| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Grønne job i Danmark
5. Den Grønne Jobpuljes projekter
Hensigten med dette kapitel er at give et overblik over, hvordan midlerne fra Den
Grønne Jobpulje er fordelt. Udtryk som tilskud og bevillinger anvendes som synonymer.
Tabeller og oversigter bygger på materiale fra Den Grønne Jobpulje samt fra CASAs
egen gennemgang af sagsmaterialet. Tabellerne inkluderer samtlige projekter bevilget i
perioden 1997 til og med udgangen af 2000.
Med et projekt menes en ansøgning om iværksættelse af et initiativ til fremme af
miljø og beskæftigelse. Mange især virksomheder opfatter ikke deres aktiviteter som et
"projekt", men mere som et udviklingsinitiativ. Ordet projekt bruges således
som en fællesbetegnelse for alle bevillinger og igangsatte aktiviteter uanset karakteren
af aktiviteten.
Tilsvarende anvendes begrebet "afsluttet projekt" for de aktiviteter, der
ikke længere får tilskud fra Den Grønne Jobpulje. Dette kan igen give anledning til
misforståelse, da langt de fleste aktiviteter fortsætter efter ophør af støtten. CASA
har dog ikke kunnet finde et andet kort og dækkende udtryk.
5.1
Ansøgninger og bevillinger fra Den Grønne Jobpulje
Interessen for Den Grønne Jobpulje har været stor. Der er behandlet 1.450
ansøgninger i perioden. Omkring 44% af ansøgningerne, i alt 619 projekter, har modtaget
tilsagn om tilskud. Der har været ansøgt projekter til en samlet værdi af over 1,2
milliarder kroner, hvilket er lidt mere end 4 gange så meget, som jobpuljen har uddelt.
Der er givet tilsagn om tilskud for i alt 281 millioner kroner til de 619 projekter.
Dertil kommer 15 millioner kroner, som er uddelegeret til Grøn Aktivering.
Tabel 5.1:
Behandlede ansøgninger og bevillinger 1997-2000
|
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
|
Antal |
Mio.kr. |
Antal |
Mio.kr. |
Antal |
Mio.kr. |
Antal |
Mio.kr. |
Ansøgninger |
261 |
249 |
510 |
460 |
253 |
235 |
366 |
269 |
Bevillinger |
123 |
55,4 |
216 |
87,7 |
115 |
56,1 |
165 |
81,8 |
Procent bevilget |
47% |
22% |
42% |
19% |
45% |
24% |
45% |
30% |
Uddelegering til Grøn Aktivering |
1 |
10 |
|
|
2 |
5 |
|
|
Gennem-
snitsbevilling |
450.794 |
405.940 |
488.232 |
495.885 |
For hele perioden er det gennemsnitlige tilskud på 454.117 kroner.
Projektstatus
Her knap et år efter afslutningen (pr. 15.11.01) af den Grønne Jobpulje (1997-2000)
er der 337 projekter, som er afsluttet. Af dem har 316 indsendt et selvevalueringsskema.
Der er 21 projekter, som er afsluttet uden aflevering af selvevalueringsskema. Der er 28
projekter, som har fået en tillægsbevilling, men som kun afrapporterer et projekt, heraf
er halvdelen afsluttet. Det betyder, at der er reelt er afsluttet ca. 350.
Der er 45 projekter, som ikke er kommet i gang, eller hvor de har opgivet projektet
undervejs. Begrundelserne har bl.a. været manglende tid, reduktion i bevillingen, så
projektet ikke kunne hænge sammen, manglende opbakning i baglandet eller mangel på
kvalificerede projektmedarbejdere. Det betyder, at der er godt 12 millioner kroner, som i
praksis ikke er anvendt inden for Den Grønne Jobpuljes virke (1997-2000).
For de 350 afsluttede projekter er der ca. 3,8 millioner af de bevilligede tilskud, som
ikke er anvendt. Hvis der korrigeres for de 45 projekter, som ikke gennemføres, og for de
øvrige ikke udnyttede bevillinger, så betyder det, at der er igangsat 574 projekter til
en samlet tilskudsramme på 265 millioner kroner, heraf er godt 60% afsluttet.
Det samlede antal projekter rummer som nævnt også projekter, der er forlænget. Det
gælder som nævnt for mindst 28 projekter. Af selvstændige projekter er der således
igangsat 546 projekter med støtte fra Den Grønne Jobpulje. Det betyder, at det
gennemsnitlige tilskud pr. projekt har været lidt større end de anførte tal i tabel
5.1.
I den samlede projektstatus skal det med, at der er 20 projekter, som ikke rigtigt er
blevet afsluttet efter planen. Sekretariatet for jobpuljen har igangsat en proces, hvor de
undersøger, om der er basis for at tilbagekalde bevillingerne og evt. forlange
forudbetalt tilskud tilbagebetalt.
Mange små virksomheder og organisationer har ikke haft mulighed for at lægge penge
ud, hvorfor de har benyttet muligheden for forskudsudbetalinger mod indsendelse af
kvartalsvise regnskaber. Det er baggrunden for, at det i nogle tilfælde kan komme på
tale at kræve udbetalt støtte tilbagebetalt.
Projekternes størrelse
I tabel 5.2 er angivet størrelsen og fordelingen af projekter, som har fået tilsagn
fra Den Grønne Jobpulje. I de efterfølgende beregninger er der som udgangspunkt regnet
ud fra de tilsagn, som jobpuljen har givet. Dette skyldes, at det er de data, som CASA har
registreret i en database over samtlige bevillinger. Det har ikke været muligt at
korrigere databasen, så de ikke gennemførte projekter eller de ikke fuldt udnyttede
bevillinger blev trukket ud.
Som det fremgår af tabel 5.1, er der en rimelig spredning på bevillingernes
størrelse i de mange projekter. Den største andel af projekterne har fået bevilling på
et tilskud mellem 200-300.000 kroner. Denne gruppe udgør 30% af de samlede bevillinger
fra Den Grønne Jobpulje. 70% af bevillingerne har været mindre end 500.000 kroner, mens
kun 5% har været over 1 million kroner. Den største bevilling er på 3,6 millioner
kroner, og der er i alt givet støtte til 18 projekter på 1,5 millioner kroner eller
derover.
Tabel 5.2:
Projektbevillingsstørrelse og fordeling
Bevillingsstørrelse i 1.000 kr. |
Antal bevillinger |
Procent |
Kumuleret procent |
0-100 |
7 |
1% |
1% |
100-200 |
60 |
10% |
11% |
200-300 |
183 |
30% |
40% |
300-400 |
108 |
17% |
58% |
400-500 |
66 |
11% |
69% |
500-750 |
98 |
16% |
84% |
750-1000 |
68 |
11% |
95% |
1000- |
29 |
5% |
100% |
Bevillinger i alt |
619 |
100% |
|
Note: Beregninger uden midlerne til Grøn Aktivering
De fleste projektbudgetter indeholder medfinansiering fra ansøger selv - eller evt.
fra andre kilder. Den Grønne Jobpulje har således været årsag til gennemførelse af
projekter for et betydeligt større beløb. For de 316 afsluttede projekter er det totale
projektbeløb for projekterne beregnet til 279 millioner kroner. Den Grønne Jobpulje har
bevilget 134 millioner kroner til projekterne, men der er reelt brugt ca. 4 millioner
kroner mindre, dvs. i alt ca. 130 millioner kroner. Det svarer til knap 47% af
projektomkostningerne. Hvis det antages, at forholdet mellem tilskud og totalt
projektbeløb er konstant, betyder det, at de samlede projektomkostninger for de 574
projekter iværksat af Den Grønne Jobpulje udgør knap 570 millioner kroner til fremme af
miljø og beskæftigelse i perioden 1997-2000.
5.2 Den geografiske
fordeling af tilskud
Den Grønne Jobpulje er en national tilskudsordning - modsat Grøn Aktivering, hvor kun
ansøgere med adresse i Vejle Amt (eller Middelfart) kan ansøge. Den geografiske
fordeling af angivet i tabel 5.3.
Fordeling af tilskuddene fordeler sig ikke jævnt ud over landet. Det kan have flere
forklaringer:
 | Større organisationer, institutioner og virksomheder, der har mulighed for at arbejde
med grøn beskæftigelse, bor ofte i de store byer |
 | Erhvervsstrukturen og befolkningssammensætningen varierer fra amt til amt |
 | Behovet for ny beskæftigelse og mulighederne for nye arbejdspladser er forskellige fra
amt til amt |
 | I nogle amter eksisterer stærkere netværk omkring miljø og virksomhedsudvikling, der
kan trække et større antal ansøgninger med sig |
 | Enkeltpersoner og private virksomheder kan have regional indflydelse på antallet af
ansøgninger. Der er eksempler på konsulentvirksomheder, der har påvirket virksomheder i
deres område til at søge tilskud. |
Tabel 5.3:
Geografisk fordeling af tilskud fra Den Grønne Jobpulje (i 1000 kroner)
Amter |
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
I alt |
Bornholm |
500 |
1.410 |
2.421 |
1.686 |
6.017 |
Frederiksborg |
2.950 |
6.966 |
2.470 |
6.031 |
18.416 |
Fyn |
3.600 |
6.912 |
4.158 |
7.858 |
22.528 |
Storkøbenhavn (1) |
21.386 |
24.351 |
16.572 |
24.040 |
86.349 |
Nordjylland |
2.210 |
8.529 |
3.838 |
10.056 |
24.633 |
Ribe |
4.103 |
2.350 |
350 |
1.350 |
8.153 |
Ringkøbing |
1.910 |
4.933 |
3.279 |
2.466 |
12.998 |
Roskilde |
1.775 |
4.049 |
1.650 |
2.071 |
9.545 |
Storstrøm |
3.000 |
3.900 |
3.148 |
4.065 |
14.113 |
Sønderjylland |
787 |
1.055 |
2.900 |
750 |
5.492 |
Vejle (2) |
14.022 |
353 |
6.369 |
3.130 |
23.874 |
Vestsjælland |
1.620 |
3.621 |
4.006 |
1.842 |
11.089 |
Viborg |
- |
4.699 |
1.976 |
494 |
7.169 |
Århus |
8.105 |
14.555 |
7.894 |
16.023 |
46.578 |
I alt |
65.968 |
87.683 |
61.481 |
81.821 |
296.952 |
Note: (1) Storkøbenhavn er beregnet som Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune
og Københavns Amt. (2) Fordeling inkl. midlerne til Grøn Aktivering
CASA har sammenholdt andelen af tilskud i de forskellige amter med andelen af den
gennemsnitlige ledighed (i 1998) og med andelen af befolkningen (pr. 1.1.1999) samt andel
af eksisterende job.
Tabel 5.4:
Geografisk fordeling af tilskud fra Den Grønne Jobpulje. Procent
Amter |
Andel af tilskud fra
Den Grønne Jobpulje |
Andel af gennemsnits-
ledigheden (1998) |
Andel af befolkningen
(1.1.1999) |
Efter andel af antal
job (1997) |
Bornholm |
2.0% |
1,2% |
0,8% |
0,7% |
Frederiksborg |
6,2% |
5,2% |
6,8% |
5,7% |
Fyns |
7,6% |
8,8% |
8,9% |
8,3% |
Storkøbenhavn (1) |
29,1% |
25,1% |
22,4% |
26,4% |
Nordjylland |
8,3% |
11,3% |
9,3% |
9,1% |
Ribe |
2,8% |
3,3% |
4,2% |
4,5% |
Ringkøbing |
4,4% |
3,8% |
5,1% |
5,5% |
Roskilde |
3,2% |
3,5% |
4,3% |
3,5% |
Storstrøm |
4,8% |
5,8% |
4,9% |
4,0% |
Sønderjylland |
1,9% |
3,8% |
4,8% |
4,6% |
Vejle (2) |
8,0% |
6,0% |
6,5% |
6,6% |
Vestsjælland |
3,7% |
5,6% |
5,5% |
4,7% |
Viborg |
2,4% |
3,4% |
4,4% |
4,5% |
Århus |
15,7% |
13,3% |
11,9% |
11,8% |
I alt |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
Basis |
297 mio. kr. |
182.721 ledige |
5.313.577
personer |
2.925.122 job |
Note: Tal for gennemsnitsledighed, befolkning og antal job er fra Statistisk Årbog
1999, Danmarks Statistik. (1) Storkøbenhavn er beregnet som Københavns Kommune,
Frederiksberg Kommune og Københavns Amt. (2) Fordeling inkl. midlerne til Grøn
Aktivering
De tætbefolkede områder i Storkøbenhavn (Københavns Amt, Københavns Kommune og
Frederiksberg Kommune) og Århus Amt har fået en stor andel af midlerne. Her er 133
millioner kroner eller ca. 45% af midlerne uddelt. Det er dog ikke så skævt set i
forhold til befolkningstallet, da knap 40% af befolkningen bor i de samme tætbefolkede
områder. Storkøbenhavn er topscorer med 29% af de bevilligede midler.
I Vejle Amt har Den Grønne Jobpulje fordelt ca. 8 millioner kroner til projekter og
uddelegeret knap 16 millioner kroner inkl. administration til Grøn Aktivering. Som det
fremgår af ovenstående tabel er sammenlagt knap 24 millioner kroner fordelt i Vejle Amt.
Befolkningsandelen er på 6,5%, så set i relation til hele jobpuljens samlede uddeling
på knap 297 millioner kroner er bevillingsandelen på 8%, hvilket er lidt større end
befolkningsandelen.
Sønderjyllands Amt, Nordjyllands Amt, Viborg Amt, Vestsjællands Amt og Storstrøms
Amt har tilsammen modtaget ca. 21% af bevillingerne. Her bor omkring 30% af befolkningen,
men bevillingerne passer meget godt med ledighedsgraden, der samlet er på godt 21%. Dog
skiller Nordjyllands Amt sig ud. Her er forholdsvis mange ledige i forhold til
bevillingernes samlede størrelse.
5.3 Hvem har
fået tilskud fra Den Grønne Jobpulje?
§2, stk. 3 i lov om pulje til grøn beskæftigelse bestemmer, at tilskud kan ydes til
foreninger, organisationer, offentlige myndigheder, virksomheder og enkeltpersoner.
Tilskudsordningen er underlagt EUs de-minimisregler. Reglerne betyder, at EU fastsætter
en maksimumsgrænse for tilskud til private virksomheder, fordi tilskuddene påvirker
samhandlen og konkurrencen mellem medlemslandenes virksomheder. I praksis betyder det, at
en privat virksomhed sammenlagt må modtage maksimalt 750.000 kroner i direkte
statstilskud over en 3-årig periode fra ordninger, der er underlagt de-minimis regler.
Desuden betyder EU-lovgivningen, at der ikke kan ydes tilskud til transport-, landbrugs-
og fiskerisektorerne samt stål-, skibsbygnings- og kulindustrien.
Private virksomheder har fået halvdelen
Private virksomheder har i perioden 1997-2000 modtaget 138 millioner kroner svarende
til knap halvdelen af de 281 millioner, der er givet i tilskud. De private virksomheder
har fået tilsagn til 375 ud af de 619 projekter, hvilket svarer til godt 60% af de
bevilgede projekter. I forhold til den beløbsmæssige fordeling har de private
virksomheder fået 50% af tilskudskronerne. De har dermed i gennemsnit modtaget et tilskud
på 368.079 kroner.
En meget stor andel af projekterne i de private virksomheder har især i de første år
været projekter om indførelse af miljøstyring/miljøledelse på virksomhederne. I alt
udgør miljøstyringsprojekterne knap halvdelen af de bevilligede projekter i private
virksomheder.
Før Den Grønne Jobpulje blev oprettet, administrerede Miljøstyrelsens kontor for
renere produkter "Program for spørgsmål om miljø og arbejdsmiljø i mindre
virksomheder" (kaldet "det lille program"). Programmet gav tilskud
til virksomhederne på omkring 400.000 kroner til miljøstyring under forudsætning af, at
der blev ansat en ny medarbejder i virksomheden. Programmet var en succes, men løb tør
for penge i slutningen af 1996. Da Den Grønne Jobpulje startede i efteråret 1997, havde
Miljøstyrelsen 73 ansøgninger fra private virksomheder, der søgte tilskud under det
lille program.
Ansøgningerne blev oversendt til Den Grønne Jobpulje, som besluttede at yde tilskud
til denne type ansøgninger, fordi der var gode resultater både miljø- og
beskæftigelsesmæssigt med denne type projekter. Tilskuddet fra Den Grønne Jobpulje har
dog typisk været på 150.000-250.000 kroner pr. miljøstyringsprojekt frem for 400.000
kroner som under det lille program.
I 1997 var 79 ud af 91 virksomhedsprojekter af denne type. I 1998 gav jobpuljen tilskud
til miljøstyringsprojekter til 108 virksomheder. Der indkom 128 ansøgninger, som alle
blev individuelt vurderet. (Årsberetning 1998, Den Grønne Jobpulje). De fleste
ansøgninger blev behandlet med bistand fra konsulent Hanne Eriksen, som i
Miljøstyrelsens kontor for renere teknologi og produkter var ansvarlig for
administrationen af det lille program.
Den Grønne Jobpulje har i 1999 indstillet støtten til almindelige
miljøstyringsprojekter i virksomheder. I stedet satser bestyrelsen for Den Grønne
Jobpulje mere på projekter fra virksomheder med mere markant nytænkning (Årsberetning
1998, Den Grønne Jobpulje). I 1999 begyndte Miljøstyrelsens
"Kompetenceudviklingsprogram", og her har de private virksomheder fortsat haft
mulighed for tilskud til almindelige miljøstyringsprojekter.
Effekten af den ændrede bevillingspraksis kan spores i tallene. Hvor de private
virksomheder i 1997 og 1998 stod for over 70% af projekterne, har virksomhederne i 1999
fået tilskud til 37% af projekterne, mens andelen af projekter til private virksomheder
er steget igen det sidste år til 53%. Det samme gælder midlerne. Hvor de private
virksomheder i 1997 fik 50% og i 1998 fik 60% af de uddelte midler, har de i 1999 modtaget
30% af bevillingerne mod 48% i 2000.
Tabel 5.5:
Tilskud fra Den Grønne Jobpulje fordelt på modtagertype
|
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
Total |
|
Antal |
22 |
33 |
48 |
35 |
138 |
Total (kr.) |
21.270.600 |
21.296.915 |
23.267.516 |
19.334.082 |
85.169.113 |
Gennemsnit (kr.) |
966.845 |
645.361 |
484.740 |
552.402 |
617.167 |
|
Antal |
10 |
30 |
24 |
42 |
106 |
Total (kr.) |
6.597.100 |
14.019.104 |
14.155.918 |
23.127.407 |
57.899.529 |
Gennemsnit (kr.) |
659.710 |
467.303 |
589.830 |
550.653 |
546.222 |
|
Antal |
91 |
153 |
43 |
88 |
375 |
Total (kr.) |
27.580.014 |
52.367.036 |
18.723.239 |
39.359.474 |
138.029.763 |
Gennemsnit (kr.) |
303.077 |
342.268 |
435.424 |
447.267 |
368.079 |
Note: Opdelingen på modtagertyper er udarbejdet på baggrund af et umiddelbart
skøn ud fra modtagerens navn. Der er afvigelser fra den gruppering, som Den Grønne
Jobpulje har rapporteret i årsberetningerne. Fordelingen er ekskl. midler til Grøn
Aktivering
Tilskudsmodtagere er kategoriseret under offentlige institutioner, når de er
finansieret eller ejet af det offentlige. Det gælder eksempelvis kommuner og amter,
bydelsrådene i Købenavn, statslige institutioner som Skov- og Naturstyrelsen,
revacentre, fælles kommunale affaldsselskaber, sygehuse eller naturskoler.
Organisationer er græsrodsforeninger og andre sammenslutninger, der ikke er
kontrolleret af offentlige myndigheder. Det gælder fx Frelsens Hærs socialtjeneste, Den
Grønne Nøgle, foreningen Det Grønne Møbel, Økologiske Igangsættere, Campingrådet,
Foreningen til Fremme af Bæredygtigt Design eller boligselskaber.
Det fremgår af tallene, at det gennemsnitlige tilskud til offentlige institutioner har
været knap det dobbelte i forhold til tilskuddene til de private virksomheder. På samme
måde har det gennemsnitlige tilskud til organisationer været ca. 1,5 gange større. Det
skyldes især det store antal miljøstyringsprojekter, der alle har modtaget mellem
150.000 kroner og 250.000 kroner. Hvis der ses bort fra disse tilskud, der især er givet
i 1997 og 1998, er der ikke væsentlige forskelle mellem de 3 typer af tilskudsmodtagere.
5.4 Hvilke typer
projekter har modtaget tilskud?
I lov om pulje til grøn beskæftigelse er der lagt vægt på, at puljen fremmer grøn
beskæftigelse inden for en række områder: Byøkologi, trafik, vedvarende energi,
energibesparelser, vandbesparelser, økologiske fødevarer og naturgenopretning.
Der præsenteres to måder at opdele eller typologisere projekterne på:
- Den Grønne Jobpuljes opdeling, som er benyttet i årsberetningerne: Byggeri,
miljøledelse, naturforvaltning, tværgående projekter, vandenergi affald, økologiske
fødevarer og øvrige projekter.
- CASAs forslag til alternativ typologisering: Miljøstyring og miljøledelse, nye
virksomheder og produkter, viden og netværk, pilotprojekter samt øvrige projekter.
Opdelingen fra årsberetningerne
Den Grønne Jobpulje har i sin opdeling af projekttyper valgt en klassisk fordeling med
udgangspunkt i tematisk eller sagsorienteret tilgang. I det følgende gives eksempler på
kategorierne. Projekternes journalnummer er nævnt i parentes.
Byggeri omfatter projekter som: "Nedbrydning af barrierer for brug af
alternative isoleringsmidler" (G374-0982), "Genanvendelse af tegl" (G374-
0962), "Seriefremstilling af bæredygtige byggeelementer til økologisk byggeri"
(G374-0457), "Økologisk byggeri på Den Økologiske Landbrugsskole og Naturskolen i
St. Vildmose" (G374-0548) eller "Bæredygtige byggematerialer i Gjern
Tømmerhandel A/S" (G374-0829). Projekterne giver en bred vifte af miljøeffekter. I
alt 46 projekter falder i denne kategori med et samlet tilskud på 24,4 millioner kroner.
Miljøledelse i virksomheder omfatter de almindelige miljøstyringsprojekter i
private virksomheder: "Miljøstyring hos xxx virksomhed" eller mere nytænkende
netværksprojekter som: "Andelsmiljømedarbejdere i små virksomheder"
(G374-0893) eller "Miljø- og energikoordinering - opstart af netværk i
erhvervsvirksomheder" (G374-0888). Projekterne omfatter typisk energi- og
vandbesparelser. Det har været den mest almindelige projekttype med 198 iværksatte
projekter til et beløb på 53,7 millioner kroner.
Naturforvaltning omfatter naturgenopretningsprojekter som
"Naturgenopretning i Rind Ådal" (G374-0511), "Øget anvendelse af heste i
skovbruget" (G374-938) eller "Mobilt fårehold på Bornholm" (G374-0877).
18 projekter har handlet om naturgenopretning. De har kostet 14,3 millioner kroner.
Tværgående projekter har en bred vifte af effekter og er eksempelvis
"Økologisk igangsætterkontor" (G374-0800), "EcoTrain Europe"
(G374-0799), "Grøn Netværk i Miljøforum Århus" (G374-0968). 85 projekter er
faldet i denne kategori, og de har fået 54,9 millioner kroner tilsammen.
Vand, energi og affald er fx erhvervsaffaldskonsulenterne, som der er givet en
række tilskud til. Af andre projekter kunne nævnes "Affaldshåndtering på
Ærø" (G374-0869) eller "Den fremtidige spildevandsafledning i områder uden
kloakering" (G374-0906). 137 projekter handler om vand, energi og affald, og de har
fået knap 67 millioner kroner tilsammen. Denne kategori er kommet godt med i 1998, 1999
og 2000 takket være en målrettet indsats for projekter om erhvervsaffaldskonsulenter og
grønne gårdmænd, som blev prioriteret som særlige fokusområder.
Økologiske fødevarer er en forholdsvis klar kategori, og Den Grønne Jobpulje
har bevilget 28 millioner kroner til i alt 53 projekter, eksempelvis "Økotrans - en
bæredygtig distributionsvirksomhed for økologiske varer" (G374-0821),
"Økologisk omstilling i daginstitutioner - et rotationsprojekt i Høje Taastrup
Kommune" eller "Økologisk barnemad på Indre Nørrebro" (G374-0183).
I tabel 5.6 er vist fordelingen mellem de forskellige typer først i antallet (a) og
derefter i forhold til, hvor mange penge jobpuljen har bevilliget (b).
Tabel 5.6 (a):
Bevillinger fordelt på typer efter lovgivningen
|
Antal bevillinger |
|
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
Total |
Byggeri |
6 |
13 |
9 |
18 |
46 |
Miljøledelse i virksomheder |
83 |
109 |
5 |
1 |
198 |
Naturforvaltning |
2 |
3 |
3 |
10 |
18 |
Trafik |
6 |
5 |
4 |
3 |
18 |
Tværgående projekter |
13 |
27 |
30 |
15 |
85 |
Vand, energi og affald |
4 |
32 |
33 |
68 |
137 |
Økologiske fødevarer |
6 |
11 |
16 |
20 |
53 |
Øvrige tilskud |
3 |
15 |
15 |
30 |
63 |
I alt |
123 |
215 |
115 |
165 |
618 |
Tabel 5.6 (b):
Bevillinger fordelt på typer efter lovgivningen
|
Bevillinger i
millioner kr. |
|
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
Total |
Byggeri |
5,1 |
7,7 |
3,1 |
8,5 |
24,4 |
Miljøledelse i virksomheder |
21,8 |
29,7 |
1,4 |
0,8 |
53,7 |
Naturforvaltning |
2,0 |
5,3 |
1,2 |
5,8 |
14,3 |
Trafik |
5,4 |
2,2 |
0,8 |
0,9 |
9,3 |
Tværgående projekter |
10,5 |
14,0 |
20,3 |
10,1 |
54,9 |
Vand, energi og affald |
4,0 |
15,9 |
16,0 |
31,0 |
66,9 |
Økologiske fødevarer |
4,2 |
7,2 |
7,8 |
8,9 |
28,1 |
Øvrige tilskud |
2,0 |
7,4 |
5,8 |
12,5 |
27,7 |
I alt |
55,0 |
89,4 |
56,4 |
78,5 |
279,3 |
Note: Fordeling af projekter på projekttype er foretaget af Den Grønne Jobpulje
(Årsberetning 1998, 1999 og 2000). Der er ikke medtaget de to store bevillinger til Grøn
Aktivering. Der er mindre afvigelser mellem Den Grønne Jobpuljes opgørelser og CASAs
opgørelser
Endelig er der gruppen af øvrige projekter, som vanskeligt lader sig placere i
ovenstående kategorier. Det er eksempelvis projekter som "Nye materialer til
formgivning af computere" (G374-0950) eller "Hemp Valley - produktudvikling af
miljøvenlige hampetekstiler" (G374-0891). I alt 63 projekter for knap 28 millioner
kroner falder i denne kategori.
Alternativ typologisering
I forbindelse med tilbuddet på evalueringsopgaven har CASA foreslået en alternativ
typologisering. Formålet med typologiseringen af projekterne har været at få
projekterne systematisk opdelt efter en mere strategisk tilgang i forhold til, hvordan de
opnår deres miljø- og beskæftigelseseffekter. Typologiseringen er nyttig, fordi
variationen af projekterne er så stor, at de vanskeligt lader sig bedømme samlet. Det
kan være meget forskellige forhold, der har indflydelse på, om et projekt bliver en
succes eller ej.
Selv om variationen mellem projekterne er stor, er der også store ligheder i den
måde, hvorpå projekterne opnår deres miljø- og beskæftigelsesmæssige resultater. Bag
projekterne ligger en formodning om, hvordan projektet med tilskud fra Den Grønne
Jobpulje kan føre til både et bedre miljø og mere beskæftigelse. Efter at have
gennemgået projekterne er der opstillet i alt fem typer projekter:
Type |
Beskrivelse af effektkæde |
Miljøstyring og
miljøledelse |
Projekterne opbygger kvalifikationer til
miljøledelse og -styring for at reducere miljøpåvirkningen fra virksomhedens egen
drift. |
Nye virksomheder og
produkter |
Projekter i virksomheder, der gennem deres
produkter reducerer miljøbelastningen. |
Viden og netværk |
Projekter, som gennem information og
dialog vil ændre adfærden for en målgruppe. |
Pilotprojekter |
Projekter, som gennem demonstrationer af
løsninger får spredt løsningen og dermed forbedrer miljøet og skaber beskæftigelse. |
Øvrige projekter |
Projekter, som ikke passer i de fire
første kategorier. |
Virkeligheden er ikke altid så skarpt opdelt, som ovenstående typologisering antyder.
Nogle projekter har flere facetter og kunne være en del af flere kategorier: Når
virksomheder arbejder i netværk for at lave miljøstyring - er det så et
miljøstyringsprojekt, eller passer det bedre i kategorien viden og netværk, eller er det
måske et pilotprojekt? Men selvom der er grænsetilfælde, har det overordnet set været
relativt uproblematisk at kategorisere samtlige projekter. Fordelingen af projekterne i
forhold til den alternative typologisering er anført i tabel 5.7.
Tabel 5.7:
Bevillinger fordelt på evalueringens typologisering
|
Antal bevillinger |
|
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
Total |
Miljøstyring |
80 |
96 |
6 |
1 |
183 |
Nye virksomheder/produkter |
11 |
55 |
32 |
65 |
163 |
Viden og netværk |
15 |
22 |
50 |
49 |
136 |
Pilotprojekter |
14 |
31 |
19 |
44 |
108 |
Øvrige |
3 |
12 |
7 |
6 |
29 |
I alt |
123 |
216 |
115 |
165 |
619 |
|
Bevillinger
i millioner kroner |
|
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
Total |
Miljøstyring |
19,8 |
21,9 |
2,0 |
0,4 |
44,1 |
Nye virksomheder/produkter |
8,4 |
29,1 |
14,6 |
30,7 |
82,8 |
Viden og netværk |
9,5 |
9,3 |
23,9 |
25,0 |
67,7 |
Pilotprojekter |
13,3 |
19,3 |
10,7 |
22,3 |
65,6 |
Øvrige |
4,4 |
8,1 |
5,0 |
3,4 |
20,9 |
I alt |
55,4 |
87,7 |
56,1 |
81,8 |
281,1 |
Note: Fordeling af projekter på projekttyper er foretaget i samarbejde med Den
Grønne Jobpulje
For de 5 projekttyper er der forskellige argumenter for, at et tilskud kan føre til et
forbedret miljø og mere beskæftigelse - ud over den beskæftigelse, der bliver ydet
tilskud til i selve projektet:
Miljøstyring kan direkte give en reduceret miljøbelastning fra virksomheden.
Indirekte kan miljøstyring have miljømæssig betydning, hvis virksomheden som følge af
projektet opnår konkurrencefordele og fortrænger produkter fra mere miljøbelastende
virksomheder. Der er beskæftigelsesmæssig effekt af projektet, når besparelser på
ressourceforbrug eller øget indtjening giver grundlag for at beholde arbejdskraften. Hvis
projektet har stor kommerciel succes, kan det give anledning til yderligere ansættelser.
Et typisk eksempel er "Projekt miljø hos Aarhus Offset A/S". Aarhus Offset
ønsker at arbejde aktivt med miljøstyring og livscyklusanalyser og ønsker at ansætte
en person som krumtap i dette arbejde. Personen forventes fastholdt i beskæftigelse efter
den 1-årige projektperiode, fordi miljøstyring kan nedbringe miljøbelastningen og øge
indtjeningen på grund af ressourcebesparelser og bedre afsætning af virksomhedens
produkter. Der er bevilget 183 (heraf 5 til offentlige institutioner, 1 til organisationer
og hele 177 til private virksomheder) projekter af denne type for i alt 44 millioner
kroner.
Nye (grønne) virksomheder og (grønne) produkter. Her er der gevinst til
miljøet, når nye grønne virksomheder etableres, eller nye grønne produkter udvikles og
markedsføres. Miljøgevinsten kan være, at genanvendelse forhindrer et affaldsproblem,
eller at et renere produkt fortrænger et miljømæssigt set ringere produkt fra markedet.
Beskæftigelseseffekten findes primært, hvis projektet får kommerciel succes. Det giver
økonomi til at fastholde ansættelser og måske udvide med flere.
163 projekter har fået 83 millioner kroner i denne kategori. Det er eksempelvis
"Pure Baby" (G374-0798), "Den Danske Solhybridbil" (G374-443),
"Produktion af økologiske delelementer" (G374-556), "Økohavens
hjemmeservice" (G374-630) eller "Grønne Amalies grøntsagsabonnement"
(G374- 0050).
Viden og netværksprojekterne giver miljøeffekt på længere sigt. Typisk
indsamler projekterne information og viden, som videreformidles til en målgruppe. På
baggrund af den ny viden ændrer målgruppen holdning og handling med en reduceret
miljøbelastning til følge. Erfaringen viser, at ny viden ikke nødvendigvis fører til
ændrede handlinger, og der skal mere end blot formidling til at skabe ændret adfærd.
Der er varig beskæftigelse i projekterne, hvis tilstrækkeligt mange finder netværkets
aktiviteter så værdifulde, at de vil betale for dem. Der er yderligere en
beskæftigelseseffekt, når eksempelvis Grønt Netværk i Ribe Amt påvirker virksomheder
til miljøstyring og produktudvikling eller påvirker offentlige institutioner til at
arbejde grønt.
Viden og netværksprojekter er fx "Tosproget grøn miljømedarbejder til
boligområderne i Albertslund" (G374-0268), "Grønt Netværk
Sønderjylland" (G374-0510), projekterne med erhvervsaffaldskonsulenter er placeret i
denne kategori, "Økologisk skoletjeneste for Vejle Amt" (G374-0063) eller
"Danmark cykler til arbejde - opbygning af nationalt kampagnesekretariat"
(G374-0217). I alt har 136 projekter modtaget knap 68 millioner kroner i tilskud fra Den
Grønne Jobpulje.
Pilotprojekterne kan gennem et tilskud pege på ændring af en miljøbelastning
og bidrage til spredning af løsningen til andre. Hvis løsningen bliver brugt af andre,
er der en miljøeffekt. Hvis ændringen spredes og bruges af andre - så det evt. bliver
normen - giver det et større eller grønnere forbrug af arbejdskraft.
Pilotprojekterne er en projekttype, der går på tværs af den oprindelige opdeling af
projekter, som Den Grønne Jobpulje anvendte. Fællestrækket ved projekterne er, at Den
Grønne Jobpulje har vurderet, at projekterne gennemførte en løsning på et kendt
miljøproblem på en måde, der gør en spredning af løsningen sandsynlig. Eksempel er
"Udvikling af miljøvenlige metoder til produktion af muslinger i Limfjorden"
(G374-0679), "Økologisk rensepark - en alternativ løsningsmodel for økologisk
håndtering" (G374-0670) eller "Byrupbanestien - cykel-, ride- og vandresti
mellem Horsens og Silkeborg" (G374-0185). I alt 108 projekter til ca. 66 millioner
kroner er kategoriseret som pilotprojekter.
Af de øvrige projekter er der 29 projekter til knap 21 millioner kroner. Det er
projekter som eksempelvis "Udviklingsprogrammet grønne job - fra idé til
virkelighed" (G374-0087), "Opkvalificering af skovarbejdere" (G374- 0536)
eller "Samsø - Danmarks vedvarende energiø" (G374-0724).
I tabel 5.8 er angivet den samlede fordeling i antal og i forhold til tilskudskroner
samt i procent.
Tabel 5.8:
Fordeling af bevillinger fordelt på typologisering. (I antal og kroner)
|
Miljø-
styring |
Nye virksom-
heder og produkter |
Pilot-
projekter |
Viden og netværk |
Øvrige |
Bevillinger i antal |
183 |
163 |
108 |
136 |
29 |
Bevillinger i % i forhold til antal |
30% |
26% |
17% |
22% |
5% |
Bevillinger i mio.kr. |
44 |
83 |
68 |
66 |
21 |
Bevillinger i % i forhold til tilskudsbeløb |
16% |
29% |
24% |
23% |
7% |
Fordelingen mellem de forskellige projekttyper og typer af tilskudsmodtagere er også
undersøgt. Resultaterne fremgår af tabel 5.9.
Tabel 5.9:
Fordeling af tilskud til modtagere efter projekttype (Tilskudsbeløb opgjort i
1.000 kroner)
|
Offentlige
institutioner |
Organisation
|
Privat |
Projekttype |
Tilskud |
Antal |
Tilskud |
Antal |
Tilskud |
Antal |
Miljøstyring |
2.011 |
5 |
425 |
1 |
41.616 |
177 |
Nye virksomheder og produkter |
10.805 |
18 |
11.450 |
23 |
60.514 |
122 |
Viden og netværk |
27.010 |
53 |
24.779 |
44 |
15.942 |
39 |
Pilotprojekter |
37.102 |
51 |
16.220 |
32 |
12.320 |
25 |
Øvrige |
8.205 |
10 |
5.025 |
6 |
7.636 |
12 |
Total |
85.169 |
138 |
57.900 |
106 |
138.030 |
375 |
Miljøstyringsprojekterne og projekter af typen nye virksomheder og produkter har primært
haft de private virksomheders interesse. Knap halvdelen af alle projekterne og lidt mere
end en tredjedel af de samlede projektmidler er tilfaldet de private virksomheder inden
for disse to kategorier.
For de offentlige institutioner er hovedparten af projekterne faldet inden for
kategorierne viden og netværk samt pilotprojekter. Mere end 75% af bevillingerne til
offentlige institutioner falder under en af de to kategorier.
Projekter bevilliget til organisationerne har en lidt større spredning, selvom
tendensen også her er, at der er givet flest tilskud til viden og netværk (42%),
efterfulgt af pilotprojekter (30%) og nye virksomheder og produkter (22%). Samlet falder
knap 40% af projekterne under kategorierne viden og netværk og pilotprojekter, mens de
økonomisk udgør 47% af midlerne.
Øvrige projekter fordeler sig på alle 3 typer af modtagere.
Bevillingsstørrelsernes variation for de forskellige projekttyper er vist i tabel
5.10.
Tabel 5.10:
Gennemsnitstilskud fordelt efter modtagere og projekttype. (Beløb opgjort i 1.000
kroner)
Projekttype |
Offentlige |
Organi- sationer |
Virksom- heder |
Gennem- snit |
Miljøstyring |
402 |
425 |
235 |
241 |
Nye virksomheder/ produkter |
600 |
498 |
496 |
508 |
Viden og netværk |
510 |
563 |
409 |
498 |
Pilotprojekter |
727 |
507 |
493 |
608 |
Øvrige |
821 |
546 |
636 |
745 |
Total |
617 |
546 |
368 |
454 |
Det er tydeligt, at de billigste projekter er miljøstyring i private virksomheder, der i
gennemsnit har modtaget 235.000 kroner i tilskud. Mange af tilskuddene har været på
150.000 eller 250.000 kroner. Ifølge Den Grønne Jobpulje er tilskuddet typisk gået til
70% af lønomkostningerne til nye medarbejdere i virksomhederne. I visse virksomheder var
loftet for tilskud sat til 150.000 kroner, når virksomheden ikke forurenede
nævneværdigt, eller når virksomheden tilhørte brancher, hvor der allerede var
gennemført mange miljøstyringsprojekter.
De dyreste projekter har typisk været pilotprojekter og øvrige projekter i det
offentlige. Projekterne har generelt været dyrere i de offentlige institutioner og i
organisationerne med et gennemsnitstilskud på henholdsvis 617.000 kroner og 546.000
kroner. De private virksomheder har samlet modtaget et gennemsnitstilskud på 368.000
kroner. Hvis miljøstyringsprojekterne tages ud af beregningen, er gennemsnitstilskuddet
på 488.000 kroner.
Forklaringen på forskellen er sandsynligvis, at det på grund af deminimisreglerne
primært er mindre virksomheder, der har modtaget tilskud. De offentlige institutioner er
større organisationer og er ikke underlagt de-minimis reglerne. De har derfor været i
stand til at sammensætte mere komplicerede projekter med flere parter og flere
aktiviteter.
Fordeling af de afsluttede projekter
Fordelingen af de afsluttede projekter i forhold til bevillingsåret fremgår af tabel
5.11.
Tabel 5.11:
Antal igangsatte og afsluttede projekter for perioden 1997-2000 samt den
procentvise andel af afsluttede projekter pr. år i forhold til de bevilligede pr. 15.
november 2001
Projektstatus |
Årstal |
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
Igangsat |
123 |
215 |
116 |
165 |
Afsluttet |
82 (67%) |
162 (75%) |
46 (40%) |
26 (16%) |
130 af de afsluttede projekter er miljøstyringsprojekter. Det betyder, at over 70% af de
igangsatte miljøstyringsprojekter er afsluttet. For de øvrige kategorier er der knap så
mange afsluttede projekter i forhold til de igangsatte.
For kategorierne nye virksomheder og øvrige projekter er ca. halvdelen af de
bevilligede projekter afsluttet, mens 45% af viden og netværksprojekter og kun 32% af
pilotprojekterne er afsluttet.
Tabel 5.12:
Oversigtstal for afsluttede projekter pr. 15. november 2001 samt den procentvise
andel i forhold til det samlede antal af afsluttede projekter
Kategorier |
Antal afsluttede projekter |
Gns. pris (1.000 kr.) |
Tilskud i alt (1.000 kr.) |
Miljøstyring |
130 (41%) |
237 |
31.900 |
Nye virksomheder/
produkter |
78 (25%) |
530 |
41.300 |
Pilotprojekter |
44 (14%) |
716 |
31.500 |
Viden og netværk |
49 (15%) |
481 |
23.600 |
Øvrige |
15 (5%) |
455 |
6.800 |
Total |
316 |
424 |
134.100 |
Gennemsnitsprisen for de forskellige kategorier dækker over store forskelle. Mens mere
end 80% af miljøstyringsprojekterne har fået et tilskud mellem 2-300.000 kroner, så er
der en jævn spredning for de 4 øvrige kategorier.
De private virksomheder står for 60% af de bevilligede projekter. De udgør 70% i
forhold til de afsluttede projekter. Det kan tyde på, at private tilskudsmodtagere er
lidt hurtigere til at afslutte deres projekter end andre tilskudsmodtagere. En forklaring
kan være, at miljøstyringsprojekterne udgør en stor andel af de private projekter. Her
er der er tale om mindre bevillinger og mindre projekter, der er lettere at afslutte.
De offentlige institutioner står for 22% af bevillingerne, men udgør 18% af de
afsluttede projekter. Mens organisationer tegner sig for 17% af de bevilligede projekter,
så udgør de 12% af de afsluttede projekter.
5.5 Særlige
indsatser under Den Grønne Jobpulje
Selvom Den Grønne Jobpulje giver tilskud til en meget bred vifte af projekter, har
bestyrelsen og sekretariatet udvalgt enkelte indsatsområder, hvor der er gjort en særlig
indsats for at tiltrække nye projekter eller fremme et bestemt område.
Den Grønne Jobpulje har haft mindst syv indsatsområder, hvor de har gjort en særlig
indsats for at understøtte udviklingen af miljø- og beskæftigelsesinitiativer:
 | Miljøstyring |
 | Affald og genanvendelse |
 | Kommunerne som jobgenerator |
 | Økologisk afsætning og distribution |
 | Naturgenopretning ogforvaltning |
 | Virksomheder, der har taget er miljømæssigt spring |
 | Sociale aspekter/det rummelige arbejdsmarked |
Miljøstyring. Miljøstyringsprojekterne er et indsatsområde, hvor Den Grønne
Jobpulje de første 2 år gav tilskud til projekter efter samme model som "Det
lille program", der udløb i 1996. Tilskuddene var på samme vilkår, men noget
mindre end tidligere. I 1999 valgte bestyrelsen ikke længere at støtte de traditionelle
miljøstyringsprojekter ud fra den betragtning, at der nu var igangsat så mange
projekter, at den videre udbredelse formodedes at ske uden tilskud. (Årsberetningen
1999). Indsatsen har tydeligt afspejlet sig i de bevilgede projekter med henholdsvis ca.
80 og 100 projekter i 1997 og 1998, men kun enkelte projekter i 1999 og i 2000. Tilsammen
er der støttet 198 miljøstyringsprojekter med ca. 54 millioner kroner.
"Det lille program" - Støtteordning under Miljøministeriet fra 1995-1997
om rådgivning om miljø og arbejdsmiljø, hvor der er givet støtte til ansættelse af en
medarbejder til mindre virksomheder, som ønsker at gennemføre en systematisk miljø- og
arbejdsmiljøindsats.
Affald og genanvendelse. Affaldsområdet er et andet område, hvor Den Grønne
Jobpulje har gjort en særlig indsats. Bl.a. gav en SiD-konference i efteråret 1998
inspirationen til, at jobpuljen i første omgang opfordrede affaldsselskaberne og senere
boligselskaberne til at søge om tilskud til projekter, der kombinerer indsatsen for
affaldsminimering og genbrug med skabelsen af nye job. Den Grønne Jobpulje har været
opmærksom på ikke at yde tilskud til projekter, som kommunerne og affaldsselskaberne i
forvejen havde en forpligtelse til at gennemføre.
Der har ikke nødvendigvis været tale om den store nyskabelse ved alle affalds og
genanvendelsesprojekterne. Der har til gengæld været en forventning om et stort
beskæftigelsespotentiale med vedvarende beskæftigelse. Affaldssorteringen giver
besparelser til affaldsbehandlingen, der kan bruges til at aflønne de ansatte.
Jobpuljen har støttet oprettelse af stillinger som erhvervsaffaldskonsulenter i en
række affaldsselskaber. Puljen har endvidere støttet projekter både i enkelte
boligafdelinger og i bydele, der går ud på at øge genanvendelse og sortering ved at
oprette affaldsstationer og dermed skabe økonomisk mulighed for at ansætte nye
medarbejdere (grønne gårdmænd), der kan rådgive om affaldssortering og igangsætte
andre grønne initiativer. Også projekter, der handler om at uddanne grønne
ejendomsfunktionærer, har opnået støtte.
På affaldsområder er der samlet givet støtte til 84 projekter med en beløbsramme
på lidt over 40 millioner kroner. Projekterne har fordelt sig med 44 projekter omfattende
grønne gårdmænd eller andre lokale miljøvejledere, 20 projekter til
erhvervsaffaldskonsulenter og ligeledes 19 projekter med udvikling af initiativer til
genanvendelse, en indsats for genanvendelse af enkelte affaldsfraktioner, fx plast eller
elektronikskrot samt informationsprojekter om affald.
Kommunerne som jobgenerator. I efteråret 1998 udbød Den Grønne Jobpulje en
konkurrence til alle landets kommuner om at udarbejde den bedste plan for beskæftigelse i
kommunen. Konkurrencen skulle inspirere kommunerne - eventuelt flere i samarbejde - til at
lave en samlet plan for den grønne jobskabelse i et samspil mellem fx forvaltningerne og
erhvervslivet. Sigtet var både at inspire til, at der bliver fokuseret bredt på
mulighederne for grøn jobskabelse og at få iværksat spydspidsprojekter, der kunne
fungere som demonstrationsprojekter.
Den Grønne Jobpulje ser kommunerne som centrale med deres viden på miljøområdet og
samspil med borgere, organisationer, frivillige og private virksomheder. Præmiesummen var
på 4 millioner kroner med en hovedgevinst på 2 millioner kroner. For at sætte fokus på
området blev konkurrencen beskrevet i en lille pjece.
Der kom i alt 17 projekter på vegne af 42 kommuner inden fristens udløb i april 1999.
Ansøgningerne blev behandlet af et bedømmelsesudvalg bestående af repræsentanter fra
KL, Erhvervsfremme Styrelsen, Arbejdsmarkedsstyrelsen og sekretariatet for Den Grønne
Jobpulje. Bestyrelsen for Den Grønne Jobpulje gav tilskud til 8 projekter for i alt 4,8
millioner kroner.
Århus Kommune vandt konkurrencen med et projekt om økologiske fødevarer (G374-907) i
Århus Kommune, hvor målet er at skabe et tæt indkøbssamarbejde mellem køkkener og
kantiner. Desuden skal projektet etablere kontakt fra jord til bord mellem landmænd og
køkkener.
Naturgenopretning og -forvaltning. I sine visioner for 1999 satte Jobpuljen som
mål at opprioritere indsatsen omkring naturforvaltningen. Her er problemet, at sektoren
fungerer som et forum for beskæftigelsesprojekter med et stort gennemtræk og mange
puljejob. Den Grønne Jobpulje efterlyste løsningsmodeller. Der var allerede iværksat
nogle naturforvaltningsprojekter (2 projekter i 1997, 3 projekter i 1998, 3 projekter i
1999), men indsatsen blev først noget større i det sidste år (10 projekter i 2000).
Økologisk afsætning og distribution er det femte indsatsområde. Den Grønne
Jobpulje blev gennem samarbejde med Fødevaredirektoratet opmærksom på, at afsætningen
og distributionen af økologiske fødevarer udgjorde en flaskehals i forhold til en
større udbredelse af økologi. Jobpuljen har støttet over 50 projekter om økologiske
fødevarer. Det ene projekt "Økologiske fødevarer i Århus Kommune" var
vinderprojektet fra kommunekonkurrencen. Der er uddelt støtte på lidt over 28 millioner
kroner. Projekterne her er af typen "Økologisk barnemad på Indre Nørrebro",
"Økologisk mad i Roskildes kantiner, et rotationsprojekt".
Virksomheder der tager et miljømæssigt spring. I 1999 besluttede bestyrelsen
for Den Grønne Jobpulje, at den videre indsats i forhold til private virksomheder skulle
være en prioritering af tilskud til virksomheder, der tager et miljømæssigt spring på
deres område. Der er således givet støtte til en række virksomheder, der har udviklet
ny miljøteknologi, fx til udnyttelse af proteinholdigt spildevand, opsporing af lækager
i vandledninger eller besparelser på kemikalieforbruget i filmfremkaldelsesmaskiner
(Årsberetning 2000, Den Grønne Jobpulje). På virksomhedsområdet er der givet støtte
til 140 projekter med en samlet ramme på ca. 71 millioner kroner, hvor nye virksomheder
har startet en produktion med udgangspunkt i grønne produkter eller eksisterende
virksomheder, der har omlagt/startet produktion af grønne produkter.
Sociale aspekter/det rummelige arbejdsmarked. Den Grønne Jobpulje valgte
især i det sidste år (2000) at prioritere grønne projekter, der samtidig indebærer en
indsats for at få dem, der har sværest ved at få fodfæste på arbejdsmarkedet, i
arbejde, og miljøprojekter som i øvrigt indebærer en social indsats. Den Grønne
Jobpulje havde allerede fra starten støttet projekter, der både kunne skabe varige job
på almindelige vilkår samtidig med, at der var et element af en social indsats. Som
eksempler på projekter under denne kategori kan nævnes (G374-0003) "Serviceordning
på de københavnske bycykler", (G374-0536) "Opkvalificering af skovarbejdere
med inddragelse af vikarer" og (G374-0868) "Bæredygtig
Arbejdsmarkedsintegration", hvor ledige gennemgår et undervisnings- og
oplæringsforløb til at hjælpe med at varetage miljøopgaver i virksomheder. I alt har
jobpuljen givet knap 39 millioner kroner i støtte til 55 projekter, hvor der indgår
sociale aspekter.
Andre indsatsområder
Der kunne udpeges flere områder af interesse som indsatsområder, selvom de ikke
decideret har været udpeget som sådanne. Eksempelvis er der bevilget 36 projekter for
tilsammen knap 15 millioner kroner, som på forskellig måde handler om grøn turisme. Det
er projekter som fx "Økologisk grøn ferie i Himmerland", "Miljøvenlige
campingpladser", "Grøn turistvejleder i Thyholm Kommune" eller "City
safari: guidede ture i København".
Et andet område er økologisk byggeri, der primært har handlet om genbrug af
byggematerialer eller udvikling af alternativer til traditionelle byggematerialer. Der er
givet støtte til 45 projekter under byggeri med en samlet ramme på knap 25 millioner
kroner.
**
På energiområder er det også givet støtte til en række projekter fx
"Energiplanlægningskalender år 2000", "Vedvarende energi og
energibesparelser i fjernvarmeanlæg", "Samsø - Danmarks vedvarende
energiø" samt "Anvendelse af solceller i automat- og
informationssystemer".
Flere af projekterne har været omfattet af to eller flere indsatsområder, fx
"Vibegård - Udvikling af økologisk produktions-, forarbejdnings- og
distributionsvirksomhed" (G374-0705), som både hører under kategorien
"Økologiske fødevarer" og under "Sociale aspekter". Tilsvarende
falder "Genbyg - Den økologiske tømmerhandel" (G374-0056) både under
kategorien "nye virksomheder" og "byggeri".
Der er i forbindelsen med den samlede evaluering af Den Grønne Jobpulje 1997-2000
udgivet en række temahæfter omkring 7 indsatsområder (Nye virksomheder og produkter,
Økologiske fødevarer, Sociale aspekter, Affald og genanvendelse, Økologisk byggeri,
Grøn turisme og Miljønetværk).
5.6 Begrundelser for at søge
tilskud
Der kan være mange formål med at begynde et projekt. I det afsluttende projektskema
er de projektansvarlige blevet bedt om at svare på, hvilke formål der havde størst
betydning for deres beslutning om at gå i gang med projektet. Det skal nævnes, at
spørgsmålene i høj grad vedrører miljøargumenter for at søge. Der er ikke stillet
spørgsmål omkring ønsker, som selvstændigt har haft som mål primært at fremme
beskæftigelsen. Svarene fremgår af tabel 5.13.
Tabel 5.13:
Baggrunden for at gå i gang med et projekt. (I procent af 316 besvarelser)
Formål
Vi ønskede at... |
Stor betydning |
En vis/ lille
betydning |
Ingen betydning |
Total |
styrke vores konkurrenceevne ved at
være foran på miljøområdet |
51% |
27% |
22% |
100% |
ansætte en bestemt person |
10% |
36% |
54% |
100% |
etablere en ny grøn virksomhed |
27% |
25% |
48% |
100% |
udvikle og sælge grønne produkter |
36% |
28% |
36% |
100% |
påvirke erhvervslivet til en mere
bæredygtig udvikling |
32% |
46% |
23% |
100% |
påvirke det offentlige til en mere
bæredygtig udvikling |
32% |
39% |
29% |
100% |
påvirke almindelige husholdninger til
en mere bæredygtig udvikling |
23% |
31% |
46% |
100% |
formidle/demonstrere miljørigtige
løsninger |
56% |
30% |
15% |
100% |
løse et konkret miljøproblem |
35% |
33% |
33% |
100% |
Note: Kategorierne fra skemaet "ingen betydning",
"irrelevant" og "ubesvaret" er slået sammen
Den stærkeste motivation overordnet set for at skabe grøn beskæftigelse har været
et ønske om at styrke konkurrenceevnen eller at gøre en indsats for at
formidle/demonstrere miljørigtige løsninger. Blandt de virksomheder, som har gennemført
miljøstyringsprojekter, siger knap 3 ud af 4 (72%), at hensynet til konkurrenceevnen har
stor betydning. For kategorien nye virksomheder og produkter har drivkraften - det vil
sige det har stor betydning - primært været:
 | Udvikling og salg af grønne produkter (71%) |
 | Formidle eller demonstrere miljørigtig løsning (67%) |
 | Etablering af ny virksomhed (51%) |
 | Løse et konkret miljøproblem (60%) |
 | Styrke konkurrenceevnen (49%) |
 | En bredere påvirkning af erhvervslivet, det offentlige og husholdningerne (46%, 40%,
44%). |
For viden og netværksprojekterne har det primært været ønsket om at formidle eller
demonstrere miljørigtige løsninger (78%), påvirke erhvervslivet (65%) og det offentlige
(53%) i en bæredygtig retning, der har haft stor betydning.
For pilotprojekterne har det haft stor betydning at formidle og demonstrere
miljørigtige løsninger (84%), påvirke det offentlige til en mere bæredygtig udvikling
(55%) samt løsning af et konkret miljøproblem (48%).
Det har sjældent været muligheden for at ansætte én ganske bestemt person, der har
haft stor betydning.
5.7 Finansieringen af projekterne
I det afsluttende projektskema er de projektansvarlige blevet bedt om at udrede
finansieringen af projekterne. I 289 af de 316 indsendte projektskemaer er der svaret på
dette spørgsmål. I gennemsnit har Den Grønne Jobpulje betalt 48% af aktiviteterne, og
der har i gennemsnit været en egenfinansiering på 45%. Derudover har enkelte modtaget
tilskud fra EU (1%), og andre har fået andre offentlige tilskud (4%), mens (2%) er
finansieret af andre.
Godt en tredjedel (37%, 117 projekter) har tidligere modtaget tilskud fra andre
tilskudsordninger før projektet under Den Grønne Jobpulje. Hvem der har givet tilskud
forud for projektet er opgjort i tabel 5.14.
Tabel 5.14:
Tilskud fra andre før projektet i Jobpuljen (beregnet udfra de 117 som har
tilkendegivet, at de har modtaget tilskud fra andre)
|
Antal |
% |
Den Grønne Jobpulje |
24 |
20% |
Den Grønne Fond |
37 |
32% |
Erhvervsfremme Styrelsen - Miljøisbrydere |
9 |
8% |
Miljøstyrelsen - Program for genanvendelse og renere
teknologi |
12 |
10% |
Miljøstyrelsen - Program for renere produkter |
4 |
3% |
Miljøstyrelsen - Program for miljø og arbejdsmiljø
i mindre virksomheder |
6 |
5% |
Iværksætterklippekort |
2 |
2% |
Vækstfonden |
1 |
1% |
Grøn Aktivering Vejle |
1 |
1% |
De regionale arbejdsmarkedsråd/AF |
11 |
9% |
Andre |
59 |
50% |
Af de 117 projekter, som tidligere har fået tilskud, er der flest, som har fået støtte
fra Den Grønne Fond eller tidligere fra Den Grønne Jobpulje. Derudover er der modtaget
støtte fra både Miljøstyrelsens og Energistyrelsens forskellige tilskudsordninger.
Tilskud fra andre dækker over tilskud fra rigtig mange forskellige kanaler:
Aktiveringsmidler, Aktionsplan til fremme af Græsrodsforskning, amterne, amtets
Socialfond, Danida, Designfonden, Design isbryderordning, Energistyrelsen
(energibesparelser, energimedarbejder, udviklingsprogram, vindmøllevinger),
Erhvervsfremme Styrelsen, Etableringsydelser, EU (Socialfond og andre fonde),
Friluftsrådet (bl.a. anlægsfond), Indenrigsministeriet (Landdistriktspuljen),
iværksætterordning, kommuner, Kommunernes Landsforening, Københavns Byøkologiske fond,
mål 2-midler, Naturforvaltningsmidler, naturvejler, Overheadspuljen, private fonde,
Strukturdirektoratet, Teknologisk Institut, TIC, Undervisningsministeriet.
282 projekter har svaret på, hvordan projektudgifterne var fordelt på budgetposter.
Det typiske (gennemsnitlige) budget for de 282 projekter er angivet i tabel 5.15:
Tabel 5.15:
Et gennemsnitligt budget for projekter under Den Grønne Jobpulje (beregnet på
oplysninger fra 282 projekter)
|
Kroner |
Procent |
Løn |
588.000 |
57 |
Administration |
87.000 |
9 |
Udstyr og maskiner |
97.000 |
9 |
Materialer |
73.000 |
8 |
Ekstern bistand |
85.000 |
8 |
Andet |
97.000 |
9 |
I alt |
1.027.000 |
100 |
De mindste af de afsluttede projekter har haft et budget på 115.000 kroner - det største
på 12,5 millioner kroner. Et enkelt endnu ikke afsluttet projekt har haft et samlet
budget på over 50 millioner kroner.
Der er i et selvstændigt spørgsmål spurgt til, hvor mange midler der er brugt på
formidling i projekterne. Svarene viser, at der i gennemsnit er brugt knap 100.000 kroner
til formidling i projekter. Det spænder fra ca. 2 millioner kroner til ingen penge til
formidling. Der er 248 af de afsluttede projekter, som har svaret på dette spørgsmål.
5.8 Projekternes forløb
De fleste projekter er forløbet som forventet ved formuleringen af projektet. 77% har
svaret ja til, at tilskuddet er blevet anvendt som forudsat i det budget, Den Grønne
Jobpulje i sin tid godkendte. De projektansvarlige er også blevet bedt om selv at
beskrive, hvis der har været væsentlige ændringer. I det følgende gives eksempler på,
hvad de har skrevet:
 | Ny tidsplan på grund af medarbejderudskiftning |
 | Ansættelse af "ekspert" i stedet fro brug af konsulent |
 | Har udover projektet fået ISO 14001 og licens til Svanemærket |
 | Fik licens til Svanemærket i stedet for ISO 14001 |
 | Gennemførte miljøindsatsen, men fik ikke certificering |
 | Vi fik flere tilskud og udbyggede projektet |
 | Markedsførings- og formidlingsomkostninger var ikke indregnet i budget |
 | Undervurdering af tidsforbrug |
 | Omkostninger til materialer og udstyr større (egenfinansiering) |
 | Udvidelser af projektet |
 | Udskiftning af rådgivere |
 | Bevilling og dermed budgettet blev reduceret |
 | Ændringer i ansættelsesforhold efter aftale med jobpuljen |
 | Tilføjet arbejdspladsvurderinger |
Ved projekternes afslutning har 250 projektansvarlige ud af 316 (svarende til knap 80%)
svaret, at aktiviteterne, som projekterne har igangsat, helt sikkert vil fortsætte.
Yderligere 28 (9%) har svaret, at projektet måske fortsætter. Kun 4 har svaret, at
aktiviteterne afsluttes ved projektets udløb, mens 5 har svaret, at andet sættes i gang.
Begrundelserne for dem, der ikke fortsætter, er: Ideen er ikke holdbar, målene er nået
eller, der ikke er råd.
Der er forventninger til, at aktiviteterne fortsætter ud i fremtiden. 268 (85%) har
svaret, at aktiviteterne fortsætter i mere end 2 år, og yderligere 16 (5%) forventer, at
de fortsætter 1-2 år endnu.
Næsten 70% regner med at fortsætte på samme eller højere aktivitetsniveau efter
projekternes afslutning. 115 (39%) har svaret, at aktiviteterne fremover vil fortsætte
på et højere niveau med fx flere ressourcer, mandeår eller nye områder, og knap hver
tredje projektansvarlig (93, 31%) forventer at fortsætte uændret. Der er 65
projektansvarlige (22%), der forventer, at aktiviteterne fortsætter på et lavere niveau.
Når aktiviteterne fortsætter, forventer 58% (183 projektansvarlige), at aktiviteterne
er selvfinansieret, mens 36% (114 projektansvarlige) fortsat vil være afhængige af
tilskud fra offentlige ordninger. 19% (59 projektansvarlige) finder anden ekstern
finansiering i fx banker eller investeringsselskaber. For 30% svarende til 94 projekter er
den fremtidige finansiering uafklaret ved projektets afslutning.
Der er endvidere gennemført en analyse af de afsluttede projekter, hvor 102 af 125
kontaktede projekter har besvaret spørgsmål om indsats efter ophør af støtten fra Den
Grønne Jobpulje. Projekterne er tilfældigt udvalgt blandt dem, der har været afsluttet
i mellem ½ og 3 år. Analysen er gennemført i september og oktober 2001. Andelen af
projekter, som er fortsat efter ophør med støtte fra jobpuljen er opgjort i tabel 5.16.
Tabel 5.16:
Er projektet eller indsatsen fortsat efter støtten fra jobpuljen sluttede?
|
Antal projekter |
Antal procent |
Ja |
89 |
87% |
Nej |
13 |
13% |
Total |
102 |
100% |
En meget stor andel af de støttede projekter eller initiativer fortsætter efter, at
støtten fra jobpuljen er ophørt. 87% er fortsat efter støttens ophør, hvorimod 13% af
projekterne ikke har fået et liv efter støttens ophør.
De sidste 23, som det ikke er lykkedes at få svar fra, er en interessant mængde, da
der her måske gemmer sig en større andel ophørte projekter, som ikke var i stand til at
overleve efter støttens ophør. For omtrent halvdelen af "de ikke-kontaktbare
projekter" var telefonnummeret ikke aktivt eller, der var andre på nummeret. Disse
projekter kan være ophørt eller flyttet.
I den øvrige halvdel af "de ikke-kontaktbare projekter", var der forskellige
årsager til manglende svar:
 | Der var ikke folk på virksomheden, som havde kendskab til projektet |
 | Det var ikke været muligt at komme i kontakt med de relevante folk pga. tidspres,
rejse, sygdom |
 | En ville ikke svare på spørgeskemaet. |
Det kan ikke siges noget om, hvorvidt disse projekter lever videre i dag.
Hvis man indregner den halvdel af de ikke-kontaktbare projekter (12 projekter), som
CASA vurderer som ophørte projekter, er der naturligvis en lidt mindre andel af
projekterne, der er levedygtige efter, at støtten fra jobpuljen ophører. Men selv med
denne kalkulation er 78% af projekterne fortsat.
Det tilsvarende billede bliver således:
Tabel 5.17:
Er projektet eller indsatsen fortsat efter støtten fra jobpuljen sluttede?
(inklusive halvdelen af de ikke-kontaktbare projekter)
|
Antal projekter |
Antal procent |
Ja |
89 |
78% |
Nej |
25 |
22% |
Total |
114 |
100% |
For at få et indtryk af hvor lang tid de overlevede projekter i dag har været uden
støtte, er dette vist i tabel 5.16. Heraf fremgår det, at omkring en tredjedel af de
overlevede projekter har været uden støtte i ½ til 2 år. Kun enkelte har været uden
støtte i op til 3 år.
Tabel 5.18:
Hvor længe har de overlevede projekter været uden støtte?
|
Antal projekter |
Antal procent |
0,5-1 år |
19 |
23% |
1-1,5 år |
13 |
15% |
1,5-2 år |
29 |
35% |
2-2,5 år |
17 |
20% |
2,5-3 |
6 |
7% |
Note: 5 projekter har ikke besvaret afslutningstidspunkt
Et centralt resultat af analysen er, at 87% af de kontaktede projekter fortsætter
efter støttens ophør. Hvis halvdelen af de ikke-kontaktbare projekter i undersøgelsen
indregnes som projekter, der er ophørt, bliver tallet reduceret til 78%. Derudover
beskriver 45% af projekterne deres indsats som intensiveret siden støttens ophør.
De 13 ophørte projekter, der har været kontakt til, er blevet spurgt om, hvorfor
projektet ikke fortsætter. Forklaringerne er hovedsageligt af økonomisk karakter. Der
var ikke midler nok til at fortsætte projektet, svarer 8 af de 13 ophørte projekter. I
et tilfælde peges der på ledelsesmæssige problemer, i et andet tilfælde har andre
overtaget projektet, og i et tredje tilfælde har den projektansvarlige skiftet job.
Aktivitetsniveauet i de levedygtige projekter
De levedygtige projekter er blevet spurgt om deres aktivitetsniveau i forhold til den
miljøindsats, som de har sat i værk under projektet. Svarene fremgår af tabel 5.19.
Tabel 5.19:
Hvis aktiviteterne fortsætter, sker det så
.
|
Antal projekter |
Antal procent |
På højere blus |
31 |
35% |
På samme blus |
40 |
45% |
På lavere blus |
17 |
19% |
Total |
88 |
99% |
Tallene indikerer om projekterne er i vækst. Omkring en tredjedel af projekterne er
intensiveret i omfang siden støttens ophør. 45% fortsætter på samme aktivitetsniveau,
og ca. hver femte fortsætter på et lavere niveau. Det skal tages i betragtning, at
projekterne kun har været uden støtte i et halvt til 3 år. Dermed er mange af
projekterne stadig i en konsolideringsfase.
Er overlevelsen temabestemt?
Det er undersøgt, hvorvidt overlevelsen af projekterne kan relatere til de indsatser
og temaer, der er arbejdet med i projekterne.
Tabel 5.20:
Hvilke temaer befinder de interviewede projekter sig indenfor?
Tema |
Antal overlevede
projekter |
Antal ophørte
projekter |
Overlevelses- procent |
Miljøstyring |
41 |
6 |
87% |
Nye virksomheder og produkter |
14 |
0 |
100% |
Pilotprojekter |
12 |
2 |
71% |
Viden og netværk |
16 |
3 |
84% |
Øvrige |
3 |
2 |
60% |
Total |
86 |
13 |
87% |
Der er blandt de interviewede projekter en overrepræsentation af miljøstyringsprojekter.
Miljøstyringsprojekterne i denne undersøgelse udgør 47% mod 29% af den samlede
projektandel (fremgår ikke af tabel).
Ingen af de 14 interviewede projekter inden for nye virksomheder og produkter er
ophørt. Det betyder omvendt, at alle 14 har overlevet efter, støtten er ophørt. Ifølge
Erhvervsfremme Styrelsen er erfaringen ellers, at 75% af de nyetablerede virksomheder har
overlevet efter 2 års aktivitet, og 64% overlever efter 3 år1.
Ellers er der ikke den store forskel i overlevelsesdygtigheden, dog klarer kategorien
"øvrige" sig dårligere end de andre. Tallene skal tolkes med forsigtighed, da
der er tale om et lille antal ophørte projekter.
Bevillingens størrelse
Ved krydsning med oplysninger om projekternes bevillinger, viser det sig, at det ikke
er bevillingens størrelse, der er afgørende for projekternes overlevelsesdygtighed.
5.10 Opsamling
Den Grønne Jobpulje har i perioden fra september 1997 til udgangen af 2000 givet
tilsagn om tilskud til i alt 619 projekter til fremme af miljø og beskæftigelse. Samlet
set er der givet tilsagn om tilskud til projekter for 281 millioner kroner, heraf er knap
93% (574 projekter) kommet i gang, mens de sidste 7% har måtte opgive. Nogle af de
afsluttede projekter har ikke benyttet hele tilskuddet fra Den Grønne Jobpulje.
Sammenholdt med de projekter, som ikke er kommet i gang, er der 16 millioner kroner, der
er tilbageført og efterfølgende overgået til Den Nye Grønne Jobpulje 2001-2004. Det
betyder, at den samlede bevilling til projekter har udgjort 265 millioner kroner. Dertil
kommer 15 millioner kroner, som er uddelegeret til projekter under Grøn Aktivering.
Af de igangsatte projekter er ca. 350 afsluttet. Heraf har 316 indsendt et
slutevalueringsskema. Ca. 20 projekter er afsluttet uden at indsende evalueringsskemaet.
Det skyldes enten, at de er afsluttet, før skemaet blev færdigt og udsendt til de
projektansvarlige eller, at de er afsluttet, før sekretariatet havde fået en fast
praksis om at gøre udbetalingen af støtte betinget af, at der var indsendt
selvevalueringsskema.
Den største andel af projekter (30%) har fået mellem 2-300.000 kroner i tilskud. 70%
af bevillingerne er givet til projekter på under ½ million kroner. Kun 5% af
bevillingerne har været over 1 million kroner. Den største bevilling er på 3,6
millioner kroner ud af en samlet budgetramme på over 50 millioner kroner.
Den Grønne Jobpulje har i gennemsnit finansieret 48% af projektomkostningerne.
Egenfinansieringen har typisk udgjort 45%, 7% er finansieret fra anden side gennem andre
offentlige tilskud (4%), EU (1%) og andre (2%).
Med jobpuljens 265 millioner kroner er der samlet set iværksat miljø- og
beskæftigelsesprojekter for lidt over 550 millioner kroner.
Der er en rimelig fordeling af tilskudsmidlerne i forhold til en geografisk spredning.
Tilskuddene fordeler sig godt nok ikke jævnt ud over hele landet i forhold til andelen af
ledige eller andelen af befolkningen. De tæt befolkede områder som Storkøbenhavn og
Århus Amt har fået en lidt større andel.
Det samme gælder Vejle Amt. Det kan have flere forklaringer fx:
 | Større organisationer, institutioner og virksomheder, der har mulighed for at arbejde
med grøn beskæftigelse, bor ofte i de store byer |
 | Erhvervsstrukturen og befolkningssammensætningen varierer fra amt til amt |
 | Behovet for ny beskæftigelse og mulighederne for nye arbejdspladser er forskellige fra
amt til amt |
 | I nogle amter eksisterer stærkere netværk omkring miljø og virksomhedsudvikling, der
kan trække et større antal ansøgninger med sig |
 | Enkeltpersoner og private virksomheder kan have regional indflydelse på antallet af
ansøgninger. Der er eksempler på konsulentvirksomheder, der har påvirket virksomheder i
deres område til at søge tilskud. |
Hertil kommer, at de personer, som er kommet i beskæftigelse i projekterne, ikke
nødvendigvis bor i de amter, hvor bevillingerne er givet.
De private virksomheder har fået godt 60% af de bevilligede projekter, svarende til
ca. 50% af midlerne. Alt i alt har 375 private virksomheder fået tilsagn om bevilling. En
stor del af tilskuddene til private virksomheder er i de to første år gået til
indførelse af miljøstyring eller miljøledelse.
Tilskuddene til miljøstyringsprojekterne i private virksomheder har generelt været
på 150.000 eller 250.000 kroner. Det gennemsnitlige tilskud til private virksomheder har
udgjort 368.079 kroner i tilskud. Det er noget mindre end det gennemsnitlige for alle
projekterne, der udgør 454.117 kroner.
Det gennemsnitlige tilskud til organisationer har været ca. 50% højere end
tilskuddene til private virksomheder (546.222 kroner), mens tilskuddene til offentlige
institutioner har været knap det dobbelte i forhold til tilskuddene til private
virksomheder (617.167 kroner).
Lønomkostninger i projekterne har i gennemsnit udgjort 588.000 kroner svarende til 57%
af de samlede projektmidler. Mens resten er gået til administration, udstyr og maskiner,
materialer, ekstern bistand og andet. Det mindste budget er på 115.000 kroner, mens det
største er på over 50 millioner kroner - et projekt der endnu ikke er afsluttet. Der er
i gennemsnit brugt knap 100.000 kroner pr. projekt til formidling. Det spænder fra
ingenting til ca. 2 millioner kroner.
Tilskuddene fordeler sig mellem forskellige projekttyper. Den Grønne Jobpulje har med
udgangspunkt i bestemmelserne for jobpuljens virke fastlagt nogle projekttyper med
udgangspunkt i tema eller sagsorienteret tilgang. De valgte typer, antallet og
bevillingsstørrelse af projekterne er:
Projekttype |
Antal bevillinger |
Bevillinger i mio. kroner |
Byggeri |
46 |
24,4 |
Miljøledelse i virksomheder |
198 |
53,7 |
Naturforvaltning |
18 |
14,3 |
Trafik |
18 |
9,3 |
Tværgående projekter |
85 |
54,9 |
Vand, energi og affald |
137 |
66,9 |
Økologiske fødevarer |
53 |
28,1 |
Øvrige projekter |
63 |
27,7 |
I alt |
618 |
279,3 |
Note: Fordelingen stammer fra Den Grønne Jobpuljes Årsberetninger. Der er ikke
medtaget de to store bevillinger til Grøn Aktivering i Vejle. Der er mindre afvigelser i
forhold til CASAs opgørelser
Med CASAs typologisering, som er lidt mere strategisk valgt i forhold til, hvordan
projekterne forventes at opnå deres miljø- og beskæftigelseseffekter, fordeler
tilskuddene sig som følger:
Projekttype |
Antal bevillinger |
Bevillinger i mio. kroner |
Miljøstyring |
183 |
44,1 |
Nye virksomheder |
163 |
82,7 |
Viden og netværk |
136 |
67,7 |
Pilotprojekter |
108 |
65,6 |
Øvrige projekter |
29 |
20,9 |
I alt |
619 |
281,1 |
Der er forskel på, hvem det er, som søger de forskellige projekttyper. Fx har projekter
af typerne miljøstyring og nye virksomheder primært haft de private virksomheders
interesse. Hvorimod hovedparten af projekterne for de offentlige institutioner og
organisationerne er faldet inden for typerne viden og netværk samt pilotprojekter.
Foruden miljøstyringsprojekterne har jobpuljen haft en række andre indsatsområder.
Her skal kun nævnes et par af indsatsområderne. Jobpuljen har fx støttet en række
lokale affalds- og genanvendelsesprojekter, hvor formålet har været gennem
affaldskonsulenter at støtte affaldssorteringen i virksomhederne eller grønne gårdmænd
til at få gang i affaldssorteringen i boligforeningerne. De har også støttet afsætning
og distribution af økologiske fødevarer. Der har været en særlig fokus på at støtte
projekter, der også har haft et socialt aspekt, hvor målet samtidigt er at gøre en
indsats for de grupper, der har svært ved at få fodfæste på arbejdsmarkedet.
Det er lidt forskellige drivkræfter, der har været i de forskellige typer af
projekter for at søge tilskuddet. Den stærkeste motivation for at søge har været
ønsket om at styrke konkurrenceevnen eller at gøre en indsats for at formidle/
demonstrere miljørigtige løsninger.
For miljøstyringsprojekter angiver 3 ud af 4 afsluttede projekter, at hensynet til
konkurrenceevnen har stor betydning.
For typen "nye virksomheder og produkter" er de væsentligste drivkrafter:
Udvikling og salg af grønne produkter, formidle eller demonstrere miljørigtige
løsninger, etablere en ny virksomhed, løse et konkret miljøproblem, styrke
konkurrenceevnen samt påvirke erhvervslivet, det offentlige eller husholdningerne til en
mere bæredygtig udvikling.
For viden og netværksprojekterne har det været ønsket om at formidle eller
demonstrere miljørigtige løsninger, påvirkning af erhvervslivet og det offentlige i en
bæredygtig retning, der har haft stor betydning.
Mens det for pilotprojekterne har haft stor betydning at formidle og demonstrere
miljørigtige løsninger, at påvirke det offentlige til en mere bæredygtig udvikling
samt løsning af et konkret miljøproblem.
De fleste af de afsluttede projekter er forløbet som forventet. Der har været
afvigelser i ca. hvert fjerde projekt. Begrundelserne er især en ændret - længere
tidsplan - de har gennemført deres miljøindsats, men er endnu ikke certificeret, eller
de har fået en miljøcertificering som følge af indsatsen, som ikke var planlagt. Dertil
kommer ændringer som følge af personudskiftninger i projekterne.
Ved afslutningen af projekterne forventede knap 80% af de projektansvarlige, at
aktiviteterne, som er igangsat i projekterne, vil fortsætte. Yderligere 9% angiver, at
projekterne måske vil fortsætte. 85% af de projektansvarlige forventer, at aktiviteterne
fortsætter i mere end to år. Yderligere 5% at de fortsætter i 1-2 år.
Hovedparten - 70% forventer, at aktiviteterne fortsætter på samme eller højere
niveau, heraf angiver mere end halvdelen, at de fortsætter på et højere niveau med
flere ressourcer. Yderligere 22% forventer, at aktiviteterne fortsætter på et lavere
niveau.
Aktiviteterne forventes at være selvfinansierende for lidt over halvdelen af de
afsluttede projekter. En tredjedel forventer fortsat at være afhængig af en offentlig
finansiering, mens knap hver femte projekt vil finde anden ekstern finansiering i fx
banker eller finansieringsselskaber.
Projekternes forventninger svarer godt overens med den undersøgelse, der er foretaget
blandt projekter, som har været afsluttet mellem ½ til 3 år. Her svarer et sted mellem
78-87% af de afsluttede projekter, at de er fortsat efter støttens ophør. Det må
betegnes som yderst tilfredsstillende.
Derudover beskriver 45% af de afsluttede projekter deres indsats som intensiveret siden
støttens ophør. Altså er der en stor del af projekterne, der ikke alene fortsætter,
men også er i vækst.
Det er interessant, at ingen af de 14 interviewede projekter inden for nye virksomheder
og produkter er ophørt. Erhvervsfremme Styrelsens erfaringer siger, at 75% af de
nyetablerede virksomheder vil overleve efter 2 års aktivitet, og kun 64% overlever efter
3 år.
1 |
Iværksættere i 90'erne, Erhvervsfremme Styrelsen, april 2001. |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|