| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Miljøstyring og miljørevision i danske virksomheder
Tilskudsordningens administrative praksis er evalueret ved at gennemføre en række
kvalitative interviews med de nøglepersoner i de to styrelser, der har været involveret
i administrationen af ordningen. Udgangspunktet for interviewene var en spørgeguide, der
fokuserede på både afklaring af konkrete spørgsmål, men også en generel diskussion af
programforvaltningen/administrations-modellen.
Formålet med vurderingerne har ikke været at give anvisninger på, hvordan man kan
forbedre administrationen, idet ordningen er ophørt, men derimod at afdække hvorvidt der
er succeser eller fejltagelser, som man kan lære af i forhold til fremtidige
tilskudsordninger.
Foruden interviewene er det foreliggende skriftlige materiale vedrørende
administration af ordningen gennemgået og inddraget i vurderingen for at supplere med
relevante informationer.
Endelig har spørgeskemaundersøgelsen til projektlederne bidraget med informationer om
administrativ praksis, og resultaterne indgår i nedenstående analyse.
Administrationen af tilskudsordningen har finanslovsmæssigt været baseret på
særskilte rammer for tilskud til henholdsvis Miljøstyrelsen og Erhvervsfremme Styrelsen.
Det betyder, at tilskudsmidlerne som udgangspunkt skulle administreres i overensstemmelse
med de to styrelsers individuelle regelsæt. Da der var tale om en fælles ordning, blev
det besluttet at udarbejde et sæt fælles administrative retningslinier, som de to
styrelser begge skulle følge. Udgangspunktet var således, at ordningen kunne have været
administreret på to vidt forskellige måder, men dette har dog ikke været tilfældet,
hvilket vurderes som meget tilfredsstillende.
I de fælles administrative retningslinier fremgår det, at der skulle indkaldes
ansøgninger fire gange årligt. Der var ikke fastlagt egentlige ansøgningsperioder,
således at ansøgninger i princippet kunne indsendes hele året, hvilket betyder, at alle
ansøgninger modtaget indtil et givent ansøgningstidspunkt blev behandlet i forhold til
dette. Ansøgninger, der er modtaget efter en given ansøgningsdato, afventede den
førstkommende ansøgningsdato. I praksis har det vist sig, at langt de fleste
ansøgninger kom lige inden de pågældende ansøgningsdatoer.
De fælles administrative retningslinier fastlægger sagsgangen fra modtagelsen af en
ansøgning til et projekts afslutning. Sagsgangen er, at ansøger stiler sin ansøgning
til en af styrelserne, der så sender en kopi af ansøgningen til den anden styrelse. Man
læser derefter ansøgningerne i de to styrelser og vurderer, hvilken styrelse det vil
være mest hensigtsmæssigt at lade ansøgningen behandle i. Derefter afholdes der møde i
projektgruppen.
Projektgruppen var tænkt som et organ bestående af to medarbejdere fra hver styrelse.
Projektgruppen har i ordningens levetid bestået af alle sagsbehandlere, som var
tilknyttet ordningen på det pågældende tidspunkt. Årsagen var, at der ikke var ret
mange sagsbehandlere, og at der i betragtning af den store mængde af ansøgninger var
behov for, at alle deltog med input. I projektgruppen vurderedes alle indkomne
ansøgninger samlet.
Ansøgningerne blev prioriteret og fordelt imellem styrelserne. Sagerne prioriteredes
ifølge de interviewede sagsbehandlere i forhold til en række prioriteringskriterier
(de tre første gjaldt kun for brancheprojekter):
 | Forankring i branchen |
 | Reel interesse og opbakning i brancheforeningen |
 | Sandsynligheden for at produktet operationaliseres og anvendes af medlemmerne
efterfølgende |
 | Koordinering med øvrige relevante aktiviteter på miljø- og erhvervsfremmeområdet |
 | Produktet måtte ikke være en kopi af eksisterende materiale (nyhedsværdi) |
 | Realistisk spredningsstrategi |
 | Fornuftig økonomi. |
På baggrund af ovenstående gennemgik sagsbehandlerne hver ansøgning. I denne proces
blev de ansøgere, man havde vurderet egnede til støtte typisk kontaktet, fordi enten en
faglig eller økonomisk tilpasning af projektet var nødvendig. Når sagsbehandlerne
fandt, at projektet var tilstrækkeligt oplyst og fagligt forsvarligt, blev der udarbejdet
en indstilling, hvoraf det fremgik, om projektet skulle tildeles tilsagn om støtte eller
afslag. Derefter blev der givet enten afslag, tilsagn eller ansøger blev informeret om,
at der ikke var flere penge, men at styrelsen ville lade projektet ligge over til næste
ansøgningsrunde med henblik på at yde tilskud. Tilsagn blev givet med en
tilsagnsskrivelse, hvori betingelserne var fastsat.
Administrativ praksis er illustreret i figur 6.1.
Figur 6.1:
Oversigt over administrativ praksis

Efter et projekts igangsættelse etableredes ofte en følgegruppe med en medarbejder
fra den tilsagnsgivende styrelse som formand og næstformand fra den anden styrelse,
repræsentanter for projektholderen, samt andre relevante personer, for eksempel
fageksperter. Følgegruppen havde til formål at støtte projektet ved at fungere som
sparringspartner. Der afholdtes typisk 1 til 2 møder om året afhængigt af projektets
løbetid og kompleksitet.
Projektholderne skulle kvartalsmæssigt aflægge regnskab til tilsagnsstyrelsen og
skulle ved projektets afslutning fremsende kopier af det i projektet udarbejdede materiale
samt et revisorpåtegnet slutregnskab. Derudover har det været praksis, at
projektholderne har udarbejdet interne slutrapporter til styrelserne, der har indeholdt
læresætninger om de gennemførte projekter.
Der er blevet støttet projekter med henholdsvist generelle formål og
branchespecifikke formål, som det blev fremhævet i kapitel 1. Den økonomiske vægtning
har været henholdsvis 25 pct. og 67,5 pct. til de to indsatsområder. Der har endvidere
været afsat 9 mio. kr. eller 7,5 pct. til administration og information fordelt med 4
mio. kr. til Miljøstyrelsen og 5 mio. kr. til Erhvervsfremme Styrelsen.
Brancherne er blevet udvalgt successivt og i samarbejde med Miljøstyringsrådet og
efter nedenstående kriterier:
 | Branchens miljøforhold og miljømæssige potentiale |
 | Antallet af små og mellemstore virksomheder i branchen, som var interesserede og
motiverede |
 | Branchens konkurrenceforhold |
 | Mulighed for at koordinere med aktiviteter på energiområdet eller på andre relevante
områder |
 | Brancheorganisationen skulle selv have taget initiativer og have vist interesse i at
arbejde med miljøledelse |
Som nævnt har der været afsat 120 mio. kr. til projekter, administration og
information, heraf var 9 mio. kr. reserveret til administration og information fordelt med
1 mio. om året til Erhvervsfremme Styrelsen og 1 mio. kr. i perioden 1995-97 og 0,5 mio.
kr. 1998-99 til Miljøstyrelsen.
Midlerne til administration og information er gået til markedsføring og information
vedrørende tilskudsordningen, samt evalueringer og drift af Miljøstyringsrådet.
Tabel 6.1:
Fordeling af midlerne på årene
År |
Midler,
mio. kr. |
1995 |
20 |
1996 |
30 |
1997 |
30 |
1998 |
30 |
1999 |
10 |
I alt |
120 |
Kilde: Faktanotat om tilskudsordningen for "Miljøstyring og miljørevision i
danske virksomheder", MST og EFS, 5. oktober 2000.
Fra ordningens start i 1995 til og med sidste ansøgningsrunde i 1999 modtog
styrelserne i alt 337 ansøgninger. Det samlede ansøgte beløb var 342.333.475 mio. kr.,
hvilket svarer til næsten 3 gange så meget som der var afsat midler til. Det kan
således konstateres, at der har været stor efterspørgsel efter ordningens midler og
modsat ikke været tale om afløbsproblemer.
Der er i perioden 1995-1999 givet tilsagn om medfinansiering til 50 generelle projekter
og 50 brancheprojekter, i alt 100 projekter. Antallet af tilsagn er noget større end det
samlede antal af projekter, da flere tilsagn er omfattet af samme projekt. Der blev givet
afslag til 169 generelle, 3 tværgående og 65 brancheprojekter.
Tabel 6.2:
Ansøgninger og afslag
År |
Projekt
type |
Tilsagn |
Afslag |
Ansøgninger
i alt |
Antal |
Beløb |
Antal |
Beløb |
Antal |
Beløb |
1995 |
Generelle |
9 |
6.501.800 |
26 |
36.277.491 |
69 |
72.600.706 |
|
Brancher |
8 |
9.416.975 |
4 |
3.219.542 |
51 |
71.970.511 |
1996 |
Generelle |
11 |
6.198.591 |
48 |
47.146.061 |
40 |
33.189.212 |
|
Brancher |
11 |
21.624.173 |
17 |
20.883.848 |
35 |
46.099.138 |
1997 |
Generelle |
8 |
3.865.753 |
38 |
34.103.658 |
46 |
37.969.411 |
|
Brancher |
15 |
22.555.502 |
29 |
35.175.293 |
44 |
57.730.795 |
1998 |
Generelle |
14 |
11.345.032 |
32 |
32.940.228 |
46 |
44.285.260 |
|
Brancher |
10 |
8.442.450 |
10 |
9.999.150 |
20 |
18.441.600 |
1999 |
Generelle |
8 |
5.357.830 |
25 |
19.790.598 |
33 |
25.148.428 |
|
Brancher |
6 |
2.056.500 |
8 |
5.433.000 |
14 |
7.489.500 |
Kilde: Faktanotat om tilskudsordningen for "Miljøstyring og miljørevision i
danske virksomheder", MST og EFS, 5. oktober 2000.
I ovenstående tabel er summeret antallet af tilsagn, afslag og ansøgninger fordelt
over årene. De første to år er der ikke overensstemmelse mellem det samlede antal
ansøgninger og summen af antallet af sager, der har fået tilsagn og afslag. Dette
skyldes, at man det første år fik langt flere ansøgninger, end man kunne nå at
behandle, og styrelserne var derfor nødt til at afvikle sagsbehandlingen af ca. 70 sager
i år 2. I 1996 indhentede styrelserne stort set efterslæbet, men man har dog gennem hele
forløbet været belastet af, at man har skudt ansøgninger imellem de to årlige
ansøgninger.
Spørgeskemaundersøgelsen rettet mod projektlederne blev afrapporteret i kapitel 4.
Imidlertid omhandlede en del af undersøgelsen projektledernes oplevelse af
tilskudsordningens administration, og resultaterne heraf afrapporteres i det følgende.
Indledningsvis skal det bemærkes, at hovedparten af respondenterne havde udført
projekt(er) i Miljøstyrelsens regi, medens ca. 1/3 repræsenterede projekter
administreret af Erhvervsfremme Styrelsen.
Hvad angår projektledernes vurdering af sagsbehandlingstiden, fremgår svarene
af figur 6.2.
Figur 6.2:
Vurdering af sagsbehandlingstiden

Note: Antal respondenter: 44
41 pct. af de adspurgte fandt sagsbehandlingstiden lang eller meget lang, hvilket
må betegnes som en relativ høj andel. Halvdelen af de adspurgte fandt
sagsbehandlingstiden hverken kort eller lang. Flere respondenter angiver, at man formoder,
at årsagen er et stort arbejdspres blandt styrelsernes medarbejdere, samt at programmets
første projekter skulle håndtere flere brancher, og at der skulle fastlægges fælles
linier for administrationen sagsbehandlerne imellem. Det kan således sluttes at der
generelt har været tilfredshed med sagsbehandlingstiden.
Endvidere viser undersøgelsen, at de administrerende myndigheder ofte (lidt over
halvdelen af ansøgningerne) har bedt om en tilpasning af ansøgningen, hvilket kan have
bidraget til en længere sagsbehandlingstid, men samtidig vidne om en kritisk og grundig
sagsbehandling.
Medens 3 ud af 4 projektholdere fandt myndighedernes anmodning om en tilpasning
relevant, var meningerne mere delte i relation til spørgsmålet om, hvorvidt projektet
blev til i dialog mellem styrelse og ansøger: 46 pct. var enige i, at projektet
blev til i en sådan dialog, mens 32 procent var uenige. Hermed skal forstås, at
styrelserne har været åbne for dialog i ansøgningsfasen og ikke, at styrelserne
har bistået eller på anden måde været med til at udarbejde ansøgninger.
Generelt har ansøgerne en positiv vurdering af mulighederne for at komme i kontakt med
sagsbehandlerne. Flertallet (77 pct.) svarede, at sagsbehandlerne enten "altid"
eller "ofte" var tilgængelig. 18 pct. fandt dog, at tilgængeligheden var mere
begrænset.
Ses der på kommunikationen mellem myndighed og ansøger, er der langt større
tilfredshed med kommunikationen fra ansøgers side frem til tilsagn end under
selve projektforløbet. Frem til tilsagn har der ikke været en eneste, der har været
utilfreds med kommunikationen. Under projektforløbet fandt 9 pct., at kommunikationen var
utilfredsstillende. Overordnet set må det imidlertid konkluderes, at ansøgerne generelt
har været tilfredse med kommunikationen med myndighederne og kontakten til
sagsbehandlerne.
Figur 6.3:
Kommunikationen med myndigheden under projektforløbet

Note: antal respondenter: 44
Den faglige dialog omkring projektets gennemførelse i projekts følgegruppe har
mange af ansøgerne følt var tilstrækkelig grundig (64 pct.). Kun meget få har angivet,
at dialogen var meget begrænset eller manglede helt (7 pct.), jf. figur 6.4. Det kan
således udledes, at brugen af følge-grupper fungerer godt, hvilket også bekræftes af
sagsgennemgangen.
Figur 6.4:
Den faglige dialog om projektets gennemførelse var...?

Note. Antal respondenter: 44
 | Projektledernes vurdering af programmet og af programadministrationen er overvejende
positivt, men ikke ukritisk. |
 | Spørgeskemaundersøgelsen til projektlederne viste på den ene side, at næsten
halvdelen af de adspurgte fandt sagsbehandlingstiden lang eller meget lang, men at
respondenterne på den anden side udtrykte forståelse, og var bekendt med det store
arbejdspres på styrelsernes medarbejdere. |
 | I cirka halvdelen af sagerne bad myndigheden om en tilpasning af ansøgningen. Det store
flertal af projektholdere fandt tilpasningen af ansøgningen relevant. |
 | Den faglige dialog omkring projektets gennemførelse i projektets følgegruppe har i de
fleste tilfælde været grundig. |
Overordnet er det ikke formålstjenligt med en egentlig detaljeret evaluering af det
administrative set-up. Tilskudsordningen eksister ikke mere og de særegne karakteristika,
der har været af betydning for det administrative design, er ikke af generisk karakter,
og det vil derfor ikke være relevant med en dybdegående evaluering.
Der er dog stadig læresætninger at drage, og disse er søgt afdækket gennem de
gennemførte interviews med de involverede sagsbehandlere og i det omfang det er
relevant sammenholdt med resultaterne af spørgeskemaundersøgelsen til
projektlederne. I det følgende vil disse læresætninger blive gennemgået.
Sagsbehandlerne har selv været med til at udarbejde de administrative retningslinier.
Det giver commitment og lægger et godt fundament for samarbejde imellem de
involverede parter. Det giver endvidere også større sikkerhed for ensartethed i
sagsbehandlingen, hvilket er vigtigt, når der er tale om, at administrationen er delt
mellem to myndigheder.
Administration efter samme principper har også sikret høj grad af effektivitet i
sagsbehandlingen, idet man i styrelserne ikke har brugt ressourcer på at udvikle
forskellige systemer og/eller på at forstå hinandens systemer o.l.
En risiko ved at lade administrationen og sagsbehandlingen være personafhængig i det
omfang, som det har været tilfældet med denne tilskudsordning, er, at der opstår en
indforståethed omkring administrationen af ordningen, som kan resultere i manglende
dokumentation af arbejdsgange. Noget sådan har dog ikke været tilfældet med denne
tilskudsordning.
Ved at lade tilskudsordningen være hjemlet kun i Finansloven, sikrede man en stor
fleksibilitet. Der kunne hurtigt omprioriteres imellem forskellige projekttyper og
brancher, som man ønskede at målrette tilskudsordningen mod.
Der er indikationer på, at sagsbehandlingen kunne have været bedre tilrettelagt, idet
der har været lange sagsbehandlingstider, og da der i begyndelsen var sagspukler. De
væsentligste årsager til disse problemer har været den store interesse for ordningen,
at hovedparten af ansøgningerne både i begyndelsen og efterfølgende er kommet på selve
ansøgningsdagen, og at man har brugt mange ressourcer på at bidrage til arbejdet med at
tilpasse ansøgninger.
Der er brugt mange ressourcer på at prioritere imellem de indkomne ansøgninger. Denne
funktion kunne have været rationaliseret, for eksempel ved at åbenlyse afslag ikke
skulle behandles i projektgruppen.
Brugen af følgegrupper vurderes at have haft en særdeles god effekt. Dette ses bl.a.
ved, at projekter er blevet reddet, inden de kuldsejlede. Ikke desto mindre er det meget
ressourcekrævende at have en person fra hver styrelse til at deltage i følgegrupperne,
især i lyset af at der ikke har været flere end højst 6 medarbejder tilknyttet
ordningen, da den toppede. Ikke alle sagsbehandlere har haft lige stor indsigt i de
faglige aspekter vedr. de projekter, som de har siddet i følgegruppe for, hvilket dog
heller ikke var meningen.
De fra starten fastlagte retningslinier er i store træk blevet fulgt.
Administrationsrutinerne er med tiden blevet strømlinet således, at der kun har været
afholdt møder i projektgruppen, når det har været egentligt påkrævet. Man har til
gengæld udnyttet telefon og e-mail til at effektivisere og koordinere arbejdet.
Administrationen af tilskudsordningen må generelt siges at have fungeret
hensigtsmæssigt og i overensstemmelse med god forvaltningspraksis. I betragtning af, at
administrationen har været delt på to myndigheder, viser evalueringen, at
sagsbehandlingen har fungeret ensartet og godt, hvilket vurderes som meget
tilfredsstillende.
Der har ikke været egentlige problemer i forbindelse med administrationen, men der
synes at have været et vist potentiale for forbedringer ved klarere udmeldinger til
ansøgere om, hvilke typer af projekter man ønskede at støtte, og hvordan de skulle
være beskrevet. Dette kunne muligvis have begrænset antallet af ansøgninger og den
arbejdsbyrde, som det er at få tilpasset ansøgningerne. Det skal dog bemærkes, at man i
begyndelsen af programperioden bevidst undlod at stille meget specifikke krav, for via
ansøgninger at få en indikation af hvilke typer af projekter, som ville være
interessant. I 1998 kom styrelserne endvidere med en udmelding om fire prioriterede
indsatsområder som følge af midtvejsevalueringens anbefalinger, og dette skridt er
tillige udtryk for en fokusering fra styrelsernes side.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |