| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Grønne job i Danmark
8. Miljøeffekter af projekterne
Den Grønne Jobpuljes hovedmål er at skabe nye jobs og forbedre miljøet. I dette
kapitel er der en gennemgang af miljøeffekter opnået i projekterne. De miljømæssige
resultater af de støttede projekter er vurderet efter følgende kilder:
 | Sagsresumeerne for projekterne, som sekretariatet har udarbejdet til fremlæggelsen for
bestyrelsen |
 | De kortfattede afrapporteringer, som projekterne skal sende til Den Grønne Jobpulje ved
projekternes afslutning |
 | Selvevalueringsskemaer, som de afsluttede projekter har udfyldt og sendt til CASA |
 | Telefoninterviewene, som er en opfølgning på projekternes status ½-3 år efter deres
afslutning |
 | Erfaringer, som er indhentet fra forløbs- og temaevalueringerne, gennem især interview
og analyser af skriftlige materialer om projekterne. |
En gennemgang af sagsresumeerne viser, at miljø har indgået som et væsentligt mål i
alle projekter, som har fået tilsagn om støtte.
8.1
Miljømål og -resultater fra de afsluttede projekter
Ud fra de returnerede selvevalueringsskemaer er det muligt at se, hvilke mål
projekterne har haft ved projektets start, samt projekternes egen vurdering af i hvilken
grad, det er lykkedes at opnå målene.
Målene for de enkelte projekter er anført i tabellen på næste side. De 10 vigtigste
miljømålsætninger i projekterne har været:
60% - at demonstrere miljørigtige løsninger
58% - at bidrage til bæredygtig livsstil
56% - at reducere energiforbruget
56% - at opnå lavere forbrug af farlige stoffer
54% - at reducere affaldsmængderne
48% - at bidrage til øget genanvendelse
45% - at øge forbruget af miljøvenlig eller økologiske produkter
45% - at markedsføre grønne produkter
43% - at indføre miljøstyring eller miljøledelse
38% - at reducere forbruget af råvarer.
I tabel 8.1 er anført, hvor mange procent der har haft de forskellige
miljømålsætninger. Udfra hvert miljømålsætning er anført, hvorvidt det var en
væsentligt målsætning eller ej. Derudover er anført med *, hvor ca. 2/3 har indfriet
målene som forventet. Der er anført med >, hvis mere end 2/3 har indfriet målene og
< hvis færre end 2/3 har indfriet målene som forventet.
Tabel 8.1:
Miljømålene for projekterne opgjort i prioriteret rækkefølge i procent
|
Væsentligt
mål i procent |
|
Mål,
men ikke væsentligt |
1. |
Demonstrere miljørigtige løsninger |
|
60% |
* |
20% |
2. |
Bidrage til bæredygtig adfærd eller livsstil |
|
58% |
* |
27% |
3. |
Reducere energiforbruget |
|
56% |
< |
24% |
4. |
Opnå lavere forbrug af farlige stoffer |
|
56% |
* |
15% |
5. |
Nedbringe affaldsmængden |
|
54% |
< |
23% |
6. |
Bidrage til øget genanvendelse |
|
48% |
* |
22% |
7. |
Øge forbruget af miljøvenlige eller økologiske
produkter |
|
45% |
> |
22% |
8. |
Markedsføre grønne produkter |
|
45% |
< |
18% |
9. |
Indføre miljøledelse/miljøstyring |
|
43% |
* |
16% |
10. |
Reducere forbruget af råvarer |
|
38% |
* |
22% |
11. |
Udvikle renere produkter |
|
37% |
* |
19% |
12. |
Indføre grøn procesudvikling/renere teknologi |
|
36% |
> |
24% |
13. |
Stille miljøkrav til produkter (fx gennem grønne
indkøb eller leverandørstyring) |
|
36% |
> |
29% |
14. |
Opbygge/forbedre et grønt netværk |
|
32% |
* |
28% |
15. |
Opnå reduktion af miljøbelastningen ved udledning af
spildevand |
|
28% |
* |
16% |
16. |
Opnå reduktion af lugte, vibrationer eller støj |
|
22% |
* |
18% |
17. |
Reducere miljøbelastning fra transport |
|
21% |
* |
27% |
18. |
Opnå miljømærker på produkter |
|
18% |
< |
15% |
19. |
Forbedre de generelle muligheder og viden om grønne
job i det private erhvervsliv |
|
15% |
> |
25% |
20. |
Forbedre adgangen til naturværdier |
|
13% |
* |
16% |
21. |
Udarbejde grønne regnskaber |
|
12% |
* |
28% |
22. |
Forbedre de generelle muligheder og viden om grønne
job i den offentlige sektor |
|
9% |
> |
15% |
23. |
Bruge LCA-redskaber til produktudvikling |
|
4% |
< |
13% |
Projekterne er både blevet spurgt, om de enkelte miljømål er opfyldt, og om hvorledes
de samlet vurderer opfyldelsen af projektets miljøresultater. Der er visse variationer i
projekternes vurdering af opnåelsen af de forventede miljømål. For 13 af ovenstående
miljømål (markeret med * i tabellen) vurderes det, at de forventede miljømål er
indfriet i ca. 2/3 af projekterne. For de sidste 10 miljømål gælder det, at halvdelen
af de forventede miljømål indfries som forventet af mere end ca. 2/3 af projekterne,
mens det for den anden halvdel gælder, at de indfries som forventet af færre end ca. 2/3
af projekterne.
Generelt for de fleste af miljømålene gælder, at ca. 20% vurderer, at målene er
opnået bedre end forventet, og ca. 10% vurderer, at målet er opnået ringere end
forventet.
Der har været størst succes med at indfri eller nå længere end miljømålene for
projekter med følgende miljømål:
 | Demonstrere miljørigtige løsninger |
 | Stille miljøkrav til produkter (ved grønne indkøb eller leverandørstyring) |
 | Indføre grøn procesudvikling/renere teknologi |
 | Øge forbruget af miljøvenlige produkter |
 | Opnå lavere forbrug af farlige stoffer |
 | Forbedre muligheder og viden om grønne job både i det private erhvervsliv samt i den
offentlige sektor. |
De projekter, som har haft sværest ved at indfri de forventede miljømål, har været
projekter med mål om:
 | Markedsføre grønne produkter |
 | Opnå miljømærkning af grønne produkter |
 | Brug af LCAredskaber |
 | Reducere energiforbruget |
 | Nedbringe affaldsmængden |
Udover de miljømål, som var anført i projektevalueringsskemaet, har nogle
projektansvarlige tilføjet flere miljømål. Som eksempler på andre miljømål i
projekterne kan nævnes:
 | Gennemførelse af miljøcertificering efter ISO 14001 eller EMAS |
 | Hensynet til arbejdsmiljøet |
 | Etablering af vedvarende energi |
 | Beskytte grundvandet eller sikre vandkvaliteten |
 | Forbedre miljøbevidstheden hos undervisere i naturfag |
 | Forbedre de naturmæssige værdier i lokalområdet |
 | Opkvalificering af ledige til at arbejde i den grønne sektor |
 | Påvirke leverandører til at få miljømærke |
 | Være på forkant med miljølovgivningen |
 | Øget vækst i lokalområdet |
 | Være katalysator/igangsættere af grønne job |
Tabel 8.2:
Samlet vurdering af projektets miljøresultat
|
Bedre end forventet |
Som forventet |
Ringere end forventet |
Irrelevant/ Ubesvaret |
Antal projekter |
66 (21%) |
153 (49%) |
19 (6%) |
78 (24%) |
238 projekter (dvs. 3 ud af 4 af de afsluttede) har besvaret spørgsmålet om projektets
samlede miljøeffekt. 66 projekter vurderer, at resultatet er bedre end forventet, 153 at
resultatet er som forventet og kun 19, at resultatet er ringere end forventet. Så
projekterne har generelt opnået et miljøresultat, som svarer til eller er bedre end
forventet.
Når ca. 25% af de projektansvarlige ikke har besvaret spørgsmålet, kan det skyldes,
at de har haft flere mål, hvoraf nogle er indfriet, mens andre måske ikke er indfriet.
De kan have svært at vægte dette til en samlet vurdering. Det kan også skyldes, at
spørgsmålet befinder sig nederst på en meget lang række
af spørgsmål om miljøeffekter. Det kan ikke udelukkes, at spørgsmålet kan være
overset af nogle af de projektansvarlige.
Der er ikke de helt store forskelle mellem de 5 forskellige projekttyper, som det
fremgår af nedenstående tabel. Kun "viden og netværk" skiller sig ud med en
lidt lavere vurdering af, hvorvidt miljømålene er nået.
Tabel 8.3:
Samlet vurdering af miljøresultat fordelt på projekttype
Projekttype |
Bedre end forventet |
Som forventet |
Ringere end forventet |
Irrelevant/ ubesvaret |
I alt (antal svar) |
Miljøstyring |
24% |
50% |
2% |
24% |
129 |
Nye virksom-
heder og pro-
dukter |
22% |
46% |
10% |
22% |
78 |
Pilotprojekter |
21% |
52% |
9% |
18% |
44 |
Viden og Netværk |
12% |
43% |
10% |
35% |
49 |
Øvrige projekter |
20% |
53% |
- |
27% |
15 |
I alt |
66 (21%) |
153 (49%) |
19 (6%) |
78 (24%) |
315 |
De projektansvarlige er også blevet spurgt, om de kan dokumentere de konkrete
miljøresultater. Her svarer 137 (43%) ja, mens 136 (også 43%) svarer delvist. Kun 12
projektansvarlige svarer nej, mens 5 ikke har besvaret spørgsmålet. Det betyder, at hele
86% helt eller delvist kan dokumentere de opnåede miljøeffekter. Fordelingen mellem de
forskellige projekttyper er vist efterfølgende.
Fordelingen mellem projekttyperne viser i tabel 8.4, at der er lidt flere af
miljøstyringsprojekterne samt nye virksomheder og produkter, der kan dokumentere deres
miljøeffekter, mens der er færrest af typen øvrige projekter.
Tabel 8.4:
Kan miljøeffekterne dokumenteres?
|
Ja |
Delvist |
Nej/ ubesvaret |
I alt antal svar |
Miljøstyring |
51% |
41% |
8% |
130 |
Nye virksomheder |
50% |
37% |
13% |
78 |
Pilotprojekter |
32% |
48% |
20% |
44 |
Viden og netværk |
29% |
53% |
18% |
49 |
Øvrige Projekter |
27% |
40% |
33% |
15 |
Antal projekter |
137 (43%) |
136 (43%) |
43 (14%) |
316 |
Hvor er der opnået miljøforbedringer?
De fleste miljøforbedringer er efter de projektansvarliges vurdering opnået hos de
private virksomheder enten i den enkelte virksomhed, hos flere virksomheder eller i
udvalgte brancher. Dernæst tegner de offentlige institutioner sig for
miljøforbedringerne. Det er generelt i naturområderne, at færrest projekter har givet
anledning til miljøforbedringer. Det kan ikke undre, da der er ret få naturprojekter. I
tabel 8.5 er vist, hvor de projektansvarlige har anført, at de afsluttede projekter har
givet anledning til miljøforbedringer.
Tabel 8.5:
Hvor har projektet givet miljøforbedringer (i antal og procent)
|
Store |
Nogen |
Små |
Privat virksomhed |
65 |
99 |
18 |
Flere private virksomheder lokalt eller regionalt |
23 |
55 |
29 |
Udvalgte brancher for private virksomheder |
21 |
60 |
23 |
Offentlige institutioner |
27 |
53 |
25 |
Boligområder |
22 |
39 |
23 |
Private husholdninger |
23 |
42 |
22 |
Naturområder |
19 |
28 |
23 |
Byområder |
19 |
41 |
28 |
Det eneste område, hvor der er markante forskelle mellem de 5 projekttyper, er
forbedringer opnået i private virksomheder. Her svarer ikke uventet hele 84% af
"miljøstyringsprojekterne", at de opnår nogen eller store forbedringer, mens
der er ca. 37% af typen "nye virksomheder og produkter", der opnår nogen eller
store miljøforbedringer hos en privat virksomhed.
Til gengæld er der en lidt større andel af typerne, "nye virksomheder og
produkter" samt "viden og netværk", der opnår nogen eller store
miljøforbedringer for flere virksomheder lokalt/regionalt eller for brancher.
På institutionerne er der en klar overvægt af typen "øvrige projekter",
som opnår nogen eller store miljøforbedringer, dernæst kommer
"pilotprojekter" samt "viden og netværk".
Det er "pilotprojekterne" og "øvrige projekter", der tegner sig
for de fleste miljøforbedringer i boligområder. Det samme gør sig gældende med hensyn
til at opnå miljøforbedringer i private husholdninger, dog er der også en del af typen
"nye virksomheder og produkter", som angiver nogen eller væsentlige
miljøforbedringer her.
Miljøforbedringer i naturområder opnås primært i "pilotprojekter" samt
for "nye virksomheder og produkter". Det første afspejler konkrete
naturprojekter, mens det sidste afspejler udviklingen af mindre miljøbelastende
produkter.
Erfaringer med miljøeffekter efter støttens ophør
De projektansvarlige er ved telefonanalysen, blandt de projekter som ikke længere får
støtte fra Den Grønne Jobpulje, blevet spurgt om de miljømæssige effekter, der ligger
udover støtteperioden. Der blev som tidligere nævnt taget telefonisk kontakt til 125
projekter. Heraf lykkedes det at få svar fra 102 projekter om deres fremtid efter
støttens ophør. Af de 102 projekter er der 89, som har overlevet efter ophør af
støtten. Kun de overlevede projekter har svaret på disse spørgsmål, hvorfor
resultaterne baserer sig på 89 respondenter.
Tabel 8.6:
Har I opnået yderligere miljøresultater ud over dem, som I beskrev ved støttens
ophør
|
Antal projekter |
Antal procent |
Ja |
45 |
51% |
Nej |
32 |
36% |
Ved ikke |
12 |
13% |
Total |
89 |
100% |
Omkring halvdelen af projekterne mener, at de har opnået yderligere miljøresultater ud
over dem, der blev afrapporteret ved støttens ophør. En tredjedel ligger på samme
niveau, og de resterende svarer "ved ikke".
Respondenter er blevet bedt om en kort beskrivelse af karakteren af den indsats, der
har opnået efterfølgende. Resultaterne koncentrerer sig inden for:
 | Miljøcertificering, fx gencertificering |
 | Energibesparelser |
 | Ressourcebesparelser i øvrigt, herunder kemikalier |
 | Affaldssortering |
 | Miljømærkning af produkter |
 | Netværksdannelse |
Opstart af nye miljøinitiativer
De projektansvarlige er blevet spurgt, om de har startet nye miljøinitiativer efter
ophør af støtten fra jobpuljen. Selvom et projekt har været stoppet, så er de
projektansvarlige blevet spurgt, om de har startet nye initiativer. Her har 99 af de 102
svaret på spørgsmålet.
Tabel 8.7:
Har I startet nye miljøprojekter?
|
Antal projekter |
Antal procent |
Ja |
53 |
54% |
Nej |
46 |
46% |
Total |
99 |
100% |
Over halvdelen af de interviewede har startet nye miljøprojekter eller initiativer op.
Det er ikke uddybet, hvilken karakter initiativerne har. Tallet stemmer overens med de
51%, der havde opnået yderligere miljøresultater siden støttens ophør. Det indikerer,
at der sker en løbende miljømæssig udvikling i de projekter, der overlever.
8.2 Miljø som
konkurrenceparameter
De private virksomheder, der i projektet enten:
 | har indført miljøstyring eller miljøledelse |
 | har arbejdet med renere teknologi |
 | har startet ny virksomhed |
 | har udviklet nye produkter |
 | har markedsført eller solgt grønne produkter |
er i slutevalueringsskemaet blevet bedt om at svare på nogle spørgsmål om forhold
vedrørende omfanget og betydningen af grøn teknologiudvikling.
De projektansvarlige er blevet bedt om at give deres bud på, hvordan virksomhedens
omsætning var fordelt mellem grønne produkter og virksomhedens øvrige produkter.
Derudover er de blevet bedt om at angive, hvorvidt projektet har medført ekstra udgifter
til produktudvikling, driftsbesparelser og ændring i omsætningen. Det er meget
karakteristisk, at netop disse spørgsmål har voldt store problemer for de
projektansvarlige. Rigtigt mange har ikke udfyldt spørgsmålene. De er kun udfyldt af
mellem en tredjedel eller halvdelen af de private virksomheder, og de, der er udfyldt, er
behæftet med alt for mange fejl og usikkerheder til, at der kan tolkes på resultaterne.
De projektansvarlige fra knap halvdelen af de private virksomheder har svaret på de
øvrige spørgsmål om grøn teknologiudvikling, herunder om de har konkurrenter, om de
har fået tilført miljømæssig viden eller, om de har indført miljøledelse som et led
i gennemførelse af projekterne.
Som det fremgår af nedenstående tabeller, har 2/3 af virksomhederne konkurrenter,
mens 1/3 enten ikke har konkurrenter eller ikke har viden om konkurrenter. 144 (knap 80%)
anfører, at de har opnået miljømæssig viden af deres indsats i projektet. Der er 102
(56%) af dem, der har svaret, der har indført miljøledelse som et led i gennemførelse
af projektet.
Tabel 8.8:
Har I konkurrenter?
Ja, mange |
Ja, få |
Nej, ingen |
Ved ikke |
Antal svar |
31 |
90 |
24 |
39 |
184 |
17% |
49% |
13% |
21% |
100% |
Tabel 8.9:
Har I fået miljømæssig viden?
Ja, også på længere
sigt |
Ja, på kort sigt |
Nej |
Slet ikke |
Ved ikke |
Antal svar |
123 |
21 |
15 |
1 |
24 |
184 |
67% |
11% |
8% |
1% |
13% |
100% |
Tabel 8.10:
Har I indført miljøledelse?
Ja del af projektet |
Ja, men ikke som del af
projektet |
Nej, men vi overvejer |
Nej, det var ikke
relevant for os |
Nej vi har ikke
miljøledelse og vil ikke få det |
Antal svar |
102 |
14 |
30 |
28 |
7 |
181 |
56% |
8% |
17% |
15% |
4% |
100% |
I de 116 projekter, hvor der er indført miljøledelse, gælder det, at 49 (42%) har
indført ISO 14001, 2 (2%) har indført EMAS og 16 (14%) har indført andre
miljøcertificeringssystemer - her er fx nævnt Dansk Auto Genbrug (DAG), Grøn Nøgle,
Branchesystem KS 2000, FAI KS 2000, VIK, Svanemærkning eller udarbejdet grønt regnskab.
Der er 49 (42%), som ikke har indført certificeret miljøledelse, men i kommentarerne har
flere anført, at de fx har ansøgt om ISO 14001, at de lever op til kravene i ISO 14001
eller, at de forventer at få ISO 14001.
Næsten 90% (164) angiver, at de har medvirket til markedsføring af grønne produkter
eller grøn profil. Heraf hele 40% (74) i høj grad. Den grønne markedsføring har
betydet, at 9 ud af 10 virksomheder har opnået et bedre image over for kunder og
omgivelser. Mere end 3 ud af 4 virksomheder har fået flere kunder, mens ca. 2/3 har fået
en stigende omsætning, og lidt over halvdelen har fået nye markeder.
Tabel 8.11:
Har I medvirket til markedsføring af grønne produkter eller grøn profil?
Ja i høj grad |
Ja i nogen grad |
Ja i mindre grad |
Slet ikke |
Ved ikke |
Antal svar |
74 |
68 |
22 |
15 |
6 |
185 |
40% |
37% |
12% |
8% |
3% |
100% |
Tabel 8.12:
Har markedsføringen medført?
|
I høj grad |
I nogen grad |
I mindre grad |
Slet ikke |
Irrelevant |
Bedre grønt
image overfor kunder og omgivelser |
64 |
68 |
15 |
3 |
14 |
39% |
42% |
9% |
2% |
9% |
I har fået nye
kunder |
33 |
52 |
41 |
19 |
19 |
20% |
32% |
25% |
12% |
12% |
I har fået nye
markeder |
25 |
30 |
34 |
40 |
35 |
15% |
18% |
21% |
24% |
21% |
Stigende
omsætning |
20 |
44 |
40 |
35 |
25 |
12% |
27% |
24% |
21% |
15% |
9 ud af 10 virksomheder opfatter i større eller mindre grad deres kunder som
miljøbevidste. Der er lidt færre, som mener, at deres kunder opfatter deres produkter
som miljøvenlige. Det gælder for ca. 8 ud af 10. Det er i størrelsesordenen 2 ud af 3
virksomheder, der i større eller mindre grad oplever en efterspørgsel efter
miljøinformation i form af grønne regnskaber, miljøstyring eller miljømærker.
8.13:
Vil I karakterisere jeres kunder som meget miljøbevidste?
Meget |
Noget |
Lidt |
Slet ikke |
Ved ikke |
Antal svar |
28 |
96 |
40 |
6 |
15 |
185 |
15% |
52% |
22% |
3% |
8% |
100% |
8.14:
Opfatter jeres kunder, jeres produkter som miljøvenlige?
Meget |
Noget |
Lidt |
Slet ikke |
Ved ikke |
Antal svar |
60 |
67 |
21 |
10 |
27 |
185 |
32% |
36% |
11% |
5% |
13% |
100% |
Tabel 8.15:
Oplever I efterspørgsel efter miljøinformation i form af grønne regnskaber,
miljøstyring eller miljømærkning hos jeres kunder?
I høj grad |
I nogen grad |
I mindre grad |
Slet ikke |
Ved ikke |
Antal svar |
19 |
49 |
48 |
48 |
21 |
185 |
10% |
27% |
26% |
26% |
11% |
100% |
Efterspørgslen om miljøinformation er bl.a. certificering af økologisk oprindelse af
råvarer, bevis på ISO 14001 eller ønske om EMAS, en dansk mærkning af økologisk tøj
eller Svanemærkning.
99 (54%) har anført, at kunderne udtrykker ønske eller krav om, at virksomhederne
gør deres produkter miljøvenlige, mens 54 (29%) ikke møder disse ønsker eller krav. De
fleste (128, svarende til 69%) mener, at de miljøbevidste kunder overvejende er de danske
kunder, mens de miljøbevidste europæiske menes at udgøre knap 15% .
Barrierer for grøn teknologiudvikling
Der er spurgt ind til barrierer og problemer i forbindelse med indsatsen for grøn
teknologiudvikling. Svarene fremgår af tabel 8.16.
Tabel 8.16:
Har i oplevet problemer med fx mislykket teknologiudvikling, produktudvikling
eller manglende omsætning som følge af?
|
Stort problem |
Nogen problem |
Mindre problem |
Ingen problem |
Irrele-
vant/ -ved ikke |
Mangel på
kvalificeret personale |
9 |
30 |
35 |
67 |
42 |
5% |
16% |
19% |
37% |
23% |
Mangel på viden
om teknologi |
10 |
39 |
35 |
57 |
42 |
6% |
21% |
19% |
31% |
23% |
Manglende viden
om markeder |
5 |
26 |
49 |
57 |
46 |
3% |
14% |
27% |
31% |
25% |
Manglende
respons fra kunder |
7 |
29 |
45 |
56 |
46 |
4% |
16% |
24% |
31% |
25% |
Mangelfuld
markedsføring |
11 |
40 |
36 |
50 |
46 |
6% |
22% |
20% |
27% |
25% |
Vanskeligheder
ved at opfylde standarder el. love |
12 |
16 |
34 |
88 |
33 |
7% |
9% |
19% |
48% |
18% |
Intern modstand
i virksomheden mod forandring |
7 |
16 |
40 |
86 |
34 |
4% |
9% |
22% |
47% |
18% |
Mangelfuld
planlægning og samarbejde |
7 |
24 |
42 |
81 |
29 |
4% |
13% |
23% |
44% |
16% |
Mangel på
finansieringsmuligheder |
28 |
30 |
39 |
53 |
33 |
15% |
16% |
21% |
29% |
18% |
Det ses af tabel 8.16, at mellem en tredjedel og halvdelen af de forskellige projekter i
større eller mindre grad har oplevet problemer med:
 | Mangel på kvalificeret personale |
 | Mangel på viden om teknologi |
 | Manglende viden om markedet |
 | Mangelfuld respons fra kunder |
 | Mangelfuld markedsføring |
 | Vanskeligheder ved at opfylde standarder og love |
 | Intern modstand mod forandring |
 | Mangelfuld planlægning og samarbejde |
 | Mangel på finansieringsmuligheder |
Det sidste med mangel på finansieringsmuligheder har været det største problem. Her
er der flere end halvdelen, der har oplevet dette som et problem, og ca. 30% har oplevet
det som et vist eller et stort problem.
Derudover er der spurgt til andre problemer. Her er nævnt en række forskellige
problemstillinger:
 | Afgiftsbelastning af miljøvenlige produkter |
 | Dårligt vejr har umuliggjort afprøvning af produktet |
 | Lovgivning favoriserer de "giftige" isoleringsprodukter |
 | Mangel på miljøinformation, vi kan ikke få oplysninger nok |
 | Klunsning blandt medarbejdere har ikke fremmet samarbejdet på tværs |
 | Modstand mod fornyelse i energiforsyningen |
 | Modstand mod ny teknologi i en konservativ branche, men broerne er ved at brydes. |
57% (104) mener, at projektet i høj eller nogen grad har medvirket til at afhjælpe
problemerne, mens 19% (34) mener, at det kun i mindre grad har kunnet afhjælpe
problemerne.
Flere af de projektansvarlige har anført andre kommentarer om, hvad projektet har
betydet. Det gælder fx:
 | Bedre kvalitet og mindre "om-igen-arbejde" |
 | Formidling af viden om, hvorfor miljøstyring afhjælper modstand mod forandring |
 | Der er opnået stor indsigt dels i teknologiske processer dels i den komplekse politiske
regulering af markedet |
 | Planlægning og samarbejde blev væsentligt forbedret |
 | I og med at der nu er et produkt, kan vi bedre arbejde konkret med alle problematikker |
 | Større kendskab til miljørigtige produkter |
 | Udtalelsen fra kollegaer "jamen vi plejer" er næsten ophørt |
 | Vi har fået det økonomiske skub til at gennemføre de ønskede miljøforbedringer. |
Mere end 3 ud af 4 mener, at de ved gennemførelsen af projektet er blevet mere
effektive. Mens rundt regnet 9 ud af 10 mener, at de er blevet dygtigere på
miljøområdet end tilsvarende organisationer eller konkurrerende virksomheder, og at de
er blevet konkurrencedygtige på markedet (dvs. har øget omsætningen, fået et bedre
image eller udviklet renere produkter).
Tabel 8.17:
Har projektet betyder, at I er blevet
?
|
I høj grad |
I nogen grad |
I mindre grad |
Slet ikke |
Irrele-
vant |
Mere effektive |
27 |
72 |
44 |
18 |
23 |
15% |
39% |
24% |
10% |
12% |
Dygtigere på
miljøområdet ift. tilsvarende organisationer eller konkurrerende virksomheder |
63 |
87 |
19 |
6 |
9 |
34% |
47% |
10% |
3% |
5% |
Mere
konkurrencedygtige på markedet (øget omsætning, bedre image eller renere produkter) |
48 |
75 |
38 |
10 |
13 |
26% |
41% |
21% |
5% |
7% |
Fordelingen på brancher for den halvdel af de private virksomheder, der har udfyldt den
del af spørgeskemaet, der handler om grøn teknologiudvikling, er vist i tabellen. Der er
en god spredning mellem forskellige brancher. Tilsvarende er der stor spredning i forhold
til, hvor virksomhederne største aftagere skal findes. Faktisk er der flest, ca. en
tredjedel, der ikke ved, hvem der er de primære aftagere. Dernæst følger med 21%
afsætning til forbrugsmarkedet, jf. tabel 8.18 og 8.19.
Tabel 8.18:
Virksomhedernes fordeling på brancher
Branche |
Antal |
Procent |
Råstofudvinding |
1 |
0,5% |
Nærings- og nydelsesmiddel |
12 |
7% |
Tekstil, beklædning og læder |
9 |
5% |
Træ- og møbelindustri |
11 |
6% |
Papir og grafisk industri |
16 |
9% |
Kemisk Industri |
11 |
6% |
Sten, ler- og glasindustri |
4 |
2% |
Jern- og metalindustri |
28 |
15% |
Service- og konsulentvirksomhed |
15 |
8% |
Anden industri |
53 |
29% |
Ikke relevant /mangelfuldt |
25 |
13% |
I alt |
185 |
100% |
Tabel 8.19:
Hvor afsætter virksomheden den primære del af deres produktion?
Primær afsætning af produktion |
Antal |
Procent |
Til underleverandør |
28 |
16% |
Industrimarkedet |
20 |
11% |
Forbrugsmarkedet |
38 |
21% |
Det offentlige |
3 |
2% |
Serviceydelser til private forbrugere |
14 |
8% |
Serviceydelser til det offentlige |
4 |
2% |
Serviceydelser til private virksomheder |
12 |
7% |
Ved ikke |
61 |
34% |
I alt |
180 |
100% |
8.3 Konkrete miljømæssige
resultater
Karakteren af de miljømæssige resultater varierer fra projekt til projekt, og derfor
er det ikke muligt at give en kvantitativ vurdering af størrelsen af de miljømæssige
resultater, men det er muligt at give en vurdering af omfanget og karakteren af de
resultater, som opnås. Der er i det følgende lagt vægt på at beskrive eksempler på
konkrete miljømæssige resultater. Vurderingerne er baseret på forløbs- og
temaevalueringerne.
Type 1: miljøstyring
Næstved Autophug (j. nr. G374-0106) har modtaget 250.000 kroner i støtte til
etablering af miljøstyring, og samtidig er der indført et lagerstyringssystem.
Virksomheden blev miljøcertificeret (ISO 14001) pr. 1.11.99. Der er kommet en lang række
miljøeffekter som følge af miljøarbejdet på virksomheden. Der er blevet mere ryddeligt
på pladsen, lagrene af reservedele er blevet større, og det er blevet nemmere at finde
tingene. Det giver et større salg af genbrugelige reservedele. Man har fået bedre styr
på et af de væsentligste problemer for autoophuggere, nemlig jordforureningen. Spild
bliver samlet op, bilerne bliver hurtigere aftappet, og der er en større mængde af
kemikalier, som aftappes fra bilerne. Det betyder mere kemikalieaffald til bortskaffelse.
Der er mindre affald, og forbruget af vand ved bilvask er reduceret.
Københavns Amt har modtaget 625.000 kroner i tilskud til i samarbejde med Gentofte
Amtssygehus at udvikle en model for grønne regnskaber og miljøstyringen på et sygehus
(j.nr. G374-0228). Ud over modellen er der blevet udarbejdet grønt regnskab for Gentofte
Amtssygehus og en redegørelse for miljøfremmende stoffer. Sygehuset har formuleret en
miljøpolitik, og der er kommet god gang i miljøarbejdet med en lang række
miljøeffekter, som har betydet økonomiske besparelser. Af de miljømæssige
forbedringer, som er opnået på Gentofte Amtssygehus, kan nævnes:
 | Forbruget af lattergas er halveret |
 | Brugen af xylen er ophørt |
 | Rengøringen har skiftet til mindre miljøbelastende rengøringsmidler |
 | Affaldsbehandlingen er forbedret med affaldssortering i køkkenet og genbrug af bl.a.
kontorpapir |
 | Forbruget af engangsplast er reduceret |
 | Vandforbruget er reduceret |
 | Energiforbruget er begrænset med energisparepærer, lysstofrør og andre tiltag -
energiforbruget er dog fortsat stigende som følge af mere elektronisk udstyr og brug af
edb. |
Nykøbing Mors Sygehus har modtaget 280.000 kroner i tilskud til en miljømedarbejder,
som i et år skal følge op på det allerede igangsatte miljøarbejde (j. nr. G374-00668).
Sygehuset har gennem 2 år, dvs. også i perioden før tilskuddet fra Den Grønne
Jobpulje, opnået en række miljøeffekter, som resulterer i væsentlige økonomiske
besparelser. Der er blevet ændret på rutiner og adfærd, og medarbejderne er generelt
blevet mere miljøbevidste. Som eksempler på miljøeffekter kan nævnes:
 | Vasketøjsmængden er på 2 år reduceret med 20 tons om året |
 | De er kommet langt med affaldsreduktion og -sortering, der er fx mindre risikoaffald |
 | Alle et-stykspakninger er afskaffet - dette skal ses i forhold til, at de på Thisted
Sygehus havde 21 produkter i etstykspakninger |
 | Andelen af økologiske fødevarer udgør ca. 60% |
 | Madspild og affaldsmængder fra køkkenet er begrænset |
 | Der er fokus på papirforbruget, som er reduceret, dels ved at al journalføring er på
edb, dels ved at resultater af prøver fra de lokale læger overføres via edb |
 | Papiret genbruges internt til kladdepapir og telefonbeskeder, efter at papirer med
personoplysninger er makuleret |
 | Forbruget af rengøringsmidler er reduceret, og der er på visse områder indført
rengøring uden brug af vand, hvilket giver et bedre arbejdsmiljø |
 | Der bruges mindre miljøbelastende rengøringsmidler |
 | Der stilles krav til indkøbere på de produkter, der ikke er omfattet af amtets
indkøbsaftale - de deltager også i amtets arbejdsgruppe med at formulere krav til nye
indkøbsaftaler |
 | Der anvendes ikke sprøjtemidler i haven |
 | PVC er afskaffet bortset fra et enkelt produkt. |
Et miljønetværk bestående af 4 små grafiske virksomheder i Århus har modtaget
250.000 kroner i tilskud til indførelse af miljøledelse (j.nr. G374- 0600).
