
Fig. 4.2
Beviliget beløb fordelt på modtagertype
Den væsentligste motivation for at søge tilskud har været et ønske om at styrke
konkurrenceevnen eller at gøre en indsats for at formidle eller demonstrere miljørigtige
løsninger.
Ved afslutningen af projekterne forventer ca. 80% af de projektansvarlige, at
aktiviteterne fortsætter efter ophør af støtten fra Den Grønne Jobpulje. Dette
bekræftes ved kontakt til projekterne mellem ½-3 år efter støtten er ophørt. Her
viser det sig, at et sted mellem ca. 80-90% af projekterne har fortsat deres aktiviteter.
Knap halvdelen har intensiveret deres miljøaktiviteter efter ophør af støtten.
I forbindelse med kontakten efter ophør af støtten fra jobpuljens viser det sig, at
ingen af projekterne inden for typen "nye virksomheder og produkter" (14
projekter) er ophørt. Erfaringerne fra Erhvervsfremme Styrelsen siger, at 75% af
nyetablerede virksomheder vil overleve efter 2 år, mens andelen kun er på 64% efter 3
år. Det tyder på, at de nye virksomheder, som er startet med støtte fra Den Grønne
Jobpulje, klarer sig mindst lige så godt som andre nystartede virksomheder.
4.1 Beskæftigelseseffekt
Det må indledningsvis bemærkes, at det er behæftet med en vis usikkerhed at vurdere
den samlede beskæftigelseseffekt af Den Grønne Jobpulje. Beregningerne baserer sig på
data fra de 316 projekter, som er afsluttet og afrapporteret samt data fra kontakt til 125
projekter ½-3 år efter projekternes afslutning. Udfra disse data er der beregnet den
samlede beskæftigelseseffekt fra hele jobpuljens virke.
Beskæftigelseseffekten er opgjort som beskæftigelse i projektperioden og som varig
beskæftigelse, dvs. ½ år efter ophør af støtten fra Den Grønne Jobpulje.
Der er i alle beregninger foretaget et minimumsskøn udfra de tilstedeværende data.
Jobskabelsen i projektperioden
Støtten fra Den Grønne Jobpulje har i de 316 afsluttede projekter i gennemsnit skabt
ca. 1,6 job pr. projekt ved direkte beskæftigelse i projekterne (505 fuldtidsstillinger).
Herudover har støtten i en del tilfælde givet anledning til yderligere ansættelser i
virksomheden eller organisationen. Således har de projektansvarlige i gennemsnit angivet,
at der er skabt yderligere ca. 0,6 job under projektets forløb i indirekte beskæftigelse
i virksomheden eller organisationen (203 fuldtidsstillinger). Samlet set har jobpuljens
støtte medvirket til en jobskabelse på ca. 2,2 job pr. projekt (708 fuldtidsstillinger).
Hvis det antages, at det er et gennemsnitstal for alle jobpuljens bevilligede projekter
1997-2000 (574 projekter), svarer det til en positiv beskæftigelseseffekt på ca. 1.285
stillinger over en 4 årig periode.
Varige job efter støttens ophør
Spørgsmålet er dernæst, hvor mange af de 1.285 stillinger der kan forventes at være
varige. Projektlederne forventer ved afslutningen af projekterne, at der i gennemsnit
fastholdes ca. 1,6 job pr. projekt, som varig job - i alt 517 fuldtidsstillinger i de 316
afsluttede projekter. Hvis forventningerne holder for alle jobpuljens projekter, vil det
samlede resultatet blive, at jobpuljen skaber omkring 940 varige job som direkte følge af
de støttede projekter.
Om alle de varige job kan karakteriseres som grønne job, kan ikke aflæses af
denne undersøgelse. De ansatte kan fx helt eller delvis overgå til at beskæftige sig
med generel kvalitetskontrol i stedet for miljøarbejde. Men sandsynligheden taler for, at
også miljøeffekten er længerevarende, fordi 80% af projektlederne har svaret, at
miljøaktiviteterne, som projekterne har igangsat, vil fortsætte efter projektets
afslutning.
Projektledernes forventninger ved afrapporteringen bekræftes af undersøgelsen af de
projekter, der ikke længere modtager støtte. Her viser det sig, at ca. 80-90% af
projekterne overlever. I "overlevelsesundersøgelsen" er 102 projekter
interviewet efter at have været uden støtte fra jobpuljen i mellem et halvt og 3 år.
Undersøgelsen viser, at der er kommet 2,0 varige job ud af hvert projekt, som har
indgået i undersøgelsen. Tallet er et gennemsnit og inkluderer også de projekter, der
ikke overlevede, og de projekter der har oplevet nedgang i antallet af ansatte. Hvis
antallet af varige job skønnes ud fra tendenserne fra
"overlevelsesundersøgelsen", vil det samlede antal støttede projekter (574
projekter) medføre ca. 1.150 varige job som resultat af jobpuljens første 4 år.
Hvis gennemsnittet i stedet beregnes udfra det samlede antal på 125, som det blev
forsøgt at få tal fra ved "overlevelsesundersøgelsen", giver det en varig
beskæftigelseseffekt på 1,6 job pr. projekt. Dette svarer helt til de forventninger, som
de projektansvarlige har ved afslutningen af deres projekter.
Det kan på baggrund af de gennemførte analyser og beregninger konkluderes, at Den
Grønne Jobpuljes (1997-2000) indsats vil medføre en jobskabelse i størrelsesordenen
1.000 nye varige fuldtidsstillinger.
Den eksterne beskæftigelseseffekt
Den eksterne beskæftigelseseffekt er den afledte effekt på andre arbejdspladser, fx
hos underleverandører. CASAs oplevelse er, at projektlederne har haft vanskeligt ved at
vurdere denne effekt eksakt. Ved interview med de projektansvarlige har de ofte peget på
usikkerhederne ved at svare eksakt på dette spørgsmål, og hvis de svarer, er der tale
om skøn. På grund af disse usikkerheder har CASA valgt ikke at medregne den eksterne
beskæftigelse i beregningerne af det samlede antal nye job. Det er dog vigtigt at
bemærke, at der her befinder sig en positiv jobskabelse, som ikke er talt med i
regnskabet.
En række af jobpuljens projekter fx inden for den kategori, der er betegnet som
"viden og netværk", har netop haft det som formål at skabe eksterne job. De
kvalitative undersøgelse viser, at det i flere tilfælde er lykkedes, og derfor er der
ingen tvivl om, at der er en beskæftigelseseffekt på andre arbejdspladser.
Vurdering af beskæftigelseseffekten
Samlet set vurderes beskæftigelseseffekten at være tilfredsstillende for jobpuljen.
Både selvevalueringer og overlevelsesanalysen viser, at der er skabt i størrelsesordenen
1.000 nye varige job med de 265 millioner kroner, som jobpuljen har givet i tilskud.
De kvalitative interview med projektdeltagerne viser, at mange deltagere er ildsjæle
og oplever de støttede initiativer som meningsfuld beskæftigelse. Det betyder, at der er
overskud til at overvinde mange af de barrierer, som projektdeltagerne møder som pionerer
inden for deres område.
Der sker ikke alene en jobskabelse i de støttede projekter. En lang række projekter
danner rammen om interessante innovationer, hvor der sker en udvikling af grønne
produkter. Dertil foregår der en kompetenceudvikling blandt deltagerne, og ikke mindst
fører projekterne miljøforbedringer med sig.
De veluddannede kommer i beskæftigelse
Ved midtvejsevalueringen var det især miljøstyringsprojekter, der var forholdsvis
billige for jobpuljen og med en god jobeffekt, som indgik i regnskabet over jobskabelse.
Nu hvor der er flere afrapporterede projekter, udgør miljøstyringsprojekterne godt 40%
af de afsluttede projekter, hvilket giver et mere nuanceret billede af den samlede
beskæftigelseseffekt fra Den Grønne Jobpulje 1997-2000.
Det er således lykkedes for jobpuljen at fastholde de positive resultater i forhold
til jobskabelsen, som der blev tegnet konturerne af ved midtvejsevalueringen.
I midtvejsevalueringen blev det påpeget af CASA, at "uddannelsespyramiden"
vendte på hovedet, da der er en overvægt af folk med mellemlange og lange uddannelser,
som er beskæftiget i jobpuljens projekter.
Billedet er rettet en anelse op ved denne afsluttende evaluering, hvilket formentlig
kan tilskrive nedtoningen af de uddannelseskrævende miljøstyringsprojekter. Men der er
stadig en overvægt af veluddannede deltagere i projekterne i forhold til
befolkningssammensætningen og i særdeleshed i forhold til uddannelsesniveauet blandt
arbejdsløse.
40% af projektdeltagerne har en lang eller mellemlang uddannelse, hvor andelen kun er
16% i befolkningen som helhed.
Ledige er ikke den primære målgruppe
Omkring 70% af deltagerne i projekterne kommer fra et andet job, heraf kommer de fleste
(5 ud af 7) fra den virksomhed/organisation/institution, hvor projektet blev gennemført.
Cirka 15% af projektdeltagerne i de støttede projekter kommer fra ledighed, og ligeledes
ca. 15% fra uddannelse, orlov eller andet. En femtedel af de ledige i projekterne har
været arbejdsløse i mere end to år.
Den Grønne Jobpulje har i den første fireårsperiode ikke haft det som sit primære
mål at få arbejdsløse i arbejde, men at skabe nye, varige ordinære job. Tanken har
været, at ved generelt at øge beskæftigelsen vil det også komme de arbejdsløse til
gode. Det antages således, at der i kraft af jobpuljens beskæftigelsesmæssige effekt er
skabt arbejde til andre i de forladte jobfunktioner.
Mens 15% af deltagerne var ledige ved opstarten af projekterne, forventer kun 3% af
deltagerne ved afslutningen af projektet at skulle ud i ledighed. Jobpuljens projekter har
dermed været gode til at fastholde de tidligere ledige på arbejdsmarkedet.
De støttede projekter fungerer dermed som døråbner ind i virksomhederne. Der skabes
både beskæftigelse i kraft af de nye projekter og gennem omplacering af deltagerne til
andre funktioner i virksomheden.
4.2 Prisen pr. job
CASA har foretaget en beregning af prisen pr. job for de nye fuldtidsstillinger, som er
skabt med tilskud fra Den Grønne Jobpulje. Prisen udgør som gennemsnit ca. 184.000
kroner for job under projektforløbene og ca. 251.000 kroner for de varige job, dvs.
antallet af fastholdte nye job ½ år efter afslutningen af projekterne.
Prisen pr. job er beregnet ud fra det samlede tilskud (130 millioner kroner, som er
udbetalt til de 316 afsluttede projekter, divideret med det samlede antal skabte job i de
afsluttede projekter henholdsvis under projektforløbene (708 job) og et halvt år efter
ophør af støtten (517). Prisen er således alene beregnet ud fra tilskuddet fra Den
Grønne Jobpulje.
Prisen afspejler ikke den totale pris for et nyt job, da ikke alle udgifter og fordele
kan medregnes. Den Grønne Jobpulje har i gennemsnit finansieret 48% af
projektomkostningerne, egenfinansieringen har været på 45%, mens 7% er betalt af andre
offentlige eller private tilskud. Ved beregning af en total jobpris skulle i princippet
alle projektomkostninger medregnes. Derfra skulle trækkes samfundsmæssige besparelser i
form af sparet dagpenge og evt. andre besparelser. Endelig skulle miljøgevinsten
prisfastsættes og indregnes.
Der er afsluttet og afrapporteret lidt over 55% af projekterne (316 af 574), men der er
kun brugt lidt under halvdelen af midlerne (130 af 265 millioner kroner). Det betyder, at
det overvejende er de lidt mindre projekter, som på nuværende tidspunkt er afsluttet.
Spørgsmålet er, om der bliver den samme beskæftigelseseffekt i de dyrere projekter, og
om jobprisen bliver dyrere eller billigere. Den endelige beskæftigelseseffekt og jobpris
kan derfor først fastlægges, når samtlige projekter er afsluttet og afrapporteret. Men
det er CASAs skøn, at de nuværende beregninger baserer sig på et repræsentativt udsnit
af jobpuljens projekter.
Jobprisen varierer
Jobprisen er ikke ens i de fem projekttyper, som der er arbejdet med i evalueringen.
Jobprisen er lavere for virksomhedsprojekterne end for andre projekttyper. Jobpriserne for
de forskellige projekttyper fremgår af tabel 4.1.
Tabel 4.1:
Jobpuljen har dog netop haft en styrke som katalysator for innovative virksomheder, der
udvikler nye grønne produkter. For mange virksomheder har jobpuljens bevilling været
udslagsgivende for, om ledelsen har turde satse på en grøn markedsstrategi. Resultaterne
med hensyn til støtte til nye virksomheder er succesfulde, da størstedelen af de
innovative virksomheders miljøinitiativer foreløbig ser ud til at overleve efter, at
støtten ophører.
De innovative grønne virksomheder peger samtidig på, at finansieringen har været den
væsentligste barriere for en grøn produktudvikling og teknologiudvikling.
Videns- og netværksprojekterne opnår deres miljøeffekt ved at formidle
viden til en målgruppe og involvere den i forskellige typer af miljørelevant aktivitet,
som senere får (dele af) målgruppen til at ændre adfærd. Der er eksempler, som viser
væsentlige miljøeffekter - også miljøeffekter, der rækker ud over selve projektet.
Videns- og netværksprojekterne har i lidt mindre grad end de øvrige projekttyper
opnået så gode miljøresultater som forventet. Årsagen er, at målet er mere
langsigtet, og miljøeffekten typisk skal opnås hos en anden målgruppe end dem, der
gennemfører projekterne.
Pilotprojekterne er projekter, der "får hul på" et
miljømæssigt problem, og som formodes på længere sigt at have en demonstrationseffekt,
der kan skabe flere job og betyde, at miljøeffekten udbredes. Projekterne viser, at der
er en lang række barrierer, som betyder forsinkelser i projekter af denne karakter. Det
kræver en stor og vedholdende indsats. Det er vanskeligt at vurdere de konkrete
miljøeffekter af et turismeprojekt, men der er foregået en væsentlig udviklings- og
formidlingsaktivitet, som på lang sigt forventes at styrke miljøindsatsen inden for
erhvervet.
Gruppen af øvrige projekter er dem, der har sværest ved at dokumentere
deres miljøeffekter. Her angiver 67% af de afsluttede projekter, at de kan dokumentere
miljøeffekterne. Dette skal sammenholdes med gennemsnittet på 86% for alle
projekttyperne. Gruppen dækker over forskelligartede projekter, hvor det er svært at
generalisere indsatsen og dermed effekten. Der er konkrete eksempler på
miljøforbedringer og på, at de involverede i projekterne fortæller, at de bliver mere
miljøopmærksomme i deres dagligdag.
4.4 Kompetenceudvikling
Evalueringen viser, at deltagerne ikke har "stået stille" i projekterne, de
ser stort set alle en udvikling i egne kompetencer. Et succeskriterium for Den Grønne
Jobpulje var, at der skal kunne dokumenteres et kompetenceløft hos den involverede
personkreds. Succeskriteriet er opfyldt, da gennemsnitligt 94% af deltagerne (samt
afløsere for projektdeltagere) mener, at de i høj eller nogen grad har fået nye
kvalifikationer gennem projektforløbet.
Projektdeltagernes kvalifikationer var ved projektstart relativt godt tilpasset deres
jobfunktion i projektet. Dem, som var ledige inden projektstart, havde de dårligst
tilpassede kvalifikationer sammenlignet med medarbejdere, der kom fra en anden
organisation eller fra den organisation, hvor projektet blev gennemført. Det skyldes, at
en større del af de ledige har skullet arbejde inden for nye områder end de deltagere,
der kom fra et andet job.
Projektlederne havde de bedst tilpassede kvalifikationer, hvilket ikke er
bemærkelsesværdigt, da de i mange tilfælde har formuleret projektet og ansøgningen bag
projektet. Dermed tager hele projektet afsæt i netop deres kvalifikationer.
Halvdelen af projektdeltagerne har deltaget i efteruddannelse, heraf har 10% deltaget
flere gange i efteruddannelse. Projektlederne er dem, der deltager mest i efteruddannelse,
og det er samtidig dem, der har de bedst tilpassede kvalifikationer.
Det er en skævhed i kompetenceudviklingen, idet 11% af de personer, der skulle arbejde
inden for nye områder, svarer, at de stort set ikke har fået nye kvalifikationer. Altså
har de deltagere, som havde de mindst tilpassede kvalifikationer, ikke fået
tilstrækkelig kompetenceudvikling. Et problem synes at være, at der ikke har været tid
eller råd til at deltage i kurser for de projektmedarbejdere, hvis kvalifikationer ikke
var tilstrækkelige.
Efteruddannelse har ikke været den eneste vej til kompetenceudvikling. En væsentlig
del af kompetenceudviklingen er sket i projekternes hverdag fx gennem netværksudvikling
og erfaringsudveksling, men det er ikke dokumenteret kvantitativt i undersøgelsen. Det er
til gengæld en sammenhæng, der bekræftes i de kvalitative undersøgelser af jobpuljens
projekter.
Sammenholdt med deltagernes uddannelsesniveau ligger lønningerne i projekter under de
gennemsnitlige indtægter i den private sektor og den offentlige sektor. Det skyldes
formentlig, at "ildsjælene" har arbejdet for lavere løn, end de burde. Gennem
de kvalitative interview med projektdeltagerne har vi indtryk af, at der i stort set alle
projekter er en meget stram økonomi, og der spares også på lønninger. Dertil er der
meget ulønnet frivilligt arbejde i en del af projekterne. Det gælder både frivilligt
arbejde, der udføres af projektdeltagere aflønnet af jobpuljen og af andre.
4.5 Jobpuljens samspil med
omverdenen
Særligt arbejdsmarkedet, men også miljøområdet har været under forandring i de
første 4 år af Den Grønne Jobpuljes virke. Spørgsmålet er, hvilken betydning det har
haft for jobpuljens virke.
Udviklingen i perioden 1997-2000 har været præget af gode konjunkturer og en god
økonomisk udvikling. Beskæftigelsen er steget med 3,4%, og antallet af arbejdsløse er
faldet med 40%.
Den registrerede arbejdsløshed er faldet fra 7,9% i 1997 til 5,4% i 2000. Dette fald i
arbejdsløshedsprocenten er tilsyneladende kommet næsten alle grupper til gode. Selv de
grupper, som har høj arbejdsløshedsprocent, har oplevet en markant nedgang, fx
indvandrerne fra mindre udviklede lande.
Et andet aspekt af arbejdsløsheden er aktivering eller deltagelse i
arbejdsmarkedspolitiske foranstaltninger. I perioden 1997-2000 har det gennemsnitlige
antal deltagere i disse foranstaltninger ligget stabilt omkring 80.000 deltagere. Men bag
denne tilsyneladende stabilitet skjuler der sig en forskydning mellem foranstaltningerne.
Der har været et fald i antallet af deltagere i støttet beskæftigelse (man har nedlagt
iværksætterordningerne og puljejob), mens der har været en stigning i antallet af
deltagere i uddannelse.
80.000 personer har årligt deltaget i forskellige arbejdsmarkedspolitiske
foranstaltninger: Støttet beskæftigelse, uddannelse og anden aktivering. Sammenlignet
med de tre typer af ordninger rummer jobpuljen elementer af dem alle tre. Der støttes
forskellige typer af jobtræningsprojekter, fx Vibegaard, der er et af Rønne Kommunes
aktiveringsprojekter. Der støttes projekter, hvor uddannelse er omdrejningspunkt, fx i
køkkenprojekter, hvor køkkenpersonalet uddannes. Der støttes nye virksomheder, og
dermed har jobpuljen også karakter af en iværksætterordning.
I jobpuljens projekter kommer 15% af deltagerne direkte fra ledighed, 15% fra
uddannelse eller orlov, mens omkring 70% kommer fra andet job. Udover den direkte
beskæftigelse i projekter støttet af jobpuljen, skabes der ledige job, når medarbejdere
forlader deres jobfunktion for at deltage i projektet. Jobpuljen har ikke prioriteret
projekter, der var målrettet ledige, men har støttet nye, varige og ordinære job.
Jobpuljen kan ikke sammenlignes direkte med andre arbejdsmarkedspolitiske
foranstaltninger i forhold til at få ledige i arbejde. Derimod har jobpuljen på flere
måder karakter af en iværksætterordning.
Arbejdsløse seniorer kommer i arbejde
Mange af de ledige, der er kommet i arbejde gennem projekterne i jobpuljen, tilhører
aldersgruppen 55-59 år. Således kommer 27% af de ledige fra denne aldersgruppe, mens 9%
af det samlede antal projektdeltagere er i den alder. Netop de 55-59 årige er den
aldersgruppe, der har den højest registrerede ledighed på arbejdsmarkedet, hvilket kan
være en forklaring på, at så mange har fundet beskæftigelse gennem jobpuljen.
Det er positivt, at seniorgruppen har fået gavn af jobpuljens midler til at komme i
beskæftigelse. Her har deres erfaring og netværk formentlig været en fordel.
Jobpuljen udfylder et hul
Mulighederne for iværksætterstøtte ophørte i 2000. Jobpuljen har på flere måder
karakter af en iværksætterordning, og den udfylder her et hul. Ca. hver tredje af de
innovative virksomheder peger i spørgeskemaundersøgelsen på, at finansieringen er den
væsentligste barriere for produktudvikling og teknologiudvikling.
Jobpuljen har som åben pulje den styrke, at midlerne ikke tildeles efter snævre
overskrifter, som "afgrænser" mulighederne. En række puljer og støttemidler
inden for miljøområdet er langt mere afgrænsede og forudsætter, at projekterne i
højere grad snævert målrettes i forhold til puljens overskrifter og prioriteringer.
Jobpuljen har derimod haft mulighed for at støtte de helhedsorienterede projekter, hvor
de af projektmagernes ideer, der er gået på tværs af sektorer, har kunnet bevares.
Den Grønne Jobpulje har befundet sig midt mellem en række andre støtteordninger på
miljøområdet, som på nogle områder har haft overlappende områder. De overlappende
områder er uundgåelige med en pulje, der ikke er snævert orienteret, men bredt
orienteret mod koblingen mellem jobskabelse og miljøforbedringer. Sekretariatet bag Den
Grønne Jobpulje har gjort en indsats for at kommunikere og koordinere med andre
ordninger. CASA er ikke stødt på projekter, der utilsigtet har fået støtte fra flere
puljer. I flere tilfælde har det været fornuftigt at støtte projekter, der også har
fået midler fra andre kasser, idet projektet derved har fået øget demonstrationseffekt
og overlevelseschancer.
Det er en central egenskab ved Den Grønne Jobpulje, at den har støttet innovative
virksomheder. Støtten er tildelt ud fra en vurdering af produktets markedsmæssige
overlevelseschancer og en vurdering af projektmagerens ihærdighed og engagement. Der er
flere eksempler på, at Den Grønne Jobpulje har været på forkant og medvirket til en
grøn erhvervsudvikling og grønne innovationer, fx inden for byggeriområdet og
solcelleområdet.
Den Grønne Jobpulje har støttet projekter, der har bidraget til, at vigtige natur og
miljøpolitiske opgaver er blevet løst ved tilførsel af supplerende arbejdskraft.
Jobpuljen har støttet projekter, som har været på forkant med generelle tiltag. For
eksempel inden for området skolemad, som fik 50 millioner på finansloven for 2001 til
forsøg med ernæringsrigtig og økologisk kost i skoler og daginstitutioner. Her har
jobpuljen givet støtte til flere skolemadsprojektet, og netop nu opsamles erfaringer fra
disse projekter til brug for de kommende madprojekter i landets øvrige kommuner.
4.6 Information og spredning
I projekterne er der anvendt ca. 9% af de samlede projektmidler på formidling af
resultater - svarende til omkring 100.000 kroner pr. projekt. Der er dog stor spredning
mellem de forskellige projekter fra ingen midler til det dyreste på over 2 millioner
kroner. Ekstern information og formidling har været et vigtigt element i stort set alle
projekterne.
Det er en generel erfaring og oplevelse, at der ofte er for lidt opmærksomhed på
formidlingsindsatsen i puljeordninger og nye initiativer. Det har jobpuljen søgt at
imødegå ved for større projekter at kræve, at der sammen med ansøgningen forelå en
informationsplan. Hvis det sammenholdes med, at næsten alle projekter har prioriteret
informationsindsatsen, kan det konstateres, at der er opmærksomhed hos både puljen og
projekterne på informations- og spredningsindsatsen. Denne evaluering kan ikke sige noget
om kvaliteten og gennemslagskraften på den information, der er sat i værk.
Jobpuljen har ydet tilskud til lokale miljøinitiativer. Prioriteringen i det lokale
viser sig ved anførsel af målgrupperne for formidlingen. Hovedparten af projekterne har
rettet deres informationsindsats mod mindre målgrupper, mens kun 12% af projekterne har
haft som mål at nå ud med informationsindsatsen til mere end 100.000 mennesker. De
mindre målgrupper - lokalt og med kunder - afspejler sig også i, at den hyppigste
kommunikationsform er personlig kontakt.
Det er karakteristisk, at projekterne bæres igennem af ildsjæle, der brænder for
deres idé, og som regel også brænder for at fortælle vidt og bredt om indsatsen. Den
Grønne Jobpulje har således fået stor kredit for den støtte, der er ydet til de mange
forskellige projekter gennem de mange niveauer og indsatser for formidling og spredning.
Halvdelen af de projektansvarlige har tilkendegivet, at tilsvarende initiativer er
igangsat af andre, efter de har været i kontakt med dem. Det må betegnes som en positiv
spredning af projekterfaringerne.
Analysen af de projekter, hvor støtten er ophørt for mellem ½-3 år, viser, at der
sker en fortsat formidling fra projekterne. Dette er ikke overraskende, da initiativerne
skal være "selvforsørgende", og de i den forbindelse er nødsaget til at gøre
omgivelserne opmærksom på deres eksistens.
De økologiske frisører er et eksempel på et projekt, der har været genstand for
diskussion i medierne. Hvad er en "økologisk frisør"? Reelt knytter begrebet
økologisk sig an til en dyrkningsmetode. Ideelt set ville det miljøfagligt set være
mere korrekt at bruge betegnelse "mindre miljø- og arbejdsmiljøbelastende
frisør". Men begreberne grøn og økologisk bruges ofte som blikfang og for at sende
et kort budskab. Frisørerne har anvendt begrebet "økologisk frisør", fordi de
i deres arbejde tager udgangspunkt i at bruge de mindst miljø- og sundhedsskadelige
stoffer. Erfaringen er, at de økologiske frisører reelt gør en forskel, både for
miljøet (spildevandet) og deres eget arbejdsmiljø.
Miljøstyringsprojekterne, pilotprojekterne og nye virksomheder og produkter viser, at
de med gode resultater kan være overbevisende eksempler for andre. Videns- og
netværksprojekter har haft som deres primære mål at inspirere andre til at arbejde for
et bedre miljø og flere grønne job. Det er lykkedes for flere af projekterne.
Endvidere anvendes CASAs evaluering af Den Grønne Jobpulje til formidling af
erfaringer fra projekterne. Udgivelsen af 7 temahæfter om erfaringer fra projekterne var
en prioritering, som CASA og Den Grønne Jobpulje foretog efter midtvejsevalueringen for
at sikre så bred information og spredning som muligt.
4.7 Administration
Den Grønne Jobpulje har gjort en stor indsats for at udbrede kendskabet til
mulighederne for tilskud. Det tyder på, at Den Grønne Jobpulje har været kendt mange
relevante steder. Jobpuljen vurderer selv, at de har været godt kendt især i miljø- og
græsrodskredse. Dette bekræftes for så vidt både af de mange ansøgninger fra disse
kredse og fra udmeldingerne fra de projektansvarlige. Til gengæld peger samspilsanalysen
på, at jobpuljen måske ikke har været helt så godt kendt i erhvervs- og
iværksætterkredse.
Den Grønne Jobpulje har bl.a. rettet henvendelse til banker (finansieringssiden) og
arbejdsmarkedsrådene (beskæftigelsessiden). Men et af problemerne er måske, om
modtagerne af henvendelserne har været tilstrækkeligt opmærksomme på at viderebringe
informationerne i deres cirkler.
Man kan altid diskutere, om jobpuljen kunne eller skulle have gjort mere for at blive
bedre kendte. Et af sekretariatets argumenter for ikke at gøre mere er, at de ikke på
noget tidspunkt har manglet ansøgninger og dermed haft problemer med at komme af med
pengene.
Bedømmelse af administrationen
Den Grønne Jobpuljes administration bedømmes af tilskudsmodtagerne som god, smidig og
ubureaukratisk. Der er således blandt tilskudsmodtagerne 94%, der er tilfredse med
behandlingen af ansøgningerne, og 81% der er tilfredse med administrationen af tilskuddet
efter bevillingen blandt de støttede projekter. Jobpuljen lever op til målet om
tilfredshed med behandlingen af ansøgninger blandt mindst 80% af ansøgerne af de
projekter, som har fået tilskud, men ikke for de projekter, som har fået afslag, hvor
kun ca. en tredjedel er tilfredse, hvilket ikke er usædvanligt.
Flere projektansvarlige, som har været interviewet i forbindelse med evalueringen, har
været glade for at godt samarbejde, som ikke har kostet kostbar tid fra det egentlige
projektformål.
Udefra set kan det måske virke, som om praksis i jobpuljen efter bevillingen af
projekterne måske har været "lidt for fleksibel". Det beror på, at fx
ændringer i projekter oftest er aftalt telefonisk og bogført sagen, uden at der
nødvendigvis har været en skriftlig bekræftelse fra enten jobpuljen til projektleder
eller omvendt.
Sekretariatet har peget på, at det har været nødvendigt at prioritere tidsforbruget
og ressourcerne, og at der i almindelighed er blevet lagt større vægt på at bedømme
ansøgningerne, før de fik tilskud end på en stram styring af projekterne. Ofte kan
ændringer undervejs gavne projekterne, da der kan opstå situationer, som var umulige at
forudsige. Sekretariatet har i så fald sikret sig, at projektet fortsat levede op til de
oprindelige miljø- og beskæftigelsesmæssige mål.
Rigsrevisionen har i to omgange i henholdsvis efteråret 2000 og januar/februar 2001
gennemgået jobpuljens administration, uden at det har givet anledning til bemærkninger.
Udvikling i bevillingspraksis
Den Grønne Jobpuljes bevillingspraksis har været under en løbende udvikling. Men
hovedtrækkene i bevillingspraksis blev fastlagt, inden det første tilskud blev bevilget.
Det vurderes, at linierne i bevillingspraksis og bestyrelsens prioriteringer har været
klare. Når der er sket skift i praksis og prioriteringer, har Den Grønne Jobpulje gjort
en indsats for at informere potentielle ansøgere - eksempelvis med indsatsen for
erhvervsaffaldskonsulenter.
Ved lovens vedtagelse skete en væsentlig forskydning af fokus fra debatten om grøn
beskæftigelse, som fandt sted før Den Grønne Jobpuljes etablering. På initiativ af
Specialarbejderforbundet i Danmark (SiD) og med støtte fra en række myndigheder
gennemførte Arbejderbevægelsens Erhvervsråd og CASA i 1994 og 1995 projektet
"Grøn Beskæftigelse". Projektet kortlagde påtrængende miljøopgaver på en
række indsatsområder og vurderede, hvor meget beskæftigelse en løsning af disse
opgaver ville give. Følgende indsatsområder blev undersøgt: Vandforsyning, kloakering,
affaldsdepoter, affald/ genanvendelse, landbrug og naturområder, byøkologi og trafik.
Det samlede investeringsbehov blev opgjort til ca. 8 milliarder kroner årligt over en
10-15 årig periode med en årlig direkte beskæftigelse på 9.400 og en årlig samlet
beskæftigelse (dvs. inklusive indirekte og afledte) på 27.700.
Ved finanslovsforhandlingerne i efteråret 1996 blev der afsat 125 millioner kroner i
1997 og 60 millioner kroner årligt i 1998-2000 til grøn beskæftigelse. Loven om grøn
beskæftigelse er tydeligt inspireret af SiD-projektet, idet seks af de syv
indsatsområder er nævnt. Dog er der kommet en formulering om, at "Der kan endvidere
ydes tilskud til udviklingsprojekter, rådgivning, information, kompetenceopbygning og
koordinerende funktioner samt til aktiviteter, som indgår i en amtskommunes eller
kommunes bidrag til udvikling, der kan nedsætte forureningsniveauet og mindske
ressourceforbruget" (§2, stk. 1 i lov om grøn beskæftigelse).
I bemærkningerne til lovforslaget står dog, at "Ordningen tilsigter fortrinsvis
skabelse af varige arbejdspladser", og "Der vil ikke blive ydet tilskud til
projekter, der har til formål, at ansøger kan leve op til myndighedskrav og lignende
beslutninger".
Det kan diskuteres, om de to krav reelt udelukker støtte til de mange
"oprydningsaktiviteter", som er foreslået i SiD-projektet om grøn
beskæftigelse. Men i bestyrelsens programbeskrivelse blev der tilføjet som standardkrav,
at "Der ydes ikke tilskud til myndigheders, institutioners eller virksomheders
varetagelse af sædvanlige drifts- eller anlægsopgaver, medmindre opgaverne gennemføres
med et særligt, nyskabende miljø- og beskæftigelseselement" (Afsnit 6,
Programbeskrivelsen for Den Grønne Jobpulje 1997).
Den Grønne Jobpulje har dermed afskåret sig fra at støtte hovedparten af de opgaver,
som var opregnet i projektet om grøn beskæftigelse, hvilket var en meget bevidst
prioritering fra bestyrelsen.
Der er ingen tvivl om, at der er mange uløste opgaver på miljøområdet - fx
kloakrenovering og affaldsdepoter, hvor der er brug for en stor indsats over en årrække
- en så stor indsats, at Den Grønne Jobpuljes midler vil være som en dråbe i havet i
forhold til opgavernes omfang. Det forekommer derfor fornuftigt, at Den Grønne Jobpulje
har valgt ikke at støtte sædvanlige driftseller anlægsopgaver.
Med en kommunekonkurrence var Den Grønne Jobpulje med til at sætte nogle tanker i
gang - også hos kommunerne i forhold til nogle af de sædvanlige opgaver eller omstilling
til at løse nogle af de sædvanlige opgaver på en ny måde. Nogle af projekterne fik
støtte til, dels selv at komme i gang og arbejde med de nye vinkler på opgaverne, dels
som demonstrationsprojekter for andre.
Man kan stille spørgsmål ved, om Den Grønne Jobpulje med tilskud til en lang række
autoophuggere helt har fulgt prioriteringen om ikke at støtte projekter, der har til
hensigt at opfylde myndighedskrav. Formelt set har de fulgt prioriteringen, men der har
gennem hele jobpuljens virke været forberedt en ny lovgivning i Miljøstyrelsen med krav
om indførelse af miljøstyring hos autoophuggere.
Tilskuddene har bidraget til, at mange autoophuggere nu er klar til at honorere de nye
krav, og det har givet gode miljø- og beskæftigelseseffekter. De autoophuggere, der har
gennemført miljøstyring, har fået virksomhedens miljøbelastninger under kontrol,
hvilket i mange tilfælde var tiltrængt.
Tilsvarende har jobpuljen i et enkelt projekt givet støtte til vask af slagger fra
affaldsforbrænding med henblik på, at man kunne opfylde kommende krav til genanvendelse
af slagger. Her var de nye regler også på vej.
Det er et generelt brugt princip i den danske miljøregulering, at man både bruger
"pisken" i form af lovgivningskrav og samtidig har en "gulerod" i form
af tilskudsordninger til omstilling. Spørgsmålet er måske, om det netop var Den Grønne
Jobpulje, som skulle støtte disse initiativer, eller de har udfyldt et hul, som måske
burde været dækket andre steder.
Ved bedømmelserne af ansøgningerne har sekretariatet trukket på mange forskellige
"eksperter" i forhold til vurdering af den miljømæssige indsats, herunder det
nyskabende i projekterne. De har således haft gode kontakter til fagkontorerne i
Miljøstyrelsen og til andre relevante ministerier.
De beskæftigelsesmæssige elementer i ansøgningerne er primært blevet bedømt udfra
projekternes egne vurderinger og udfra forventningerne til de fremtidige økonomiske
forhold. Det kan vække nogen undren, at jobpuljen ikke har trukket på generel
"eksperthjælp" til bedømmelserne af beskæftigelsen og de økonomiske forhold,
men valgt konkrete parter til bedømmelsen afhængig af projekterne. Sekretariatet
oplyser, at de har indhentet vurderinger fra fx brancheorganisationer til bedømmelse af
projekternes innovative værdi og overlevelse. Sekretariatet har lagt vægt på denne
vurdering, som primært beror på en bedømmelse af afsætningsmuligheder og ansøgernes
evne til at "drive" projektet.
Når sekretariatet ikke har haft så tætte kontakter til arbejdsmarkedssiden, så
skyldes det også en vurdering af, at sekretariatet ikke har haft en politisk rolle. De
har administreret den pulje, som var fastlagt ved lovgivningen, men de har ikke specielt
arbejdet for, at grønne job skulle kobles anderledes sammen med fx indsatsen i
Arbejdsmarkedsstyrelsen eller arbejdsmarkedsrådene, udover de puljebevillinger, der er
givet til Vejle Amt.
Til gengæld må man sige, at Den Grønne Jobpulje har formået at sætte en lang
række meget spændende og udviklende projekter i gang. Kun 7% af projekterne har indtil
videre måtte opgives enten, fordi de aldrig kom i gang eller, fordi de alligevel ikke
havde mulighed for at gennemføre projektet.
Jobpuljen har i høj grad støttet projekter på forkant med udviklingen og alternative
løsningsmuligheder. Og med de mange projekter, som har fået støttet miljøarbejdet
blandt mange små virksomheder, organisationer og græsrødder, har Den Grønne Jobpulje
opfyldt et behov, hvor det ikke tidligere har været muligt at få hjælp til at realisere
de gode ideer. Det samme gælder for en række opkvalificeringsprojekter, som er
gennemført hos offentlige institutioner, hvor bl.a. køkkenpersonale er blevet uddannet
til at bruge økologiske fødevarer - også uden at maden af den grund bliver væsentligt
dyrere, og hvor en lang række skovarbejdere og vikarer er oplært til grøn skovdrift.
De projekter, der har fået støtte i Den Grønne Jobpulje adskiller sig således
væsentligt fra fx projekter, som kan opnå støtte under andre miljøordninger i fx
Energistyrelsen og Miljøstyrelsens program for renere produkter, da man her i høj grad
støtter udvikling og udredningsarbejde frem for den konkrete indsats, som jobpuljen har
støttet.
4.8 Anbefalinger
Den Grønne Jobpulje 1997-2000 har efter CASAs vurdering spillet en god og konstruktiv
rolle til fremme af både beskæftigelsen og miljøindsatsen i det danske samfund. De lidt
brede rammer, som denne pulje har haft, har betydet, at der både er sat gang i mange
tværgående og helhedsorienterede initiativer, som alle medvirker til at fremme
bæredygtig udvikling. Jobpuljen har vist sig at være en god erhvervsfremmeordning.
Jobpuljen har også samtidig vist, at indsatsen for både at fremme miljø og sociale
forhold med også at få de skæve eller tungere grupper i beskæftigelse kan lykkedes.
På den måde, som Den Grønne Jobpulje har fungeret, har samfundet fået et godt
udbytte af de knap 300 millioner kroner, som jobpuljen har kostet i de første 4 år.
Det vil være et samfundsmæssigt tab, hvis de gode erfaringer fra jobpuljens virke
ikke udnyttes og videreføres på en eller anden måde i fremtiden. CASA vil i den
sammenhæng pege på nogle af de oplagte muligheder, som det vil være naturligt at
arbejde videre med.
Udvikling af grøn iværksætterordning
Den Grønne Jobpulje har fungeret godt som en grøn erhvervsfremme- eller
iværksætterordning. Det har givet beskæftigelse både til uddannede og ledige, fx
kommer 17% af projektlederne og initiativtagerne til projekterne fra ledighed. Gennem
støtte til små innovative virksomheder er der sket en grøn produktudvikling og
erhvervsudvikling, hvilket gennem konkurrencedygtighed, eksport og vækst på sigt også
kan skabe arbejde til de tungere grupper af ledige. Således er det en fremgangmåde, der
skaber job gennem en udvikling af arbejdsmarkedet og ikke et særligt arbejdsmarked ved
siden af det sædvanlige.
En lang række af de virksomheder, jobpuljen har støttet, er virksomheder, der har
ønsket at afprøve en grøn markedsstrategi. CASA har set flere projekter, hvor miljøet
forsøgsvis kommer med som en "sidevogn", men hurtigt indtager en central
placering i virksomhedens strategi.
Tilsvarende har mange virksomheder ikke blot fået bedre styr på deres miljøindsats
gennem deres arbejde med miljøstyring, men også bedre styr på kvalitet,
ressourceforbrug samt medarbejderudvikling og -trivsel. Alt sammen til gavn for
virksomhedernes udvikling og indtjening og dermed deres muligheder for at styrke deres
position på markedet.
De nye innovative virksomheder peger på, at finansieringen er den væsentligste
barriere for produktudvikling og grøn teknologiudvikling.
Ved en "iværksætterordning" af denne karakter vil det derfor være relevant
at øge kendskabet og samarbejdet mellem fx miljø- og græsrodskredse og erhvervs og
iværksætterkredse. Det vil være givtigt både at øge kontakten til finansieringssiden
og til beskæftigelsessiden bl.a. gennem arbejdsmarkedsrådene. Men et af de hidtidige
spørgsmål er, om modtagerne af henvendelserne fra Den Grønne Jobpulje til erhvervs- og
iværksætterkredsene har været tilstrækkelig opmærksomme på at viderebringe
informationerne i deres cirkler.
Der vil, som det har været praksis i jobpuljen, være behov for en kritisk vurdering
af projekternes overlevelsesmuligheder, men også med mulighed for at give støtte til de
lidt mere risikobetonede projekter. Det er en balance mellem det sikre valg og udvikling.
Indvandrere er gode iværksættere
Der ligger en samfundsudfordring i at få flere indvandrere ud på arbejdsmarkedet.
Flere undersøgelser viser, at iværksætterordninger kan være succesfulde til at
integrere og få indvandrere i beskæftigelse.
CASA har ikke kvantitative data for den nuværende andel af indvandrere i jobpuljens
projekter, men gennem de kvalitative undersøgelser har vi fået kendskab til 2-3
indvandrerprojekter, hvoraf et kan kategoriseres som innovativ virksomhed. Det kunne være
spændende at undersøge denne dimension nærmere. Det umiddelbare indtryk er, at de
indvandrere, som har været involveret i de få projekter, som CASA har fået kendskab
til, har været meget begejstret og gået ind i opgaven med stort engagement. Det er CASA
opfattelse, at den bedste integration sker ved at engagere indvandrere i sådanne
konstruktive sammenhænge.
Støtte til et lokalområde
Gennem støtte til ressourcepersoner og -organisationer kan de mange små projekter
skabt af de lokale beboere, handlende og organisationer medvirke til et generelt løft i
et lokalområde. For eksempel har bevillinger til en række lokale miljøinitiativer på
Nørrebro understøttet bydelens grønne strategi. En strategi der har omhandlet en
bæredygtig udvikling i bred forstand og dermed haft sammenhæng til de sociale aspekter,
fx ved integration af indvandrere gennem miljøprojekterne.
Den Grønne Jobpulje har opfyldt et behov, hvor der har været skabt rum til projekter,
der opererer inden for et bredt bæredygtighedsbegreb. I de fleste andre sammenhænge er
der primært fokus på enten miljø- eller de sociale aspekter.
Små indsatser med stor samfundsbetydning
På affaldsområder er støtten til både erhvervsaffaldskonsulenter og grønne
gårdmænd eksempler på oplagte indsatser, som oftest ikke kommer i stand af sig selv.
Ved at støtte erhvervsaffaldskonsulenter hos affaldsselskaberne er rigtig mange
virksomheder blevet bedre til at sortere deres affald. Tilsvarende medvirker de grønne
gårdmænd til en øget og bedre affaldssortering fra husstandene i boligområderne. Med
den prispolitik, som eksisterer på affaldsområdet i dag, kan de grønne gårdmænd helt
eller delvis tjene sig selv hjem ved besparelser på affaldsbehandlingen. I forhold til
erhvervsaffaldskonsulenterne, er det virksomhederne, der opnår besparelserne ved
affaldsbehandlingen, mens affaldsselskaberne bærer lønomkostningerne for deres
konsulenter.
Samfundsmæssigt set opnår man ikke bare bedre affaldssortering og dermed en bedre
udnyttelse af ressourcerne. Man opnår også store samfundsmæssige økonomiske
besparelser ved at forøge levetiden for de nuværende affaldsdeponier og ved mindsket
behov for nybygning af affaldsforbrændingsanlæg.
Den Grønne Jobpulje har vist nogle muligheder for med små midler at sætte gode
initiativer i gang hos virksomhederne og borgerne, som i mange tilfælde ikke kun sætter
fokus på deres affald, men gør dem mere bevidste om forbrug generelt. Samtidig rækker
effekterne som angivet samfundsmæssigt langt videre. Det er sjældent at se en ordning,
der rummer disse samfundsmæssige brede aspekter, men det er netop utroligt vigtigt at
støtte initiativer som dette i indsatsen for en bæredygtig udvikling.
Forgrønnelse af arbejdsmarkedsindsatsen
Sammenlignet med den ordinære beskæftigelsesindsats med et budget for de regionale
arbejdsmarkedsråd på 9 milliarder kroner alene i 1999, forekommer satsen på samlet 300
millioner kroner til Den Grønne Jobpulje beskeden. Med de gode resultater in mente som er
kommet ud af satsningen med Den Grønne Jobpulje, vil det være oplagt, at der bliver
gjort en indsats for, at de mange midler, der anvendes på arbejdsmarkedsområdet, i
højere grad anvendes ud fra en bredere bæredygtighedsbetragning, således at der ikke
alene sættes fokus på økonomi og sociale løsninger - men også indtænkes miljø i de
fremtidige løsninger.
Dette vil være en målsætning som falder godt i tråd med, at virksomhederne på
både kort og lang sigt kan få de medarbejdere, der er brug for samtidig med, at
samfundet som helhed kan reducere miljøproblemerne. Grøn Aktivering i Vejle viser, at
tanken ikke er fjern, og at det kan lade sig gøre at tænke bredere.
Det kan samtidig hjælpe Danmark med at leve op til de forpligtelser, som følger af
vores tilslutning til den internationale aftale om Agenda 21 fra Rio i 1992, som
indebærer, at udviklingen i Danmark skal baseres på bæredygtighed. Bæredygtighed vil
bl.a. sige, at man på en og samme tid skal tage miljømæssige, sociale, kulturelle og
økonomiske hensyn. Den Grønne Jobpuljes fokus på nye vedvarende grønne job ligger fint
i forlængelse af disse hensyn, hvorfor det er vigtigt både at fastholde og udvide
initiativer af denne karakter.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|