| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Grønne job i Danmark
7. Prisen for et nyt job
Hvad koster det at skabe et job under Den Grønne Jobpulje, og hvad er prisen i forhold
til andre offentlige ordninger? Disse spørgsmål vil vi belyse i dette kapitel.
Svaret på dette spørgsmål er behæftet med en vis usikkerhed, fordi mange faktorer
kan inddrages i beregningen, og fordi de mange forskellige ordninger, der kan sammenlignes
med (fra aktiveringsordninger over jobskabelse til mere innovative
erhvervsfremmeordninger), har forskellige succesmål, forskellige målgrupper og
forskellige strategiske niveauer. Det gør en direkte sammenligning problematisk.
Derfor bør en sammenligning mellem prisen pr. job for forskellige ordninger benyttes
med væsentlig varsomhed og alene tolkes som et fingerpeg om, hvorledes de forskellige
ordninger relativt ligger i forhold til hinanden.
I dette kapitel præsenteres en række beregninger over, hvad "prisen pr.
job" har været i projekter under Den Grønne Jobpulje. Der er dels en samlet
beregning, dels beregning for forskellige projekttyper og forskellige projektgrupper.
Beregningerne er desuden lavet for nye job skabt under projektforløbet og for varige job,
dvs. ½ år eller mere efter støtteperiodens ophør.
Det skal bemærkes, at der i denne analyse alene indgår antallet af skabte job samt
tilskudsbeløbet for den del af projekterne, hvor støtten er ophørt, og der er foretaget
afrapportering. Det omfatter 55 % (316 projekter) af de bevilgede projekter.
Disse "priser pr. job" er herefter - med ovennævnte forbehold - sammenlignet
med en række udvalgte ordninger for at angive niveauet for "pris pr. job" under
Den Grønne Jobpulje i sammenligning med disse andre ordninger.
Det skal her påpeges, at mens en række af de ordninger, der sammenlignes med, er
løbende ordninger uden innovativt formål, har Den Grønne Jobpulje i perioden 1997-2000
haft som formål gennem en form for investeringstilskud at skabe nye, varige og ordinære
job inden for miljøområdet i bred forstand - og ikke som en ordning, der specielt er
rettet mod ledige. Dette understøttes af den gennemførte evaluering vedr.
projektdeltagernes baggrund inden projektstart (se kapitel 6). Det anslås, at
jobskabelsen via Den Grønne Jobpulje på linie med andre innovative jobskabelsesordninger
bidrager til at øge den samlede beskæftigelse gennem en generel erhvervsudvikling.
Denne målsætning har betydet, at jobpuljen med sine muligheder for en bred tilgang
har prioriteret at støtte nyskabende projekter, der kan åbne for varige job inden for
innovative nicher. De traditionelle erhvervsfremmeordninger, arbejdsmarkedsordninger og
miljøordninger vurderes ikke i samme grad at være i stand til at fremme hver for sig.
Det vil således i en vurdering af "pris pr. job" være mest relevant at
sammenligne med tilsvarende innovative ordninger frem for aktiveringsordninger og rene
jobtilskudsordninger som fx hjemmeserviceordningen.
Der er i beregningerne af "pris pr. job" ikke fratrukket værdien af
den miljøeffekt, som samfundet har fået oveni beskæftigelseseffekten fra Den Grønne
Jobpulje. Dels er denne effekt yderst vanskelig at gøre op, dels vil den blive meget
upræcis. Derfor skal man i de følgende vurderinger have in mente, at de anførte
værdier for "pris pr. job" er højere, end hvis værdien af miljøgevinsten
blev indregnet. Eller sagt på en anden måde: Oveni prisen pr. job får samfundet ved
denne ordning en "gratis" miljøgevinst, som har samfundsøkonomisk værdi.
Det bemærkes ligeledes, at også en række andre faktorer, som kan trække både op og
ned i resultatet, ikke er medtaget ved beregningen af prisen på et nyt job. Det er
faktorer som tilskud fra andre offentlige kasser og EU, der i visse projekter kan være
tilført projektet (andre private og offentlige tilskud udgør ca. 7% af projektmidlerne i
gennemsnit pr. projekt) og de økonomiske besparelser eller fordyrelser, der opstår
gennem det miljømæssige arbejde.
7.1 Nøgletal
for jobpris under Den Grønne Jobpulje
Beregningerne omfatter alene de 316 afrapporterede projekter - dvs. ca. 55% af de
projekter, som samlet er sat i gang under Den Grønne Jobpulje i perioden 1997-2000. Den
samlede jobskabelseseffekt må derfor antages at blive næsten dobbelt så stor, som det
fremgår af nedenstående opgørelser. Der er yderligere redegjort for tallene i kapitel
6.
Beregningerne er, som det er gennemgået i kapitel 6, baseret på et konservativt bud
på antallet af skabte job i de afrapporterede projekter (opgjort i fuldtidsstillinger)
samt på det samlede tilskud fra Den Grønne Jobpulje til disse projekter. Endelig har
CASA anset det for betænkeligt at anvende de indhentede data for de såkaldte
"eksternt" skabte job i beregningsgrundlaget for prisen pr. job, fordi disse
opgørelser er usikre, og fordi der i de ordninger, der sammenlignes med, heller ikke er
indregnet en sådan ekstern jobskabelseseffekt.
For at anskueliggøre en mulig effekt ved at inddrage den eksterne jobskabelseseffekt
har CASA dog valgt at medtage en enkelt beregning, som er vist i figur 7.7, idet der kan
være en vis relevans i at drage en sammenligning af en sådan samlet jobskabelseseffekt
med "udgift pr. årsværk" for ordninger, som vurderes at have ingen eller meget
ringe afledt jobskabelseseffekt.
En endelig opgørelse baseret på samtlige projekter vil først kunne gennemføres,
når alle projekterne er afsluttet og afrapporteret, og når alle tilskuddene fra Den
Grønne Jobpulje er udbetalt.
I de følgende tabeller og figurer er anført prisen pr. job for de nye job skabt med
støtte fra Den Grønne Jobpulje. "Prisen pr. job" er fundet ved at dividere det
udbetalte støttebeløb - eller hvis vi ikke har det tal, så det bevilligede
støttebeløb - med antallet af nye skabte job (direkte og indirekte). Samlet vurderes
det, at den beregnede pris pr. job er ca. 5% højere end det faktisk er tilfældet.
Tabel 7.1:
Pris pr. job under Den Grønne Jobpulje (for afrapporterede projekter)
Antal beskæftigede (i de 316
afrapporterede projekter) |
Antal
fuldtidsstillinger |
Job under projektforløbene
Ny direkte (505) og indirekte (203) beskæftigelse under projekterne |
708 |
Varige job efter projekterne
Ny direkte (362) og indirekte (155) beskæftigelse ½ år efter projekterne |
517 |
Pris pr. beskæftiget (pr. fuldtidsstillinger) |
Ca. "jobpris" |
Job under projektforløbet
Ny direkte og indirekte beskæftigelseseffekt under projekterne ... |
184.000 kr. |
Varige job efter projekterne
Ny direkte og indirekte beskæftigelse efter projekterne |
251.000 kr. |
I figur 7.1 er illustreret tallene fra tabel 7.1

Fig. 7.1
Jobskabelse og pris pr. job
Der er foretaget de tilsvarende beregninger af beskæftigelsen og pris pr. job fordelt
efter forskellige projekttyper. Dette fremgår af efterfølgende tabeller, hvor tabel 7.2
ser på jobskabelsen under projektforløbet og tabel 7.3 på den varige jobskabelse.
Tabel 7.2:
Pris pr. job under projektforløbet under Den Grønne Jobpulje (for afrapporterede
projekter)
Job under
projektforløbene |
|
Miljø-
styring |
Nye virksom-
heder |
Viden og netværk |
Pilot pro-
jekter |
Øvrige pro-
jekter |
I alt |
Ny direkte
beskæftigelse |
Antal projekter med nye job |
128 |
77 |
43 |
49 |
15 |
312 |
Antal nye job |
141 |
164 |
77 |
83 |
40 |
505 |
Ny indirekte
beskæftigelse |
Antal projekter med nye job |
37 |
29 |
9 |
15 |
3 |
93 |
Antal nye job |
54 |
59 |
34 |
46 |
10 |
203 |
Samlet ny
beskæftigelse = ny direkte + ny indirekte |
Antal job |
195 |
223 |
111 |
129 |
50 |
708 |
Tilskud (mio.kr.) |
30,86 |
41,34 |
31,51 |
23,57 |
6,83 |
134,11 |
Pris pr. job (kroner) |
158.000* |
185.000* |
284.000* |
183.000* |
137.000* |
189.000* |
* Prisen er reelt lidt lavere, da vi ikke har indregnet den reduktion, som har
været i udbetaling af støtte i forhold til bevillingen (reelt er udbetalt 130 mio. kr.
og ikke 134 mio. kr.)
Denne fordeling på forskellige projekttyper er interessant, da der viser sig store
variationer. Når der ses bort fra gruppen "øvrige projekter", hvor jobprisen
er baseret på få projekter og derfor behæftet med en vis usikkerhed, så er det
miljøstyringsprojekterne, der har den laveste jobpris med en pris på 158.000 kroner pr.
job efterfulgt af jobprisen på 185.000 kroner ved oprettelse af nye virksomheder. Disse
projekter er langt overvejende rene virksomhedsprojekter.
Tabel 7.3:
Pris pr. varigt job (for afrapporterede projekter)
Varige job efter
projekterne
Dvs. ½ år efter projektafslutning |
|
Miljø-
styring |
Nye virksom-
heder |
Viden og netværk |
Pilot pro-
jekter |
Øvrige pro-
jekter |
I alt |
Ny direkte
beskæftigelse |
Antal projekter med nye job |
122 |
70 |
38 |
46 |
14 |
290 |
Antal nye job |
120 |
134 |
31 |
57 |
20 |
362 |
Ny indirekte
beskæftigelse |
Antal projekter med nye job |
35 |
28 |
7 |
16 |
4 |
90 |
Antal nye job |
43 |
57 |
8 |
42 |
5 |
155 |
Samlet ny
beskæftigelse = ny direkte + ny indirekte |
Antal job |
163 |
191 |
39 |
99 |
25 |
517 |
Fastholdel-
sesgrad af de nye job |
84% |
85% |
35% |
77% |
50% |
73% |
Tilskud (mio.kr.) |
30,86 |
41,34 |
31,51 |
23,57 |
6,83 |
134,11 |
Pris pr. job (kroner) |
189.000* |
216.000* |
809.000* |
238.000* |
273.000* |
259.000* |
* Prisen er reelt lidt lavere, da vi ikke i databasen har indregnet den
reduktion, som har været i udbetaling af støtte i forhold til bevillingen (reelt er der
udbetalt 130 mio. kr.).
Også hvad angår udgiften på at skabe varige job, er miljøstyringsprojekterne og job
i nye virksomheder de billigste med en jobpris på henholdsvis 189.000 kroner og 216.000
kroner pr. job.
Varig jobskabelse inden for "viden og netværk" er klart dyrere end de
øvrige områder og dermed et felt, hvor det tilsyneladende er vanskeligt at skabe varige
grønne job, men dette skal ses i lyset af, at projekternes formål har været at skabe
(ekstern) beskæftigelse i fx de virksomheder, der er tilknyttet netværkene.
I tabel 7.4 er vist den vurderede effekt i form af jobskabelse uden for den
virksomhed/organisation, der har gennemført projektet (ekstern beskæftigelse) fordelt
på projekttyper.
Tabel 7.4:
Ekstern beskæftigelse
|
Miljø-
styring |
Nye virksom-
heder |
Viden og netværk |
Pilot pro-
jekter |
Øvrige pro-
jekter |
I alt |
Antal projekter med nye job |
47 |
41 |
28 |
16 |
11 |
143 |
Antal nye job |
24 |
127 |
58 |
58 |
87 |
354 |
Som tidligere nævnt er tallene for ekstern beskæftigelse behæftet med stor usikkerhed,
da evalueringen har vist, at det er vanskeligt for projekterne at vurdere de eksterne
jobeffekter. Den største eksterne beskæftigelse ses inden for pilotprojekter, nye
virksomheder og øvrige projekter.
Fordeling på ansøgertype
CASA har endvidere foretaget beregninger for at se, hvordan fordelingen mellem
jobskabelse hos henholdsvis private virksomheder, organisationer og offentlige
institutioner.
I tabel 7.5 er vist resultatet for jobskabelse og pris pr. job for perioden under
projektforløbet (støtteperioden) fordelt efter ansøgertype.
Tabel 7.5:
Minimumsbeskæftigelseseffekt fordelt efter ansøgertype
Job under
projektforløbene |
|
Private virksom-
heder |
Organi-
sationer |
Offentlige institu-
tioner |
I alt |
Ny direkte
beskæftigelse |
Antal projekter med nye job |
220 |
38 |
54 |
312 |
Antal nye job |
317 |
78 |
110 |
505 |
Ny indirekte
beskæftigelse |
Antal projekter med nye job |
66 |
12 |
15 |
93 |
Antal nye job |
127 |
34 |
42 |
203 |
Samlet ny
beskæftigelse = ny direkte + ny indirekte |
Antal job |
444 |
112 |
152 |
708 |
Tilskud (mio.kr.) |
75,83 |
19,13 |
39,15 |
134,11 |
Pris pr. job (kroner) |
171.000* |
171.000* |
258.000* |
189.000* |
* Prisen er reelt lidt lavere, da vi ikke i databasen har indregnet den reduktion,
som har været i udbetaling af støtte i forhold til bevillingen (reelt er der udbetalt
130 mio. kr.)
I figur 7.5 er tabel 7.5 illustreret, hvad angår antallet af nye job (årsværk) under
projektperioden fordelt efter ansøgertype.

Fig. 7.5:
Nye job under projektperioden fordelt efter ansøgertype
I tabel 7.6 er vist resultatet for jobskabelse og pris pr. varige job efter
støtteperiodens ophør fordelt efter ansøgertype.
Tabel 7.6:
Minimumsbeskæftigelseseffekt fordelt efter ansøgertype
Varige job efter
projekterne |
|
Private virksom-
heder |
Organi-
sationer |
Offentlige institu-
tioner |
I alt |
Ny direkte
beskæftigelse |
Antal projekter med nye job |
206 |
34 |
50 |
290 |
Antal nye job |
265 |
41 |
56 |
362 |
Ny indirekte
beskæftigelse |
Antal projekter med nye job |
64 |
12 |
14 |
90 |
Antal nye job |
113 |
29 |
13 |
155 |
Samlet ny
beskæftigelse = ny direkte + ny indirekte |
Antal job |
378 |
70 |
69 |
517 |
Fastholdelsesgrad |
85% |
63% |
45% |
73% |
Tilskud (mio.kr.) |
75,83 |
19,13 |
39,15 |
134,11 |
Pris pr. job (kroner) |
201.000* |
273.000* |
567.000* |
259.000* |
* Prisen er reelt lidt lavere, da vi ikke i databasen har indregnet den reduktion,
som har været i udbetaling af støtte i forhold til bevillingen (reelt er der udbetalt
130 mio. kr.)
I figur 7.6 er tabel 7.6 illustreret, hvad angår antallet af nye varige job
(årsværk) efter støtten til projektet er ophørt.

Fig. 7.6:
Nye varige job fordelt efter ansøgertype
Opsamling
De private virksomheder er, som det fremgår, bedst til at skabe varige job. Således
er 85% af arbejdskraften stadig ansat i projektet et halvt år efter, at støtten til
projektet ophører. Projekterne i det offentlige medfører betydeligt sjældnere, at der
skabes et varigt job, hvilket kan hænge sammen med afhængigheden af den offentlige
budgetlægning, hvor der ikke kan skabes økonomi til selv at fortsætte den grønne
beskæftigelse, og som stort set kun levner mulighed for at fastholde projektansatte, hvis
de overtager frigjorte job i organisationen. Omvendt kan de private virksomheder udvide
antallet af ansatte, hvis aktiviteten vurderes fornuftig og profitabel.
Det fremgår af såvel tabel 7.5 og tabel 7.6, at prisen pr. job er væsentlig lavere i
de private virksomheder og organisationer end hos offentlige projekter. Det kunne
forventes, at dette hang sammen med en øget vilje hos virksomheder og organisationer til
egenfinansiering, fordi disse i højere grad end det offentlige kan indarbejde projektet
strategisk i deres udvikling, hvor de offentlige institutioner i modsætning hertil er
styret af politisk fastsatte budgetter. Derfor er der foretaget en undersøgelse af den
supplerende finansiering, og heraf fremgår det:
 | at virksomhederne (som har modtaget 46% af projektomkostningerne fra Den Grønne
Jobpulje) stort set har finansieret resten selv (51%) |
 | at de offentlige institutioner har modtaget 50% fra jobpuljen og selv finansieret 34% og
hentet resten via andre offentlige kasser (8%), EUtilskud (2%) og andre
finansieringskilder (5%) |
 | at organisationer har modtaget 59% i tilskud fra Den Grønne Jobpulje og selv
finansieret 26%, mens resten som hos de offentlige institutioner er skaffet via de andre
kilder med nogenlunde samme fordeling. |
Samlet udgør den eksterne finansiering udover Den Grønne Jobpulje knapt 7% i
gennemsnit pr. projekt fordelt med 3% for projekter hos private virksomheder, 15% ved
projekter hos organisationer og 16% hos de offentlige projekter. Der er således en
større egenfinansiering hos de private virksomheder, men omvendt har
organisationsprojekterne - der har den laveste egenfinansiering - også en noget lavere
jobpris end ved de offentlige projekter. Det antages derfor, at der er stor interesse for
grøn jobskabelse hos offentlige institutioner, men ringe økonomisk mulighed for at
omsætte projekter i varige job, da institutionerne er underlagt politisk fastsatte
budgetter, der ofte ikke levner meget spillerum for at omsætte aktiviteterne i faste job.
En forklaring på det generelle højere niveau i jobpris - også under projektforløbet
- hos de offentlige institutioner kan være, at det offentlige i højere grad står for en
række af de sociale projekter, som skaber beskæftigelse til den "tunge" gruppe
af ledige på arbejdsmarkedet. Det er et aspekt projektlederne i de sociale projekter
pegede på, da CASA gennemførte interview med dem i forbindelse med evalueringen.
7.2 Pris
pr. job sammenlignet med andre tilskudsordninger
Det har været vanskeligt at finde sammenlignelige tal fra andre tilskudsordninger, der
kan afgøre, om gennemsnittet på 184.000 kroner for job i projektforløbet eller 251.000
kroner for et nyt varigt job er dyrt eller billigt. Det er svært at sammenligne direkte
"pris pr. job", fordi projekterne og tilskudsordningerne fungerer under
forskellige betingelser og med forskellige mål og målgrupper.
Til gengæld kan der sammenlignes med udgifterne til aktivering og jobtiltag under
Socialministeriet og Arbejdsministeriet samt med dagpengeudgifter - dvs. en sammenligning
mellem jobskabelse plus miljøeffekt sat over for traditionel passiv
understøttelsesomkostninger evt. suppleret med udgifter til særlige tiltag. Disse tal
kan hentes fra den tidligere regerings fremsatte finanslovsforslag for år 2002
(offentliggjort den 28. august 2001). Her er der for hver ordning under disse ministerier
fremlagt en opgørelse over antallet af helårspersoner, der er omfattet af de enkelte
ordninger og størrelsen af de offentlige udgifter knyttet hertil. For nogle ordninger har
Finansministeriet selv beregnet udgiften pr. helårsperson. For andre har CASA lavet
regnestykket.
CASA har endvidere indhentet/beregnet materiale vedr. en række andre ordninger. Det
drejer sig om det program til støtte til miljøstyring i virksomheder, som lå forud for
Den Grønne Jobpulje, betegnet "det lille program",
hjemmeserviceordningen og innovationsmiljøerne, der indgår i den tidligere regerings
erhvervsstrategi for iværksættere.
"Det lille program" (officielt program for rådgivning om
miljøspørgsmål og arbejdsmiljø til mindre virksomheder) har med en økonomisk ramme
på 80 millioner kroner støttet over 200 virksomheder med indførelse af miljøstyring.
Programmet skulle reducere miljøbelastningen i små og mellemstore virksomheder samt øge
beskæftigelsen.
Hjemmeservice er en tilskudsordning, der (jf. Erhvervs og Selskabsstyrelsens
hjemmeside) giver mulighed for at få udført de mest almindelige typer
husholdningsarbejder med tilskud fra staten. Siden ordningen blev gjort permanent i 1997,
har hjemmeservice været et af de hurtigst voksende erhverv i Danmark. I 2000 var
erhvervets samlede omsætning på godt 1 milliard kroner og dækkede næsten 232.000
husstande svarende til hver 10. husstand. Der ydes tilskud på 50% til indkøb af
dagligvarer, rengøring, madlavning og opvask, vask og strygning, andet almindeligt
forekommende husholdningsarbejde og afhentning af børn i daginstitutioner, når
husstanden samtidig køber en anden hjemmeserviceydelse hos samme hjemmeservicevirksomhed.
Der ydes tilskud på 35% til almindeligt forekommende havearbejde, snerydning, fejning og
rensning af tagrender.
Tilskuddet ydes til husstanden, men udbetales af praktiske årsager til
hjemmeservicevirksomheden. Den enkelte husstand kan højst få udbetalt 11.000 kroner i
tilskud pr. kvartal for arbejde udført af den samme virksomhed. I år 2002
indeksreguleres dette beløb til 11.700 kroner.
Innovationsmiljøerne er en ordning under Erhvervsfremme Styrelsen, hvor der
siden 1998 stilles viden og kapital til rådighed for innovative iværksættere. Ordningen
er planlagt til at køre frem til udgangen af år 2003.
Formålet med innovationsmiljøerne er ifølge Erhvervsfremme Styrelsens hjemmeside at
skabe flere nye innovative virksomheder i Danmark ved at sikre et tættere samspil mellem
innovative iværksættere, forskning og kapital om udvikling af nye produkter og
serviceydelser. Innovationsmiljøerne er for innovative iværksættere, som har en
vidensbaseret idé med et kommercielt potentiale. Innovationsmiljøerne kan tilbyde viden,
rådgivning og udviklingskapital i den første fase af virksomhedens udvikling
(forprojektet). Dvs. før virksomheden har udviklet et egentligt koncept, produkt eller
serviceydelse. Når forprojektet er gennemført kan innovationsmiljøerne hjælpe med
kapitalfremskaffelse fx via VækstFonden, ventureselskaber og private investorer. Målet
er at skabe flere virksomheder med unikke kompetencer, som kan blive spydspidser i den
internationale konkurrence.
Fem andre ordninger
I figur 7.7 er vist en sammenligning af pris pr. job under Den Grønne Jobpulje i
forhold til 5 andre "ordninger":
 | Dagpenge |
 | Hjemmeservice |
 | Offentlig jobtræning |
 | "Det lille program" |
 | Innovationsmiljøerne |
I denne figur er som en af søjlerne indlagt en beregning af "pris pr. job",
hvor også de "eksternt" skabte job er medregnet. Det beror på, at der kan
være en vis relevans i at sammenligne denne beregnede "pris pr. job" med
henblik på sammenligning med "udgiften pr. årsværk" med bl.a. passive
understøttelsesordninger. Dette kan give et fingerpeg om, i hvilket omfang
samfundet/staten med fordel økonomisk kan forsvare at tage målrettede initiativer af den
karakter, som Den Grønne Jobpulje er udtryk for - alene ud fra en betragtning af
ordningen som et rent job-støtteredskab.
Det er bemærkelsesværdigt, at Den Grønne Jobpulje tilsyneladende - med den
usikkerhed der ligger i vurderingen af den eksterne jobskabelse - er billigere for det
offentlige som job-støtte-redskab end såvel passive dagpenge, offentlig
jobtræning og hjemmeserviceordningen. Hertil kommer, at mens fx hjemmeserviceordningen er
baseret på årlige tilskud som forudsætning for opretholdelse af jobbene, kan Den
Grønne Jobpulje opfattes som en engangsinvestering, hvor 3 ud af 4 af de igangsatte job
fortsætter efter støtteophør. Endelig kan det fremhæves, at det offentlige samtidig
får en miljøeffekt "gratis" oveni.
Ses der på Den Grønne Jobpulje som et job-skabelses-redskab, kan der
sammenlignes med mere innovative ordninger, som fx "innovationsmiljøerne". Som
det fremgår af forklaringen til figuren 7.7, er det sparsomt med tilgængelige data for,
hvad den offentlige udgift er på innovativ jobskabelse, men ud fra de foreliggende
oplysninger må det konkluderes, at i det omfang Den Grønne Jobpulje kan betegnes som en
"innovativ" ordning, fungerer den som en meget effektiv en af slagsen i
sammenligning med, hvad Erhvervsministeriets iværksætterprogram præsterer af
jobskabelse pr. investeret beløb.
Sammenligningen skal dog tages med et gran salt, da formålene og projektrammerne er
meget forskellige, og det kræver en helt selvstændig evaluering at vurdere disse forhold
nærmere.
Sammenfattende kan siges, at samfundet med Den Grønne Jobpulje med et relativt lille
støttebeløb ekstra i forhold til den årlige udgift til dagpenge, offentlig jobtræning
og hjemmeserviceordning har kunnet iværksætte varige grønne job i danske virksomheder
til gavn for såvel samfundsøkonomien som miljøet, og at ordningen fungerer som en
effektiv operatør inden for innovativ jobskabelse.

Fig. 7.7:
Sammenligning af pris pr. job
Forklaring til søjlerne i figur 7.7:
Søjle 1:
Den Grønne Jobpulje samlet. Pris pr. job under projektstøtteperioden og pris
pr. varigt job (½ år efter projektstøttens ophør). Gennemsnitlig jobpris pr.
fuldtidsstilling for direkte og indirekte job i den støttede projektperiode er 184.000
kroner pr. job og pr. varigt job 251.000 kroner.
Søjle 2:
Den Grønne Jobpulje som i søjle 1, men alene de ca. 70% af projekterne der er
gennemført i regi af private virksomheder. Den gennemsnitlige jobpris pr. mandår
(årsværk) for direkte og indirekte job i den støttede projektperiode er 171.000 kroner
pr. job og pr. varigt job 201.000 kroner.
Søjle 3:
Den Grønne Jobpulje inkl. nye eksterne job. Den afbildede pris pr. job i søjle
1 og 2 indeholder ikke de forventede eksternt skabte job. Såfremt disse indregnes vil
prisen pr. job blive billigere, og såfremt tallene fra tabel 7.4 indregnes, er der tale
om en reduktion på 30-40%. Som søjle 3 er beregnet pris pr. job for direkte, indirekte
og eksterne job i den støttede projektperiode (127.000 kroner pr. job), hvilket er
relevant at opgøre i forhold til sammenligning med årsværksudgiften til fx dagpenge,
jobtræning og hjemmeservice, hvor der ikke er og næppe kan forventes nogen stor afledt
jobskabelse.
Søjle 4:
Dagpenge udgør årligt ca. 157.040 kroner til højeste sats (fuldtidsforsikret
i statsanerkendt arbejdsløshedskasse, jf. s. 971 i FFL2002) - dagpengeudgiften udgjorde i
år 2000 18,6 milliarder kroner til i gennemsnit 124.000 fuldtidsforsikrede svarende til
150.000 kroner årligt pr. person.
Søjle 5:
Jobtræning - løntilskud til offentlige arbejdsgivere, der ansætter
ledige dagpengemodtagere i jobtræning blev (jf. s. 1035 i FFL2002) i år 2000 givet til
11.433 helårspersoner (langt hovedparten i kommunerne) med et samlet ressourceforbrug på
2,0 milliarder kroner, svarende til 177.000 kroner pr. person (kommuner og stat lidt mere,
amter lidt mindre).
Søjle 6:
Hjemmeserviceordningen ydede i år 2000 tilskud til 3.500 fuldtidspersoner, og
tilskuddet var på 485 millioner kroner. Dette svarer til en offentlig støtte på 139.000
kroner pr. person. (jf. "Samfundsøkonomiske konsekvenser af hjemmeserviceordningen -
konklusionsrapport af 23/10-2001", Erhvervsfremme Styrelsen).
Søjle 7:
"Det lille program" (officielt program for rådgivning om
miljøspørgsmål og arbejdsmiljø til mindre virksomheder) har med en økonomisk ramme
på 80 millioner kroner støttet over 200 virksomheder med indførelse af miljøstyring.
Programmet skulle reducere miljøbelastningen i små og mellemstore virksomheder samt øge
beskæftigelsen. Succeskriteriet for beskæftigelsen var, at der i gennemsnit blev ansat
en person - midlertidigt eller permanent - pr. 350.000 kroner. Evalueringsrapporten
vurderer, at der har været mindst 242 nyansættelser som følge af programmet. Det svarer
til en gennemsnitspris pr. job på 331.000 kroner.
Det bedre resultat for jobpuljen kan måske forklares med, at jobpuljen har støttet
virksomheder på miljøstyringsområdet i en senere fase, hvor virksomhederne har været
indstillet på selv at finansiere en større del af udgifterne. Det har været en
forudsætning i forhold til jobpuljens politik om kun at støtte miljøstyringsprojekterne
med mellem 150-250.000 kroner, hvor tilskuddene under "Det lille program" typisk
lå på 350.000 kroner.
Søjle 8:
Iværksætterprogram. Staten har via Erhvervsministeriet i 1998 oprettet 6
innovationsmiljøer med det formål at støtte iværksættere med at etablere virksomheder
og arbejdspladser. Det har ikke været muligt at finde offentliggjorte data for prisen pr.
skabt job, men i figuren er anvendt to kilder, der angiver "spændet".
Ifølge ugebladet Ingeniøren den 14/9-01 er der med 310 millioner kroner - offentlige
kroner - i perioden 1998-2000 blevet etableret 102 virksomheder. Imidlertid forelå der
ifølge artiklen alene oplysninger om antal etablerede job for en delmængde heraf, nemlig
for 56 af virksomhederne som med et offentligt budget på 205 millioner kroner har
etableret 407 arbejdspladser. Dette svarer til en pris pr. job på 504.000 kroner.
CASA har været i kontakt med det af innovationsmiljøerne, som tilsyneladende har
været mest effektiv til at etablere nye job, nemlig Teknologisk Innovation i Taastrup.
Her oplyser centerleder Søren Kilgast overfor CASA, at man har evalueret de første 3
års indsats, der i runde tal kan opgøres således: Der er via Erhvervsministeriet
investeret 65 millioner kroner, som har opstartet 90 virksomheder med ca. 275
fuldtidsbeskæftigede. Det svarer til en pris pr. job på 236.000 kroner. Heri er
indregnet opstart og administration af ordningen.
Heraf konkluderes, at innovationsprogrammet som gennemsnit - på basis af de
foreliggende data - har en pris pr. job som ligger et sted mellem 236.000 og 504.000
kroner.
En bred sammenligning
I figur 7.8 er vist en sammenligning af pris pr. job mellem Den Grønne Jobpulje og et
bredere udsnit af forskellige tiltag, omfattende såvel sociale ordninger som
jobskabelsestiltag. Der er nærmere redegjort for de enkelte søjler efter figuren.
Det kan bl.a. noteres, at varig jobskabelse via Den Grønne Jobpulje samlet stort set
koster det offentlige det samme som via lempelse af indkomstskatten - jf. en
OECD-beregning i 1997.

Fig. 7.8:
Sammenligning af pris pr. job
Forklaring til søjlerne i figur 7.8:
Søjle 1:
Som søjle 1 i figur 7.7.
Søjle 2:
Som søjle 2 i figur 7.7.
Søjle 3:
Aktivering af personer fyldt 30 år blev (jf. s. 684 i FFL2002) i år 2000 givet
til 23.400 helårspersoner med et samlet ressourceforbrug på 2,7 milliarder kroner,
hvilket opgøres til en gennemsnitsudgift på 114.000 kroner pr. helårsperson.
Søjle 4:
Som søjle 4 i figur 7.7.
Søjle 5:
Uddannelsesgodtgørelse til ledige blev (jf. s. 1032 i FFL2002) i år 2000 givet
til 28.870 helårspersoner med et samlet ressourceforbrug på 4,2 milliarder kroner,
svarende til 145.000 kroner pr. person.
Søjle 6:
Intensiv jobsøgningsindsats (ny) forventes (jf. s. 1033 i FFL2002) i år 2002
at omfatte 2.175 helårspersoner med et samlet ressourceforbrug på 336 millioner kroner
svarende til 154.000 kroner pr. person.
I 2001 er startet en ordning med særlig formidlingsindsats for ledige
dagpengemodtagere. Den forventes (jf. s. 1034 i FFL2002) i år 2002 at omfatte 325
helårspersoner med et samlet ressourceforbrug på 68 millioner kroner (inkl.
forsørgelse) svarende til 209.000 kroner pr. person.
Søjle 7:
Jobtræning - løntilskud til private arbejdsgivere, der ansætter ledige
dagpengemodtagere i jobtræning m.m. blev (jf. s. 1034 i FFL2002) i år 2000 givet til
2.574 helårspersoner med et samlet ressourceforbrug på 265 millioner kroner svarende til
103.000 kroner pr. person.
Søjle 8:
Som søjle 5 i figur 7.7.
Søjle 9:
Som søjle 6 i figur 7.7.
Søjle 10:
Lempelse af indkomstskat. OECD har ved hjælp af en modelberegning foretaget på
EU-kommissionens QUEST-model tidligere (1997) beregnet, at på dette tidspunkt ville en
lempelse af indkomstskatten på 10 milliarder kroner udløse 41.000 nye job i Danmark.
Dette kan omregnes til en udgift på 244.000 kroner pr. job (jf. Finansministerens svar
på spørgsmål S30 (af 16/10-97 i samlingen 1997-1998, 1. samling - se www.folketinget.dk).
Søjle 11:
Som søjle 7 i figur 7.7.
Søjle 12:
Overheadpuljen var en forsøgsordning under Arbejdsmarkedsstyrelsen, som via
finansloven fik afsat 13 millioner kroner årligt til dækning af overheadudgifter ved
etablering af nye arbejdspladser for ledige dagpengemodtagere i private,
ikke-overskudsgivende foreninger eller organisationer. Hensigten var at finde
beskæftigelse til ledige, der havde svært ved at finde ordinær beskæftigelse samtidig
med, at en række nyttige samfundsopgaver blev løst. Puljen uddelte meget forskellige
beløbsstørrelser fra 20.000 kroner til 3,5 millioner kroner. Prisen pr. job i
overheadpuljen var i gennemsnit 50.000 kroner pr. arbejdsplads under projektforløbet (af
ca. et års varighed). Hertil skal lægges lønudgiften til den ledige i form af dagpenge,
hvilket svarer til omkring 120.000 kroner pr. år. Altså en gennemsnitspris på 170.000
kroner. Skabelsen af ordinære job med overenskomstmæssig aflønning ville være dyrere,
hvilket skal tages i betragtning ved sammenligning med Den Grønne Jobpulje, hvor
lønningerne stort set har været overenskomstmæssige.
Søjle 13:
Grøn Aktivering i AF i Vejle-regionen har i samme periode som Den Grønne
Jobpulje givet tilskud til grønne job. Ved evalueringen af Grøn Aktivering har det
været muligt at gennemføre beregninger af beskæftigelseseffekten på helt samme måde
som ved evalueringen af Den Grønne Jobpulje. Men tallene skjuler, at en del af deltagerne
under projekterne for Grøn Aktivering har været ansat i puljejob. Lønudgiften har
derfor ikke vejet så meget som hos Den Grønne Jobpulje. Derfor kan de to tal ikke
sammenlignes direkte. I Grøn Aktivering har tilskuddet pr. job i gennemsnit været på
218.000 kroner til ny direkte og indirekte beskæftigelse under projektet.
Søjle 14:
Som søjle 7 i figur 7.7.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |