| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Bæredygtig bolig-arbejdsstedstrafik i Horsens Kommune
Der var planer om at iværksætte fyraftensmøder på de to virksomheder samt
fremtidsværksted på skolerne. Men disse blev ikke realiseret, da projektkoordinatoren
holdt op. Siden gennemførelsen af transportundersøgelsen er situationen blevet ændret
noget for de deltagende institutioner.
Danish Crown flytter om ca. 4 år fra bymidten ud til en ny fabrik, der bygges ved
Egebjerg ca. 5 km fra Horsens centrum. Samtidig nedlægges virksomhedens afdeling i
Bjerringbro. Det er virksomhedens ønske, at en stor del af de medarbejdere, der i dag er
ansat i Bjerringbro afdelingen, flytter med til den nye fabrik i Horsens.
Cerealia Unibake´s afdeling i Overholm er blevet lukket.
Pr. 1. Januar 2001 er Ingeniørhøjskolen i Horsens og Teknisk Uddannelses Center
Horsens fusioneret til Danmarks første teknisk - merkantile CVU. Centrets nye navn er
Vitus Bering - Center for Videregående Uddannelse. Ingen af uddannelsesinstitutionerne
flytter adresse i forbindelse med fusionen.
Horsens Kommune har gennemført eller har planer om at gennemføre de virkemidler, der
er nævnt i pendlerplanerne, og som de er ansvarlige for.
Horsens Kommune har således tilmeldt sig Vejdirektoratets samkørselsdatabase
www.pendlernet. Kommunen undersøger mulighederne for at stille denne til rådighed for de
enkelte skolers og virksomheders intranet, således at man kan samkøre med dem, der
studerer eller arbejder i samme område.
Kommunen vil desuden på sigt gennemføre de anlæg af cykelstier, der er nævnt i
pendlerplanerne. Anlæggene indgår alle i de langsigtede udbygningsplaner. Konkret har
man besluttet at etablere cykelstier på Bygholm Parkvej. Desuden er der planer om at
bygge flere ungdomsboliger, således at der bliver færre lange pendlingsture for de
studerende.
DSB har etableret flere overdækkede og aflåste cykelparkeringspladser ved
banegården.
Vejle Amt arbejder med et projekt for landevejen gennem Hatting, som vil forbedre
forholdene for gående og cyklister til Cerealia Unibake.
Vejle Amts Trafikselskab har planer om at forbedre Rejseplan Danmark ved at lægge
bybusserne ind i rejseplanen. Desuden igangsættes i efteråret 2001 en
brugerundersøgelse på bl.a. de større virksomheder i Horsens og den nordlige del af
amtet. Undersøgelsen skal blandt andet kortlægge, hvordan bussernes tider passer med
start- og sluttider på skoler og virksomheder. Herved får man bedre mulighed for at
vurdere om behovene dækkes og optimere den kollektive trafikbetjening i relation hertil.
Ud fra resultaterne fra spørgeskemaundersøgelsen er der udarbejdet forslag til
pendlerplaner, som er blevet drøftet med de involverede parter. Pendlerplanerne er
herefter rettet til efter de indkomne kommentarer. De mere detaljerede planer fremgår af
bilagsrapporten afsnit 4-8, mens resultaterne er sammenfattet her.
4.2 Forslag til
pendlerplan for Danish Crown
50% af de ca. 650 ansatte på Danish Crown svarende til omkring 320 ansatte kører i
dag i egen bil til arbejde. Målsætningen er, at antallet af ansatte, der kører til
arbejde i egen bil, skal reduceres til 42%. Dette svarer til, at knap et halvt hundrede
ansatte skal holde op med at køre i egen bil.
Målet skal opnås ved hjælp af følgende virkemidler:
Flere cyklende og gående
 | Der anlægges cykelstier på manglende strækninger på de overordnede veje; det drejer
sig især om Sundvej og Bygholm Parkvej. Desuden anlægges hastighedsdæmpende
foranstaltninger på Emil Møllers Gade for at øge sikkerheden og trygheden for
cyklister. |
 | Horsens Kommune opdaterer sin cykelstiplan og Danish Crown tilbydes eksemplarer af
denne, der hænges op på Danish Crown. |
 | Ansatte på Danish Crown informeres om de helbredsmæssige og økonomiske fordele ved at
cykle eller gå til arbejde. Dette kan ske i forbindelse med kampagner for at få flere
til at cykle. Kampagnerne kan gennemføres i samarbejde med f.eks. Hjerteforeningen, Vejle
Amt, Horsens Kommune, Videncenter for Bysundhed, Firmaidræt og Dansk Cyklistforbund.
Danish Crown kan bl.a. tilmelde sig "Vi cykler til arbejde" kampagnen på
adressen www.vicykler.dk |
 | Danish Crown belønner de ansatte, der anvender cyklen til arbejde. Dette kan f.eks. ske
ved, at der blandt de ansatte én gang hver måned udtrækkes en kontant pengepræmie, der
kun udbetales, hvis den ansatte er kommet til arbejde på cykel. |
Flere der benytter kollektiv transport
 | Der igangsættes en medarbejderundersøgelse for at vurdere holdningen til at tilpasse
virksomhedens mødetider til ankomsten og afgangen af regionale busser og tog. |
 | Danish Crown gør brug af Rejseplan Danmark. |
 | Der opsættes udskrifter af busplaner og togplaner evt. fra Rejseplan Danmark i kantine
mm. så de ansatte på den måde får oplysninger om den kollektive trafik. I
personalebladet kan der evt. informeres om, hvor oplysningerne om den kollektiv trafik kan
hentes. |
 | VAT forbedrer Rejseplan Danmark ved at lægge bybusserne ind i rejseplanen. |
 | Danish Crown informerer nye ansatte om mulighederne for at anvende kollektiv transport. |
Mere samkørsel
 | Horsens Kommune sørger for, at der stilles en samkørselsdatabase til rådighed for
Danish Crown. |
 | Danish Crown gør databasen tilgængelig for de ansatte og sørger for, at de ansatte
får tilstrækkelig information om og hjælp til at kunne benytte databasen. |
 | I kombination med indførelsen af databasen modtager alle ansatte information om de
økonomiske og miljømæssige fordele ved at køre flere sammen. |
Andre virkemidler, der kan overvejes
 | Hjælp til boligsøgning i Horsens Kommune for nye medarbejdere. |
 | Skriftlig reklame og information om Horsens Kommune for alle medarbejdere, der ikke bor
i kommunen. |
 | De ansatte informeres om nye og mere miljøvenlige biler og om, hvorledes man kører
miljørigtigt. |
 | Danish Crown udnævner en pendleransvarlig, der skal stå for Danish Crowns del af
pendlerplanen. Den pendleransvarlige er kontaktpersonen og den ansvarlige i forhold til de
aftaler, der indgås med Horsens Kommune i forbindelse med pendlerplanen. |
 | Miljøredegørelsen for Danish Crown udvides til også at omfatte
bolig-arbejdsstedtransport. |
Planerne om at flytte Danish Crown fra Horsens til Egebjerg medfører, at der pt. ikke
er særlig interesse for at forbedre forholdene for pendlerne i relation til den
nuværende lokalisering. Til gengæld er der stor interesse for virkemidler, der vil kunne
medbringes/videreføres til den nye lokalisering.
Fra virksomheden lægges der stor vægt på, at mulighederne for at pendle til den nye
fabrik bliver gode. Der er derfor interesse for en dialog mellem kommune, Danish Crown og
busselskaberne i Vejle Amt (VAT) og Århus amt. Der vil være behov for at afdække,
hvordan den eksisterende busbetjening tilgodeser den nye beliggenhed, og hvilke muligheder
der tilbydes medarbejderne fra Bjerringbro. På baggrund heraf må behovet for nye
pendlerbusser og dublering af busser vurderes.
Med henblik herpå er der udarbejdet yderligere følgende forslag til virkemidler, som
kan tages under overvejelse i forbindelse med flytningen for at sikre de bedst mulige
forhold for pendlere til fabrikken i Egebjerg:
Flere cyklende og gående
 | Det sikres, at der blive anlagt tilstrækkeligt med overdækkede evt. aflåselige
cykelparkeringspladser centralt i forbindelse med den nye fabriks personaleindgang. |
 | Horsens Kommune etablerer belysning på de dele af cykelstinettet mellem Horsens og den
nye fabrik, hvor der i dag ikke er belysning. |
 | De ansatte informeres specifikt om muligheden for at cykle ad busvejen mellem Egebjerg
og fabrikken. |
Flere der benytter kollektiv transport
 | I samarbejde med VAT foretages en undersøgelse med henblik på at kortlægge interessen
for indsættelse af pendlerbusser fra Danish Crown til og fra Bjerringbro, Horsens og
andre større rejsemål. Pendlerbussen fra Horsens tilpasses mødetider samt ankomsten og
afgangen af regionale busser og tog. |
 | Der etableres nye busstoppesteder med minimal gangafstand til den nye fabrik. De nye
stoppesteder indgår som destination på såvel pendler- og bybusser som regionale busser. |
Mere samkørsel
 | I forbindelse med flytningen fremhæves samkørselsdatabasen og det eksisterende system
med, at ansatte finder en samkørselspartner via opslagstavlen. De ansatte opfordres i god
tid før flytningen til at finde samkørselspartnere. |
Andre virkemidler der kan overvejes
 | De af medarbejderne fra Bjerringbro, der har ønske om at flytte til Horsens, får
hjælp til boligsøgning enten ved at virksomheden annoncerer efter lejeboliger til
dem eller ved, at der arrangeres fælles rejse for familier fra Bjerringbro til Horsens i
en weekend, så flere af familierne får mulighed for at kigge på bolig. Boligrejsen kan
evt. arrangeres i forbindelse med fællesmøde om sammenlægningen af de to fabrikker,
hvor også spørgsmålet om pendlingsmulighederne bliver berørt. |
 | Skriftlig reklame og information om Horsens Kommune for alle medarbejdere i Bjerringbro.
Reklamen kan foregå ved at inddrage Horsens politikere, f.eks. ved at borgmesteren
eller andre byrådsmedlemmer deltager i et fællesmøde i Bjerringbro eller i Horsens. |
 | Tiltagene omkring pendling til den nye fabrik tages op som separat emne i en eller flere
af de medarbejdergrupper, der dannes i forbindelse med udflytningen og sammenlægningen.
Ovenstående emner samt andre tiltag, som medlemmerne finder relevante tages op, og
tiltagene omkring pendling formidles ud til alle medarbejdere i Bjerringbro og Horsens. |
Der skal nedsættes arbejdsgrupper i forbindelse med det nye byggeri - en
uddannelsesgruppe og en samarbejdsgruppe. Ligeledes er lavet en socialplan for de
medarbejdere, der skal flyttes med fra Bjerringbro. Denne plan indeholder bl.a. emner som
transport, flyttetilskud og overgangsbeløb i forbindelse med den første periode efter
flytningen.
Der vil evt. blive afholdt nogle infodage i forbindelse med flytningen, hvor der sammen
med andre emner kunne informeres om mulighederne for transport evt. suppleret med
et indslag fra Horsens Kommune for at få flere af de ansatte fra Bjerringbro-afdelingen
til at flytte til Horsens.
78% af de ca. 400 ansatte svarende til omkring 310 ansatte kører i dag i egen bil til
arbejde. Målet er, at dette antal skal reduceres, så den samlede andel af ansatte, der
kører til Cerealia Unibake i egen bil, bliver 70%. Dette svarer til, at ca. 30 ansatte
skal holde op med at køre i egen bil.
Målet skal opnås ved hjælp af følgende virkemidler:
Flere cyklende og gående
 | Horsens Kommune opdaterer sin cykelstiplan og tilbyder Cerealia Unibake eksemplarer af
denne. Cykelstiplanen hænges op på Cerealia Unibake. |
 | Ansatte på Cerealia Unibake informeres om de helbredsmæssige og økonomiske fordele
ved at cykle eller gå til arbejde. Dette kan ske i forbindelse med kampagner for at få
flere til at cykle. Kampagnerne kan gennemføres i samarbejde med f.eks. Hjerteforeningen,
Vejle Amt, Horsens Kommune, Videncenter for Bysundhed, Firmaidræt og Dansk
Cyklistforbund. Cerealia Unibake kan bl.a. tilmelde sig "Vi cykler til arbejde"
kampagnen på adressen www.vicykler.dk |
 | Der etableres cykelstier på den manglende strækning på Kirkebakken gennem Hatting by.
|
 | Der etableres cykelstier på Bygholm Parkvej. |
 | Cerealia Unibake belønner de ansatte, der anvender cyklen til arbejde. Dette kan f.eks.
ske ved, at der blandt de ansatte én gang hver måned udtrækkes en kontant pengepræmie,
der kun udbetales, hvis den ansatte er kommet til arbejde på cykel. |
Flere der benytter kollektiv transport
 | Der foretages en analyse af, om der vil være basis for at indsætte medarbejderbusser
fra Horsens Banegård direkte til Cerealia Unibake. Busserne kan evt. have flere
opsamlingssteder i Horsens. |
 | Cerealia Unibake gør brug af Rejseplan Danmark. |
 | VAT forbedrer Rejseplan Danmark ved at lægge bybusserne ind i rejseplanen og ved at
lade Cerealia Unibake fremgå som destination. |
 | Der opsættes udskrifter af busplaner og togplaner evt. fra Rejseplan Danmark i kantine
mm. så de ansatte på den måde får oplysninger om den kollektive trafik. I
personalebladet kan der evt. informeres om, hvor oplysningerne om den kollektiv trafik kan
hentes. |
 | Cerealia Unibake informerer nye ansatte om mulighederne for at anvende kollektiv
transport. |
 | Der etableres flere cykelparkeringspladser ved Horsens Banegård for at fremme
kombinationen af kollektiv transport og cykling. Cykelparkeringspladserne bør kunne
aflåses, så de ansattes cykler ikke risikerer at blive stjålet om aftenen eller i
weekenden. |
Mere samkørsel
 | Horsens Kommune sørger for, at der stilles en samkørselsdatabase til rådighed for
Cerealia Unibake. |
 | Cerealia Unibake gør databasen tilgængelig for de ansatte og sørger for, at de
ansatte får tilstrækkelig information om og hjælp til at kunne benytte databasen. |
 | I kombination med indførelsen af databasen bør alle ansatte modtage information om de
økonomiske og miljømæssige fordele ved at køre flere sammen. |
Andre virkemidler der kan overvejes
 | Skriftlig reklame og information om Horsens Kommune og specielt Hatting by for alle
ansatte, der ikke bor i Horsens Kommune. |
 | Ansatte informeres om nye og mere miljøvenlige biler og om, hvorledes man kører
miljørigtigt. |
 | Cerealia Unibake udnævner en pendleransvarlig, der skal stå for Cerealia Unibakes del
af pendlerplanen. Den pendleransvarlige er kontaktpersonen og den ansvarlige i forhold til
de aftaler, der indgås med Horsens Kommune i forbindelse med pendlerplanen. |
 | Miljøredegørelsen for Cerealia Unibake udvides til også at omfatte
bolig-arbejdsstedtransport. |
Cerealia Unibake er trådt ud af projektet på grund af skiftende projektmedarbejdere
og heraf følgende langstrakt forløb, da de ikke har ressourcer til at deltage
yderligere. Virksomheden havde ikke, da den sagde ja til at medvirke i pendlerplanerne,
været opmærksom på, at der ville komme til at ligge en arbejdsbyrde hos dem.
Motivationen for at deltage var primært at få etableret en forbindelse direkte fra
virksomheden til den nærliggende motortrafikvej, så de ca. 50 lastvognstog om dagen, der
skal til virksomheden ad de små snoede veje (Oensvej og gennem Hatting by) kan få en
lettere rute. Der ud over var der også en vis interesse i at forsøge at få bedre
forhold for medarbejderne.
