| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Reefer container unit med CO2
Projektet startede primo december 1999. Efter udarbejdelse af et oplæg til
systemløsning, hvor vi valgte et princip med lavtryksreceiver, som er udarbejdet og
patenteret af professor Gustav Lorenzen, NTH, blev alle nødvendige indkøb af komponenter
foretaget.
Det viste sig imidlertid hurtigt, at danske virksomheder hverken teknisk eller
økonomisk så sig i stand til at producere de nødvendige fordampere, gaskølere m.v.,
hvorfor projektledelsen så sig nødsaget til at finde en anden leverandør.
Valget af leverandør til varmevekslerne faldt på en italiensk virksomhed, som i
forvejen er leverandør af varmevekslere til container reefer units. Der blev foretaget
sprængningsforsøg med forskellige rørtyper, og valget faldt til sidst på et 3/8"
rør med 0,7 mm godstykkelse, der havde et sprængningstryk på ca. 290 bar.
Den italienske virksomhed udviklede det nødvendige værktøj til fremstilling af
emnerne, og varmeveksleren blev leveret ultimo maj 2000 mod oprindeligt planlagt ultimo
februar 2000.
Anlægget blev nu sammenbygget og var klar til opstart ultimo juni 2000. Et ret hurtigt
havari med kompressoren, muligvis på grund af væske (olieslag), førte til, at
forsøgene først kunne genoptages ultimo juli 2000. Anlægget blev nu kørt med
overkritisk tryk, og en komplet forsøgsrække blev gennemført. Olietilbageføringen var
under hele forsøgsrækken et problem, og det blev efterhånden klart, at systemet ikke
var driftssikkert. Efter en ombygning af forsøgsanlægget, hvor lavtryksreceiveren blev
forstørret, blev det muligt at køre anlægget underkritisk. Der var dog stadigvæk evigt
tilbagevendende problemer med olietilbageførslen og kølemiddelmængden på
lavtrykssiden.
En knækket tap på krumtappen, der driver kompressorens oliepumpe, resulterede i et
endeligt havari med kompressoren. Efter endnu en ombygning til et system med åben
mellemkøler og en ny kompressor, blev der nu gennemført en måleserie med underkritisk
tryk. Kort inde i den sidste forsøgskørsel fordobledes effektforbruget pludseligt, og
kompressormotoren brændte af. Der undersøges i øjeblikket, hvad der kan være årsagen.
Der foreligger på nuværende tidspunkt ingen oplysninger om årsagen. Teknologisk
Institut havde indgået en aftale med kompressorleverandørerne om ikke at åbne
kompressoren og kan derfor ikke udtale sig om årsagen.
Med udgangspunkt i ansøgningen til Miljøstyrelsen, som angiver flg.:
"Formålet er at udvikle en kølecontainer, der benytter
et kølemiddel, som hverken nedbryder ozonlaget eller bidrager til drivhuseffekten. Der
benyttes et naturligt kølemiddel: CO2.
Der skal udvikles et koncept og fremstilles en prototype, som testes og indkøres i
laboratorium. Herefter fremstilles en kølecontainer, som testes i felten.
Hovedmålsætningen er at vise, at det er muligt at producere en køleunit, som i
sammenligning med de kølecontainer units, der i dag (1998 udgangspunkt)
markedsføres:
 | som benytter et naturligt kølemiddel (CO2) |
 | som forbruger 30% mindre energi |
 | som er væsentligt billigere |
 | som vejer mindre |
 | som er lettere at servicere og vedligeholde |
Disse mål er ikke opfyldt i fuldt omfang af flg. årsager:
a. |
Det er sandsynliggjort, hvordan en kølekreds og instrumentering skal
sammensættes ved et funktionsmuligt CO2 aggregat. |
|
b. |
Man kan godt sammenligne energiforbruget i et anlæg med udgangspunkt i
"state-of-the-art" i 1998. Hvis man gør det og som eksempel anvender et anlæg
fra Thermoking, vil teoretiske beregninger vise, at målet er opfyldt, men en sådan
sammenligning er ikke retfærdig. Udviklingen har i mellemtiden overhalet grundlaget. Hvis
man sammenligner et optimeret R134a anlæg, som det i dag produceres, vil man med CO2
som kølemiddel få et større energiforbrug. Se pkt. 5. |
|
c. |
Det forventes ikke, at anlægget bliver væsentligt billigere end et
tilsvarende R134a anlæg. Alle komponenter, bortset fra kompressoren og drøvleventilen,
er stort set de samme. Dog ventes selve kompressoren, der i slagvolumen er en faktor 8 til
10 gange mindre end en kompressor for R134a, at være billigere, men det opvejes til dels
af en ekstra ventil og lidt dyrere rørføring. Der foreligger på nuværende tidspunkt
ingen officiel pris på kompressoren, da den ikke er kommerciel tilgængelig. Vurderingen
er baseret på overslag fra eventuelle leverandører. |
|
d. |
Alle komponenter, bortset fra kompressoren, er i princippet de samme for
CO2 som for R134a anlægget. Sammenholdt med den kompressor, der sidder på
Thermoking anlægget (en COPELAND kompressor på ca. 150 kg), vejer CO2
kompressoren ca. 45 kg. I dag anvendes imidlertid i stor udstrækning scroll kompressorer,
som har den samme vægt (45 kg) som CO2 kompressoren. |
|
e. |
Serviceringen vil i princippet ikke være forskellig fra det man kender
for eksisterende R134a anlæg. Dog vil der måske være den lille forskel, at man ved
reparation ikke vil forsøge at opsamle CO2, der vil være så billig, at man
blot vil påfylde nyt kølemiddel. Den CO2 der anvendes som kølemiddel, er i
forvejen et spildprodukt, der alligevel er produceret og derfor ikke vil påvirke
miljøet. I tilfælde af havari på den elektroniske styring vil man ved anvendelse af en
håndreguleret drøvleventil altid kunne få anlægget til at køre manuelt uden
overvågning. Man må i den sammenhæng være opmærksom på, at det vil kræve et meget
stort oplæringsarbejde at uddanne det nødvendige servicepersonale verden over. |
Ved projektets start blev der gjort visse overvejelser omkring volumetrisk og
isentropisk virkningsgrad for kompressoren. Disse vurderinger, der var baseret på
målinger hos Sintef i Norge, York i Århus, Danfoss, ASHRAE og vore egne, var alle
gennemført på 1-trins kompressorer. Teknologisk Institut anvendte disse resultater til
at danne grundlag for den første vurdering af processens egnethed.
Forsøgene viser nu, at ikke alle forudsætninger holder.
Den til forsøgene anvendte 2-trins kompressor har i en del af driftsområdet et ca.10%
større energiforbrug end der oprindelig var forventet. Ved trykforhold lavere end 1,75 er
den dog bedre. Se afsnit 5.
Kompressoren er efter projektgruppens opfattelse det svage led i kæden. Kompressoren
er en prototype, som endnu ikke er færdigudviklet. Vi har haft to brækkede ventiler
(undersøgelser viser et almindeligt træthedsbrud). Et ødelagt trykleje medførte, at
rotoren og dermed krumtappen vandrede ind mod krumtaphuset og gav rivninger i et skjold
ved motoren, som medførte et uacceptabelt højt effektforbrug. En tap på krumtappen, der
trækker oliepumpen, er knækket, og kompressorens lejer er ødelagte. Vi har haft seks
forskellige kompressorer til afprøvning. Ingen af de fem har kørt over 100 timer. Den
sidste kompressor er brudt ned efter kun 50 timers drift.
Der mangler stadig enkelte komponenter, som ikke kan købes til rimelige priser. Dette
gælder specielt mekaniske trykovervågningssystemer for olietryk, lav-/højtryk og
stopventiler. Det er uvist, hvornår disse komponenter bliver almindeligt tilgængelige
for køleindustrien. Mekaniske trykovervågningssystemer for olietryk, lav- og højtryk
kan i containerunitten dog erstattes af computerens dataopsamling og overvågning, ligesom
det også vil være hensigtsmæssigt at ude-lade stopventiler.
Projektgruppen mener derfor ikke, at de nødvendige teknologier og komponenter er
færdigudviklet, og at kølecontainer branchen i sig selv er for lille til alene at bringe
dette teknologiløft til rådighed. Det er derfor vigtigt, at andre grene indenfor
kølebranchen må være med til at bringe de nødvendige driftsikre komponenter på
markedet.
Projektgruppen anbefaler derfor at stoppe projektet ved denne milestone og lade
udviklingen løbe nogle år med projektdeltagernes vågne øjne for udviklingen. Det kan
ikke afvises, at parterne tager projektet op på et senere tidspunkt, når sandsynligheden
taler for, at projektet vil lykkes.
Efterskrift Juni 2001.
Kompressorfabrikanter oplyser nu, at enkelte kompressorserier for CO2 er
kommercielt tilgængelige med normale fabriksgarantier.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|