2.1.5 Organisering
af sikkerheds- og sundhedsarbejdet
I forbindelse med etablering af en sikkerhedsorganisation, jf. AT-anvisning nr.
6.1.01 1989, skelnes der mellem arbejde på hjemmevirksomheden, udearbejde og bygge-
og anlægsarbejder.
Udearbejde/Hjemmevirksomhed
Ved udearbejde såsom reparation- og vedligeholdelsesarbejder skal de udearbejdende
medarbejdere medregnes i antal ansatte, når der skal etableres en sikkerhedsgruppe.
Er virksomheden på 10 ansatte eller derover, skal der således vælges en sikkerhedsrepræsentant
blandt de ansatte og oprettes en sikkerhedsorganisation på hjemmevirksomheden. Denne
dækker således også de medarbejdere, der har udearbejde.
Sikkerhedsgruppe
Er der imidlertid på et enkelt arbejdssted med udearbejde beskæftiget 5 ansatte eller
derover i en længere periode (mindst 14 dage), skal der tillige oprettes en
sikkerhedsgruppe på arbejdsstedet.
Flere arbejdsgivere
Er der flere arbejdsgivere, der arbejder på samme arbejdssted, skal disse samarbejde
om at skabe sikre og sunde arbejdsforhold. De ansatte skal tilsvarende følge de regler,
der er aftalt.
Bygge- og anlægsarbejde
Når der er beskæftiget 5 eller flere medarbejdere ved et bygge- eller anlægsarbejde
over 14 dages varighed, skal der oprettes en sikkerhedsgruppe. Dette gælder, selv om
hjemmevirksomheden ingen sikkerhedsorganisation har.
Hvis der er flere firmaer på samme arbejdsplads med tilsammen mere end 10 ansatte, er
det bygherrens pligt at organisere arbejdet således, at de fornødne
sikkerhedsforanstaltninger er til stede, og at de vedligeholdes, og at der føres tilsyn
med samme.
Arbejdsgiveren skal opbygge sikkerhedsorganisationen i samarbejde med de ansatte og
arbejdslederne. De ansatte skal vælge en sikkerhedsrepræsentant til at danne
sikkerhedsgruppe sammen med arbejdslederen. Arbejdsgiveren skal lade sig repræsentere i
sikkerhedsorganisationen og sikre, at samarbejdet kan etableres.
Fra den 1. juli 1998 sænkes grænsen for, hvornår de ansatte på virksomhederne
skal have en sikkerhedsrepræsentant, fra 10 til 5 medarbejdere, og fra januar 1999 er
indført et nyt grundkursus af en uges varighed for alle nye medlemmer af
sikkerhedsgruppen.
Forebyggelse
Allerede når en ny arbejdsplads indrettes, skal der laves tiltag, der forebygger
uheldige påvirkninger. Når arbejdet varer mere end 3 dage eller 6 manddage i alt,
gælder Byggepladsbekendtgørelsens kapitel 9 om velfærdsfaciliteter. Dette gælder dog
ikke, hvis de ansatte begynder og afslutter arbejdstiden et andet sted end på pladsen.
Velfærdsfaciliteterne skal opfylde kravene i skurvognsbekendtgørelsen.
Bygherren
Hvis der er mere end 2 arbejdsgivere (firmaer) og samlet mere end 10 ansatte, skal der,
inden pladsen etableres, udarbejdes en skriftlig plan for sikkerhed og sundhed. Det er
bygherren, eller en af denne udpeget person, der skal sørge for, at denne plan bliver
udarbejdet. Hvis pladsen er etableret i mere end 30 dage, og der beskæftiges mindst 20
personer samtidigt, eller hvis arbejdsmængden overstiger 500 manddage, skal pladsen
anmeldes til den stedlige arbejdstilsynskreds, og der skal udarbejdes byggepladsplan. Hvis
arbejdet indebærer særlige farer, skal der udarbejdes en plan for den periode, hvor
dette arbejde foregår.
- Arbejde, der for medarbejderne indebærer særlig alvorlig risiko for at blive begravet,
at synke ned eller at styrte ned på grund af aktiviteternes eller de anvendte
arbejdsprocessers art eller på grund af arbejdspladsens eller bygværkers omgivelser.
- Arbejde, som udsætter arbejdstagerne for kemiske eller biologiske stoffer og
materialer, som enten udgør en særlig fare for arbejdstagernes sikkerhed og sundhed
eller indebærer lovkrav om sundhedskontrol.
- Arbejde i nærheden af højspændingsledninger.
- Arbejde, der indebærer fare for drukning.
- Arbejde i brønde og tunneler samt underjordisk arbejde.
- Arbejde i trykkammer.
- Arbejde, som indebærer anvendelse af sprængstoffer.
Planen for sikkerhed og sundhed skal beskrive de forhold ved et projekt, der kan være
til fare for sikkerheden og sundheden, og hvilke forholdsregler der skal træffes. Planen
skal løbende føres ajour, mens arbejdet foregår. På pladser, hvor der er flere
arbejdsgivere, men under 10 ansatte, skal der indgås en mundtlig aftale om pladsens
indretning. Hvor der kun er 1 arbejdsgiver, har denne ansvaret for, at planlægningen sker
efter retningslinierne i bekendtgørelsen om arbejdets udførelse.
Skure
Skure skal placeres med kortest mulig gangafstand til arbejdsstedet.
Udstødningsgasser
Benzin- og dieselmotorer skal placeres, så udstødningsgasserne ikke generer personer,
eller gasserne skal fjernes via rør eller slanger.
Materialer
Materialer skal placeres på et plant underlag så tæt ved brugsstedet som muligt, så
unødig manuel transport undgås. Det samme skal tekniske hjælpemidler, der skal
anvendes til arbejdet.
Velfærdsfaciliteter
Der skal indrettes en plads til affald, hvor affaldet kan sorteres og
bortskaffes efter de kommunale regler.
Der skal indrettes bad og toilet, da arbejdet er meget tilsmudsende. Hvis arbejdet
varer højst 2 uger, og der højst er 4 personer beskæftiget, kan der anvendes letvogne
med afløbsfrit toilet.
Der skal indrettes egnet spiseplads og omklædningsrum med mulighed for tørring
af tøj.
Vinterarbejde
Ved arbejde om vinteren vil det være en fordel at afskærme arbejdsstedet mod vind.
Adgangsveje
Arbejdspladsen skal indrettes med adgangsveje, så personer kan færdes sikkert, og
materialer kan transporteres betryggende med egnede tekniske hjælpemidler.
Undersøgelse af grund
Grave-/borearbejde skal ledes og overvåges af en erfaren person, og hvis der graves
uden afstivning, skal det udføres med anlæg, hvis dybden er over 1,7 m. Inden
gravearbejdet begyndes, skal det undersøges, om der findes tekniske installationer, der
kan udgøre en sikkerhedsrisiko. Stærkstrømsreglementet kræver, at visse
respektafstande til elledninger såvel i jord som i luft overholdes.
Hjelme
Der skal altid bæres hjelm, når der anvendes kraner, rendegravere og lignende
maskiner. Dette gælder også ved anvendelse af boremaskiner.
Belysning
I vinterperioden skal der, hvis der arbejdes i døgnets mørke timer, indrettes
belysningsanlæg, der belyser arbejdsstedet fra mindst 2 retninger. Anlægget skal opfylde
Stærkstrømsreglementet, også selv om elforsyningen kommer fra motordrevet generator.
Alt elværktøj skal kontrolleres mindst 2 gange om året.
Arbejdet skal planlægges, så det kan udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt
forsvarligt. Det betyder bl.a., at de nødvendige tekniske hjælpemidler skal være
til stede på pladsen, når de skal anvendes, at de materialer, der skal anvendes, er
vurderet sundhedsmæssigt, så eventuelle nødvendige personlige værnemidler er til
stede, inden arbejdet påbegyndes, og at der er givet grundig instruktion om arbejdets
udførelse. Planlægningen skal ske ud fra følgende forebyggelsesprincipper:
- Forhindring af risici
- Vurdering af risici, som ikke kan forhindres
- Bekæmpelse af risici ved kilden
- Tilpasning af arbejdet til mennesket, navnlig for så vidt angår udformningen af
arbejdspladsen samt valg af arbejdsudstyr og arbejds- og produktionsmetoder, i
særdeleshed med henblik på at begrænse monotont arbejde og arbejde i en bestemt rytme
og at mindske virkningerne af sådant arbejde på helbredet
- Hensyntagen til den tekniske udvikling
- Udskiftning af det, der er farligt, med noget, der er ufarligt eller mindre farligt
- Planlægning af forebyggelsen for at gøre den til en sammenhængende helhed, indenfor
hvilken forebyggelsen omfatter teknik, tilrettelæggelse af arbejdet, arbejdsforhold,
sociale relationer og påvirkning fra faktorer i arbejdsmiljøet
- Vedtagelse af foranstaltninger til kollektivt beskyttelse frem for foranstaltninger til
individuel beskyttelse
- Hensigtsmæssig instruktion af ansatte.
De ansatte (enten ved sikkerhedsorganisationen eller ved de direkte berørte) skal
deltage i planlægningen.
Rækværk
Hvor der er fare for nedstyrtning i udgravninger, huller og lignende, skal der
opsættes forsvarligt rækværk, så nedstyrtning hindres. Rækværket skal kunne holde
til, at en person vælter ind i det.
Afdækning
Huller og lignende skal afdækkes, så ingen personer uforvarende snubler ved at
træde ned deri.
Arbejde i brønde
For arbejde i brønde gælder særlige regler. Inden en person går ned i en brønd,
skal det kontrolleres, at sider og lejdere er intakte. Brønden skal udluftes effektivt.
Det skal kontrolleres, at luften i brønden er ren og indeholder tilstrækkelig ilt. Der
skal altid være en vagtmand til stede, der er i kontakt med den, der er nede i brønden,
og som hurtigt kan redde personen op fra brønden. Der skal altid anvendes løftesele.
Orden og ryddelighed
Der skal altid være god orden på pladsen, sådan at det er muligt at færdes sikkert.
Der bør foreligge en instruks om, at alle fjerner eget affald og rydder op efter sig og
reetablerer stedet, hvor man har arbejdet.
Svejsning i jern og plast
Under svejsning udvikles der forskellige gasser, som kan være skadelige for helbredet.
Uanset om der svejses i det fri eller indendørs, skal gasserne fjernes med et egnet
udsugningsanlæg. Ved svejsning i beholdere gælder særlige regler.
Arbejde med sprængstoffer
Skal der udføres sprængningsarbejde skal der udpeges en sprængningsleder, der skal
kunne dokumentere en viden om sprængning svarende til niveauet for at erhverve
sprængningscertifikat. Sprængning skal udføres efter Dansk Sprængteknisk Forenings
anvisning nr. 3 Sikkerhedsanvisning nr. 3.
Maskindirektivet/CE-mærkning
Nye maskiner skal opfylde Maskindirektivet og skal være CE-mærkede, mens
ældre maskiner fra før 01.01.95 skal opfylde AT-anvisning 2.2.0.1. For nye borerigge
monteret på et køretøj (lastvogn) gælder, at boreriggen skal være CE-mærket, mens
køretøjet ikke er omfattet af reglerne. Nye selvkørende borerigge skal være
CE-mærkede. Alt nyt grej, der fungerer ved andet end menneskelig energi, skal være
CE-mærket. CE-mærkningen er fabrikantens/leverandørens erklæring om, at maskinen er
sikkerheds- og sundhedsmæssig forsvarlig.
Brugsanvisning
Der skal altid medleveres en brugsanvisning på dansk.
Ved stoffer og materialer forstås i forbindelse med arbejde de produkter, der
anvendes i forbindelse med arbejdet, det være sig på fast-, flydende- eller gasform. Der
gælder særlige regler for omgangen med visse af disse stoffer og materialer, da de kan
forringe sikkerheden og sundheden for de personer, som anvender dem. Disse stoffer og
materialer siges at være omfattet af farlighedsbegrebet og betegnes ind i mellem
som kemikalier eller kemiske produkter.
Farlighedsbegrebet
Farlighedsbegrebet omfatter ifølge Arbejdstilsynet stoffer og materialer som
Mærkes efter Miljøministeriets regler
Stoffer og materialer der er optaget på Arbejdstilsynets Grænseværdiliste
(ATanvisning 3.1.0.2) med bilag: Kræftfremkaldende stoffer og organiske
opløsningsmidler. Stoffer og materialer, som Arbejdstilsynet definerer som specielt
farlige, og som der er lavet specielle regler for, herunder: bly, kadmium, epoxy og
isocyanater, cyanoacrylater og aerosoler (sprayflasker).
Mærkning af stoffer og materialer
For at øge sikkerheden ved omgang med farlige stoffer og materialer skal disse være
mærket i henhold til Miljøministeriets regler. Mærkningen skal fremgå af etiketten,
som ud over produktnavn samt leverandørens navn, adresse og tlf. nummer skal indeholde
faresymbol, risiko- og sikkerhedssætninger og kodenummer.
Faresymboler
Faresymbolerne, der er gengivet i Figur 34, er sort tekst på orange
baggrund. Faresymbolerne beskriver produktets giftighed (meget giftigt, giftigt og
sundhedsskadeligt), ætsende virkning (ætsende og lokalirriterende), brandfarlige
egenskaber (yderst brandfarlig, meget brandfarlig og) samt eksplosive egenskaber (eksplosivt).
Risikosætninger, også kaldet R-sætninger, uddyber de risici, der er forbundet
med produktet.
Sikkerhedssætninger, også kaldet S-sætninger, beskriver kort, hvordan man
beskytter sig mod produktets farer, samt hvilke forholdsregler der skal træffes, hvis
uheldet er ude.
Kodenummer er en mærkning, der primært anvendes til malinger, rustbeskyttelse
og fuge-/limmasser, som beskriver farerne i talkoder.
Leverandører af stoffer og materialer, som er omfattet af farlighedsbegrebet, er
forpligtet til ud over tekniske informationer at levere en leverandørbrugsanvisning,
også kaldet et sikkerhedsdatablad. Leverandørbrugsanvisningen indeholder bl.a.
oplysninger om sundhedsfarerne, korrekt sikkerhedsmæssig brug, førstehjælp,
affaldshåndtering og myndighedskrav til arbejde med stoffet eller materialet.
Arbejdspladsbrugsanvisning
Da leverandørens brugsanvisning indeholder generelle forholdsregler, fordi han skal
tage højde for alle forhold, hvorunder produktet kan anvendes, skal arbejdsgiveren
udarbejde en arbejdspladsbrugsanvisning, som beskriver, hvilke forholdsregler der eksakt
skal anvendes i den enkelte brøndborervirksomhed. Brugsanvisningen kan alternativt
udformes som et tillæg til eller som indføjelser i leverandørens brugsanvisning.
Dampe og gasser
I forbindelse med arbejde kan en del stoffer og materialer fordampe og danne dampe og
gasser i luften, som kan påvirke den person, som udfører arbejdet. Dannelsen af dampe
øges med temperaturen og i nogle tilfælde, hvis stoffet blandes med andre produkter.
Nogle stoffer og materialer, fx klorprodukter, afgiver ætsende eller irriterende
dampe. Afgivelsen af klordampe vil desuden stige kraftigt, hvis klorprodukter
blandes med syrer. Ved svejsning af plastrør kan der desuden opstå irriterende dampe.
Organiske opløsningsmidler
Et specielt kapitel inden for dampene er de organiske opløsningsmidler, som
primært findes i rense- og affedtningsvæsker, lime og malinger/rustbeskyttelse. Fælles
for opløsningsmidlerne er, at de virker affedtende på huden, samt at de ved indånding
kan give symptomer som beruselse, kvalme og synsforstyrrelser. I høje koncentrationer kan
de føre til bevidstløshed. Gentagen eller langvarig udsættelse for opløsningsmidler
kan selv ved små koncentrationer give skader på centralnervesystemet.
Fælles for dampene er, at det ikke altid er nok, at de anvendes udendørs, da der
fortsat kan opstå sundhedsskadelige påvirkninger, som kræver brug af maske.
Udstødningsgasser
Udstødningsgasser kan også skabe problemer ved brøndboringer.
Udstødningsgasserne indeholder bl.a. kuldioxid, nitrøse gasser og sod, som kan
gå ind og påvirke åndedrættet. Udstødningsgasserne har den uheldige effekt, at tiden
fra de første symptomer til bevidstløshed ikke er ret lang. Det er derfor vigtigt, at
udstødningen på borevogne og eventuelle hjælpemotorer er placeret således, at
udstødningsgasserne ikke blæses direkte ind i det område, hvor arbejdet foregår. Dette
kan evt. gøres, ved at føre udstødningen bort via slanger eller op over bilen. Man skal
desuden være opmærksom på vindretningen.
Forurenet jord
Arbejde i forurenet jord omfatter ud over arbejde på lossepladser også arbejde på
områder, hvor der kan være sket en forurening af jorden med de produkter, der har været
anvendt. Forureningerne kan være mangeartede, men nogle typiske forureninger kan være olie/benzin,
opløsningsmidler og tungmetaller.
Ved arbejde på såvel lossepladser som forurenede grunde er det vigtigt at planlægge
arbejdet godt, således at man, inden arbejdet igangsættes, har overblik over, hvilke
farer der er forbundet med arbejdet. Ud over eventuelle personlige værnemidler er
hygiejne vigtig, hvorfor det kan være nødvendigt at etablere særlige omklædnings og
vaskefaciliteter på selve området for at hindre en spredning af forureningen. Ved
arbejdet er det desuden vigtigt, at der skelnes mellem det tøj, der anvendes ved selve
arbejdet, og det tøj, der anvendes uden for området og under pauser.

Figur 34
Støv og aerosoler
Støv
Støv består af luftbårne faste partikler, som kan have forskellige effekter
afhængigt af, hvilke stoffer de stammer fra. I forbindelse med brøndboring skal man
specielt være opmærksom på kvartsstøv, som findes i sand, ler og forskellige
bjergarter.
Kvartsstøv
Kvartsstøv kan ved gentagne udsættelser give lungesygdommen silikose, også
kaldet stenlunge. Da man aldrig på forhånd kan sige, hvor store mængder kvarts der vil
udvikles ved et givent borearbejde, er det vigtigt at anvende masker med støvfiltre under
støvende arbejde.
Aerosoler
Aerosoler er væskedråber i luften, som kan opstå ved anvendelse af
spray/sprøjte, eller hvis der sker en ophvirvling af fx boremudder i luften.
Biologiske påvirkninger
Biologiske påvirkninger og arbejde i forurenet jord
Biologiske påvirkninger dækker over udsættelse for bakterier, vira, svampe
eller alger og deres affalds-/giftstoffer. Biologiske påvirkninger af
brøndborere vil typisk opstå i forbindelse med arbejde på lossepladser, hvor der finder
en forrådnelsesproces sted. Symptomerne ved biologiske påvirkninger vil typisk være
kvalme, svimmelhed og diarré, evt. kombineret med opkastninger og åndedrætsbesvær.
