| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Danmarks miljøsamarbejde med Afrika
Et bjerg af udfordringer

På affaldsbjerget Goudkoppies får den 15-årige Daniel Lesupi skraldebilerne til at
trykke sine indsamlede øldåser flade, så de er nemmere at tage til skrothandleren.
Danceds program i Sydafrika er designet til at spænde højt og bredt: Hvert
tema forfølges fra ministeriernes skriveborde til virkeligheden i townshippene. Og de
enkelte projekter er tvunget til at tage komplicerede hensyn til landets særlige
historie.
Hver dag efter skoletid bestiger 15årige Daniel Lesupi et af Sydafrikas største
affaldsbjerge, kendt som Goudkoppies eller Guldhøjene i udkanten af Johannesburg.
Bjerget bestod oprindeligt af slaggerne fra de guldminer, der skabte landets rigdom.
Men siden blev det til en losseplads, som Daniel og hundreder af andre lever af. Nogle
samler til genbrug, andre spiser direkte af resterne.
Kampen om de bedste bidder er hård. De modigste springer op på skraldebilernes
stinkende leverancer, endnu mens affaldet er på vej ud gennem bagklappen. I én lang,
glidende bevægelse rutcher skraldet ned ad tipladet og ind under menneskemængden, der
har nogle få minutter til at finkæmme det for alt af værdi. De langsomste må springe
for ikke at blive knust af de bulldozere, der kort efter jævner affaldet ud.
Den 15-årige Daniels specialitet er sodavandsdåser, som han sælger til genbrug
gennem skrothandlerne. På en god dag samler han på tre timer dåser for ti rand - ca. ti
kroner. På en dårlig dag tager det fem timer.
 |
Mange steder i Sydafrikas fattigste områder er
affaldsproblemerne så påtrængende, at det er svært at motivere befolkningen til at
rydde op i det daglige |
"Det er hårdt derhjemme. Vi har ofte ingen mad", forklarer Daniel om
sit nødvendige fritidsjob.
Drengen kommer oplagt fra et hjem med moral. Mange af hans jævnaldrende bekæmper en
lige så desperat fattigdom gennem kriminalitet. Men Daniels historie er først og
fremmest et billede på svælget mellem rig og fattig i Sydafrika, der er blandt verdens
største.
Apartheid gjorde den enes affald til den andens guld. Og siden Danceds første
udsendinge landede i Johannesburg i 1994, er de konstant blevet konfronteret med de
kolossale dilemmaer, som denne splittelse har skabt.
De fleste af Sydafrikas miljøproblemer kræver skræddersyede løsninger, der tager
ofte indviklede hensyn til landets politiske og historiske bagage. Og de fleste af Danceds
projekter er løbet ind i fuldstændigt uforudsigelige reaktioner, når de forsøgte at
ændre tingenes tilstand.
Også her er Goudkoppies leveringsdygtig i anskuelighedsundervisning: Da de lokale
miljømyndigheder i efteråret 2000 sendte en mand op på bjerget for at analysere
affaldets sammensætning med henblik på organiseret genbrug, jagede bjergets faste
klientel ham væk med en pistol. Han skulle ikke røre deres guld.

Sydafrika har meget få skove i forhold til landets og befolkningens størrelse. Der
er derfor hårdt brug for at beskytte dem - men det støder ofte sammen med befolkningens
behov for brænde og byggematerialer.
I den store sammenhæng
Sådan kræver enhver miljøindsats i Sydafrika, at man ser tingene i endda meget store
sammenhænge. Det fik Danced en enestående chance for ved at være på plads i landet
mindre end et år efter Nelson Mandelas magtovertagelse i 1994.
Landets miljømyndigheder havde stadig travlt med at finde deres ben, efter miljøsagen
i årtier mest havde handlet om nationalparker og vilde dyr. I ministerier og
departementer knoklede politikere og embedsmænd med at skrive og vedtage landets nye
miljøpolitik.
Det førte til et samarbejde, hvor sydafrikanerne og danskerne påvirkede hinanden:
Danced hjalp med at udarbejde miljøpolitikken. Og Sydafrikas prioriteringer fik en meget
direkte indflydelse på sammensætningen af Danceds landeprogram, der lå færdigt i 1998.
Den samlede danske miljøbistand til Sydafrika er på 540 millioner kroner for perioden
1995-2002.
Landeprogrammet har fire hovedtemaer:
 | Miljøforvaltning i byområder |
 | Forureningsbekæmpelse og affaldshåndtering |
 | Vedvarende energi og bæredygtig energiudnyttelse |
 | Bæredygtig udnyttelse og forvaltning af naturressourcer |
Valget af temaer tog blandt andet hensyn til, hvor Danmark havde særlig ekspertise.
Desuden forsøgte Danced at hjælpe på områder, der ikke i forvejen fik stor støtte fra
statskassen eller andre donorer. Vedvarende energi er et godt eksempel på opfyldelse af
begge disse kriterier.
Fra top til bund
Ved at være med fra starten fik Danced foræret en klar sammenhæng i sit eget program
i Sydafrika: Efter at have været med til at udarbejde den overordnede politik og støtte
de ansvarlige ministerier, kunne Danced bagefter følge op med praktiske projekter i
marken, hvor det politiske skelet fik kød og blod.
 |
Flugten til byerne er en konstant udfordring. Skurbyer
vokser ofte op med kort varsel og uden godkendelse. For at afværge sygdomsepidemier
forsøger myndighederne at holde trit med inbyggerne ved at sørge for toiletter, kloakker
og renovation. |
Også her leverer landets affaldsproblemer et godt eksempel på, hvordan
indsatsen er foregået på fire niveauer:
Den store plan: Danceds konsulenter var med til at skrive den
landsdækkende affaldsstrategi og en stor handlingsplan, der for første gang i Sydafrikas
miljøhistorie skal rydde op i alle kroge, (se "Dyre idealer" side 42). Det var
en kolossal ambition, fordi der i virkeligheden var tale om opgør med to sæt forældede
ideer på én gang: Apartheidstyret brugte mange penge på at holde hvide bydele rene,
mens de sorte områder fik lov at forfalde. Det skal rettes op. Den anden store udfordring
er at lave mindre affald. Hvor det gamle Sydafrika næsten udelukkende overvejede, hvordan
man skaffede sig af med skraldet og forureningen, forsøger det ny styre i moderne
europæisk stil at slå til langt tidligere i affaldskæden: De samlede mængder skal
begrænses gennem genbrug og renere teknologi.
 |
Her er gang i genopbygningen af en vej, der er styrtet
sammen under en oversvømmelse. |
En bedre kontrol: Denne store plan kan kun føres ud i livet, hvis der er nogen
til at udføre og håndhæve den. Det arbejde ligger ikke mindst i Sydafrikas ni
provinser. Derfor valgte Danced at støtte miljødepartementerne i to provinser:
Hovedstadsprovinsen Gauteng med storbyerne Johannesburg og Pretoria og den mere landlige
Mpumalanga-provins, (se "Mod til at bestemme" side 65). De nødvendige
revolutioner var bestemt ikke mindre her. For første gang skulle industrien vænnes til
en effektiv kontrol. Samtidig skulle ofte unge medarbejdere i de nye miljødepartementer
klædes på med både viden og selvtillid for at føre ambitionerne ud i livet.
Fingrene ned i skidtet: Ud over indsatsen ved ministeriernes og
provinsadministrationernes skriveborde har Danced sendt konsulenter derud, hvor
forureningen og affaldet for alvor gør ondt. Forskellige projekter har forsøgt at finde
effektive måder at rydde op i de sorte townships, hvor affaldsproblemerne hænger tæt
sammen med landets historie, (se "Slip rengøringsdillerne løs" side 46 og
"Revolution fra rendestenen" side 51).I industrien handler det om renere
teknologi. Sværvægtere i fiske-, metal- og tekstilindustrien skal lære at bruge færre
ressourcer og begrænse affaldsmængderne, (se "Med stok og støtte" side 56).
Støtte til græsrødderne: Med sit udgangspunkt i Danmark ved Danced, at meget
af den danske miljøbevidsthed og senere lovgivning bygger på pres fra NGO'er. Ethvert
samfund har brug for nogen til at bide politikerne og myndighederne i haserne. Derfor har
Danced valgt at supplere støtten til offentlige myndigheder og industrien med penge til
græsrødderne, (se "Ulykkeligt gift" side 31 og "Dilemmaer på tryk"
side 60). NGO'erne har siden 1994 haft en hård tid i Sydafrika. Mange af deres bedste
medarbejdere filt job i det offentlige efter apartheids sammenbrud. Og i demokratiets
første år valgte mange donorer at støtte regeringen frem for NGO'erne. Græsrødderne
har nu fået en del af støtten tilbage, fordi donorerne har erkendt, at der er brug for
vagthunde og pression.
Intet af alt dette er nemt: De store planer har ofte været svære at føre ud i
livet, fordi økonomien ikke står mål med ambitionerne. Omstillingen fra apartheid giver
fortsat politisk turbulens og konstante, ofte frustrerende justeringer af regeringens
prioriteringer. Endelig er der kolossalt gennemtræk af personale hos de offentlige
myndigheder, fordi højt kvalificerede sorte medarbejdere stadig er en eftertragtet
mangelvare.
Langtfra alle Danceds projekter er derfor lykkedes som planlagt. Det skyldes blandt
andet et bevidst valg om i mange tilfælde at satse på det usikre og være med til at
udforske nye metoder gennem pilot- og forsøgsprojekter. Et eksempel er støtten til at
uddanne folkeskolelærere i miljø på et tidspunkt, hvor undervisningssystemet går
gennem en turbulent omstilling, (se "Lære for livet" side 69).
 |
På landet er erosion, skabt af overgræsning og andet
hårdhændet landbrug, eller uheldigt vejbyggerier et stort problem. |
Miljøet og udviklingen
Meget af Sydafrikas miljødebat siden 1994 har handlet om balancen mellem
miljøbevarelse - mest markant i nationalparkerne - og kampen mod forureningen. Fagfolk
skelner gerne mellem "grønne" bevaringsprojekter og "brune"
forureningsprojekter. Mere filosofisk handler det om, hvor vidt man betragter naturen
eller mennesket som det centrale for miljøindsatsen.
Før 1994 var fokus på naturbevarelsen, siden har kampen mod forureningen taget fart.
Danced har forsøgt at støtte begge lejre. Et klassisk bevaringsprojekt er støtten til
Sydafrikas overholdelse af CITES-konventionen om handel med truede dyre- og plantearter.
Den ovenfor beskrevne kamp mod affaldsproblemer består til gengæld næsten af
udelukkende "brune" projekter.
Nogle af de måske mest spændende af Danceds projekter prøver at bygge bro mellem de
to opfattelser af miljøindsatsen. Et eksempel foregår omkring nationalparkerne.
Dyrereservaterne lå i mange år i krig med deres naboer, som ofte var blevet tvunget væk
fra parkernes jord. Danced støtter et projekt, hvor naboerne bliver inddraget i driften
af parkerne. Det vigtigste formål er at skabe forståelse nok for parkerne til at sikre
deres fremtid. Men en sidegevinst er udvikling i lokalsamfundene, (se "Elitens parker
åbner sig" side 36).
 |
Genbrug af metal har altid blomstret af sig selv i
Sydafrika, fordi overskuddet er stort. På andre områder forsøger Sydafrikas
miljømyndigheder og Danced at skubbe til udviklingen, så genbrug bliver mere udbredt. |
Status for indsatsen for de fire hovedtemaer
Miljøforvaltning i byområder: Mere end 50 procent af Sydafrikas befolkning bor i
byområder, og flugten fra de fattige landområder til byen vokser med fem procent
årligt. Da det meste af den økonomiske vækst også finder sted omkring byerne, er der
behov for en dobbelt indsats: Fortidens synder skal rettes op. Og skaderne fra yderligere
vækst skal forebygges.
Sydafrikanske byer er præget af, at der i apartheidtiden blev ofret meget få
ressourcer på de fattige boligområder. De er derfor ofte ved at kvæles i overbefolkning
og indbyggernes eget affald. Derudover blev mange industriområder lagt, hvor de generede
det hvide mindretal mindst. Det var ofte klos op ad de sorte boligområder, hvor
hovedparten af befolkningen bor.
Boligministeriets udviklingsstrategi fra 1997 siger, at byområder skal være
"økologisk bæredygtige og præget af en balance mellem bebyggede områder af høj
kvalitet og åbne områder". Regeringens overordnede miljøpolitik har desuden en
meget bred definition af miljø, der blandt andet omfatter "befolkningens
livskvalitet og dens bolig- og arbejdsforhold".
Kommunerne bliver opfordret til at skabe lokale Agenda 21-programmer, der kan føre
visionerne fra FNs Riotopmøde om miljø i 1992 ud i livet. Det handler blandt andet om
bæredygtig udnyttelse af ressourcer, miljøundervisning i skolerne og byplanlægning, der
tager hensyn til vådområder og andre grønne indslag i byområderne.
Alt dette til trods har Sydafrika ikke nogen samlet politik for miljøforvaltning i
byerne. Det har gjort det svært at gennemføre Danceds ambition om at påvirke hele
området fra de øverste politiske cirkler til praktiske projekter. Støtten til
miljøforvaltning i byområder er derfor koncentreret om projekter med lokale myndigheder
og NGO'er, der arbejder med miljøproblemer i de sorte townships.
Samarbejdet med bystyret i Midrand mellem Johannesburg og Pretoria om en "Grøn By
Vision" og et bymiljøprojekt i Sydafrikas største townships i Soweto er eksempler
på samarbejdet med lokale myndigheder, (se "Slip rengøringsdillerne løs" side
46). Samarbejdet med miljøNGO'er handler blandt andet om miljørigtige huse til de
fattigste og støtte til lobbyarbejde for et renere miljø, (se "Dilemmaer på
tryk" side 40 og "Syn for miljøsagen" side 73).

Forureningsbekæmpelse og affalds håndtering: Dette hovedtema
handler om både industriens forurening og husholdningsaffald. Som skitseret tidligere i
dette kapitel er Danceds indsats på området et godt eksempel på ambitionen om at følge
indsatsen hele vejen fra de politiske visioner til praktiske projekter.
Ved programmets start var Sydafrikas indsats over for industriens udledninger præget
af en overdreven tro på naturens evne til både at levere endeløse mængder af råvarer
og opsluge forurening. Det mindede i høj grad om den tankegang, der for få årtier siden
fik Danmark til at bekæmpe luftforurening med højere skorstene. Indendørs i industrien
førte den manglende respekt for sortes arbejdskraft ofte til et kummerligt, forurenet
arbejdsmiljø.
Danceds støtte var en væsentlig grund til, at Sydafrika fik skrevet en national
affaldsstrategi med bidrag fra alle de parter, der skal føre strategien ud i livet. Siden
har Danceds konsulenter hjulpet embedsmænd med at gøre handlingsplanen til virkelighed
og arbejdet med demonstrationsprojekter i både fabrikker og townships. Men som i mange
andre hjørner af Sydafrika er der langtfra penge til at opfylde alle visionerne.
Industrien brokkede sig i begyndelsen af 2001 over, at end ikke lovgivningen var på
plads. Virksomhederne manglede blandt andet de grænseværdier, der afgør, hvor meget
udstyr de skal købe til at rense udledningerne.
Vedvarende energi og bæredygtig energiudnyttelse: Sydafrikas kolossale kulminer
med lavtlønnet arbejdskraft sikrer landet nogle af verdens laveste elpriser. Og et
politisk ønske om at gøre transport over de lange afstande billig har i mange år holdt
brændstofpriserne nede. De lave priser har været med til at gøre Sydafrika til et af de
ti mest energifrådsende lande i verden, målt som energiforbruget i forhold til
samfundsøkonomiens størrelse.
 |
Beskyttelse af Sydafrikas rige dyreliv var indtil for
nylig overvejende lagt i hænderne på enkelte provinser, der gik til opgaven med stærkt
varierende ildhu. Danced har hjulpet med at skabe en landsdækkende, mere ensartet kontrol |
Billig olie og el har indtil for nylig ikke gjort det særligt interessant at
eksperimentere med alternativ energi, selv om Sydafrika blandt andet er begavet med mange
solskinstimer. Tilhængerne af alternativ energi har desuden det problem, at det nationale
elselskab Eskom hidtil har haft monopol og har været mere interesseret i at udvikle en ny
type atomreaktor end eksperimentere med alternativ energi.
Danced har siden 1995 forsøgt at bidrage til diskussionen med danske succeshistorier
om vedvarende energi - på det praktiske plan blandt andet med støtte til vindmøller,
der har fået status som nationalt demonstrationsprojekt.
Energiministeriet betragter mest vedvarende energi som et tilbud til de landområder,
der ligger uden for elværkernes net. Det har ført til, at nogle landkommuner tøver med
at acceptere alternative energikilder, fordi de frygter, de dermed for altid vil blive
holdt uden for elnettet og nægtet adgang til udvikling.
Danced støtter fortsat en række NGO'er, der lobbyer for vedvarende energi. Anden
støtte går til energibesparelse, først og fremmest i de fattige boligområder i
townshippene, (se "Syn for miljøsagen" side 73).
Bæredygtig udnyttelse og forvaltning af naturressourcer: Sydafrika har
svimlende naturressourcer, men også klare behov for at passe bedre på dem. Danced har
hjulpet med indsatsen på tre områder:
Biodiversitet: Sydafrikas natur har en større mangfoldighed - biodiversitet -
end de fleste andre lande på kloden. Landet huser desuden nogle af verdens ældste
nationalparker med omfattende programmer til beskyttelse af truede dyrearter. Men indtil
for nylig har der manglet national politik og strategier til bevaring af herlighederne.
For eksempel var kontrollen med CITES-konventionens forbud mod handel med truede dyrearter
overladt til de enkelte provinser, der gik til opgaven med meget varierende entusiasme.
Danced støttede i 1996 miljøministeriets overordnede arbejde med en ny national
politik til beskyttelse af biodiversiteten. Siden er der fulgt op med konkrete projekter,
der blandt andet skal forbedre kontrollen med handel med truede dyrearter.
Skove: Danced har på flere planer hjulpet med forsøgene på at bevare
Sydafrikas begrænsede skovområder. I 1995 deltog en tidligere underdirektør fra den
danske Skov- og Naturstyrelse i arbejdet med den overordnede strategi, der siden - og igen
med dansk støtte - blev til et sæt nye skovlove. På jorden har Danced støttet et
projekt, hvor lokale indbyggere i Bushbuckridge planter træer og hjælper med at beskytte
skovområder. Ideen er at samarbejde med lokalbefolkningen frem for - som det mange steder
har været traditionen - at betragte mennesker som naturbevarelsens fjender.
Erfaringerne vil nu blive udnyttet i et nyt projekt i Dududuku-skoven i KwaZulu-Natal
provinsen, som er scene for et af Sydafrikas voldsomste opgør mellem mennesker og natur,
(se "Dilemmaer på tryk" side 60).
Vand: Trods jævnlige oversvømmelser er vandmangel og adgang til rent vand et
truende problem i mange områder af Sydafrika, hvilket omkring årsskiftet 2000-2001 blev
understreget af en koleraepidemi i KwaZulu-Natal provinsen. Danced har støttet arbejdet
med at beskytte vandforsyningen og begrænse forureningen fra spildevand i townshippene,
både som en overordnet strategi og ved praktiske projekter i alle ni provinser, (se
"Revolution fra rendestenen"side 51). Desuden er Danced involveret i tre af i
alt 17 nye 'Vater Management Authorities", der får ansvaret for at pleje og fordele
vandforsyningerne i hver sin del af Sydafrika.
 |
Vedvarende energi er ikke ukendt i Sydafrika, men er
fortrinsvist populært på landet, hvor elforsyningen ikke er nået frem. Her er slået to
fluer med et smæk ved at bruge et nyt post-box-
anlæg i et land-
distrikt som underlag for solfangere. |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |