Bortset fra Teknisk Skole har næsten alle kørekort. Dette hænger sammen med, at de
studerende på Teknisk Skole er noget yngre end på de andre skoler. Andelen, der har
rådighed over bil, er således lavest på Teknisk Skole, mens den er højest på de to
private virksomheder.
At andelen af ansatte/studerende med rådighed over bil, der faktisk anvender den, er
meget høj for Teknisk Skole og Cerealia Unibake hænger i høj grad sammen med, at disse
er placeret langt fra bymidten. At Danish Crown har så lav en andel, hænger dels sammen
med dens centrale placering dels med, at mange samkører med kollegaer efter nedlæggelse
af en tidligere afdeling. At Ingeniørhøjskolen og Byggeteknisk Højskole har lave
andele, hænger sandsynligvis sammen med, at en stor del af de studerende bor i nærheden
af skolerne. Den lave andel for Byggeteknisk Højskole afspejler, at det kan være svært
at finde et egnet sted at parkere bilen i midtbyen.
De studerendes og ansattes afstand fra bopæl til virksomhederne fremgår af figur 8.

Figur 8.
Fordeling af ansatte/studerende efter afstand mellem bopæl og virksomhed6.
Som det ses af figuren har Ingeniørhøjskolen og Byggeteknisk Højskole den største
andel ansatte/studerende med under 3 km til virksomheden. En stor del af
Ingeniørhøjskolens og Byggeteknisk Højskoles studerende bor på kollegier i midtbyen.
Teknisk Skole har modsat en lille andel under 3 km., idet der ikke er nærliggende
kollegier, og en større del af de studerende bor hjemme hos deres forældre. Dette
resulterer i, at andelen med rådighed over bil, der også anvender bil til pendling, er
lav for Ingeniørhøjskolen og Byggeteknisk Højskole og høj for Teknisk Skole.
Forskellene i pendlingsafstande for Cerealia Unibake og Danish Crown kan primært
tilskrives Cerealia Unibakes decentrale beliggenhed, idet kun ansatte, der bor i Hatting,
har under 3 km til virksomheden. Mellem 23 og 31% af de ansatte og studerende har over 20
km til virksomheden. Danish Crown ligger meget centralt placeret både i forhold til
kollektiv transport og i forhold til de ansatte fra Horsens by, der ønsker at cykle.
I nedenstående figur er vist den gennemsnitlige afstand mellem virksomheden og de
ansattes/studerendes bopæl. Hvert intervals bidrag til den gennemsnitlige afstand (og
dermed transportarbejdet) er illustreret.

Figur 9.
Persontransportarbejde fordelt på afstande til virksomheden.
Som det fremgår af figuren, har Cerealia Unibake og Teknisk Skole de højeste
gennemsnitsafstande på hhv. 13,9 og 14,0 km mellem bopæl og virksomhed. Derefter kommer
Danish Crown og Byggeteknisk Højskole begge med 11,9 km. Virksomheden med den laveste
gennemsnitsafstand er Ingeniørhøjskolen, hvor der i gennemsnit kun er 9,5 km. mellem
bopæl og virksomhed.
Det fremgår desuden, at over halvdelen af transportarbejdet vedrører rejser over 20
km. For Ingeniørhøjskolen og Byggeteknisk Højskole er andelen af transportarbejdet for
rejser længere end 20 km helt oppe på ca. 75%, mens andelen er omkring 60% for de to
private virksomheder og Teknisk Skole.

Figur 10.
Gennemsnitligt trafikarbejde i bil pr. ansat.
Cerealia Unibake har som følge af den høje bilbenyttelse og turlængde et
trafikarbejde, der er over 50% højere end for de øvrige virksomheder.
På figur 11 ses sammenhængen mellem transportmiddelvalg og pendlingsafstand.


Figur 11.
Transportmiddelvalg i forhold til afstanden til virksomhederne.
For afstande under 2 km går eller cykler7
hovedparten, mens ca. halvdelen går eller cykler for afstande mellem 2 og 3 km. Andelen,
der går eller cykler for rejser under 1 km, er lidt mindre på de private virksomheder
end på skolerne, mens det modsatte er tilfældet for rejser mellem 2 og 3 km.
For afstande på 3-5 km er der stadig en væsentlig del, der cykler, men cykelandelen
falder kraftigt med afstanden. På Cerealia Unibake er der næsten ingen, der cykler ved
afstande over 4 km, mens 20-30% af rejser på 4-5 km til de øvrige virksomheder foregår
på cykel.
For afstande 6-10 km er der stadig en betydelig andel, der cykler til Danish Crown og
Teknisk Skole, mens en lidt mindre del gør det til Cerealia Unibake og
Ingeniørhøjskolen.
For afstande over 6 km er bilbenyttelsen den foretrukne transportmåde for over
halvdelen. Teknisk Skole skiller sig dog her ud ved at mange i stedet for benytter
kollektiv transport. Modsat benytter næsten ingen kollektiv transport til Cerealia
Unibake.
I forhold til den centrale placering for kollektiv transport, er der få, der benytter
denne transportform til Danish Crown. Med stigende afstand erstattes cykling her med
transport i bil.
Transportmiddelvalget for Ingeniørhøjskolen og Byggeteknisk Højskole minder en del
om hinanden. Dog er der på de fleste afstande en lavere andel kollektivbrugere til
Byggeteknisk Højskole end til Ingeniørhøjskolen, som jfr. tabel 1 har en bedre
kollektiv trafikbetjening.
Til Teknisk Skole stiger andelen, der kører i bil, kun lidt med afstanden. Med
stigende afstand erstattes cykel med kollektiv transport. Når der er nogen der cykler
meget langt, kan det hænge sammen med manglende kollektive trafikforbindelser og ingen
rådighed over bil.
De ansattes/studerendes grad af tilfredshed med mulighederne for kollektiv transport
til og fra virksomheden er vist på figur 12.

Figur 12.
Vurdering af mulighederne for kollektiv transport.8
Som det ses af ovenstående figur, er andelen af svarpersoner, der er utilfredse med
mulighederne for kollektiv transport, størst blandt ansatte på Cerealia Unibake. Her har
hele 94% anført, at mulighederne for kollektiv transport er mindre gode eller dårlige.
Overraskende nok svarer 72% af dem fra Danish Crown, der har taget stilling til
spørgsmålet, at mulighederne for kollektiv transport er mindre gode eller dårlige.
Dette skyldes, at de regionale busser og tog om morgenen ankommer 5-15 min. for sent til
Horsens Banegård i forhold til de fleste ansattes mødetid på arbejdet.