseanalysen
(jf. afsnit 4.2).
I forhold til at stille krav til samarbejdspartnere og/eller leverandører om,
at de skal være ISO- og/eller EMAS-certificeret eller have andre former for
miljøledelsessystemer, viser undersøgelsen, at 65 pct. svarer benægtende hertil. 28
pct. svarer, at man er kravstillende i forhold til leverandører og lignende.
Der er således ikke generelt tale om, at formaliserede miljøledelsessystemer
spredes nedad og opad i værdikæden. Hovedparten af virksomhederne stiller
med andre ord ikke de samme krav til deres omgivelser, som de stiller til sig selv, selv
om de er registrerede og eller certificerede. Omvendt stiller knap tre ud af ti
virksomheder krav til samarbejdspartnere og leverandører, hvilket indikerer et vist
potentiale for spredning i værdikæden.
Årsagerne til, at virksomhederne har ladet sig certificere og eller EMAS-registrere,
er mangeartede. Det skal bemærkes, at nogle af de angivne årsager er nært forbundne og
reelt overlappende. Resultaterne fremgår af tabel 3.11.
Tabel 3.11:
Har følgende forhold haft betydning for, at virksomheden har besluttet at
indføre miljøcertificering og/eller registrering? (i procent)
|
I høj
grad |
I
nogen grad |
I
ringe grad |
Slet
ikke |
Ved
ikke |
Ikke
besvaret |
Mindre ressource- forbrug |
26 |
45 |
14 |
7 |
1 |
7 |
Lavere affaldsom- kostninger |
15 |
37 |
24 |
16 |
1 |
7 |
Bedre arbejdsmiljø |
32 |
40 |
15 |
7 |
1 |
7 |
Kundekrav |
25 |
24 |
22 |
22 |
1 |
7 |
Myndigheds- påvirkning |
25 |
19 |
26 |
27 |
0 |
2 |
Bank- og forsikrings- krav |
2 |
5 |
18 |
64 |
4 |
7 |
Bedre miljøprofil |
59 |
29 |
6 |
2 |
0 |
4 |
Miljøhensyn |
45 |
38 |
10 |
2 |
0 |
5 |
Konkurrence- evne |
36 |
32 |
14 |
11 |
1 |
6 |
Andet |
5 |
1 |
0 |
0 |
0 |
94 |
Note: Antal respondenter: 335.
Af tabellen fremgår det, at hovedparten af virksomhederne finder, at muligheden
for at skabe en bedre miljøprofil over for omverdenen ved at kunne dokumentere deres
miljøindsats har været af stor betydning. Desuden har muligheden for at skabe et bedre
arbejdsmiljø og hensynet til miljøet generelt også været væsentligt for mange
virksomheder. Der er således henholdsvis 32 pct. og 45 pct., som har svaret, at disse
forhold har haft en høj grad af betydning i overvejelserne om at lade sig certificere
og/eller registrere. Endelig vurderer 36 pct. af virksomhederne, at en forventning om en
forbedret konkurrenceevne i høj grad har spillet ind på beslutningen om at lade sig
certificere og/eller registrere.
Det skal bemærkes, at meget få virksomheder har været påvirket af deres banker
eller forsikringsselskaber i forbindelse med beslutningen om at lade sig registrere
og/eller certificere. Dette indikerer, at den finansielle sektor endnu ikke spiller en
væsentlig rolle i forbindelse med overvejelserne om at lade sig miljøcertificere
og/eller registrere. Dette spørgsmål analyseres nærmere i formidleranalysen.
Tabellen nedenfor viser, hvilke effekter virksomhederne reelt har opnået med
implementeringen af miljøledelse.
Tabel 3.12:
I hvilken grad har indførelsen af miljøcertificering og/eller registrering i
praksis medført fordele for virksomheden? (i procent).
|
I høj
grad |
I
nogen grad |
I
ringe grad |
Slet
ikke |
Ved
ikke |
Ikke
besvaret |
Mindre ressource- forbrug |
20 |
48 |
21 |
6 |
1 |
4 |
Lavere affaldsom- kostninger |
12 |
31 |
27 |
24 |
1 |
5 |
Bedre arbejdsmiljø |
23 |
50 |
15 |
6 |
2 |
4 |
Kundekrav |
21 |
37 |
19 |
16 |
3 |
4 |
Myndigheds- påvirkning |
38 |
32 |
16 |
11 |
1 |
2 |
Bank- og forsikrings- krav |
1 |
9 |
22 |
52 |
10 |
6 |
Bedre miljøprofil |
51 |
36 |
7 |
2 |
0 |
2 |
Miljøhensyn |
41 |
47 |
7 |
2 |
0 |
3 |
Konkurrence- evne |
15 |
36 |
24 |
15 |
4 |
4 |
Andet |
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
99 |
Note: Antal respondenter: 335.
Tendensen i besvarelserne er, at de realiserede effekter ikke til fulde har levet
op til virksomhedernes forventninger hertil, om end forskellene ikke kan betegnes som
signifikante.
Tabellen viser, at for mange virksomheder har der i høj grad været effekter i forhold
til at opnå en bedre miljøprofil (hver anden virksomhed), og godt 1/3 angiver, at
forholdet til myndighederne er forbedret. Dette stemmer overens med, at virksomhederne i
kendskabsanalysen angav, at myndighedspåvirkning var den væsentligste årsag til, at man
havde indført eller overvejede at indføre miljøledelse. Endvidere angiver 41 pct., at
de nu reelt tager større miljøhensyn, og det kan konstateres, at virksomhederne har
opnået ganske pæne effekter i forhold til at nedbringe ressourceforbruget og skabe et
bedre arbejdsmiljø.
Det skal endelig fremhæves, at en del af virksomhederne har haft høje forventninger
til, at indførelse af miljøledelse ville føre til en forbedret konkurrenceevne, men at
dette (endnu) ikke er realiseret. 36 pct. af samtlige virksomheder havde høje
forventninger til, at en certificering eller registrering ville føre til en forbedret
konkurrenceevne, men blot 15 pct. fik forventningerne indfriet. Dette kunne tyde på, at
visse virksomheder oplever, at omkostningerne ved at indføre og vedligeholde
miljøledelsessystemer overstiger de økonomiske fordele, fx i forhold til
ressourcebesparelser. Imidlertid ser billedet mere positivt ud, hvis kategorien "i
nogen grad" medtages, men konklusionen er stadig, at forventningerne til en forbedret
konkurrenceevne ikke helt indfries, hvilket kan hænge sammen med, at disse effekter endnu
ikke er kapitaliseret.
Gennem miljøledelsesanalysen er det forsøgt at kortlægge virksomhedernes
omkostninger til indførelse af miljøstyring. Det er i den forbindelse registreret, hvor
store omkostninger de enkelte virksomheder har haft til forskellige delaktiviteter opdelt
på henholdsvis etablering/introduktion og vedligeholdelse. Det skal understreges, at
tallene naturligt nok er præget af en vis usikkerhed, da der typisk vil være tale om
skøn fra virksomhedernes side. Resultaterne fremgår af tabellen nedenfor.
Tabel 3.13:
Omkostninger ved indførelse af miljøledelse 2001 (i kr.)20
Aktiviteter |
Etablerings-
omkostninger |
Årlige
vedligeholdelses
-omkostninger |
Indledende miljøgennemgang |
85.000 |
|
Formulering/vedligeholdelse af den
skriftlige miljøpolitik |
25.000 |
10.000 |
Formulering/vedligeholdelse af miljømål |
40.000 |
15.000 |
Udarbejdelse/vedligeholdelse af
miljøhandlingsplan |
65.000 |
25.000 |
Udarbejdelse/vedligeholdelse af
miljøstyringshåndbog |
140.000 |
25.000 |
Gennemførelse af intern miljørevision |
60.000 |
20.000 |
Udarbejdelse af miljøredegørelse |
45.000 |
25.000 |
Andet* |
195.000 |
45.000 |
Samlede omkostninger |
520.000 |
140.000 |
Antal respondenter; samlede omkostninger |
266 |
268 |
* Kategorien "andet" dækker konsulentudgifter, uddannelse, interne
udgifter og audits for etableringsomkostningerne, hvor det for vedligeholdelsesudgifterne
drejer sig om audits, udgifter til eksterne revisorer mv. Særligt hvad angår
etableringsomkostningerne, er der stor varians i udgifternes størrelse.
Det fremgår af tabellen, at det generelt er den indledende miljøgennemgang og
udarbejdelsen af miljøstyringshåndbogen (når man ser bort fra andre omkostninger, der
er en samlekategori), der er de mest omkostningstunge poster i forbindelse med indførelse
af miljøcertificering og eller -registrering.
Betragter man vedligeholdelsesomkostningerne, er det igen miljøstyrings-håndbogen,
der vejer tungest, men næsten på samme niveau finder vi omkostningerne til
vedligeholdelse af miljøhandlingsplanen, udarbejdelse af miljøredegørelsen og den
interne miljørevision.
Hvis der ses på de samlede omkostninger ved indførelse af miljøledelse, viser et
kryds med branchetilhørsforhold, at de samlede omkostninger er størst inden for
bygge og anlæg (1.356.167 kr.) og lavest inden for transportsektoren (188.000 kr.).
Fremstillingsvirksomhederne ligger tæt op af de gennemsnitlige omkostninger (521.908
kr.), hvilket hænger logisk sammen med, at langt de fleste virksomheder i undersøgelsen
som bekendt er fremstillingsvirksomheder. Tallene fremgår af tabel 3.14.
Tabel 3.14:
Samlede etableringsomkostninger ved indførelse af miljøledelse fordelt på brancher
(i kr.)
Branche |
Samlede
etableringsomkostninger |
Fremstillingsvirksomhed (N=224) |
521.908 |
Bygge og anlæg (N=6) |
1.356.167 |
Handel (N=11) |
389.000 |
Hotel, restaurant- og turisterhverv (N=1) |
500.000 |
Transport (N=5) |
188.000 |
Servicevirksomhed (N=15) |
459.100 |
Også virksomhedernes størrelse har betydning for omkostningsniveauet, idet
undersøgelsen klart illustrerer, at etableringsomkostningerne stiger, jo større
virksomheden er. Dette fremgår af tabel 3.15.
Tabel 3.15:
Samlede etableringsomkostninger ved indførelse af miljøledelse fordelt på
omsætning (i kr.)
Omsætning |
Samlede
etableringsomkostninger |
Mindre end 10 mio. (N=73) |
266.586 |
10-25 mio. (N=49) |
396.995 |
25-100 mio. (N=66) |
486.571 |
100-500 mio. (N=49) |
710.779 |
500-1.000 mio. (N=16) |
758.250 |
Mere end 1.000 mio. kr. (N=10) |
1.990.400 |
Sammenligner man med omkostningsniveauet, som det blev vurderet i forbindelse med
projektet "Erfaringer med miljøledelse i danske virksomheder, 1999"21, fremgår det, at udgifterne til den indledende
miljøgennemgang er blevet betydeligt lavere, og at de samlede udgifter er faldet med ca.
13 pct. Igen skal det bemærkes, at tallene er behæftet med en vis usikkerhed (og er
opgjort i løbende priser).
Tabel 3.16:
Omkostninger ved indførelse af miljøstyring, 1999
Aktiviteter |
Omkostninger, kr. |
Indledende miljøgennemgang |
190.000 |
Medarbejderuddannelse |
120.000 |
Konsulenter |
220.000 |
Andre interne aktiviteter |
70.000 |
I alt |
600.000 |
Kilde: Christensen, Per et. al: Erfaringer med miljøledelse i danske virksomheder,
1999
Evalueringen giver ikke en direkte forklaring på faldet i etableringsomkostninger,
men det kan bl.a. skyldes, at virksomhederne i den mellemliggende periode dels har haft
mulighed for at gøre brug af tidligere (branche)erfaringer, dels at der er sket en
professionalisering inden for området. Endelig er det en mulighed, at tilskudsordningens
projekter har været medvirkende til at gøre det mindre omkostningstungt at indføre
miljøledelse. Denne årsagssammenhæng kan til en vis grad drages, idet 30 pct. af de
certificerede og/eller registrerede virksomheder har kendskab til og brugt produkter under
tilskudsordningen (jf. afsnit 3.2.6).
Benytter man sammenligningen af opgørelserne som pejlemærke for, hvorvidt det er
blevet lettere, opgjort i kroner, at indføre miljøstyring og evt. miljøregistrering,
må dette umiddelbart siges at være tilfældet.
Det er således lykkedes i de senere år at gøre det mere økonomisk tilgængeligt for
virksomheder at indføre miljøledelse, hvilket var ét af målene for tilskudsordningen.
Der kan imidlertid stilles spørgsmålstegn ved, hvorvidt et fald i omkostninger på ca.
13 pct. er et tilstrækkeligt incitament til, at flere virksomheder vil lade sig
certificere/registrere.
Som supplement til ovenstående er der spurgt til, om virksomhederne vurderer, at de
økonomiske fordele er større eller mindre end omkostningerne ved at indføre
formaliseret miljøledelse. Resultatet fremgår af nedenstående figur.
Figur 3.7:
Er det generelt Deres vurdering, at de økonomiske fordele er større eller
mindre end omkostningerne ved at indføre miljøcertificering og/eller EMAS-registrering?

Note: Antal respondenter: 335.
43 pct. af virksomhederne i undersøgelsen mener, at der er en økonomisk fordel,
på trods af udgifterne til implementering af miljøledelsessystemer. Omvendt har 39 pct.
den oplevelse, at de økonomiske fordele ved at indføre miljøledelse er mindre end
omkostningerne forbundet hermed. 28 pct. har enten ikke taget stilling eller har ikke
besvaret spørgsmålet. Der er således ikke en entydig opfattelse af, om det har været
en økonomisk fordel at indføre miljøledelse. Denne problemstilling berøres yderligere
i forbindelse med caseanalysen.
En nærmere analyse viser, at blandt den del af virksomhederne, som havde høje
forventninger til en forbedret konkurrenceevne, men som ikke fik forventningerne indfriet,
svarede en væsentligt højere andel, at omkostningerne ikke står mål med gevinsten (50
pct.), mens der blandt de øvrige virksomheder kun var 39 pct., der fandt, at
omkostningerne ikke stod mål med gevinsten.
Det er endvidere undersøgt, om der er en forskel på EMAS-registrerede og
ISO-certificerede virksomheder, i forhold til om man oplever, at de økonomiske fordele er
større end omkostningerne. I forbindelse med 1999-projektet var der flere med en
EMAS-registrering, der havde oplevet økonomiske fordele, men denne forskel kan ikke
konstateres i nærværende undersøgelse.
Med henblik på at kunne lette adgangen for endnu ikke certificerede/registrerede
virksomheder er det vigtigt at undersøge de barrierer, som de i dag miljøcertificerede
og/eller registrerede virksomheder har oplevet. Nedenstående tabel indeholder
resultaterne.
Tabel 3.17:
Har virksomheden oplevet barrierer i forbindelse med indførelse af
miljøcertificering og/eller EMAS-registrering? (i procent)
|
I høj
grad |
I
nogen grad |
I
ringe grad |
Slet
ikke |
Ved
ikke |
Ikke
besvaret |
Manglende intern viden |
9 |
43 |
32 |
10 |
1 |
4 |
Manglende tid |
30 |
51 |
10 |
5 |
1 |
2 |
Begrænset intern interesse |
4 |
26 |
42 |
25 |
1 |
2 |
For dyrt økonomisk |
14 |
26 |
35 |
20 |
3 |
3 |
For vanskelig proces |
9 |
28 |
31 |
27 |
1 |
3 |
Ufleksible miljøstyringssystemer |
12 |
33 |
32 |
19 |
1 |
4 |
Begrænset kundeinteresse |
19 |
30 |
23 |
21 |
5 |
2 |
Manglende information fra
myndighederne |
7 |
21 |
33 |
29 |
6 |
4 |
Manglende information fra
brancheforeninger |
7 |
15 |
25 |
36 |
14 |
4 |
Registreringsgebyr |
4 |
4 |
11 |
24 |
19 |
38 |
Administrationsgebyr |
3 |
4 |
10 |
23 |
19 |
41 |
Andet |
1 |
1 |
1 |
0 |
0 |
97 |
N= |
|
|
|
|
|
335 |
Tabellen viser, at mange virksomheder især finder det problematisk, at indførelsen og
vedligeholdelsen af henholdsvis EMAS og ISO 14001 er tidskrævende. En lang række
virksomheder opfatter også kundernes manglende interesse som en barriere. Disse to
barrierer kan siges at være negativt understøttende, idet det kan synes
vanskeligt at finde belæg for at bruge ressourcer på miljøledelse, hvis det ikke har en
effekt på kunderne. Det skal også bemærkes, at 55 pct. mener, at udgifterne til
miljøledelse er af mindre væsentlig karakter. Dette passer fint med, at 42 pct. mente,
at der var økonomiske fordele ved at indføre miljøledelse.
Det vurderes også, at informationsniveauet fra såvel offentlige myndigheder som
brancheorganisationer ikke i væsentlig grad har været en barriere for indførelsen af
miljøledelse. Hvorvidt dette kan tolkes derhen, at der har været tilstrækkeligt med
information om miljøledelse, er vanskeligt at sige, men dette vil blive besvaret senere i
nærværende afsnit. Endelig kan det konkluderes, at registrerings- og
administrationsgebyrer ikke har været en hæmsko for indførelsen af miljøledelse.
Kun knap halvdelen (45 pct.) af de virksomheder, der har en vis forventning til, at en
certificering og/eller registrering skaber forbedringer af konkurrenceevnen (dvs. de, der
har svaret "i høj grad" eller "i nogen grad" til spørgsmålet om
deres forventninger til indførelse af certificering og/eller registrering ), får deres
forventninger indfriet (dvs. de, der har svaret "i høj grad" eller "i
nogen grad" til spørgsmålet om deres erfaringer med indførelse af certificering
og/eller registrering). Ses der på de barrierer, som disse virksomheder oplever i
forbindelse med indførelse af certificering og/eller registrering, er der ikke nogen
nævneværdig forskel på dem og de øvrige virksomheder. Det er stadig manglende tid, der
er den største forhindring.
Sammenlignes de registrerede barrierer med de barrierer, som blev identificeret i
1999-erfaringsprojektet, fremgår det, at det stadig er tid og (i mindre grad) manglende
intern viden, der udgør de to væsentligste barrierer. Manglende eller begrænset viden
vurderes dog ikke i tilsvarende grad som et problem i dag, som tilfældet var i
1999-projektet. Dette synes at passe med virksomhedernes vurderinger fra
kendskabsanalysen.
Afslutningsvis har miljøledelsesanalysen undersøgt virksomhedernes kendskab til
tilskudsordningen. Formålet hermed er at få et indtryk af, om tilskudsordningen dels er
en effektiv måde at informere om miljøledelse på, dels om tilskudsordningen kan siges
at være medvirkende til virksomheders beslutning om at indføre miljøcertificering
og/eller -registrering.
Figur 3.8:
Har De kendskab til tilskudsordningen "Miljøstyring og miljørevision i
virksomheder"?

Note: Antal respondenter: 335.
Som det fremgår af ovenstående figur, har 57 pct. af de miljøcertificerede
virksomheder kendskab til tilskudsordningen "Miljøstyring og miljørevision i danske
virksomheder". Sammenlignet med kendskabsanalysen (18 pct.) er kendskabsniveauet
markant højere, hvilket dog ikke er overraskende, da udgangspunktet for at besidde et
kendskab til ordningen er langt bedre for denne gruppe af virksomheder. Generelt vurderer
evaluator, at dette kendskabsniveau er acceptabelt, om end en højere andel kunne
forventes.
Undersøgelsen viser endvidere, at kendskabet til tilskudsordningen er faldende, jo
senere certificeringen og/eller registreringen er opnået. Således havde 75 pct. af de
virksomheder, der blev ISO-certificeret i 1996, kendskab til tilskudsordningen, mens dette
tal var faldet til 49 pct. i 2000. Det samme gælder for EMAS-virksomhederne.
Kendskabsniveauet lå på 82 pct. for virksomheder registreret i 1997 og på 63 pct. i
2000. For sidstnævnte gælder dog, at antallet af virksomheder er relativt lille. Tallene
indikerer imidlertid, at der er en vis afmatning i graden af kendskab til
tilskudsordningen over tid.
Ser vi på den branchemæssige fordeling af kendskabet til tilskudsordningen, fremgår
det, at der i brancherne bygge og anlæg, fremstilling og service var over 50 pct. af
virksomhederne, som kendte til ordningen. Handelsbranchen og øvrige brancher ligger på
50 pct., hvorimod der i transportsektoren kun er 25 pct. af virksomhederne, der kender til
ordningen. Dette fremgår af figur 3.8 og giver en indikation af, hvilke af de
prioriterede brancher det bedst er lykkedes at fremme miljøledelse hos virksomhederne.
Figur 3.9:
Andel af virksomheder, der har kendskab til tilskudsordningen, fordelt på
brancher.

Note: Antal respondenter: 335
I den sammenhæng skal det dog bemærkes, at antallet af virksomheder med kendskab til
ordningen er meget lille inden for visse brancher. Fx er der blot tale om syv virksomheder
inden for bygge og anlæg og otte inden for transport. Derimod indgår 278
fremstillingsvirksomheder i tabellen ovenfor, og kendskabsniveauet inden for denne branche
må derfor siges at være velunderbygget.
Ud af den gruppe virksomheder, som havde kendskab til/deltaget i projekter gennemført
med tilskud fra ordningen, var der 68 pct. (71 ud af 104), som fandt kvaliteten af
projekterne "tilfredsstillende" eller "meget tilfredsstillende".
Ligeledes vurderede 68 pct. (ud af 104), at projekterne havde bidraget til at forbedre
virksomhedens viden om og kendskab til miljøstyring, -ledelse og revision.
I relation til at lette adgangen til at indføre miljøledelse svarede 37 pct., at
projekterne havde haft en "stor betydning", og 30 pct., at det havde haft
"nogen betydning".
Et gennemgående træk blandt de virksomheder, som kender til ordningen, er således,
at ordningen har haft væsentlige positive effekter i relation til dens mål om at
forbedre mulighederne for indførelse af miljøledelse i virksomheden, jf. figur 3.10.
Figur 3.10:
Vurdering af projekter under tilskudsordningen (i procent)

Note: Antal respondenter: 104.
Endelig blev samtlige virksomheder bedt om at tage stilling til, om man mente, at
der fandtes tilstrækkelig information om miljøstyring, -ledelse og revision.
Hertil svarede 55 pct., at man mente, at dette var tilfældet. 20 pct. mente, at der ikke
fandtes tilstrækkelig information. 16 pct. svarede, at det vidste de ikke, og 10 pct.
undlod at svare. På den baggrund er det generelt evaluators vurdering, at det bl.a. via
ordningen er sikret, at størstedelen af virksomhederne føler sig tilstrækkeligt
informeret.
Sammenfattende kan det konkluderes, at 57 pct. af alle certificerede og/eller
registrerede virksomheder i Danmark generelt har kendskab til tilskudsordningen, og at
knap 1/3 heraf har kendskab til/deltaget i specifikke projekter under ordningen. Disse tal
sandsynliggør, at tilskudsordningen for maksimalt 57 pct. af alle certificerede og/eller
registrerede virksomheders vedkommende har været medvirkende til beslutningen om at lade
sig certificere/registrere. Sandsynligheden for, at denne årsagssammenhæng reelt er til
stede, er indlysende større blandt de virksomheder, som har deltaget i projekter under
ordningen.
Først og fremmest kan det konstateres, at der fra midten af 1990erne skete en
markant stigning i antallet af miljøcertificerede og -registrerede virksomheder, primært
som følge af at ISO 14001- og EMAS-ordningerne blev lanceret. I den sammenhæng er det
dog evaluators vurdering, at tilskudsordningens igangsættelse har været medvirkende til
den markante stigning i antallet af certificeringer. Det er i langt overvejende grad
fremstillingsvirksomheder, der har opnået miljøcertificering.
Derudover har miljøledelsesanalysen primært bidraget til at afdække de bevæggrunde,
som ligger til grund for beslutningen om at indføre formaliserede miljøledelsessystemer
i form af ISO 14001 og/eller EMAS. Analysen viser, at årsagerne til, at virksomhederne
har ladet sig certificere og eller EMAS-registrere, er mangeartede. De væsentligste
årsager til indførelse er ønsker om
 | at skabe en bedre miljøprofil; |
 | at tage hensyn til miljøet: |
 | at forbedre arbejdsmiljøet; samt |
 | at forbedre konkurrenceevnen. |
Imidlertid viser analysen, at de realiserede effekter ikke fuldt ud har indfriet
forventningerne. I nedenstående tabel er virksomhedernes forventninger og realiserede
effekter gengivet, prioriteret efter hvor mange der har anført emnet som havende en
"høj grad" eller "nogen grad" af betydning, og med det emne, som
flest virksomheder havde anført, først.
Tabel 3.18:
Forventninger sammenholdt med effekter (prioriteret fra oven)
Forventninger |
Realiserede effekter |
Bedre miljøprofil |
Miljøhensyn |
Miljøhensyn |
Bedre miljøprofil |
Mindre ressourceforbrug |
Bedre arbejdsmiljø |
Bedre arbejdsmiljø |
Opfyldelse af myndighedskrav |
Forbedret konkurrenceevne |
Mindre ressourceforbrug |
Det interessante ved tabel 3.18 er, at virksomhederne forventede en forbedret
konkurrenceevne med indførelse af miljøledelse, hvilket ikke er blevet realiseret af
lige så mange virksomheder, som oprindeligt havde forventninger herom. På den anden side
er der flere virksomheder, der er blevet bedre til at opfylde myndighedskravene, til trods
for at denne effekt ikke var forventet i samme omfang. Overordnet set kan det konstateres,
at der har været realistiske forventninger til effekterne af implementeringen af
miljøledelse.
Økonomisk set viser analysen, at de totale udgifter ved indførelse af miljøledelse
er blevet mindre (13%) i forhold til opgørelsen fra 1999, om end tallet er behæftet med
nogen usikkerhed. Målt i kroner og ører er der således opnået (om end ikke markant)
lettere adgang til indførelse af miljøledelse, hvilket var ét af målene for
tilskudsordningen. Der er imidlertid ikke en entydig opfattelse blandt virksomhederne af,
om det overordnet har været en økonomisk fordel at indføre miljøledelse.
Ud over at påvise, at omkostningerne af nogle opleves som en barriere, har analysen
dokumenteret, at manglende tid; manglende intern viden; begrænset interesse hos kunderne;
samt ufleksible systemer indgår i den vifte af barrierer, som hyppigst fremhæves.
Endelig sandsynliggør miljøledelsesanalysen en sammenhæng mellem kendskab til
tilskudsordningen generelt samt projekter specifikt og beslutningen om at lade sig
certificere/registrere. 57 pct. af alle miljøcertificerede/-registrerede virksomheder
angiver at kende til tilskudsordningen, og knap 1/3 angiver at kende til/have deltaget i
specifikke projekter.
Formålet med fravalgsanalysen var at afdække, hvorfor virksomheder inden for en
række udvalgte brancher har valgt ikke at lade sig ISO 14001-certificere eller
EMAS-registrere. I samarbejde med følgegruppen er udvalgt 11 brancher, der skal være
fokus for fravalgsanalysen. De 11 brancher udgør godt halvdelen af de 21 brancher, som
tilskudsordningen har været målrettet mod.
Undersøgelsen gennemførtes som en spørgeskemaundersøgelse blandt ikke-certificerede
virksomheder. Stikprøven omfatter i alt 500 virksomheder. Nedenfor er listet de 11
udvalgte brancher sammen med de brancheorganisationer, der har modtaget tilskud.
Undersøgelsen blev gennemført i perioden februar-marts 2001.
Antallet af udvalgte virksomheder inden for de enkelte brancher afspejler i nogen grad
størrelsen af branchen. Denne fordeling er foretaget for at sikre, at der ikke sker en
skævvridning af brancherepræsentationen. Der er dog ikke tale om en repræsentativ
udvælgelse i forhold til virksomheder i Danmark.
Tabel 3.19:
Brancher i undersøgelsen
Udvalgte brancher |
Antal
medlemmer i branche- organisationen |
Antal
udvalgte virksomheder |
Antal
besvarelser |
Grafisk industri (Grafisk
Arbejdsgiverforening) |
800 |
30 |
4 |
Plastindustrien (Plastindustrien i
Danmark) |
330 |
30 |
14 |
Tekstil og beklædning (Dansk Textil
& Beklædning) |
300 |
30 |
5 |
Lægemiddelindustrien (Lægemiddel
Industriforening) |
50 |
20 |
1 |
Jern og metal (VVS-fabrikanterne) |
75 |
20 |
4 |
Håndværk og mindre industri
(Foreningen af Smede og Maskinfabrikanter i Danmark) |
525 |
50 |
9 |
Træ og møbel (Træets
arbejdsgiverforening) |
500 |
20 |
7 |
Elektronik (IT og Elektronik) |
222 |
20 |
8 |
Levnedsmiddel (Fødevarer Industriens
Branchefællesskab) |
200 |
30 |
8 |
Handel og Service |
6.000 |
125 |
20 |
Transport (Dansk Transport og
Logistik) |
4.250 |
125 |
35 |
I alt |
13.252 |
500 |
115 |
Der indkom i alt 115 besvarelser, hvilket svarer til en svarprocent på 23. Det må,
set i lyset af stikprøven, betegnes som acceptabelt, når det tages i betragtning, at man
spørger om noget, som virksomhederne har fravalgt og derfor ikke umiddelbart har
interesse i at besvare spørgsmål om.
Da virksomheder ikke er ens, er der spurgt til virksomhedernes baggrund for senere
at kunne dele dem ind i segmenter med forskellige karakteristika.
Figur 3.11:
Fordelingen af besvarelser på overordnede brancher

Note: Antal respondenter: 115
Af ovenstående figur fremgår, at det primært er fremstillingsvirksomheder, der
har besvaret spørgeskemaet. Transportsektoren ligger på 2. pladsen, og de
øvrige brancher er repræsenteret i begrænset grad. Heraf kan udledes, at spørgsmålene
givetvis er vurderet mest relevante at besvare for fremstillingsvirksomhederne, og
undersøgelsens resultater er derfor mest valide for fremstillingsvirksomheder og for
transportvirksomheder, mens resultaterne for de øvrige brancher skal fortolkes mere
varsomt.
Figur 3.12:
Besvarelsesprocent i undersøgelsen i forhold til stikprøven for de enkelte
brancher

Note: Antal respondenter: 115
I ovenstående figur er vist besvarelsesprocenten for de enkelte brancher i forhold
til den udvalgte stikprøve.
Svarprocenten for de enkelte brancher i undersøgelsen viser en rimelig fordeling.
Lægemiddelbranchen skiller sig ud, ved at kun 5 pct. (én virksomhed) af de adspurgte
virksomheder svarede.
Figur 3.13:
Virksomhederne fordelt på antallet af ansatte

Note: Antal respondenter: 115
Størrelsesmæssigt er det primært de små og mellemstore virksomheder, der har
besvaret spørgeskemaet. Der er således 63 pct. af virksomhederne, der har under 50
medarbejdere. Andelen af virksomheder med mindre end 50 ansatte er dog underrepræsenteret
i forhold til danske virksomheder generelt, jf. miljøledelsesanalysen. En af de
væsentligste årsager hertil er, at det især er større virksomheder, som er
EMAS-registreret og/eller ISO 14001-certificeret.
Respondenternes årlige omsætning og eksport ligger også i den lave ende, da den
typisk er korreleret med antallet af ansatte. Virksomhederne er rimeligt spredt over hele
landet, dog således at der er flest virksomheder fra Vejle, Viborg og Ringkøbing Amter,
hvilket er tilfældigt.
Ved spørgsmålet om virksomhedernes generelle kendskab til miljøledelse viste det
sig, at 11 pct. havde et "indgående" kendskab, og 37 pct. vurderede, at de
havde et "rimeligt" kendskab. 36 pct. af alle virksomhederne i undersøgelsen
vurderede, at de havde et "begrænset" kendskab, mens der var 11 pct., som intet
vidste, og 3 pct., som ikke var sikre på, om man i virksomheden havde kendskab til
begreberne miljøstyring, miljøledelse og miljørevision.
Der er således tale om, at knap halvdelen af virksomhederne har et kvalificeret
kendskab, på trods af at man ikke har indført formaliseret miljøledelse.
Figur 3.14:
Hvorfra har De/virksomheden hørt om begreberne miljøstyring, miljøledelse og
miljørevision? (i procent)

Note: Antal respondenter: 115. Flere svar mulige.
Det fremgår af figur 3.14, at virksomhedernes kendskab primært stammer fra
brancheorganisationerne, som 44 pct. har anført som informationskilde. Sekundært
anføres det, at Miljøstyrelsen og Erhvervsfremme Styrelsen, amter og kommuner og endelig
konsulenter har været kilder til information om miljøledelse, -styring og
revision. Der er tale om forventelige resultater, idet såvel brancheorganisationer,
konsulenter samt amter og kommuner er formidlere af budskabet. Det skal dog bemærkes, at
relativt mange blandt fravalgsvirksomhederne eksplicit har fået information
via Miljøstyrelsen og Erhvervsfremme Styrelsen.
I tabellen nedenfor er kendskabsniveauet i henholdsvis kendskabs- og fravalgsanalyserne
sammenlignet.
Tabel 3.20:
Kendskab til miljøledelse i fravalgs- og kendskabsanalysen22
|
Fravalg |
Kendskab |
Kendskab til |
EMAS |
ISO |
Miljøledelse |
EMAS |
ISO |
Miljøledelse |
Indgående |
5% |
10% |
12% |
3% |
5% |
7% |
Rimeligt |
14% |
24% |
39% |
2% |
6% |
26% |
Begrænset |
43% |
39% |
37% |
2% |
22% |
22% |
Intet |
38% |
27% |
12% |
92% |
67% |
44% |
N= |
107 |
109 |
110 |
201 |
201 |
201 |
Kendskabet til EMAS blandt fravalgsvirksomhederne ligger på 62 pct. af
virksomhederne, mens 38 pct. svarede, at de intet kendskab havde til EMAS. Endvidere viser
analysen, at 73 pct. af disse virksomheder havde et vist kendskab til ISO 14001. Også det
generelle kendskab til miljøledelse er højt, idet 88 pct. kender til begrebet.
Der er således et godt kendskab til miljøledelse generelt og til EMAS og ISO 14001
specifikt, især set i lyset af at det er virksomheder, som ikke har indført et formelt
miljøledelsessystem. Dette viser, at der har været tale om en vis informationsspredning
i de undersøgte brancher (11 ud af 21), og en manglende certificering/registrering er
derfor ikke ensbetydende med manglende kendskab. Heraf kan udledes, at information ikke
nødvendigvis alene kan føre til beslutning om certificering/registrering.
Tabellen viser endvidere, at der eksisterer en væsentlig forskel i kendskabsniveau
mellem de virksomheder, som var involveret i henholdsvis fravalgsanalysen og i
kendskabsanalysen. Dette dokumenterer, at der inden for de brancher, der har været
udvalgt under tilskudsordningen, er et højere kendskab end i dansk erhvervsliv generelt
(jf. kendskabsanalysen). Tilskudsordningen har således formået at skabe
informationsspredning, om end dette som nævnt ikke i alle tilfælde fører til
certificering eller registrering.
De virksomheder, som har fravalgt miljøledelse, er kendetegnet ved, at der er en
større andel af fremstillingsvirksomhederne og bygge- og anlægsvirksomhederne (62 pct.),
der angiver at have et "rimeligt" eller "indgående" kendskab til
miljøledelse, end blandt de øvrige brancher.
Der er også en tendens til, at de lidt større virksomheder målt på omsætning har
et bedre kendskab end de mindre (under 50 mio. kr. i omsætning) virksomheder.
Virksomheder, der har en eksportandel på mere end 30 pct., har også et højere kendskab
end gennemsnittet.
Som det fremgår af nedenstående tabel, har 22 pct. tilkendegivet, at de ikke har
viden om, hvilke miljøledelsestiltag virksomheden har indført, og 30 pct. har
tilkendegivet ikke at have kendskab til emnerne.
Tabel 3.21:
Har virksomheden
?
|
Procent |
En kortlægning af miljøforhold |
35 |
En skriftlig miljøpolitik |
24 |
Miljømål |
23 |
En miljøhandlingsplan |
12 |
En miljøstyringshåndbog |
10 |
En miljøredegørelse |
14 |
Andet |
1 |
Ved ikke |
22 |
Ikke besvaret |
30 |
Svar i alt |
171 |
Antal respondenter |
115 |
Note: Flere svar mulige.
Dette betyder, at 48 pct. har tilkendegivet, at de har implementeret et eller flere
elementer af miljøledelse. En del virksomheder har således gennemført en
miljøkortlægning, udarbejdet skriftlige miljøpolitikker og fastlagt
miljøhandlingsplaner. Det kan således umiddelbart se ud, som om en række af
virksomhederne allerede har implementeret elementer af miljøledelse, der har lighed med
de krav, som stilles i forhold til henholdsvis EMAS og ISO 14001.
5 pct. har implementeret de fem første elementer (næsten lig med en ISO
14001-certificering); 9 pct. har implementeret de fire første elementer; og 17 pct. har
implementeret de første tre elementer, dvs. at de har gennemført en miljøgennemgang;
udarbejdet en skriftlig miljøpolitik; og har fastlagt miljømål for virksomheden.
Endvidere bør det noteres, at 14 pct. har svaret, at de har udarbejdet en
miljøredegørelse, hvilket ofte vil forudsætte de øvrige elementer og i øvrigt er et
særkrav i forhold til EMAS. Omvendt kan svaret være udtryk for, at de pågældende
virksomheder er forpligtet til at udarbejde et grønt regnskab.
Det skal bemærkes, at det ikke har været muligt at opdele tabel 3.21 i forhold til
brancher, da delpopulationerne dermed bliver for små til at udlede signifikante
sammenhænge.
Miljøstyrelsen og Erhvervsfremme Styrelsen har opstillet som mål for ordningen, at
mindst 30 pct. af virksomhederne i de udvalgte brancher (hvoraf 11 er valgt til
fravalgsanalysen) skal have udarbejdet en handlingsplan for deres miljøarbejde. Som det
ses af ovenstående tabel, er der 12 pct. inden for de 11 brancher, der har udarbejdet en
miljøhandlingsplan. Imidlertid er de (om end få) miljøcertificerede og
registrerede virksomheder udeladt af fravalgsanalysens population, men dette vil
under alle omstændigheder ikke forrykke resultatet væsentligt.
Det må derfor fra evaluators side konstateres, at denne målsætning ikke umiddelbart
er nået. Men som nævnt har 48 pct. af virksomhederne angivet at have indført ét eller
flere elementer af miljøledelse (herunder handlingsplanen), hvorfor det kan konstateres,
at knap halvdelen af virksomhederne i de udvalgte brancher arbejder mere eller
mindre systematisk med miljøledelse.
Ovenstående indikerer en generel interesse for miljøledelse i udvalgte brancher og
peger samtidig på et uudnyttet potentiale for formaliserede miljøledelsessystemer
fremover23. I et senere afsnit giver evaluator et
bud på, hvor stort potentialet er.
I fravalgsanalysen er det endvidere undersøgt, hvilke årsager der er afgørende for
manglende certificering/registrering. Med andre ord er der tale om barrierer for
indførelse af formaliseret miljøledelse.
I nedenstående tabel ses virksomhedernes besvarelser på spørgsmålet om, hvilke
faktorer der har haft indflydelse på, at virksomheden ikke er blevet certificeret
og/eller EMAS-registreret.
Tabel 3.22:
Har følgende forhold haft betydning for beslutningen om ikke at lade virksomheden
miljøcertificere eller EMAS-registrere? (i procent)
|
I høj
grad |
I
nogen grad |
I
ringe grad |
Slet
ikke |
Ved
ikke |
Ikke
besvaret |
Manglende intern viden |
7 |
18 |
14 |
24 |
4 |
32 |
Manglende tid |
30 |
2 |
10 |
11 |
2 |
25 |
Begrænset intern interesse |
10 |
24 |
10 |
15 |
5 |
36 |
For dyrt økonomisk |
15 |
16 |
7 |
10 |
21 |
32 |
For vanskelig proces |
10 |
17 |
13 |
14 |
14 |
33 |
Ufleksible miljøstyringssystemer |
13 |
18 |
11 |
5 |
20 |
32 |
Begrænset kundeinteresse |
29 |
17 |
7 |
14 |
9 |
25 |
Manglende information fra myndigheder |
6 |
10 |
18 |
17 |
17 |
32 |
Manglende information fra
brancheforeninger |
4 |
10 |
19 |
23 |
11 |
31 |
Registreringsgebyr |
6 |
10 |
9 |
14 |
28 |
34 |
Administrationsgebyr |
8 |
8 |
10 |
13 |
29 |
33 |
Ingen relevans |
17 |
17 |
11 |
18 |
19 |
17 |
Andet |
2 |
|
|
|
|
98 |
N= |
|
|
|
|
|
115 |
De begrundelser, som hyppigst fremhæves af virksomhederne som årsager til fravalg, er
følgende:
 | Begrænset kundeinteresse (manglende efterspørgsel) |
 | Manglende tid |
 | Ingen relevans |
 | Begrænset intern interesse i virksomheden. |
Endvidere har 25 pct. af virksomhederne tilkendegivet, at det interne vidensniveau var
en barriere, mens 38 pct. har vurderet, at det kun i ringe grad eller slet ikke har været
en barriere. Noget kunne altså tyde på, at behovet for intern viden om miljøledelse
opfattes som en barriere af en del virksomheder, hvilket også blev fremhævet i
kendskabsanalysen og i erfaringsopsamlingsprojektet fra 1999.
For så vidt angår bedømmelsen af, om implementeringsprocessen er for vanskelig, er
der ikke entydige indikationer på, om dette opfattes som et problem. Derimod er der en
tendens til, at mange virksomheder finder de eksisterende miljøstyringssystemer
ufleksible en tendens, som også fremgik af kendskabsanalysen. Kun en lille del
opfatter generelt registrerings- og administrationsgebyrer som en barriere, hvilket er
overensstemmende med MC-EMAS-analysen.
Blandt de virksomheder, der intet kendskab havde til begreberne miljøstyring,
miljøledelse og miljørevision, er der 45 pct., der angiver, at det ikke har relevans for
virksomheden. Til sammenligning er der kun 8 pct. af de virksomheder, der har et
indgående kendskab til miljøledelse, der mener, at det ikke har nogen relevans for
virksomheden24. Der er således noget, der kunne
tyde på, at jo mindre viden virksomheden har om miljøledelse, jo mindre relevans mener
virksomheden, at det har.
De to største barrierer for de virksomheder, der kender til miljøledelse, men som
ikke har valgt at indføre det, er begrænset interesse fra kunder (50 pct.) og manglende
tid/travlhed (46 pct.). Men også årsager som standardernes manglende fleksibilitet og
det bureaukratiske set-up omkring dem; begrænset interesse internt i virksomheden; og at
det skulle være dyrt, angives af mere end hver tredje som årsag til, at man ikke
indfører miljøledelse. Disse sammenhænge fremgår af tabellen nedenfor.
Tabel 3.23:
Andelen af virksomheder, der har et indgående eller et rimeligt kendskab til
begreberne miljøstyring, miljøledelse og miljørevision, og som i høj grad eller i
nogen grad mener, at nedenstående er en barriere
Barriere |
Procent |
Manglende viden internt i virksomheden |
16 |
Manglende tid/travlhed |
46 |
Begrænset interesse i virksomheden |
36 |
For dyrt økonomisk |
36 |
For vanskeligt at overskue
certificerings-/registreringsprocessen |
16 |
Miljøstyringssystemer er for ufleksible
og bureaukratiske |
39 |
Begrænset interesse fra kunder |
50 |
Manglende information fra myndighederne |
7 |
Manglende information fra
brancheforeninger |
9 |
Betaling af registreringsgebyr (EMAS) |
18 |
Betaling af årligt administrationsgebyr
til Miljøstyrelsen (EMAS) |
20 |
Ikke relevant for virksomheden |
30 |
N= |
56 |
Note: Flere mulige svar.
Det lader til, at det for det første er en holdningspåvirkning, der skal til for at
ændre på disse virksomheders syn på indførelse af miljøledelse. Det kunne således
tyde på et fortsat behov for information om standardernes muligheder, og om hvordan de
administreres typisk en opgave for de ansvarlige myndigheder. For det andet synes
det også væsentligt, at der tænkes i fleksibilitet, når regelsættene udformes.
Sammenfattende er der flere årsager til, at man ikke har indført
miljøledelse. Dels at det er tidskrævende, dels at man vurderer, at det ingen relevans
har for virksomheden.
I evalueringens sammenfatningsafsnit gives en række bud på, hvordan disse barrierer
kan overkommes.
Fravalgsanalysen viser, at 22 pct. (25 virksomheder) af virksomhederne overvejer at
lade sig EMAS-registrere og/eller ISO 14001-certificere, hvilket i sig selv tyder på et
vist potentiale.
Figur 3.15:
Er der i virksomheden begrundede overvejelser om at lade virksomheden
miljøcertificere og/eller registrere

Note: Antal respondenter: 115.
Sammenholdes ovenstående med, at 17 pct. af virksomhederne havde indført tre af de
væsentligste elementer i relation til miljøledelse (kortlægning, politik og
miljømål), kan det tyde på, at disse virksomheder er godt på vej til en
miljøcertificering og/eller -registrering.
Hovedparten af de 25 virksomheder, der har anført, at de overvejer certificering
og/eller registrering, begrunder det med kundekrav; ønsker om forbedring af
arbejdsmiljøet; en bedre miljøprofil for virksomheden; og et ønske om at udvise større
miljøhensyn, jf. tabel 3.24.
Tabel 3.24:
Årsager til at virksomhederne vil indføre miljøstyring (i procent)
|
I høj grad |
I nogen grad |
I ringe grad |
Slet ikke |
Ikke besvaret |
Ressourceforbrug |
24 |
28 |
12 |
12 |
24 |
Affalds-omkostninger |
12 |
32 |
20 |
12 |
24 |
Bedre arbejdsmiljø |
36 |
32 |
8 |
4 |
20 |
Kundekrav |
32 |
32 |
12 |
12 |
12 |
Myndigheds- påvirkning |
4 |
36 |
24 |
16 |
20 |
Bank- og forsikringskrav |
0 |
4 |
16 |
52 |
28 |
Bedre miljøprofil |
52 |
24 |
8 |
4 |
12 |
Miljøhensyn |
36 |
36 |
4 |
4 |
20 |
Konkurrenceevnen |
20 |
32 |
20 |
16 |
12 |
N |
|
|
|
|
25 |
Af de 25 virksomheder, som overvejer at lade sig EMAS-registrere og/eller ISO
14001-certificere, er der 20 virksomheder eller 80 pct., som regner med, at de vil tage
initiativ til dette inden for de næste tre år.
De 25 virksomheder, der overvejer at lade sig registrere og/eller certificere, er
endvidere kendetegnet ved, at 80 pct. af dem er i fremstillingsbranchen, 80 pct. af dem
har mellem 10 og 200 ansatte. For 72 pct.s vedkommende har de en eksportandel på
under 30 pct. Omsætningen er for de 76 pct.s vedkommende mindre end 100 mio. kr. om
året. Desuden har 80 pct. af dem et indgående eller rimeligt kendskab til miljøledelse.
I den sammenhæng er det interessant at komme med forslag til, hvordan potentialet for
flere certificeringer kan udnyttes. Den faktor, der skal til for at flytte disse
virksomheder det sidste stykke, kan være et økonomisk incitament. Gives et tilskud til
at kompensere for (dele af) etableringsomkostninger, fx i form af gratis konsulenthjælp,
er det sandsynligt, at flere virksomheder vil kunne overtales til at gå det sidste stykke
vej og lade virksomheden certificere/registrere.
Det bemærkes i den sammenhæng, at der inden for Programmet for Renere Produkter
allerede er iværksat sådanne tiltag i form af Miljøkompetenceordningen, samt at denne
mulighed også tidligere var til stede under Program for rådgivning om miljøspørgsmål
og arbejdsmiljø til mindre virksomheder (1994-1997) og Miljøisbryderordningen
(1996-1999).
Sammenfattende kan de virksomheder, der overvejer at indføre miljøledelse,
beskrives som fortrinsvis mellemstore fremstillingsvirksomheder, der hovedsagligt
producerer til hjemmemarkedet, og som har et rimeligt eller et godt kendskab til
miljøledelse.
I lighed med kendskabsanalysen er det mindre end en fjerdedel af virksomhederne (22
pct.), der direkte adspurgt kender til tilskudsordningen. Dette betyder dog ikke, at
tilskudsordningen og den deraf følgende information om miljøledelse ikke kan have nået
ud til et større antal virksomheder. Der er nemlig 31 af de 115 virksomheder, der har
svaret, at de ikke kender til tilskudsordningen, men har hørt om miljøledelse fra deres
brancheorganisation. Lægges disse virksomheder til de virksomheder, der direkte kender
til tilskudsordningen, er der 49 pct., der direkte eller indirekte kender til
tilskudsordningen.
Der var 17 pct. (19 virksomheder), som havde kendskab til eller havde deltaget i
projekter under tilskudsordningen, fordelt med 8 pct. på brancheprojekter, 2 pct. på
generelle værktøjer, 4 pct. på uddannelse og 3 pct. på informationsaktiviteter.
Blandt de 19 virksomheder, som havde kendskab til tilskudsordningen, var der generel
tilfredshed med kvaliteten af de projekter, som man havde kendskab til (ingen har svaret,
at de var utilfredse). Hvorvidt projekterne havde bidraget til konkret at forbedre
virksomhedens viden om og kendskab til miljøstyring, var der delte meninger om. 32 pct.
mente, at der havde været nogle effekter, hvorimod 11 pct. mente, at der slet ikke havde
været nogen. På spørgsmålet om projekterne havde gjort det lettere at indføre
miljøstyring, var der kun en ringe indikation af, at dette havde været tilfældet (21
pct. havde svaret "i nogen grad").
I lyset af at det er virksomheder, som reelt kunne have draget nytte af
brancheprojekterne, og at en høj andel af virksomheder har været involveret i konkrete
projekter, må effekten af de relevante brancheprojekter vurderes som ringe. Dette vil
blive nærmere analyseret under afsnittet vedrørende projektanalyserne.
På spørgsmålet om der findes tilstrækkeligt med information om miljøstyring, har
30 pct. af virksomhederne svaret, at dette er tilfældet. 22 pct. mener det modsatte.
Endelig svarer den største del af virksomhederne, nemlig 41 pct., at de ikke ved det, og
8 pct. har ikke svaret. Der tegner sig således et billede af, at en del virksomheder er
interesseret, og nogle har gjort noget, men det er tydeligt, at man ikke føler sig sikker
på, at man har tilstrækkeligt med information til at igangsætte miljøledelse.
Afslutningsvis giver evaluator et bud på, hvor mange virksomheder der potentielt
kan tænkes at ville indføre formaliseret miljøledelse inden for de næste tre år.
Den 24. januar 2001 var der registreret 4.569 fremstillingsvirksomheder med mellem 10
og 200 ansatte i Danmark i det Centrale Virksomhedsregister. Det har ikke været muligt
fra evaluators side at skaffe oplysninger om, hvor stor en andel af disse virksomheder der
hovedsageligt producerer til hjemmemarkedet.
I fravalgsanalysen er der 45 fremstillingsvirksomheder med mellem 10 og 200 ansatte. Af
disse har 15 virksomheder (eller 33 pct.) angivet, at der i virksomheden er begrundede
overvejelser om at lade virksomheden miljøcertificere og/eller -registrere. Sammenlignes
dette med kendskabsanalysen, hvor der er 21 pct. (fire ud af 19) af
fremstillingsvirksomheder med mellem 10 og 200 ansatte, som overvejer at lade virksomheden
miljøcertificere og/eller -registrere, er der en noget højere andel i de udvalgte
brancher, der er på vej mod miljøledelse.
Om end der er stor usikkerhed forbundet hermed, kan det sandsynliggøres, at antallet
af virksomheder på landsplan, som kan tænkes at lade sig certificere/registrere, højst
vil ligge på mellem 950 og 1.500 virksomheder.
Fravalgsanalysen viser, at der blandt de virksomheder, som ikke har indført formelle
miljøledelsessystemer, er en vis interesse for og et vist kendskab til miljøspørgsmål.
51 pct. havde et kvalificeret kendskab til miljøledelse, og 48 pct. havde indført ét
eller flere elementer af miljøledelse.
Mange virksomheder vurderer, at formelle miljøledelsessystemer ikke er relevante,
hvilket underbygges af en relativt høj deltagelse i programmets projekter, uden at
virksomhederne af den grund har valgt at indføre et formelt miljøledelsessystem.
Inddrages erfaringerne fra analysen af effekter og årsager til miljøledelse hos de
virksomheder, som har indført formelle systemer (miljøledelsesanalysen), kan det
konkluderes, at der er behov for mere fleksible systemer målrettet mod virksomhedernes
konkrete miljøproblemer.
Skal antallet af certificerede og registrerede virksomheder øges, er der to
forskellige typer virksomheder, som en eventuel indsats skal rettes imod.
Dels skal de virksomheder, som har et lavt kendskab til miljøledelse, have målrettet
information om, hvorfor miljøledelse er relevant for netop dem.
Den anden gruppe er de virksomheder, som har en viden om miljøledelse, men som har
fravalgt at indføre systemet, fordi de oplever, at der er for store barrierer i form af
manglende tid og manglende interesse fra kunder. Det paradoksale her er, at de
virksomheder, der overvejer at indføre miljøledelse, i meget stort omfang peger på, at
en medvirkende årsag hertil er kundekrav. Dette kunne tyde på, at drivkraften for at få
flere virksomheder til at indføre miljøstyring er kundeefterspørgsel.
Endelig har evaluator foretaget en beregning, der med dertilhørende usikkerhed
anslår antallet af potentielle nycertificeringer og/eller registreringer
inden for de næste tre år. Hvor der i dag findes ca. 600 ISO 14001- og/eller
EMAS-registrerede virksomheder, giver fravalgsanalysen grundlag for at antage, at mellem
950 og 1.500 fremstillingsvirksomheder potentielt vil indføre et formelt
miljøledelsessystem inden for de næste tre år.
12 |
Alle danske industri-, håndværks-, handels- og
servicevirksomheder. |
13 |
Det bemærkes, at der i slutevalueringen er anvendt de samme
branchekoder fra Danmarks Statistik ved stikprøveudvælgelsen som i midtvejsevalueringen. |
14 |
Det er et specifikt succeskriterium for ordningen, at mindst
30 pct. af virksomhederne i ti brancher har udarbejdet en handlingsplan for deres
miljøarbejde. De 13 pct. relaterer sig til dansk erhvervsliv generelt, hvorimod evaluator
forholder sig til succeskriteriet i fravalgsanalysen (der omhandler 11 brancher). |
15 |
Dette tal er uddraget ved, at 58 pct. har svaret "ingen
af de nævnte" og 2 pct. "ved ikke". |
16 |
De efterfølgende spørgsmål er kun stillet til 134 af de
201 virksomheder, som har angivet, at de har et minimum af kendskab til miljøledelse. ¼
af disse er fremstillingsvirksomheder. |
17 |
Antallet af respondenter er i dette spørgsmål meget lavt
(36), hvilket betyder, at der er stor usikkerhed om resultaternes gyldighed. |
18 |
I denne beregning er ikke medtaget de virksomheder, der ikke
havde nogle ansatte, samt de virksomheder, hvor antallet af ansatte ikke er oplyst. |
19 |
Enkelte virksomheder har angivet at have opnået en ISO
14001-certificering før standardens ikrafttrædelse i 1996. Dette skyldes givetvis, at
virksomhederne har haft en BS 7750-certificering, der i 1996 blev afløst af ISO 14001. |
20 |
Det skal bemærkes, at ikke alle virksomheder har anført
udgifter til alle aktiviteterne (hvilket bl.a. skyldes, at visse aktiviteter kun
gennemføres for EMAS), og at nogle virksomheder kun har angivet de samlede udgifter.
Dette betyder, at de i tabellen angivne omkostninger er gennemsnitlige for hver enkelt
aktivitet og ikke kan summeres. |
21 |
Udarbejdet af Per Christensen, Arne Remmen og Eskild Holm
Nielsen, Ålborg Universitet, Miljøprojekt nr. 486, Miljøstyrelsen, 1999. |
22 |
Tallene i denne tabel er lavet som valid procent, dvs. at de,
der ikke har svaret på spørgsmålet, er taget ud. Dette er gjort for at kunne
sammenligne med andre målinger. |
23 |
Hvorvidt halvdelen af alle virksomhederne i de 11 brancher
har indført delelementer af miljøledelse, kan der sættes spørgsmålstegn ved. Det er
meget tænkeligt, at virksomheder, der har valgt at svare på spørgeskemaet, i højere
grad er de virksomheder, der har en egentlig interesse i miljøforhold. Tallet kan derfor
godt være biased i en positiv retning. |
24 |
Det skal bemærkes, at der kun er 13 besvarelser på
indgående kendskab hhv. intet kendskab, hvilket giver en stor usikkerhed på tallene. |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |