| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Grønne job i Danmark
10. Sampil med omverdenen
Arbejdsmarkedet og miljøområdet har været under forandring i de første 4 år af Den
Grønne Jobpuljes virke. Det har betydning for det "marked", som jobpuljen har
ageret i - eller har det? Spørgsmålene, der belyses i dette kapitel, knytter sig an til
jobpuljens samfundsmæssige betydning i forhold til den generelle udvikling inden for
miljø- og arbejdsmarkedsforhold.
10.1 Det danske arbejdsmarked
1997-2000
Hvis man skal karakterisere det danske arbejdsmarked i slutningen af 1990erne, kan man
sige, at det var en meget positiv periode. Det var kulminationen på en periode med
økonomisk vækst og faldende ledighed - perioden lige inden konjunkturerne afmattes eller
vender.
Tabel 10.1:
Arbejdsstyrken, beskæftigede og arbejdsløse. 1997-2000
Tusinde personer |
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
Arbejdsstyrken |
2.863 |
2.868 |
2.880 |
2.880 |
Beskæftigede |
2.669 |
2.699 |
2.747 |
2.759 |
Arbejdsløse |
194 |
169 |
132 |
118 |
Kilde: Statistisk tiårsoversigt. 2001. Den registerbaserede arbejdsstyrkestatistik
Arbejdsstyrken steg meget svagt i perioden 1997-2000, dvs. der kom ikke nævneværdig
tilgang til arbejdsmarkedet. Til gengæld steg beskæftigelsen med 3,4% - svarende til
90.000 personer, og det er ganske pænt på så kort tid. Den stigende beskæftigelse og
den stabile arbejdsstyrke betyder samtidig, at antallet af arbejdsløse faldt ganske pænt
med ca. 40% - svarende til ca. 75.000 personer.
Man kan sige, at vi i Danmark har to typer af arbejdsløshed. Den ene type er den
registrerede arbejdsløshed, dvs. alle de personer, som modtager arbejdsløshedsdagpenge
og de kontanthjælpsmodtagere, som kun har ledighed som problem. Den anden type
arbejdsløshed omfatter personer i arbejdsmarkedspolitiske foranstaltninger, fx
jobtræning og uddannelse. Den første type arbejdsløshed er den officielle
arbejdsløshed, som ofte nævnes i medierne og anføres som arbejdsløsheden. Den anden
type arbejdsløshed nævnes sjældent som arbejdsløshed, hvilket den i princippet heller
ikke er, da personerne er i aktivering og i uddannelse. Men når man alligevel kan
betragte det som en form for arbejdsløshed, skyldes det, at det er arbejdsløsheden som
kvalificerer personerne til disse ordninger, og hvis ikke de deltog i disse ordninger,
ville de i stedet have modtaget dagpenge eller kontanthjælp. I det følgende vil vi
behandle de to typer af arbejdsløshed hver for sig.
I perioden 1997-2000 er den registrerede arbejdsløshed faldet for alle kategorier af
arbejdsløse. Den officielle arbejdsløshedsprocent var i 1997 på 7,9%, og i 2000 var den
faldet til 5,4%. Det er en af de laveste arbejdsløshedsprocenter i hele EU, og Danmark
betragtes af mange i EU som et lille mirakel. Det er imidlertid ikke alle grupper af
arbejdsløse, der har haft lige meget gavn af de gunstige tider.
Tabel 10.2: Registrerede ledige opdelt på køn, alder, uddannelse og etnisk
baggrund 1997-2000
Procent |
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
Køn |
Mænd |
45% |
44% |
46% |
45% |
Kvinder |
55% |
56% |
54% |
55% |
16-24 år |
10% |
10% |
10% |
10% |
25-34 år |
32% |
31% |
30% |
29% |
35-54 år |
43% |
44% |
45% |
46% |
55-59 år |
10% |
10% |
11% |
13% |
60-66 år |
5% |
5% |
4% |
5% |
Uddannelse |
Ingen uddannelse |
51% |
51% |
52% |
48% |
Faglig uddannelse |
35% |
35% |
35% |
36% |
Kort videregående uddannelse |
5% |
5% |
4% |
4% |
Mellemlang videregående uddannelse |
5% |
5% |
5% |
7% |
Lang videregående uddannelse |
4% |
4% |
4% |
5% |
Etnisk baggrund |
Danskere |
88% |
87% |
87% |
87% |
Indvandrere fra mere udviklede lande |
4% |
5% |
5% |
5% |
Indvandrere fra mindre udviklede lande |
8% |
8% |
8% |
8% |
I alt |
100% |
100% |
100% |
100% |
Antal ledige (registreret arbejdsløshed) |
220.000 |
183.000 |
158.000 |
150.000 |
Kilde: Statistisk tiårsoversigt 2001 og Danmarks Statistiks Statistikbank
Der er flere ting, man kan lægge mærke til i tabellen.
 | Kvinder har højere arbejdsløshed end mænd |
 | De ældre har højere arbejdsløshed end de yngre, og de ældres arbejdsløshed har
været stigende fra 1999 til 2000 |
 | Personer uden en erhvervsmæssig uddannelse har højere arbejdsløshed end personer med
uddannelse |
 | Personer med kort videregående uddannelse har haft stigende arbejdsløshedsprocent fra
1999 til 2000 |
 | Indvandrerne, især fra mindre udviklede lande (lande uden for EU og Nordamerika) har
betydelig højere arbejdsløshedsprocent end danskere, men efterkommerne har kun en lidt
højere arbejdsløshed. |
De beskæftigelsesmæssigt gode tider er kommet alle grupper til gode, og alle grupper
har haft faldende arbejdsløshed i perioden 1997-2000.
Der er en lang række personer, som deltager i såkaldte arbejdsmarkedspolitiske
foranstaltninger. Det drejer sig bl.a. om
 | Støttet beskæftigelse, dvs. jobtræning, individuel jobtræning, puljejob og
iværksætterordninger |
 | Uddannelse, dvs. diverse kortere og længerevarende uddannelser fx på AMU-centre eller
VUC |
 | Anden aktivering, fx særligt aktiverende forløb og forsøg, især for
kontanthjælpsmodtagere i kommunerne. |
Tabel 10.3:
Gennemsnitlig antal deltagere i arbejdsmarkedspolitiske foranstaltninger.
1997-2000
Tusinde personer |
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
Støttet beskæftigelse |
49,0 |
46,1 |
42,1 |
35,9 |
Uddannelse |
23,8 |
27,3 |
39,2 |
36,0 |
Anden aktivering |
4,0 |
4,7 |
6,4 |
8,0 |
I alt |
76,8 |
78,1 |
87,7 |
79,9 |
Kilde: Statistisk tiårsoversigt. 2001 og Danmarks Statistiks Statistikbank
I perioden 1997-2000 har det gennemsnitlige antal deltagere ligget nogenlunde stabilt
omkring 80.000. Man bemærker dog et fald fra 1999 til 2000 på ca. 8.000 deltagere.
Man skal også lægge mærke til, at der har været et markant fald i antal deltagere i
støttet beskæftigelse. Til gengæld har der så været en stærk stigning i deltagere i
uddannelse. Der er altså sket et skift i aktiveringsstrategien, hvor man nu satser mere
på uddannelse og anden aktivering og mindre på støttet beskæftigelse.
Det bør nævnes, at nedgangen i støttet beskæftigelse primært skyldes, at man har
afskaffet puljejobbene og iværksætterordningerne. De er ved at blive udfaset. Derimod
har jobtræning og individuel jobtræning et ret stabilt antal deltagere. Den væsentlige
forskel på jobtræning og individuel jobtræning er, at individuel jobtræning retter sig
mod en vanskeligere gruppe end jobtræning.
"Til ledige, som kun vanskeligt kan opnå beskæftigelse på normale løn- og
arbejdsvilkår eller i jobtræning på det almindelige arbejdsmarked, kan der etableres
individuel jobtræning på en almindelig arbejdsplads hos private eller offentlige
arbejdsgivere." (§22 i lov om aktiv arbejdsmarkedspolitik).
Tabel 10.4:
Gennemsnitlig antal deltagere i støttet beskæftigelse. 1997-2000
Tusinde personer |
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
Jobtræning |
16,8 |
16,5 |
16,9 |
17,0 |
Individuel jobtræning |
13,9 |
15,2 |
16,6 |
16,3 |
Puljejob |
6,6 |
6,2 |
4,9 |
2,0 |
Iværksætterordninger |
11,2 |
7,8 |
3,3 |
0,6 |
Andre ordninger |
0,5 |
0,4 |
0,4 |
0,0 |
I alt |
49,0 |
46,1 |
42,1 |
35,9 |
Kilde: Danmarks Statistiks Statistikbank
I denne sammenhæng vil vi se nærmere på jobtræning og individuel jobtræning,
som er de ordninger, mange betragter som "rigtig" aktivering. Foregår det i
privat eller offentlig regi, og er der tale om dagpengemodtagere eller
kontanthjælpsmodtagere?
Tabel 10.5:
Gennemsnitlig antal deltagere i jobtræning og individuel jobtræning.
