| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Renere teknologiprojekter 1996
Arbejdsrapport nr. 49, 1996
Miljøstyrelsen
I USA er der ikke tradition for offentlig styring og opgaveløsning på
forsyningsområderne. Det er derfor interessant at se, hvordan man i USA har organiseret
affaldssystemet.
Denne rapport har to overordnede formål: Dels at undersøge hvordan
miljømyndighederne under et markedsdomineret affaldssystem
kan styre affaldsstrømmene og sikre miljømæssigt forsvarlig affaldsbehandling, dels at
belyse på hvilket teknologisk stade den amerikanske affaldsbehandling befinder sig.
USA er et meget affaldsproducerende land. Den gennemsnitlige amerikaner frembringer ca.
dobbelt så meget affald som den gennemsnitlige dansker, og hovedparten af affaldet
deponeres. En prioriteret indsats på affaldsområdet for at reducere affaldsmængderne og
øge materialegenanvendelsen har først for alvor taget fart i 90erne, men fra
føderal side er styringsmidlerne begrænsede, da der ikke er politisk vilje til (eller
mulighed for) at gennemtvinge miljøkrav over for staterne. Hvor den lokale politiske og
befolkningsmæssige vilje er til stede, er der til gengæld fremvist flotte resultater på
genanvendelsesområdet.
I USA er affaldssystemet i vidt omgang privatiseret. Resultatet er, at kommunerne
mangler indblik og politisk opbakning til at styre affaldsstrømmene. Affaldet kan ikke
styres med generelle anvisninger, men kræver individuel kontraktskrivning med hver enkelt
vognmand. Transporten mellem de amerikanske stater sker derfor stort set ureguleret. En
kommune sikrer sig derfor ikke affaldet blot ved at eje et behandlingsanlæg
affaldet søger derhen, hvor det er billigst at aflevere det.
På den baggrund virker det paradoksalt, at myndighederne på de forskellige niveauer
bruger mere tid på at bekrige hinanden med diskussioner om, hvilke beføjelser der skal
ligge på hvilket administrativt niveau, frem for at diskutere, hvad der ud fra miljø- og
reguleringsmæssige hensyn ligger bedst i offentligt regi, og hvad der skal være privat.
Der er dog også eksempler på særdeles vellykkede offentlige programmer. Det gælder
især programmer, der går på at fremme efterspørgslen på genanvendelige materialer og udvikle markederne
herfor. Et eksempel herpå er det californiske Recycling Market Development Zone, der bør
kigges nærmere på i Danmark og Europa.
For den engagerede del af befolkningens vedkommende er det folkelige engagement
generelt større i USA end i Danmark. Der bliver derfor ofret flere midler på
professionel information og holdningsbearbejdning på alle niveauer end herhjemme.
Hvad angår det tekniske niveau på affaldsområdet er USA ikke foran Europa og
Danmark. Dog er der anlæg og aktiviteter i USA, der kan tjene som inspiration. Som
eksempel kan nævnes lossepladsteknologien, idet man mange steder anvender
membransystemer, der overgår de danske og europæiske i sikkerhed.
Også hvad angår indsamlingssystemer har amerikanerne en langt højere effektivitet,
end vi er vant til i Danmark. Det skyldes, at borgerne i USA selv skal bringe affaldet ud
til vejen i stedet for som i Danmark at få det hentet inde på grunden.
Arbejdsmiljømæssigt er forholdene i USA under al kritik. En undtagelse er dog
affaldsindsamlingen i side-loader køretøjer, der sammenlignet med det traditionelle
danske indsamlingssystem uden kærre er et arbejdsmiljømæssigt bedre alternativ.
Set i et fremtidigt perspektiv vil det være skræmmende, hvis den amerikanske
situation skulle blive virkelighed i Danmark i form af voksende affaldsmængder, stigende
markedsdominans og stadig ringere mulighed for at styre affaldsstrømmene.
Forfatter/udførende institution
Henrik Jacobsen, Reno-Sam.
Rapporten er udarbejdet med tilskud fra Rådet vedr. genanvendelse og mindre
forurenende teknologi.
ISSN nr. 0908-9195
ISBN nr.87-7810-625-7
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|