| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Renere teknologiprojekter 1997
Arbejdsrapport nr. 24, 1997
Miljøstyrelsen
Rapporten beskriver arbejdet med to uafhængige delaktiviteter i rammeprojektet
"Miljørigtig projektering". Det første omhandler miljørigtig projektering i
forbindelse med renovering af en jernbanebro. Det andet beskriver
indsamling og behandling af DSBs erfaringer med Miljørigtig Projektering på fire større
anlægsopgaver gennemført i perioden 1991 til 1996.
Kapitel 2 til 5 omfatter kun brorenoveringsaktiviteter. Der er tale om en beskrivelse
af de dokumenter, som er fremkommet som led i miljørigtig projektering. Kapitlerne kan
betragtes som selvstændige dokumenter.
Kapitel 6 omfatter erfaringer fra projektering i forbindelse med renovering af en bro.
Brorenoveringsaktiviteten er gennemført efter metodebeskrivelsen i "Håndbog i
miljørigtig projektering". I den overordnede kortlægning er de forskellige
muligheder for at sikre passagemulighederne på stedet vurderet. Dette er sket ud fra en
livscyklustankegang.
Med baggrund i den konkrete lokalisering konkluderes det, at de væsentligste
miljøpåvirkninger er knyttet til gener for naboer i form af støj, støv og lugt. Andre
påvirkninger er trafikbelastning, sundhedsskader for de arbejdere, der skal udføre
arbejdet, og endelig forurening af jord fra afrensning af blymønje på eksisterende
rækværk.
Projektets miljøpolitik er baseret på DSBs overordnede kortlægning. Der er fastlagt
miljømål for de væsentligste miljøpåvirkninger og opstillet succeskriterier for
projektet.
Der er gennemført miljøvurderinger af to alternative placeringer af arbejdspladser,
fem forskellige belægningsmaterialer og to metoder til reparation af rækværket.
Miljøvurderingerne har dannet grundlag for udarbejdelse af udbudsmaterialet. Heri er
der opstillet miljøkrav, og i tilsynsfasen har der været behov for at fastholde
entreprenøren på krav, der fremgår af udbudsmaterialet.
Problemstillingerne omkring miljøforhold har været så begrænsede, at en erfaren
miljømedarbejder forholdsvis let har kunnet overse dem. Håndbogens krav om udarbejdelse
af den overordnede kortlægning, miljøprogram og miljøplan har betydet, at arbejdet har
været forholdsvis ressourcekrævende, projektets omfang taget i betragtning.
Indsatsen omkring udarbejdelse af miljøvurderinger vurderes derimod til at være
relevant i den forstand, at miljøvurderingerne har forbedret bygherrens
beslutningsgrundlag. Det er således bygherrens opfattelse, at miljøvurderingerne sammen
med miljøkrav i udbudsmaterialet har været til gavn for miljøet.
Renoveringsaktiviteten omkring jernbanebroen må betragtes som en succes i relation til
de opstillede miljømål. Der er ikke indkommet klager fra hverken naboer eller
myndigheder.
Kapitel 7 indeholder respons til Håndbog i Miljørigtig projektering. Responsen er
fremkommet ud fra DSBs erfaringer fra fire større anlægsprojekter og er bygget op over
ni udvalgte temaer:
 | Kommentarer til håndbogens opbygning. |
 | Miljørigtig projektering af anlægsprojekter |
 | Indsatsen i forhold til projekternes omfang. |
 | Organisering af miljøarbejdet. |
 | Realisering af miljømål. |
 | Checklister målrettet anlægsprojekter. |
 | Miljøplanen. |
 | Bygherrerollen. |
 | Arbejdsmiljø. |
Responsen bekræfter håndbogens principper om, at projekteringen gennem hele
projekt-forløbet skal udføres i tæt samarbejde mellem de projekterende og
miljøfagmedarbejdere.
DSBs erfaringer viser, at der i anlægsopgaver ofte er behov for en bredere fortolkning
af miljøpåvirkninger end den, håndbogen i den nuværende form lægger op til.
DSB peger på, at håndbogen er rettet mod byggeprojekter. Særlige afsnit om
anlægsprojekter eller evt. et selvstændigt hæfte ville forbedre mulighederne for at
gennemføre miljørigtig projektering på anlægsprojekter.
Der peges i responsen på, at det er vigtigt, at alle anlægsprojekter underkastes en
miljøscreening, som danner grundlag for fastsættelse af hvilket detaljeringsniveau, der
skal arbejdes med miljørigtig projektering på. DSB ser en risiko for, at håndbogens
intentioner ikke opfyldes i mindre projekter, hvis ikke den projekterende tilpasser
håndbogens metodebeskrivelse og afvejer detaljeringsniveau i forhold til den aktuelle
opgave.
DSB peger på betydningen af, at miljøfunktionen i en projektorganisation er synlig og
organiseret, så det klart fremgår, at den har tværfaglig karakter.
Erfaringerne har vist, at målet med miljørigtig projektering først er nået, når
projekterne er udført i overensstemmelse med de opstillede miljømål. Det er nødvendigt
at følge de intentioner op, som den projekterende har haft, både i udbudsmateriale og
ved tilsyn.
Håndbogens behandling af emnet "Miljøplan" er ikke tilstrækkelig. Den
hjælp, projekterende kan hente i håndbogen, når der skal udarbejdes en miljøplan, bør
derfor udbygges.
DSB peger på, at håndbogen især henvender sig til den projekterende. Et afsnit til
bygherren, om de forventninger den projekterende har til bygherren, ville være gavnligt.
Endelig peger DSB på, at også arbejdsmiljø skal have en meget central placering i
projekteringen. Ved projekteringen må man erkende, at håndtering af miljø- og
arbejdsmiljøhensyn ikke kan håndteres ens. Der kan være behov for at indgå i åben
dialog om eventuelle konfliktområder mellem de to områder.
Forfatter/udførende institution
COWI.
Rapporten er udarbejdet med tilskud fra Rådet vedrørende genanvendelse og mindre
forurenende teknologi.
ISSN nr. 0908-9195
ISBN nr. 87-7810-765-2
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |