| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Miljøstyring og miljørevision i danske virksomheder
Dybdeanalysen består af en projektanalyse og en caseanalyse.
I dette kapitel rapporteres en syntese af disse to komponenter.
Der skal indledningsvis fremsættes en række bemærkninger til projektanalysen,
der er baseret på sagsgennemgang af samtlige projekter finansieret under ordningen.
Evaluator skal understrege, at de i bilagsrapporten rapporterede projektvurderinger ikke
skal læses, som var der tale om en evaluering af enkeltstående projekter. Udgangspunktet
er, at der er tale om en programevaluering, der nødvendigvis må funderes i en
vurdering af de under programmet finansierede projekter. Samlet bidrager de enkeltstående
projektvurderinger således til en evaluering på programniveau.
Nærværende projektanalyse er baseret på flere elementer. Det gælder såvel den
komplette sagsgennemgang som en analyse af projekternes produkter. Det gælder endvidere
en analyse baseret på 44 spørgeskemaer modtaget fra projektledere, som har modtaget
støtte under tilskudsordningen.
4.1.1.1. Indledning
Projektanalysens første komponent var en grundig og systematisk gennemgang af
sagsakter og produkter under tilskudsordningen. Denne gennemgang var en forudsætning
for en komplet analyse og vurdering af samtlige projekter og dermed tilskudsordningens
samlede output og resultater. Sagsgennemgangen omfattede blandt andet gennemgang af
projektansøgninger, bevillingsskrivelser, periodeafrapporteringer, mødereferater
(faglige følgegrupper), korrespondance mellem projektansøger og myndighed og eventuelle
aftaler om justeringer og afvigelser i forhold til det oprindeligt ansøgte, dokumentation
for udgivelse af projektpublikationer, og afsluttende rapporter. Evaluator har endvidere
benyttet søgning på Internettet til at indsamle yderligere oplysninger. Endelig har
evaluator anvendt udvalgte data fra guiden "Vejen til Miljøledelse" samt et
projektkatalog som er udgivet under programmet.
Dette kapitel er udarbejdet dels på baggrund af sagsgennemgangen, dels på baggrund af
en gennemgang af de færdige produkter. Hvert enkelt projekt har været analyseret og
vurderet, hvad angår de i ansøgningen lovede aktiviteter og resultater, som er
sammenholdt med en beskrivelse af projektets faktiske aktiviteter og resultater. Undervejs
i visse af projektforløbene er foretaget ændringer blandt andet som konsekvens af
de faglige følgegruppers funktion med monitorering og styrelsernes aktive rådgivning
som har givet anledning til budgetændringer og afledt deraf, justeringer af
rapporternes eller produkternes omfang og indhold.
Evaluators analyse er for hvert enkelt projekt afsluttet med en samlet vurdering, der
hviler på en sammenstilling af forventninger til projektet og realiserede aktiviteter og
effekter. Både projektets slutprodukt og den pågældende sagsgennemgang er anvendt under
udarbejdelsen af den samlede vurdering. Hvad angår den samlede vurdering af
projekterne, har evaluator gjort brug af en række evalueringskriterier, der er indeholdt
i boks 4.1.
Boks 4.1:
Evalueringskriterier anvendt ved projektanalyse
 | Relevans i relation til tilskudsordningens målsætninger.
|
 | Relevans i relation til målsætningerne i det givne projekt.
|
 | Effektivitet, dvs. projektets resultater vurderet i forhold til
målsætninger.
|
 | Effekter, dvs. projektets effekter på deltagere og øvrige
målgrupper.
|
 | Levedygtighed, dvs. om projektets udmøntning har en varig karakter.
|
|
Evaluator har operationaliseret disse kriterier yderligere. I vurderingen udfra effektivitetskriteriet
har evaluator eksempelvis lagt vægt på, om projekternes resultater står mål med de
anvendte ressourcer, herunder hvilke aktiviteter man har valgt at gennemføre. Hvad effektkriteriet
angår, har evaluator set på, om produktet har været tilgængeligt på flere forskellige
medier, været let at fremskaffe, om det er formidlingsvenligt udformet, om der har været
afholdt kurser, gå-hjem-møder og workshops, og om der eventuelt er blevet certificeret
virksomheder i forbindelse med projektudarbejdelsen. Hvad operationaliseringen af levedygtighedskriteriet
angår, har evaluator især set på, om produktet foreligger i genoptrykte eller
reviderede udgaver.
Ved hjælp af en pointskala har evaluator foretaget en vurdering af projekterne på
hver af de fem evalueringskriterier, og efterfølgende aggregeret til en samlet vurdering
for hvert projekt. Der er ikke foretaget vægtning af kriterierne. I det følgende danner
ovenstående kriterier grundlag for en samlet bedømmelse af programmet som helhed.
Til brug for en aggregering af projekterne til et resultat på programniveau er anvendt
en kombineret kvalitativ-kvantitativ metode med en graduering baseret på en skala fra 1-5
(se boks 4.2).
Boks 4.2:
Evaluators pointskala
5 point: udfra vurderingskriteriet vurderes en meget
høj grad af målopfyldelse.
4 point: udfra vurderingskriteriet vurderes en høj grad af
målopfyldelse.
3 point: udfra vurderingskriteriet vurderes en acceptabel grad af
målopfyldelse.
2 point: udfra vurderingskriteriet vurderes en mindre grad af
målopfyldelse.
1 point: udfra vurderingskriteriet findes ikke en nævneværdig grad
af målopfyldelse. |
4.1.1.2. Resultater
Nedenfor præsenterer evaluator de overordnede resultater af sagsgennemgangen og
produktanalysen i en aggregeret form, dvs. rettet mod tilskudsordningen som helhed.
Hvad angår projekternes relevans, vurderet i relation til tilskudsordningens overordnede
målsætninger, viser analysen, en høj til meget høj grad af relevans. Det
gennemsnitlige projekt opnår efter evaluators vurderingsskala en score på 4,4. Også på
projektniveau ligger det samlede resultatet mellem en høj og en meget
høj grad af relevans, med 4,4 på evaluators vurderingsskala.
Evaluators vurdering af programmets samlede effektivitet vurderet i forhold til
målsætninger og ressourceindsats er, at gennemsnitsprojektet har haft en grad af effektivitet,
som ligger i intervallet imellem acceptabel og høj (3,7).
Når det gælder programmets samlede effekter, dvs. effekter på deltagere og
øvrige målgrupper, finder evaluator, at programmet har haft en acceptabel til høj
grad af effekt (3,8). Tilsvarende findes det gennemsnitlige projekt at have en acceptabel
til høj grad af levedygtighed (gennemsnit på 3,7). Det betyder, at
gennemsnitsprojektets resultat i acceptabel til høj grad har en varig karakter.
Figuren nedenfor illustrerer spredningen på de fem vurderingskriterier.
Figur 4.1:
Samlet vurdering af de støttede projekter

Figuren illustrerer tydeligt, at evalueringen overordnet har dokumenteret, at ordningen
må betegnes som en succes.
Ovenstående er evaluators vurdering fremsat i meget kortfattet form. I det følgende
uddybes de fremlagte resultater.
Produkter af høj kvalitet
Særskilt om kvaliteten af de under programmet udviklede værktøjer, vurderer
evaluator, at disse generelt har været af meget høj kvalitet. Dette er i nærværende
kapitel illustreret i boks 4.3 og i de efterfølgende eksempler på gode projekter
(best practice).
Boks 4.3:
Gode værktøjer i et komplekst system (Miljøstyring i den agroindustrielle
sektor)
Projektets væsentligste produkter herunder
kursuskompendium og håndbog synes at komme hele vejen omkring miljøstyring, fra
miljølove over dataindsamling og masse/ressourceflows, organisationsaspektet og
samarbejdet med miljømyndighederne. Branchemæssigt forekommer projektet at være
velforankret og vel moniteret, og projektets resultater har på brancheniveau været
formidlet via såvel skriftlig omtale som mundtlige indlæg ved diverse erhvervsfaglige
møder. Afrapporteringen indeholder en erfaringsopsamling og kvantificerer de positive
miljøeffekter, som pilotprojektet har medført såvel arbejdsmiljømæssigt som i form af
forbrugsreduktioner og etablering af systemer til miljødataindsamling og
bearbejdning. Sammenfattende finder evaluator, at projektrapporten og håndbøgerne
repræsenterer solid dokumentation for et grundigt gennemført projekt med produkter af
høj kvalitet.
Håndbogen for slagterier dækker bredt, men i modsætning til kursets
mere teoretiske baggrundsstof, fremstår håndbogen som et i høj grad praktisk
anvendeligt værktøj. Via dets mange konkrete gennemarbejdede og brugervenlige
hjælpeskemaer faciliterer håndbogen slagterivirksomheder, som vil benytte lejligheden
til at få styr på alt fra systemdokumenter, over miljølovenes
gyldighedsområde/relevans i relation til slagteriet, kortlægning over
miljøpåvirkninger og forbrug (diverse ressource og stoffer), kommunikationen med
omverdenen klager og pressekontakt skadedyr og ulykkesberedskab og skema til
grønt regnskab. Kursuskompendiet og Miljøledelseshåndbogen afspejler tilsammen, meget
illustrativt, at implementering af miljøpolitik fra ledelsesniveau til gulvhøjde er en
meget stor opgave med mange fremtrædelsesformer. En fortløbende proces og en opgave som
hviler på mange kritiske antagelser.
Håndbog i Miljø- og ressourcestyring på landbrugsbedrifter er god,
overskuelig, praktisk, velskrevet og brugervenlig for landmanden og hans konsulent.
Håndbogen møder landmanden på præcis det praktiske niveau, hvor han eller hun kan
agere. Arbejdshæfterne har et professionelt udseende, og er på et operationelt niveau.
Arbejdshæfte 3 bruges af landmanden til at synliggøre de ændringer i
arbejdskraftforbrug, investerings- og driftsudgifter, som en ændret pesticidanvendelse
kan muliggøre. Mappen "Miljø- og ressourcestyring på landbrugsbedrifter" er
omfattende og med høj dækningsgrad, hvad angår faktorer som påvirker bedriftens
miljøforhold. |
Produktkvalitet er dog ikke i sig selv en garanti for
betydelige effekter i form af spredning og anvendelse og på sigt levedygtighed. I nogle
tilfælde kan produktets høje kvalitet imidlertid ses som udslagsgivende i relation til
projektets effekter.
Faktorer bag relevans og effektivitet
Evaluator vurderer, at der er flere årsager til langt de fleste projekters høje grad
af relevans. Flertallet af projekterne har været udført af professionelle
projektmagere eller brancheorganisationer med stor erfaring som
projektholdere. Hertil kommer, at projekterne i et vist omfang har været revideret på
baggrund af anbefalinger fra sagsbehandlere i de administrerende styrelser. Endelig har
netop de udførte projekter været igennem en sorteringsproces, som har fravalgt et stort
antal ansøgte projekter, der ikke har opfyldt relevanskriterier på program- og
projektniveau.
Den høje score bekræfter således, at Miljøstyrelsen og Erhvervsfremme Styrelsen i
projektudvælgelsen i høj til meget høj grad har formået at udvælge projekter, som
levede op til ordningens formål. Alt i alt har dette betydet såvel en professionel
tilgang til at styre efter programmets overordnede målsætninger, som en
faglig tilgang til blandt andet via sæde i de faglige følgegrupper at
navigere de enkelte projekter i forhold til deres konkrete målsætninger.
Den gennemsnitlige score på effektivitetsparameteren omfatter enkelte
projekter, som kun i mindre grad har været omkostningseffektive. Dette kan skyldes, at
nogle projekter er gennemført i en mere forretningsmæssig kontekst end andre, men kan
også være resultat af meget konkrete forhold i det enkelte projekt. Det har dog ikke
været muligt at fremdrage tværgående faktorer, der har haft betydning for graden af
målopfyldelse.
Faktorer bag effekter og levedygtighed
Evaluator har analyseret projekternes resultater med henblik på at identificere
mønstre, som kan pege på generelle faktorer af betydning for projekternes
og dermed programmets effekter og levedygtighed.
Faktorer i farezonen
Her er det karakteristisk, at de projekter, som har afstedkommet mere beskedne og
mindre levedygtige effekter, kan karakteriseres som smalle projekter
med en snæver målgruppe til tider snævrere end planlagt. Der har endvidere ofte
været tale om en begrænset formidlingsstrategi fra projektholders side. Endelig
er det karakteristisk, at disse projekter har været fagligt specialiserede eller
teknisk komplekse.
Ovenstående gælder eksempelvis: "Den juridiske del af miljøredegørelsen under
ECO-Audit", ECOPROD projektet, HACCP-metodik projektet, rengøringsbranchen og
kemikaliebranchen, samt i nogen grad Engroshandelsprojektet, genvindingssektoren og
"Miljønøglen".
Den juridiske del af miljøredegørelsen under ECO-AUDIT er således et generelt
projekt, hvis produkt er et relativt beskedent eller uprætentiøst notat, som umiddelbart
kan virke indforstået eller uformidlet og løsrevet, idet kontekst og formål
ikke er beskrevet i produktet.
ECOPROD - Et miljøstrategisk ledelsesværktøj er et generelt projekt, som har
forsøgt at kombinere en eksplorativ metodeudviklingstilgang med et dokumentations- og
afprøvningsformål. Trods projektets generelle sigte har produktet præg af at henvende
sig til en snæver, specialiseret målgruppe, og projekthåndbogen fremstår ikke som et
brugervenligt værktøj.
Projektet Billedmæssig præsentation af Green Network er et generelt projekt og
et eksempel på et velforankret netværksprojekt. Projektets produkt Green Network:
et regionalt samarbejde om miljøforhold fortjener imidlertid større udbredelse
end det umiddelbart vurderes at have fået.
Miljøstyring i rengøringsbranchen og Miljøstyring i kemikaliebranchen
er brancheprojekter, som begge fortjener en større opfølgningsindsats. I disse brancher
er opmærksomheden fra forbrugere og myndigheder, hvad angår miljøforholdene stor, og
virksomhedernes må have stort behov for at yde kvalificeret modspil til myndighederne.
Eksistensen af den internationale branchestandard "Responsible Care" var en
oplagt mulighed for at udvikle et værktøj til anvendelse i danske kemikaliefirmaer.
Succesfaktorer
De projekter, som har opnået høj score på effekter og levedygtighed, kan
karakteriseres ved en solid forankring i en stor kommune eller branche
alternativt at virke via et vidt forgrenet netværk. Dette gælder eksempelvis Albertslund
projektet og Miljøudvikling gennem netværk. Generelt synes projekter, hvortil der er
etableret ejerskab hos branchen eller projektholder at have klaret sig bedre i
formidlingsfasen også efter formel projektafslutning.
En flerhed af forskellige formidlingsaktiviteter og primært for
brancheprojekternes vedkommende et højt antal deltagere (ERFA-grupper, pilot- og
afprøvningsvirksomheder) synes også at være en væsentlig succesfaktor.
En eksplicit målsætning om, at deltagende pilotvirksomheder vil blive certificeret,
eller eksistensen af produkter som på anden vis kan hjælpe virksomheder til at opfylde
ydre krav, er også en succesfaktor.
Tilsvarende gælder projekter, hvor miljøledelse er blevet en integreret (eller
obligatorisk) del af en branches eget kvalitetssikringssystem. Dette gælder
eksempelvis Plastindustrien.
I mindst eet tilfælde har et meget højt antal af delprojekter tydeligvis haft
stor synergieffekt, idet delprojekterne har understøttet hinanden. Dette gælder
projekterne i den agroindustrielle sektor.
En anden succesparameter synes at være balancen mellem generelle og specifikke
komponenter en balance som er meget vellykket i projektet om miljøledelse i
private skove.
Endelig gælder det, at produkter, som er differentierede for at kunne nå forskellige
delmålgrupper med forskellige behov eller forudsætninger, klarer sig godt målt på
effekter og levedygtighed.
Kom godt videre, Auto & industrilakerer-projektet, Håndværksrådets projekt,
Elektronikbranchen, og projektet om "Væsentlighedskriterier i miljøledelse" er
alle eksempler på projekter, hvor en eller flere af ovennævnte faktorer bidrager
positivt til projekternes effekt og levedygtighed.
Evaluator har endvidere noteret sig, at der er forskel på de forskellige
projektrapporters tilgang til erfaringsopsamling. Et eksempel på en grundig
selv-evaluering og erfaringsopsamling findes i boks 4.4.
Boks 4.4:
Eksempel på erfaringsopsamling (Miljøstyring i den agroindustrielle sektor)
Håndbogen til mejerivirksomheder består
isoleret set i høj grad af diverse registreringsskemaer, procedurebeskrivelser, og planer
for dataopsamling og nøgletal. Det giver evaluator en indikation af, at en
hensigtsmæssig brug af de skematunge håndbøger forudsætter en høj grad af ekspertise
hos brugeren. Den afsluttende rapport anfører da også følgende: "implementering og
afprøvning af værktøjer har i flere henseender været problemfyldt", og at der i
pilotvirksomheden var "usikkerhed i forbindelse med inddragelse af medarbejderne i
opgaven og overfor systemopbygning". Da projektets formål netop har været at
opsamle erfaringer via afprøvning af værktøjer og håndbogsmateriale i en
pilotvirksomhed, er rapportens identifikation af disse problemer en del af projektets
målopfyldelse.
Evaluators fremhævelse af disse forhold skal derfor ikke læses som
en kritik af projektet, men som en konstatering af, at introduktion af miljøstyring i
danske mejerivirksomheder endnu i 1998 var på et relativt tidligt stade.
Projektrapportens værdi er således fremadrettet og ansporende, idet den klart viser, at
der i takt med den synliggørelse af ressourceforbrugets omfang og fordeling, som
projektet har medført, har kunnet spores voksende forståelse for værdien af systematisk
registrering af miljødata. At denne forståelse er størst hos ledelsen og
miljømedarbejdere, medens den brede medarbejderskare fortsat er "positivt
afventende" bekræfter behovet for god information og gode værktøjer. For
pilotvirksomheden har projektet medført, at denne står godt rustet til at blive
modelvirksomhed for den pågældende mejerikoncern, hvad miljøstyring angår. |
Eksempler på best practise
Med henblik på at udlede en række best practice eksempler foretog
evaluator et udvalg af projekter, som udfra evaluators vurderingskriterier opnåede en
særlig høj score.
11 best practice projekter blev udvalgt, heraf tre generelle og otte
brancheprojekter, som i det følgende underkastet nærmere analyse med henblik på at
udlede positive læresætninger. Udvælgelsen gav i øvrigt en markant overvægt af
brancheprojekter i gruppen af best practice projekter i modsætning til de projekter med
mere begrænsede resultater.
En analyse af de udvalgte best practice projekter er anvendt til at fremstille en
række læresætninger, der ovenfor blev fremhævet som væsentlige faktorer for succes.
Evaluator fremlægger i det følgende en kort karakteristik af de projektrelaterede
elementer, som vurderes relevant udfra et best practice perspektiv.
Miljøstyring i erhvervsvirksomheder i Albertslund Kommune var et generelt
projekt, som udmærkede sig ved at formidle samarbejde mellem kommune og en lokal
erhvervssammenslutning i relation til såvel at fremme kendskabet til miljøledelse som
styrkelse af netværk mellem virksomheder og miljøforvaltning. Konkret udmøntedes
projektet i et brugbart værktøj. Der var tale om en såkaldt koordinerende
model, idet projektet udførtes af en ekstern konsulent i tæt samarbejde med
projektholder, Albertslund Erhvervssammenslutning.
Miljøudvikling gennem netværk var et generelt projekt, som demonstrerede
værdien af at kombinere netværksskabelse blandt virksomheder på tværs af brancher, som
kunne arbejde sammen i netværk om udviklingen af deres eget miljøledelsessystem.
Projektet indledtes med en behovsundersøgelse blandt deltagerne og medførte flere ISO
14001-certificeringer.
Kom godt videre var et generelt projekt, som byggede videre på et tidligere
projekt. Dels formidlede projektet på frugtbar vis erfaringer fra det foregående
projekt, dels fokuseredes på de ny udfordringer, som knytter sig til at vedligeholde et
miljøstyringssystem.
Miljøledelse for tekstilindustrien var et brancheprojekt udført af eksterne
konsulenter i samarbejde med branchen, herunder medlemsvirksomheder som deltog i en
vækstgruppe. Projektet begyndte med et forprojekt et kortlægningsprojekt
som belyste, hvor det efterfølgende projekt skulle sætte ind. Projektets produkt
en håndbog i miljøledelse har været gennemarbejdet og gennemprøvet i
vækstgruppen, og i processen blev flere virksomheder certificeret med et anerkendt
miljøledelsessystem. Projektet havde på forhånd en eksplicit målsætning om, at flere
virksomheder skulle certificeres i projektforløbet.
Miljøstyring i Plastindustrien var et brancheprojekt af den såkaldt
koordinerende model, hvor branchens egen miljøkonsulent i samarbejde med en
ekstern konsulent gennemførte projektet i to faser, hvoraf det første udmundede i
formulering af konkrete milepæle for det næste. Begge faser har haft et højt antal
deltagende virksomheder, som opdeltes på 4 ERFA-grupper med fælles seminarer. Undervejs
i forløbet har der været en høj grad af erfaringsopsamling, herunder en analyse af
driftsøkonomiske konsekvenser for de deltagende virksomheder, som indførte
miljøledelse. Såvel undervejs som afslutningsvist er projektet søgt grundigt formidlet
til hele branchen, blandt andet via landsdækkende seminarer.
Miljøstyring i den agroindustrielle sektor, og formidlingen af væsentlige
erfaringer herfra,var et branche-paraply-projekt som udmærkede sig ved at sammenbygge et
stort antal delprojekter, dækkende forskellige dele af branchen, herunder
underleverandører i produktkæden (fra jord til bord).
Kvalitets- og miljøstyring hos auto- og industrilakerere var et brancheprojekt,
som fra begyndelsen sigtede på at integrere miljøledelse med branchens eget
kvalitets-styringssystem (KS 2000). Projektet udførtes i tæt samspil mellem branche og
en enkeltvirksomhed, men blev videreformidlet til resten af branchen via elektroniske
netværk, informationsmøder og kurser.
Miljøstyring i håndværk, fremstilling, handel/butikshåndværk og service var
et brancheprojekt, som på eksemplarisk vis er udmøntet i interaktive edb-værktøjer,
som giver brugeren et meget anvendeligt produkt, som nemt lader sig tilpasse de mange
forskellige branchevirksomheders varierende behov. Der har som de fleste andre best
practice eksempler været tale om grundig pilotvirksomhedsindragelse, her i såvel
produktion som afprøvning af miljøledelsesproduktet.
Miljøledelse i elektronikbranchen var karakteristisk ved, at der var tale om en
branche af betydelig størrelse, hvor også de virksomheder, som deltog i projektet var
store, selv i en international målestok. Der var tale om den koordinerende
model, hvor eksterne konsulenter har været inddraget i opgaven men med
brancheforeningen som projektleder.
Brancheprojektet Miljøledelse i private skove kombinerede på bedste vis en
generel tilgang med en række branchespecifikke værktøjer. Værktøjets tilblivelse har
været præget af gennemprøvning på 9 skovdistrikter, næsten lige så mange
erfaringsudvekslingsworkshops og en meget bred deltagelse i projektets følgegruppe, også
omfattende en række grønne miljøorganisationer. Projektet var et brancheprojekt af den
koordinerende model, hvor såvel branchen som eksterne konsulenter har været udførende.
Der er tale om en let tilgængelig håndbog, der giver appetit på indføring af
miljøledelse. Håndbogen er nem at finde på Internettet.
Fremme af miljøstyring i hotel, restaurant- og turisterhvervet var et
brancheprojekt med flere delprojekter, som indledtes med en kortlægning af
miljøforholdene i erhvervet og undervejs gennemførtes en midtvejs-evaluering med
tilhørende rapport. Der er tale om en stor branche med mange tusind medlemsvirksomheder,
som på den anden side er meget homogene i forhold til deres miljøproblemer.
Omverdensfaktorer
Hvad omverdensfaktorer angår, gælder det, at forventningerne til programmet og
levedygtigheden af enkeltprojekter ofte hviler på antagelser om omverdensfaktorer
udenfor programmets handlerum. Disse antagelser er ofte ikke eksplicitte, og det har i
visse tilfælde givet anledning til urealistiske forventninger om projekternes udbredelse
og effekt. I de enkelte projekter er det tydeligt, at omverdensfaktorerne er
afgørende for, om projektet har fået den gennemslagskraft, som man indledningsvist har
ønsket eller håbet.
Eksempelvis er projektet om "Miljøvurdering og kreditvurdering - miljørådgivere
i finanssektoren" i sig selv et udmærket projekt og et fint værktøj. Men som det
også fremgår af breddeanalysen og formidleranalysen, spiller den finansielle sektor
endnu ingen væsentlig rolle for virksomheders overvejelser om eventuelt at lade sig
certificere. Praktisk talt ingen virksomheder har oplevet, at en bank eller
forsikringsvirksomhed eksplicit har stillet nævneværdige krav til virksomheden i
relation til dens miljøforhold/miljøledelse.
Sidstnævnte indikerer berettigelsen af statslige tilskudsordninger, som kan tillade,
tilskynde og støtte virksomhederne i den miljøindsats, som samfundet kræver af dem. Det
skal således gentages, at der i programmets omverden over tid har
været/findes en række sådanne ordninger eksempelvis til fremme af arbejdsmiljø-
og miljøtiltag på virksomhedsniveau med direkte økonomisk støtte til ansættelse af
miljømedarbejdere (miljøisbrydere). I dag eksisterer den såkaldte
Miljøkompetenceordning og mere generelt Programmet for Renere Produkter. Disse ordninger
må som omverdensbetingelser formodes at have indvirket positivt på nærværende
tilskudsordning.
I boks 4.5 illustreres omverdensfaktorernes betydning for i hvilken udstrækning,
produkterne kan forventes at bringes i spil.
Boks 4.5:
Gode værktøjer på hylden, men ikke i hånden
"Miljøhåndbog - et værktøj i
kreditvurderingen" er udarbejdet for synligt og operationelt at sætte miljøet
på dagsordenen i finansverdenens almindelige kreditvurdering. Bogens checklister
(miljøprofil-skemaerne) er gode. Eksemplerne viser, hvordan de kan fungere, og der er en
god generel dækning på tværs af områder, som bekræfter, at håndbogen kan bruges på
mange virksomhedstyper fra landbrug til grafisk virksomhed. Håndbogens bilag er
relevante: listen over love, fordi kun de mest relevante love er medtaget, giver nem
adgang til reference. Bilagsdelen om grønne regnskaber m.v. samt ordlisten er
anvendelige, relevante og alligevel korte, fordi et relevanskriterium har fundet
anvendelse. Det fremgår direkte af bogens eksempler, hvorledes en given virksomheds
kreditværdighed kan påvirkes - eller burde påvirkes - ikke bare ved at indhente
fornødne miljømæssige godkendelser, men af alle virksomhedens miljøforhold.
Overholdelse af miljølovgivningen fremlægges som et potentielt minimumskrav som en
virksomhed bør opfylde for at opnå ny finansiering. I det omfang, at håndbogens
faktiske spredning og anvendelse også var tilfredsstillende, kunne man måske forvente betydelige
og positive miljøeffekter. Der er tale om et redskab som potentielt kunne
"transformere" miljøhensyn til markedsøkonomiske realiteter. Derved kunne man
tænke sig at miljøhensynet ville sætte sig igennem på en måde, som alle markedets
aktører måtte forholde sig til også de som i første omgang ikke er indstillet
på at ændre deres produktionsadfærd til at omfatte miljøhensyn og miljøforhold. Både
i håndbogens generelle indledning, og i introduktionerne til de forskellige afsnit (om
forskellige kategorier af "kredit-kunder" underlagt miljøvurdering), findes
velskrevne, klare påvisninger af hvorledes kundens miljøforhold i dag står - eller
måske rettere burde stå - centralt i bankernes og andre långiveres vurdering af
kundernes kreditværdighed. Trods projektets og produktets høje kvaliteter er det
evaluators indtryk, at en række omverdensbarrierer hindrer, at håndbogen får de
tiltænkte effekter: finanssektoren synes ikke at have taget ovennævnte budskab om
miljøforholdenes betydning til sig i en grad som har påvirket deres praksis i
långivningen (jf. også breddeanalysen). |
En anden omverdensfaktor er samspillet mellem miljølovgivningen og de officielle
miljøledelsesstandarder (ISO og EMAS). Der findes således en regel om, at en EMAS
redegørelse kan træde i stedet for et grønt regnskab. Dette har givet anledning til
overvejelser om at styrke virksomhedernes incitament til at lade sig certificere ved
eksempelvis at graduere miljøtilsynsindsatsen i forhold til, om en virksomhed har
etableret et anerkendt miljøledelsessystem.
En konkret undersøgelse af mulighederne for at forenkle det offentliges tilsyn med
såkaldte elitevirksomheder identificerer imidlertid ikke yderligere potentiale for
direkte og kontante lettelser til certificerede virksomheder på miljøtilsynsområdet,
men taler om indirekte fordele ved at myndighederne "differentierer" tilsynet,
for ikke at duplikere kontroller, som allerede er udført af certificeringsorganerne25. Det er fortsat et åbent spørgsmål, om der
findes andre muligheder for at øge de anerkendte miljøledelsessystemers værdi
for virksomhederne i relation til lovgivning og myndigheder.
Tilsvarende efterspørger offentligheden og virksomhedernes kunder ikke miljøledelse
og miljøcertificering i en grad, som kan sikre en automatisk udbredelse og levedygtighed
af produkterne (miljøledelsesværktøjerne). Dette er vilkår, som har givet programmet
hårde odds, idet der ikke eksisterer et markedstræk i forhold til grønne produkter og
ydelser produceret af miljøcertificerede virksomheder.
Parallelt hermed har kun et fåtal af virksomhederne oplevet miljøledelse som et krav
fra kunderne. Til gengæld dokumenterer breddeanalysen betydelige omkostninger ved at
indføre miljøledelse. Såvel litteratur om miljøledelse, som den internationale
analyse, rejser spørgsmålet om i hvilken grad EMAS registrerede og ISO certificerede
virksomheder oplever en lettelse i relation til myndighedskrav. Den danske
miljølovgivning integrerer allerede de officielle miljøledelsesordninger med
miljølovgivningen i nogen grad, idet en EMAS redegørelse kan træde i stedet for et
grønt regnskab. Eet af de gennemførte projekter under ordningen afprøvede en formodning
om, at miljømyndighedernes tilsynsopgave skulle være mindre ressourcekrævende i
miljøstyrede virksomheder. Denne hypotese kunne imidlertid ikke bekræftes i
projektet.
Aftalegrundlag og formidling
Fra de to administrerende styrelsers side forelå fra ordningens begyndelse et fælles
dokument, som fastlægger standardvilkår for modtagelse af tilskud fra programmet. Nogle
projektholdere har oplevet, at aftalegrundlaget for en efterfølgende formidling af
projekternes outputs ikke var klart og præcist, især hvad angår de nærmere
bestemmelser om ejendomsretten til projektresultater. Såvel spørgeskemaundersøgelsen
som sagsgennemgangen har givet evaluator eksempler på, at det fra programmets begyndelse
ikke synes at have været klart, hvorledes parterne skulle forholde sig til spørgsmål om
enerettigheder, det vil i praksis sige; copyrights.
Evaluator vurderer, at aftalegrundlaget i form af standardvilkårene ikke i
udgangspunktet har taget tilstrækkelig højde for sammenhængen mellem rettigheder og
formidling af programmets og projekternes output. Dette tydeliggøres af afsnittet om
"rettigheder til projektresultater" i standardvilkårene26. Dette har betydet, at projekternes formidling på den ene
side har været aftalt udfra case by case forhandling, ad hoc vurderinger og skøn. På
den anden side har dette formentlig i sig selv bidraget til en stor og ofte frugtbar
variation i den konkrete udmøntning af formidlingsløsninger i de forskellige projekter.
Evaluator finder det vigtigt at understrege, at ovenstående alene gælder i relation
til standardvilkårene. Evaluator finder det meget tilfredsstillende, at styrelserne i en
række tilfælde efterfølgende har kompenseret for standardvilkårenes iboende
generaliseringer. Det er blandt andet gjort ved i korrespondance med tilskudsmodtagerne
(bl.a. i en række bevillingsskrivelser) at indføje en "aftale om tilskud",
hvor man præciserer en række særlige vilkår, herunder et afsnit om
"Rettigheder". Dette afsnit lyder, i en tilsagnsskrivelse fra 22. december 1998
således: "Miljøstyrelsen har enhver rettighed til de i denne aftale nævnte
produkter med henblik på at kunne udgive disse elektronisk, herunder copyright til
illustrationsmateriale m.m."
Generelle faktorer af betydning for en vellykket spredning
Evaluator har ovenfor fokuseret på en række specifikke faktorer af betydning for de
enkelte projekters succes. I det følgende fremlægges en række mere overordnede
betragtninger i relation til programmets generelle målsætning om at arbejde for størst
mulig spredning af programmets resultater. De væsentligste faktorer af betydning
for en vellykket spredning, synes at have været følgende:
Projektholders formidlingserfaring: Projektholdere med formidlingserfaring har i
tillæg til udførelsen af projektets faglige del også reserveret tid, ressourcer og
opmærksomhed på formidlingen af projektets produkt. For andre projektholdere synes
formidlingsopgavens ressourcekrav til dels at være kommet som en overraskelse. Nogle
projektholdere har fundet formidlings-delen, herunder målgruppestyring, sproglig
udformning og korrekturlæsning, for betydeligt mere omfattende, tids- og
ressourcekrævende, end antaget i ansøgningen.
Nogle projekter opbrugte for hurtigt de ressourcer, som var afsat til formidling af
projektet. Dette er formentlig baggrunden for, at der i flere sager er søgt og givet en
ekstra bevilling til formidling af resultaterne af de forskellige projekter. Dette har til
tider også været tilfældet, hvor der allerede i den oprindelige ansøgning er klargjort
for, hvordan spredningen af resultaterne skulle foregå.
De faglige følgegrupper har i nogle projekter haft en nævneværdig og positiv
betydning for projektet. I andre projekter har følgegruppen været præget af
personudskiftninger, lavt fremmøde og begrænset fagligt input. Evaluator noterer med
tilfredshed, at programmet med tiden har udviklet fleksibilitet til at afholde ad hoc
møder efter behov frem for nødvendigvis at følge på forhånd fastlagte
mødefrekvenser. Evaluator bemærker, at faglige kommentarer og krav om indholdsmæssig
revision (eksempelvis med henblik på tilpasning til målgruppens behov) oftest kom fra
styrelsen forud for følgegruppemøderne.
Styrelsernes formidlingstradition: Statens (og Finansministeriets) regler
betyder, at der gælder et overordnet forvaltningsprincip om styrelsernes ejerskab til
programmets og projekternes produkter. Indenfor rammerne af dette princip har været
variation i formidlingsmønstret for de konkrete produkter og en høj grad af
fleksibilitet i formidlingsløsningerne. Flere modeller har været afprøvet, og de to
styrelser har haft forskellige tilgang til at optimere spredningen af programmets
produkter. De to tilgange har fungeret forskelligt, og hver af dem har styrker og
svagheder, jf. nedenfor.
Miljøstyrelsen har i høj grad lagt vægt på at fastslå sit
"ejerskab" til programmets produkter og har i høj grad taget det på sig at
offentliggøre og formidle disse "in-house" (via egen publikationsserie,
Internetside og Miljøbutikken). Styrken ved denne tilgang har været en høj grad
af offentliggørelse næsten alle projekter er publiceret i een form eller ofte
flere former i Miljøstyrelsens regi, herunder på Internettet. Svagheden ved denne
tilgang har været, at projektholder i nogle tilfælde måske i nogen grad har været
frataget incitament til at udgive, genoptrykke og revidere produktet og dermed øge dets
spredning/levedygtighed. Evaluator har fundet enkelte indikationer herpå, men er
forsigtig med at generalisere disse, fordi Miljøstyrelsen aktivt har
"forhandlet" og "fulgt til dørs" og dermed ofte i den konkrete
sagsbehandling kompenseret for, at standardvilkårene primært fastlagde et overordnet
princip om ejerskab, uden detaljerede anvisninger på, hvordan dette skulle udmøntes.
Modsat Miljøstyrelsen har Erhvervsfremme Styrelsen tradition for at begrænse
in-house formidling til at omfatte styrelsens egne projekter i snæver forstand. Den
praktiske/faktiske formidling af projekter, hvori Erhvervsfremme Styrelsens rolle
har været indirekte, overlades i højere grad til de eksterne parter. Styrken ved denne
tilgang er, at Erhvervsfremme Styrelsen måske i højere grad har kunnet koncentrere sig
om sin strategiske rolle og overlade den praktiske udmøntning til andre. Svagheden har
været, at Erhvervsfremme Styrelsen har været bundet af samme overordnede hensyn om
styrelsens ejerskab til produkterne, som fra begyndelsen var indbygget i programmets
fælles standardvilkår. Dermed har der været en tendens til at styrelsen på den
ene side ikke selv har kunnet gå meget aktivt ind for at formidle projekterne (som
i Miljøstyrelsens tilfælde), og på den anden side i begrænset omfang har kunnet
overlade projektholderne copyrights i et omfang, som indebar en stærk tilskyndelse til at
projektholderne formidlede projektet. Igen gælder, at der ofte i den konkrete
sagsbehandling er kompenseret for standardvilkårenes overordnede karakter. Begge
styrelser har i flere tilfælde tilsyneladende accepteret, at ejerskab til copyrights ikke
var "gennemgående", men alene gjaldt første version således, at
projektholder kunne få ejerskab til reviderede udgaver.
Kommunikationsmiljøet: Generelt synes kommunikationsmiljøet at have været
præget af en begrænset a priori interesse for miljøledelse, fra mediernes side.
Det er dog lykkedes via styrelsernes PR-indsatser at skabe nogen
pressedækning via "events".
Har brancheindsatsen virket?
Tilskudsordningen har i væsentlig grad været baseret på en formidlertilgang, hvor
særligt brancheorganisationer var udset til at være bærere af budskabet om
miljøledelse til danske virksomheder. Ca. halvdelen af projekterne gennemført under
ordningen har været brancheprojekter, om end langt hovedparten af midlerne under
ordningen er tilgået brancheprojekter.
Evaluator vurderer generelt, at brancheorganisationerne har gjort en betydelig og
vellykket indsats med at videreformidle viden om miljøledelse til deres medlemmer,
hvilket bl.a. afspejles i et langt mere udbredt kendskab til miljøledelse generelt og til
de formaliserede miljøledelsessystemer specifikt i de under ordningen prioriterede
brancher end i dansk erhvervsliv generelt, jf. breddeanalysen.
Der er imidlertid blandt brancheprojekterne en vis varians, hvad angår projekternes
effekter og levedygtighed. Evaluator har foretaget en tværgående analyse, som
sammenholder en gruppe brancheprojekter med betydelige effekter og høj grad af
levedygtighed med en gruppe med mere beskedne effekter og levedygtighed. Evaluator fandt
her en række mønstre, som udover at indikere en række generelle faktorer af betydning
for tilskudsordningens effekter og levedygtighed, også kan anvendes til at karakterisere
de brancher, der har opnået betydelige og varige effekter som følge af projekterne
(også betegnet som best practice projekter).
På denne baggrund vurderer evaluator, at branchekonceptet har fungeret bedst for de
brancher, som i videst mulig udstrækning har benyttet ERFA-grupper og pilotvirksomheder,
og som har udviklet produkter i samarbejde med en række virksomheder. Forundersøgelser
forud for projektets begyndelse er en anden vigtig faktor.
Ligeledes synes en eksplicit målsætning om, at deltagende pilotvirksomheder skulle
certificeres at bidrage til mere virkningsfulde og levedygtige projekter. Tilsvarende
gælder, hvor miljøledelse er blevet en integreret (eller obligatorisk) del af en
branches eget kvalitetssikringssystem.
I eet tilfælde har et meget højt antal af delprojekter tydeligvis haft stor
synergieffekt, idet delprojekterne og deres organisationer gensidigt har understøttet
hinanden (den agroindustrielle sektor).
Endvidere skal fremhæves et tilfælde (miljøledelse i private skove), hvor projektet
indeholdt såvel en generel komponent som branchespecifikke komponenter. Brancher, som
har differentieret deres miljøledelsesprodukter for at kunne nå forskellige
delmålgrupper af virksomheder med forskellige behov og forudsætninger, har opnået
højere grad af effekter og levedygtighed.
Én eller flere af ovenstående faktorer har bidraget til at sikre markante effekter i
en række brancheprojekter, fx plastindustrien, auto/industrilakeringsbranchen, den
agroindustrielle sektor, Håndværksrådet, elektronikbranchen og projektet om
miljøledelse i private skove gennemført af Dansk Skovforening.
Heroverfor har evaluator fundet nogle grundlæggende karakteristika for de
brancheprojekter, som har afstedkommet mere beskedne resultater.
Det gælder først og fremmest branchens tradition for at arbejde på miljøområdet.
Brancher, som allerede ved ordningens begyndelse, var kendt som miljøpionerer (fx den
grafiske branche), har fungeret bedre som miljøledelsesambassadører end brancher, som
ikke har haft en længere tradition for miljøarbejde og tilhørende grøn profil.
Sidstnævnte gælder eksempelvis rengøringsbranchen og kemikaliebranchen, samt i nogen
grad engroshandelsprojektet.
Derudover har branchens størrelse haft stor betydning for, om dens projekter
har været vellykkede, idet de store brancher har haft mere veletablerede
kommunikationsveje til rådighed, formidlingserfaring og netværk og ofte flere
interne ressourcer og miljøkompetencer end de mindre brancheorganisationer.
Evaluator konkluderer på baggrund af ovenstående, at branchetilgangen og
dermed anvendelsen af brancheprojekter har været velvalgt i udgangspunktet og
vellykket i gennemførelsen. Styrelserne valgte ved ordningens start 21 brancher ud af 30
forhåndsinteresserede. På den ene side var denne fremgangsmåde udtryk for en eksplorativ
tilgang, idet de prioriterede brancher havde dels meget forskellige miljøproblemer,
dels meget forskellige behov og forudsætninger for at arbejde med miljøledelse. På den
anden side var udvælgelsen af brancherne netop udtryk for en prioritering i
forhold til, hvor potentialet for indførelse af miljøledelse var størst.
Retrospektivt er det derfor evaluators vurdering, at tilrettelæggelsen af
brancheindsatsen var den rigtige i lyset af udgangssituationen for ordningens opstart, som
det blev dokumenteret via Dansk Standards undersøgelse fra 1994.
Samtidig er det evaluators anbefaling, at man ved anvendelse af en branchetilgang ved
eventuelle fremtidige initiativer på miljøledelsesområdet bør anvende
nærværende evaluerings resultater i tilrettelæggelsen. Evalueringen giver belæg for i
højere grad at målrette en brancheindsats dels i forhold til de brancher, der fremstår
som organisatorisk og kompetencemæssigt gearede til at løfte en
brancherelateret miljøindsats, dels i forhold til de virksomheder, hvor miljøledelse i
dag er kendt, bliver anvendt og opfattes som relevant (primært mellemstore og store
fremstillingsvirksomheder), og hvor indsatsen indebærer et væsentligt miljømæssigt
potentiale.
Endelig skal det nævnes, at evaluator vurderer, at balancen mellem brancheprojekter og
generelle projekter har været hensigtsmæssigt, samt at der i tilskudsordningens løbetid
har været truffet velvalgte beslutninger, bl.a. beslutningen om ikke at prioritere nye
brancher i 1998 og 1999 men i stedet at nyttiggøre eksisterende viden i regi af mere
generelle og tværgående projekter.
4.1.2.1. Indledning
Der udsendtes i alt 77 skemaer til projektledere. 44 udfyldte spørgeskemaer
returneredes efter en telefonisk rykkerrunde, hvilket indebærer en svarprocent på 57.
Denne svarprocent vurderes af evaluator at være tilfredsstillende.
Spørgsmålene i skemaet var struktureret omkring følgende emner: tilskudsordningens
administration; anvendelse og spredning af projekternes produkter samt effekten af samme.
Hvad angår de spørgsmål, der omhandler administrativ praksis, er disse afrapporteret i
kapitel 6.
4.1.2.2. Resultater
Baggrundsdata
Respondenterne i undersøgelsen havde for mere end halvdelens vedkommende fungeret som
udførende projektleder (60 pct.) og hver fjerde respondent havde endvidere været
overordnet ansvarlig for projektet. 14 pct havde udfyldt begge roller.
Respondenterne repræsenterer ikke én dominerende branche. Projektholdere fra
"private konsulentfirmaer" (27 pct.), og "rådgivende
ingeniørfirmaer" (14 pct.) tegner sig for godt en tredjedel af projekterne.
Respondenterne fordelte sig på programmets to hovedtyper således, at 59 pct. af svarene
repræsenterede branche-projekter, mens 36 pct. repræsenterede generelle projekter.
Spredning og anvendelse
Projekterne har i 3 ud af 4 tilfælde resulteret i, at der er lavet en håndbog eller
en manual. I lidt mere en halvdelen af tilfældene er projektet mundet ud i, at der er
afholdt kurser eller seminar. I 1/3 af tilfældene er der produceret en pjece, jf. figur
4.2.
Figur 4.2:
Er produktet/produkterne en/et

Note: Antal respondenter: 44, flere svar mulige
61 pct. af respondenterne angiver, at projektet resulterede i, at eet eller flere
produkter er blevet offentliggjort. 47 pct. af respondenterne angiver, at hele
projektmaterialet er offentligt tilgængeligt. 5 pct. angiver, at projektet alene har
givet anledning til den obligatoriske afrapportering af projektet. Respondenterne har haft
mulighed for at afgive flere svar, men kun meget få 2 har angivet, at
resultaterne ikke er blevet offentliggjort. Samlet viser dette, at programmets produkter i
vid udstrækning er offentligt tilgængelige, hvilket dog også har været programmets
målsætning og krav.
For de projekter, der resulterede i offentliggørelse, udgav 3 ud af 4 en
papirudgivelse. For de, der har sat et antal på, hvor mange trykte eksemplarer, de har
produceret, er gennemsnittet 1.186 stk. Det gennemsnitlige antal solgte/udsendte
eksemplarer er ca. halvt så stort (577 stk.). 39 pct. af projekterne resulterede i en
Internet-udgivelse.
De produkter, som ikke udsendtes på Internet, distribueredes i et meget varierende
omfang, jf. figur 4.3.
Figur 4.3:
Produktet er ikke tilgængeligt via Internet, men udsendt gratis eller solgt i
følgende antal eksemplarer

Note: Antal respondenter: 44
Figur 4.3 illustrerer, at på den ene side udkom 26 pct. af produkterne i flere end 500
eksemplarer, og på den anden side udkom 11 pct. i mindre end hundrede eksemplarer og i
alt udkom 24 pct. i mindre end fem hundrede eksemplarer. For den sidste halvdel er
produktet angivet som tilgængeligt på Internettet (oftest projektholders egen
hjemmeside), eller respondenten har ikke svaret.
Spørgeskemaundersøgelsen til projektholderne viser, at der kun i få tilfælde har
været tale om genoptryk (14 pct.), og det hører til undtagelsen, at et produkt har
været udsendt i revideret udgave (14 pct.).
Antallet af kurser, der har været afholdt i tilknytning til det enkelte projekt,
varierer meget. Hele 32 pct. har kun afholdt kurset én enkelt gang. På den anden side
har 40 pct. afholdt kurset mere end fem gange, jf. figur 4.4.
Figur 4.4:
Hvis produktet var et eller flere kurser: hvor ofte har kurset været afholdt?

Note antal respondenter: 25
Ovenstående billede af produkternes spredning er konservativt i den forstand, at det
primært afspejler projektholdernes egne aktiviteter og spredningsindsats. Dertil kommer,
at styrelserne qua deres ejerskab til produkterne efterfølgende har haft mulighed for
aktiv at lægge alle (1. generations) produkter (eller henvisninger) ud på Internettet
en mulighed som især Miljøstyrelsen konsekvent benytter sig af.
Dette at programmets formidling og produkternes udbredelse er forløbet over en
længere periode, hvor anvendelse af digitale medier, herunder Internettet er vokset
eksplosivt har indvirket positivt på formidlingen. Samtidig er et samlet overblik
vanskeliggjort. De forskellige projekter henvender sig til meget forskellige målgrupper,
fra brancher med mindre end 50 medlemmer, til bogprojekter med en meget stor potentiel
kundekreds. Ikke alle projekter har fra begyndelsen fastsat kvantitative målsætninger i
relation til den efterfølgende formidling.
Udfra en samlet vurdering af spørgeskemaundersøgelsen, herunder variationen blandt
projekternes målgrupper, vurderer evaluator, at programmet generelt er velformidlet.
Det forhold, at et relativt beskedent antal af produkterne endnu har været
genudsendt/revideret tyder på, at der i nogle projekter er et potentiale for at
videreudvikle produkterne. Da et hovedformål med brancheværktøjerne var et
tilvejebringe manualer, som virksomheder kunne tage til sig og tilpasse egne formål,
vurderer evaluator, at programmets formidlingsmål generelt er opfyldt.
Effekt
Effekten af projekterne kan måles ved at se på, hvor mange virksomheder der har
anvendt produktet, og som følge heraf har indført/overvejer at indføre miljøledelse.
45 pct. af projektlederne har angivet, at deres projekts produkt er blevet bredt ud til
mere end 20 virksomheder. 18 pct. har svaret, at det er blevet bredt ud til mellem 2 og 5
virksomheder, mens 27 pct. ikke har besvaret spørgsmålet, jf. figur 4.5.
Figur 4.5:
Projektets produkt henvendte sig til enkeltvirksomheder. Jeg har personligt kendskab
til, at følgende antal virksomheder har anvendt produktet og som følge heraf
indført/overvejet at indføre miljøledelse...?

Note: Antal respondenter: 44
Generelt må det konkluderes, at effekten målt på antallet af virksomheder, der har
anvendt produkterne, og som deraf har indført/overvejer at indføre miljøledelse, er
moderat til høj og under alle omstændigheder tilfredsstillende.
Der er ikke enighed blandt projektlederne om, hvorvidt der er økonomisk fordele ved at
indføre miljøledelse i en grad, som kan tilskynde virksomhederne til at indføre
miljøledelse på markedsøkonomiske vilkår og af egen drift. 32 pct. svarer, at
projektets virkning i denne henseende er "meget stor" eller har "en
betydelig virkning". 19 pct. svarer, at projektet har en "begrænset" eller
"meget begrænset virkning", som næppe kan give tilstrækkelig tilskyndelse til
at virksomhederne indfører miljøledelse af egen drift.
Evaluator vurderer, at denne uenighed afspejler den naturlige variation i projekter og
brancher. Vigtigere er det, at næsten alle respondenter kompletterer spørgsmålet med
uddybende, kvalitative kommentarer. Med kun enkelte undtagelser peger disse kommentarer
samstemmende på forhold, hvor projekterne har haft en positiv betydning for
virksomhedernes indførelse af/overvejelser i forhold til miljøledelse. Lidt færre
respondenter kommenterer brancheorganisationernes rolle, men igen er vurderingen
samstemmende positiv: brancheorganisationernes deltagelse påvirkede produkterne i en mere
"virksomhedsnær" retning, inspirerede virksomhederne, faciliterede produktets
spredning, koordinerede og var i det hele taget en vigtig "drivkraft".
Forskelle mellem brancheprojekter og generelle projekter
Myndigheden bad om en tilpasning (revision) af ansøgningen mere end dobbelt så ofte,
når der var tale om et brancheprojekt, end når der var tale om et generel projekt.
Kommunikationen frem til tilsagn med myndigheden er blevet vurderet til at fungere lidt
bedre i de generelle projekter end for brancheprojekterne. Det gælder dog for alle
projekter at kommunikationen frem til tilsagn har fungeret godt. Der er således
ingen, der angiver, at kommunikationen har fungeret utilfredsstillende.
Når der spørges til projektledernes vurdering af kommunikationen under
projektforløbet, er der for brancheprojekterne dobbelt så mange, der har angivet, at
kommunikationen har været tilfredsstillende eller fuldt tilfredsstilende end for de
generelle projekter. Myndighederne har altså frem til tilsagn været bedst til
kommunikation med de generelle projekter, mens der under selve projektforløbet er en
tendens til en større tilfredshed med kommunikationen med myndigheden fra
brancheprojekterne.
Dialog mellem projektleder og styrelse var der mindst af i de generelle projekter, hvor
63 pct. angav at være uenig eller meget uenig i, at den kvartalsvise periode-rapport
involverede en grundig dialog. For brancheprojekterne er 40 pct. uenige eller meget
uenige. Hertil skal dog bemærkes, at faglig dialog ikke var tiltænkt en større rolle i
kvartalsrapporterne. For de projekter, hvor produktet var afholdelse af kurser, har
antallet af afholdte kurser været lidt højere for brancheprojekter end for generelle
projekter. Der er en tendens til, at brancheprojekterne i lidt højere grad end de
generelle projekter har involveret pilotvirksomheder eller andre brugergrupper.
Som nævnt var der blandt projektholderne enighed om brancheorganisationernes
væsentlige rolle, jf. ovenfor.
4.1.2.3. Delkonklusion: projektlederne
(spørgeskemaundersøgelsen)
 | Projekterne er i 3 ud 4 tilfælde mundet ud i, at der er lavet en håndbog eller en
manual. |
 | For de projekter, der resulterede i offentliggørelse, udgav 3 ud af 4 en
papirudgivelse. |
 | En betydelig andel af projekterne har været formidlet via Internettet. |
 | De produkter som ikke udsendtes på Internettet, distribueredes i et meget varierende
omfang. Hver tiende udkom i mindre end hundrede eksemplarer. Hver fjerde udkom i mindre
end fem hundrede eksemplarer. |
 | Kun i få tilfælde har produktet været genoptrykt. |
 | Det hører til undtagelsen, at et produkt har været udsendt i revideret udgave. |
 | Hver tredje projekt med et kursusprodukt har afholdt kurset én enkelt gang. |
 | Det store flertal af projekterne har involveret pilotvirksomheder. |
 | Et mindretal af projektlederne vurderer omverdensforholdene som værende af en karakter,
som kan tilskynde deres branchevirksomheder til at indføre miljøledelse på
markedsvilkår/af egen drift. |
 | Brancheorganisationerne var en vigtig drivkraft og deres deltagelse påvirkede
produkterne positivt. |
4.1.3
Konklusion: Projektanalysen og spørgeskemaundersøgelsen
Evaluators vurdering af programmets samlede effekter (spredning og anvendelse) er,
at et stort antal virksomheder i Danmark via tilskudsordningens projekter har fået en
stor informationsmængde om miljøledelse generelt, og et stort antal branchetilpassede
uddannelses- og miljøstyringsværktøjer af høj kvalitet til rådighed.
Konkret vurderer evaluator derfor, at programmet har opfyldt ordningens målsætning
om, at der i 10 brancher skal være udviklet uddannelsesforløb og udviklet tilpassede
værktøjer og metoder til miljøledelse.
Den overvejende del af produkterne er gennemført i henhold til tilsagnsskrivelsen og
kvaliteten af det materiale, der udgør projekternes output, er gennemgående meget høj.
Evaluator vurderer, at brancheorganisationernes indsats har været udslagsgivende for,
i hvilken grad projekterne har været vellykkede og været afgørende for, i
hvilken udstrækning produkterne er formidlet og spredt. I besvarelsen af spørgsmålet om
projekterne i tilstrækkelig høj grad har sørget for at distribuere produkterne og få
disse bragt i anvendelse, finder evaluator anledning til at understrege, at der for nogle
projekters vedkommende med rette har været tale om en "begrænset"
formidling af projektets resultater. Der kan være tale om en branche med en i absolut
forstand begrænset målgruppe, eller der kan være tale om, at der er udviklet et
standardværktøj, som det er op til brugerne at tilpasse til egen situation og
efterfølgende tilegne sig som erfaringsviden.
Evaluator vurderer, at det for programmet har haft en meget høj grad af effekt at
inddrage interessenter i projekternes omverden i de enkelte projekter.
Ved ordningens begyndelse synes aftalegrundlaget styrelserne og projekthaverne imellem
ikke at tage fuld højde for sammenhænge mellem rettigheder og spredningen af programmets
og projekternes output. Dette forhold har der i styrelserne efterfølgende og i stigende
grad været kompenseret for, via den konkrete sagsbehandling og øget programfokus på
formidling.
Evaluator vurderer, at programmet har opnået sine mål med at demonstrere og formidle
udformning af miljøledelsesværktøjer og implementering af miljøledelse. Evaluator
påpeger en række faktorer i såvel programdesign som i omverdenen, som har virket
begrænsende på projekternes og dermed programmets effekt.
Alt i alt må det konkluderes, at programmets effekt målt på antallet af
virksomheder, der har anvendt produkterne, og som deraf har indført eller haft mulighed
for at overveje at indføre miljøledelse, er meget tilfredsstillende. Fra
omverdensanalysen står det dog klart, at virksomhederne ikke oplever et egentligt markedstræk
eller økonomisk pres til at indføre miljøledelse.
Som supplement til breddeundersøgelserne og projektanalysen er gennemført en
dybdeanalyse af udvalgte virksomheders erfaringer med indførelse af miljøledelse. 13
virksomheder, der alle har indført ISO 14001 og/eller EMAS27,
indgik i analysen.
Casene er primært analyseret via dybdeinterviews med nøglepersoner i virksomhederne
suppleret med gennemgang af skriftligt materiale om virksomhedernes
miljøledelsessystemer.
Formålet med caseanalysen var at besvare følgende spørgsmål:
Hvorfor har virksomhederne indført miljøledelse:
 | Hvilke bevæggrunde har været gældende? |
 | Hvilke andre forhold end tilskudsordningen har haft betydning? |
Vurdering af effekterne af miljøledelse:
 | Hvilke effekter har virksomheden opnået ved indførelse af miljøledelse? |
 | Hvordan vurderes projektmateriale, kurser mv. fra tilskudsordningen? |
 | Hvor stort er ressourceforbruget i forbindelse med indførelse af miljøledelse? |
Overordnet var det målet at få udvalgte virksomheder til at fortælle deres historie
om indførelse af miljøledelse med henblik på at kunne udlede en række læresætninger.
I nærværende afsnit er alene fokuseret på at beskrive de identificerede
læresætninger. De detaljerede casebeskrivelser forefindes i bilagsrapporten.
Det er bevidst søgt at udvælge virksomheder, som ikke har været involveret i
projekter under tilskudsordningen for ikke at forvrænge billedet af virksomhedernes
kendskab til tilskudsordningen og den effekter. Der er endvidere søgt efter virksomheder
i forskellige brancher for at få en vis bredde i analysen. I tabellen nedenfor er de 13
casevirksomheder opført.
Tabel 4.1:
Casevirksomheder og relevante baggrundsdata
# |
Virksomhed |
Branche |
Lokal
isering Kommune |
Miljøle
delses
system |
Antal ansatte |
Om
sætning mio. kr./år |
1 |
KAMBAS
amba |
Kødfoder |
Ringsted |
ISO 14001 |
80 |
100 |
2 |
Slagelse Autoophug |
Autoophug |
Slagelse |
ISO 14001 |
7 |
5 |
3 |
ISS
Catering |
Hotel og Restauration |
Odense |
ISO 14001 |
11 |
7 |
4 |
ABB Motors
A/S |
Maskin
-fremstilling |
Odense |
ISO 14001 |
225 |
375 |
5 |
Levision + Johnsen + Johnsen A/S |
Grafisk
industri |
Glostrup |
ISO 14001/
EMAS |
60 |
100 |
6 |
Jan's
Transport & Produkthandel A/S |
Autoophug |
Holbæk |
ISO
14001 |
22 |
50 |
7 |
Solutia
Denmark |
Kemisk |
Gladsaxe |
ISO 14001/
EMAS |
37 |
150 |
8 |
S Thygesen
A/S |
Tekstil |
Ikast |
ISO 14001/
EMAS |
85 |
120 |
9 |
Stelton
A/S |
Jern og
metal |
København |
ISO 14001/ OHSAS 18001 |
120 |
80 |
10 |
Rockwool
A/S |
Bygge
-anlæg |
Roskilde |
ISO 14001/ EMAS |
800 |
* |
11 |
Special Waste Systems A/S |
Affalds
-forbrænding |
Nr. Alslev |
ISO 14001/ EMAS |
18 |
30 |
12 |
Berendsen
Textil Service |
Tekstil
service |
Gladsaxe |
ISO 14001 |
1400 |
800 |
13 |
TM coating |
Industri-
lakerere |
Ebeltoft |
ISO 14001/
EMAS |
6 |
5 |
*Rockwool ønskede ikke at oplyse sidste års omsætning.
Som det fremgår af ovenstående tabel, er der stor variation i såvel størrelsen
af som omsætningen i de enkelte virksomheder. Det er også forsøgt at udvælge
forskellige typer af virksomheder for at give undersøgelsen en vis bredde.
Af branchetyperne fremgår det, at det har været fremstillings- eller
forarbejdningsvirksomheder, som primært har været udvalgt. Dette er logisk, idet
hovedparten af ISO 14001 certificerede og/eller EMAS registrerede virksomheder er
fremstillings- eller forarbejdningsvirksomheder. Undersøgelsen giver derfor et godt
billede af de dybereliggende overvejelser, der ligger til grund for indførelsen af
miljøledelse i disse virksomheder. Det skal dog understreges, at resultaterne ikke kan
siges at være repræsentative i kvantitativ forstand, som det er tilfældet for
breddeanalyserne.
Indledningsvis blev der spurgt til, hvorvidt man i virksomheden havde kendskab til
tilskudsordningen. Det dominerende svar var, at det ikke var tilfældet, om end enkelte
virksomheder havde detailkendskab til ordningen. Endvidere var der også meget få, der
havde modtaget materiale fra deres brancheorganisationer, og få havde ligeledes brugt
materialet i forbindelse med indførelsen. Generelt har man dog gjort stor anvendelse af
såvel formelle som uformelle netværk til at få inspiration og vejledning fra. Omvendt
anførte enkelte, at de havde fået tilskud fra andre ordninger, fx
Miljøkompetenceordningen.
Caseanalysen har anskueliggjort, at det er vanskeligt for virksomhederne at pege
på én udslagsgivende faktor for at indføre miljøledelse. Typisk indgår beslutningen
om at indføre et formaliseret miljøledelsessystem i et strategisk beslutningsgrundlag,
hvor en lang række årsager har været påvirkende. I det følgende analyseres de
relevante faktorer.
Den primære begrundelse for at indføre miljøledelse er, at man ønsker at være på
forkant med udviklingen. Flere virksomheder fortalte, at man ved indførelsen havde
forventninger om konkurrencemæssige fordele, dels ved faldende omkostninger, dels fordi
kunderne på sigt forventes at stille krav om certificering, eller fordi man forventede,
at myndighederne på sigt ville stille krav om verificerede miljøledelsessystemer (EMAS
og ISO 14001).
Erfaringen er dog, at kunderne ikke i dag stiller krav om egentlig certificering (der
er kun få eksempler på dette). En del kunder er dog interesseret i, hvordan
miljøforhold tackles af virksomhederne som følge af, at kunderne enten selv er
certificerede eller registrerede eller blot interesserede. Virksomhederne selv stiller
heller ikke krav til sine leverandører om, at de skal være certificerede eller EMAS
registrerede.
I den sammenhæng er det også fremhævet, at der i visse brancher (fx den grafiske
branche) kan være tale om en domino-effekt. Såfremt visse virksomheder
indfører miljøledelse, så vil konkurrenterne følge efter.
I forhold til myndighederne vurderede de fleste, at indførelsen af
miljøledelsessystemerne har haft en positiv effekt. Kommunikationen med de offentlige
myndigheder er blevet lettere, både for de virksomheder, som der er lovmæssige krav til
at de skal være certificerede (fx autoophug), og de øvrige virksomheder. Om end
beslutningen om indførelse generelt ikke udløses af et decideret myndighedskrav (med fx
autoophug som undtagelse), så betyder indførelsen, at dialogen med miljømyndighederne
bliver forbedret, da virksomheden signalerer, at man tager sit miljøansvar seriøst.
Valget mellem EMAS og ISO standarden har i flere tilfælde været styret af, hvilke
markeder virksomheden agerer på. Valget af EMAS er ofte begrundet med, at virksomheden
handler på det nordiske og europæiske marked, og valget af ISO er begrundet med, at
virksomheden agerer på det globale marked eller i områder uden for Europa. De
virksomheder, som har valgt begge ordninger, begrunder typisk valget med, at EMAS og ISO
14001 ligner hinanden så meget, at man lige så godt kan indføre begge.
En anden væsentlig begrundelse, som flere virksomheder fremførte, var, at
miljøledelsesprocessen var initieret af enkeltpersoner (såvel direktører og ledere som
medarbejdere). Der er tale om ildsjæle. Enkelte vurderede også, at man kunne bruge et
miljøledelsessystem i kommunikationen med omverdenen naboer, offentlige
myndigheder og andre interessenter.
I relation til inddragelse af arbejdsmiljøet i miljøledelsessystemet er alle enige
om, at dette er oplagt og relevant at gøre. Det er dog langt fra alle, som har gjort det,
endsige overvejer det.
Endelig finder mange virksomheder, at den vigtigste årsag til indførelse af
miljøledelse er, at man herigennem får overblik over virksomhedens produktionsprocesser
og arbejdsgange. Med andre ord er miljøledelse et styringsværktøj til at "skabe
orden i eget hus". Et delelement i denne sammenhæng er, at virksomheden også får
overblik over miljøpåvirkningen, men dette blev af flere ikke fremhævet som det
essentielle. Sidstnævnte gælder typisk for de virksomheder, som har besluttet at
indføre et kvalitetsstyringssystem (ISO 9001), hvor miljøkomponenten i den sammenhæng
bliver sekundær.
Typisk tager virksomhederne udgangspunkt i en kortlægning af virksomhedens
produktion, hvorefter der udarbejdes procedurer og forskrifter, og endelig indføres
systemet med de deraf følgende interne og eksterne audits og de krævede registreringer
samt for EMAS vedkommende udarbejdelse af den årlige miljøredegørelse.
Denne meget korte gennemgang dækker over mange forskellige individuelle processer og
ikke mindst mange forskellige læresætninger. De væsentligste forskelle er omfanget af
medarbejderinddragelse; hvorvidt man har anvendt konsulentbistand; om man havde eller
opbyggede en miljøorganisation; og i særdeleshed om virksomheden allerede havde et
kvalitetsstyringssystem.
Især tilstedeværelsen af et etableret kvalitetsstyringssystem har flere virksomheder
fremhævet som væsentligt. Indførelsen af miljøledelsessystemerne har været meget
lettere i de virksomheder, som allerede havde et kvalitetsstyringssystem. I de
virksomheder, hvor man har valgt at indføre et kvalitetsstyringssystem samtidig med
miljøledelsessystemet vurderes dette også som fordelagtigt. Fordelen består i, at
systemerne har fælles terminologi og komplementære mål. Caseanalysen har således
dokumenteret, at der synes at være fordele i at samtænke de forskellige
certificeringsstandarder, idet processen optimeres ved, at virksomheden oplever
stordriftsfordele og får flere strenge at spille på både internt og eksternt.
Hovedparten af virksomhederne vurderer, at der fandtes tilstrækkeligt med
informationsmateriale ved indførelsen. Dog er der få, som har haft gavn af deres
brancheorganisationer i forbindelse med indførelsen af miljøledelsessystemer.
En del virksomheder anvendte konsulenter i indkøringsfasen, men herefter anvendtes
meget sjældent konsulentbistand. Mange anfører, at de har stor gavn af ERFA-grupper og
lignende netværk i forbindelse med det daglige arbejde med vedligeholdelse af systemerne.
Som den væsentligste barriere vurderes udgifterne til indførelse og vedligeholdelse af
miljøledelsessystemerne. Derudover anfører virksomhederne (især de større), at det kan
være vanskeligt at sikre medarbejdernes commitment på trods af
medarbejderinvolvering. Systemerne kan opleves som komplekse og fremmedartede for
medarbejdere på gulvet. Dette tyder på behovet for en særlig
kommunikationsindsats internt i virksomhederne.
Typisk har det taget ca. et år (i nogle tilfælde lidt længere) at forberede
virksomheden til certificering, og det har endvidere været meget arbejdskrævende. Det er
generelt virksomhedernes vurdering, at resultatet fra breddeanalysen
(miljøledelsesanalysen) vedrørende omkostningerne til indførelse og vedligeholdelse af
miljøledelsessystemerne er retvisene. Udgifterne til indførelse er 500.000-1.000.000 kr.
og de årlige vedligeholdelsesomkostninger er 100.000-150.000 kr. dog afhængig af
virksomhedernes størrelse.
Den hyppigst anførte succeshistorie er, at alle virksomhederne har haft
reduktioner i deres forbrug el, vand og varme om end i varierende grad. Der
er store variationer i det reelle økonomiske resultat, men tendensen er, at de opnåede
ressourcebesparelser forbruges på indførelse og vedligeholdelse af systemerne. Dette må
anses for en væsentlig barriere for indførelse af miljøledelsessystemer, idet
virksomhederne som det væsentligste argument for indførelse af miljøledelse forventer
at opnå økonomiske besparelser. Miljøansvaret kommer oftest i anden række.
De forventede konkurrencemæssige fordele er langt fra indtrådt. De fleste
virksomheder oplever ikke nogen markante effekter i den retning. Det er stadigvæk
kvalitet og pris, der har første prioritet, når kunderne skal vælge. Miljøparameteren
er ikke slået igennem som en væsentlig og selvstændig parameter. Det vurderes dog, at
indførelsen af miljøledelsessystemer signalerer professionalisme, som er en vigtig del
af virksomhedernes image, om end offentligheden i bred forstand ikke udviser interesse
herfor.
Erfaringerne med miljøredegørelserne (EMAS) viser, at de er effektive redskaber til
intern brug, når man i virksomheden skal diskutere miljø og arbejdsmiljø og i relation
til arbejdet med vedligeholdelse og revision af miljøledelsessystemet.
Miljøredegørelserne har dog ikke haft interesse blandt virksomhedernes eksterne
interessenter ud over de offentlige myndigheder.
En del virksomheder fremførte, at EMAS-kravet om konstant at skulle forbedre
virksomhedens miljøpræstation er uhensigtsmæssigt. Kravet inspirerer virksomheder, som
er hurtige til eller har let ved at opfylde sine miljømålsætninger, til strategisk
tænkning og at sætte lave målsætninger, for ikke hurtigt at løbe tør for
miljøforbedringsmuligheder.
Generelt vurderede virksomhederne, at miljøledelsessystemerne var blevet godt
forankret blandt medarbejderne. Indførelsen af miljøledelse havde sat ekstra fokus på
arbejdsmiljøet og flere berettede, at medarbejderne føler, at de gør en forskel, både
for virksomheden og for miljøet ved at handle mere forsvarligt.
På baggrund af analysen af ovenstående cases kan det konkluderes, at de udvalgte
virksomheder i dag primært indfører miljøledelse for at opnå økonomiske og
konkurrencemæssige fordele og sekundært for at skabe en grøn profil. De mangler dog
stadig bevis for, at de økonomiske fordele overstiger omkostninger ved indførelse og
vedligeholdelse, men det er forventningen, at dette sker på sigt.
Det er endvidere værd at fremhæve, at indførelse af miljøledelse ofte skal ses i
sammenhæng med beslutningen om introduktion af andre standarder (typisk
kvalitetsstyring), og at der synes at være væsentlige fordele ved integreret
certificering.
De anvendte metoder til indførelse af miljøledelse er meget ens, hvilket ideelt set
netop er tanken med standarder. Dette er dog ikke ensbetydende med, at selve
processerne er ens, idet hver enkelt situation/virksomhed er unik. En yderligere
forskel er graden af medarbejderinvolvering. Resultatet er, at virksomheder, som har brugt
en stor grad af medarbejderinvolvering, også oplever det største medarbejderengagement.
I øvrigt viser der sig, at de virksomheder, som allerede har kvalitetsstyringssystemer,
har lettest ved at indføre miljøledelse.
Indførelsen af miljøledelsessystemer giver ressourcemæssige besparelser, men
omfanget er stærkt afhængigt af virksomhedernes udgangssituation.
Det viser sig også, at virksomheder, som i udgangspunktet har en lav miljøbelastning,
har lettest ved at nå sine miljømålsætninger, fordi målet typisk er interne
ressourcebesparelser snarere en nedbringelse af miljøpåvirkninger.
Sammenfattende er caseanalysens konklusion følgende (best practice elementer ved
indførelse af miljøledelse er fremhævet med BG):
Kendskab til tilskudsordningen?
 | Meget få virksomheder kender selve tilskudsordningen, men nogle har gjort brug af andre
komplementære ordninger. |
 | Alle virksomhederne finder, at der er tilstrækkeligt med information om emnet. |
Hvorfor har virksomhederne indført miljøledelse?
 | Konkurrenceparameter (på sigt). |
 | Styring, dokumentation og overblik over processer, produktion og miljøpåvirkning. |
 | Interesse for miljøspørgsmål. |
 | Grønt image udadtil. |
Vurdering af effekterne af miljøledelse
 | Ressourcebesparende. |
 | Endnu lav eller ingen markedsføringseffekt. |
 | Godt internt ledelsesværktøj (BG). |
 | Begrænset konkurrencemæssig effekt. |
 | Få spredningseffekter. |
 | Positivt i forhold til arbejdsmiljøet og øget medarbejderengagement (BG). |
 | Forbedret image, om end begrænset interesse fra offentligheden. |
Information
 | Der findes tilstrækkelig information. |
 | Netværksforbindelser er meget nyttige (BG). |
Ressourceforbrug
 | Konsulentassistance til indførelse. |
 | Processen lettes, hvis der er kvalitetsstyring eller de indføres samtidig (BG). |
 | Indførelse koster ½-1 medarbejder det første år; vedligeholdelse koster ca. ¼
medarbejder pr. år; derudover kommer udgifter til procesændringer og investeringer. |
 | Indførelse opleves som meget dyrt. |
25 |
Elitevirksomheder ønsker et differentieret tilsyn. Ny
Viden fra Miljøstyrelsen/Nr. 2. april 2001, side 11-14. |
26 |
Udover helt kort at fastslå tilskudsgivers ejendomsret til
projekternes resultater, handler resten af afsnittet om "opfindelser" og
"patenter". Derimod forholder afsnittet sig ikke til copyrights. Da programmets
output i al væsentlighed er tekster hvor copyrightlovgivningen er relevant
og ikke opfindelser, synes standardvilkårene, fra begyndelsen, at have haft begrænset
værdi som strategisk værktøj for projekternes spredning. |
27 |
Udvælgelseskriterierne var, at virksomhederne ikke havde
deltaget som pilotvirksomheder, at virksomhederne så vidt muligt befandt sig i de
prioriterede brancher, og derudover at udvalget skulle repræsentere en god spredning
såvel geografisk som størrelsesmæssigt. |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |