| Forside | | Indhold | | Forrige |
Bilagsrapport til: "Miljøstyring og miljørevision i danske
virksomheder"
Kontaktperson:
Kvalitets- og miljøchef Hans Juul Knudsen (HJK)
Stamoplysninger:
Antal ansatte: |
225 |
Årlig omsætning: |
375 Mio. kr. |
Geografisk placering: |
Odense |
Kommune (land/by): |
Odense |
Branche: |
Jern og metalindustri |
Årstal for indføring
af miljøledelse/certificering: |
1998 / ISO 14001 |
Certificeringsselskab: |
BVQI |
Kendskab til programmet
"miljøstyring og miljørevision
i virksomheder": |
JA, ABB har kendskab til videoprodukterne
"Miljøstyring hvorfor og hvordan", som fungerede som inspirationskilde. |
Overordnet virksomhedsbeskrivelse:
ABB Motors, der indgår i den internationale ABB-gruppe, er repræsenteret globalt, med
produktionsselskaber i 8 lande. ABB Motors er verdens førende producent af lavspændings
vekselstrømsmotorer. Selskabet har over 100 års erfaring og er repræsenteret i mere end
140 lande.
ABB Motors danske motorfabrik er beliggende i Odense og har en årlig
produktionskapacitet på 400.000 motorer. Selskabet, der producerer IEC aluminium
vekselstrømsmotorer med effekter op til 4 kW i byggestørrelse 63 - 100, beskæftiger ca.
300 medarbejdere.
ABB Motors markedsfører i Danmark det komplette motorprogram af aluminium-, stål- og
støbejernsmotorer i byggestørrelse 63 - 400 med effekter til og med 710 kW.
Motorprogrammet er sammensat af motorer fra de 8 producerende motorfabrikker med
beliggenhed i Danmark, Sverige, Finland, Spanien, Italien, Indien, Kina og Mexico.
Til vindmølleindustrien markedsfører ABB Motors såvel luftkølede som vandkølede
vekselstrømsgeneratorer, der specialdesignes elektrisk og mekanisk til meget vanskelige
driftsforhold til vands og til lands. Produktprogrammet omhandler generatorer fra de helt
små størrelser op til flere Megawatt.
Virksomheden er under afvikling, da produktionen flyttes til syd Europa.
Motivation for indførelse af miljøledelse:
Der er fra koncernens side udarbejdet en koncernstrategi. I år 2000 var 97% af
koncernen certificeret og det bliver vanskeligt at få certificeret en større procentdel,
eftersom der forekommer en del salg og køb af hhv. egne divisioner og andre virksomheder.
Miljøledelse fremkom som et knopskud fra sikkerhedsafdelingen på ABB Motors A/S og er
senere blevet et selvstændigt område.
ABB Motors A/S gav desuden udtryk for at en grøn profil også var en vigtig parameter
ved indførelse af miljøledelse.
Beskrivelse af processen for indføring af miljøledelse:
Indførelse af miljøledelse I ABB Motors A/S blev igangsat i maj 1997 og resulterede i
en ISO 14001 certificering i september 1998.
Under arbejdet med indføring miljøledelse trak ABB Motors A/S på Miljøklub Fyn, der
kan betragtes som en pendant til Green Network i Vejle amt og Middelfart.
Derudover modtog ABB Motors A/S også konsulentbistand fra Teknologisk Institut i
startfasen.
Samtidig med miljøledelse opbyggede ABB Motors A/S også et energiledelsessystem, som
derefter er blevet integreret i miljøledelsessystemet.
ABB Motors A/S anvendte ca. ¾-1 mandeår på indføring af miljøledelse, hvilket af
virksomheden ikke blev vurderet som værende en barriere.
Det materiale ABB Motors A/S anvendte eller havde kendskab til, var dels materiale
udarbejdet af koncernen, dels materiale gjort tilgængeligt via Teknologisk Institut.
Resultater og vedligeholdelsesarbejde i forbindelse med indførelse af
miljøledelse:
ABB Motors A/S har reduceret mærkbart i forbruget af vand og elektricitet. Især har
der været besparelser på el-området i forbindelse med introduktionen af nye
kompressorer og køleanlæg.
I denne sammenhæng mente ABB Motors A/S, at det var mere oplagt at opnå besparelser
ved indførelse af miljøledelse, frem for kvalitetsledelse (ISO 9000).
Certificeringen anvendes også direkte i markedsføringssammenhæng i form af mærkning
på emballage og fakturer. Ydermere har certificeringen været anvendt med mærkbar effekt
på det Nordiske marked. Også i forbindelse med udsendelse af spørgeskemaer til
samarbejdspartnere, har certificeringen vakt opmærksomhed.
Et afledt resultat ved indførelse af miljøledelse har været en forøget
opmærksomhed fra medarbejdernes side, der er begyndt at hjemlåne elmålere for at tjekke
deres eget elforbrug.
For ABB Motors A/S er dette et tegn på, at miljøledelse er forankret i virksomhedens
medarbejdere.
ABB Motors A/S formidler via en lille virksomhedsfolder og via opslag, resultater og
nye målsætninger og aktiviteter til virksomhedens medarbejdere.
Kontaktperson:
Køkkenleder Else Hovmand (EH)
Stamoplysninger:
Antal ansatte: |
11 |
Årlig omsætning: |
7 mio. kr. |
Geografisk placering: |
Voldsmose |
Kommune (land/by): |
Odense |
Branche: |
Storkøkkener |
Årstal for indføring af
miljøledelse/certificering: |
Juni, 2000 / ISO 14001 |
Certificeringsselskab: |
BVQI |
Kendskab til programmet
"miljøstyring og
miljørevision i
virksomheder": |
NEJ |
Overordnet virksomhedsbeskrivelse:
ISS Danmark Catering er en underdivision af ISS Danmark. Virksomheden producerer
mad til ældre mennesker på et nærtliggende plejehjem og til udbringning til
hjemmeboende. Der produceres omkring 650 anretninger på en dag.
Motivation for indførelse af miljøstyring:
Direktøren for cateringdivisionen fremkom med forslaget om miljøledelse,
hovedsageligt for at være på forkant med udviklingen inden for miljøområdet. Desuden
har det været vigtigt for virksomheden at etablere en grøn profil.
Beskrivelse af processen for indføring af miljøstyring:
Det tog ca. et år at implementere miljøledelsessystemet fra august 1999 til juni
2000. Energi- og miljøledelse er blevet indført som en integreret proces. Til indføring
af energiledelse, blev anvendt en konsulent fra Energicenter Fyn, der udførte
kortlægningen af virksomheden.
Der blev nedsat en styregruppe bestående af personer fra Odense kommunes
køkkenafdeling og ISS. Derudover blev der nedsat en arbejdsgruppe bestående af
medarbejdere fra køkkenet.
Disse styregrupper blev af virksomheden betegnet som værende tidsmæssigt meget
ressourcekrævende. Også videreformidlingen og efterfølgende motivation af medarbejdere
har været en ressourcekrævende proces.
Indføring af miljøledelse er sket i samarbejde med Odense Kommune og to kommunale
køkkener.
Teknologisk Institut har udarbejdet miljøledelsesdelen, hvilket har udmøntet sig i en
skabelonkonstruktion baseret på 4 moduler. Virksomheden har forladt sig på information
tilgængeliggjort via Teknologisk Institut.
Resultater og vedligeholdelsesarbejde i forbindelse med indførelse af
miljøstyring:
Der bliver foretaget daglige målinger af el og vand, samt månedlige evalueringer af
disse.
Både el- og vandforbruget er blevet reduceret efter indførelse af miljøledelse.
Positiv afsmittende effekt på omgivelserne
Virksomheden vurderede, at der i fremtiden var mulighed for aktiv inddragelse af en
miljøcertificering i forbindelse med markedsføring.
Virksomheden stiller ikke krav til samarbejdspartnere vedrørende miljøcertificering,
men forventer at disse har udarbejdet en miljøpolitik.
Ydermere har virksomheden opstillet krav med hensyn til hvad virksomheden vil modtage
af emballagetyper. Konkret har virksomheden udskiftet flamingokasser med genanvendelige og
mere robuste plastickasser der returneres leverandørerne.
Andet:
Virksomheden gjorde meget ud af formidlingen af nøgletalsindikatorer på vand, el
og varme.
Disse tal var ophængt i medarbejderkantinen og blev ugentligt opdateret. Herved mente
virksomheden at opnå en bedre spredning og formidling at effekterne ved miljøledelse.
Ofte blev disse nøgletal også, uopfordret, kommenteret af medarbejderne i diverse
pauser.
Kontaktpersoner:
Miljøkoordinator Kim
Direktør Jan Larsen (JL)
Stamoplysninger:
Antal ansatte: |
Ca. 22 |
Årlig omsætning: |
Ca. 50 mio. kr. |
Geografisk placering: |
Holbæk, Kalundborg og Nykøbing Falster |
Kommune (land/by): |
Holbæk |
Branche: |
Transport og Produkthandel |
Årstal for indføring af
miljøledelse/certificering: |
2001 / ISO 14001 |
Certificeringsselskab: |
Det Norske Veritas |
Kendskab til programmet
"miljøstyring og
miljørevision i
virksomheder": |
NEJ |
Overordnet virksomhedsbeskrivelse:
Jan´s Transport og Produkthandel (JTP) håndterer jernskrot fra blandt andet
autoophuggere og transporterer det videre til stålværker og genvindingsindustrier i
både ind- og udland.
I de fleste tilfælde sejles skrottet bort, hvorfor JTP har anlæg i to havne.
Derudover råder virksomheden over 10 lastvogne og 400 containere, der dels henter
skrot hos underleverandører, dels fragter JTPs eget skrot til havnene. Materiellet kan
også lejes til andre opgaver, bl.a. til nedrivning.
Motivation for indførelse af miljøledelse:
Virksomheden er blevet påkrævet at udarbejde grønt regnskab, derfor er der her et
økonomisk incitament til at indføre miljøledelse, eftersom udgifterne ved det årlige
miljøeftersyn halveres herved.
Virksomheden startede allerede i 1994/95 at monitorere miljøparametre, fordi
virksomheden vurderede det vigtigt at have en grøn profil, samt at være på forkant med
begivenhederne. Først inden for de sidste par år er der blevet udvist interesse fra
kunder vedr. miljøcertificeringer.
Beskrivelse af processen for indføring af miljøledelse:
Virksomheden modtog tilskud fra Miljøstyrelsen i forbindelse med indførelse af ISO
14001, men ikke under den her evaluerede tilskudsordning. Virksomheden modtog tilskuddet i
form af konsulenttimer.
Virksomheden har af strategiske årsager valgt at lade afdelingen i Holbæk og
Nykøbing Falster certificere uafhængigt af hinanden, i tilfælde af den ene afdeling
skulle miste sin certificering. På baggrund af dette har JTP oplevet at blive
certificeret i to forskellig kommuner, og har herved oplevet en stor forskel i hvorledes
forskellige kommuner håndterer en miljøcertificering.
JTP vurderede processen med indførelse af miljøledelse som værende meget
ressourcekrævende for en virksomhed af denne type.
JTP har modtaget alt relevant materiale gennem Nørskov Miljø, og kan derfor ikke
vurdere i hvilket omfang der har været tilstrækkeligt med informationsmaterialet på
området. JTP har intet hørt fra GenindvindingsIndustrien (G.I.) omkring miljøledelse.
Resultater og vedligeholdelsesarbejde i forbindelse med indførelse af
miljøledelse:
Virksomheden giver udtryk for, at en stor del af potentialet når det gælder
ressourcebesparelser, er nået, derfor giver det ikke mening at være tvunget til at
opstille nye målsætninger der vil føre til yderligere reduktioner af råvarer etc..
Certificeringen anvendes i reklamesammenhængen, men virksomheden finder det svært at
dokumentere positive effekter på denne baggrund.
JTP stiller krav til sine store kunder når det gælder miljøhensyn, men et direkte
krav om certificering eksisterer ikke.
Virksomheden anvender ca. 10 timer/uge i forbindelse med miljømonitorering og
systemvedligeholdelse. Effekterne fra miljøledelse opfattes af virksomheden både som
værende positive og negative.
Negative effekter er eksempelvis når der på foranledning af miljøledelsessystemet
bliver indrettet en arbejdsgang der gør arbejdet meget tungt og besværligt.
Positive effekter er eksempelvis, at chaufførerne nu medbringer kalk og bakke på turene,
så eventuelle spildsituationer kan håndteres miljømæssigt forsvarligt.
Andet:
Virksomheden er skuffet over den manglende interesse fra offentlige myndigheder (fx
kommuner) og borgerne. Det belønnes ikke tilstrækkeligt at lade sin virksomhed
miljøcertificere.
Kontaktperson:
Teknisk Direktør Jørn Jeppesen (JJ)
Stamoplysninger:
Antal ansatte: |
80 inkl. en mindre afdeling på Bornholm |
Årlig omsætning: |
ca. 100 mio. kr. |
Geografisk placering: |
Ringsted |
Kommune (land/by): |
Ringsted |
Branche: |
Kødfoderindustrien (DAKA) |
Årstal for indføring af
miljøledelse/certificering: |
feb. 2001 / ISO 14001 |
Certificeringsselskab: |
BVQI |
Kendskab til programmet
"miljøstyring og miljørevision i virksomheder": |
Nej |
Overordnet virksomhedsbeskrivelse:
KAMBAS - et selvstændigt handlende selskab under STEFF-HOULBERG Slagterierne
A.m.b.a. KAMBAS producerer kødbenmel til kødfoder.
KAMBAS anvender kød- og ben-rester m.v. fra slagterier til at producere kødbensmelet.
Også selvdøde dyr og råddent kød bliver anvendt. Tidligere har det ikke været
påkrævet at opdele produktionen på baggrund af råstoftype, men dette er nu
påkrævet ved lov. Opdelingen og den deraf ændrede efterfølgende bearbejdelse af
råstoffet har medført et forøget energiforbrug.
Det er i forbindelse med håndteringen af både det færdige produkt og typen af
råstof, nødvendigt at anvende større køretøjer og specielle containere,
samt andre maskiner og redskaber, der kan være af interesse i forbindelse med indføring
af miljøledelse.
Motivation for indførelse af miljøstyring:
Stærke lugtgener og store mængder spildevand påvirker virksomhedens image negativt.
KAMBAS har derfor valgt at indføre miljøstyring for at være på forkant med
begivenhederne, samt at sende et positivt signal til omgivelserne.
Beskrivelse af processen for indføring af miljøstyring:
Det tog ca. 1 år. at indføre miljøledelsessystemet.
Eftersom der både blev indført energistyring og miljøstyring på samme tid, er der
blevet tilknyttet to forskellige konsulentfirmaer - P. A. Pedersen for energidelen og
Nørskov Miljø for miljøstyringen.
KAMBAS modtog indirekte støtte i forbindelse med energistyringen, ved det, at det
pågældende konsulentfirma modtog tilskud fra Energistyrelsen.
KAMBAS gav udtryk for, at processen for indføring af miljøstyring var meget
ressourcekrævende, der blev brugt mere end 1000 mandetimer.
KAMBAS havde ikke kendskab til hvad der fandtes af information inden for området
miljøstyring, miljøledelse og miljørevision, da beslutningen om indførelse af
miljøstyring blev truffet. Den informationer KAMBAS fik kendskab til blev præsenteret
via konsulentfirmaet.
Resultater og vedligeholdelsesarbejde i forbindelse med indførelse af
miljøstyring:
KAMBAS er storforbruger af energi og er placeret i toppen af Sjællandske forbrugere.
Efter indføring af miljøledelse/energistyring sænkede KAMBAS energiforbruget med
5-10%.
Denne besparelse er pga. ændrede produktionsvilkår blevet udhulet igen.
KAMBAS har valgt ikke at stille krav til samarbejdspartnere omkring
miljøcertificeringer, fordi det ville kræve for mange ressourcer, både at implementere,
men også at kontrollere en sådan beslutning.
Vedligeholdelsen af miljøstyringssystemet er blevet en del af den ugentlige rutine.
Her tænkes specielt på arbejdet med handlingsplaner, milepæle og afvigelsesrapporter.
Medarbejderne har udvist en større opmærksomhed omkring håndhævelse af
afvigelsesrapporter, samt eksisterende skiltning m.v.
Andet:
KAMBAS har indført medarbejderbonus ved energibesparelser på virksomhedsniveau.
Dette har medført øget motivation hos medarbejderne.
Kontaktperson:
Kvalitetschef Eva Tauby Sørensen (ETS)
Stamoplysninger:
Antal ansatte: |
ca. 70 |
Årlig omsætning: |
ca. 100 mio. kr. |
Geografisk placering: |
Glostrup og Søborg |
Kommune (land/by): |
Albertslund |
Branche: |
Grafisk Branche |
Årstal for indføring af
miljøledelse/certificering: |
sep. 1996 / ISO 14001 og EMAS |
Certificeringsselskab: |
Dansk Standard |
Kendskab til programmet
"miljøstyring og miljørevision
i virksomheder": |
JA. Produkterne virker for generelle, det
kræver meget arbejde at tilpasse dem til
virksomhederne egen situation. |
Overordnet virksomhedsbeskrivelse:
Levinson+Johnsen+Johnsen A/S (LJJ) er et "full-service" offsettrykkeri.
Virksomheden har et bredt produktsortiment der spænder over brochurer, bøger, manualer,
årsregnskaber, tidsskrifter, plakater etc. Virksomheden anvender i forbindelse med
trykningen en varierende mængde kemi og forskellige typer pap og papirprodukter. Desuden
anvendes også store mængder vand i forbindelse med luftbefugtning i trykkerihallen og
lageret.
Motivation for indførelse af miljøledelse:
Flere faktorer har indvirket i forbindelse med beslutningen om indførelse af
miljøledelse i LJJ.
Der har været et økonomisk incitament i forbindelse med muligheden for besparelser
på vandafledningsafgiften. Der har også været økonomiske tilskyndelser fra kunder (de
større) og andre samarbejdspartnere (offentlige).
I LJJ har man vurderet, at det i forhold til konkurrenter, vil være en fordel at være
på forkant med indførelse af miljøledelse. LJJ mener desuden virksomheden drager
positiv nytte af en grøn profil, og har i den sammenhæng indgået et samarbejde med AGFA
og Akzel Nobel, hvor LJJ tester nye og miljøvenligere produkter. Arbejdsmiljø var fra
starten en integreret del af miljøledelsessystemet.
Virksomheden har også inden indførelse af miljøledelse, monitoreret miljøparametre
som el, varme og vand, men kun på overordnet niveau.
Beskrivelse af processen for indføring af miljøledelse:
Da LJJ valgte at indføre miljøledelse, var første skridt at afholde et
erfaringsudvekslingsmøde med Albertslund kommune, Arbejdstilsynet, Bedrifts
sundhedstejnesten (BST), Grafisk Forbund og Grafisk Arbejdsgiverforening. Efterfølgende
dette møde blev der dannet en erfa-gruppe af virksomheder inden for grafisk branche.
LJJ valgte at indføre miljøledelse trinvis. Dette betød at LJJ implementerede
procedurerne enkeltvis ved hjælp af møder. Der blev ikke anvendt eksterne konsulenter
ved indførelse af miljøledelse i LJJ, men Grafisk Arbejdsgiverforening, Dansk Standard
og BST Storkøbenhavn A/S figurerede som medspillere.
Eftersom LJJ var en af de første danske virksomheder der blev EMAS-certificeret med DS
som verifikator, var DANAK med som supervisor da DS gennemgik virksomhedens miljøledelse.
LJJ vurderede processen med miljøindføring som værende meget ressourcekrævende.
Dels skulle der allokeres en medarbejder fuldtid en måned til kortlægningen, dels skulle
produktionen standses med jævne mellemrum, hvilket er dyrt for en virksomhed af LJJ
størrelse.
Resultater og vedligeholdelsesarbejde i forbindelse med indførelse af
miljøledelse:
LJJ har fået fjernet en mængde uønskede kemiske stoffer i produktionsprocessen,
hvilket har givet direkte anledning til et bedre arbejdsmiljø i virksomheden.
ISO-certificeringen bruges også i internationale markedsføringssammenhænge, og
overfor større offentlige institutioner.
Der stilles krav til samarbejdspartnere med hensyn til miljøledelse, hvilket kan
resultere i problemer for underleverandører der ikke anser miljøarbejde for en vigtig
parameter.
Medarbejderne er overordnet betragtet positivt indstillet overfor miljøledelse, og
føler også de har haft positive mærkbare effekter af indførelse af miljøledelse.
Dette har blandt andet bevirket, at medarbejderne har fået større interesse for
miljøspørgsmål generelt. Ledelsen opfatter miljøledelse som et fagligt værktøj i
højere grad end et strategisk instrument, hvilket til tider kan medføre træghed i
beslutningsprocesserne omkring virksomhedens miljøpolitik.
Efter miljøaudit, ophænger LJJ resultaterne fra miljøgennemgangen på en centralt
placeret opslagstavle, samt videreformidler resultater og kommentarer i miljø- og
kvalitetsgruppen. Resultaterne og forløbet af auditten drøftes desuden med de
medarbejdere der har været direkte involveret i auditforløbet.
Kontaktperson:
Teknik- og Miljøchef Poul V. Larsø
Stamoplysninger:
Antal ansatte: |
Ca. 800 |
Årlig omsætning: |
Man ønskede ikke at oplyse denne |
Geografisk placering: |
Hedehusene, Vamdrup, Doense |
Kommune (land/by): |
HøjeTåstrup (for Hedehusene afdelingen) |
Branche: |
Sten, ler og glas |
Årstal for indføring
af miljøledelse/certificering: |
1997 / ISO 14001 og EMAS |
Certificeringsselskab: |
Dansk Standard |
Kendskab til programmet
"miljøstyring og miljørevision
i virksomheder": |
NEJ |
Overordnet virksomhedsbeskrivelse:
Rockwool A/S er en danskejet virksomhed med 800 medarbejdere, der leverer isolering af
stenuld til bl.a. bygninger, industrianlæg, kraftværker, skibe og platforme.
Produktionen baserer sig på højteknologi, og der foregår omfattende forskning i såvel
processer som produkter.
Væsentligste indsatsområder for de kommende år er fortsat udvikling af miljø og
kvalitet, øget internationalisering samt IT. Rockwool A/S er en del af den danske koncern
Rockwool International A/S, som har fabrikker i 13 lande.
Motivation for indførelse af miljøledelse:
Det blev besluttet på koncernniveau at indføre miljøledelse på alle koncernens
fabrikker.
Årsagen bag denne beslutning er enkel virksomheden vil gerne være på forkant
med begivenhederne. Dette mener virksomheden kan hjælpe med til at understrege
virksomhedens seriøsitet overfor omgivelserne, samt placere virksomheden et skridt foran
eventuelle konkurrenter.
En grøn profil er vigtig.
Rockwool A/S er først nu ved at forberede en form for arbejdsmiljøstyring/-ledelse
baseret på ISO standarderne. Arbejdspladsvurderinger er gennemført i 1995-96.
Virksomheden blev desuden energicertificeret i år 2000.
Rockwool A/S kan se store fordele ved at integrere de 4 styringssystemer, men dette har
en længere tidshorisont.
Beskrivelse af processen for indføring af miljøledelse:
Indførelse af miljøledelse er sket egenhændigt. Processen varede lidt under et år
fra slutningen af 1996 til oktober 1997.
ISO og EMAS blev indført parallelt. Der blev udviklet et styringssystem til alle 3
fabrikker.
Virksomhedens ene fabrik i Vamdrup har selv tidligere udarbejdet en miljøredegørelse,
der opfyldte mange delaspekter af ISO 14001 standarden. Inspirationen herfor var Green
Network fra Vejle Amt.
Rockwool A/S brugte mange ressourcer på at indføre miljøledelse, især på
uddannelsesområdet var arbejdet krævende. Derfor blev der udnævnt en
fuldtidsprojektleder til at indføre miljøledelse. Endvidere var hele
fabriksorganisationen engageret i projektet. Også arbejdet med at integrere miljø- og
kvalitetsledelse har krævet meget arbejde.
Resultater og vedligeholdelsesarbejde i forbindelse med indførelse af
miljøledelse:
Overordnet vurderet har indførelse af miljøledelse medført mere præcise målinger,
bedre kommunikation med myndighederne, et fælles grundlag for at systematisere
forskellige områder og en større seriøsitet.
Stort set har indførelsen ikke medført markante reduktioner i forbrug af råvarer
eller mindsket affaldsmængde, men derimod betydelig mindre deponering (0-deponering).
Miljøledelse har blandt andet medvirket til, at virksomheden har udvidet sine
serviceydelser, således at kunderne nu også kan tilbagelevere rockwoolrester fra nye
produkter.
Virksomheden vurderer at certificeringen på overordnet koncernniveau har betydning,
for at være på forkant med udviklingen, herunder være med blandt gruppen af
miljøbevidste virksomheder. Rockwool A/S interesserer sig for sine samarbejdspartneres
miljøpolitik, men stiller ikke selv krav til disse.
Miljøpolitik er også blevet opprioriteret internt ved det, at fabriksledelsesgruppen
afholder halvårlige miljøledelsesmøder, ligesom der nu afholdes tilsvarende
kvartalsvise fabriksmøder.
De timelønnede medarbejdere giver også udtryk for positive effekter i forbindelse med
indførelse af miljøledelse. Især er dialogen mellem arbejdere og administrationen
blevet bedre.
Medarbejderne virker desuden meget interesserede i de årlige miljøaudit (2 interne og
1 eksternt på miljøområdet.
Dette kan skyldes, at introduktionskurset, der afholdes for alle nyansatte umiddelbart
efter ansættelse, i større grad inddrager miljøspørgsmål.
Andet:
I virksomheden var man i starten forundret over, hvor lidt interesse der var for
miljøredegørelserne, men erkender også, at redegørelser er historiske og uinteressante
selv for medarbejderne.
Kontaktperson:
Hanne Jensen (HJ)
Stamoplysninger:
Antal ansatte: |
7 |
Årlig omsætning: |
Ca. 6 mio. kr. |
Geografisk placering: |
Slagelse |
Kommune (land/by): |
Slagelse |
Branche: |
Dansk Autogenbrug (DAG)
(brancheorganisation) |
Årstal for indføring af
miljøledelse/certificering: |
2000 / ISO 14001 |
Certificeringsselskab: |
Det Norske Veritas |
Kendskab til programmet
"miljøstyring og miljørevision
i virksomheder": |
NEJ |
Overordnet virksomhedsbeskrivelse:
Slagelse Autoophug ApS er modtagestation for skrotbiler. Desuden har Slagelse Autoophug
ApS også salg af autoreservedele både nye og brugte.
Slagelse Autoophug ApS modtager skrotbiler, hvorefter bilerne demonteres. I denne
proces op- og indsamles og sorteres de forskellige dele, der senere bliver afhentet eller
egenhændigt transporteret til større behandlingsstationer eksempelvis en jern- og
produkthandel. Arealmæssigt optager virksomheden et betragteligt areal i landskabet.
I forbindelse med transporten af råvarer til jernhandlere mv. foregår der en
betydelig til- og frakørsel af tunge køretøjer fra virksomheden. Virksomheden råder
over mere end 200 containere i alle størrelser.
Motivation for indførelse af miljøstyring:
Slagelse Autoophug ApS har pga. lovkrav indført miljøledelse. I den forbindelse
deltog virksomheden som pilotprojekt under en ordning udarbejdet af brancheforeningen.
Dette skete allerede i 1994, dvs. året inden igangsættelsen af den evaluerede
tilskudsordning.
I 1999 bliver det desuden et krav fra VW en central samarbejdspartner for
virksomheden, at alle samarbejdende virksomheder skal være ISO 14001 certificeret. Derfor
blev virksomheden ISO 14001 certificeret i 2000.
Selvom virksomheden indførte miljøledelse som et pilotprojekt i brancheforeningen,
bliver det fra virksomhedens side påpeget, at man i virksomheden har stor interesse i at
være miljøbevidste, samt at have en grøn profil.
Beskrivelse af processen for indføring af miljøstyring:
Virksomheden konverterede fra det miljøledelsessystem, der blev udviklet af Automobil
Teknisk Institut (ATI), til ISO-systemets standarder.
I forbindelsen med konverteringen blev der afholdt en række møder mellem
virksomhedens ledelse, eksterne konsulenter og ATI. Der blev afholdt 5-7 møder over et
halvt år. I denne sammenhæng modtog virksomheden offentlige tilskud i form af
konsulenttimer.
Det blev af virksomheden vurderet, at ISO 14001 certificeringen er langt mere
papiromfattende end det tidligere anvendte ATI-miljøledelsessystem.
Resultater og vedligeholdelsesarbejde i forbindelse med indførelse af
miljøstyring:
Der har ikke været signifikante besparelser på ressourceområdet, ej heller mht.
affaldsmængder.
Virksomheden har grundet sin karakter skulle forholde sig til en række miljøkrav
også inden indføring af ISO 14001.
Virksomheden anvender certificeringen aktivt i markedsføringen, både på pjecer og i
trykte reklamer, men også gennem radioindslag.
Det koster virksomheden ca. 35.000 kr./år, at vedligeholde miljøledelsessysstemet.
Konkret har indføring af miljøledelse medført en øget opmærksomhed fra
medarbejdernes side, specielt i forbindelse med håndhævelse af afvigelsesprocedurer.
Kontaktperson:
Miljøkoordinator, Christina Bendixen (CB)
Generel information:
Antal ansatte: |
37 |
Årlig omsætning: |
150 mio. kr. i 2000 (70 mio. kr. fra
produktionen og salg 80 mio. kr.) |
Geografisk placering: |
Søborg |
Kommune (land/by): |
Gladsaxe |
Branche: |
Kemisk industri (NACE 24.3) |
Årstal for indføring af
miljøledelse/certificering: |
1999 / ISO 14001, 2000 / EMAS |
Certificeringsselskab: |
BVQI |
Kendskab til programmet
"miljøstyring og miljørevision
i virksomheder": |
NEJ |
Overordnet virksomhedsbeskrivelse:
Solutia Denmark A/S er et selskab 100% ejet af Erste Viking Resins Germany 1 GmbH.
Erste Viking Resins Germany 1 GmbH ejes af Solutia Deutschland Holding (99,99%) og Solutia
Netherlands International B.V. (0,01 %), som er en del af den verdensomspændende
kemikoncern Solutia Inc. der har hovedsæde i St. Louis i USA. Koncernen er førende på
verdensplan, i 2000 var der ca. 10000 ansatte og omsætningen var på 3,014 milliarder $.
Solutia Denmark A/S's forretningsgrundlag er fremstilling af bindemidler til farve- og
lakindustrien. Foruden et omfattende sortiment af standardprodukter kan Solutia Denmark
A/S tilbyde specialtilpasning af produkter i henhold til kundeønsker. Solutia Denmark
A/S's moderne og fleksible produktionsapparat kan endvidere i nogen udstrækning stilles
til rådighed for lønproduktion.
Desuden er Solutia Denmark A/S ansvarlig for afsætningen i det nordiske marked for
produkter og tjenesteydelser fra andre tilknyttede selskaber af Solutia koncernen.
Solutia Denmark A/S har indført kvalitetsstyring efter ISO 9001 og miljøstyring efter
ISO 14001 og EMAS. Desuden har man på koncernniveau en målsætning om at alle
virksomheder skal agerer miljøbevidst og tage hensyn til sine omgivelser. På
koncernniveau har man derfor tilsluttet sig konceptet "Responsible care", som er
et internationalt initiativ taget af kemikaliebranchen, som skal sikre at virksomhederne
påtager sig et ansvar for at bevare og beskytte økologiske ressourcer og herigennem de
fremtidige generationers livsbetingelser. Solutia Danmark følger derfor også dette
koncept.
Vurdering af programmet:
Man har i virksomheden ikke kendskab til tilskudsprogrammet, og man har ikke brugt
brancheorganisationen i indførelsesprocessen overhovedet.
Motivation for indførelse af miljøstyring:
Den primære motivation for at lade virksomheden ISO 14001 certificere var, at man på
koncern-niveau ønskede dette. Den primære argumentation fra koncernledelsens side var,
at man ønsker virksomhederne i Solutia skal leve op til konceptet "Responsible
Care" og at ISO 14001 er et godt værktøj i den forbindelse. Det er dog samtidigt
klart at fokuseringen på miljø skyldes, at man opfatter det som en konkurrenceparameter
og at det på globalt plan er vigtigt at signalere interesse for miljøet for at beholde
og rekruttere kunder.
CB bemærkede, at Solutia fra enkelte kunder havde oplevet, at man var meget
interesseret i virksomhedens miljøengagement, fx har nogle kunder en direkte målsætning
om, at en vis andel af deres leverandører skal være ISO 14001 certificerede.
Umiddelbart føler man i virksomheden ikke, at det er kunderne, som efterspørger
miljøledelse, man ser miljøledelse som en strategisk satsning. Der har ikke været
arbejdsmiljø med inde i overvejelserne omkring indførelse af EMAS og ISO 14001. Ikke
desto mindre har indførelse af miljøledelse haft en positiv effekt på arbejdsmiljøet i
virksomheden og det fremgår af miljøredegørelsen fra 2000 at der har været konkrete
arbejdsmiljøprojekter.
Beskrivelse af processen for indføring af miljøstyring:
I lighed med, at ideen om miljøledelse kom fra toppen af organisationen
koncernledelsen var processen vedrørende indførelsen også meget topstyret. Man
ansatte en miljøkoordinator, som i samarbejde med miljøchefen forestod indførelsen. Der
blev ikke anvendt konsulenter i processen. Man har heller ikke registeret barrierer ved
indførelsen. Processen har været gennemført uden eksterne assistance fordi man mente,
at der internt i virksomheden var tilstrækkelig kompetence.
Resultater og vedligeholdelsesarbejde i forbindelse med indførelse af
miljøstyring:
Der er veldokumenterede effekter af at have indført miljøledelse, det har dog ikke
været muligt at identificere årsagerne til alle. Det kan således konkluderes at den
blotte tilstedeværelse af en systematisk fokusering på miljøet giver effekter. CB
fortæller, at man har nået næsten alle målsætningerne og man finder det problematisk
at der kræves løbende miljøforbedringer, man er dog ikke løbet tør for ideer endnu.
CB kender ikke til konkrete markedsføringseffekter af ISO 14001 certificeringen og
EMAS registreringen. Der er dog ikke i tvivl om, at det er væsentlig for en række
kunder. I forhold sine leverandører stiller Solutia ikke nogen former for krav. Det er
alene prisen på olie og dollaren, som styre virksomhedens indkøb.
CB vurdere ikke, at der er store udgifter forbundet med at bedrive miljøledelse i
Solutia. Lønudgiften vurderes til at være ¼ mandeår årligt.
Et overraskende resultat af processen med indførelse af miljøledelse var at man
opnåede en større social integration på virksomheden. CB fortæller, at man via
arbejdet med miljøledelsessystemet har fået større indblik i andre faggruppers arbejde.
Kontaktperson
Kim Christiansen, Miljøkoordinator for Berendsen (KC)
Anne Frederiksen, Miljøkoordinator for de 23 Berendsen vaskerier i Danmark (AF)
Mitzi Rasmussen, Miljøkoordinator i Berendsens afdeling i Ølsted (MR)
Berendsens vaskerier i Danmark kaldes Berendsen Tekstil Service (BTS)
Generel information
Antal ansatte: |
1400 i BTS |
Årlig omsætning: |
800 mio. |
Geografisk placering: |
Hovedkontor i Søborg + vaskerier i
diverse byer over hele landet |
Kommune (land/by): |
Gladsaxe + flere |
Branche: |
Tekstilservice |
Årstal for indføring |
|
af miljøledelse/certificering: |
Første afdeling (Ølsted) ISO14001
certificeres i juni 1998, mens den samlede ISO 14001 og ISO 9001 certificering af hele det
danske datterselskab (22 afdelinger, da vaskeriet i Roskilde først er overtager ved
årsskiftet 2000/2001 og derfor ikke medtaget i første omgang) forelå i april 2001. BTS
har i den forbindelse udviklet et integreret kvalitets- og miljøstyringssystem kaldet
KOM1 |
Certificeringsselskab: |
DNV |
Kendskab til programmet
"miljøstyring og miljørevision
i virksomheder": |
Ja, på koncernniveau er der kendskab til
ordningen og dele af materialet under ordningen. |
Overordnet virksomhedsbeskrivelse
Berendsen er en international koncern med 7000 ansatte og en omsætning på 3 mia. kr.
Koncernen fokuserer på det europæiske tekstilservicemarked, herunder beklædning,
hospitals- og plejehjemsservice, hotel- og restaurationsservice samt facilityservice, der
omfatter hygiejnesystemer til toiletmiljøer, industriklude, måtter og mopper.
Det danske datterselskab BTS omfatter 23 serviceenheder (vaskerier), som alle for nylig
er blevet ISO 14001 og ISO 9001 certificeret. Det er kun det danske datterselskab i
Berendsen-koncernen, der har fået en landsdækkende certificering.
Vurdering af programmet
Generelt følger man på koncernniveau med i, hvad der sker indenfor miljøledelse, og
man har derfor kendskab til den gamle ordning samt de tilskudsordninger, der
eksisterer på området i dag.
Materialer, kurser mv. fra tilskudsordningen er kun anvendt i ringe grad, hvilket
primært skyldes, at man har tilstrækkelig professionel viden internt i virksomheden.
Noget uddannelsesmateriale er anvendt i revideret og/eller udbygget form i forbindelse med
intern træning af medarbejdere.
Motivation for indførelse af miljøstyring
For BTS var kvalitetsstyringssystemet ISO 9001 det primære, og
miljøcertificeringen ISO 14001 skal således ses som et sekundært mål, eller en
sidegevinst af kvalitetsstyringsprocessen. BTS startede processen for at sikre, at man kan
levere en ensartet kvalitet til kunderne. Man vurderede i den forbindelse, at det var
fordele i at integrere kvalitets- og miljøstyringssystemerne. Man udviklede derfor KOM1,
der indeholder begge aspekter, og siden august 1999 har KOM1 været BTSs kvalitets-
og miljøstyringsværktøj.
Der lå ikke myndigheds- eller kundekrav til grund for certificeringen, men i forhold
til begge parter var der fordele ved certificeringen.
I forhold til myndighederne har det vist sig, at de løbende tilsynsprocedurer og
dialogen i øvrigt er blevet simplere og mindre tidskrævende. Dette skyldes dels af
Berendsen er bedre forberedt, men også at myndighederne, især de kommunale, fokuserer
deres tilsynsaktiviteter andetsteds. En miljøcertificering signalerer, at man har styr
på miljøforholdene.
I forhold til kunder var det vigtigt for Berendsen at være først i branchen med
certificeringen, om end dette som nævnt ikke var et kundekrav. Særligt i forhold til de
vigtigste nationale konkurrenter, var det vigtigt at være først. Berendsen blev i den
forbindelse påvirket af, at en række mindre konkurrenter havde indført certificering.
Selvom der ikke er krav fra kunder om certificering, er det vurderingen at
miljøcertificering kan være en afgørende konkurrenceparameter, hvis pris og kvalitet er
identiske.
Der er dog en enkelt undtagelse med hensyn til kundekrav, idet vaskeriet i Holbæk, der
har NOVO som kunde, indførte kvalitetssystemet ISO 9002 på foranledning af krav fra
NOVO.
Det har også spillet ind, at Berendsen ønskede at skabe en grøn profil for
koncernen, særligt i forhold til deres nærmiljø. Ude i de enkelte vaskerier kan man
profilere sig på den grønne profil i forhold til nærmiljøet, og på den måde opnå
større interesse og færre konflikter med naboer o. lign. Det understregedes dog, at
førsteprioriteten for Berendsen er at drive en god forretning, og at den grønne profil
er underordnet dette mål.
Beskrivelse af processen for indføring af miljøstyring
Koncernledelsen ønskede at få nogle erfaringer med indførelse af miljøledelse, og
denne proces blev sat i gang i begyndelsen af 1996.
Man initierede i første omgang et pilotprojekt i vaskeriet i Ølsted, som skulle
fungere som testprojekt for Berendsen. Pilotprojektet mundede ud i en ISO 14001
certificering i juni 1998.
Ledelsen i BTS ønskede at videreføre de mange gode erfaringer og resultater fra
certificeringen af Ølsted (ISO 14001) og Holbæk (ISO 9002) til de øvrige afdelinger.
Inden man ville tage fat på alle afdelingerne, ønskede man dog at afprøve et kombineret
system i en enkelt afdeling, og man udpegede afdelingen i Løgumsgårde til dette projekt.
Intentionen var at kopiere det man havde lært i Ølsted, og på den måde opnå en hurtig
certificering, der ikke var for omkostningsfuld. Rådgivere fra BTSs fællesafdeling
hjalp med at omskrive de nødvendige forretningsgange og instruktioner, og man udpegede
én medarbejder i Løgumsgårde som kvalitets- og miljøkoordinator med ansvar for
implementering af systemet. Undervejs i implementeringen skiftede kvalitets- og
miljøkoordinatoren job, og det viste sig at ejerskabet til systemet ikke var forankret
tilstrækkeligt i afdelingen. I mellemtiden havde ledelsen i BTS besluttet at igangsætte
det omfattende KOM1 projekt i alle afdelinger, og man besluttede derfor at stoppe
projektet og dermed certificeringen i Løgumsgårde. Læresætningen for Berendsen var, at
man ikke kan kopiere løsninger fra et vaskeri til et andet, og at man ikke kan nøjes med
at forankre den nødvendige viden hos én person.
Med denne erfaring in mente valgte man at organisere KOM1-projektet noget anderledes.
Man nedsatte 18 udvalg med i alt 110 medarbejdere fra de 23 vaskerier (ca. 10% af samtlige
ansatte i Danmark). I udvalgene skulle man dels beskrive de nødvendige forretningsgange
og instruktioner, dels medvirke i tilpasningsprocessen til de enkelte vaskerier, dels
hjælpe med implementeringen og i øvrigt være ambassadører for kvalitet- og
miljøstyringen. Denne store medarbejderinvolvering sikrede en bred forankring af den
relevante viden hos medarbejderne, hvilket var en forudsætning for en succesfuld proces.
Herefter blev alle enheder certificeret, og det er i dag kun et nyerhvervet vaskeri i
Roskilde, der ikke er ISO 9001 og ISO 14001 certificeret.
Berendsen har i løbet af processen inddraget en række medspillere. I forbindelse med
pilotprojektet i Ølsted hyrede man KC, først som ekstern konsulent, og senere som ansat
miljøkoordinator i koncernen. I forbindelse med kvalitets- og miljøcertificeringen af
hele BTS ansatte man en tidligere konsulent som projektleder og senere som
organisationsudviklingschef. Koncernen har en mindre miljøstab, der inkluderer tre
medarbejdere. Derudover fungerer AF som miljøkoordinater for samtlige vaskerier i
Danmark. Hertil kommer, at der i hvert af vaskerierne er ansat en medarbejder, der bruger
halvdelen af sin arbejdstid på kvalitets- og miljøstyring.
Et estimat viser, at Berendsen har anvendt ca. 30.000 timer på indførelse af ISO 9001
og 14001.
Resultater og vedligeholdelsesarbejde i forbindelse med indførelse af
miljøstyring
Man har i BTS opnået et faldende ressourceforbrug gennem de senere år. Reduktionen i
ressourceforbruget var imidlertid påbegyndt inden man fik certificeringen, idet man siden
1995 har arbejdet med reduktion af ressourceforbruget gennem monitoreringssystemet WECO6.
Her måles forbruget af diverse ressourcer og opgøres med henblik på at se
udviklingen over tid. WECO tallene vidner om en løbende reduktion i ressourceforbruget i
Berendsens danske vaskerier siden 1995. Siden certificeringen har reduktionen derfor
været begrænset. En vigtig pointe er altså, at omfanget af reduktionen af
ressourceforbruget, som følge af miljøledelse, afhænger af "hvor mange
lavthængende frugter der er tilbage", som det blev udtrykt. Der er dog
forventningen, at indførelsen af miljøledelse vil føre til betydelige effekter på
sigt.
I forbindelse med certificeringen af vaskeriet i Ølsted blev der gjort en del for at
informere om resultatet. Det skete dels i form af pressemeddelser, nyhedsbreve, åbent hus
arrangementer, artikler i lokalaviser samt over en periode at stemple på breve. I
forbindelse med certificeringen af alle afdelingerne er der fra centralt hold ikke gjort
helt så meget markedsføringsmæssigt, da man har vurderet at det ikke længere har samme
nyhedsværdi som tidligere, og flere at de tidligere tiltag skal iværksættes/styres
lokalt. Det man har gjort er at udsende pressemeddelser samt over en periode at stemple
på breve.
I forhold til medarbejderne var der ikke umiddelbart tegn på større tilfredshed.
Tilfredshedsanalyser blandt medarbejdere har ikke kunnet spore nogle ændringer, men det
forventes at komme på sigt. Det bemærkes i den forbindelse, at
kvalitetsdelen har været vigtig for at få medarbejderne med på
miljødelen, eftersom man fra medarbejderside bedre kunne se det
håndgribelige formål med kvalitetsstyringen (bedre produkter og ydelser).
2.10 Special Waste System A/S
Kontaktperson:
Affalds- og miljøkoordinator Laila Jalking
Generelle oplysninger:
Antal ansatte: |
18 |
Årlig omsætning: |
Ca. 30 mio. kr. |
Geografisk placering: |
Nr. Alslev |
Kommune (land/by): |
Nørre Alslev |
Branche: |
Affaldsforbrænding |
Årstal for indføring af
miljøledelse/certificering: |
1997 / ISO 14001 og EMAS søger EMAS 2 |
Certificeringsselskab: |
Dansk Standard |
Kendskab til programmet
"miljøstyring og miljørevision
i virksomheder": |
NEJ |
Overordnet virksomhedsbeskrivelse:
SWS' hovedformål er forbrænding af farligt affald (fx olie- og kemikalieaffald,
organisk-kemisk affald, pesticidaffald og medicinaffald) herunder klinisk risikoaffald.
Der tilbydes også løsningsmodeller til bortskaffelse af røggasrensningsprodukter fra
affaldsforbrænding. Disse affaldsprodukter sendes med skib til Norge.
Anlægget blev sat i drift i 1994, og var som udgangspunkt bygget til kun at håndtere
klinisk risikoaffald, men eftersom der ikke var nok råmateriale af denne
type, begyndte virksomheden at afbrænde olie- og kemikalieaffald.
Motivation for indførelse af miljøledelse:
I april 1996 startede SWS med at indføre miljøledelse, fordi virksomheden ville
behandle flere forskellige typer affald.
Motiverne var altså både økonomiske og juridiske, da virksomheden ikke ville kunne
overleve uden tilladelse til at afbrænde flere typer affald.
Desuden er virksomhedens eneste konkurrent Kommune Kemi også
miljøcertificeret, så konkurrenceparameteren overfor lignende virksomheder har også
haft betydning.
En egentlig grøn profil var ikke afgørende for virksomhedens beslutning om at
indføre miljøledelse, derimod havde arbejdsmiljøet større betydning, hvorfor der også
er udarbejdet arbejdspladsvurderinger for medarbejderne. Virksomheden var i denne
sammenhæng forundret over, at hverken arbejdstilsynet eller kommunen ville bruge
ressourcer til at støtte virksomheden i dette arbejde.
Beskrivelse af processen for indføring af miljøledelse:
Virksomheden valgte at indføre ISO 14001 og EMAS parallelt. Begrundelsen for også at
indføre EMAS skyldes, at virksomheden i forvejen udarbejder grønt regnskab, og har
udarbejdet indgående beskrivelser af virksomhedens produktionsproces, derfor var det for
SWS små tiltag der skulle yderlige skulle foretages for at kunne opfylde EMAS-kravene.
Processen med indførelse af miljøledelse for SWS var intensiv, eftersom en manglende
certificering ville have seriøse økonomiske konsekvenser. Derfor ansatte SWS en
miljømedarbejder på fuld tid.
Første skridt var at koble Teknologisk Institut på processen, samt at nedsætte en
styregruppe.
Dernæst blev myndighederne inviteret inden for, og bedt om at kommentere
miljøledelsesplanerne hurtigst muligt, så virksomheden ikke skulle anvende unødvendige
ressourcer på at efterkorrigere planerne. Derudover blev lokalbefolkningen inddraget via
borgermøder. Processen var særligt ressourcekrævende for SWS, BST og amtet.
Medarbejderne var svære at motivere og få med på ideen, men anvender i dag
miljøhåndbogen, dog under forudsætning af, at de ikke vil hænges op på
noget.
Virksomheden er af den opfattelse, at der på nuværende tidspunkt findes rigelig med
generel information omkring miljøstyring. Konkret blev virksomheden informeret omkring
miljøledelse gennem Teknologisk Institut.
Resultater og vedligeholdelsesarbejde i forbindelse med indførelse af
miljøledelse:
Der har været tydelige effekter i forbindelse med indførelse af miljøledelse. Blandt
andet har virksomheden nedsat elforbruget med 6 % i 2001, samt reduceret forbruget af
fyringsolie med 40 %
SEAS hjalp virksomheden med at kortlægge elforbruget, og satte flere målere op, så
det blev mere tydeligt hvor besparelserne kunne foretages.
Desuden er virksomheden blevet mere opmærksom på de forskellige
besparelsespotentialer der eksisterer. Eksempelvis vil SWS forsøge at genvinde en større
del af metallerne fra affaldet, der indtil nu er deponeret sammen med den øvrige
forbrændingsslagge på et specialdeponi. Samtidig vil SWS også forsøge at opdele både
input og output i flere fragmenter, således at input-materialet håndteres optimalt, og
output-materialet genvindes eller deponeres bedre.
SWS kan ikke anvende certificeringen i markedsføringssammenhæng. På nuværende
tidspunkt stiller virksomheden ikke krav til samarbejdspartnere, men med EMAS 2
certificeringen forpligter virksomheden sig til at stille krav samt undersøge
underleverandører og kunders miljøforhold.
Virksomheden anvender ca. 10 % den miljøansvarliges tid på miljørelaterede
problemstillinger.
Officielt har indførelse af miljøledelse ikke afstedkommet en større bevidsthed
omkring miljøspørgsmål og miljøansvar, men alligevel mener SWS, at medarbejderne har
styr på miljøet, både internt og eksternt, de skilter bare ikke med det.
Kontaktperson:
Fabrikschef Bo Engelberth Hansen
Stamoplysninger:
Antal ansatte: |
120 |
Årlig omsætning: |
82 mio. kr. |
Geografisk placering: |
Salgsafdeling i Hellerup og fabrik i Fårevejle |
Kommune: |
København og Dragsholm Kommune |
Branche: |
Jern og metal |
Årstal for indføring af miljøledelse/certificering: |
1999 / ISO 14001, ISO 9001 og OHSAS 18001 |
Certificeringsselskab: |
Det Norske Veritas |
Kendskab til programmet
"miljøstyring og miljørevision i
virksomheder": |
Ja (har bl.a. søgt om midler fra det
efterfølgende Program for Renere Produkter) |
Overordnet virksomhedsbeskrivelse:
A/S Stelton er en metalforarbejdende virksomhed, der fremstiller brugskunst i rustfrit
stål. Virksomheden blev grundlagt i 1960 og har bl.a. opnået anerkendelse ved hjælp af
design fra Arne Jacobsen. Virksomheden har til huse i henholdsvis Hellerup (salg) og
Fårevejle (produktion). A/S Stelton havde i år 2000 120 ansatte og en omsætning på 83
mio. kr.
Ifølge Steltons grønne regnskab fra 2000 sker de miljømæssige påvirkninger gennem
energiforbruget, produktion af affald samt de indirekte miljøpåvirkninger fra
produktionen af rustfrit stål.
Motivation for indførelse af miljøledelse:
Steltons beslutning om og motivation for at indføre miljøledelse i henhold til ISO
14001 skal ses i tæt sammenhæng med en samlet kvalitetscertificering af Steltons
produktions- og arbejdsprocesser. Man besluttede derfor at "slå tre fluer med et
smæk" ved at indføre et integreret ledelsessystem med samtidig indførelse
af 3 standarder, henholdsvis ISO 9001 (kvalitetsstyring), ISO 14001 (miljøledelse) og
OHSAS 18001 (arbejdsmiljø).
I Steltons tilfælde skal motivationen for at indføre miljøledelse derfor forstås i
en overordnet kontekst, hvor målet var at systematisere produktionsprocessen. Det var
ikke miljøfaktoren, der var udslagsgivende for beslutningen, og det var ikke kunder eller
andre, der har stillet krav om indførelsen af miljøledelse. Tværtimod var det snarere
arbejdsmiljøproblemer i form af ensidigt gentaget arbejde, der igangsatte de omfattende
organisatoriske ændringer i virksomheden.
Beskrivelse af processen for indføring af miljøledelse:
Certificeringsprojektet blev kaldt MASKE, som står for medarbejderindflydelse,
ansvar, system, krav og engagement.
I forbindelse med planlægningen af certificeringsprocessen blev der truffet en række
valg fra ledelsens side.
For det første valgte man ikke at ansætte en miljø- eller kvalitetschef. I
stedet blev det besluttet at indføre en decentral struktur, hvor de fem afdelingschefer
også blev ansvarlige for certificeringens implementering og vedligeholdelse.
For det andet blev der fra Steltons side lagt stor vægt på
medarbejderinvolvering i certificeringsprocessen. Alle blev tilbudt mulighed for
deltagelse, men reelt var det halvdelen af virksomhedens medarbejdere, der udtrykte
interesse. I dag gøres der brug af produktionsgrupper og aktiv medbestemmelse som led i
og følge af certificeringen. Endvidere var alle medarbejdere igennem et kursusforløb hos
AMU, og 8 udvalgte medarbejdere blev udnævnt som auditører og fik særskilt uddannelse.
Medarbejderinddragelsen bliver fremhævet som en væsentlig faktor for succes.
Endelig blev det besluttet, at tre separate certificeringer skulle introduceres
samtidigt og i et integreret ledelsessystem, der omfatter kvalitet, miljø, sundhed og
sikkerhed (jf. ovenfor).
Der blev gjort brug af en konsulent som rådgiver og som leverandør af software, men
man er nu selvkørende uden brug for ekstern bistand. Ved hjælp af det
nævnte software blev ledelsessystemet langt ind i et edb-program kaldet Visual Quality,
således at systemet med tiden bliver 100% elektronisk. Herigennem registreres alle
afvigelser, hvilket dels forbedrer evnen til at reagere på afvigelser, dels sikrer en
løbende monitering af processen. Endvidere valgte man at fotografere arbejdsgangene for
at sikre bedre forståelse hos medarbejderne.
Indførelsen af den samlede certificering har taget 2 år og har anslået kostet 1 mio.
kr. i intern arbejdstid samt 100.000 kr. til konsulentbistand. Processen blev af
fabrikschefen betegnet som gennemført "uden de store problemer".
Resultater og vedligeholdelsesarbejde i forbindelse med indførelse af
miljøledelse:
Indførelsen af ledelsessystemet indebærer løbende monitering af arbejdsprocesser og
produktionsgange samt output som følge af disse processer. Om end der er stor usikkerhed
forbundet med tallet, skønnes systemet at have medført effektivitetsforbedringer på
10-15% ved at sætte fokus på kvalitets- og miljøstyring.
Kontrollen med forbruget er forbedret, hvilket har ført til nedgang i forbruget,
særligt af sæbe. Der blev i denne anledning undersøgt 4 processer. 3 processer viste
nedgang, mens der inden for et område var tale om en forøgelse. Stelton har
efterfølgende modtaget 300.000 kr. fra Miljøstyrelsen til et forprojekt med henblik på
at reducere sæbeforbruget. Dette var kun muligt fordi Stelton er miljøcertificeret.
Steltons grønne regnskab fra 2000 viser endvidere en nedgang på årsbasis i forbruget
af el (10%), naturgas (15%) og vand (20%).
Endvidere føler mange af medarbejderne at Stelton blevet en mere attraktiv virksomhed,
hvilket primært skyldes det forøgede fokus på arbejdsmiljø, men også den stigende
grad af medarbejderinvolvering generelt. Før certificeringen var medarbejderudskiftningen
på 20-40% om året, hvorimod man nu er nede på under 10%. Der er tale om større
udfordringer for medarbejderne, hvilket bidraget til fastholdelse.
Det understreges af Stelton, at indførelse af miljøledelse ikke har haft effekter i
form af forbedret konkurrenceevne og markedsføringsfordele, men at systemet primært
bruges som internt værktøj til organisering og styring af produktionen.
Andet:
Steltons certificering var første gang, at Det Norske Veritas gennemførte en
integreret certificering af en virksomhed i henhold til tre standarder på een gang, men
processen betegnes som særdeles vellykket.
Det skal nævnes, at Stelton frivilligt udarbejder grønt regnskab.
Kontaktperson:
Kvalitets- og miljøchef: Anja Breum (AB)
Generel information:
Antal ansatte |
85 |
Årlig omsætning |
120 mio. kr. |
Geografisk placering |
Ikast |
Kommune (land/by) |
Ikast |
Branche |
Tekstil |
Årstal for indførelse af
miljøledelse/certificering |
08-98 / EMAS, ISO9001 og ISO14001 |
Certificeringsselskab |
Dansk Standard |
Kendskab til programmet
"miljøstyring og miljørevision
i virksomheder" |
Nej - S. Thygesen var i gang, inden der kom materialer
fra tilskudsordningen. Derfor er materialerne aldrig benyttet. |
Overordnet virksomhedsbeskrivelse:
S. Thygesen er et datterselskab af Thygesen Textile Group. På koncernbasis
beskæftiges ca. 500 medarbejdere, hvoraf S. Thygesen som nævnt beskæftiger de 85. S.
Thygesen er en ordre-producerende virksomhed, der producerer trikotage-metervarer på
kædestolsmaskiner, rachel- og blondevæve samt rundstrikmaskiner til danske såvel som
udenlandske kunder. Endvidere produceres produkter til boligsektoren, ligesom der
eksporteres strømper til bl.a. USA, Italien og Frankrig.
Motivation for indførelse af miljøledelse:
Det overordnede incitament for indførelse af diverse miljø-standarder, var at være
på forkant med udviklingen. Det blev fra ledergruppens side vurderet, at man på
fremtidens marked ville stå bedre med en miljøcertificering, og at det derfor var
relevant at indføre miljøledelse.
Hertil kommer, at der har været inspirationskilder i branchen, herunder Novotex og
Tytex. Novotex har været "first mover" på det danske tekstil marked med Green
Cotton konceptet, og har således vist vejen for øvrige tekstilvirksomheder. Tytex er
søstervirksomhed til S. Thygesen og indførte miljøledelse året før S. Thygesen.
Desuden er der et element af idealisme i indførelsen af miljøledelse. En gruppe
medarbejdere i S. Thygesen blev i fællesskab enige om, at man gerne ville indføre
miljøledelse, fordi man så det som et interessant og godt projekt, der gavner miljøet.
Man er dog også gået efter en grøn profil med henblik på at profilere sig i forhold
til omgivelserne i almindelighed og kunderne i særdeleshed. Det var vurderingen, at
miljøledelse i fremtiden kan blive en vigtig konkurrenceparameter. Som det fremgår
nedenstående afsnit effekter af miljøstyring, har miljøcertificering endnu
ikke vist sig at være en afgørende konkurrenceparameter, idet branchen som helhed ikke
lægger nok vægt herpå.
AB oplevede ikke, at der har været pres økonomisk eller juridisk på virksomheden for
at indføre miljøledelse. Hverken myndigheder, omgivelser, konkurrenter eller kunder har
lagt pres på virksomheden.
Det er desuden relevant, at man i S. Thygesen valgte at inddrage arbejdsmiljø i
processen. Det blev vurderet at dette var et godt salgsargument overfor medarbejderne, som
derfor var mere modtagelige overfor indførelsen af miljøledelse. AB understregede at
kombinationen af EMAS, ISO9001 og ISO 14001 var hensigtsmæssig, og at man ville vælge
samme løsning, hvis man skulle gentage processen i dag.
Beskrivelse af processen for indføring af miljøledelse:
Med udgangspunkt i centrale flowdiagrammer over virksomhedens produktion, blev en
række stillingsbeskrivelser udarbejdet. Herved forstås, at det blev udspecificeret
hvilke arbejdsopgaver den enkelte medarbejder skal varetage. Denne proces gav anledning
til, at man fandt ud af, at der var en række opgaver, der faldt udenfor
stillingsbeskrivelserne, og derfor måtte samles op. På den baggrund nedsatte
man en række udvalg, hvor medarbejderne i fællesskab nåede frem til den mest
hensigtsmæssige interne arbejdsdeling og de mest hensigtsmæssige arbejdsprocedurer. Via
medarbejderinvolveringen fik medarbejderne en fornemmelse af, at det er vores
system. Udvalgene udformede herpå nogle skriftlige trinbeskrivelser for
arbejdsprocedurerne, som leveredes tilbage til AB.
Arbejdsprocedurebeskrivelserne blev gennemgået igen, og derefter implementeret
trinvis. Hele implementeringen foregik i et samarbejde mellem AB og de enkelte
medarbejdere, hvor AB løbende kontrollerede, om de uviklede procedurer fungerede og blev
efterlevet.
S. Thygesen valgte at lave en relativ lang indførelsesperiode omkring 2 år
for at være helt klar, når Dansk Standard skulle kontrollere virksomheden.
Strategien bar frugt, og Dansk Standard har ved deres kontrolbesøg ikke fundet
nævneværdige fejl og mangler.
S. Thygesen har undervejs haft en række medspillere i processen. En konsulent fra
Dansk Kvalitetsrådgivning (i dag Milestone) har assisteret AB i implementeringen af
standarderne. Desuden deltager AB i en ERFA-gruppe gennem Midtjysk Teknologicenter.
ERFA-gruppen har blandt andet har været behjælpelige med besvarelse af nogle spørgsmål
af kemifaglig karakter. Det er desuden værd at nævne, at AB fremhævede ledelsens
konsekvente opbakning, som forudsætning for at projektet er lykkedes.
AB mente ikke, at der har været store barrierer i processen. Der har været mindre
problemer blandt andet p.g.a. medarbejdernes modstand mod forandring. I denne forbindelse
har det været en stor hjælp, at værkførerne har været meget behjælpelige. AB mente
desuden, at det kunne være en fordel at hun er kvinde, eftersom medarbejderne har været
mindre afvisende overfor hende, end de måske ville være overfor en mand i samme
position.
Resultater og vedligeholdelsesarbejde i forbindelse med indførelse af
miljøledelse:
Den primære effekt er et nedsat elforbrug. Eftersom S. Thygesen ikke er en særligt
forurenende virksomhed, har der ikke været så mange steder, der kunne ske
miljøforbedringer.
Certificeringen er anvendt i markedsføringssammenhæng, både i forhold til nationale
og internationale kunder. AB kan dog ikke sige ret meget om effekten i denne forbindelse.
Det giver et professionelt image, hvilket har betydning i markedsføringssammenhæng. Det
er dog ikke konstateret, at en kunde har valgt S. Thygesen frem for andre, p.g.a.
certificeringen.
S. Thygesen stiller ikke selv krav til sine leverandører, eftersom dette vil være for
omkostningsfyldt. Det er kvalitet og pris, der er de afgørende parametre, og
certificeringer kommer dermed i anden række.
Vedligeholdelsesomkostninger beløber sig til ca. 100.000 kr. årligt. Hertil kommer
den arbejdstid AB bruger.
Medarbejderne er godt tilfredse med certificeringerne og de nye forhold i virksomheden.
Der kommer ind imellem beklagelser, men det formodes af AB, at kunne ske under alle
omstændigheder.
Certificeringerne hos S. Thygesen faldt sammen med, at Ikast kommune har sat fokus på
affaldssortering og andre miljøtiltag. Der har derfor været en synergieffekt mellem de
to processer. Denne har medvirket til, at medarbejdernes og omgivelsernes modtagelighed
for projektet har været større, end det ellers ville være tilfældet.
Certificeringen har resulteret i en udarbejdelse af en miljø-håndbog og en
miljøredegørelse, som findes i såvel en kort som en lang udgave. Resultaterne er
kommunikeret ud til dagblade, kommunen og andre, der har vist interesse.
Andet:
AB påpegede det problematiske i, at man hele tiden skal sætte nye mål for
miljøforbedringerne og på den måde skabe kontinuerte forbedringer. Det er svært hele
tiden at finde nye områder at spare ressourcer på, og det bør derfor være muligt
indenfor rammerne af certificeringen at fastholde et givent niveau.
Kontaktperson:
Miljøkoordinator: Henriette Kiel Møngaard (HKM)
Generel information:
Antal ansatte |
6 |
Årlig omsætning |
5 mio. kr. |
Geografisk placering |
Ebeltoft |
Kommune (land/by) |
Ebeltoft |
Branche |
Farve/lakindustrien |
Årstal for indførelse af
miljøledelse/certificering |
1998 / EMAS og ISO 14401 |
Certificeringsselskab |
DNV Det Norske Veritas |
Kendskab til programmet
"miljøstyring og miljørevision
i virksomheder" |
Nej har ikke modtaget materiale
eller info fra brancheorganisationen. |
Overordnet virksomhedsbeskrivelse:
TM Coating producerer antikondensmaling, og har igennem 15 år leveret ECO-THERM
antikondensmaling til hele Europa. Hele produktionen af ECO-THERM foregår på
virksomheden i Ebeltoft, mens en søstervirksomhed i Aalborg TMC Spraying Division
ApS - står for sprøjtning af ECO-THERM på aluminium og stålprofiler samt on
location sprøjtning på bygninger o. lign.
Det er kun virksomheden i Ebeltoft, der miljøcertificeret.
Motivation for indførelse af miljøledelse:
Det primære incitament for indføring af miljøledelse er et ønske om at være på
forkant med udviklingen generelt og i branchen. TM Coating (herefter TMC) har ingen
nationale konkurrenter, men har internationale konkurrenter, der er væsentligt større
end TMC. Ingen af disse har certificering, og TMC har således en komparativ fordel på
markedet. HKM kendte med sikkerhed til et tilfælde, hvor certificeringen havde været
tungen på vægtskålen i en konkurrencesituation. Der er især i Tyskland mulighed for
profilere sig via EMAS.
Der er også et idealistisk element for TM Coating. HKM betegner sig selv som en
ildsjæl på miljøområdet, og mener i øvrigt, at der for hende og andre medarbejdere er
gået sport i at opnå ressourcebesparelser og genbrug.
Der har ikke været juridisk eller økonomisk pres på TMC fra nogen sider. I
stålbranchen er der ifølge HKM meget lidt fokus på miljøledelse og
miljøcertificering.
Beskrivelse af processen for indføring af miljøledelse:
Direktøren og HKM havde et ønske om at drive en miljøvenlig virksomhed, og deltog
derfor i et kursus arrangeret af Teknologisk institut (TI) og Teknologisk
informationscenter (TIC), der omhandlede miljøledelse. Med støtte fra den Grønne
Job-pulje blev der derefter ansat en kemiker til at assistere processen, og i tæt
samarbejde implementeredes EMAS og ISO 14001. Det tog ca. 1 år at gennemføre
certificeringen.
TMC har, udover kurset, fået vejledning fra TI. Materialet, der er anvendt, er
udviklet af TI, og det har derfor været nærlæggende at rådføre sig med TI i
implementeringsprocessen.
Den største barriere i processen har været af økonomisk karakter. Indførelsen har
kostet omkring 1 mio. kr., hvilket er meget for en virksomhed af TMCs størrelse.
Herudover har der været nogle arbejdsmæssige barrierer, der bestod i at medarbejdere ind
imellem ikke var helt klar over, hvilke procedurer de skulle følge.
HKM mener ikke, der var tilstrækkelig brancheorienteret information og materiale til
rådighed, da TMC indførte miljøledelse. HKM var ikke klar over, om der i dag er kommet
brancheorienteret materiale der udfylder det påpegede hul, eftersom hun ikke har holdt
sig fuldstændig ajour på området. HKM understregede dog at hun var tilfreds med
kursusmaterialet.
Resultater og vedligeholdelsesarbejde i forbindelse med indførelse af
miljøledelse:
Der har været omfattende reduceringer i elforbruget som en konsekvens af indførelsen
af miljøstyring. For administrationen drejer det sig om en reduktion på 57%, mens det
for produktionsdelen er 25%. Hertil kommer, at der er langt højere grad af genbrug i de
forskellige led i produktionen. En yderligere besparelse er halveringen i omkostningerne
ved det kommunale tilsyn, hvilket er en fast bestanddel af EMAS programmet.
I forlængelse af certificeringen er TMC begyndt at lave livscyklusanalyser (LCA) på
deres råvarer, med henblik på at få råvarer, der er så gode og miljøvenlige som
muligt. TMC forlanger således oplysninger fra deres leverandører om, hvilke stoffer der
indgår og stiller desuden krav til indholdet. TMC forlanger ikke certificering fra deres
leverandører, idet dette ifølge HKM ikke er realistisk Der findes ikke
miljøcertificerede udbydere af de råvarer de anvender, og TMC er i sig selv for lille en
virksomhed til at presse den slags ændringer igennem.
Medarbejderne er generelt tilfredse med ændringerne i TMC. Nogle medarbejdere har
endog taget konceptet til sig, og er begyndt at interessere sig meget for ressourcegenbrug
og energibesparelser.
TMC har udarbejdet en manual samt et miljøregnskab. Miljøregnskabet er sendt ud til
bank, forsikring, kommune og andre interessenter, og der er kommet positiv respons herfra.
Vedligeholdelsesomkostninger ved miljøcertificeringen er udover HKMs løn, omkring
100.000 kr. årligt.
Af mulige sideeffekter nævner HKM, at deres søsterselskab i Aalborg, der som nævnt
står for alt sprøjtarbejdet, overvejer at gennemføre miljøcertificeringer.
6 |
WECO monitorer forbruget af vand, elektricitet, kemi
(vaskemidler) samt olie/gas. |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Top | |