| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Kortlægning af diffus jordforurening i byområder. Delrapport 1
I dette kapitel vurderes hvilke konsekvenser byudvikling har for diffus jordforurening,
medens konsekvenser af den industrielle udvikling er beskrevet i kapitel 4.
De fleste større byer og provinsbyer i DK er anlagt i middelalderens begyndelse, ca.
1050-1225, /6,7/. Der har næsten
altid ligget handelstrafikale overvejelser bag byernes placering i landskabet. Udvidelse
af byerne har typisk været gennemført ved opfyldning af lavtliggende områder, i første
omgang ved opfyldning med byaffald. Etablering af afdræningskanaler og dæmninger er
også anvendt i forbindelse med indvinding af landarealer. Desuden er der i forbindelse
med byudvikling etableret søer eller voldgrave, med ændringer i grundvands- og
overfladevandspejlet til følge.
Dette har medført, at de øvre jordlag i byområder oftest er fyldjord af ukendt
oprindelse og vekslende geologisk art og fyldjord kan således være af meget ældre
oprindelse end selve bydelen. Hver by har sin egen udviklingshistorie, der fremgår af
lokalhistoriske kilder, /4,8/.
Som et eksempel, jf. boks 1, kan nævnes en beskrivelse af den historiske udvikling i
Københavns kommune anført i Miljøkontrollens rapport om arealanvendelse i København og
rapporten om lossepladser og opfyldninger i København, /5,8/.
Boks 1: Byudvikling i København
København er placeret langs strandbredden. Gennem tiden er byen
vokset ved opfyldning med affald og bygningsrester, indtil den har nået den nuværende
udstrækning og højde over vandspejlet.
Byudviklingen er oprindelige afgrænset af voldanlægget, som på
forskellige tidspunkter er blevet sløjfet og erstattet af et nyt anlæg, placeret
længere fra byens midpunkt. Uden for voldanlæggene fandtes typisk lossepladser og
fælleder til græsning. Både i voldgrave og på fælleder blev udlagt natrenovation og
affald. Latrinaffald blev også i begyndelsen af denne periode tømt i latringruber i
baggårdene.
I 1800 var Danmarks befolkningstal på ca. 900.000 heraf ca. 100.000 i
København. Befolkningstallet voksede til lidt over 2 mill. frem til 1900, og
indbyggertallet i København ligledes voksede. I begyndelsen af 1800-tallet var området
inden for Københavns voldanlæg tæt bebygget, /5, 8/.
I 1851 blev det tilladt, at bygge udenfor voldene. Bebyggelserne
spredte sig ud fra bymidten, hvorfor lossepladserne ligeledes flyttedes længere ud.
Senere, i 1890´erne, er der organiseret bortskaffelse af latrinaffald ud af byen fra
depotet ved Lersøen og via togbane til bl.a. Allerød, hvor det blev afsat til bønderne.
Latrindepotet ved Lersøen blev nedlagt i 1906, /9/, og indtil
1938 er latrinaffald kørt ud til landbrugsområder på Amager.
Fra 1880´erne er der sket en omfattende opfyldning af Københavns
vådområder. Desuden er anlagt Frihavnen i nord og godsbane-området i syd. I begyndelsen
af 1900 fortsættes opfyldningen af havneområder fortsat, og der etableres lossepladser i
lavtliggende kystområder, bl.a. i Kongens Enghave og Valby, som senere er udlagt til
parker og kolonihaver. Fra 1940 1974 er der sket opfyldning af Amagerfælled, /8/. |
I perioden fra 2. verdenskrig til midten af 1980´erne er der sket en nærmest
eksplosiv vækst af byerne i DK, idet nye store bykvarterer blev etableret uden for de
historiske bykerner.
Indtil midten af 1970´erne blev byvæksten reguleret af et byudviklingsudvalg som i
særlige byudviklingsplaner udlagde zoner til ny byvækst. Ligeledes skulle forurenende
virksomheder i princippet godkendes af sundhedskommissionen.
Ved kommunalreformen i 1970 reduceredes antallet af kommuner, og i begyndelsen af
1970´erne blev Miljøbeskyttelsesloven vedtaget. I samme periode blev Planloven vedtaget,
og varetagelsen af miljømæssige hensyn blev inddraget som et væsentligt aspekt i
lovpakken. Den fysiske planlægning skulle tilstræbe, at sikre den nødvendige
adskillelse mellem boligbebyggelse og forurenende virksomheder.
I tabel 3.1 er opstillet en oversigt over byudvikling og mulige forureningsparametre
for diffus jordforurening. En nærmere beskrivelser heraf er efterfølgende givet i afsnit
3.4.
Tabel 3.1
Byudvikling og forureningsparametre
Town development and pollution parameters
Kilde |
Forureningsmodel |
Beskrivelse |
Parametre |
Byvækst |
Fyldjordsmodel
Bidragsmodel
Nedfaldsmodel
Overflademodel |
1000- 1850: Opfyldning med jord og affald,
bygningsrester, husbrand, forbrændingsrester ved boligopvarmning med træ og tørv.
Bidrag fra affald og spild med trætjære, tungmetaller: bly(
blygenstande, blymønje, blyrør), glaskeramik (Pb, Cd), kviksølv, sølv, kobber
(kobbergenstande).
1850 1975: Opfyldning med jord og affald, forbrændingsrester
ved boligopvarmning med træ, koks og tørv.
Bidrag fra affald og spild med gasolie, motorolie og smøreolie,
kultjære, brugt myremalm fra gasværker, Tungmetaller: bly (akkumulator, tagplader,
inddækning, kabelkapper, glas), kviksølv (medicin, barometre, termometre, batterier),
sølv, kobber (elektronisk udstyr, kabler, ventiller armaturer, byggematerialer), chrom
(garverier), arsen (giftstof, medicin).Byggeaffald: mineraluld, asbest, imprægnerede træ
(Cu, Cr, As, pentachlorphenol), maling (Pb, Cd), Plast PVC (dioxiner, pigmenter med Cd og
Pb), brandhæmmende stoffer.
Nedfald fra boligopvarmning
1850 1950:Overfladebelastning via udlægning af slagge som
stabilisering, brugt myremalm på stier og arealer til at hæmme ukrudtsvækst
1940 1960: Overfladebelastning via udlægning af spildevandsslam
i parkerne og på boldbaner som jordforbedringsmiddel. |
Trætjære
Tungmetaller; Pb, Cu, Hg Cd, Ni, Zn, Cr
Slagge (Pb, Cd)
Dioxiner
Gasolie
Smøreolie
Motorolie
Kultjære, PAH
(Asbest-fibre)
Cyanid
Tungmetaller; Pb, Cu, Hg Cd, Ni, Zn, Cr
Pentachlorphenol
DDT
PAH
Tungmetaller; Pb, Cu, Hg Cd, Ni, Zn, Cr
Cyanid, svovl
Olie, PAH
Tungmetaller; Pb, Hg, Cd, Zn, Ni, phthalater |
|
|
1977 - 2000: Byggeaffald: fugemasse (PCB), Plast, PVC
dioxiner, pigmenter med Cd og Pb, batterier med Cd og Ni, brandhæmmende stoffer i plast
og skum til isolering (bundet til plastdele eller afdampes - Poly Bromerede Biphenyler,
PBB, og Poly Bromerede Diphenyl Ethere, PBDE), kabelskrot (PCB, dioxiner, phthalater,
tungmetaller); sandblæsning af bygning (PCB fra fugemasse), rensning af eternitetage
(asbest), brændeovne (aske, slagge og røg); Fyrværkerier |
Olie, PAH
Tungmetaller; Pb, Hg, Cd, Zn, Ni, Cu
PCB, phthalater
(Asbest-fibre)
(PBB +PBDE- i plastdele eller frigivet som gas) |
Veje |
Liniemodel
Fyldjordsmodel |
Liniemodel
1920- 2001: Emission med forbrændingsgaser
1950-1990: bly i emissionsgaser
1985-2000: MTBE (mobile stof) i brændstof
1900 1976: Asfaltering med stenkulstjære, udvaskning af
tjærestoffer i vejvand
1920 1976: Vedligeholdelse af vej med tjæreolie
1920 2001: Asfaltering med bitumen
1940- 2001: Støv fra asfaltslid
1940 2001: Støv fra dækslid
Fyldjordsmodel
1920- 2001: Udbygning af vejnet, motorvej, bro.
1900-1970:vejbygning med brugt myremalm fra gasværker, kulslagge
1976: vejbygning med kulflyaske, forbrændings-, stålslagge |
PAH
Pb
(MTBE - mobile stof)
Motorolie (PAH)
Dieselolie
Bremsevæske
Hydraulikolie
(Asbest- fibre)
Bly
Pesticider
Tungmetaller; Pb, Zn, Cu
Cyanid |
Jernbane |
Liniemodel
Fyldjordsmodel |
Liniemodel
1847: Damptog med koks (sod PAH, slagge).
1930: Dieseltog (svovl, sod, PAH),
1940: Elektrificering (kobber på køreledning)
Jernbane: Tjæreimprægnerede sveller, vedligeholdelse af bane med
pesticider, smøring af skinner, depot med koks/ kul, afstrømning af vand med olie, PAH,
pesticider Transformerstationer: (PCB), myremalm (CN)
Tog: Smøreolie, asbest fra bremser og fra isolering på motor
Fyldjordsmodel
1880- 1950: Udbygning af jernbanenet |
PAH,
Tungmetaller;
Pb, Cd, As, Cr
Dieselolie
Kobber
Pesticider
PCB
Cyanid
Smøreolie
Hydraulik olie
Asbest |
Den jordforurening, som opstår i forbindelse med byvækst, kan beskrives med følgende
forureningsmodeller:
 | Fyldjordsmodellen, hvor større arealer opfyldes eller hvor der foretages
terrænreguleringer. |
 | Bidragsmodellen, hvor de mange små bidrag fra spild og affald gennem tiden har
påvirket jorden. |
 | Nedfaldsmodellen, hvor atmosfærisk nedfald fra boligopvarmning forurener topjorden |
 | Overflademodellen, hvor forurenet jord eller materialer er udlagt i et lag over større
arealer (f.eks. gødskning af grønne områder) |
Udflytning fra bymidten
Befolkningsvæksten i perioden 1850 1950 medførte et behov for etablering af
boligkvarterer uden for bykernen. Etablering af jernbaner har også haft betydning for
udvidelsen af boligområderne. I perioden omkring århundredeskiftet og i de første ti
år blev jorden omkring stationerne udstykket og villabebyggelser voksede op omkring
stationerne og de oprindelige landsbyer, /9/. Udstykningen
fortsatte indtil slutningen af 1960erne.
Kulturlag
Byerne har altid udgjort et centrum for boliger og de mange små erhvervsbrancher, som
betjente service- og handelsvirksomheder. Det kan forventes, at både erhvervs- og
husaffald før i tiden har været tilført det nære jordmiljø. Diverse
bygningsmaterialer har ved nedrivning eller i forbindelse med brand ligeledes været
tilført jordmiljøet. Hertil skal det nævnes, at forbrænding af organisk materiale med
kogsalt kan medføre dannelse af små mængder dioxiner. Det kan nævnes, at bly og kobber
har været anvendt som bygningsmaterialer, og at tjæring (trætjære og stenkulstjære)
af træemner har været almindeligt. I 1960´erne var eternittag med asbest almindeligt i
mange boligkvarterer, ligesom asbest har været anvendt til isolering i virksomheder.
Boligopvarmning
Røgemissioner og affald fra boligopvarmning (18001950) med tørv, koks, kul og
træ i kakkelovne, pejse og brandovne (sod, slagge, aske, PAH´er, dioxiner) kan forventes
at have påvirket det nære jordmiljø i boligområderne og bymidten. Blandt andet er
slagge fra forbrænding blevet tilført jordmiljøet. Petroleumsovne og -lamper (sod) har
også været anvendt siden begyndelse af 1900´erne. I perioden fra 1860 til 1960 blev
bygas indledningsvis anvendt til belysning, og herefter til opvarmning og madlavning
(gasblus/-komfur). Jordforurening fra gasværker er dog hovedsagelig knyttet til
produktionsstedet.
I slutningen af 1950´erne kom billig arabisk olie til de europæiske markeder, og der
blev etableret fjernvarmeanlæg i mange byer. Overgangen til boligopvarmning med
fyringsolie i 50´erne medførte emissioner af sod, svovl og PAH´er i boligområder.
Naturgas har været anvendt i stigende grad siden sidst i 80´erne og er mindre forurenede
for jordmiljøet, idet det har et meget lavt svovlindhold i forhold til fyringsolie.
Ligeledes har fjernvarmeforsyning erstattet meget af den private boligopvarmning. Røg fra
fjernvarmeanlæg renses i dag for svovl og nitrogaser samt sod. Røgrensningen fjerner
også PAH-forbindelser. Før krav om røgrensning og optimering af processerne har
kraftværker, fjernvarmeværker og forbrændingsanlæg tilført et væsentlig bidrag til
luftforurening.
Affald
I 1860 fik København sin første sundhedskommission, som fastsatte regler for afløb,
bortskaffelse af dag- og natrenovation samt vandforsyning. Natrenovation blev prioriteret
højt, men først i 1902 kom der en betænkning om dagrenovation.
I 1926 blev det konkluderet, at formuldninger på lossepladser foregik tilstrækkelig
hurtigt, og at man ligeledes skabte landindvinding ved opfyldning i lossepladserne. Det
blev derfor besluttet at fortsætte med lossepladserne i stedet for
afbrændingsanlæggene. Denne praksis fortsatte helt frem til 1970erne. Dog blev der
udviklet et system, hvorved den daglige mængde affald blev overdækket med et tyndt lag
muld, dannet af ældre komposteret affald, /8/.
I 1974 begyndte man med forbrænding i ovne i Københavns Kommune, hvilket dog
producerede store mængder aske og slagger. I andre store byer og i Frederiksberg og
Gentofte påbegyndtes forbrænding af affald i begyndelsen af 1900-tallet. Industriaffald
udgjorde i 1930erne i stigende grad hovedbestanddelen af renovationen i
lossepladserne. Brande, i især industriaffald, medførte, at lossepladserne fortrinsvis
blev placeret kystnært. Efter ca. 1930 blev benzin og olie fra benzinudskillere samt
affaldsolie og benzin samlet i særlige beholdere og kørt til lossepladserne. Affaldets
sammensætning har ændret sig gennem tiden. Papir, plastik og blikprodukter har siden ca.
1930 udgjort en stigende andel. Mængden af aske er faldet som følge af overgangen fra
kakkelovne til oliefyr og naturgas. Mængden af spildolie og andre kemikalier er steget.
Mængden af slam fra rensningsanlæg for kloakvand, der er blevet deponeret på
lossepladserne, er ligeledes steget gennem tiderne. I en rapport fra 1990 er indholdet af
de forurenede stoffer i byggeaffald vurderet, /10/.
Slam fra spildevandet har i perioden 1940-1960 været benyttet som gødning i parker og
på boldbaner.
I tabel 3.2 og 3.3 er angivet indhold af miljøfremmede stoffer i
husholdningsspildevand og slam.
Tabel 3.2
Oversigt over miljøfremmede stoffer i husholdningsspildevand, /11/
Overview of environmental pollutants in household waste water
Stofparametre fra boligområder |
|
Middel |
Std. afv. |
min |
max |
Anioniske detergenter |
mg/l |
6,8 |
2,9 |
2,5 |
9,8 |
Kationiske detergenter |
mg/l |
2,5 |
0,88 |
1,9 |
3,9 |
Nonioniske detergenter |
mg/l |
0,58 |
0,45 |
<0,5 |
1,4 |
Sum af (18) PAH´er |
mg/l |
0,3 |
0,39 |
0,037 |
1,1 |
Benzo(a)pyren |
mg/l |
<0,05 |
|
<0,05 |
0,055 |
DEHP |
mg/l |
31 |
5,2 |
24 |
39 |
Nonylphenol |
mg/l |
9,8 |
5,8 |
5,3 |
21 |
LAS |
mg/l |
570 |
230 |
200 |
810 |
EDTA |
mg/l |
670 |
450 |
<100 |
1.200 |
As |
µg/l |
0,37 |
0,18 |
0,1 |
0,6 |
Cd |
µg/l |
0,58 |
0,49 |
0,2 |
1,4 |
Cr |
µg/l |
1,8 |
1,74 |
0,6 |
4,5 |
Cu |
µg/l |
105 |
68 |
50 |
240 |
Hg |
µg/l |
0,53 |
0,35 |
<0,2 |
1,1 |
Ni |
µg/l |
11 |
7,2 |
2 |
22 |
Pb |
µg/l |
32 |
36 |
<1 |
100 |
Zn |
µg/l |
217 |
94 |
90 |
380 |
Tabel 3.3
Oversigt over organisk miljøfremmede stoffer i spildevandslam, /12/.
Overview of organic environmental pollutants in waste water sludge
Stof-
parametre* |
|
Herning |
Skævinge |
Marselisborg |
|
|
Vinter |
Sommer |
Vinter |
Sommer |
Vinter |
Sommer |
Sum af-
PAH (18) |
µg/kg |
6000 |
2100 |
1000 |
1500 |
2900 |
3100 |
Benzo(a)-
pyren |
µg/kg |
180 |
90 |
90 |
120 |
110 |
80 |
Dibenz(a,h)-
anthracen |
µg/kg |
<20 |
<20 |
<20 |
<20 |
<20 |
<20 |
DEHP |
µg/kg |
120000 |
38000 |
17000 |
18000 |
41000 |
37000 |
Nonyl-
phenol |
µg/kg |
62 |
150 |
110 |
93 |
55 |
88 |
Chlor-
benzener |
µg/kg |
317 |
25 |
18 |
20 |
58 |
26 |
Triphenyl-
phosphat |
µg/kg |
<1000 |
<700 |
1900 |
1100 |
<300 |
<700 |
LAS |
µg/kg |
400 |
510 |
280 |
200 |
3070 |
4640 |
Penta-
chlorphenol |
µg/kg |
<10 |
<5 |
45 |
31 |
<5 |
10 |
4-chlor-3-
methyl-
phenol |
µg/kg |
290 |
31 |
<5 |
<5 |
<5 |
<5 |
*Der er ikke fundet DDT, HCH eller andre chlorphenoler.