Virksomhederne har fået god gang i miljøstyringsarbejdet og overvejer forskellige
muligheder for renere teknologi samt Svanemærkning. Af konkrete miljøforbedringer kan fx
nævnes, at den ene af de grafiske virksomheder, Sats Design, har lært en del af at
følge deres forbrug, hvilket har givet konkrete miljømæssige og økonomiske resultater.
Forbruget af fremkaldervæske er nedsat fra 120 kilo til 36 kilo.
Det femte af miljøstyringsprojekterne er Hummel Gulvproduktion, hvor der ved
forløbsevalueringerne endnu ikke var opnået de store miljømæssige resultater (j.nr.
G374-0615). Hovedsageligt fordi den medarbejder, der var ansat til opgaven, holdt op igen
pga. familiemæssige årsager. Det lader dog til, at virksomheden alligevel vil indføre
miljøstyring i et langsommere tempo med assistance fra den miljømedarbejder, der var
ansat i en kort periode.
Gennemgangen af et udvalg af slutrapporterne viser, at stort set alle
miljøstyringsprojekter gennemfører de aktiviteter, som de har beskrevet i
projektansøgningen, og at en stor del af virksomhederne bliver miljøcertificeret. I en
stor del af rapporterne er der endvidere dokumenteret betydelige miljøforbedringer på de
enkelte virksomheder.
Type 2: Nye virksomheder og produkter
7 projekter inden for typen nye virksomheder og produkter var udvalgt til
forløbsevaluering.
Københavns Miljø- og Energikontor (KMEK) har modtaget et tilskud på 750.000 kroner
til en toårig opstartsfase for Københavns Økologiske Tømmerhandel - Genbyg (j.nr.
G374-0056). Den økologiske tømmerhandel er baseret på øget brug af genbrugelige
materialer, hvorved ressourceforbruget og
affaldsmængderne nedsættes med deraf følgende mindre mængder af byggeaffald på
lossepladserne. Hertil kommer salg af nye økologiske produkter med mindre belastning af
miljø- og sundhedsskadelige stoffer. De er på knap 3 år blevet Danmarks største
økologiske tømmerhandel.
Aurora Development har fået 600.000 kroner i tilskud til opbygning af et marked for
Auroras miljøvenlige maling i København (j.nr. G374-0666). Aurora samarbejdede i første
omgang med Genbyg, hvorfor Den Grønne Jobpulje forventede en vis synergieffekt mellem de
to projekter. Det tætte samarbejde holdt imidlertid ikke, så Aurora har siden arbejdet
for at etablere et selvstændigt salgssted, som nu er oprettet på Frederiksberg. Reelt
har virksomheden opnået to salgssteder for deres maling, men salget er ikke steget
markant. De oplever, at det er svært at slå igennem med et alternativt produkt. De har
ikke kunnet støtte sig til hverken miljømærker eller den offentlige grønne
indkøbspolitik. Kriterierne for miljømærkerne er efter virksomhedens vurdering ikke
skrappe nok til at markere de alternative produkter. Engagementet og ildhuen er der. Men
udefra set kan det tyde på, at der mangler lidt professionelt styring i forhold til
markedsføring, tids- og økonomistyring. Hvilket ikke fremmer gennemslagskraften for et
alternativt produkt. Der er dog professionelle både arkitekter og malere, som anbefaler
firmaets produkter.
Hvidsted Energiskov modtog 364.350 kroner i tilskud til at udvikle PileByg (j.nr.
G374-0477). PileByg producerer støjskærme og legepladsudstyr på en natur- og
miljøvenlig måde, da dyrkningen af pilen foregår ekstensivt. Produkter erstatter andre
mere miljøbelastende materialer, for støjskærme erstattes det galvaniserede stål eller
beton. For legepladsudstyr er det bl.a. plast eller trykimprægneret træ. PileBygs
støjskærm "Det Grønne Element" modtog i 2000 Den Danske Designpris for bedste
produktdesign i offentlige rum.
Tinta har modtaget 750.000 kroner i tilskud til i en periode på 1 1/2 år at arbejde
med produkt- og markedsudvikling for boligtekstiler fremstillet af økologiske og
genbrugte fibre (j.nr. G374-0541). Tinta satser ud over det økologiske på en produktion
af tekstiler af høj kvalitet, som har æstetisk og fysisk mulighed for et langt liv.
Udgangspunktet er at modarbejde "brug-ogsmid væk-kulturen", der er meget
ressourcekrævende. Tekstilproduktionen er en branche med et stort forbrug af miljø- og
sundhedsskadelige stoffer samt et stort ressourceforbrug, så de renere produkter vil give
en miljømæssig gevinst. Tinta vil arbejde for at få deres produkter miljømærket for
at medvirke til at fremme salget generelt af miljøvenlige tekstiler. Omsætningen er
steget, men virksomheden må erkende, at vækst tager tid.
OZ har modtaget i alt 591.222 kroner i støtte i 2 år til opstart af en økologisk
frisørsalon (j.nr. G374-0504 m.fl.). De økologiske frisører opnår både miljøog
arbejdsmiljøforbedringer ved at undgå at bruge miljø- og sundhedsskadelige stoffer i
deres behandling af håret. Deres udledning af spildevand er dermed mindre belastet end
fra traditionelle frisørsaloner). De er samtidig opmærksomme på at spare på vandet og
på at undgå unødige stoffer fx hårspray. Deres brug af de naturlige og økologiske
produkter er med til at fremme produktionen og efterspørgslen efter mindre
miljøbelastende hårplejemidler. De er gået i dialog med leverandørerne for på den
måde dels at finde de miljøvenlige produkter, dels at påvirke udviklingen. De har
samtidig lagt mange kræfter i formidlingen af deres indsats, bl.a. gennem deltagelse i
kurser på frisørskolen.
Revacentret har modtaget et tilskud på 2.750.000 kroner fordelt over to år og to
måneder til at drive et servicecenter for de københavnske bycykler (j.nr. G374-0003).
Serviceordningen for bycykler sikrer reparation af defekte bycykler. Med et rullende
værksted, hvor småreparationer udføres på stedet, spares transporten frem og tilbage
til værkstedet. Bycyklen er et tilbud om "kollektive" cykler i København, som
derved fortrænger noget af bil- og bustrafikken i byen. I serviceordningen tager man
desuden udgangspunkt i genanvendelse, således er materiellet - både biler og værktøj -
anskaffet brugt og sat i stand. Revacentret har sammen med Bycykelfonden arbejdet for at
øge kendskabet til bycyklerne med henblik på at udbrede konceptet til andre byer og
lande.
Afatek har modtaget 450.000 kroner i tilskud til undersøgelse af mulighederne for vask
af slagger fra affaldsforbrændingsanlæg (j.nr. G374-0392). Afatek arbejder for at øge,
eller i den givne situation med nye miljøkrav til slaggen blot at fastholde den hidtidige
genanvendelse af affaldsforbrændingsslagger og dermed reducere deponeringen. Ved at bruge
slagger til fx belægninger på veje, pladser, stier, som bundsikring i griseanlæg, i
støjvolde osv. kan man reducere brugen af grus, der er dobbelt så dyrt.
De forsøg, der er gennemført, hvor der opnås forbedring af slaggekvaliteten, viser,
at der skal bruges store mængder af vand og energi til rensningen. Det er derfor et
åbent spørgsmål, om man i det konkrete projekt kan tale om reelle miljøforbedringer.
Det er vanskeligt at opgøre, hvilke miljøbelastninger der er værst. Deponering betyder
nedsivning af uønskede salte, og genbrug betyder øget forbrug af vand og energi. Måske
vil det være en miljømæssig fordel kun at bruge slaggerne på "fornuftige"
steder, hvor der ikke er problemer med nedsivning, og så lade naturens selvrensningsevne
klare resten. Det optimale er, at man på sigt får fjernet de problematiske stoffer fra
affaldet, frem for at rense sig ud af problemerne. Projektet har opnået en stor
miljøviden om udvaskningsforholdene for slagger.
Type 3: Viden og netværk
Der er igangsat forløbsevaluering af fem projekter: "Etablering af økologisk
teaterværksted ved Riddersalen" (j.nr. G374-0041), "Miljønetværk i Ribe"
(j.nr. G 374-0214), "Grøn erhvervsudvikling i Storstrøms Amt" (j.nr. G374-
0017), "Grønt netværk i Sønderjylland" (j.nr. G374-0510) og "Grøn
planog miljømedarbejder til Firkløverkommunerne" (j.nr. G374-0631).
For de fire kommunale og amtskommunale projekter er målet, at projekterne skal
medvirke til at fremme miljøinitiativer andre steder. Fra de 3 amtskommunale
miljønetværk er der en lidt blandet tilslutning til netværkene. I nogle amter er det
primært virksomhederne, der bakker op, mens det i andre overvejende er kommuner, som har
tilsluttet sig netværket. Men både de private og de offentlige virksomheder i
netværkene arbejder med miljøredegørelser, miljøstyring og andre miljørelaterede
opgaver. De amtslige miljønetværk viser, at der er nogle barrierer, som skal opblødes i
samarbejdet mellem både amterne og kommunerne samt myndigheder og virksomhederne. I de
tre amter er der i efteråret 2001 i alt 20 virksomheder, der er blevet ISO 14001 eller
EMAS certificeret. Hertil skal lægges, at i alt 35 virksomheder i de tre miljønetværk
har gennemført en miljøredegørelse.
Ved etableringen af det økologiske teaterværksted eller som det nu kaldes "Det
Økologiske Inspirationshus" er der brugt mange ressourcer, så ombygningen i sig
selv kan ikke siges at have medvirket til miljøforbedringer, selvom der er inddraget så
mange byøkologiske elementer som muligt. Men teaterværkstedet fungerer som et
demonstrationssted for byøkologiske muligheder. Der er således skabt en ramme for
formidling af bæredygtigt byggeri og bæredygtig tankegange. Udgangspunktet har også
været, at miljøforbedringer skal vise sig i driften af teaterværkstedet i form af vand-
og energibesparelser, genbrug af renset luft, bedre affaldssortering m.m. Husets grønne
guide står for formidlingen. Et indsatsområde er at bygge bro mellem det kulturelle og
det økologiske. Der har allerede været mange besøgende.
Type 4: Pilotprojekter
Pilotprojekterne er projekter, der "får hul på" et miljømæssigt problem,
og som formodes på længere sigt at have en demonstrationseffekt, der kan skabe flere job
og betyde, at miljøeffekten udbredes. Der er udvalgt 3 projekter til forløbsevaluering:
"Islands Brygge: Agenda 21 og affald på Islands Brygge" (j.nr. G374-0364),
"Naturgenopretning i Rind Å-dal" (j.nr. G374- 0511) og "Økologisk/grøn
ferie i Himmerland" (j.nr. G374-0333).
Islands Brygges Agenda 21 gruppe har fået 500.000 i tilskud til at øge genbruget i
området. I projektet er der opnået miljøforbedringer i form af mere genanvendelse og
dermed reduceret ressourceforbrug og mindre affaldsmængder til forbrænding og dermed en
reduktion af de miljømæssige belastninger, som forbrænding udgør med hensyn til
restprodukter og eksempelvis dioxinudslip. Ved central opsamling reducerer de også
antallet af tunge lastbiler gennem området. 1.100 hustande er i efteråret 2001 omfattet
af den udvidede affaldssortering. Der sorteres papir, glas og flasker, pap og karton,
batterier, elektronikskrot samt ting til genbrugshylden (fx legetøj, tøj og porcelæn).
Restaffaldsmængden er reduceret med op til ca. 27%. De har forsøgt med lokal
komposteringen af det grønne madaffald i gården, men det måtte opgives igen på grund
af særlige trange forhold i gårdene på Islands Brygge. Initiativer med tilsvarende
lokal kompostering fungerer fx fint på Nørrebro.
Herning Kommune har fået 1.500.000 kroner over 3 år i tilskud til naturgenopretning i
Rind Å-dal. Miljøforbedringer ved naturgenopretningsprojektet er selve
naturgenopretningen og den efterfølgende miljøvenlige pleje af området.
Økologisk/grøn ferie i Himmerland har arbejdet med en lang række miljøforbedrende
initiativer inden for turisterhvervet i området, som har højnet miljøbevidstheden og
medvirket til at skabe et grønt image omkring Himmerland. Målet er, at
miljøbelastningen fra turisme skal reduceres. Der er arbejdet med både spisesteder og
overnatningssteder. Derudover har de arbejdet for, at destinationen skulle tilslutte sig
Destination 21, foreløbigt uden held.
Økologisk/grøn ferie i Himmerland har medvirket til, at nogle campingpladser har
været testvirksomheder for Den Grønne Nøgle på campingpladser, og at 16
overnatningssteder har været med i testningen af "Værktøjskasse for
miljøhåndværkere". Der er med ekstra EU-støtte gennemført et kursus i
landboturisme, hvor flere af kursisterne efterfølgende har påbegyndt eller
videreudviklet en virksomhed inden for landboturisme. Enkelte overnatningssteder har fået
Grøn Nøgle. Endelig foregår der en væsentlig del udviklingsarbejde og
informationsarbejde inden for projektet.
Type 5: Øvrige projekter
Type 5 er en gruppe af projekter, som ikke rigtigt kan placeres i nogle af de 4 første
typer, fx uddannelse af skovarbejdere. Endvidere er en række forskellige
uddannelsesprojekter og projekter med et kraftigt socialt sigte blevet placeret i denne
gruppe. Da der ikke er specielle kendetegn for disse projekter, er der heller ikke
opstillet forventet effektkæder for miljø og beskæftigelse. Der er udvalgt 2 projekter
til forløbsevaluering: Udviklingsprogrammer "Grønne job - fra idé til
virkelighed" og opkvalificering af skovarbejdere.
Skov- og Naturstyrelsen har modtaget 3,6 millioner kroner til projektet
"Opkvalificering af skovarbejdere". Efter godt 2 af de 2½-3 år er der 200
skovarbejdere ud af de planlagte 300, som er i gang med eller har gennemført
uddannelsesforløbet. Der er 12 af 21 skovdistrikter, som er gået i gang. Ved indsatsen i
projektet opnår man miljømæssige effekter i form af mere grøn skovdrift. Det betyder
bl.a., at der anvendes færre bekæmpelsesmidler. Skovarbejderne står også for
vedligeholdelse af bygningerne i skovene. Her er introduceret økologiske principper, som
skovarbejdere på bedste vis udmønter i praksis. Indholdet i efteruddannelsen, som både
skovarbejderne og vikarerne kommer igennem, er miljøvenlig naturpleje, grøn skovdrift,
kulturmiljø, bygningsvedligeholdelse, friluftsliv og andet i relation til
statsskovbrugets drift.
Kooperativt Idé Center (KIC) fik et tilskud på 3,1 millioner kroner fordelt over to
år til udviklingsprogrammet "Grønne job - fra ide til virkelighed". KIC gik
konkurs i oktober 1999 ved projektets afslutning.
Udviklingsprogrammet var et tilbud om assistance til alle, der ville i gang med
projekter om job og miljø, hvor KIC kunne bidrage med sparring til projektmagere og virke
som fødselshjælper og rugekasse for nye projekter. Det er vanskeligt at få et indtryk
af omfanget af rådgivningen. Der er ikke tvivl om, at nogle få projekter har modtaget en
omfattende rådgivning, eksempelvis Bornholms Pakkehal og Korshærens sortering i Herlev.
I lyset af, at der var tale om to fuldtidsstillinger hos KIC, kunne der være tale om
langt flere aktiviteter og en større berøringsflade til de konkrete projekter, KIC
skulle fungere som sparring for.
Derudover lavede KIC et politisk forarbejde for at holde liv i debatten om grønne job,
bl.a. med det formål at få kommunerne til at bruge flere midler på kloakrenovering.
Kommunerne har brugt 1/2 milliard kroner mindre på kloakrenovering end aftalt med
regeringen, og kunne det gennem politisk diskussion lykkes at få kommunerne til blot at
bruge 10% af dette beløb, ville det betyde 50 millioner kroner og ifølge KIC 50-400 nye
arbejdspladser. Det er vanskeligt at få indtryk af omfanget af det politiske forarbejde - selv om der ikke er tvivl om, at der er gennemført både gode og
velafrapporterede konferencer.
Tema 1: Innovative virksomheder
Temaevalueringen af innovative virksomheder med grønne job omfattede 8 projekter, som
repræsenterer meget forskellige produkter og erfaringer. Nogle af projekterne fra dette
tema er gengangere fra Type 2: Nye virksomheder og produkter, og deres erfaringer vil ikke
blive gentaget (Genbyg, Aurora, Afatek, OZ, Tinta, PileByg)
Firmaet ALBA, der arbejder med miljørigtig vask af aftørringsklude, har fået 750.000
kroner i støtte til et nyt miljøvenligt vaskeanlæg (j.nr. G374- 0725). Tilskuddet har
haft afgørende betydning for ALBAs fremtid, idet virksomheden i dag er det førende
miljøvaskeri og er godt på vej ind på markedet i Norge og Sverige. ALBA havde fået et
miljøkrav om at mindske udledningen af opløsningsmidler i forbindelse med kludevask. Det
lykkedes i samarbejde med ingeniørfirmaet Birch & Krogboe at finde en løsning på
miljøproblemerne, hvor der blev udarbejdet en handlingsplan for nedbringelsen af
emissionen af opløsningsmidler. Olien, der stammer fra aftørringsklude fra trykkerier,
og også jern- og metalindustrien, bliver nu filtreret fra og brugt energimæssigt i
virksomheden. Virksomheden har ved procesændringerne også reduceret både energi- og
vandforbruget. De har endvidere fået ISO 14001 certificering og grønt regnskab.
Den Økologiske Haves Hjemmeservice i Odder tilbyder alt i økologisk hjemmeservice fra
havearbejde til rengøring. Den Økologiske Have har modtaget 433.000 kroner i tilskud til
opstart af den økologiske hjemmeservice. De lægger vægt på pænt arbejde og sund
økonomi i sammenhæng med sundhed, trivsel og miljø. Den Økologiske Haves Hjemmeservice
er en aflægger af Den Økologiske Have i Odder, der er Danmarks største økologiske
demonstrationshave, som bl.a. er et besøgs- og videnscenter om økologiske havebrug. Ved
Den Økologiske Hjemmeservice klares rengøringen med fiberklude næsten uden brug af
rengøringsmidler og med lavt vandforbrug. I haverne anvendes ikke kemiske midler eller
kunstgødning. Ukrudt bekæmpes på alternative måder, fx med et bunddække af flis,
kompost eller planter.
Tema 2: Sociale aspekter i grønne job
Ved temaevalueringen af sociale aspekter i grønne job var udvalgt 5 projekter med et
socialt islæt, der bl.a. bygger på opkvalificering og aktivering af ledige.
To af de udvalgte projekter var omfattet af forløbsevalueringerne og vil ikke blive
gentaget her. Det gælder Københavns Revacenter - Serviceordning for Bycyklen (nye
virksomheder og produkter) samt Skov- og Naturstyrelsen - Opkvalificering af skovarbejdere
(øvrige projekter).
Rønne Kommune/Vibegaard har af to omgange fået 1.190.861 kroner i støtte til
over 3 år at udvikle grønne job og projekter, som senere kan overtages af private (j.nr.
G374-0705). De har særligt arbejdet med økologisk grøntsags, blomster- og
krydderidyrkning, hvor økologiske porrer, kartofler og selleri sælges til øens
supermarkeder, restauranter og hoteller, og de har arbejdet med miljøvenlig renovering af
gården, begge dele i to centrale aktiveringsprojekter, hvor de uddanner de ledige til at
arbejde udfra miljø- og økologihensyn. De er også ved at opføre Bornholms første
rigtige halmhus. De oplever, at interessen for miljø og økologi er spirende. De har
iværksat "Genbrugsfabrikken", der reparerer ting fra amtets genbrugsplads, som
sælges i genbrugsbutikken "Lossen". I "Vibegaardliften" er der kurser
om økologisk madlavning. Indsatsen har bl.a. ført til, at Rønne Kommunes 3
institutioner skal have 100% økologisk kost.
I Nordjylland arbejder Revacentret Binderup med at kombinere indsatsen mod den
stigende arbejdsmæssige og sociale udstødning med en målrettet indsats for et bedre
miljø gennem to projekter (j.nr. G374-0831 og G374- 0868). De har fået i alt ca. 1,4
millioner kroner i tilskud. I det først projekt var hensigten at integrere den grønne
tankegang i centrets aktiviteter. Her blev nedsat et grønt råd, der blev udarbejdet et
grønt regnskab, der skal serveres økologisk mad, laves miljøstyring osv.
I det andet projekt "bæredygtig arbejdsmarkedsintegration" er ideen at lade
kursisterne gennemgå et 24 ugers undervisnings- og træningsforløb med miljø og
livskvalitet i centrum. Kurset følges op af 6 måneders jobtræning, der gerne skal
foregå som miljømedarbejder hos de lokale eller regionale virksomheder. Hermed er
tanken, at virksomhederne kan blive opkvalificeret i deres miljøarbejde med fx
besparelser på energiområdet og forbedringer af miljø og arbejdsmiljø, mens personerne
i jobtræning gerne skulle ende med en fastansættelse. Målet er, at de virksomheder, der
påtager sig et socialt ansvar i forhold til det rummelige arbejdsmarked, samtidig kan
styrke sit grønne image, som kan give virksomheden en fordel på markedet. Det har dog
været svært at komme i gang med miljøarbejdet på virksomhederne. De første kursister
har primært arbejdet med miljøforbedringer på Binderup, hvor de har medvirket til at
bygge halmhus, repareret møbler og lavet en økologisk have.
Den Grønne Jobpulje har med et tilskud på 400.000 været med til at sætte fart på
udviklingen i Blenstrup (j.nr. G374-0873). Med ansættelse af en miljø- og
udviklingsleder er der sat gang i udviklingen af et nyt aktivitets- og kulturcenter i
området. Dette skal bygges op om et "uderum", der formes af byens tidligere
sportshal, som omfatter et areal på 11.000 kvadratmeter. Det nye uderum skal kunne bruges
af alle, som skolegård, som legeplads af institutionerne og af foreningerne i byen og af
børn og voksne i det hele taget.
Lokalbefolkningen er med til at komme med både ideer og materialer i form af sand,
sten, træstammer, brænde, planter og halm. Stedet bliver opbygget med inspiration fra
den nordiske mytologi og fremstår med stort naturindhold og en stor naturudfordring.
Uderummet opbygges med naturmaterialer fx pilehegn, piletunneller og pilehytter.
Opbygningen sker med deltagelse af 4-6 ledige i aktivering. Ideen er opstået hos
institutionslederen, der ikke kun ser det som en god mulighed for at opbygge et spændene
aktivitets- og kulturcenter, men også som en mulighed for at plante så mange
"grønne frø" som muligt hos børnene.
Tema 3: De økologiske fødevarer
Der er udvalgt 5 projekter til at belyse indsatsen om økologisk omlægning i kommuner
og institutionskøkkener, økologisk skolemad, drift af økologisk café og distribution
af økologiske fødevarer. Fælles for projekterne er, at den økologiske mad spiller en
formidlende rolle til "de spisende". Der formidles et budskab om økologi gennem
serveringen af maden eller gennem salget af produkterne. Formidling og pædagogik har
været vigtige elementer i flere af projekterne, der handler om økologisk mad til børn.
Miljøeffekterne afspejler primært indsatsen for at fremme brugen og dermed produktionen
af de økologiske fødevarer.
Den Grønne Jobpulje har givet lidt over 300.000 kroner i støtte til Skoleboder på
Nørrebro (j.nr. G374-0965 og G374-1188). Det er et projekt, hvor Indre
Nørrebro Bydelsråd har etableret en skolemadordning på 4 skoler. Maden tilberedes i et
plejehjemskøkken og bringes ud til skolerne. Der er i forbindelse med projektet afholdt
temadag om sund mad og krop, da skoleboderne startede.
I Århus Kommune har jobpuljen støttet med 2 millioner kroner til
vinderprojektet af kommunekonkurrencen (j.nr. G374-0907). Kommunen ønsker at etablere en
"snittecentral", som kan levere forarbejdede økologiske grøntsager til
kommunens køkkener. Desuden skal kommunens køkkener omlægges til økologisk
køkkendrift. Det er tanken, at børnene fra skoler og daginstitutioner kan komme på
besøg på de landbrug, der leverer den økologiske mad, så kontakten mellem producenter
og forbrugerne kan styrkes. Målet er at styrke det lokale landbrug, idet de økologiske
landbrug og gartnere, som ligger inden for kommunegrænsen, skal levere råvarerne til
cirka 550 køkkener i kommunen.
Omlægning af kommunens køkkener var også formålet med et projekt i Roskilde
Kommune (j.nr. G374-0386). De har fået 1,9 millioner kroner i støtte til omlægning
til økologisk drift og etablering af et omlægningssekretariat, som skulle støtte
omlægningen. Projektet, der har haft fokus på miljøog kompetenceudvikling,
demonstrerer, at økologisk køkkendrift i 4 ud af 5 institutioner kan holdes inden for
det normale kostbudget. Omlægningen til økologisk køkkendrift var godt i gang i
kommunen, da de med støtten fik mulighed for, at også de sidste 16 børneinstitutioner
kunne omlægges.
Den Grønne Jobpulje har med 381.000 kroner støttet åbningen af en økologisk
café i Skørping (j.nr. G374-0538). Cafeen blev åbnet i den nedlagte DSB
kiosk. En privatinitiativtager stod bag projektet med støtte fra den grønne guide. Ideen
var at skabe en økologisk café som et økologisk mødested, hvor erfaringer om økologi
og miljø kunne spredes. Det var en nyskabelse, som måske kunne være en model for andre
stationsbygninger rundt om i landet. Økonomien i cafeen kunne ikke holde, så den er
lukket. Men kommunen har overtaget lokalerne og inventar og har planer om at åbne en
økologisk café på stedet.
Gårdmejeriforeningens sammenslutning, Foreningen Danske Gårdmejerier, har fået
750.000 kroner til etablering af en distributionsrute for de små lokale producenter af
økologiske oste, mælk og smør til specialbutikker i Århus og København (j.nr.
G374-0700). Distributionen af lokalt producerede fødevarer har særligt støttet et
nyetableret gårdmejeri, der nu efter to år er blevet rentabelt. Miljøfordelene ved
projektet er bl.a., at mælken kun transporteres en gang fra mejeri til forbruger. Det
betyder mindre transport af mælk. Ved den direkte overførsel fra malkning til
gårdmejeri spares nedkølingen. Derudover kan der drages fordel ved, at den nymalkede
mælk er 40 grader, da den skal pasteuriseres ved 60 grader. Derved spares der både
energi til nedkøling og opvarmning. Det aktuelle gårdmejeri er ikke økologisk, men der
lægges stor vægt på dyreetik med løsstalddrift. En del af produktionen afsættes til
en mindre butik i Tommerup, hvorved der spares transport til forbrugerleddet.
Tema 4: Lokale affalds- og genbrugsløsninger
Affald har været et særligt indsatsområde, hvor jobpuljen har medvirket til at
sætte fokus på håndtering af affald i boligforeninger, virksomheder og
affaldsselskaber. Der er udvalgt 6 projekter, som ikke nødvendigvis viser bedste praksis
inden for affaldsprojekterne. Projekterne er valgt tilfældigt med henblik på at vise
lidt af bredden i indsatsen. Fælles for projekterne er, at de handler om en indsats for
bedre affaldssortering og genanvendelse samt sætter fokus på affaldsminimering og
bevidstheden om forbrug og affaldsdannelse.
Der er valgt tre projekter med udgangspunkt i indsatsen i boligforeninger eller et lidt
større boligområde. Der er endvidere et landsdækkende netværksprojekt, som har til
formål at styrke og støtte indsatsen i de nuværende og kommende affaldsinitiativer i
boligområder. Derudover er valgt et projekt med en erhvervsaffaldskonsulent i et
affaldsselskab, som gennem rådgivning hjælper virksomheder i en række mindre kommuner
med affaldshåndteringen. I det sidste af de udvalgte har man iværksat direkte genbrug af
brugte ting, hvor et affaldsselskab indsamler og istandsætter brugte ting, som sælges
videre til andre borgere.
Indsatsen i boligforeninger repræsenterer 3 niveauer. På det lokale niveau indgår Håndværkerparken
i Højbjerg ved Århus (j.nr. G374-0291), i forhold til lidt større byområder
indgår Islands Brygge (j.nr. G374-0364) og Avedøre Stationsby (j.nr.
G374-0537 + G374-1049), og på landsplan indgår netværksprojektet (j.nr.
G374-1440).
I Håndværkerparken har de fået 600.000 kroner i støtte. De har opnået en række
miljøforbedringer - også i relation til arbejdsmiljøet ved håndteringen af affaldet. I
Håndværkerparken er der også kommet en container på den lokale genbrugsplads i
byggeriet til farligt affald.
Avedøre Stationsby har modtaget 1,5 millioner kroner. Der er bl.a. gennemført forsøg
med indsamling af organisk affald, hvor der alene på de første 4 måneder blev indsamlet
12 tons grønt madaffald til bioforgasning. Projektet startede efter, at affaldsskaktene
var lukkede, og der var indført containere til bl.a. papir og glas.
Fælles gælder det, at det er svært at sætte præcise tal på forbedringerne, da der
i de fleste tilfælde ikke er opgjort mængdetal. Der er begge steder fx indført
sortering af storskrald og elektronikskrot.
Det tredje projekt om affaldssortering i et lokalområder (på Islands Brygge) var
medtaget i forløbsevalueringerne under temaet pilotprojekter, hvor miljøeffekterne er
beskrevet.
Netværksprojektet er støttet med lidt over 2,2 millioner kroner. Det er ingen
forventninger til, at netværksprojektet i sig selv skal give miljøforbedringer. Men
projektet skal sikre koordinering og formidling af indsatsen i igangværende og kommende
affaldsprojekter i boligforeninger. Projektet er først kommet i gang foråret 2001, så
der er endnu ikke konkrete resultater.
Virksomheder i kommunerne under affaldsselskabet Klintholm (j.nr. G374- 0703) er
kommet godt i gang med sorteringen af affald, så andelen til genanvendelse øges og
farligt affald fjernes fra den almindelige affaldsbehandling. Der er ingen samlet
opgørelse over den miljømæssige effekt af indsatsen, men på Klintholm er mængden af
blandet affald til deponering faldet med 35% fra 1999 til 2000, og faldet tilskrives i
høj grad affaldskonsulentens indsats. Affaldsselskabet Klintholm har fået 400.000 kroner
til deres projekt.
VEGA (Vestegnens Genanvendelses- og Affaldssamarbejde) har med deres tilskud på i alt
925.000 kroner til direkte genbrug (j.nr. G374-0716 og G374-1125) opnået en reduktion på
41 tons i 1999 og 52 tons i 2000 i affald til affaldsbehandling gennem direkte genbrug.
Derudover er der arbejdet for at øge genbruget mellem borgerne, så affaldet ikke kommer
hen til affaldsselskabet, og for at borgerne selv kan få lettere adgang til reparation af
ting gennem udarbejdelse af en reparationsguide, der anviser steder, hvor forskellige ting
kan repareres.
Tema 5: Bæredygtigt byggeri
Der er valgt 6 projekter til at belyse indsatsen inden for bæredygtigt byggeri. Flere
af projekterne har omhandlet udvikling af miljøvenlige byggematerialer og byggemetoder.
Derudover har formidlingen været central i flere af projekterne. Udfordringen er i dag at
sprede og udvikle erfaringerne fra græsrodsniveau til den etablerede byggebranche, og det
begynder at ske.
Firmaet Miljøisolering har fået 600.000 kroner i tilskud til fremme af
papiruld som isolering (j.nr. G374-0699). Virksomheden har opnået aftaler med 98
tømmerhandlere, der sælger og informerer forbrugerne om papiruld. Derimod har det været
vanskeligere at øge omsætningen af papiruld til offentlige byggerier, men der er
langsomt ved at ske en udvikling, da flere af de store bygherrer og entreprenører nu
forsøger at anvende papiruld til isolering. Ved at bruge papiruld frem for mineraluld
opnår man store energibesparelser, idet papirulden er et genbrugsprodukt fra aviser.
Dertil kommer en væsentlig arbejdsmiljøforbedring for håndværkerne, der arbejder med
papiruld, hvilket har gjort TIB interesseret i produktet.
Bydelsrådet på Indre Nørrebro har sat gang i byggeriet af en økologisk
daginstitution. Jobpuljen har støttet med 1,5 millioner kroner (j.nr. G374-0067). De
har eksperimenteret med brug af nye materialer og metoder, fx høruld, finsk masseovn og
naturlig ventilation. Der er udviklet en økologisk byggemanual for kommunens
institutionsbyggerier.
Veksø Handelsstation (j.nr. G374-0211) har fået 700.000 kroner i støtte til
information til kunder om miljørigtigt byggeri. De har bl.a. stillet krav til
leverandører og producenter om miljøvenlige produkter og om dokumentation. Veksø
Handelsstation har ikke overlevet som selvstændig virksomhed, da kunderne gerne ville
have informationerne, men købte for lidt. Måske fordi Handelsstationen manglede et
lager, så kunderne ikke kunne få de større varer med sig med det samme.
Handelsstationen har medvirket til etablering af et videnscenter, som fortsætter hos
Genbyg.
Andelssamfundet Hjortshøj har fået knap 410.000 kroner i støtte til opførsel af et demonstrationshus
i lerbyggeri (j.nr. G374-0383). De har gennemført eksperimenter og fået erfaringer
med lerpuds. De har også gennemført forsøg med nye isoleringsmaterialer fx strå fra
rug og elefantgræs i kompositplader. De arbejder desuden for at skabe en ramme for
formidling af bæredygtige byggemetoder.
Ved opførsel af Det Økologiske Inspirationshus - der er en ombygning af
Riddersalens teaterværksted - er der afprøvet flere økologiske byggemetoder. Projektet
var med som "viden og netværk" i forløbsevalueringerne, hvor det er nærmere
omtalt.
Jobpuljen har støttet Gjern Tømmerhandel med 750.000 kroner til at fremme
salget af miljøvenlige produkter (j.nr. G374-0829). Gjern Tømmerhandel var en almindelig
tømmerhandel, som også ønskede at tilbyde kunder miljøvenlige byggeprodukter. Deres
indsats handler i høj grad om formidling til kunderne om miljøvenlige byggemetoder og
-materialer. Det har betydet, at der er kommet gang i salget af de miljøvenlige
produkter, ikke alene blandt de "miljøfrelste", men også i høj grad hos
tømmerhandlens almindelige kunder.
Tema 6: Regionale miljønetværk
Der er udvalgt 3 regionale netværk, som alle var med under forløbsevalueringer i
kategorien "viden og netværk". Projekterne er derfor nærmere omtalt under type
3.
Tema 7: Bæredygtig turisme
Under temaet bæredygtig grøn turisme er der udvalgt 5 projekter, som viser
forskellige sider af indsatsen på området. Turisme har ikke specielt været udpeget som
et indsatsområde, men det har været et interessant udviklingsområde, hvor Danmark er
på forkant fx med mærkningsordninger for miljøindsatsen.
Den Grønne Jobpulje har givet 800.000 kroner fordelt over tre år til Destination
21 - udvikling af en mærkningsordning for bæredygtig turisme (j.nr. G374-0995).
Projektet skaber ikke i sig selv miljøforbedringer. I projektet arbejdes der for at
definere og udbrede bæredygtighedsbegrebet, for at udvikle værktøjer for at vise
bæredygtighed og for at indarbejde indsatsen for bæredygtighed for de enkelte
destinationer (turistmål). Der er tre destinationer (Møn, Odsherred og Rømø), som er
godt i gang med arbejdet for at opnå mærkningen, mens 7 pilotdestinationer har deltaget
aktivt i meget af udviklingsarbejdet.
Destination 21 bygger på de tre aspekter i bæredygtighedsbegrebet:
 | Økologisk bæredygtighed (naturgrundlagets bæreevne) |
 | Økonomisk bæredygtighed (rimelig balance mellem potentielle samfunds og
erhvervsmæssige økonomiske gevinster og investeringer) |
 | Socio-kulturel bæredygtighed (hensyntagen til indbyggernes sociale og kulturelle
integritet). |
Destination Himmerland har fået knap 1 million kroner i støtte til arbejdet
med bæredygtig turisme i et større geografisk område (j.nr. G374-0333 + G374-1066).
Destination Himmerland er nærmere omtalt under pilotprojekterne.
Den Grønne Nøgle har modtaget 577.000 kroner til videreudvikling af konceptet
for diplomordningen for en miljøindsats for hoteller og vandrehjem til også at dække
campingpladser og feriehuse og til fremme af en indsats for systemeksport (j.nr. G374-0233
+ G374-0762).
I dag har 106 overnatningssteder Den Grønne Nøgle, som viser, at de lever op til en
lang række miljøkrav, herunder begrænsning af vand- og energiforbrug, brug af
miljøvenlige rengøringsmidler, kildesortering af affald, udbud af økologiske
morgenmadsprodukter m.v. Blandt de 106 overnatningssteder er der foreløbig kun 2
campingpladser og 4 feriehusbureauer.
Systemeksporten er kommet i gang. Den Grønne Nøgle er nu at finde i Grønland og
Sverige, og den er på vej i Estland.
Den Grønne Jobpulje har støttet Foreningen Severin med knap 1 million kroner til
udvikling af økologisk landboturisme, bl.a. med oprettelse af "Landsforeningen for
økologisk Landbrugsturisme" (j.nr. G374-0943 + G374-1383). Det er også et af de
projekter, der ikke i sig selv giver direkte miljøforbedringer. Målet er at sikre
koordinering og formidling af mulighederne for økologisk bondegårdsferie i Danmark. 13
økologiske landbrug har gennemført fælles markedsføring i "Bed & Breakfast in
Denmark, 2001".
I Tivoli har de fået 250.000 kroner i støtte til deres arbejde med
miljøcertificering (j.nr. G374-0761). De er i 1999, som den måske første
forlystelsespark i verden, blevet miljøcertificeret efter ISO 14001. De har bl.a.
indført retningslinier for miljørigtig projektering, reduceret den interne trafik i
haven og indført øget affaldssortering, som betyder mindre affaldsmængder og øget
genanvendelse. Derudover arbejder de med miljøvenlig pleje af grønne arealer.
8.4 Diskussion af miljøeffekter
Vurdering af miljøeffekterne
Gennemgangen af sagsmapperne hos Den Grønne Jobpulje og interviewet med sekretariatet
har vist, at sekretariatet har benyttet en praksis med at trække på den relevante
ekspertise i Miljøstyrelsen og andre aktuelle ministerier i forbindelse med deres
vurdering af, om projekterne har været miljømæssigt relevante og har
"passende" ambitiøse miljømæssige mål. Kun i et relativt lille antal
tilfælde har bestyrelsen valgt at støtte projekter, som Miljøstyrelsen ikke har kunnet
anbefale ud fra deres miljømæssige vurderinger.
Kombinationen af anvendelsen af især Miljøstyrelsens ekspertise til at vurdere
projekterne miljømæssigt og den store tilfredshed fra de afsluttede projekter indikerer,
at den miljømæssige effekt af de støttede projekter er god.
Når ca. 70% af de afsluttede projekter opnår at indfri eller forbedre deres
miljømål, er det også en indikation af, at miljøeffekterne i projekterne er
tilfredsstillende. Kun 6% angiver, at miljøeffekterne er ringere end forventet, mens 24%
ikke har svaret på dette spørgsmål.
Hele 86% vurderer, at de helt eller delvist kan dokumentere de opnåede miljøeffekter.
Virksomhederne, der har arbejdet med miljøstyring eller nye grønne produkter kan i lidt
højere grad end de øvrige dokumentere deres opnåede miljøeffekter. Det virker rimeligt
nok, da deres miljøeffekter er lidt mere konkrete end for de øvrige 3 projekttyper. Det
underbygges af, at flest har angivet, at miljøforbedringerne opnås i private
virksomheder.
Næsten 90% af virksomhedsprojekterne, som har svaret på spørgsmålene om grøn
teknologiudvikling, angiver, at de har medvirket til markedsføring af grønne produkter
eller en grøn profil, og at de derved har opnået et bedre image over for kunder og
omgivelser. Mere end 75% har fået flere kunder, mens 2/3 har fået en stigende
omsætning. Jobpuljen har således medvirket til at gøre de grønne innovative
virksomheder bedre i stand til at overleve. Det er lidt over halvdelen af de virksomheder,
som arbejder med grøn teknologiudvikling, der møder kravene om grønne produkter fra
deres kunder.
Både bred og langsigtet indsats
I den samlede mængde af afsluttede projekter opnås der bredt miljøforbedringer i
enkeltvirksomheder, i flere virksomheder lokalt eller regionale, hos udvalgte brancher,
hos offentlige institutioner, i boligområder og private husholdninger, i byområder og i
naturområder.
De miljøforbedringer, der opnås, gavner både her og nu og på lang sigt. Med de
mange miljøstyringsprojekter sikrer man, at virksomhederne fortsat forbedrer deres
miljøindsats. De langsigtede effekter fremmes også i de mange projekter af typerne
"viden og netværk" samt "pilotprojekter", som viser vejen for
miljøforbedringer.
For de projekter, der er spurgt efter ophør af støtten, svarer lidt over halvdelen,
at de har opnået yderligere miljøresultater udover dem, der blev afrapporteret ved
støttens ophør. Hertil kommer, at der også er lidt over halvdelen, der oplyser, at de
har igangsat nye miljøinitiativer. Det understøtter, at der sker en løbende
miljømæssig udvikling i de projekter, der overlever.
Til vurdering af miljøeffekterne hører dog også en refleksion over, hvilken
betydning man kan tillægge de forventninger til miljøresultat, som projekterne havde ved
projekternes begyndelse. Dels om der er overensstemmelse imellem de forventninger, som de
projektansvarlige svarer, de har haft, og så hvad de har skrevet i deres ansøgning, og
dels hvilken vurdering der er foretaget af miljømålene i ansøgningen.
I spørgeskemaet spørges: "Hvilke miljømæssige mål havde I ved projektets
start?" Man kan forestille sig to hypotetiske tilfælde, hvor der ikke er
overensstemmelse imellem besvarelse og ansøgning:
Det ene tilfælde kan være, at de projektansvarlige kun har beskrevet deres centrale
miljømål i ansøgningerne, men i virkeligheden har de selv haft flere mål. Hvis det er
tilfældet, så betyder det, at der er blevet opfyldt flere miljømål - og det er jo kun
godt.
Det andet tilfælde kan være, at de projektansvarlige har beskrevet flere og mere
ambitiøse miljømål i deres projektansøgning, end de i virkeligheden selv troede på,
for at opnå tilskud. Der kan miljøeffekten være væsentlig mindre, end det ser ud til i
analysen. Det sidste kan fx være tilfældet, hvis en virksomhed i ansøgningen har
skrevet, at den ønsker at få en "miljømedarbejder", men i virkeligheden har
tænkt sig at bruge hovedparten af miljømedarbejderens ressourcer i den daglige drift.
Vurdering af miljøstyringsprojekternes miljøeffekter
Miljøstyringsprojekterne opnår deres miljøeffekt ved at reducere miljøbelastningen
af en eksisterende produktion. For miljøstyringsprojekterne er der god dokumentation for
miljøeffekterne.
5 miljøstyringsprojekter var udvalgt til forløbsevaluering. I 4 af de 5 projekter har
man fået styr på mange af de miljøbelastende processer og procedurer. Man er kommet så
langt, at der kan konstateres væsentlige miljøeffekter i form af ressourcebesparelser,
bedre affaldssortering og affaldsløsninger samt indkøb af mindre miljøskadelige
produkter. Det sidste projekt var kun i kortlægningsfasen, hvorfor der ikke var
erfaringer om konkrete miljømæssige forbedringer.
De konkrete erfaringer i miljøstyringsprojekterne underbygger de positive
miljøresultater, som projekterne har anført ved deres selvevalueringer. Sammenfattende
vurderes det, at der opnås betydelige direkte miljøforbedringer som følge af
tilskuddene fra Den Grønne Jobpuljen. Den relative store andel af virksomhederne, som
bliver miljøcertificeret, betyder, at miljøarbejdet fortsætter, og dermed at der også
vil opnås yderligere effekter i de kommende år. Dvs. at der opnås langvarige
miljøeffekter af de støttede projekter.
Vurdering af miljøeffekter for nye virksomheder og produkter
Nye virksomheder og produkter opnår deres miljøeffekt ved at udvikle virksomheder,
hvis produkter fortrænger mere miljøskadelige produkter. For nye virksomheder og
produkter er der en række eksempler på projekter med væsentlige miljøeffekter. Disse
supplerer godt de resultater om miljøeffekter, som fremkommer gennem selvevalueringerne.
Generelt virker de igangsatte projekter med nye virksomheder og produkter
miljømæssigt velbegrundede. Det er svært at vurdere, hvor mange af virksomhederne der
bliver levedygtige, men for en stor del af virksomhederne i forløbsevalueringerne ser
udsigterne lovende ud. Det vil sige, at der må forventes en væsentlig miljøeffekt af
projekterne - især på længere sigt.
Dog kan det også forventes, at en del af virksomhederne vil forsvinde igen.
Statistikken viser som tidligere angivet, at mange nystartede virksomheder forsvinder igen
i løbet af de første år. Ifølge Erhvervsfremme Styrelsen er overlevelsesandelen på
75% efter 2 år og 64% efter 3 år. I hvilken grad tallene kan overføres til de
virksomheder, som Den Grønne Jobpulje støtter, afhænger af mange faktorer, bl.a.:
 | Om markedet for grønne produkter er bedre eller ringere end gennemsnittet |
 | Om Den Grønne Jobpulje i dens sagsbehandling har sorteret de svageste virksomheder fra |
 | I hvilken grad tilskuddet fra Den Grønne Jobpulje kan hjælpe virksomhederne så godt i
gang, at deres overlevelseschancer bliver væsentligt forbedret |
 | Om igangsættere på miljøområdet er gode til at drive virksomhed - fx kan det
tænkes, at en del af dem er mere interesserede i at lave bredt miljøarbejde end i at
drive virksomhed. |
Vurdering af miljøeffekter for videns- og netværksprojekterne
Videns- og netværksprojekterne opnår deres miljøeffekt ved at formidle viden til en
målgruppe og involvere den i forskellige typer af miljørelevant aktivitet, som senere
får (dele af) målgruppen til at ændre adfærd. Der er eksempler, der viser væsentlige
miljøeffekter.
Videns- og netværksprojekterne vurderer, at de i lidt mindre grad end de øvrige
projekttyper opnår miljøresultater, som er bedre end det forventede (kun 55% mod samlet
ca. 70%). Det er logisk nok, da målet er mere langsigtet, hvor miljøeffekten typisk skal
opnås hos en anden målgruppe end dem, der gennemfører projekterne.
Eksemplerne viser, at der kommer en konkret miljøeffekt hos målgruppen, som rækker
ud over selve projektet. Men det er generelt vanskeligt at fortsætte
netværket/vidensformidlingen uafhængigt af offentlig støtte.
Vurdering af miljøeffekter for pilotprojekterne
Pilotprojekterne er projekter, der "får hul på" et miljømæssigt problem,
og som formodes på længere sigt at have en demonstrationseffekt, der kan skabe flere job
og betyde, at miljøeffekten udbredes.
I affaldsprojektet er man nået et godt stykke vej, dog uden helt at nå de fastsatte
mål. Der er en lang række barrierer, som betyder forsinkelser i et projekt af denne
karakter. Det er svært at få de forskellige selvstændige boligforeninger med. Det
kræver en stor og vedholdende indsats. Den projektansvarlige er trods forlængelse af
bevillingen fra Den Grønne Jobpulje nu stoppet, men projektet videreføres af den grønne
guide i området.
Det er vanskeligt at vurdere den konkrete miljøeffekt af turismeprojektet. Men der er
foregået en væsentlig udviklings- og formidlingsaktivitet inden for projektet.
Både affalds- og turismeprojektet har været med til at demonstrere indsatser og
løsninger, som andre er gået i gang med. De har derfor udfyldt deres rolle som
demonstrationsprojekter. Naturgenopretningsprojektet var ikke på et stadium ved
evalueringen så det er muligt at sige noget konkret om miljøeffekterne og deres rolle
som demonstrationsprojekt.
Vurdering af miljøeffekter for øvrige projekter
Opkvalificering af skovarbejderne betyder en grøn skovdrift. Derudover er man i gang
med at indføre miljøvenlig vedligeholdelse af bygningerne i skovene. Både
skovarbejderne og vikarerne nævner, at de i deres hverdag er blevet lidt mere
miljøopmærksomme.
Der kan ikke siges noget klart om miljøeffekten af KICs arbejde. Det er muligt, at KIC
har været fødselshjælper for projekter, der ellers ikke ville være kommet i gang, og
det er muligt, at der har været en miljøeffekt af det politiske forarbejde, men effekten
kan ikke dokumenteres. Den samlede miljøeffekt vurderes at være beskeden - især i forhold til støttebeløbets størrelse.
Gruppen af øvrige projekter er også dem, der vurderer, at de har sværest ved at
dokumentere deres miljøeffekter. Her angiver 67% af de afsluttede projekter, at de kan
dokumentere miljøeffekterne. Dette skal sammenholdes med gennemsnittet på 86% for alle
projekttyperne.
Vurdering af miljøeffekter for de innovative virksomheder
Virksomheder, der laver nye, miljøvenlige produkter, er et afgørende element i den
danske miljøpolitik. Miljøgevinsten opstår, når de nye miljøvenlige varer eller
tjenesteydelser opnår en større markedsandel og fortrænger de mere traditionelle varer.
Fælles for de fleste af projekterne er, at de skal repræsentere alternative produkter
på traditionelle markeder. Projekterne opnår generelt set gode miljøeffekter. De fleste
af projekterne har derimod ikke været så godt rustet til den administrative og
strategiske planlægning. De har haft entusiasme og ildhu til at arbejde for det, som de
selv opfatter "som en god sag". Det tegner til, at de fleste af projekterne
overlever efter projektforløbet.
Vurdering af miljøeffekter for de sociale projekter
I perspektivet om bæredygtig udvikling er det naturligt at koble indsatsen for fremme
af miljø med indsatsen for at hjælpe ledige i gang. Den Grønne Jobpulje så det i
første omgang som en ekstra gevinst i projekterne. I det sidste år blev det sociale
defineret som et selvstændigt mål for jobpuljens virke.
Projekterne opnår på forskellig vis gode miljøeffekter. Det har generelt taget
længere tid for projekterne at komme i gang. Hurdlen for nogle af projekterne er,
hvorvidt de private virksomheder er parate til at spille med på indsatsen. Fx om det vil
lykkedes for Vibegaard i Rønne at afsætte de udviklede ideer og projekter med henblik
på kommercialisering, og om virksomheder i Nordjylland vil tage de aktiverede ind til
miljøarbejdet. Det bør måske tilføjes, at der ikke sigtes på at få
"miljøeksperter" ind i virksomheder.
Det er endvidere et generelt indtryk, at miljøindholdet i aktivering, jobtræning
eller skånejob resulterer i tilfredse kursister og medarbejdere. Men det er egentligt
ikke et forhold, som de involverede selv tænker meget over. Det hører dog med til denne
vurdering, at det er motiverende og med til at give større livskvalitet, når de
aktiverede og kursisterne bidrager med en samfundsnyttig indsats og bliver en del af et
socialt fællesskab.
Vurdering af miljøeffekter for projekter om økologiske fødevarer
Indsatsen for de økologiske fødevarer er blevet fremmet af projekterne både i
distributionsleddet og ved brugen. De miljømæssige effekter beror således primært på
fremme af økologisk landbrugsproduktion. Et centralt aspekt er også fremme af den lokale
produktion og distribution, hvorved der også kan spares ressourcer til transport. De
enkelte projekter angiver alle, at de opnår miljøeffekter, men de kan ikke måles eller
vejes.
Vurdering af miljøeffekter for affalds- og genbrugsprojekter
Alle de lokale projekter opnå miljøforbedringer i form af øget genanvendelse.
Derudover har flere af projekterne i større eller mindre grad fokus på
affaldsminimering. I de fleste af projekterne opnås desuden en øget frasortering af
farligt affald, så det fjernes fra den almindelige affaldsbehandling.
Affaldssystemerne er ikke i dag indrettet på at kunne give konkrete tal for de øgede
mængder af affald til genanvendelse af de forskellige affaldsfraktioner (papir, glas og
flasker, pap og karton osv.). Det skyldes, at afregningen for affaldsbehandlingen primært
sker udfra mængden af restaffald. Det er baggrunden for, at det trods alt i en del
tilfælde er muligt at få et tal for, hvor meget mængden af restaffaldet er reduceret.
Vurdering af miljøeffekter for projekter om bæredygtigt byggeri
Den miljømæssige side er blevet styrket. Således er der med de forskellige eksempler
opnået produktudvikling, metodeudvikling og erfaringsopbygning inden for alternative
byggematerialer. Der er således opført eller igangsat gode demonstrationsmodeller for
bæredygtigt byggeri. Der har fra flere sider været peget på fordelen ved jobpuljen, at
den netop på dette område har kunnet støtte nytænkning og helhedsorienterede
løsninger.
Stort set alle de beskrevne projekter har haft kraftig fokus på det
formidlingsmæssige, hvilket har gjort projekternes miljømæssige og produktmæssige
nyudviklinger mindre, men til gengæld er der arbejdet for at sprede erfaringerne. Der er
dog et område, som er særligt vigtigt i den fremtidige indsats, og det handler om
dokumentation af både teknisk karakter (bæreevne, brandhæmning osv.) og ikke mindst af
miljømæssig karakter (LCA vurderinger, indeklimakvalitet m.m.).
Vurdering af miljøeffekter for regionale miljønetværk
De er alle med under videns- og netværksprojekterne.
Vurdering af miljøeffekter for projekter om bæredygtig turisme
Bortset fra Tivoli giver turismeprojekterne ikke i sig selv konkrete
miljøforbedringer. Det har heller ikke været meningen. De er som videns- og
netværksprojekterne baseret på at udvikle ny viden og få en bred målgruppe inden for
erhvervet til at arbejde med miljøforbedringen. Indsatsen kan derfor også ses i lyset af
den danske kystbeskyttelse og generelle natur- og miljøindsats, som gerne skal medvirke
til at vise nogle positive værdier i Danmark og "sælge" Danmark som turistmål
for både danske og udenlandske turister.
Det er CASAs vurdering, at jobpuljen med støtte til en række turismeprojekter har
medvirket til at skabe en synergi i udviklingen, og at Danmark set med internationale
briller er på forkant med udvikling af miljømærkningsordninger i turisterhvervet.
I de fleste af projekterne er man ikke nået så langt som forudsat ved projekternes
start. Det skyldes formodentligt, at introduktion og indførelse af nye ideer og måder at
gøre tingene på altid tager længere tid end forventet. Der er således stadig et stykke
vej, før turisterhvervet i bred forstand er bæredygtigt, men de spirer, der er sået,
kan formodentligt medvirke til, at hensynene til miljøet og bæredygtighed får en
central rolle for de forskellige virksomheder og de enkelte destinationer.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |