| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Grønne job i lokale affalds- og genbrugsløsninger
Grønne job i lokale affalds- og genbrugsløsninger
Den Grønne Jobpulje har haft affald som et særligt indsatsområde. Det
betyder, at der gennem jobpuljens virke er sat fokus på håndtering af affald i
boligforeninger, virksomheder, affaldsselskaber m.v. med henblik på at fremme
genanvendelse og mindske ressourcetabet fra de stadigt voksende affaldsmængder. Jobpuljen
har formået at sætte skub i nogle initiativer på affaldsområdet. Indsatsen er løbet i
gang ved igangsættelse af projekter med projektansatte. Men de fleste steder er
aktiviteterne efterfølgende blevet integreret i organisationerne i faste stillinger. Som
et led i evalueringen af Den Grønne Jobpuljes virke 1997-2000 har CASA valgt at se
nærmere på 6 af de støttede affalds- og genbrugsprojekter. Hensigten med dette
temahæfte er både at evaluere projekterne og at give kommende projektmagere mulighed for
at lære af erfaringerne fra de 6 projekter.
Affald som indsatsområde
Den Grønne Jobpulje har givet tilskud til en lang række forskellige typer af
affaldsprojekter. Jobpuljen har direkte opfordret boligselskaber til at ansætte grønne
medarbejdere og gå i gang med øget affaldssortering. Dette initiativ har båret frugt,
og jobpuljen har således støttet forskellige typer af lokale miljømedarbejdere,
affaldsvejledere og grønne gårdmænd. Jobpuljen har i relation til indsatsen i
boligforeninger støttet projekter på 3 niveauer, dels lokale projekter med
miljømedarbejdere eller grønne gårdmænd, dels projekter der omfatter lidt større
byområder, og endelig et landsdækkende netværksprojekt, som har til hensigt at styrke
og støtte indsatsen i både nuværende og kommende affaldsprojekter i boligområder.
Som led i evalueringen af Den Grønne Jobpuljes virke fra 1997-2000 har CASA foruden
netværksprojektet valgt 5 lokale affalds- og genbrugsprojekter til en nærmere vurdering.
Projekterne afspejler den vifte af affaldsprojekter, som jobpuljen gennem de første 4 år
har støttet. Projekterne er valgt, så de repræsenterer indsatsen fra forskellige dele
af landet. Projekterne er tilfældigt udvalgt til evaluering blandt de aktuelle. Det
betyder, at de ikke nødvendigvis viser "bedst praksis" blandt de støttede
projekter på området.
Projekterne handler om affaldshåndtering, hvordan man kan gøre en indsats for bedre
affaldssortering og genanvendelse samt sætter fokus på affaldsminimering og bevidsthed
om forbrug og affaldsdannelse.
Hensigten med dette hæfte er på den ene side at evaluere projekterne, og på den
anden side at give Den Grønne Jobpulje, bevillingsmodtagerne og andre interesserede
mulighed for at kigge projektmagere over skuldrene: Hvad gik godt? Hvad gik skidt? Hvor
skal man passe på? Og hvor kan det måske gøres bedre?
Beskrivelserne af de enkelte projekter er udarbejdet på baggrund af skriftlige
materialer og kvalitative interview med centrale personer i og omkring projekterne. Alle
personer, der har bidraget med oplysninger til de enkelte beskrivelser, har haft lejlighed
til at gennemlæse og kommentere indholdet. Med baggrund i beskrivelserne af de 6
projekter og en række spørgsmål, som er affødt af forholdene omkring de 6 projekter,
er der afholdt en workshop med projektmagerne og andre relevante parter fra
affaldssektoren. Her har der været mulighed for at diskutere og perspektivere indsatsen
og effekterne, herunder de fremtidige udfordringer og muligheder. I dette temahæfte
fremstilles CASAs samlede vurdering af indsatsen, effekten og de fremtidige udfordringer.
Affaldssortering og miljørådgivning
I temahæftet indgår 4 projekter med boligforeninger, der repræsenterer de 3
niveauer, som jobpuljen har støttet. På det lokale niveau indgår Håndværkerparken i
Højbjerg ved Århus, i forhold til lidt større byområder indgår Islands Brygge i
København og Avedøre Stationsby i Hvidovre, og på landsplan indgår et
netværksprojekt.
Herudover indgår et initiativ, hvor Vestegnens Genanvendelses- og Affaldssamarbejde
(VEGA) har startet direkte genbrug af brugte ting i Albertslund og Høje Taastrup, som
indsamles hos borgerne, hvorefter de istandsættes og sælges. Og endelig indgår et
projekt, hvor fokus er på erhvervsvirksomhedernes affaldshåndtering i en række mindre
fynske kommuner, der støttes gennem rådgivning fra en affaldskonsulent hos
affaldsselskabet Klintholm.
I 2000 var affald og genanvendelse et særligt prioriteret område for Den Grønne
Jobpulje. Jobpuljen sendte i den forbindelse en opfordring til boligselskaberne om at
ansætte en grøn medarbejder og gå i gang med affaldssorteringen. Der blev taget godt
imod opfordringen og igangsat mange lokale projekter. I den forbindelse opstod et behov
for både støtte til de enkelte lokale projekter og også for at koordinere og fremme
efteruddannelse. Det var medvirkende til, at netværksprojektet kom i gang.
Jobpuljen har støttet mere end 85 affaldsprojekter og brugt mere end 40 millioner
kroner til at fremme initiativerne på affaldsområdet. Omfanget af grønne gårdmænd
udgør omkring halvdelen, nemlig 45 projekter. Der er knap 20 projekter med
affaldskonsulenter for erhvervslivet. Resten af affaldsprojekterne dækker blandt andet
initiativer med udvikling af anlæg til genanvendelse, en indsats for genanvendelse af
enkelte affaldsfraktioner fx plast eller elektronikskrot samt informationsprojekter om
affald.
Erfaringer fra de lokale affaldsprojekter
De 5 lokale affalds- og genbrugsprojekter lever på forskellig vis videre efter ophør
af støtten fra Den Grønne Jobpulje. Ideerne og indsatsen i projekterne er stort set alle
forankret i de eksisterende organisationer.
I de fleste af projekterne er man ikke nået helt så langt som forudsat ved
projekternes start. Det skyldes, efter CASAs vurdering, at introduktion og indførelse af
nye ideer og måder at gøre tingene på stort set altid tager længere tid end forventet.
Det er oftest meget engagerede ildsjæle, som formulerer projekterne og bruger deres egen
parathed til forandringer som målestok for de forventede resultater ved udformning af
ansøgningerne. Den brede del af befolkningen er sjældent lige så parate som ildsjælene
til omstillinger, hvorfor det naturligvis kommer til at tage længere tid.
Det er CASAs vurdering, at jobpuljen med den brede støtte til de lokale
affaldsprojekter har medvirket til at fremme fokus på indsatsen for nedbringelse af de
store affaldsmængder og øge indsatsen for sortering og genanvendelse. Det gælder både
i relation til borgerne gennem fx boligforeningernes ansættelse af grønne gårdmænd
eller miljøvejledere og i relation til virksomhederne med ansættelse af
affaldskonsulenter hos affaldsselskaber eller i kommuner.
Der er stadig et godt stykke vej, før der for alle borgere er indført øget
affaldssortering med mulighed for at aflevere de forskellige fraktioner til genanvendelse
i umiddelbar nærhed af deres bopæl. Netværksprojektet, der først er igangsat i 2001,
vil forhåbentligt medvirke til at fastholde fokus på indsatsen og samle kræfterne, så
man kan bruge de mange erfaringer til at arbejde for, at endnu flere boligforeninger,
grundejerforeninger og kommuner går i gang med øget affaldssortering.
I efterfølgende oversigt er angivet såvel jobskabelsen som miljøeffekterne fra hver
af de 6 projekter. Som det fremgår, har projekterne haft positive effekter for
jobskabelsen både under og efter projektperioden. Der er ligeledes positive effekter for
miljøindsatsen.