Jordforureningen fra trafikken kan beskrives med følgende forureningsmodeller:
 | Liniemodellen, fordi jordforurening stammer fra kumulative emissionsbidrag fra de mange
punktkilder (biler, busser, lastvogne) som bevæger sig på vejnettet, samt afstrømning
af vejvand, vedligeholdelse af veje, anvendelse af pesticider m.v. |
 | Fyldjordsmodellen, idet vejbygning ofte har omfattet terrænregulering og flytning af
store mængder jord. |
Vejnet og trafiktal
Hovedlandevejene på Sjælland er anlagt frem til 1800, på Fyn indtil 1820 og i
Jylland frem til 1867. Landevejene på Bornholm er anlagt i perioden 1800 1900, /13/.
Udviklingen af automobiler og det stigende antal privatbilister i perioden fra
1930´erne til 1970´erne betød, at man allerede i 1950erne begyndte at udbygge
vejnettet. For en stor del bestod dette i asfaltering af allerede eksisterende grusveje,
de såkaldte sekundære veje.
I 1937 blev motorvejen fra Jægersborg til Helsingør anlagt som aflastningsvej for
Lyngbyvejen, og motorringvejen omkring København er anlagt i 1970erne, /13/.
I det følgende år gik man for alvor i gang med et ret omfattende motorvejsbyggeri, og
modernisering af det bestående vejanlæg. Desuden blev der nu bygget mange broer, dels
nye broer, dels 2. generationsbroer som den ny Lillebæltsbro og Farøbroen, /14/.
I tabel 3.4 ses udvikling med tiden for vejnettet.
Tabel 3.4
Oversigt over vejnet og antal automobiler, /15,16/.
Overview of length of road net and number of vehicles
|
1929 |
1954 |
1973 |
1998 |
Automobiler, antal |
89.036 |
277.565 |
1.448.093 |
1.627.799 |
Offentlige veje, km
heraf
statsveje
amtsveje
kommuneveje
|
51.164 |
53.837 |
65.356 |
71.462
1.619
9.961
59.882 |
Imidlertid, har trafikvækst medført, at trafiktætheden på vejnettet også har
været stærkt stigende med tiden. I tabel 3.5 gives en oversigt over udviklingen i
årsdøgntrafikken fra 1938 2000.
Tabel 3.5
Trafiktal, /15,17/
Number of vehicles on different road sections
|
Årsdøgntrafikken
(antal biler pr. dag) |
1938 |
1955 |
1960 |
1970 |
1990 |
1999/2000 |
Knippelsbro, Kbhvn. |
9.700 |
|
|
|
|
31.400 |
Langebro, Kbhvn |
|
33.300 |
|
|
|
62.200 |
Sjællandsbro, Kbhvn. |
|
|
13.400 |
|
|
44.500 |
Limfjordsbroen, Aalborg |
|
|
|
30.400 |
|
31.000 |
Gl. Lillebæltsbro, Fyn |
1.600 |
|
|
|
|
7.100 |
Ny Lillebæltsbro, Fyn |
|
|
|
13.500 |
27.900 |
45.300 |
Storebæltsbroen |
|
|
|
|
|
18.900 |
Motorringvejen, Husum |
|
|
|
|
47.600 |
71.400 |
Ring 4 syd for Hillerødmotorvej |
|
|
|
|
15.000 |
19.300 |
Køgebugtmotorveje ved Hundige |
|
|
|
|
64.600 |
89.900 |
Frederikssundvej ved Ballerup |
|
|
|
|
34.600 |
38.700 |
Helsingørmotorvej ved Gentofte sø |
|
|
|
|
48.300 |
61.500 |
Nord Jydsk motorvej syd for Aalborg |
|
|
|
|
18.900 |
33.600 |
Sydjydskmotorvej ved Haderslev |
|
|
|
|
14.500 |
24.000 |
Hovedveje, skøn |
|
|
|
|
|
20.000-35.000 |
Landeveje, skøn |
|
|
|
|
|
4.000 10.000 |
Mindre veje, skøn |
|
|
|
|
|
1.000 4.000 |
Boligområder, skøn |
|
|
|
|
|
<1.000 |
Udvikling kan også udtrykkes i millioner køretøjskilometer. For alle veje er der
konstateret en stigning fra 35.447 til 45.972 mio. køretøjskm i perioden 1989 til 1999.
Hovedbidrag ses ved en stigning på 100% på motorveje, /15/.
Brændstof
Som brændstof anvender automobiler hovedsagelig benzin eller dieselolie. Begge
produkter er dannet ved raffinering af råolie. Moderne brændstof er væsentligt
anderledes i sammensætningen end tidligere.
For dieselolie er svovlindholdet faldet fra 0,8% (før 1980) til mindre end 0,05%
(1996), dog 0,005% i let dieselolie. Netop svovl er problematisk pga. dannelse af de fine
og ultrafine partikler, som er sundhedsskadelige. Svovlpartikler optager PAH´er og øger
dermed nedfaldet af PAH´er langs veje og omkring boliger, som fyrer med fyringsolie.
For benzin er der sket en nedsættelse af blyindhold fra mere end 0,6 g/l til mindre
end 0,4 g/l i 1978. Alkylerede blyforbindelser er blevet tilsat for forbedring af
oktantallet. I 1985 introduceredes benzin med oktantal 92 og 95, og i 1986 blev
blyindholdet i den blyholdige benzin nedsat til 0,15 g/l, samtidigt med at grænsen for
benzenindhold blev fastsat til 5% . I 1989 blev blyfri benzin, 98 oktan med et indhold på
ca. 23% MTBE (methyl-tert-butylether), lanceret i Danmark. MTBE er et
benzinadditiv, der øger oktantallet, som en erstatning for bly. I 1993 blev blyindholdet
yderligere reduceret til 0,05g/l, og fuldstændigt fjernet i 1994.
Oktantallet kan øges ved ligeledes at øge aromatindholdet, herunder benzen. Men da
benzen er særdeles uønsket i benzin, er benzenindholdet også blevet reguleret gennem
årene. I 1996 blev benzen begrænset til max. 3%, og yderligere reduceret til 1% i 2000,
/18/.
Vejbygning
Fra 1820 til 1920 blev makadamisering anvendt til vejbygning, /13/.
Store skærver blev lagt i et lag på 15-20 cm, og der udførtes efterfølgende nedvanding
af sand og grus. Omkring år 1900 begyndte man at hælde tjære over makadammen for at
dæmpe støvgenerne. Man har desuden i perioder iblandet brugt gasrensemasse (brugt
myremalm) i gruset som ukrudtsmiddel og anvendt svitsede skærver (svitset med
gasværkstjære), /13/. Vejmateriale genanvendes i væsentligt
omfang.
Fra begyndelsen af det 20 århundrede og frem til 1976 blev der udelukkende anvendt
tjæren. Siden 1920´erne er bitumen i stigende grad anvendt sammen med tjære eller som
erstatning, /15/. Især i begyndelsen af 1950´erne er
forbruget af bitumen stærkt stigende, mens forbruget af tjære er stærkt faldende, /19/. Vejtjære opblandes med kreosot- og anthracenolie samt evt.
bitumen 15 85%. I dag er asfalt alene baseret på bitumen, som har et væsentligt
lavere indhold af PAH´er, men der anvendes i dag stadig 20% genbrugsasfalt.
Indtil 1968 har kultjære også være anvendt i asfalt, ligesom anvendelse af kultjære
som klæbemiddel i bitumen (tjærebrændt asfalt) har været anvendt frem til omkring
1976, /19/.
Ved udførelse af ny vej lægges flere lag asfalt med forskellige egenskaber oven på
et bærelag. Ældre veje blev ofte renoveret ved en overfladebehandling, hvor der
foretages oversprøjtning med varm bitumen og udlægning af småsten. Asfaltforbruget i
vejsektoren er i dag ca. 3 mio. tons/år, hvoraf ca. 10% er genbrugsasfalt.
Vejvand og vejstøv
Der findes en række miljøfremmede stoffer i overfladeafstrømningen fra befæstede
arealer, /20/.
Overfladestrømning fra befæstede arealer er vand, der løber fra vejoverflader,
parkeringspladser, hustage eller lignende. I byområder ledes overfladevand til et
rensningsanlæg eller direkte til recipient. Før i tiden afstrømmede vejvand
sandsynligvis langs rabatten.
Både danske undersøgelser og udenlandsk litteratur har rapporteret høje indhold af
bly, cadmium, chrom, kobber, nikkel, zink og PAH´er i afløbsvand samt i sedimentet i de
recipienter, som modtager vejvand., /20/. Typiske
koncentrationer fra Skovlunde (boligområde) og Bagsværd (motorvejsareal med 22.500
biler/døgn) er vist i tabel 3.6 baseret på kilder i /20/.
Tabel 3.6
Oversigt om miljøfremmede stoffer i vejsediment og vejvand, /fra 20/.
Overview of environmental pollutants in road sediment and road runoff water.
|
Sediment
Skovlunde-Bagsværd
mg/kg TS |
Vejvand (ink.
partikulært)
Skovlunde-Bagsværd
µg/l |
Bly |
280 64 |
64-76 |
Cadmium |
0,730,74 |
0,63-0,82 |
Chrom |
14-17 |
8,4-23 |
Kobber |
82180 |
46-250 |
Kviksølv |
0,046-0,021 |
0,06-0,095 |
Nikkel |
13-10 |
9,6-27 |
Zink |
590-400 |
320-430 |
Sum af (16) PAH´er |
5,1-4,4 |
2,9-7,0 |
BaP |
0,47-0,16 |
0,1-0,17 |
Dibenz(a,h)anthracen |
<0,02 |
0,011-0,035 |
Blødgørere, sum |
29,14-14,32 |
20,05-49,99 |
DnBP |
0,49-0,43 |
1,1-1,5 |
DEHP |
28-13 |
17-44 |
BTEX |
0,082-0,053 |
0,45-0,42 |
Chlorerede (1,1,1TA, TCE, TeCE) |
|
1,99-0,24 |
Total kulbrinter |
2,500-0,490 |
590-860 |
Chlorbenzener |
0,029-0,005 |
0,033-0,0213 |
Chlorphenoler |
|
0,071-0,115 |
Nonylphenol |
4,700-2,200 |
5,8-5,6 |
Phosfat-triestre |
0,137-0,097 |
0,226-0,31 |
PCB (sum af 7) |
?-0,0173 |
<0,005 |
Dioxiner |
0,000248-0,000163 |
|
Herbicider* |
|
0,05 0,34 |
* diverse: isproturon, dichlobenil, 2,6-dichlobenzamid, merchlorprop, MCPA,
dichlorprop, 2,4-D, DNOC, simazin, terbuthylazin
Højere indhold af miljøfremmede stoffer er fundet i vejvand fra servicearealer,
parkeringspladser og fra tage. Vejvand tæt på kreosotimprægnerede pæle indeholdt op
til 552 µg total PAH´er/l umiddelbart ved siden af pælen og 23,3 µg total PAH´er/l i
4 meters afstand fra pælen, /21/.
I /22/ konkluderes det, at der er en direkte sammenhæng
mellem trafikintensiteten og indholdet af PAH´er i partikelfasen i luften. Andre
undersøgelser, /23/, har vist, at ca. 14% af PAH-indholdet i
vejvand er i opløst form og resten bundet til partikler. Dette betyder, at PAH´er kan
forventes i drænsediment, langs veje og i rabbatjord.
Gummistøv fra dækslid indeholder højmolekylære olieprodukter og PAH´er.
PAH-bidraget fra gummistøv fra dækslid (14 tons/år) vurderes i Sverige at være
væsentligt større end bidraget fra asfaltslid (4 tons/år), emissionen fra biler med
katalysator, eller fra dieselvogne, der kører på miljødiesel, /24/.
Endvidere vil slid fra kultjæreholdig asfalt havde været en dominerende kilde til
PAH´er i vejstøv. I tabel 3.7 er PAH-sammensætning i vejstøv, dækslid, og
bremsebelægninger sammenlignet, /25/.
Tabel 3.7
PAH-sammensætning i partikler fra dækslid, vejstøv og bremsebelægning, /25/.
PAH composition in particles from tire wear and tear and road and brake dust.
|
|
Dækslid |
Vejstøv |
Bremsebelægninger |
Phenanthren |
mg/kg |
11,8 |
3,9 |
0,97 |
Fluoranthen |
mg/kg |
11,1 |
6,9 |
0,69 |
Pyren |
mg/kg |
54,1 |
9,4 |
1,1 |
BaP |
mg/kg |
3,9 |
2,3 |
0,74 |
?Sum af (23) PAH |
mg/kg |
226,1 |
58,7 |
16,2 |
I vejstøv findes desuden tungmetaller som bly, vanadium og nikkel. Endeligt kan der
nævnes saltpladser, hvor vejsalt opbevares, og hvor der kan ske udvaskning og spredning
af cyanidforbindelser samt natriumklorid.
Jordforureningen fra jernbaner kan beskrives med følgende forureningsmodeller:
 | Liniemodellen, fordi jordforurening stammer fra de kumulative bidrag fra drift af
jernbanestrækningen; emissioner fra tog, afstrømning af vand og anvendelse af
herbicider. |
 | Fyldjordsmodellen, idet jernbaneanlæg ofte har omfattet terrænregulering og flytning
af store mængder jord. |
Jernbanenet
Den første jernbane i Danmark blev i 1847 åbnet mellem København og Roskilde. I 1856
blev banen forlænget til Korsør, /26/. Udbygningen af
jernbanenettet fortsatte i 1860erne indtil begyndelsen af 70erne. Allerede i
1875 var det danske hovedbanenet stort set færdigt. Herefter blev fortrinsvis bygget
sidelinier, der forbandt hovedlinierne, samt oplandsbaner, der skulle knytte
landbefolkningen tættere til de større byer. Da jernbanenettets udstrækning var på sit
højeste i 1920´erne, var der 5.400 km jernbane, /14/. Siden
er mange strækninger blevet nedlagt, /26/. Mange privatbaner
blev i 1960erne nedlagt eller omlagt til godsbaner. Tilsvarende skete for DSBs
sidebaner i begyndelsen af 1970erne, /29/.
I tabel 3.8 ses udviklingen med tiden for jernbanerne.
Tabel 3.8
Oversigt over jernbanernes længde, /15/.
Overview of length of railway related to period
|
1929 |
1954 |
1973 |
1998 |
Statsjernbane, km |
2.509 |
2.650 |
1.999 |
2.029 |
Privat jernbane, km |
2.733 |
2.039 |
494 |
495 |
Brændstof
De tidligste tog var damptog. I 1930erne begyndte de mere rationelle
dieselmotorer at afløse dampkraften, også i tog, /30/. Den
ordinære damptogsdrift blev helt afviklet i 1968. Røg fra damptog var ofte sort af sod,
og nedfaldet kunne ses lang banestrækningerne. I 1936 blev banedriften elektrificeret på
de nuværende S-togs strækninger, /30/.
Dieselmotorer er mindre forurenende end de tidligere damptog, men medfører stadig
emission af sod og PAH´er. Elektrificering af banestrækningerne gav dog andre
påvirkninger. Blandt andet ses en påvirkning med kobber fra slid på
kørestrømsledninger. I princippet kan bremserne i alle typer tog havde indholdt asbest,
ligeledes kan asbest har været anvendt som isolering af motoren.
Etablering og vedligeholdelse
Etablering af jernbanerne skabte store anlægsarbejder og jordflytninger. Etablering af
nordbanen i 1864 (København-HillerødHelsingør) krævede flytning af ca. 968.000
m³ jord, /9/.
Jernbanens stålskinner blev anlagt på jernbanesveller lagt på skærver. Oprindelig
blev der anvendt jernbanesveller imprægneret med kreosot (fra stenkulstjære), mens man
er i dag gået over til betonsveller. I jordprøver fra en jernbanestrækning med
kreosotbehandlede jernbanesveller er der fundet 3,1 mg PAH´er/kg, medens svellerne selv
indholdt 62.000 mg PAH´er/kg træ, /21/.
I de tidlige damptogs dage var der behov for depoter med kul og koks og vandtårne,
hvor der kan være opstået overfladeforurening med kulstøv. Ved driften af dieseltog er
der etableret dieselolietankdepoter. Vedligeholdelse af skærvelag kræver
ukrudtsbekæmpelse samt udskiftning og renovering af skærver (vask). Brugt gasrensemasse
fra gasværker (myremalm) kan have været anvendt som ukrudtsmiddel på banestrækninger
og ved depoter. Togmotorer skulle smøres og kan have medført oliespild langs
banestrækningerne. Flangesmøring og adhæsionsbevarende smøring af skinner er ligeledes
vedligeholdelsesoperationer, som kan have ført til jordforurening langs
banestrækningerne.
Da PCB anvendes i hydrauliske systemer og som isolatorer i kondensatorer og
transformatorer, kan det tænkes, at der kan fremkomme jordforurening med PCB langs
jernbanestrækninger (især ved transformatorstationer). Ligeledes er der ved
transformatorstationer, risiko for jordforurening med kviksølv fra kviksølvkontakter.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|