Cerealia Unibake ønsker at styre transporten i en miljørigtig retning og er derfor
sammen med deres transportør efterfølgende gået ind i et projekt, hvor de med bistand
fra en transportkonsulent får afdækket virksomhedens godstransport og mulighederne for
energibesparelser. Som tidligere omtalt er dette et led i det projekt, som er igangsat med
støtte fra AF Grøn Aktivering af Horsens Kommune i samarbejde med Green Network.
Da pendlerplanerne er omtrent ens for de tre skoler, behandles de her under ét. Selv
om virkemidlerne er omtrent ens, forventes de at have forskellig effekt på de enkelte
skoler først og fremmest som følge af de forskellige beliggenheder.
34% af de 600 ansatte og studerende på Ingeniørhøjskolen svarende til ca. 200 kørte
i efteråret 1998 i egen bil til skolen. Målet er, at andelen reduceres til 29%. Dette
indebærer, at ca. 30 ansatte eller studerende skal holde op med at benytte egen bil.
42% af de ca. 600 ansatte og studerende på Byggeteknisk Højskole svarende til ca. 250
kørte i 1998 i egen bil til skolen. Målet er, at andelen reduceres til 33% svarende til,
at ca. 50 ansatte eller studerende skal holde op med at benytte egen bil.
36% af de ca. 400 ansatte og studerende på Teknisk Skole svarende til ca. 145 kørte i
1998 i egen bil til arbejde. Målet er, at andelen reduceres til 33%. Dvs., at ca. 15
ansatte eller studerende skal holde op med at benytte egen bil.
Målsætningerne søges opnået ved hjælp af følgende virkemidler:
Flere cyklende og gående
 | Horsens Kommune opdaterer cykelstiplanen, og skolerne tilbydes eksemplarer, der hænges
op på skolerne. |
 | Ansatte på skolerne informeres om de helbredsmæssige og økonomiske fordele ved at
cykle eller gå til arbejde. Dette kan ske i forbindelse med kampagner for at få flere
til at cykle. Kampagnerne kan gennemføres i samarbejde med f.eks. Hjerteforeningen, Vejle
Amt, Horsens Kommune, Videncenter for Bysundhed, Firmaidræt og Dansk Cyklistforbund.
Ingeniørhøjskolen kan bl.a. tilmelde sig "Vi cykler til arbejde" kampagnen på
adressen www.vicykler.dk. |
 | Der etableres cykelstier langs hele Sundvej for at forbedre adgangsforholdene til
Ingeniørhøjskolen og Byggeteknisk Højskole. |
 | Der etableres cykelstier langs Amaliegade og krydsningen ved Amaliegade/Havneallé
sikres for cyklister til Byggeteknisk Højskole. |
 | Krydsningen ved Vejlevej/Uraniavej sikres for cyklister til Teknisk Skole. |
Flere der benytter kollektiv transport
 | VAT forbedrer Rejseplan Danmark ved at lægge bybusserne ind. |
 | Skolerne gør brug af Rejseplan Danmark og informerer nye ansatte og studerende samt
kursister om muligheden for at anvende kollektiv transport. |
 | Der opsættes udskrifter af bus- og togplaner evt. fra Rejseplan Danmark i kantiner og
fællesrum mm. så ansatte, kursister og studerende på den måde får oplysninger om den
kollektive trafik. |
 | De studerende oplyses om muligheder for med SU-kort at få rabat på kollektiv
transport. |
 | Der etableres flere cykelparkeringspladser ved Horsens Banegård for at fremme
kombinationen af kollektiv transport og cykling. Cykelparkeringspladserne bør kunne
aflåses, så cyklerne ikke risikerer at blive stjålet om aftenen eller i weekenden. |
Mere samkørsel
 | Horsens Kommune sørger for, at der stilles en samkørselsdatabase til rådighed for
skolerne. |
 | Skolerne sørger derefter for, at databasen er tilgængelig for såvel de ansatte som de
studerende. |
 | De ansatte og de studerende får tilstrækkelig information om og hjælp til søgning
til at kunne benytte databasen. |
 | I kombination med indførelsen af databasen, bør alle ansatte og studerende modtage
information om de økonomiske og miljømæssige fordele ved at køre flere sammen. |
 | Kursister, der tager enkeltkurser informeres om de muligheder, der er for at finde
samkørsel til og fra kurset. |
 | Der kan evt. laves forsøg med at lade ansatte og studerende, der kører sammen, parkere
på de parkeringspladser, der ligger nærmest indgangen. |
Andre virkemidler der kan overvejes
 | Hjælp til boligsøgning for nye ansatte og studerende, hvis de ønsker at flytte til
Horsens Kommune. |
 | Skriftlig information og reklame for Horsens Kommune for alle ansatte/studerende, der
ikke bor i Horsens Kommune. |
 | Skolerne og Horsens Kommune arbejder aktivt på at få etableret flere ungdomsboliger9. |
 | Ansatte og studerende kan desuden informeres om nye og mere miljøvenlige biler og om,
hvorledes man kører miljørigtigt. |
 | Skolerne arbejder på at indføre fjernundervisningskurser. |
 | Skolerne udnævner en pendleransvarlig, der skal stå for skolernes del af
pendlerplanen. Den pendleransvarlige er kontaktpersonen og den ansvarlige i forhold til de
aftaler, der indgås med Horsens Kommune i forbindelse med pendlerplanen. |
På grund af sammenlægningen af uddannelsesinstitutionerne vil der ikke blive arbejdet
videre med pendlerplaner (nedsættelse af dialoggrupper) før i 2002 . Da institutionerne
ikke skifter adresser som følge af sammenlægningen, er virkemidlerne i pendlerplanerne
stadig anvendelige.
På Ingeniørhøjskolen har der før sammenlægningen eksisteret en miljøgruppe, der
bl.a. har stået for udarbejdelsen af en miljøredegørelse indeholdende det første
udkast til pendlerplanen for Ingeniørhøjskolen. Miljøredegørelsen indeholder som én
af målsætningerne at arbejde for en bæredygtig bolig-arbejdsstedtrafik. Som miljømål
er sat en 5% reduktion i antallet af studerende og ansatte, der bruger bil (svarende til
pendlerplanens mål). Enkelte af virkemidlerne i pendlerplanen er implementeret. Det
drejer sig om informationer om kollektiv transport og samkørsel.
Herudover er der ydet en særlig indsats over for kursister ved gennem information om
øvrige deltagere at påpege muligheder for samkørsel.
Det overvejes, om en sådan miljøgruppe skulle oprettes for det samlede
uddannelsescenter, og om pendlertemaet skulle underlægges denne, så den fungerede som
dialoggruppe.
I tabel 5 er vist en oversigt over virkemidlernes forventede effekt på overførsel af
bilture som fører til alternative transportmåder.
Tabel 5.
Forventet reduktion af bilture som fører ved anvendelse af forskellige
virkemidler.
Virksomhed |
Samlet effekt |
Virkemiddel/effekt |
Cerealia Unibake |
Bilprocent
fra 78% til 70% |
Cykel
5% reduktion af bilture under 6 km |
Kollektiv
5% reduktion af bilture over 3 km |
Samkørsel
5% reduktion af alle bilture |
Danish Crown |
Bilprocent
fra 50% til 42% |
Cykel
5% reduktion af bilture under 6 km |
Kollektiv
10% reduktion af bilture over 3 km |
Samkørsel
5% reduktion af alle bilture |
Ingeniørhøjskolen |
Bilprocent
fra 34% til 29% |
Cykel
10% reduktion af bilture under 6 km |
Kollektiv
10% reduktion af bilture over 3 km |
Samkørsel
5% reduktion af alle bilture |
Byggeteknisk Højskole |
Bilprocent
fra 42% til 33% |
Cykel
10% reduktion af bilture under 6 km |
Kollektiv
10% reduktion af bilture over 3 km |
Samkørsel
10% reduktion af alle bilture |
Teknisk Skole |
Bilprocent
fra 36% til 33% |
Cykel
5% reduktion af bilture under 6 km |
Kollektiv
5% reduktion af bilture over 3 km |
Samkørsel
5% reduktion af alle bilture |
I tabel 6 er vist muligheder og barrierer for anvendelse af virkemidlerne.
Tabel 6.
Muligheder og barrierer for anvendelse af virkemidlerne.
Virksomhed |
Virkemiddel |
Muligheder |
Barrierer |
Cerealia Unibake |
Cykel |
|
Cykelrute foregår langs landevej uden belysning
gennem åbent land
Der mangler cykelstier på dele af vejene igennem Hatting
4 km fra Horsens by
Skifteholdene gør, at mange ansatte møder enten meget tidligt eller får fri meget sent |
Kollektiv |
Som en forudsætning for overflytningen sættes, at
der indsættes direkte forbindelser til Horsens Banegård, når mange ansatte møder og
får fri. |
Ingen faste minuttal for afgangene
Spring i intervallerne mellem busserne også midt på dagen
Ansatte, der møder meget tidligt eller får fri meget sent, har slet
ikke mulighed for at anvende offentlig transport
6 km fra Horsens Banegård
1 km. gangafstand til busstoppesteder |
Samkørsel |
Meget stor andel af bilister |
Skifteholdsarbejde
Decentral beliggenhed |
Danish Crown |
Cykel |
Virksomheden ligger centralt |
Utryghed som følge af mangel på cykelstier
Mange af de ansatte møder meget tidligt, og det er derfor ofte mørkt
om morgenen |
Kollektiv |
God bus- og togbetjening |
Mange af de ansatte møder før myldretiden
Regionale busser og tog passer dårligt med mødetid |
Samkørsel |
Virksomheden ligger centralt |
Mange af de ansatte arbejder på skiftehold |
Ingeniør-
højskolen |
Cykel |
Mødetid overvejende, når det er lyst |
Ansatte/studerende bryder sig ikke om at cykle fordi
der ikke er tilstrækkeligt med cykelstier
Decentralt i forhold til bymidten |
Kollektiv |
God busbetjening
Mødetider indenfor myldretiden |
3 km. fra Horsens Banegård |
Samkørsel |
Faste mødetider |
Udskiftning blandt eleverne
Ansattes og studerendes skema ændres hvert semester
Eleverne har praktikperioder væk fra skolen
Samkørselsordningerne skal revurderes ved hver semesterstart.
Ikke alle ansatte er interesserede i køre sammen med studerende. |
Byggeteknisk Højskole |
Cykel |
Mødetid overvejende, når det er lyst
Centralt beliggende i forhold til bymidten |
Ikke tilstrækkeligt med cykelstier
Cykelparkeringsfaciliteterne er ikke tilfredsstillende |
Kollektiv |
God busbetjening
Mødetider indenfor myldretiden |
1½ km til Horsens Banegård |
Samkørsel |
Faste mødetider
Centralt beliggende i forhold til bymidten |
Udskiftning blandt eleverne
Ansattes og studerendes skema ændres hvert semester
Eleverne har praktikperioder væk fra skolen
Samkørselsordningerne skal revurderes ved hvert semesterstart
Ikke alle ansatte er interesserede i køre sammen med studerende |
Teknisk Skole |
Cykel |
Mødetid overvejende, når det er lyst |
Ligger i udkanten af Horsens by
Utryghed pga. Vejlevej og i industriområde |
Kollektiv |
Mødetider indenfor myldretiden |
4 km fra Horsens Banegård |
Samkørsel |
Faste mødetider |
Udskiftning blandt eleverne
Skema ændres hvert semester
Eleverne har praktikperioder væk fra skolen
Samkørselsordningerne skal revurderes ved hvert semesterstart
Ikke alle ansatte er interesserede i køre sammen med studerende. |
9) |
For 1% af de studerende på Byggeteknisk Højskole og 5% af
de studerende på Ingeniørhøjskolen med bopæl uden for Horsens skyldes valg af bolig,
at de ikke kunne få bolig i Horsens. Hhv. 7 og 14% ville flytte til Horsens, hvis der var
mulighed herfor.
[Tilbage] |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|