| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Danmarks miljøsamarbejde med Afrika
Lære for livet

Lærere i to provinser har gennem efteruddannelse i miljø fået demonstreret,
at der er mange andre undervisningsmetoder end udenadslære.
Nogle få uger før Nelson Mandela i 1994 blev indsat som præsident, fik Cliff Olivier
besøg på sit kontor i nabolandet Namibias undervisningsministerium.
Gæsterne var politikere fra Nelson Mandelas parti ANC, der efter hans magtovertagelse
skulle være undervisningsministre i Sydafrikas provinser. De var lokket til Namibia af
rygterne om det skræddersyede miljøfag "Life Science", livsvidenskab, der blev
udviklet af det namibiske undervisningsministerium og den danske bistandsorganisation Ibis
Kort fortalt er "Life Science" en kombination af biologi og landbrugslære,
der med teori og praktiske øvelser lærer børnene at overleve i ørkenlandet Namibia.
De sydafrikanske politikere var interesseret i "Life Science" af to årsager:
Sydafrika havde meget få erfaringer med miljølære, der forholder sig direkte til
elevernes virkelighed. Og samtidig var "Life Science"s eksperimenterende stil et
opgør med den udenadslære, som var - og stadig er - typisk for meget undervisning i
sydafrikanske skoler.
Resultatet af studieturen blev et af Danceds første projekter, udført af provinserne
Gauteng og Mpumalanga i samarbejde med Ibis (gennem paraplyorganisationen Interfund i
Sydafrika). Cliff Olivier blev ansat som rådgiver.
 |
Et af de vigtige mål med Danceds projekt har været at
fortælle lærerne, at undervisningen bliver langt mere relevant, hvis den er tilpasset
lokale forhold og elevernes hverdag. |
Opgør med udenadslæren
Kernen i projektet er efteruddannelse af lærere i miljøundervisning. Men for mange af
deltagerne udviklede det sig til et krævende og udfordrende opgør med alt, hvad de
hidtil havde foretaget sig i klasselokalerne.
I det gamle Sydafrika havde lærere et næsten fuldstændigt fastlåst pensum, der ofte
var ude af trit med elevernes virkelighed. I biologi skulle børnene lære om nåletræer
og sæler, selv om de boede 800 kilometer fra kysten i et subtropisk klima.
Metoden var som oftest udenadslære, hvor det var vigtigere at kende de latinske navne
på samtlige fiskens finner end at vide, hvordan den trækker vejret med sine gæller.
Eleverne blev opfattet som besværlige, hvis de stillede spørgsmål og forholdt sig
kritisk til det, de fik at vide.
Det ny Sydafrika forsøgte kort efter 1994 et storstilet opgør med denne tankegang med
strategien "Curriculum 2005". Hvor det gamle undervisningssystem havde
detaljerede læseplaner, opstillede "Curriculum 2005" mål for undervisningen og
lod lærerne selv afgøre, hvordan de ville nå målene. Samtidig forlangte
"Curriculum 2005",at skolerne skræddersyede undervisningen efter deres lokale
virkelighed og opmuntrede til debat, kreativitet og udforskning.
Det var en gigantisk mundfuld og ofte skræmmende for lærere, der selv var vokset op i
det gamle system. Og i udsultede townshipskoler med 50 elever i klasserne og mangel på
alt fra bøger til tavlekridt var "Curriculum 2005" næsten umuligt at
gennemføre.
Skuffelser og frustrationer
Det Danced-finansierede projekt "Learning for Sustainability" fik derfor et
dobbelt formål: Lærerne havde brug for efteruddannelse for at indbygge miljølære i
biologi- og geografiundervisningen. Samtidig lærte de nye metoder, der kunne hjælpe dem
med at føre "Curriculum 2005" ud i livet.
En lille øvelse illustrerer, hvordan underviserne i "Learning for
Sustainability" selv stimulerede lærernes fantasi med nye metoder, samtidig med de
fik diskuteret udfordringer som "Curriculum 2005":
Lærerne blev bedt om at sammenligne "Curriculum 2005" med et dyr efter eget
valg. En valgte elefanten, fordi den er "meget stor og frygtet", men også fordi
"man får værdifulde produkter fra elefanten", der giver "et stærkere
uddannelsessystem". En anden skrev, at "Curriculum 2005" får "mig til
at føle mig som en abe", fordi "det driver mig til vanvid" og "får
mig til at føle mig inkompetent". "Jeg har mistet troen på mig selv og ender
med at opføre mig uansvarligt".
Virkeligheden ind i klassen
Deltagerne i "Learning for Sustainability"-projektet havde det vigtige
fortrin frem for titusinder af andre lærere, at de i det mindste havde nogen at diskutere
den slags frustrationer med. I mange tilfælde lykkedes det projektets undervisere at få
dem til at udnytte mulighederne i det ny system.
""Curriculum 2005" opstiller mål for undervisningen, men har ikke mange
rammer. Mange opfattede det som en svaghed. Vi så det som en styrke", siger Cliff
Olivier.
 |
Projektet med miljøundervisning handler blandt andet om
at vise alternativer til den udenadslære efter bøger, som ofte præger sydafrikanske
skoler. Lærere og elever er blevet sendt ud med engangskameraer for at finde
miljøproblemer og nogle af eksemplerne er senere samlet i en bog. |
Den danske konsulent Kith Bjerg Hansen brugte i industriområdet Springs øst for
Johannesburg et lokalt vådområde til at demonstrere for lærere og elever, hvordan
miljøsager ofte bliver til tovtrækning mellem vidt forskellige interesser.
Eleverne blev først sendt ud for at finde ud af, hvem der brugte vådområdet.
Bagefter skulle de i grupper repræsentere hver deres bruger: Ornitologen krævede
området fredet for fuglenes skyld. Lystfiskeren ville have fri adgang til et grønt
område med sin fiskestang. Landmanden ville dræne hele området for at dyrke
genmanipuleret majs. En udenlandsk velgører stod parat med penge til at lave en
fodboldbane til børnene fra en nærliggende skurby, hvor forældrene var mere
interesseret i at lave en sikker skolevej gennem vådområdet.
Efter at have præsenteret deres personer for klassen, skrev eleverne breve til
"myndighederne" med hver deres synspunkter. Til sidst bygger de modeller af
mulige løsninger.
"Ideen var at bruge historien og rollemodellerne til at vise eleverne, hvordan man
i fællesskab kan lave løsninger. Først bagefter kunne de så tage stilling til
problemerne i deres eget lokalmiljø. Formålet er ikke så meget, at eleverne kommer med
de "rigtige løsninger", men at de får diskuteret muligheder, begrænsninger og
konsekvenser", siger Kith Bjerg Hansen.
Billeder af miljøet
Et andet eksempel på en ny undervisningsmetode var at give lærerne et engangskamera
og bede dem tage billeder af deres eget miljø. De kom tilbage med fotos af affaldsbunker,
frilufts"slagterier", krokodillefyldte floder og folk, der sprøjtede med
insektmidler. Billederne blev klæbet op på plancher, og lærerne blev bedt om at skrive
en historie, indsætte talebobler eller overveje, hvad der havde skabt de problemer og
muligheder, som billederne viste.
Den slags krav om kreativitet, selvtænkning og refleksion ligger i sig selv fjernt fra
virkeligheden i mange sydafrikanske skoler. Men projektet gik et skridt videre og fik
lærerne til også at reflektere over deres egen undervisning.
I en evaluering af "Learning for Sustainability" fremhæver
lærerne, at de selv er blevet bedre til at stille spørgsmål og - måske mest
revolutionerende af alt - at de ikke længere er bange for at risikere at begå fejl.
Nyt projekt på vej
"Learning for Sustainability er blevet gennemført i et sydafrikansk
undervisningssystem i dyb krise. Ønsket om at spare på de offentlige udgifter fik den
nye regering til at fyre tusinder af lærere efter 1994. Og hvert år siden demokratiets
indførelse har stadigt færre elever forladt skolen med en eksamen, der kvalificerer dem
til universitetet. Nedgangen synes først vendt med årgang 2000.
"Learning for Sustainability" har i stort og småt oplevet sin del af
problemerne og de kultursammenstød, det giver at introducere nye programmer i et
konservativt miljø:
- I ét område blev projektet bremset af vold i skolen, hvor en elev blev skudt og
lærerne i månedsvis følte sig dybt utrygge ved at fortsætte deres undervisning.
- Nogle af deltagerne i projektet har gjort som deres elever og er blevet væk fra det
næste møde, når de ikke forstod den opgave, de havde fået som hjemmearbejde.
- Flerdageskurser har i nogle tilfælde lidt under, at jaloux ægtemænd forlangte, at
de kvindelige lærere skulle komme hjem og sove.
Ovenfra er hele sammenhængen for programmet blevet ændret, da en ny
undervisningsminister i 2000 besluttede at lægge "Curriculum 2005" på is,
indtil årsagen for de mange problemer er klarlagt. De samlede erfaringer med
"Learning for Sustainability" har dog været så positive, at Danced i 2001
starter et nyt treårigt og langt større program for 30 millioner kroner, der skal
udbredes til samtlige provinser.
Ideerne med skræddersyede lærebøger og efteruddannelse af lærere i miljøfag vil
kunne udnyttes næsten uanset hvilken overordnet uddannelsespolitik, der i den sidste ende
kommer ud af undervisningsministeriets overvejelser.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|