Evaluering af bilskrotordningen 4. Import og eksport af biler
|
![]() | Danmarks Statistiks Handelsstatistik |
![]() | Bilimportører |
![]() | Rigspolitiet |
![]() | Forsikringsbranchen. |
Danmarks Statistiks Handelsstatistik er baseret på Told og Skats indberetninger, og det må således antages, at de opgivne data udelukkende omfatter indførte og udførte køretøjer, der skal toldbehandles, hvilket vil sige køretøjer, der importeres eller eksporteres erhvervsmæssigt. Dertil kommer en mindre eksport og import, der foregår i privat regi, og dermed ikke indgår i handelsstatistikken. Endelig vides det, at der forekommer en vis illegal import og eksport af brugte biler. Skøn over den illegale import og eksport er dannet ud fra oplysninger fra Bilimportører, Rigspolitiet og brancheorganisationen Forsikring & Pension.
Ifølge Danmarks Statistik var der i perioden (juli 2000 juni 2001 (inkl.) en samlet import af brugte personbiler på 12 210 stk. og brugte varevogne på 133 stk. Tallene omfatter følgende kategorier i Danmarks Statistiks Handelsstatistik:
![]() | 8703.21.90 Personbiler, brugte, motorvol. max. 1000 kubik cm |
![]() | 8703.22.90 Personbiler, brugte, motorvol. 1000 1500 kubik cm |
![]() | 8703.23.90 Personbiler, brugte, motorvol. 1500-3000 kubik cm |
![]() | 8703.24.90 Personbiler, brugte, motorvol. min. 3000 kubik cm |
![]() | 8703.31.90 Personbiler, brugte, diesel, motorvol. max. 1500 kubik cm |
![]() | 8703.32.90 Personbiler, brugte, diesel, motorvol. 1500 2500 kubik cm |
![]() | 8703.33.90 Personbiler, brugte, diesel, motorvol. min. 2500 kubik cm |
![]() | 8704.21.39 Lastbiler, brugte, diesel, max. 5 t, vol. min. 2500 kubik cm |
![]() | 8704.21.99 Lastbiler, brugte, diesel, max. 5 t, vol. min. 2500 kubik cm |
![]() | 8704.31.39 Lastbiler, brugte, benzin, max. 5 t, vol. min. 2800 kubik cm |
![]() | 8704.31.99 Lastbiler, brugte, benzin, max. 5 t, vol. max. 2500 kubik cm. |
Danmarks Statistik har ikke opdelt varevogne/lastbiler ved 3,5 tons, men ved 5 tons, så kategorien af varevogne omfatter således vogne op til 5 tons. Da antallet af vare-/lastbiler med en totalvægt mellem 3,5 og 5,0 tons er meget lille antages det, at disse ikke har nævneværdig indflydelse på det samlede billede.
Tallene omfatter kun de biler, der erhvervsmæssigt er ind- og udført, idet det kun er registrerede erhvervsvirksomheder, der regelmæssigt indberetter import og eksport af biler. Den private handel over grænserne med brugte biler må således antages ikke at indgå. Det vides ikke hvor omfattende den er.
Den månedsvise import er vist i fig. 5 nedenfor.
Som det fremgår svinger den månedlige import af brugte personbiler mellem ca. 500 og 3 000 stk. Importen af brugte varevogne pr måned overstiger ikke 40 stk. Den mest dominerende kategori er personbiler med motorer på 1,5 - 3 liter, og de importeres primært fra Tyskland.
Den samlede eksport af brugte personbiler var på 16 968 stk. og brugte varevogne (lastbiler op til 5 tons) på 1 309 stk. Eksporten fordeler sig på de enkelte måneder som det fremgår af fig. 6 nedenfor.
Som det fremgår svinger den månedlige eksport af brugte personbiler mellem ca. 500 og 3000 stk. Eksporten af brugte varevogne pr måned overstiger ikke 200 stk. Den mest dominerende kategori er personbiler med motorer på 1,5 - 3 liter, og de eksporteres primært til Tyskland.
Udover eksporten af brugte biler forekommer der en eksport af totalskadede biler, som det ikke kan betale sig at reparere i Danmark. Det vides ikke i hvilket omfang disse biler er omfattet af eksportstatistikken for brugte biler eller indgår under andre kategorier. Der foreligger således ikke data for denne trafik.
4.3.2.1 Illegal eksport
Det årlige antal biltyverier samt antallet af opklarede biltyverier fremgår af fig. 7 nedenfor. Der foreligger ikke data for perioden 1991-1993.
Som det fremgår stjæles der 30-40 000 biler om året, og der opklares rundt regnet 5 000 af tilfældene. Størsteparten af bilerne genfindes, men kun en mindre del af tyvene identificeres, hvorved sagen kan betegnes som opklaret. En mindre del af de stjålne biler bringes til udlandet.
Denne trafik er naturligvis vanskelig at få pålidelige data om, men der regnes med (ref. 3) at 2-3 000 stk. om året sendes illegalt til udlandet, f.eks. Polen, Tyskland og Frankrig. Der er i massebalancen i afsnit 8 regnet med 2 000 biler eksporteret illegalt. Således bliver den samlede eksport på 20 500.
Note: Der foreligger ikke data for 1991-1993.
Forsikring & Pension, der er en paraplyorganisation for danske forsikringsselskaber, fører et register over bortkomne biler, som skønnes at have en værdi på over 200 000 kr. Hvis de ikke inden for en tidsfrist dukker op i Danmark efterlyses de via Interpol i en række lande, hvor det er velkendt, at de eksporteres til. Det er kun et fåtal af de bortkomne biler der genfindes, skønsmæssigt under 50 stk. pr år, så dette kan ikke underbygge tallene for hvor mange biler, der eksporteres illegalt (Ref. 4).
De stjålne eksporterede biler vil før eller siden blive afmeldt, og der vil ikke blive udbetalt ophugningsgodtgørelse.
Foruden eksport af stjålne biler må det forventes, at der foregår en eksport af ikke-stjålne biler. Der var i perioden en netto-afmeldning på 21 924 varebiler, hvoraf 1 309 er eksporteret og 5 552 har fået godtgørelse. Det betyder, at der ikke umiddelbart kan redegøres for 15 063 varebiler. Hvor mange af disse der kan forventes at være eksporteret og hvor mange der står hos forhandlere og andre steder er det ikke muligt at opgøre .
4.3.2.2 Illegal import
I Told og Skat og hos Rigspolitiet opererer man med begrebet "identitetskift", som dækker over udenlandske brugte eller nye biler, der importeres på en anden dansk registreret bils plader. Det vides ikke hvor omfattende denne trafik er, men det antages, at der primært er tale om relativ dyre og ikke for gamle biler, som vil køre en del år i Danmark før de bringes til ophugning. Denne trafik antages at have så ringe betydning i det samlede bilkredsløb, at den uden videre kan udelades.
Der findes en mindre produktion af danske biler, som bidrager til den samlede bestand af biler, hvoraf en del må antages også at blive ophugget i Danmark. Der er tale om mindre biler, hvoraf en del er el-biler. Produktionen beløber sig til 1000-2000 stk. pr år, men den varierer meget fra år til år.