Desuden indebærer arbejde på lossepladser også en eksplosionsfare.
Støj
Høreskader
Kraftig støj kan skade hørelsen og give permanente høreskader. Derfor er det vigtigt
ikke at udsætte sig selv for unødig støj fra maskiner, værktøjer eller lignende.
Forsøg at reducere støjen, hvor den opstår. Det kan ske ved for eksempel at anvende
maskiner, værktøjer og processer, der støjer mindst muligt, eller ved at slukke for
støjende udstyr, der ikke anvendes.
Grænseværdi
Risikoen for at pådrage sig en høreskade stiger med styrken på støjen og med den
tid, man udsættes for støj. Arbejdstilsynets støjgrænse er 85 dB(A) som et gennemsnit
over en hel arbejdsdag.
Høreværn
Der skal være høreværn til rådighed, når støjen overskrider 80 dB(A), og når
støjen overskrider 85 dB(A), skal det under alle omstændigheder benyttes. Tager man
høreværnet af, vil virkningen reduceres markant, også selv om det er i meget korte
perioder.
Vær opmærksom på, at korte støjimpulser fra fx et hammerslag er så kraftige, at
høreværn er nødvendigt.
Leverandører af nye maskiner skal oplyse om støjen ved maskinens operatørplads, når
den overskrider 70 dB(A).
Støjer maskinen mere end 85 dB(A), skal der gives mere detaljerede oplysninger om
lydeffektniveau.
Vibrationer
Symptomerne ved skadelige hånd-arm vibrationer er i første omgang snurrende eller
følelsesløse fingre. Dette bør medføre en vurdering af arbejdet med det vibrerende
værktøj.
Overhøres faresignalerne, og fortsætter arbejdet som hidtil, risikerer man at få
hvide fingre, der er en tilstand af hvide og kolde følelsesløse fingre. Symptomerne vil
i starten især komme, når man griber om en kold genstand, for eksempel et koldt bilrat.
Skaderne kan senere udvikle sig til permanent følelsesløse fingre og som skader i
albue og skulderled.
Arbejdstilsynet siger som udgangspunkt, at vibrationsbelastningen bør nedsættes til
under 3 m/s2, hvilket svarer til 130 dB(HA). Vibrationsbelastningen bør blive
endnu lavere. Er dette ikke muligt, skal udsættelsestiden nedsættes drastisk.
Et vibrationsniveau på 120 dB(HA) vil normalt ikke være forbundet med risiko for
skader, med mindre de anbefalede udsættelsestider overskrides.
Den maksimale udsættelsestid bør være mellem ½ og 4 timer over en arbejdsdag,
afhængig af vibrationsniveau, vejrforhold og arbejdsstillinger.
Ved nyanskaffelse af maskiner, skal leverandøren oplyse om maskiners håndarm
vibrationsniveau, når 2,5 m/s2, svarende til 128 dB(HA), er overskredet. Det
samme gælder for helkropsvibrationer på mere end 0,5 m/s2, svarende til 123
dB.
Ved manuelt arbejde forstås løft, bæring, træk og skub.
Tunge løft
Tunge løft i akavede arbejdsstillinger og bæring af tunge byrder indebærer en risiko
for belastningsskader på kroppens sener, led og muskler.
Et typisk belastningssymptom er træthed og smerter i ryggens muskler, som tegn på at
ryggen er overbelastet. Symptomet kan udvikle sig til mere alvorlige tilfælde, hvor der
kan opstå skader i ryggens led, oftest i lænderyggen. Smerterne kan være forbigående,
eller i alvorlige tilfælde blive kroniske, eller medføre længere tids sygemelding.
Også kroppens øvrige muskler og led, samt hjerte- og karsystemet kan lide overlast,
hvis der løftes for tungt, forkert eller for meget i løbet af en arbejdsdag.
Maks. løft 50 kg
For at undgå belastningsskaderne skal den byrde eller genstand, der skal løftes,
vurderes, inden man tager fat. Som udgangspunkt må man i henhold til den danske
arbejdsmiljølov ikke løfte genstande, der vejer over 50 kilo ved et enkelt løft.
Hvis byrden, der skal flyttes, er uhåndterlig, eller hvis forholdene, der løftes
under i øvrigt, ikke er optimale, skal vægten være lavere end 50 kg.
Gående arbejde og løft
Hvis man går med en byrde, nedsættes vægtgrænserne for, hvor meget der må flyttes,
til maksimalt 20 kilo. Transportvejen må maksimalt være 20 meter.
Maks. 10 tons pr. dag
Den samlede mængde, der håndteres, må ikke overstige 10 tons over en arbejdsdag.
Dette forudsætter, at alle løft foregår under optimale forhold, hvilket sjældent kan
lade sig gøre. Derfor skal den samlede mængde næsten altid være mindre end de 10 tons.
Vægtgrænserne for, hvor meget der må løftes, nedsættes yderligere, hvis byrden
eller en del af den løftes med armene ud fra kroppen, idet ryggens muskler, sener og led
udsættes for en større påvirkning ved et sådant løft.
Kranløft
Løftet kan sammenlignes med et kranløft yderst i kranens arm. Ved et sådant løft
skal vægten på byrden reduceres væsentligt, for at kranens modvægte fortsat kan
hindre, at den tipper forover og ødelægges. Ryggens modvægte er i modsætning til
kranens cementblokke fleksible muskler, der ændrer sig i forhold til de genstande, der
løftes. Den ekstra muskelanstrengelse kan, som nævnt, belaste ryg og krop unødigt.
Arbejdsstilling
Af hensyn til ryggen bør man forsøge at tilrettelægge arbejdet, så løft af
genstande, der ligger under midtlårshøjde og over albuehøjde, minimeres.
Ved løft under midtlårshøjde bør man undgå foroverbøjninger af ryggen og i stedet
bruge benene til at løfte med. Gå tæt til byrden, bøj i knæene, ret ryggen, pres
bækkenet bagud og få et sikkert greb med begge hænder, inden byrden løftes.
Nøglebegreb
Inden man begynder at løfte, er det vigtig at vurdere følgende:
Fælles for alle personlige værnemidler er, at der skal forefindes en
brugsanvisning, der bl.a. skal indeholde oplysninger om korrekt brug, vedligeholdelse,
modstandsdygtighed og holdbarhed. Alle personlige værnemidler skal være udstyret med CE-mærke,
med mindre andet accepteres af Arbejdstilsynet.
Hjelme
Hjelme skal anvendes, når der er risiko for, at genstande styrter ned eller slynges
ud, og når der er risiko for at støde ind i udragende ting eller svingende byrder. For
brøndborere vil det typisk være nødvendigt med hjelm ved arbejde ifm. kraner eller
andet løftegrej, hvor der løftes over hovedhøjde, samt ved arbejde på byggepladser
eller andre arbejdspladser, hvor der er hjelmpåbud i området. Ved valg af hjelm til
brøndborerarbejde skal man sikre sig, at hjelmen kan tilpasses den enkelte, og at den
beskytter mod såvel nedstyrtende genstande og mod klemning. Til dette formål
vælges type B.
Tilbehør
Der findes forskelligt tilbehør til hjelme såsom hageremme, visir og høreværn.
Ved arbejde om vinteren kan der anvendes specielle hjelmhuer, eller hjelmen kan
forsynes med isolerende overtræk. Hjelme må ikke males eller sprøjtes med
antiinsektspray, da opløsningsmidlerne kan svække hjelmen. Hjelme, der har været udsat
for kraftige slag eller klemning, skal skiftes, da materialet kan beskadiges. Derudover er
det vigtigt at følge leverandørens anvisninger mht. holdbarhed.
Høreværn
Der findes forskellige former for høreværn. Ørekopper, som bæres i en
bøjle over hovedet eller fastgjort på hjelm beregnet dertil.
Engangsørepropper af kunststof, som formes mellem fingrene og sættes i
øregangen.
Specielt støbte ørepropper, som kan rengøres og bruges igen.
Fælles for alle typer er, at de dæmper forskelligt ved forskellige frekvenser, -
dårligst ved de lave frekvenser. Høreværnet skal vælges efter støjens sammensætning
(høje eller dybe toner) og være af en type, der generer mindst muligt, så det altid
bruges, når det er nødvendigt.
Øjenværn
Øjenværn skal anvendes, når der er risiko for flyvende partikler, sprøjt eller
udsættelse for ætsende gasser.
Øjenværnet kan være udformet som briller eller som skærme. Ved
briller skal man sikre sig, at de giver beskyttelse fra siden, og at de er store nok til
at kunne passe udenpå almindelige briller.
Skærmene kan være monteret på hjelmen.
Åndedrætsværn
Ved arbejde, hvor der er risiko for udsættelse for dampe, støv og aerosoler,
kan det være nødvendigt at anvende åndedrætsværn, men det er vigtigt at anvende
den rigtig type, og at pasformen er god.
Det er vigtigt, at åndedrætsværnet tilpasses godt, da selv en lille utæthed vil
nedsætte dets beskyttelsesevne kraftigt.
Filtrerende
Åndedrætsværnene kan være filtrerende med eller uden motor samt
friskluftforsynet. Filtrerende masker, hvor man selv trækker vejret gennem filtrene, må
kun anvendes i sammenlagt 3 timer pr. dag. Skal der anvendes åndedrætsværn i længere
tid, skal dette være forsynet med en motor (turboenhed) eller være
friskluftforsynet (dvs. at luften leveres enten via flasker eller fra en kompressor, som
tager luften ind uden for det forurenede område). Friskluftforsynet åndedrætsværn
er det eneste, der må anvendes i iltfattige områder.
Partikelfiltre
Valget af filtre er vigtigt, da filtrene kun beskytter over for visse stoffer.
Udskiftelige filtre er klassificeret efter, hvor godt de filtrerer. Partikelfiltre er
mærket P1, P2 eller P3, hvor P3 filtrerer bedst. Filtrene er desuden mærket med S eller
SL, hvor S betyder, at det kun kan bruges mod støvpartikler, men ikke mod aerosoler. SL
betyder, at filtret kan beskytte mod aerosoler.
Engangsmasker er mærket på samme måde dog med betegnelsen FF foran P. Ved støvende
arbejde skal der anvendes partikelfiltre, og til brøndborerarbejde vil der typisk skulle
anvendes minimum FFP2S, med mindre der skal beskyttes mod mikroorganismer (lossepladser),
hvor der skal anvendes minimum FFP3S. Når der er aerosoler (væskepartikler) i luften,
skal man sikre sig, at filtret er mærket FFP3SL.
Gasfiltre
Dampe og gasser er et helt kapitel for sig. Der findes mange typer og kombinationer, og
det er derfor en god idé at orientere maskeleverandøren om, hvilke stoffer der arbejdes
med, således at han kan hjælpe med at finde de rigtige filtre. Holdbarheden af
gasfiltrene kan forlænges, hvis de beskyttes med et partikelfilter udenpå gasfiltret.
Åndedrætsværnet kan være udformet som en engangsmaske, halvmaske, helmaske eller
hætte.
Engangsmasker
Engangsmasken har filtermaterialet indbygget i masken, og den kan primært anvendes til
støv, men der findes i dag også typer, der beskytter mod nogle dampe. Engangsmasker har
den ulempe, at de kan være svære at tilpasse ordentligt, og at de let presses ud af
facon.
Halv- og helmasker
Halv- og helmasker er typisk lavet i et gummimateriale og anvendes med et eller to
filtre, med motor eller som friskluftforsynet. Maskerne er forholdsvis nemme at tilpasse,
og der kan skiftes filtre afhængigt af forureningen. Ulempen er, at maskerne kan være
tunge.
Hætter anvendes til motor og friskluftforsynet åndedrætsværn, og de kan være
monteret på en hovedbøjle eller på en hjelm.
Handsker
Handsker kan groft deles op i tre grupper: arbejdshandsker, vibrationshandsker og
kemikaliebeskyttelseshandsker.
Arbejdshandsker
Arbejdshandsker skal beskytte hænderne mod fysisk slitage, kulde og varme, men er ikke
særligt velegnede til beskyttelse mod vand og kemikalier.
Vibrationshandsker
Vibrationshandsker kan medvirke til at modvirke de skader, der kan opstå ved arbejde
med vibrerende værktøj.
Kemikaliebeskyttelseshandsker
Kemikaliebeskyttelseshandsker skal beskytte mod udsættelse for kemikalier.
Beskyttelseshandsker består typisk af et gummi- eller plastmateriale. At en
beskyttelseshandske holder ét stof ude, er ikke ensbetydende med, at andre stoffer holdes
ude. Spørg derfor leverandøren, hvis der er tvivl om, hvilke stoffer handsken beskytter
imod og hvor længe, da ethvert stof trænger igennem en handske - det er bare et
spørgsmål om tid.
I dag findes der handsketyper, der kombinerer arbejdshandskens og beskyttelseshandskens
egenskaber.
Faldsikring
Der skal anvendes faldsikring, når der er fare for nedstyrtning.
Ved brug af faldsikring er det vigtigt, at
Har udstyret defekter, eller har det været udsat for kraftige belastninger, skal
det repareres eller kasseres.
Hudbeskyttelse
Ved arbejde, hvor der er en mekanisk eller kemisk påvirkning af huden, eller hvor der
arbejdes i varme eller kulde, er det vigtigt at beskytte hænderne godt.
Håndvask
Ved håndvask er det bedst at anvende en så mild sæbe som muligt og sørge for
at tørre hænderne godt. Det er desuden en god idé at smøre hænder ind efter
håndvask, samt før og efter arbejdet.
Cremer
Jo større slitage der er på huden, desto federe creme har den behov for.
Ved valg af sæbe og creme skal man være opmærksom på, at farve og parfume kun er
fyldstoffer, der ikke øger effekten. Med andre ord, skal de helst undgås.
Værnefodtøj
Værnefodtøj skal bruges, hvis arbejdet ikke kan udføres forsvarligt ved brug af
almindeligt fodtøj.
Værnefodtøjet kan være sko, træsko, støvletter eller gummistøvler.
Værnefodtøjet skal være med tåhætte og eventuel værnesål og skal
støtte og beskytte anklen.
Tåhætte
Tåhætten skal forhindre afklemning og fodskader fra faldende tunge genstande.
Værnesål
Værnesålen bruges, hvor der er risiko for at træde på spidse eller skarpe
genstande, som kan gå op i foden gennem en almindelig sål.
Værnefodtøjet skal passe til det arbejde, der skal udføres, og til den person, der
skal bruge det. Fodtøjet bør derfor sidde godt fast på foden, have god pasform og have
en bøjelig, skridsikker og stødabsorberende sål.
Folketinget vedtog den 30. maj 1997 en ændring af Arbejdsmiljøloven. Et centralt
element i denne ændring er, at alle virksomheder med 5 eller flere medarbejdere inden
udgangen af 1998 skal have udarbejdet en skriftlig ArbejdsPladsVurdering (APV).
Virksomheder med mindre end 5 ansatte får lidt længere tid til at udarbejde en APV, idet
denne først skal foreligge med udgangen af år 2000.
Ved en APV forstås, at virksomhederne skal kortlægge/gennemgå deres arbejdsmiljø,
prioritere hvilke arbejdsmiljøproblemer man skal/vil arbejde med at forbedre, udarbejde
handleplaner, kontrollere udførte forbedringer og evt. justere løsningerne. APV'en skal
revideres ca. hvert 3. år. Udarbejdelse af APV'en skal ske i et samarbejde mellem ledelse
og medarbejdere.
Registrering/Vurdering/Prioritering/Handling
Der foretages en systematisk gennemgang og undersøgelse af alle former for arbejde,
arbejdsprocesser og -metoder, tekniske hjælpemidler, stoffer og materialer mv. for at få
overblik over de mulige påvirkninger og farer i virksomheden.
Typiske påvirkninger og farer relaterer sig især til:
Fysiske forhold
Arbejdslokalet og arbejdspladsens omgivelser, støj, vibrationer, belysning, mv.
Ergonomiske forhold
Tungt arbejde, ensidigt gentaget arbejde, arbejdsstillinger mv.
Psykiske forhold
Arbejdstid, tidspres, ensformighed, selvbestemmelse/indflydelse, alenearbejde, mv.
Kemiske forhold
Stoffer og materialer eller arbejdsprocesser mv. der udvikler andre stoffer og
materialer mv.
Biologiske forhold
Biologisk aktivitet, fx bakterier, virus, svampe, parasitter mv.
Ulykkesfarer
Arbejdsmaskiner, håndværktøjer, andre tekniske hjælpemidler, færden, håndtering,
brand, eksplosioner mv.
Lov om arbejdsmiljø. Lov nr. 681 af 23. december 1975
AT-anvisning 6.01.2
Lov nr. 681 af 23. december 1975 §§ 5 og 6
Bekendtgørelse om indretning af byggepladser og lignende arbejdssteder efter lov om
arbejdsmiljø 1) (Byggepladsbekendtgørelsen)
Arbejdsmin. bek. nr. 1017 af 15. december 1993
Bekendtgørelse om indretning af skurvogne og lignende. Arbejdstilsyn. bek. nr. 775 af
17. september 1992
Bilag 1 til 2.1
Bekendtgørelse om arbejdets udførelse. Arbejdsmin. bek. nr. 867 af 13. oktober 1994
Bekendtgørelse om administration mv. af stærkstrømsloven. Boligmin. bek. nr. 177 af
20. marts 1995 og Bekendtgørelse om sikkerheds- og kontrolbestemmelser for elektrisk
materiel. Min. f. off. arb. bek. nr. 18 af 19. januar 1978
Bilag 3 til 2.4
Sikkerhedsanvisning ved sprængningsarbejder. Anvisning nr. 3, Dansk Sprængteknisk
Forening, oktober 1996
Bekendtgørelse om indretning af tekniske hjælpemidler. Arbejdstilsynets bek. nr. 561
af 24. juni 1994
Bekendtgørelse om støjgrænser på arbejdspladsen. Arbejdstilsynets bek. nr. 801 af
4. oktober 1993
Vejledning om hånd-arm vibrationer. AT-meddelelse Nr. 4.06.2/Januar 1985
Manuel håndtering. AT-meddelelse Nr. 4.05.1/Januar 1994
Ryg-, nakke- og skulderbesvær. AT-meddelelse Nr. 4.10.3/December 1986
Vurdering af løft. AT-meddelelse Nr. 4.05.2/Oktober 1994
Vejledning om høreværn. AT-meddelelse Nr. 4.09.5/Oktober 1985
Håndbog for sikkerhedsgruppen, Bygge- og anlæg. 5. udgave 1994. Udgivet af
Arbejdsmiljøfondet. Bogen er en god opslagsbog og vil blive opdateret senere.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Top |