1997-2000
Tusinde personer |
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
Jobtræning |
I offentlig sektor |
11,3 |
10,6 |
11,3 |
11,4 |
I privat sektor |
5,3 |
5,6 |
5,3 |
5,5 |
Uoplyst sektor |
0,2 |
0,3 |
0,3 |
0,1 |
I alt |
16,8 |
16,5 |
16,9 |
17,0 |
Individuel jobtræning |
I offentlig sektor |
7,7 |
11,8 |
14,4 |
14,2 |
I privat sektor |
0,9 |
1,6 |
1,9 |
2,0 |
Uoplyst sektor |
5,3 |
1,8 |
0,3 |
0,1 |
I alt |
13,9 |
15,2 |
16,6 |
16,3 |
Kilde: Danmarks Statistiks Statistikbank
Antallet af deltagere i jobtræning har været meget stabilt i perioden 1997- 2000, og
det samme har fordelingen på offentlig og privat sektor været. Jobtræning finder
overvejende sted i den offentlige sektor, og vi kan føje til, at langt de fleste
deltagere i den offentlige sektor er dagpengemodtagere. Der har været en mindre stigning
i antallet af deltagere i individuel jobtræning i perioden 1997-2000. Næsten al
individuel jobtræning finder sted i den offentlige sektor, og næsten alle deltagere er
kontanthjælpsmodtagere.
Vi kan altså opsummere, at tre fjerdedele af jobtræning og individuel jobtræning
finder sted i den offentlige sektor, men med den forskel at jobtræning nærmest er
forbeholdt arbejdsløse dagpengemodtagere, mens individuel jobtræning nærmest er
forbeholdt arbejdsløse kontanthjælpsmodtagere.
En tredjedel af deltagerne i jobtræning er placeret i den private sektor, og det er
næsten ligeligt fordelt på arbejdsløse dagpengemodtagere og kontanthjælpsmodtagere.
Hvis man kort skal opsummere udviklingen i perioden 1997-2000, kan man sige, at den har
været præget af gode konjunkturer og en god økonomisk udvikling. Beskæftigelsen er
steget med 3,4%, og antallet af arbejdsløse er faldet med 40%.
Den registrerede arbejdsløshed er faldet fra 7,9% i 1997 til 5,4% i 2000. Dette fald i
arbejdsløshedsprocenten er tilsyneladende kommet næsten alle grupper til gode. Selv de
grupper, som har høj arbejdsløshedsprocent, har oplevet en markant nedgang, fx
indvandrerne fra mindre udviklede lande.
Et andet aspekt af arbejdsløsheden er aktivering eller deltagelse i
arbejdsmarkedspolitiske foranstaltninger, som det også hedder. I perioden 1997- 2000 har
det gennemsnitlige antal deltagere i disse foranstaltninger ligget stabilt omkring 80.000
deltagere. Men bag denne tilsyneladende stabilitet skjuler der sig en forskydning mellem
foranstaltningerne. Der har været et fald i antallet af deltagere i støttet
beskæftigelse (man har nedlagt iværksætterordningerne og puljejob), mens der har været
en stigning i antallet af deltagere i uddannelse.
Hvis man udelukkende ser på den del af den støttede beskæftigelse, der hedder
jobtræning og individuel jobtræning, har der været en høj grad af stabilitet i
perioden 1997-2000. Der er dog sket en mindre stigning i antallet af deltagere i
individuel jobtræning - især i den offentlige sektor. Samtidig er deltagerne i
individuel jobtræning gennemgående blevet lidt ældre. Det er i øvrigt karakteristisk,
at jobtræning mest er henvendt til arbejdsløse dagpengemodtagere, mens individuel
jobtræning mest er henvendt til arbejdsløse kontanthjælpsmodtagere. Begge dele finder
fortrinsvis sted i den offentlige sektor, og kun en tredjedel af deltagerne i jobtræning
er placeret i den private sektor.
10.2 Hvad
kendetegner de ledige i jobpuljens projekter?
Efter at have gennemgået nogle generelle facts omkring de ledige på arbejdsmarkedet,
forholder vi oplysningerne til vores kendskab til de beskæftigede gennem jobpuljen. Vi
samler op på, hvordan jobpuljens deltagere ser ud med hensyn til alder, uddannelse og
køn.
Det kunne være interessant at undersøge andelen af indvandrere blandt
projektdeltagerne, men det er desværre ikke forhold, der er indhentet oplysninger om i
spørgeskemaet, hverken fra de projektansvarlige eller fra deltagerne.
Tabel 10.6:
Projektdeltagerne fordelt på deres rolle i projektarbejdet og deres position før
projektet. Procent
|
Projekt-
leder |
Projekt-
med-
arbejder |
Andet |
I alt |
Samme organisation |
49% |
57% |
34% |
52% |
Anden organisation |
20% |
18% |
17% |
19% |
Ledig |
17% |
12% |
23% |
15% |
Andet1 |
14% |
13% |
26% |
14% |
I alt |
100% |
100% |
100% |
100% |
Antal |
189 |
383 |
100 |
672 |
1 Inkl. "uddannelse", "orlov", "andet" og
uoplyste
15% af arbejdskraften i jobpuljens projekter kommer direkte fra ledighed. De resterende
kommer fra egen organisation eller andet arbejde. Over 20% af gruppen "andet"
kommer direkte fra ledighed. Denne gruppe består typisk af vikarer og afløsere.
Tabel 10.7
Projektmedarbejdernes uddannelse i forhold til hvor de kom fra inden
projektdeltagelse
|
Samme organi-
sation |
Anden organi-
sation |
Ledig |
Andet |
Total1 |
Alm. skole/ufaglært |
14% |
11% |
15% |
21% |
14% |
Faglig uddannelse |
34% |
24% |
27% |
11% |
28% |
Kort/mellemlang videregående uddannelse |
31% |
34% |
23% |
34% |
31% |
Lang videregående uddannelse |
15% |
25% |
28% |
26% |
20% |
Anden uddannelse eller uoplyst |
7% |
6% |
7% |
9% |
7% |
I alt |
101% |
100% |
100% |
101% |
100% |
Antal |
346 |
124 |
100 |
102 |
672 |
1 inkl. "andet" og uoplyste
Det fremgår, at de deltagere, der kommer fra ledighed, er lige så veluddannede som
de, der kommer fra andre arbejdspladser. Og de er bedre uddannet end de, der kommer fra
samme arbejdsplads, hvor projektet er gennemført. Den gruppe, der har de korteste
uddannelser, er blandt gruppen "andet". Her er der typisk tale om vikarer eller
afløsere. Blandt denne gruppe er der 20%, der er ufaglærte, men på den anden side har
26% af gruppen en lang videregående uddannelse bag sig. Det er altså en meget sammensat
gruppe.
Halvdelen af de ledige i jobpuljens projekter har en mellemlang eller lang uddannelse.
Kun 12 % af de ledige har en lang eller mellemlang uddannelse bag sig.
14% af deltagerne i jobpuljens projekter er ufaglærte. Derimod er 48% af de ledige
ufaglærte, og gruppen er dermed underrepræsenteret i jobpuljens projekter.
Tabel 10.8:
Projektdeltagernes alder
|
Aldersfordeling
blandt alle deltagere |
Aldersfordeling
blandt dem som kommer fra ledighed |
16-24 år |
2% |
6% |
25-34 år |
23% |
8% |
35-54 år |
61% |
57% |
55-59 år |
9% |
27% |
60-66 år |
5% |
2% |
I alt |
100% |
100% |
Antal |
669 |
100 |
Størstedelen af projektdeltagerne er i alderen 35-54 år. Det gælder både gennemsnittet
af deltagere samt de deltagere, der kommer direkte fra ledighed. Mange af de ledige, der
er kommet i arbejde, tilhører aldersgruppen 55-59 år, således kommer 27% af de ledige
fra denne aldersgruppe, mens 9% af den samlede antal deltagere er i den alder. Netop de
55-59 årige er den aldersgruppe, der har den højeste registrerede ledighed på
arbejdsmarkedet, hvilket kan være en forklaring på, at så mange har fundet
beskæftigelse gennem jobpuljen. Det er positivt, at seniorgruppen har fået gavn af
jobpuljens midler til at komme i beskæftigelse - her har deres erfaring og
organisatoriske netværk formentlig givet dem en fordel.
Tabel 10.9:
Projektmedarbejdernes kønsmæssige fordeling
|
Samme organi-
sation |
Anden organi-
sation |
Ledig |
Andet |
Total |
Mand |
61% |
63% |
49% |
48% |
58% |
Kvinde |
39% |
37% |
51% |
50% |
42% |
Total 1 |
100% |
100% |
100% |
100% |
100% |
Antal |
346 |
124 |
100 |
102 |
672 |
1 Inkl. uoplyste
Generelt er der en skævhed i kønsfordelingen af jobpuljens projektdeltagere, idet 58%
af deltagerne er mænd mod 42% kvinder. Men netop blandt de ledige, der kommer ind i
jobpuljens projekter, er der en ligelig fordeling mellem kønnene. Det kan skyldes, at der
er flere ledige kvinder end mænd.
Jobpuljen er altså medvirkende til at rette lidt op på de skævheder, der er blandt
de ledige med hensyn til køn og alder. Men ikke for uddannelse, her er der for mange
veluddannede i forhold til de arbejdsløse generelt. Det er der flere forklaringer på.
Hvorfor er jobpuljens bevillingsmodtagere veluddannede?
At det primært er den veluddannede del af befolkningen, herunder den veluddannede del
af de ledige, der får direkte glæde af jobpuljen er der flere forklaringer på.
Gennem besøg hos en række af jobpuljens projekter, har CASA fået det indtryk, at det
stiller krav til deltagernes uddannelse at gennemføre jobskabende miljøprojekter.
Endvidere skal der en god ansøgning til for at få en bevilling fra Den Grønne
Jobpulje. Den skal indeholde:
 | Støtten til et projekt fra jobpuljen kræver en gennemtænkt idé og vision |
 | Ideerne skal være velbeskrevet, og skal kunne "sælges" til jobpuljen |
 | Projekterne skal have et organisatorisk ophæng |
 | Projekterne skal være fagligt velunderbyggede |
 | Projekterne skal være markedsmæssigt velunderbyggede og økonomisk bæredygtige ved
støttens ophør. |
Det kræver altså ressourcer i form af uddannelse, i form af en stærk vilje og i form
af et godt netværk for at få støtte fra Den Grønne Jobpulje.
Jobpuljens skrappe krav og grundighed ved bevilling af projektmidler afspejles i
projekternes overlevelsesdygtighed. 87% af de projekter, som jobpuljen har sluppet for
mellem et halvt og 3 år siden, fortsætter i dag.
De sociale projekter i jobpuljen
De projekter, der i jobpuljens første 4 år er mest orienteret mod arbejdsmarkedets
ledige, er de sociale projekter. Det er projekter, der omhandler aktivering eller
vikariering på forskellige måder. Denne type projekter har været støttet med 39
millioner kroner ud af de samlede bevillinger på 281 millioner.
Eksempler på disse projekter er:
 | Bycyklens Serviceordning, hvor Revacentret i København står for ordningen med
klargøring og istandsættelse af bycyklerne, der med få fastansatte drives gennem
jobtræning og arbejdsprøvning |
 | Vibegaard, der er et led i Rønne Kommunes aktiveringsarbejde, står for udvikling af
økologiske produktions- forarbejdnings- og distributionsvirksomhed med henblik på
kommercialisering |
 | Revalideringscentret Binderup i Nordjylland arbejder med omlægning til grøn
institution med integrering af bæredygtighed i undervisning og kursusvirksomhed, der
indbefatter arbejdstræning i praksis og udslusning til arbejdsmarkedet. |
Det er ikke lykkedes at indhente valide data om deltagerne i disse projekter.
Projektmedarbejderne i projekterne er blevet bedt om at udfylde deltagerskemaer, men det
viser sig, at der i mange af de sociale projekter ikke er udfyldt skemaer for fx alle
vikarer og personer i jobtræning, der har været involveret i projekterne. Dermed er
denne type medarbejdere ikke fyldestgørende repræsenteret i datamaterialet.
Det ville være en interessant målgruppe at kende bedre, da de formentlig ville ligne
den generelle mængde af arbejdsløse mere. Det skyldes ikke mindst, at kravene fra
starten var at skabe ordinære job gennem Den Grønne Jobpulje. I de første år var det
således en væsentligt forudsætning, at projekterne havde positive miljøeffekter og
bidrog til ordinære job. Hvis der derudover var tale om opkvalificering af særlige
grupper af ledige, blev det vurderet som en ekstra gevinst. I det sidste år (2000) blev
de sociale aspekter i forbindelse med grøn jobskabelse gjort til et særligt
indsatsområde for jobpuljen.
Tabel 10.9:
De sociale projekters fordeling på offentlig og privat
Projektet er gennemført i |
Procent |
Antal projekter |
en offentlig institution |
60% |
33 |
en organisation |
20% |
11 |
en privat virksomhed |
20% |
11 |
Total |
100% |
55 |
60% af de sociale projekter bliver gennemført inden for det offentlige. De resterende er
ligeligt fordelt mellem organisationer (fx græsrødder, brancheforeninger eller
fagbevægelsen) og private virksomheder. Det generelle billede viser, at en tredjedel af
deltagerne i jobtræning er placeret i den private sektor.
Hvis andelen af sociale projekter blandt private virksomheder og organisationer lægges
sammen, er der en større andel af deltager i denne gruppe end ved den genelle jobtræning
blandt arbejdsløse.
10.3 Rekruttering til projekterne
Den faldende arbejdsløshed kunne betyde, at det efterhånden ville være vanskeligt
for projekterne at finde medarbejdere med de rigtige kvalifikationer til projekterne.
Gennem spørgeskemaet har vi forsøgt at danne os et indtryk af eventuelle flaskehalse,
men højst 5% af projekterne har haft svært eller meget svært at finde medarbejdere. Den
gruppe, som det har været vanskeligst at finde, var de fagligt uddannede medarbejdere.
Det kan således ikke generelt konkluderes, at Den Grønne Jobpuljes projekter har
haft flaskehalsproblemer på arbejdsmarkedet.
De 5%, der har haft svært ved at finde kvalificeret arbejdskraft, har kort fortalt,
hvilke kvalifikationer der var mangel på (sprogligt let redigerede svar):
 | Behovet for kvalifikationerne spænder bredt fra teoretiske kvalifikationer (biologerne)
til praktiske kvalifikationer. Det er svært at forene i samme person, da der ikke er råd
til ansættelse af flere. |
 | Det var svært at finde en erstatningsmedarbejder for projektleder med nødvendig
baggrund til tidsbegrænset stilling. |
 | Det var svært at finde en IT-medarbejder til udvikling af elektronik. |
 | Svært at finde faguddannede mekanikere i 1998 - senere 1999/2000 var det væsentligt
bedre. |
 | Projektansættelser af denne type kræver stort engagement, gode netværk, en stor
tværfaglighed og handlekompetence. Samtidig en stor risiko for projektet stoppes efter
endt bevilling. De to ting harmonerer ikke, og derfor er det svært at finde og fastholde
de rigtige. |
 | Mangel på faglig kvalificerede, der interesserer sig for miljøspørgsmål og er parat
til at acceptere den usikkerhed, der er forbundet med projekter af denne type. |
 | Det viste sig vanskeligt at finde den rette. To personer blev forsøgt, men begge måtte
siges op kort efter. Begge havde uddannelse, men kunne ikke opfylde forventningerne. |
 | Det var svært at finde en medarbejder med erfaring fra lignende projekter. |
 | Kemiingeniør med kendskab til overfladebehandling og internt og eksternt miljø. |
 | Der er få ledige med miljømæssige kvalifikationer. |
 | Der er meget få medarbejdere med den ønskede profil på markedet. |
 | Viden om galvanovirksomhed. |
10.4 Samspil med miljøordninger
Det vil være for vidt at forsøge at belyse hele den danske miljøindsats i perioden
1997-2000 i forhold til Den Grønne Jobpuljes betydning. I dette afsnit vil vi derfor
kommentere udvalgte indsatsområder i relation til jobpuljens indsatsområder.
I forbindelse med midtvejsevalueringen var der en grundig gennemgang af de
væsentligste beslægtede offentlige initiativer i forhold til Den Grønne Jobpuljes
virke. Der blev sat fokus på andre støtteordninger, der på forskellige vis også har
eller har haft til hensigt at fremme miljøindsatsen inden for udvalgte områder. Ved
udvælgelsen var der lagt vægt på at beskrive og vurdere de ordninger, som bedst kunne
sammenlignes med Den Grønne Jobpulje i forhold til både at fremme miljø og
beskæftigelse.
Den Grønne Jobpulje har været speciel i forhold til de muligheder, den har haft for
at støtte den brede indsats og for at støtte indsatsområder på tværs af de
traditionelle ministerielle afgræsninger. Udfra en tanke om sektorintegration kunne en
del af Den Grønne Jobpuljes projekter være lagt i fx Erhvervsministeriet, hos
Trafikministeriet, i Sundhedsministeriet, i Fødevareministeriet eller hos By- og
Boligministeriet frem for i Miljø- og Energiministeriet.
Alle ministerier har på forskellig vis haft initiativer til at fremme konkrete
indsatsområder, fx Fødevareministeriets "pulje til støtte til omlægning til
økologiske produkter". Erhvervsministeriets "miljøisbryderordning", der
har givet støtte til virksomheder til ansættelse af højtuddannede arbejdsløse for at
give virksomhederne mulighed for at komme et skridt videre på miljø- og
arbejdsmiljøområdet. By- og Boligministeriets har haft "Aktionsplanen for fremme af
økologisk byfornyelse og spildevandsrensning", hvor et af temaområderne omhandlede
økologiske byggematerialer og konstruktioner. Planen følges op af Accelerationspuljen,
og et vigtigt formål er at få professionaliseret erfaringerne med økologisk byggeri.
Erfaringerne fra jobpuljens projekter inden for økologisk byggeri kan med fordel anvendes
som fundament.
Hertil kommer de puljer og støtteordninger, som har ligget i Miljø- og
Energiministeriet. Her kan nævnes Den Grønne Fond, der giver støtte til fremme af
miljø og bæredygtig udvikling gennem de grønne guider samt projekter, der påvirker
livsstilen i retning mod større ressourcebevidsthed og beskyttelse af naturens
mangfoldighed. Den Grønne Fond har i princippet støttet alle andre end private
virksomheder. Den Grønne Fond har delt sekretariat med Den Grønne Jobpulje.
Af andre ordninger i Miljø- og Energiministeriet kan nævnes:
 | "Rådgivning om miljø og arbejdsmiljø", hvor der er givet støtte til
ansættelse af en medarbejder til mindre virksomheder, som ønsker at gennemføre en
systematisk miljø- og arbejdsmiljøindsats (Kaldet "Det lille program"). |
 | "Program for miljøstyring og miljørevision", der har givet støtte til især
små og mellemstore virksomheder for at lette arbejdet med at indføre miljøstyring. |
 | "Program for genanvendelse og mindre forurenende teknologi", der har givet
støtte til projekter, som har haft til formål at formindske forurening og sikre bedre
udnyttelse af ressourcerne. |
 | "Program for renere produkter", som støtter fremme af både miljø og
beskæftigelse gennem kompetenceopbygning m.v. |
Den Grønne Jobpulje har lagt stor vægt på opbygning af samarbejde med andre
offentlige initiativer. Den har haft samarbejde særligt med de forskellige fagkontorer i
Miljøstyrelsen. Det var vurderingen i analysen ved midtvejsevalueringen, at Den Grønne
Jobpulje har haft et godt samarbejde og kendskab til alle de miljørelaterede ordninger.
Her ved slutevalueringen har interview med sekretariatet bekræftet, at dette har været
gældende i hele perioden.
De forskellige støtteordninger har suppleret hinanden udmærket - der har som oftest
været en dialog mellem jobpuljen og de øvrige puljer på miljøområdet omkring de
enkelte sager. Således er de relevante ministerier og styrelser blevet forelagt en lang
række ansøgninger til vurdering inden, der er givet en bevilling til projektet fra
jobpuljen.
For uddybning om de øvrige ordninger henvises til rapporten fra midtvejsevalueringen
(Ny Grøn beskæftigelse i Danmark, januar 2000) og til "Den Grønne Jobpuljes
samspil med andre offentlige initiativer - notat i forbindelse med Den Grønne
Jobpulje", januar 2000.
Samspil med andre miljøindsatser
Foruden samspil med støtteordninger kan det være væsentligt at belyse, hvordan Den
Grønne Jobpulje har spillet sammen med andre initiativer til fremme af miljøindsatsen i
Danmark.
Som et eksempel kan nævnes jobpuljens indsats for øget affaldssortering både hos
virksomheder gennem erhvervsaffaldskonsulenter og hos borgerne gennem indsatsen med
grønne gårdmænd i boligforeningerne. Denne indsats er faldet godt i forlængelse af de
krav, der er stillet i "Affald 21" om øget frasortering både til genanvendelse
og til at undgå miljøbelastende stoffer i den øvrige affaldsbehandling.
Den Grønne Jobpulje har støttet projekter inden for byggeri, hvor sigtet har været
genbrug af byggematerialer, som ligeledes er i overensstemmelse med Affald 21s mål om
øget genanvendelse.
De mange projekter til fremme af udviklingen af grønne produkter spiller godt sammen
med kravene om, at alle offentlige myndigheder skal stille krav til miljøforhold på
linie med andre krav ved indkøb og udbud. I den sammenhæng er det værd at nævne, at
mange af de virksomheder, som har arbejdet med udviklingen af grønne produkter, ikke
oplever denne efterspørgsel fra det offentlige som noget markant pres eller motivation.
Flere havde forventet, at kravene fra det offentlige ville være større og mere synlige,
og at de derigennem ville være sikret en større markedsandel end tilfældet har været.
Projekterne inden for naturgenopretning samt Skov- og Naturstyrelsens projekt med
opkvalificering af skovarbejdere med henblik på "grønnere skovdrift" kan bl.a.
ses som et supplement til Vandmiljøplanens målsætning om tiltag, der fremmer våde enge
og den politiske målsætning om betydelig vækst i omfanget af skov i Danmark.
Der er også givet støtte til projekter inden for vandområdet, som bl.a.
understøtter målsætningerne om mindskelse af næringsstoftilførsel til vandløb i
ukloakerede områder.
De mange projekter om fremme af økologiske produkter, særligt med omstilling af
institutionskøkkener og skolemadordninger, har været med til at skabe værdifulde
erfaringer som grundlag for den nye ordning med sund skolemad.
De mange miljøstyringsprojekter til autoværksteder har været medvirkende til, at
mange af virksomhederne i dag er parate til at honorere de nye krav, og at de i
modsætning til tidligere er blevet moderne professionelle virksomheder, hvor der er styr
på tingene.
10.5 Konklusioner
Der er i alt skabt beskæftigelse til omkring 80.000 personer gennem forskellige
arbejdsmarkedspolitiske foranstaltninger (støttet beskæftigelse, uddannelse og anden
aktivering) om året. Sammenlignet med de tre typer af ordninger rummer jobpuljen
elementer af dem alle tre. Der støttes forskellige typer af jobtræningsprojekter, fx
Vibegaard, der er Rønne Kommunes aktiveringsprojekt. Der støttes projekter, hvor
uddannelse er omdrejningspunkt, fx i køkkenprojekter, hvor køkkenpersonalet uddannes.
Der støttes nye virksomheder, og dermed har jobpuljen absolut karakter af en
iværksætterordning.
Jobpuljen kan samlet forvente at skabe job til ca. 1.260 personer som resultat af
bevillingerne i perioden 1997-2000. Således udgør jobpuljens beskæftigelsesmæssige
resultat omkring 0,04 % af den samlede støttede beskæftigelse (35.000 personer i 2000).
Det skal sammenholdes med, at Den Grønne Jobpuljes tilskud (265 mio. over 4 år) udgør
0,03 % af de ca. 9 milliarder, der alene i 1999 er anvendt af de regionale
arbejdsmarkedsråd.
Arbejdsløsheden er faldende, og derfor er det vanskeligere at skabe projekter
decideret for ledige. Således kommer kun 15% af deltagerne direkte fra ledighed, mens
omkring 70% kommer fra andet job. Ud over den direkte beskæftigelse i projekter støttet
af jobpuljen skabes der ledige job, når medarbejdere forlader deres jobfunktion for at
deltage i projektet. Jobpuljen har ikke prioriteret projekter, der var målrettet ledige,
men har støttet nye, varige og ordinære job.
Konklusionen er, at jobpuljen ikke kan sammenlignes med andre arbejdsmarkedspolitiske
foranstaltninger i forhold til at få ledige i arbejde. Derimod har jobpuljen på flere
måder karakter af en iværksætterordning.
Arbejdsløse seniorer kommer i arbejde
Mange af de ledige, der er kommet i arbejde gennem projekterne i jobpuljen, tilhører
aldersgruppen 55-59 år. Således kommer 27% af de ledige fra denne aldersgruppe, mens 9%
af det samlede antal projektdeltagere er i den alder. Netop de 55-59 årige er den
aldersgruppe, der har den højeste registrerede ledighed på arbejdsmarkedet, hvilket kan
være en forklaring på, at så mange har fundet beskæftigelse gennem jobpuljen.
Det er positivt, at seniorgruppen har fået gavn af jobpuljens midler til at komme i
beskæftigelse - her har deres erfaring og organisatoriske netværk formentlig givet dem
en fordel.
Jobpuljen udfylder et hul
Mulighederne for iværksætterstøtte ophørte i 2000. Jobpuljen har på flere måder
karakter af en iværksætterordning, og den udfylder her et hul. De innovative
virksomheder peger i spørgeskemaundersøgelsen på, at finansieringen er den
væsentligste barriere for produktudvikling og teknologiudvikling (30% svarer, at der er
en barriere for teknologiudviklingen, jf. kap. 8).
Jobpuljen har som åben pulje den styrke, at midlerne ikke tilrettes efter snævre
overskrifter som "afgrænser" mulighederne. En lang række puljer og
støttemidler inden for miljøområdet er meget mere afgrænsede og forudsætter, at
projekterne i langt højere grad snævert målrettes i forhold til puljens overskrifter og
prioriteringer. Jobpuljen har derimod haft mulighed for at støtte de helhedsorienterede
projekter, hvor de af projektmagernes ideer, der er gået på tværs af sektorer, har
kunnet bevares.
Den Grønne Jobpulje har befundet sig midt mellem en række andre støtteordninger på
miljøområdet, som nogle steder har haft overlappende områder. De overlappende områder
er uundgåelige med en pulje, der ikke er snævert orienteret, men bredt orienteret mod
koblingen mellem jobskabelse og miljøforbedringer. Sekretariatet bag Den Grønne Jobpulje
har gjort en indsats for at kommunikere og koordinere med andre ordninger. CASA er ikke
stødt på projekter, der utilsigtet har fået støtte fra flere puljer. Tværtimod har
det indimellem været en kvalitetsvurdering af et projekt, hvis også andre har støttet
det.
Det er en central egenskab ved Den Grønne Jobpulje, at den har støttet innovative
virksomheder. Det er sket ud fra en vurdering af produktets markedsmæssige
overlevelseschancer og en vurdering af projektmagerens ihærdighed og engagement. Således
er der flere eksempler på, at Den Grønne Jobpulje har været på forkant og medvirket
til en grøn erhvervsudvikling og grønne innovationer, fx inden for byggeriområdet og
inden for solcelleområdet.
Den Grønne Jobpulje har støttet projekter, der har bidraget til, at vigtige natur og
miljøpolitiske opgaver er blevet løst ved tilførsel af supplerende arbejdskraft.
Derudover har jobpuljen bl.a. støttet projekter, som har været på forkant med
generelle tiltag. For eksempel inden for området skolemad, som fik 50 millioner på
finansloven for 2001 til forsøg med ernæringsrigtig og økologisk kost i skoler og
daginstitutioner. Netop nu opsamles erfaringer fra jobpuljens skolemadsprojekter til brug
for kommende skolemadsprojekter i landets øvrige kommuner.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|