| Forside | | Indhold | | Forrige | |
Næste |
Grønne job i Danmark
3. Indledning
Den Grønne Jobpulje 1997-2000 har haft til formål at forbedre miljøet ved at skabe
nye arbejdspladser med et betydeligt miljø- og ressourcemæssigt indhold og sigte,
herunder job inden for naturområdet.
Den Grønne Jobpulje blev etableret med baggrund i lov nr. 434 af 10. juni 1997 om
pulje til grøn beskæftigelse. Ifølge loven skal puljens bestyrelse sikre, at der sker
en evaluering af Den Grønne Jobpulje.
Center for Alternativ Samfundsanalyse (CASA) er på baggrund af et offentligt udbud i
foråret 1998 blev bedt om at gennemføre evalueringen af Den Grønne Jobpulje.
3.1 Den Grønne Jobpulje
Formålet med Den Grønne Jobpulje 1997-2000 var at "forbedre miljøet ved fremme
af skabelse af nye arbejdspladser inden for miljøområdet" (§1). Lovens §2
bestemte, "at puljen kunne give tilskud til konkrete miljøinitiativer i lokalt regi
bl.a. inden for områderne byøkologi, trafik, vedvarende energi, energibesparelser,
vandbesparelser, kloakrenovering, genanvendelse, økologiske fødevarer og
naturgenopretning. Der kunne endvidere gives tilskud til udviklingsprojekter, rådgivning,
information, kompetenceopbygning og koordinerende funktioner samt til aktiviteter, som
indgik i en amtskommunes eller en kommunes bidrag til en udvikling, der kunne nedsætte
forureningsniveauet og mindske ressourceforbruget".
I programbeskrivelsen for Den Grønne Jobpulje (Årsberetningen, 1997) var formålet
med jobpuljen beskrevet som: "At forbedre miljøet ved at skabe nye arbejdspladser
med et betydeligt miljø- og ressourcemæssigt indhold og sigte, herunder job inden for
naturområdet. Puljen tilsigter primært at skabe varige arbejdspladser, men i særlige
tilfælde vil der kunne ydes tilskud til projekter, hvor der kun skabes midlertidige
arbejdspladser - herunder puljejob - hvis den miljø- og naturmæssige effekt vurderes at
være høj".
Som supplerende mål har Den Grønne Jobpulje haft:
 | at skabe basis for flere permanente, grønne arbejdspladser, |
 | at bidrage til, at vigtige miljø- og naturpolitiske opgaver bliver løst via tilførsel
af supplerende arbejdskraft, |
 | at reducere den direkte og indirekte miljøbelastning fra virksomheder, institutioner,
boligområder og husholdninger, |
 | at understøtte og skabe nye lokale og regionale initiativer på det grønne område, |
 | at fremme naturindholdet og kulturmiljøet i lokalområder og forbedre befolkningens
adgang hertil samt at beskytte og forbedre kultur- og bymiljøet, |
 | at understøtte realiseringen af miljø-, natur- og energipolitiske initiativer på
nationalt og regionalt niveau. |
Programbeskrivelsen for Den Grønne Jobpulje 1999 fastslog i øvrigt, at formålet med
Den Grønne Jobpulje var at inspirere til i øget omfang at medtænke
beskæftigelseselementet i grønne aktiviteter og omvendt at medtænke miljø og natur i
beskæftigelsesaktiviteter.
Lovens bestemmelser blev udmøntet i bekendtgørelse nr. 693 og nr. 694 af 27. august
1997, som fastsatte de væsentligste regler for puljens virksomhed og forretningsordenen
for bestyrelsen for Den Grønne Jobpulje.
Bestyrelsen består af 3 medlemmer, der er udpeget af miljø- og energiministeren for
to år ad gangen. Bestyrelsen har været den samme i hele perioden 1997-2000. Bestyrelsens
medlemmer er:
 | Direktør for Teknik- og miljøområdet i Nordjyllands Amt, tidligere MFer og
gruppeformand for SFs folketingsgruppe Jes Lunde (formand) |
 | Næstformand i SiD, Specialarbejderforbundet i Danmark Steen Andersen |
 | Folkeskolelærer og viceborgmester i Vordingborg Kommune Vibeke Grønbæk. |
Bestyrelsen har udarbejdet en programbeskrivelse, som mere detaljeret beskriver typer
af projekter, mål, succeskriterier og en evalueringsplan. Endvidere har bestyrelsen hvert
år udarbejdet en vejledning til ansøgere.
På finansloven blev der i 1997 afsat 125 millioner kroner til Den Grønne Jobpulje i
1997 og 60 millioner for hvert af de følgende år til og med år 2000. Alt i alt en
jobpulje på 305 millioner kroner.
Puljens sekretariat har været Det Grønne Sekretariat i Miljøstyrelsen, som også er
ansvarlig for administrationen af Den Grønne Fond.
§5, stk. 4 i lov om pulje til grøn beskæftigelse bestemte, at "Bestyrelsen
kan afsætte delpuljer til særlige grupper af projekter og delegere
beslutningskompetencen til andre kompetente organer for disse delpuljer, herunder til
private organisationer m.v.
" Den Grønne Jobpulje har udnyttet denne
mulighed ved at afsætte en delpulje til tilskudspuljen Grøn Aktivering under det
Regionale Arbejdsmarkedsråd i AF i Vejle-regionen. Grøn Aktivering har til formål at
støtte projekter, der tilgodeser såvel beskæftigelses- som miljømæssige hensyn. I
perioden 1997-2000 har Den Grønne Jobpulje bevilget knap 16 millioner til Grøn
Aktivering. Langt hovedparten af ansøgere fra Vejle Amt er derfor henvist af Den Grønne
Jobpulje til Grøn Aktivering.
Den Grønne Jobpulje har for hvert af årene 1997, 1998, 1999 og 2000 udarbejdet en
vejledning om jobpuljen med angivelse af:
 | Hvad man kan søge støtte til |
 | Hvem der kan søge støtte |
 | Hvad der lægges vægt på |
 | Hvad puljen ikke støtter |
 | Hvad en ansøgning skal indeholde |
Den Grønne Jobpulje har foruden den brede tilgang til miljø- og
beskæftigelsesprojekterne haft forskellige fokusområder igennem de 4 år.
Nøgleindsatsen og de særlige indsatsområder for de enkelte år har været:
1997: |
Opstart af jobpuljen. Særligt mange miljøstyringsprojekter.
|
1998: |
Fra ren behandling af ansøgninger til aktive initiativer for
indsatser, fx fokus på affald med brev til affaldsselskaber, iværksættelse af
kommunekonkurrence.
|
1999: |
Ophørt med støtte til den brede mængde af
miljøstyringsprojekter. Fokus på naturforvaltning, affald (brev til boligselskaber) samt
økologisk afsætning og distribution. Iværksættelse af initiativ om øget samarbejde
mellem græsrødder og erhvervslivet - Nye partnere.
|
2000: |
Fokus på forgrønnelse af virksomheder samt sociale aspekter
ved inddragelse af grupper, der har svært ved at gøre sig gældende på arbejdsmarkedet. |
3.2 Evalueringens formål og
spørgsmål
Loven om Den Grønne Jobpulje fastlagde, at der skulle gennemføres en ekstern
evaluering, som skulle finansieres af jobpuljens midler. I bekendtgørelsen om puljen blev
det ligeledes i §4 fastslået, at der skulle ske en evaluering af puljen:
"Bestyrelsen skal sikre, at der sker en evaluering af Den Grønne Jobpulje. Senest
ved udgangen af 1999 skal der foreligge en første ekstern evalueringsrapport, og senest
ved udgangen af 2001 skal der foreligge en ekstern evaluering for den samlede hidtidige
periode.
Stk. 2. I evalueringen skal bl.a. indgå en effektvurdering af større og for
tilskudsordningen dækkende projekter, hvor de primære evaluringskriterier er antallet af
skabte arbejdspladser og miljøeffekten vurderet i forhold til projekternes
karakter".
Evalueringen har en række formål, herunder:
 | at vurdere, om puljen lever op til sit formål - dette er først og fremmest en
vurdering af effekten: hvor mange arbejdspladser der er skabt, og hvilken miljøeffekt der
er opnået -, |
 | at vurdere, om puljen administrativt fungerer tilfredsstillende - dette er en vurdering
af måden, bestyrelsen og sekretariatet har fungeret på -, |
 | at sikre, at projekterne evaluerer sig selv og bidrager til sekretariatets løbende
erfaringsopsamling om de sandsynlige effekter af forskellige projekttyper og
administrationens funktionsmåde, |
 | at samle og dokumentere viden om, igennem hvilke mekanismer miljø og beskæftigelse kan
fremmes, og hvilke barrierer der findes herfor. |
Disse formål understøtter hinanden indbyrdes, således at sikringen af, at
projekterne gennemfører en selvevaluering, samtidigt bidrager til sekretariatets
erfaringsopsamling og leverer en væsentlig del af det materiale, der danner grundlag for
vurderingerne i evalueringen.
Ved midtvejsevalueringen var det i sagens natur kun muligt at tegne nogle strømpile
for Den Grønne Jobpuljes aktiviteter, som kunne danne grundlag for tilretning i Den
Grønne Jobpuljes (1997-2000) sidste år samt danne udgangspunkt for forlængelsen af Den
Grønne Jobpulje (2001-2004), der er vedtaget som en del af finansloven for 2001.
Her knap et år efter afslutningen af Den Grønne Jobpulje (1997-2000) er det muligt at
tegne et mere præcist billede af effekterne af jobpuljens virke. Der er dog stadig knap
40% af projekterne, som ikke er afsluttet, hvilket naturligvis særligt gælder de senest
igangsatte projekter, der har fået bevilling i år 2000.
I det følgende præsenteres de hovedemner, som evalueringen har beskæftiget sig med:
 | Puljens beskæftigelseseffekt |
 | Puljens miljøeffekt |
 | Positive og negative sideeffekter |
 | Administrationen af puljen |
 | Den samfundsmæssige betydning af puljen |
Puljens beskæftigelseseffekt
Hovedmålet med Den Grønne Jobpulje har været at bidrage til at skabe flere job. Ved
opgørelse af nye job er der foretaget en opdeling i tre slags beskæftigelse: Direkte,
indirekte og ekstern beskæftigelse.
Der er tale om direkte beskæftigelse, når ansatte er blevet lønnet direkte af
projektmidlerne. Det er relativt uproblematisk at fremskaffe data, som muliggør en
vurdering af den direkte beskæftigelseseffekt af alle projekterne. På de fleste
projekter kan det opgøres, hvem der har fået løn gennem projektet, og hvem der
fortsætter i job efter projektperioden.
Indirekte beskæftigelse betyder, at projektet har skabt større økonomisk rum til
flere medarbejdere på samme arbejdsplads. Et større økonomisk rum kunne skabes af
eksempelvis højere produktivitet, økonomiske besparelser eller bedre indtjening. Her er
der tale om en lidt mere usikker vurdering, da mange andre faktorer end projektet kan
spille ind. For eksempel vil det på en virksomhed, som har oplevet stigende
beskæftigelse, være vanskeligt at vurdere, hvorvidt det skyldes, at produkternes
miljøprofil er blevet forbedret, eller om det skyldes andre forhold, som f.eks. et
generelt ekspanderende marked.
Endelig er der tale om ekstern beskæftigelse, når projektet har haft betydning for
beskæftigelsen uden for den arbejdsplads, hvor projektet er tilknyttet. Det kan
eksempelvis være merbeskæftigelse hos underleverandører, eller at projektet har
demonstreret løsninger, som andre har taget op. Ekstern beskæftigelse kan i andre
tilfælde være den direkte effekt af projektets indsats, hvis projektet retter sig mod at
fremme grøn jobskabelse på et område eller i en region - eksempelvis grønne
virksomhedsnetværk eller projekter om grøn turisme. Vurderingen af den eksterne
beskæftigelseseffekt er den mest usikre, da den baserer sig på en række skøn.
Programmet for Den Grønne Jobpulje havde opstillet tre "succeskriterier":
 | Dokumenteret merbeskæftigelse i projekternes løbetid som en direkte konsekvens af
tilskuddet |
 | Antallet af nye, permanente job med et væsentligt indhold af miljøarbejde hos
tilskudsmodtagerne |
 | Dokumenteret kompetenceløft hos den involverede personkreds, herunder dokumentation af
ansættelse med grønt arbejde eller tilsvarende relevant beskæftigelse efter projektets
udløb. |
Vurdering af miljøeffekter
Det andet hovedformål for jobpuljen har været at forbedre miljøet. Puljens
miljøeffekter er vurderet udfra:
 | Den direkte effekt af de støttede projekters miljørettede aktiviteter |
 | De langvarige miljøeffekter af de støttede projekter |
 | De indirekte miljøeffekter af de støttede projekter |
Den direkte effekt af projektets miljørettede aktiviteter afhænger af projektets
type. For et miljøstyringsprojekt er den direkte effekt, at ressourceforbruget til og
emissionerne fra virksomhedens produktion er mindsket, mens den direkte effekt af fx et
netværk er, at en målgruppe har fået større viden og eventuelt har ændret holdninger
og adfærd. Også den langvarige miljøeffekt opnås ad forskellige veje:
Netværksprojektet kan føre til holdningsændringer, der leder til andre mindre
miljøbelastende livsstile, mens miljøstyringsprojektet kan føre til, at miljøvenlige
produkter udkonkurrerer mindre miljøvenlige produkter.
På grund af de meget forskellige miljøeffekter i projekterne kan man ikke summe op
til et samlet resultat for puljen. Endvidere er det relativt sparsomt med kvantitativt
sammenligningsgrundlag, da vurderinger af "hvor meget miljø man får for
pengene" her ligesom inden for andre støtteordninger og inden for den almindelige
miljøregulering er sjældne.
Sideeffekter
Ud over effekterne i forhold til puljens hovedmål er puljens positive og negative
sideeffekter blevet undersøgt. Her tænkes særligt på, hvem der er kommet i arbejde, og
om der har været kompetenceudvikling m.m.
Positive sideeffekter i forhold til beskæftigelse er fx, når de skabte job opleves
som meningsfyldte af de beskæftigede på grund af jobbenes bidrag til at forbedre
miljøet, eller at jobbene gav et generelt kompetenceløft.
En sideeffekt på miljøområdet kunne også være, at et miljøstyringsprojekt
medførte holdningsændringer og livsstilsændringer hos de involverede medarbejdere.
En negativ sideeffekt af puljens aktivitet kunne fx være en forværring af flaskehalse
på arbejdsmarkedet eller konkurrenceforvridning på allerede etablerede markeder.
I forbindelse med midtvejsevalueringen indgik en særlig analyse af de
erhvervsøkonomiske konsekvenser. Her var fx nogle af de positive sideeffekter øgede
innovative aktiviteter, udvikling af nye produkter og organisationsformer eller udvikling
af nye markeder. De erhvervsøkonomiske konsekvenser er ikke gentaget her, men der
henvises til rapporten fra midtvejsevalueringen.
Puljens funktionsmåde
Vurderingen af puljens måde at fungere på er opdelt i en række underopgaver:
 | Er puljens bevillingspraksis i overensstemmelse med de regler, som bestyrelsen selv har
fastsat, og med bekendtgørelserne og lovgivningen om Den Grønne Jobpulje? |
 | Har potentielle brugere af puljen haft kendskab til puljen? |
 | Hvorledes oplever ansøgere og tilskudsmodtagere puljens administrationspraksis? |
 | Er puljens bevillingspraksis optimal i forhold til den sandsynlige effekt af de
forskellige typer af projekter? |
I programbeskrivelsen var succeskriterierne for jobpuljens administration:
 | at der etableres et effektivt samarbejde med andre tilskudsordninger samt etableres et
aktivt samarbejde med de ansvarlige for tilskud til uddannelse og træning samt generelle
jobskabelsesordninger (dette var primært en del af midtvejsevalueringen), |
 | at mindst 90% af alle sager i 1997 kan ekspederes inden for den fastlagte
sagsbehandlingstid, |
 | at mindst 80% af alle ansøgere er tilfredse med sagernes administrative behandling. |
Den samfundsmæssige betydning af puljen
Den Grønne Jobpulje kan ikke ses adskilt fra det omgivende samfund. Derfor er puljens
aktivitet også vurderet i forhold til den generelle udvikling på miljøområdet og
arbejdsmarkedet: Opfylder puljen et reelt behov på en god måde, eller har omgivelserne
ændret sig så meget, at der har været behov for en justering af puljens sigte?
3.3 Læsevejledning for
evalueringen
Dette afsnit giver en kort introduktion til evalueringens kapitler og analyser.
Den samlede konklusion af evalueringen af Den Grønne Jobpulje findes i kapitel 4:
Konklusioner og anbefalinger.
Den Grønne Jobpuljes projekter beskrives overordnet i kapitel 5. Her behandles
spørgsmål som fx: Hvordan er den geografiske fordeling af tilskuddene? Hvilke typer af
projekter har modtaget tilskud? Hvad er projektstatus? Hvordan er projekterne
typologiseret? Hvilke særlige indsatsområder har der været? Projekternes forløb og
fremtid.
Ny beskæftigelse er det ene vigtige formål med tilskuddene fra Den Grønne Jobpulje.
I kapitel 6 undersøges beskæftigelseseffekten af de afsluttede projekter, og hvem det
er, der får beskæftigelse via projekterne.
I kapitel 7 er der gennemført en økonomisk beregning af prisen for de nye job, som
skabes med indsatsen fra Den Grønne Jobpulje. Der er desuden en sammenligning med
"jobprisen" i andre ordninger.
Et bedre miljø er det andet vigtige formål med tilskuddene. I kapitel 8 analyseres
miljøeffekten af de afsluttede projekter og af de projekter, som evalueringsgruppen har
besøgt. Derudover er der en vurdering af betydningen af grøn teknologiudvikling i
virksomhedsprojekterne.
I kapitel 9 behandles spørgsmålene om kompetencer og kompetenceudvikling. Svarede
deltagernes færdigheder til de kvalifikationer, som var nødvendige for at løse
projekterne, og har deltagerne fået nye kompetencer gennem deltagelsen i projekterne.
I kapitel 10 diskuteres den samfundsmæssige betydning af Den Grønne Jobpulje. Hvordan
har arbejdsmarkedet udviklet sig, og har jobpuljen haft tilstrækkeligt kendskab og
samarbejde med andre relevante miljøpuljer og miljøinitiativer?
Information om projektresultater eller gode ideer til grøn beskæftigelse kan bl.a.
betyde, at Den Grønne Jobpuljes projekter trækker mere med sig i form af
miljøforbedringer og merbeskæftigelse. Indsatsen for spredning og information af
resultater analyseres i kapitel 11.
Administrationen af Den Grønne Jobpulje er undersøgt, og kapitel 12 giver bl.a. et
indblik i sagsbehandling, bestyrelsens prioriteringer, ansøgernes tilfredshed og et
overblik over de begrundelser, som bruges ved afslag til projektansøgninger.
Metoden bag indhentning af oplysninger og data til evalueringen af Den Grønne Jobpulje
beskrives i kapitel 13.
Endelig er der i bilaget en litteratur- og en interviewliste.
| Forside | | Indhold | | Forrige | |
Næste | | Top
| |