| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Grønne job i Danmark
9. Kompetenceudvikling gennem Den Grønne Jobpulje
Hensigten med dette kapitel er at se på, om der sker en kompetence- og
kvalifikationsudvikling gennem projekterne inden for Den Grønne Jobpulje. Et af puljens
formål er at bidrage til at skabe basis for flere permanente grønne job. Som en del af
dette skal evalueringen se på, om der via projektarbejdet sker et kompetenceløft for de
involverede parter.
Kompetenceudvikling kan både ske i forbindelse med det direkte projektarbejde, dvs.
for de personer, som er involveret i projektarbejdet, og for de personer, som eventuelt
går ind som afløsere og vikarer for disse. I forhold til at få mere viden om
miljøarbejde må det dog forventes, at kompetenceudviklingen især er forbundet med det
direkte projektarbejde.
Kapitlet fokuserer på de projektansvarlige samt projektdeltagernes vurdering af:
- Om medarbejderne fra starten havde kvalifikationer, som passede til kravene i
projektarbejdet,
- Om der gennem projektarbejdet er sket en udvidelse af kvalifikationerne, samt
- Hvordan problemer med manglende kvalifikationer er blevet løst, f.eks. gennem
efteruddannelse af personalet.
Analyserne af kompetenceudviklingen hos deltagerne er gennemført på baggrund af svar
på spørgeskemaer til deltagerne i de 316 afsluttede projekter. I alt har 672
projektdeltagere besvaret skemaet. Spørgeskemaet skulle udfyldes af alle, der har
modtaget løn fra projektet.
CASA har dog en kraftig formodning om, at der især mangler data fra de grupper, der
har fungeret som afløsere og vikarer. Formodningen bygger på viden om, at enkelte
vikarprojekter og rotationsprojekter ikke har indsendt skemaer for alle vikarer og
afløsere. Hvis dette er sket i andre projekter også, er gruppen af afløsere og vikarer
underrepræsenteret i undersøgelsens tal.
Blandt de projektdeltagere, der har svaret, angiver 28%, at deres primære rolle var
projektleder. 57% var projektmedarbejdere, 4% var afløsere eller vikarer. 8% har svaret,
at deres rolle i projektet var noget andet, eksempelvis ejer, kursist, konsulent eller
freelance designer. I det følgende omtales de alle som projektdeltagere - altså også
dem, der har været afløsere for projektdeltagere.
9.1
Kvalifikationer og kompetence i starten af projektarbejdet
Knap halvdelen af projektdeltagerne kommer "udefra", og den anden halvdel er
rekrutteret inden for egen organisation. Samlet set kommer 15% af deltagerne i projekterne
kommer direkte fra ledighed. 17% af projektlederne kommer fra ledighed, mens 12% af
projektmedarbejderne kommer fra ledighed.
At flere projektledere end projektmedarbejdere kommer fra ledighed kan overraske, men
forklaringen må være, at ledigheden har været projektledernes afsæt for at formulere
en projektansøgning til Den Grønne Jobpulje.
Medarbejdernes rekruttering har indflydelse på:
 | Medarbejdernes kendskab til virksomheden og projektet på forhånd |
 | Om deres kvalifikationer modsvarer kravene i projektet |
 | Om det er vanskeligt at finde medarbejdere med de rette kvalifikationer |
Derfor er det interessant at nuancere, hvor projektdeltagerne kommer fra:
Tabel 9.1:
Projektdeltagerne fordelt på deres rolle i projektarbejdet og deres position før
projektet
|
Projekt-
leder |
Projekt-
med-
arbejder |
Andet |
I alt |
Samme organisation |
49% |
57% |
34% |
52% |
Anden organisation |
20% |
18% |
17% |
19% |
Ledig |
17% |
12% |
23% |
15% |
Andet1 |
14% |
13% |
26% |
14% |
I alt |
100% |
100% |
100% |
100% |
Antal |
189 |
383 |
100 |
672 |
1 Inkl. "uddannelse", "orlov", "andet" og
uoplyste
Projektmedarbejderne er i højere grad end andre projektdeltagere hentet fra projektets
egen organisation. Specielt de, der går ind som afløsere og vikarer, er tidligere
ledige. Denne gruppe har vi en formodning om at mangle data om.
Tabel 9.2:
Projektdeltagere fordelt på deres position før projektet, og hvor godt de
syntes, deres kvalifikationer passede til projektarbejdet
|
Samme organi-
sation |
Anden organi-
sation |
Ledig |
Andet1 |
Total |
Godt |
54% |
59% |
55% |
41% |
53% |
Nogenlunde |
36% |
31% |
22% |
29% |
32% |
Helt nye områder |
8% |
7% |
18% |
20% |
11% |
Uoplyst |
2% |
4% |
5% |
10% |
4% |
I alt |
100% |
100% |
100% |
100% |
100% |
Antal |
345 |
124 |
99 |
102 |
670 |
1 Inkl. "uddannelse", "orlov", "andet" og
uoplyste
Projektdeltagere med de bedst tilpassede kvalifikationer er tilsyneladende rekrutteret
fra andre organisationer. Forklaringen kan være, at hvis projektet har rekrutteret fra
egen organisation, indgår der andre overvejelser end de direkte faglige kvalifikationer i
rekrutteringen.
Man skal holde sig for øje, at oplysningerne om kvalifikationer bygger på en
selvvurdering fra projektdeltagernes side.
Tabel 9.3:
Projektdeltagerne fordelt på uddannelse, og hvor godt de syntes, deres
kvalifikationer passede til projektarbejdet
|
Alm. skole/ ufaglært |
Faglig uddannelse |
Kort/ mellem-
lang videre-
gående |
Lang videre-
gående |
Total1 |
Godt |
34% |
52% |
55% |
65% |
53% |
Nogenlunde |
34% |
36% |
30% |
28% |
32% |
Helt nye områder |
27% |
9% |
12% |
4% |
11% |
Uoplyst |
5% |
3% |
3% |
4% |
4% |
I alt |
100% |
100% |
100% |
101% |
100% |
Antal |
97 |
185 |
205 |
137 |
670 |
1 inkl. "andet" og uoplyste
Det generelle billede viser, at halvdelen af deltagerne mener, at deres
kvalifikationer passer godt til opgaverne i projektet, mens en tredjedel mener, at deres
kvalifikationer passer nogenlunde til opgaverne.
De langt uddannede synes hyppigst, at deres kvalifikationer passede til projektets
krav. De kort- eller mellemlangt uddannede har i højere grad end andre grupper skullet
arbejde inden for helt nye områder.
Tabel 9.4:
Projektdeltagerne fordelt på, hvor godt de syntes deres kvalifikationer passede
og deres rolle i projektarbejdet. Procent
|
Projektleder |
Medarbejder |
Andet |
I alt |
Godt |
60% |
50% |
51% |
53% |
Nogenlunde |
33% |
33% |
27% |
32% |
Helt nye områder |
5% |
13% |
15% |
11% |
Uoplyst |
2% |
4% |
7% |
4% |
I alt |
100% |
100% |
100% |
100% |
Antal |
188 |
382 |
100 |
670 |
Godt halvdelen af alle projektdeltagerne, uanset stilling i projektet, mener, at deres
kvalifikationer passede godt, men for den anden halvdel viser det sig, at specielt de, der
er afløsere for projektmedarbejdere m.v. ("vikarer", "afløsere" og
"andre"), har fået helt nye arbejdsområder. Også hver femte medarbejder ved
projekterne har fået nye arbejdsområder. Bedst tilpasset kvalifikationsmæssigt er
projektlederne.
Projektdeltagerne har tilføjet, hvilke kvalifikationer de oplevede at mangle. Der
nævnes bl.a.: Almen viden om grønne produkter og alternativer, biologisk og kemisk
viden, computerfærdigheder og regnskabsteknik, det teoretiske stof inden for ISO 14001,
specifik viden om særlige affaldstyper, sproglige kvalifikationer, erfaring som
arbejdsleder, kommerciel erfaring med markedsføring, kvalifikationer i undervisning,
metoder og teknik i coaching.
9.2
Tilegnelse af nye kvalifikationer under projektarbejdet
I det følgende ses på, om projektdeltagerne vurderer, om de har fået nye
kvalifikationer på grund af dette arbejde. Denne vurdering skal sammenholdes med, hvilke
kvalifikationer personerne havde, før projektarbejdet startede, for at vise, om der er
sket et egentlig kompetenceløft. Det behøver således ikke at være negativt, at en
person ikke vurderer at have fået nye kvalifikationer, hvis vedkommende i øvrigt ved
start havde helt tilstrækkelige kvalifikationer. Derimod kan der siges at være et
problem, hvis personer, som fra starten ikke havde fuldt tilstrækkelige kvalifikationer,
ikke vurderer at have fået nye.
Stort set alle deltagerne i projektarbejdet (og afløserne for projektdeltagerne)
vurderer, at de har fået nye kvalifikationer eller færdigheder i løbet af projektet.
Vurderingerne er dog delt nogenlunde ligeligt mellem en stor tilvækst af kvalifikationer
(i høj grad) og en mindre (i nogen grad). Næste tabel viser, om positionen i forhold til
projektet har haft betydning for forøgelsen af kvalifikationerne.
Tabel 9.5:
Projektdeltagerne fordelt på, om de mener at have fået nye kvalifikationer, og
deres rolle i projektarbejdet. Procent
|
Projektleder |
Medarbejder |
Andet |
I alt |
I høj grad |
60% |
43% |
45% |
48% |
I nogen grad |
36% |
50% |
46% |
46% |
Stort set ikke |
3% |
6% |
5% |
5% |
Uoplyst |
1% |
1% |
4% |
1 |
I alt |
100% |
100% |
100% |
100% |
Antal |
189 |
382 |
100 |
671 |
Især projektlederne mener, at de har forøget deres kvalifikationer gennem
projektarbejdet, mens projektmedarbejderne er en smule mere forbeholdne over for dette.
Tabel 9.6:
Projektdeltagerne fordelt på uddannelse, og om de synes, de har fået nye
kvalifikationer gennem projektarbejdet. Procent
|
Alm. skole/ ufaglært |
Faglig uddan-
nelse |
Kort/ mellem-
lang videre-
gående |
Lang videre-
gående |
Total1 |
I høj grad |
49 |
43 |
50 |
54 |
48 |
I nogen grad |
42 |
51 |
43 |
43 |
46 |
Stort set ikke |
7 |
5 |
6 |
3 |
5 |
Uoplyst |
2 |
1 |
1 |
- |
1 |
I alt |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
Antal |
97 |
186 |
205 |
137 |
671 |
1 inkl. "andet" og uoplyste
Igen mener alle uddannelsesgrupper, at de har fået nye kvalifikationer gennem
projektet. Der er ikke markante forskelle mellem grupperne.
Der er en svag tendens til, at personer med lang videregående uddannelse er mest
positive i deres vurdering af, om de har fået nye kvalifikationer, mens de fagligt
uddannede er de mindst positive.
Tabel 9.7:
Projektdeltagerne fordelt på, om deres kvalifikationer passede, og om de synes,
de har fået nye færdigheder gennem projektarbejdet. Procent
Ny færdigheder gennem projektarbejdet |
Kvalifikationer
passede |
|
Godt |
Nogen-
lunde |
Nye områder |
I alt1 |
I høj grad |
46 |
51 |
51 |
48 |
I nogen grad |
48 |
47 |
37 |
45 |
Stort set ikke |
7 |
1 |
11 |
5 |
Uoplyst |
- |
1 |
1 |
1 |
I alt |
101 |
100 |
100 |
100 |
Antal |
355 |
214 |
74 |
669 |
1 Inkl. uoplyste
De personer, der skulle arbejde inden for nye områder, angiver i mindre grad end de
andre grupper at have fået nye kvalifikationer. 11% af personer, der skulle arbejde inden
for nye områder, svarer, at de stort set ikke har fået nye kvalifikationer. Altså har
de deltagere, som havde de mindst tilpassede kvalifikationer, ikke fået den største
vækst i kvalifikationer.
De, der havde gode kompetencer ved projektstart, har i mindre grad oplevet at have
fået nye kompetencer gennem projektet, end dem som havde "nogenlunde"
kvalifikationer ved projektstart. Blandt de to grupper (godt tilpassede og nogenlunde
tilpassede kvalifikationer) kan man konkludere, at jo dårligere tilpassede
kvalifikationer ved starten af projektet desto flere kvalifikationer er tilføjet gennem
projektet.
Man kan dog ikke vurdere ud fra spørgsmålet, om det er mange eller få centrale eller
perifere kvalifikationer, de har fået.
Opsummerende kan det konkluderes, at en stor andel af projektdeltagerne (94%) vurderer,
at de har fået nye kvalifikationer, enten i nogen grad eller i stor grad.
Det kan ses som et udtryk for, at deltagerne ikke har "stået stille" i
projekterne, de ser tværtimod alle en udvikling i egne kompetencer. Et centralt
succeskriterium for Den Grønne Jobpulje er, at der skal kunne dokumenteres et
kompetenceløft hos den involverede personkreds. Succeskriteriet er opfyldt, da
gennemsnitligt 94% af deltagerne mener, at de i høj eller nogen grad har fået nye
kvalifikationer gennem projektforløbet. Dog mener 11 % af de personer, der har arbejdet
inden for nye områder, ikke, at de har fået nye kvalifikationer.
9.3 Efteruddannelse
I det følgende afsnit ses på, hvordan efteruddannelse bruges i forbindelse med
projektarbejdet. Brugen af efteruddannelsen er således her set i forhold til, om den
bruges til en bedre tilpasning af kvalifikationer for de personer, som mangler viden i
starten af projektet, eller om den især bruges til en forøgelse af kompetencen hos
personer, hvis kvalifikationer allerede i starten var godt tilpassede. Der er
hovedsageligt set på, hvorvidt og i givet fald hvor hyppigt deltagerne har deltaget i
efteruddannelse.
Tabel 9.8:
Projektdeltagerne fordelt på, hvor ofte de har deltaget i efteruddannelse, og
deres rolle i projektarbejdet. Procent
|
Projekt-
leder |
Med-
arbejder |
Andet |
I alt |
Flere gange |
27% |
18% |
15% |
20% |
Enkelte gange |
35% |
37% |
13% |
33% |
Det var ikke nødvendigt at deltage |
22% |
24% |
27% |
24% |
Der var ikke tid og råd til deltagelse |
11% |
9% |
13% |
10% |
Andre grunde til ikke at deltage |
5% |
10 % |
23% |
11% |
Uoplyst |
1% |
2% |
7% |
2% |
I alt |
101% |
100% |
100% |
100% |
Antal |
189 |
383 |
99 |
671 |
Ser vi på deltagelse i efteruddannelse i forhold til deltagernes position, viser det sig,
at projektlederne har deltaget noget mere i kurser end projektmedarbejderne og en hel del
mere end de øvrige (afløsere, vikarer, andet). Knap en tredjedel af de øvrige vurderer,
at det ikke var nødvendigt at deltage i kurser, selvom det er en gruppe, hvor 91%
vurderer, at de har fået nye kvalifikationer (tabel 9.5). Man må derfor gå ud fra, at
der er sket en oplæring af disse personer på arbejdsstedet og ikke via egentlig
efteruddannelse i form af kurser, seminarer m.v.
Det er et generelt kendetegn, at et større antal, end dem der har deltaget i
efteruddannelse (forstået som eksterne aktiviteter i form af kurser, seminarer,
konferencer, m.v.) betragter deres kvalifikationer som udvidet. I gennemsnit er tallet for
udvidelse af kvalifikationer i nogen eller høj grad 94%, mens det i snit er omkring 50%,
der har deltaget i efteruddannelse. Dermed sker der en væsentlig kompetenceudvikling i
projekternes dagligdag.
Gruppen "de øvrige" angiver som begrundelse, at der ikke var råd eller tid
til at deltage i kurser. Dette kan være problematisk, idet denne gruppe samtidig angiver,
at de mangler kvalifikationer til projektarbejdet.
Tabel 9.7 viser, at efteruddannelse i et vist omfang bruges til at kompensere for
manglende uddannelse. Dette kan ses af, at de, der angiver, at deres kvalifikationer fra
starten kun passede nogenlunde, i højere grad end andre har været på kursus.
Deltagelsen har dog for denne gruppe hovedsageligt kun strakt sig til enkelte kurser,
hvilket, i betragtning af at deres vurdering af om de har fået flere kvalifikationer
under projektarbejdet, er forbeholden, måske ikke er tilstrækkeligt. Gruppen af
medarbejdere, der har arbejdet inden for nye områder, har deltaget mindst i
efteruddannelse.
Tabel 9.9:
Projektdeltagerne fordelt på, om deres kvalifikationer passede, og hvor ofte de
har deltaget i efteruddannelse. Procent
|
Godt |
Nogen-
lunde |
Nye områder |
I alt1 |
Flere gange |
16% |
27% |
20% |
20% |
Enkelte gange |
32% |
39% |
21% |
33% |
Det var ikke nødvendigt at deltage |
35% |
8% |
24% |
24% |
Der var ikke tid og råd til deltagelse |
9% |
12% |
12% |
10% |
Andre grunde til ikke at deltage |
7% |
13% |
20% |
11% |
Uoplyst |
1% |
2% |
3% |
3% |
I alt |
100% |
101% |
100% |
101% |
Antal |
354 |
214 |
75 |
669 |
1 Inkl. uoplyste
En konklusion på spørgsmålet om brug af efteruddannelse til tilpasning af
kvalifikationer er: En tiendedel af deltagerne har ikke råd eller tid til at deltage i
efteruddannelse. Der er en gruppe medarbejdere, som ikke er tilstrækkeligt kvalificerede
fra starten (svarer "nogenlunde" til egne kvalifikationer), og som ikke synes,
de tilegner sig nok kvalifikationer undervejs. De mener, at der ikke har været tid eller
råd til at deltage i kurser, og de har typisk været på ét eller ingen kurser.
9.4 Lønningerne i projekterne
287 ud af 316 projekter har afgivet en detaljeret besvarelse på, hvordan lønmidlerne
i projektet har været fordelt. Det overordnede resultat er, at projekterne har lønnet
557 fuldtidsansatte.
Tabel 9.10:
Hvordan er lønmidlerne fordelt i løbet af projektet? (Sum beregnet på 287 svar)
Lønmidler |
Kroner i alt |
Mandår i alt |
Projektledelse |
48.785.644 |
176 |
Administration |
14.279.056 |
58 |
Medarbejdere, der har deltaget direkte
i projektet |
74.455.121 |
289 |
Medarbejdere, der var vikar for
projektdeltagerne |
4.999.955 |
34 |
I alt |
142.519.776 |
557 |
Fordelingen af lønmidlerne mellem projektledelse og administration er usikker, da der
ofte er tale om en og samme person, der har skullet fordele sin tid. I andre tilfælde er
der tale om en mindre del projektledelse og derudover ansatte medarbejdere. I
tilskudsordningen er der lagt op til, at der kan ansættes erstatningsarbejdskraft eller
vikarer i en rotationsordning, hvor de allerede ansatte kommer på kursus eller deltager i
projektaktiviteter. Jobpuljen har støttet flere rotationsprojekter inden for
miljøstyring, køkkendrift og uddannelse af grønne gårdmænd.
672 projektdeltagere fra de 316 afsluttede projekter har besvaret et særskilt
deltagerskema. En del projektdeltagere har været med i projektet som en del af deres
almindelige arbejde.
Gennemsnitslønnen for deltagere i projektet har været en bruttomånedsløn på ca.
20.800 kroner - den højeste har været på 60.000 kroner. Der er tale om den samlede løn
for projektdeltagerne, altså inklusive den løn, der ydes fra virksomhedens side.
Gennemsnitslønnen for kvinder har været på ca. 18.800 kroner og for mænd på ca.
22.300 kroner. De ældste projektdeltagere har fået de højeste gennemsnitslønninger.
Sammenlignes den gennemsnitlige indkomst for projektdeltagerne med det generelle
indkomstniveau i Danmark, er der en relativ høj gennemsnitsindkomst, der svarer til
gennemsnittet for den bedst lønnede fjerdedel af danskerne (I 1998 22.800 kroner,
Statistisk Årbog 1999, tabel 217).
Den høje gennemsnitsindkomst lader sig imidlertid let forklare, når man ser på den
uddannelsesmæssige baggrund for projektdeltagerne. Der er overvægt af projektdeltagere
med mellemlange og lange uddannelser, og de bidrager naturligvis til at trække det
generelle gennemsnit op. Men sammenlignet med de indkomster, der er almindelige for disse
grupper, virker lønniveauet alt i alt for projektdeltagere i Den Grønne Jobpulje som
under niveau. Det gælder både for de kortuddannede og dem med længere uddannelser.
Tabel 9.11:
Gennemsnitsindkomst for projektdeltagere fordelt efter uddannelse
Uddannelse |
Antal |
Gennemsnitlig
månedsindkomst |
Almindelig skoleuddannelse |
75 |
16.000 |
Faglig uddannelse |
166 |
20.000 |
Kort videregående |
59 |
20.700 |
Mellemlange uddannelser |
124 |
22.200 |
Lange uddannelser |
121 |
24.200 |
I alt |
545 |
20.900 |
Sammenlignet med tallene fra midtvejsevalueringen er den gennemsnitlige løn i projekterne
faldet med ca. 2.000 kroner, hvilket kan tilskrives det forholdsmæssige færre antal
medarbejdere med videregående uddannelser, sammenlignet med tallet ved
midtvejsevalueringen.
Tabel 9.12:
Danmarks Statistiks opgørelse over fortjeneste opdelt efter uddannelsesniveau
(kr. pr. måned)
|
Sektor |
Uddannelse |
Private |
Kommune |
Staten |
Grundskole |
21.800 |
17.600 |
20.400 |
Erhvervsfaglige |
23.800 |
18.900 |
20.700 |
Korte videregående |
25.200 |
20.800 |
23.900 |
Mellemlange uddannelser |
31.500 |
22.500 |
26.300 |
Lange uddannelser |
36.200 |
32.300 |
32.200 |
I alt |
25.400 |
20.900 |
23.500 |
Note: Opgjort efter Statistisk Årbog, 1999
9.5 Konklusion
På baggrund af deltagernes besvarelser om uddannelsesniveau, kompetenceudvikling og
løn kan det konkluderes:
 | Projektdeltagernes kvalifikationer var ved projektstart relativt godt tilpasset deres
jobfunktion i projektet. De, der var ledige inden projektstart, havde de dårligst
tilpassede kvalifikationer sammenlignet med medarbejdere, der kom fra en anden
organisation eller fra den organisation, hvor projektet blev gennemført. Det skyldes, at
en større del af de ledige har skullet arbejde inden for nye områder, end de deltagere,
der kom fra et andet job. |
 | Projektledere havde de bedst tilpassede kvalifikationer, hvilket ikke er
bemærkelsesværdigt, da de i mange tilfælde har formuleret projektet og ansøgningen bag
projektet. Dermed tager hele projektet afsæt i netop deres kvalifikationer. |
 | Projektdeltagerne har kompetencemæssigt gennemgået en udvikling. Langt størstedelen
af deltagerne i projekterne (samt afløserne for projektdeltagerne) vurderer, at de har
fået nye kvalifikationer eller færdigheder i løbet af projektet. Dermed ser mange
deltagere en udvikling i egne kompetencer. |
 | Der er en skævhed i kompetenceudviklingen. således at en del (11%) af de personer, der
skulle arbejde inden for nye områder, svarer, at de stort set ikke har fået nye
kvalifikationer. Altså har de deltagere, som havde de mindst tilpassede kvalifikationer,
ikke fået tilstrækkelig kompetenceudvikling. Deres forklaring på situationen er, at der
ikke er tid eller råd til at deltage i efteruddannelse. |
 | Omkring 50% af projektdeltagerne har deltaget i efteruddannelse, heraf har 10% deltaget
flere gange i efteruddannelse. Projektlederne er dem, der deltager mest i efteruddannelse,
og er samtidig dem, der har de bedst tilpassede kvalifikationer. Et problem synes at
være, at der ikke har været tid eller råd til at deltage i kurser for de
projektmedarbejdere, hvis kvalifikationer ikke er tilstrækkelige. |
 | Det viser sig, at efteruddannelse ikke er den eneste vej til kompetenceudvikling. En
væsentlig del af kompetenceudviklingen er sket i projekternes hverdag fx gennem
netværksudvikling og erfaringsudveksling, men det er ikke dokumenteret kvantitativt i
undersøgelsen. Det er til gengæld en sammenhæng, der bekræftes i de kvalitative
undersøgelser af jobpuljens projekter. |
 | CASA vurderer, at programmets succeskriterium om kompetenceudvikling er opfyldt:
Dokumenteret kompetenceløft hos den involverede personkreds. Det er både de
kortuddannede som de længere uddannede, der har fået et kompetenceløft. Dog er der en
gruppe, der peger på, at der mangler ressourcer i projekterne til efteruddannelse. |
Lønningerne i projekterne ligger under de gennemsnitlige indtægter i den private
sektor og den offentlige sektor. Det skyldes formentlig, at "ildsjælene" har
arbejdet for lavere løn, end de burde. Gennem de kvalitative interview med
projektdeltagerne har vi indtryk af, at der i stort set alle projekter er en meget stram
økonomi, og der spares også på lønningerne. Dertil er der meget ulønnet frivilligt
arbejde i en del af projekterne. Det er både arbejde, der udføres af projektdeltagere
aflønnet af jobpuljen og af andre.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|