| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Grønne job i lokale affalds- og genbrugsløsninger
Affaldskonsulent i Klintholm
Affaldskonsulenten i Klintholm har de sidste 2-3 år besøgt flere hundrede
virksomheder og hjulpet dem til en bedre affaldssortering. Det betyder en mere
miljørigtig affaldssortering samtidig med, at virksomhederne kan spare penge. Ordningen
er fortsat ud over støtteperioden, selv om den økonomisk i princippet er en dårlig
forretning for Klintholm.
Mere genanvendelse og mindre affald
Gennem rådgivning og informationskampagner er formålet at få især de små og
mellemstore virksomheder til at sortere deres affald, så mere affald kan genanvendes, og
der bliver mindre affald til forbrænding og deponering, fortæller direktør Jørgen
Henrik Bjerge Jørgensen.
Ideen til projektet er opstået, fordi affaldsmængderne til forbrænding steg voldsomt
som følge af, at det blev forbudt at deponere brændbart affald. Affaldskapaciteten var
for lille rundt om i landet til at dække det stigende behov. Samtidig var der naturligvis
et ønske om i højere grad at få styret affaldsmængderne til de mest miljørigtige
behandlingsformer efter den generelle prioritering: Genanvendelse, forbrænding og
deponering.
Tanken bag projektet er også, at der opbygges et kendskab til virksomhedernes
affaldsproduktion, som kan udnyttes til at minimere affaldsmængderne gennem renere
teknologi. Dette kan ske ved, at virksomhederne fokuserer på værdien og omkostningerne
ved "affaldsproduktionen" fx gennem grønne regnskaber. Det lå derfor også i
projektet, at affaldskonsulenten skulle kunne medvirke til at udarbejde grønne regnskaber
for virksomheder, specielt for den del, der omhandler affaldsproduktion/-bortskaffelse,
fortæller direktøren.
Vi kan se, at projektet har haft en gunstig effekt, fordi vi får mindre affald til
deponering her på Klintholm, lyder det fra Jørgen Henrik Bjerge Jørgensen. Rent faktisk
er det en dårlig forretning for os, men det opvejes af de plusser, som der
samfundsmæssigt er af indsatsen. Generelt tilstræbes ikke et større overskud i
affaldsselskabet end til konsolidering, da selskabet er et nonprofit selskab, og
aktiviteterne derfor skal hvile i sig selv.
Samarbejde mellem de små kommuner
Klintholm I/S er et fælleskommunalt affaldsselskab i samarbejde mellem Gudme,
Langeskov, Nyborg, Ryslinge, Svendborg, Ullerslev og Ørbæk Kommuner. Formålet med
selskabet er at etablere og drive affaldsbehandlingsanlæg og andre aktiviteter inden for
affaldsbehandling. Hovedaktiviteten på Klintholm er deponering af affald, derudover
består aktiviteterne i kompostering af have/parkaffald og grønt affald fra
husholdninger, jordrensning af lettere olieforurenet jord, deponering af tungmetalbelastet
affald og jord, genbrug af bygge og anlægsaffald, oplagring af forbrændingsegnet affald,
kompostering af spildevandsslam samt en affaldskonsulentordning.
Selskabet blev dannet i januar 1990 som en videreførelse af den tidligere
fælleskommunale losseplads, hvis fællesskab bestod af de nuværende interessentkommuner
minus Svendborg, der først er kommet med i fællesskabet i 1992.
Klintholm I/S har fået 400.000 kr. i støtte til opstart af en affaldskonsulentordning
for virksomhederne i Klintholm kommunerne, der dækker tilskud til lønudgifter til en
medarbejder i to år samt til markedsføringsindsats.
Projektet med en affaldskonsulent blev igangsat for de 5 mindre kommuner og Nyborg
Kommune. De små kommuner har generelt problemer med at følge med i udviklingen omkring
nye love og regler på affaldsområdet. Ligesom den manglede kapacitet til at informere
virksomhederne. Affaldskonsulenten løser opgaven kommunevis i samarbejde med
miljøtilsynet i kommunerne og affaldsbehandlingsstederne: Klintholm I/S står for
deponering, Svendborg Forbrænding og Fynsværket står for affaldsforbrænding, Reno Fyns
I/S og Midtfyns Genbrugscenter står for en del af genbruget og Modtagestation Fyn I/S for
farligt affald.
Jobbet som affaldskonsulent
Hanne Klit, der i 1999 blev ansat som affaldskonsulent og projektleder hos Klintholm
I/S, fortæller, at hun siden 1980erne har arbejdet med affaldssortering. Jeg er egentlig
uddannet hospitalslaborant, men jeg blev involveret i affaldshåndteringen på sygehuset.
Siden har jeg haft forskellige projektstillinger i bl.a. Odense og Svendborg Kommuner,
hvor jeg arbejdede med affaldsplanlægning, affaldssortering og genbrug.
En stor del af tiden gik i starten med planlægning, herefter lavede jeg
informationsmaterialer og tog på besøg hos virksomhederne, beretter Hanne Klit. I
opstarten og planlægningen tog jeg rundt til alle kommuner og besøgte et vist antal
virksomheder. Hensigten var at blive kendt i alle kommunerne. Der blev lavet en
introduktionsfolder og en affaldshåndbog til hjælp for virksomhederne. Det tog 6-9
måneder at udarbejde affaldshåndbogen sideløbende med det øvrige arbejde.
Derefter gik jeg i gang med en systematisk gennemgang af virksomhederne i en kommune ad
gangen. Der er taget hensyn til individuelle ønsker i forhold til kommunerne, og der sker
løbende en afvejning af, at alle kommuner får nogenlunde den samme indsats.
Fra starten var mine arbejdsopgaver naturligt koncentreret om rollen som
affaldskonsulent over for virksomhederne, men nu indgår jeg også i andre opgaver. Det er
en fordel at arbejde et lille sted, fordi man får lov til at være med i mange
forskellige ting. Det gør jobbet afvekslende og sjovt. Her på Klintholm supplerer vi
hinanden. Jeg modtager og vejer affald, hvis der mangler folk i de funktioner. Men jeg har
fx også deltaget i affaldsplanlægning i kommunerne, der er afsluttet i januar i år,
hvor alle kommunerne har fået godkendt deres nye affaldsplaner. Jeg har et spændende
arbejde, som man aldrig bliver træt af, lyder det fra Hanne Klit.
Fra i år er Kerteminde Kommune også kommet med i affaldskonsulentordningen. De har
hidtil selv stået for al affaldsplanlægning og deres affaldsordninger, men de kan se, at
der er stordriftsfordele. Kerteminde Kommune er ikke med i lossepladssamarbejdet, men de
er med i komposteringsordningen hos Klintholm med det grønne affald fra husholdningerne.
Fra 1. april i år er der kommet en medhjælper til konsulentordning på deltid, da jeg
slet ikke selv kan nå at lave alle virksomhedsbesøgene. Han plejede primært at passe
vægten, men nu kommer der mindre affald her, fortæller Hanne Klit.
Besøgene på virksomhederne
Forud for besøgene er der lagt en plan, som enten er en afgrænsning af et mindre
geografisk område eller en brancheopdeling af virksomhederne. Jeg sender en skrivelse til
virksomhederne med pjecen, der orienterer om mit forestående besøg og formålet. Efter
1-2 uger tager jeg telefonisk kontakt til virksomhederne og aftaler et tidspunkt for
besøg.
Under besøgene tilstræbes det at tale med den ansvarlige for affaldssorteringen, som
kan være ledelsen. Under besøgene forsøger jeg at give virksomhederne et bud på, hvad
de kan gøre af indsats. Virksomhederne bliver præsenteret for internetudgaven af
affaldshåndbogen, hvor de selv kan søge oplysninger. Efter besøget fremsender jeg en
rapport til virksomheden, som også sendes til kommunen, beretter Hanne Klit.
Virksomhedernes modtagelse har været positiv. Nogle virksomheder henvender sig selv,
og de bliver opprioriteret, så de får besøg hurtigst muligt. Virksomhederne har ofte
ikke selv sorteret affaldet, men så kan jeg hjælpe dem i gang. Jeg vurderer, hvilken
type virksomhed det er i forhold til affaldssammensætningen, og hvordan de fysiske rammer
er i forhold til sortering. Herefter lægges der et koncept for affaldssorteringen udfra
virksomhedens formåen. Det betyder, at sorteringen evt. sker i etaper, hvor der laves en
plan for gennemførelse. Med de små virksomheder når jeg måske 4-6 virksomhedsbesøg
pr. dag, mens jeg ved de store virksomheder kun når 2 besøg om dagen, fortæller Hanne
Klit.
Det er vigtigt at se det som et servicetilbud til virksomhederne. I mit job som
affaldskonsulent skal jeg vejlede virksomhederne i bedre affaldshåndtering. Det har være
en fordel, at jeg er ansat i et affaldsselskab frem for i en kommune, fordi kommunerne
også har tilsynspligten over for virksomhederne, fortæller Hanne Klit. Jeg kommer fx
aldrig uanmeldt. Hvis jeg observerer noget, som ikke er lovligt eller hensigtsmæssigt,
så gør jeg virksomhederne opmærksom på det, og jeg fortæller også, at der bliver
givet besked til tilsynsmyndigheden, som kan følge op på sagen. Hvorvidt
tilsynsmyndigheden følger op, ja det er op til dem selv, er udmeldingen fra Hanne Klit.
Indsatsen har været koncentreret om de 4 små kommuner (Gudme, Langeskov, Ryslinge og
Ullerslev), men nu også Kerteminde, for at få dem op på samme niveau som Nyborg og
Ørbæk Kommuner med hensyn til registrering og besøg. I Nyborg og Ørbæk Kommuner har
virksomhederne tidligere fået besøg af en medarbejder fra affaldsselskabet Reno-Fyn.
Virksomhederne er udvalgt, så alle med mere end en ansat er kontaktet, heraf har ca.
80% fået besøg. De virksomheder, som ikke får besøg, kan fx være servicevirksomheder,
som reelt ikke har noget affald, eller det kan være virksomheder, som i telefonen
tilkendegiver, at de selv har helt styr på håndteringen af affaldet, og det vurderes, at
de ikke har behov for besøg. I de 4 små kommuner er der primært små virksomheder. Det
er kun i Langeskov, at der er lidt større industri. Der er omkring 1.000-1.100
virksomheder i de 4 kommuner, hertil kommer ca. 400 i Kerteminde, som er kommet med i
affaldskonsulentordningen i år.
Der har det sidste år været iværksat specielle kampagner målrettet bestemte
virksomhedstyper. Der har fx været en forsøgsordning med indsamling af landbrugsfolie
til genanvendelse over for landmændene i Klintholm kommunerne. Over for bl.a. tømrere,
tømmerhandlere, byggemarkeder og nedbrydningsforretninger er iværksat initiativer for at
undgå vakuum/trykimprægneret træ til affaldsforbrænding, da det giver problemer med
genanvendelse af slaggen. Tilsvarende er der sendt brev til samtlige VVS- og
elinstallatører, produkt- og nedbrydningsforretninger samt forhandlere og reparatører af
elektriske og elektroniske produkter om at undgå kobber og PVC i det brændbare affald,
da det også giver problemer med genanvendelse af slaggen fra affaldsforbrænding.
Det bliver billigere for virksomhederne
For virksomhederne er der god motivation for at bruge ordningen, da de kan spare penge
ved en bedre affaldssortering. De høje affaldsafgifter og priser til deponering og
affaldsforbrænding betyder, at der er god økonomi i at minimere affaldsmængderne og
genanvende så meget affald som muligt.
Svendborg Brakes er et firma, der udvikler og fremstiller bremser til anvendelse i
industrien (fx vindmøller, kraner, transport m.v.). Vi har haft besøg af
affaldskonsulenten, og det har betydet, at vi nu sparer en del penge særligt på pap og
papirfraktionerne. Tidligere havde vi ingen sortering af papir og pap. Det røg med det
øvrige brandbare til affaldsforbrænding. Nu sparer vi både transporten og afgiften til
forbrændingen. Vi har ikke gjort det op i kroner, men det er væsentligt billigere, da
det er meget lidt, vi betaler i leje af containere og tømning til genbrug, fortæller Ole
Ditmarsen, der er lagerchef hos Svendborg Brakes.
Ole Ditmarsen kommer fra en større virksomhed, hvor der var en udbygget
affaldssortering. Han har været ansat hos Svendborg Brakes siden 1. januar 2000. Han
fortæller, at virksomheden havde første besøg af affaldskonsulenten kort tid efter hans
ansættelse. Vi var gået i gang med planerne for affaldssortering, men konsulenten gav
nogle gode råd, og det var et godt skub til at få tingene på plads. Vi er glade for
affaldskonsulenten, og vi mener, det er en ordning, der bør fortsætte og gerne udbygges.
Vi blev fx introduceret til den lille ordning for farligt affald, hvor vi fx nu afleverer
tomme spraydåser, brugte lysstofrør og batterier. Tidligere blev disse fraktioner smidt
i det brandbare affald, da det var for besværligt at deklarere og aflevere sammen med
snavset vaskevand og spildolie til Kommunekemi. For os er det både nemmere og billigere
med denne ordning. Hvis denne ordning blev udvidet til indsamling hver 3. måned frem for
hvert halve år, ville flere sikkert benytte ordningen, og så er det mere overskueligt
også med opbevaringen. Tilsvarende kan man også udbygge sorteringen af metal. Vi har
fået gang i genbruget af metal, men der kan godt ske en yderligere udbygning også på
dette område, lyder det fra Ole Ditmarsen.
For Klintholm betyder det, at de modtager mindre affald nu end tidligere. Mængden af
blandet affald til deponering er i 2000 faldet til 12.112 tons fra 18.711 tons i 1999. Det
er et fald på 35%. En væsentlig begrundelse for dette skal ses i
affaldskonsulentordningen, idet det væsentlige fald er sket på tilførsel af
erhvervsaffald. Faldet er positivt, da vi kan se, at det nytter noget at gøre en indsats.
Det betyder også, at vi forlænger levetiden for lossepladsen, hvilket alt andet lige er
et kæmpe plus, da det er meget svært at finde nye egnede lossepladsarealer, lyder det
fra direktør Jørgen Henrik Bjerge Jørgensen.
Erhvervsaffaldskonsulentordningen er fortsat ud over støtteperioden, og den er som
tidligere nævnt blevet udvidet med en medarbejder på halv tid. Finansieringen i år sker
på baggrund af en aftale mellem kommunerne og Klintholm delvis via afgift på deponering
og delvis via kommunens generelle renovationsafgift. Der er endnu ikke taget endelig
stilling til, hvordan finansieringen skal være fremover, men i løbet af i år vil der
blive indgået en længerevarende aftale, så det falder på plads. Finansieringen af
affaldskonsulentordningen kan ske via øget afgifter på affald til forbrænding og
deponering eller en egentlig virksomhedsopkrævning via ejendomsskatten.