Flere levedygtige nye job
I de 5 lokale projekter har der i første omgang været ansat en medarbejder i
projektperioden. I Avedøre Stationsby er der gennem projektperioden blevet ansat
yderligere 2 grønne gårdmænd, mens der på Islands Brygge er suppleret med ekstratimer
til gårdmænd. På VEGA, der som det eneste af de lokale projekter ikke er afsluttet, er
der p.t. 4 ansatte til at varetage videreførelsen af projektet. Sammenlagt har tilskuddet
fra jobpuljen i de 5 projekter givet anledning til 10 nye stillinger i direkte tilknytning
til projekterne. Hertil kommer beskæftigelse til knap halvdelen af de 39 vikarer, der har
været gennem uddannelsesforløbet sammen med gårdmændene i Avedøre Stationsby. Desuden
har VEGA årligt 15- 20 i jobtræning med henblik på at skaffe arbejdsløse i
beskæftigelse, praktik eller i gang med en uddannelse.
Efter afslutning af projekterne er de fleste af de nye stillinger fastholdt i en eller
anden form. VEGAs projekt er forlænget. De forventer at fastholde aktiviteterne. I
Avedøre Stationsby og på Islands Brygge er der ikke fastholdt en koordinerende stilling,
men de nye grønne gårdmænd eller gårdmandstimer er fastholdt.
De 5 af projekterne, som enten er afsluttet eller er næsten afsluttet
(netværksprojektet er næsten lige startet), har således alle betydet en øget varig
beskæftigelse - dog ikke på nuværende tidspunkt i samme omfang som gennem
projektperioden eller som forventet. Noget af denne beskæftigelse er finansieret gennem
besparelser som følge af indsatsen. Nogle steder beror den varige beskæftigelse på en
konstatering af behovet for ekstra arbejdstimer, som finansieres gennem boligforeningen.
På fx Klintholm har projektet været en stor succes, men det betyder på kort sigt en
merudgift for affaldsselskabet. En fortsat finansiering er ikke helt fastlagt, men kan ske
gennem øget gebyr eller øget bidrag fra interessentkommunerne. På sigt betyder det
formodentlig en besparelse, idet lossepladsen får en længere levetid. For VEGA
finansieres en øget beskæftigelse bl.a. af indsatsen omkring jobtræningspladser.
Øget genbrug og opmærksomhed på affald
Der opnås generelt miljøforbedringer i form af øget genanvendelse og reduktion i
affaldsmængderne til forbrænding og deponering. Det gælder dog også generelt, at det
for det første er svært, og at der for det andet ikke er så stor fokus på at
dokumentere indsatsen i form af mængdeopgørelser. I projekterne er der således primært
fokus på handlinger og på at få øget fokus og opmærksom omkring affald og
ressourceproblematikken.
På den måde, som affaldet samles ind de fleste steder i landet, giver det ikke mulighed
for at opgøre de konkrete affaldsmængder for den enkelte boligforening på de
fraktioner, som indsamles. Det kræver således en ekstra indsats i projekterne, hvis man
vil have tal for de indsamlede mængder.
Dokumentation af miljøfordele
Det ville styrke initiativerne og udbredelsen, hvis indsatsen og de reelle gevinster
kunne synliggøres. Det er ikke nok som motivation at forudsætte, at alene en øget
genanvendelse er en miljøforbedring. Dette skal forklares og underbygges, ligesom det
skal formidles til såvel borgere som virksomheder, herunder de ansvarlige i systemerne
(boligselskaberne og kommunerne). En af opgaverne i netværksprojektet er at medvirke til
at udvikle værktøjer til dokumentation af indsatsen og de miljøfordele, som opnås.
Man skal ved opbygning af dokumentationsværktøjer være opmærksom på, hvordan man
kan indhente oplysningerne. Det er fx ikke sikkert, at de grønne gårdmænd vil have tid
og lyst til registrering og indberetning af deres erfaringer fx ved indtastning i
database, selv om de måske er enige i, at det kunne være et godt redskab.
Som et element i dokumentationen peges der på at redegøre for kvaliteten i
systemerne. Dette skal ikke kun ske udfra mængdeopgørelser, men også udfra borgernes
oplevelser og vurderinger af systemerne.
Rod og fejlsorteringer er demotiverende
En stor del af ekstraindsatsen omkring indførelse af affaldssortering i
boligforeninger og boligområder beror på nødvendigheden af at holde miljøstationer,
affaldsøer eller genbrugspladser pæne og ryddelige. Håndtering af affaldet afspejler
måske her en generel nedprioritering af fællesskabet i forhold til den enkeltes
magelighed. Det er ærgerligt og dyrt, fordi fejlsorteringer betyder forringelser for
alle. Fejlsorteringerne skal rettes og senest ved modtagelse på
affaldsbehandlingsanlægget. Hvis fejlen ikke kan rettes, betyder det, at affaldet går
til en dyrere behandling end tiltænkt.
Det er vigtigt, at alle involverede i affaldshåndteringen og behandlingen er
tilstrækkeligt klædt på til at yde borgerne og virksomhederne den nødvendige hjælp og
give den rette information. Derudover er det vigtigt at indrette systemerne, så de ikke
er så sårbare for fejlsorteringer. Men samtidig må det slås fast, at fejlsorteringer
aldrig helt kan undgås.
Tilstrækkelig og god information er centralt i hele indsatsen for at fremme
affaldssorteringen og undgå fejlsorteringer. I nogle boligforeninger har de indarbejdet
god affaldsadfærd som en del af deres husorden for at reducere omfanget af
fejlsorteringer.
Mulighederne kan være begrænsede
Flere har stødt på begrænsninger i, hvordan man sikrede kompostering af det grønne
affald fra husholdninger (Islands Brygge) eller haver (Håndværkerparken). Der er stadig
visse begrænsninger ved lokal kompostering for boligforeninger. Der er således behov for
hjælp til tekniske løsninger og til udvikling af systemerne.
Det samme gælder andre fraktioner, hvor det ikke altid er let at finde
afsætningsmuligheder. Dette underbygger, at man skal vurdere miljøeffekter og ikke kun
genanvendelsesprocenter.
Forankringen af projekterne og initiativerne
Et gennemgående træk i projekterne er, at det er ildsjæle med gode ideer, som er
primusmotor for at sætte projekterne i værk. De sidder ofte alene med opgaven og mangler
den fornødne opbakning i både egen organisation/virksomhed, i boligselskaberne/
boligbestyrelserne, hos ejendomsfunktionærerne, andre medarbejdere eller beboerne. Og
hvis ildsjælene ikke får den fornødne opbakning, så brænder de ud.
Hvis der skal sikres tilstrækkelig forankring af initiativerne, kræver det som
udgangspunkt en åbenhed over for forandringer og opbakning i første omgang hos ledelsen
af boligforeningerne, virksomhederne m.fl.
Der er principielt ingen forskel på, om indsatsen af affaldssortering skal rettes mod
forbrugere eller virksomheder. Det handler overordnet om at skabe forståelse for
sammenhæng mellem vores levevis og kultur samt forbrug og affald. Vil man ændre på
dette, kræver det opbakning, og det forudsætter, at ledelsen i virksomhederne og
boligforeningerne påtager sig deres ansvar. Det er nødvendigt, at der afsættes penge,
tid og medarbejdere til at arbejde med opgaverne. Det kræver også, at der er mulighed
for at diskutere indsatsen i samarbejds eller medarbejderudvalg, boligbestyrelser,
generalforsamlinger eller på beboer/borgermøder.
I flere af projekterne virker det som om, at ledelsen ikke fra starten har været
opmærksom på deres rolle og ansvar for, at projekterne kunne lykkes. Heldigvis er
projekterne gennemgående gået godt, og man har fundet en model for fortsættelsen.
Et andet aspekt omkring forankring er fastholdelse af medarbejdere i
projektansættelser og videreførelse af erfaringer internt i organisationer/
virksomheder/boligforeninger m.m. Ved projektansættelser, som har været udgangspunktet i
de fleste af projekterne, er mange af medarbejderne et godt stykke tid før udløb af
deres ansættelsesperiode på vej videre i deres egen karriere. Det betyder, at mange
projektansatte stopper før den egentlige projektafslutning, hvorved viden, erfaringer og
kontinuiteten i projekterne let går tabt. Dette har været tilfældet for flere af de
aktuelle projekter.
Fronterne mindskes, men spredning tager tid
Græsrødderne og "affaldssystemerne" (dvs. affaldsselskaberne og de
kommunale affaldsmedarbejdere) er begyndt at mødes og samarbejde om udviklingen af bedre
affaldshåndtering, hvorved fronterne bliver mindre skarpe end tidligere. VEGA og
samarbejdet omkring deres genbrugsprojekter er et godt eksempel på et progressivt
engageret og udviklende affaldsselskab, som opnår gode resultater ved at gå nye veje.
I Kgs. Enghave i København er der etableret et partnerskab mellem AKB (boligforening)
R98 (affaldsselskab) og Miljøkontrollen, hvor der er arbejdsgrupper, som bl.a. sætter
fokus på uddannelsen af ejendomsfunktionærerne og renovationsarbejderne. Målet med
samarbejdet er at gøre ejendomsfunktionærerne og renovationsarbejderne til ildsjæle for
affaldsløsningerne. Det er ud fra en erkendelse af, at det er centralt at involvere og
engagere dem, der arbejder med problemstillingerne i dagligdagen.
Men andre steder er det stadig ofte sådan, at kommunerne eller affaldsselskaberne har
et affaldssystem, som nogle boligforeninger ønsker udvidet. Her kan det være tungt og
tidskrævende at komme i dialog og komme i gang både i forhold til det kommunale system
og også i forhold til renovationsselskaberne eller boligforeninger/ejendomsfunktionærer.
Netværksprojektet skal medvirke til at sprede de gode erfaringer, så flere får øje
på fordele, når man bløder op på disse forhold. Derudover kunne affaldsselskaberne
eller kommunerne tage systematisk kontakt til boligog grundejerforeningerne, skoler og
andre institutioner for at fremme initiativerne her, på samme måde som
affaldskonsulenterne tager systematisk kontakt til erhvervsvirksomheder.
I forbindelse med indsatsen for erhvervslivet er det også vigtigt at få vognmændene
med, når indsatsen omkring affaldshåndtering på virksomhederne skal forbedres. Endelig
kunne fagforeningerne spille en rolle for at fremme indsatsen.
Det er svært at etablere uddannelsen
Uddannelsen og efteruddannelsen for ejendomsfunktionærerne er centralt for succesen
med affaldsprojekterne. I flere af projekterne har det dog været besværligt og
tidskrævende at få etableret de relevante kurser. Flere AMU-centre har på forskellige
leder været involveret i efteruddannelse. Men de har haft problemer med at skaffe det
fornødne antal deltagere og tilstrækkelige lærerkræfter. Det har betydet, at planlagte
kurser er aflyst med kort varsel. Nogle af problemerne beror på, at mulighederne generelt
for uddannelse på AMU-kurserne er ændret.
Uddannelsen af grønne gårdmænd eller lokale miljøvejledere er ligeledes et af de
forhold, der vil blive arbejdet med i det landsdækkende netværksprojekt.
Tidsplanerne er for optimistiske
Introduktionen og implementeringen af nye affaldssystemer tager i alle projekterne
længere tid end planlagt. Og det tager dermed længere tid, før der viser sig nogle
synlige resultater. Det er vigtigt at foretage en pædagogisk indsats over for
ildsjælene, så de erkender dette faktum i stedet for at miste modet.
Dette beror delvis på et generelt træk om, at vi lever i en hurtig tid, hvor man skal
kunne fremvise resultater. Det beror også på, at det er nødvendigt at erkende, at de
store synlige miljøforbedringer ikke kommer alene af ildsjælenes indsats, men som en
integreret del af organisationernes indsats. Det skal bygges ind i faste job og ikke kun i
projektansættelser. Bortset fra på Islands Brygge, hvor videreførelsen af den
koordinerende rolle er overtaget af den grønne guide, som er projektansat frem til midten
af 2003, er initiativerne i alle projekterne indarbejdet i faste job.
Jobpuljen har været indirekte med til at underbygge fænomenet om, at der skal vises
hurtige resultater. Det afspejler sig i, at flere af bevillingerne er reduceret
tidsmæssigt (og økonomisk) i forhold til ansøgningerne. Mange projekter har dog senere
fået gen- eller tillægsbevillinger. Men det koster ekstra tid til projektansøgninger.
Det er som regel tid, der i stedet kunne være brugt i det konkrete projekt.
Hvad skal besparelserne gå til - hvem skal betale for indsatsen?
Projekterne viser, at der er penge at spare ved sortering af affaldet. De sparede penge
på affaldsbehandlingen bruges til at finansiere de ekstra timer til gårdmænd og
ejendomsfunktionærer. Hvor mange penge, der kan spares, vil på længere sigt afhænge af
indsatsen, og af hvordan man afregner. Eksempelvis afregnes affaldsindsamlingen for
borgerne de fleste steder i landet efter mængden af restaffald. Når mængden af
restaffald falder, spares der naturligvis penge på behandlingen for netop denne del. I
realiteten stiger omkostningerne for indsamling for fraktioner til genanvendelse, når
mængderne øges, men det afregnes ikke.
Et spørgsmål, der er rejst og som vækker bekymring blandt flere af projektmagerne,
er, hvem der på sigt kommer til at betale de øgede omkostninger for øget indsamling til
genanvendelse. Bliver det dem, der ikke sorterer, eller vil enhedsprisen på restaffaldet
blive større, når der er mindre affald. Det samme gør sig gældende for
erhvervsaffaldskonsulenterne fra Klintholm - der ved indsatsen for reduktion af
affaldsmængderne til deponi faktisk reducerede deres egen indtjening.
Problemstillingen kan sammenlignes med den situation, der opstod, da prisen pr. enhed
steg i takt med, at befolkningen blev bedre til at spare på vandet. Det var nødvendigt
med prisstigningerne for at betale vedligeholdelse og drift af systemerne. Men det var
ikke populært hos borgerne.
Udmeldinger fra projektmagerne er samstemmende, at affaldsbehandlingen bør være
dyrere for dem, der ikke sorterer deres affald. Som det anføres, er det en politisk
beslutning, hvordan man vil finansiere affaldshåndteringen. Set i det lys når man nok
længst, hvis der er en gulerod, så det fortsat er økonomisk givtigt at øge
genanvendelsen.
Det reelle mål er mindre forbrug
Ved at sætte fokus på affaldshåndteringen og affaldsminimeringen håber de fleste af
projektdeltagerne, at der skabes en øget opmærksomhed og bevidsthed omkring forbrug -
herunder brug og smid væk kulturen som en måde at fremme en bæredygtig udvikling på.
Men flere af projektdeltagerne peger også på, at det er en hel kultur med "brug og
smid væk", som de er oppe imod. Der bruges milliarder af kroner på at fremme
forbruget, og der er ikke tegn på, at politikerne reelt ønsker at ændre den nuværende
livsform. Målet med bæredygtighed og mindre forbrug skal derfor "lempes" ind
ad bagdøren.
Hvem skal fremme og sikre nye initiativer?
Med ændringen af Den Grønne Jobpuljes indsatsområder vil der ikke i fremtiden være
samme muligheder for at sætte tilsvarende nye initiativer i gang på affaldsområdet. Den
overordnede målsætning om bæredygtig udvikling og indsatsen med miljøforbedringer kan
eller bør ikke alene udspringe af Miljø- og Energiministeriets indsats. CASA vil derfor
pege på, at Boligministeriet meget vel kunne støtte udbygningen med affaldskonsulenter i
boligsektoren, mens Erhvervsministeriet kunne støtte affaldskonsulenter for virksomheder.
Hvis netværket for de lokale affaldsprojekter i boligforeninger kommer godt i gang og
udfylder den plads, som det er tiltænkt, er det vigtigt, at man ikke dræber et godt
initiativ. Det vil i givet fald betyde, at der vil være behov for finansiering af
netværkets videreførsel. I den henseende vil det efter CASAs vurdering ligeledes være
nærliggende, at Boligministeriet træder til med de nødvendige midler.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|