| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Bæredygtig bolig-arbejdsstedstrafik i Horsens Kommune
Arbejdet med pendlerplaner kan gennemføres i en række faser:
 | Igangsætning af arbejdet med pendlerplanen. |
 | Udvælgelse af virksomheder. |
 | Kortlægning af virksomhedens særlige forhold og de ansattes pendling. |
 | Udarbejdelse af pendlerplanen. |
 | Implementering af pendlerplanen. |
 | Evaluering af pendlerplanen. |
Motivation og ressourcer til at starte arbejdet med en pendlerplan vil normalt kræve
bistand fra en igangsætter uden for virksomheden. Udarbejdelsen af en pendlerplan skal
ske i et nært samarbejde mellem igangsætteren og virksomheden. Udarbejdelsen er en
proces, hvor alle øvrige relevante partnere inddrages. Dette samarbejde er en væsentlig
forudsætning for at opnå succes.
Inden planlægningsfasen starter skal igangsætteren gøre sig klart, hvilken indsats
der kan ydes, og hvilke ressourcer der er til rådighed ved gennemførelsen af projektet.
Igangsætteren vil ofte være miljøafdelingen hos en offentlig myndighed kommune,
amt eller et trafikselskab.
Samtidig bør forventningerne til de involverede virksomheder præciseres. Motivationen
for at lave en pendlerplan skal være til stede fra starten. Der bør informeres om, at
udarbejdelse af en pendlerplan nødvendiggør en væsentlig indsats fra virksomhedens
side.
Virksomheden bør udpege en pendleransvarlig, der kan være bindeleddet mellem
virksomhedens ledelse og de ansatte/studerende. Den pendleransvarlige bør udpeges på
baggrund af personlig interesse og evt. viden indenfor emner som pendling og miljø.
Den pendleransvarlige vil typisk være en person, der allerede cykler, anvender
kollektiv transport eller samkørsel til og fra arbejde / uddannelsessted. Denne person
skal være villig til selv at være forbillede og til at bruge ekstra tid på at formidle
information og budskaber til sine kolleger/studiekammerater. Evt. aflønning for denne
arbejdsindsats kan dog overvejes. Evt. kan ressourcer hertil ses i sammenhæng med
ressourcer der er afsat til udvikling af grønne regnskaber.
Den pendleransvarlige skal være en person, der nyder både ledelsens og kollegernes /
de studerendes tillid. Det vil derfor være oplagt at forsøge at finde den
pendleransvarlige blandt personkredsen i eksisterende samarbejdsorganer
(tillidsmænd/kvinder, repræsentanter for studerende).
Den pendleransvarlige skal have gennemslagskraft både i forhold til ledelse og
kolleger / medstuderende. Han/hun skal kunne forelægge planer og overvejelser på en
overbevisende og pædagogisk måde og kunne afbalancere virksomhedens tarv i forhold til
pendlerplanens mål og virkemidler.
Det anbefales, at ledelsen i første omgang udpeger en pendleransvarlig til at
igangsætte pendlerplanen. Senere i processen kan der være behov for at tage fornyet
stilling til hvem der skal være pendleransvarlig. Dette vil specielt være tilfældet,
hvis den pendleransvarlige må stoppe på grund af tidspres, jobskifte / færdiggørelse
af studiet eller lignende. Udvælgelsen vil evt. kunne ske efter procedurer svarende til
dem tillidsmænd/kvinder, repræsentanter for studerende bliver valgt efter.
Det vil være en fordel, hvis udarbejdelsen af pendlerplanen foregår internt i eller i
nært samarbejde med en evt. miljøafdeling på virksomheden, således at arbejdet kan
integreres med det øvrige arbejde med miljøforhold i virksomheden.
Der kan også oprettes et egentligt mobilitetskontor for et område eller flere
virksomheder, der forestår hele processen med udarbejdelse af pendlerplanen.
Ledelsen i virksomheder ønsker normalt at forbedre forholdene for de ansatte, men
oplever måske ikke, at der er væsentlige problemer forbundet med pendlingen. Desuden kan
ledelsen have den holdning, at man ikke ønsker at blande sig i pendlingen, der opfattes
som medarbejdernes private forhold.
Denne situation vil ændres, når ledelsen kan se en fordel ved at gå ind i arbejdet
med udarbejdelse af pendlerplanen. Motiverne herfor kan eksempelvis være:
 | Der mangler plads til bilparkering. |
 | Virksomheden ønsker at udnytte sit areal til mere produktive formål end bilparkering. |
 | Virksomheden ønsker at tiltrække/fastholde kvalificeret arbejdskraft/studerende ved at
forbedre tilgængeligheden til virksomheden for dem, der ikke ønsker at bruge bil eller
har bil til rådighed. I forbindelse med flytning vil det ofte være vigtigt for
virksomheden at fastholde de nuværende ansatte. |
 | Virksomheden ønsker at bidrage til at lette fremkommeligheden på vejnettet for ansatte
og transporter til og fra virksomheden. |
 | Virksomheden ønsker at begrænse de gener, som trafikken til og fra virksomheden
påfører de nære omgivelser. |
 | Virksomheden ønsker at styrke en grøn profil. |
 | Virksomheden ønsker at mindske sygefraværet hos sine ansatte / studerende. |
Selv om myndighedskravene til parkering er opfyldt, er der ofte ikke tilstrækkeligt
med parkeringspladser på virksomhedens eget areal til at imødekomme behovet for
parkeringspladser til ansatte og besøgende. Parkeringen vil så i et vist omfang foregå
på offentlige arealer, hvor den kan komme i konflikt med andre parkeringsbehov. I nogle
tilfælde afføder dette så indførelse af parkeringsrestriktioner på de offentlige
arealer for at løse konflikten. Eller parkeringen optager friareal, der ellers ville
kunne bruges til ophold eller almen forskønnelse af omgivelserne.
Ekspanderende virksomheder må ofte se sig om efter en ny byggegrund, når forholdene
på stedet bliver for trange. I nogle tilfælde vil en beslutning herom kunne udskydes,
hvis virksomheden får lov til at udvide etagearealet på bekostning af parkeringspladser.
Dette vil kræve en dispensation fra kommunalbestyrelsen, idet der normalt er fastlagt et
bestemt minimumskrav til parkeringen i forhold til etagearealet. Nogle steder har man i
forbindelse med nybyggeri i stedet indført maksimumsnormer for parkeringen for at
begrænse de fremtidige trafikgener.
Den øgede trafik giver i stigende grad anledning til problemer med trafikafviklingen.
I et område med mange virksomheder kan virksomhederne bidrage til at formindske
trafikbelastningen, hvis de ansattes bilbenyttelse begrænses. Herved vil man også
forbedre fremkommeligheden og præcisionen i bolig-arbejde trafikken.
I nogle tilfælde ligger virksomheden nær et miljøfølsomt område som f.eks. et
boligområde, eller trafikken til og fra virksomheden skal passere boligområdet. Af
hensyn til gode naboskabsforhold kan virksomheden have interesse i at begrænse sin
trafik.
Pendlerplanens tilbud kan gøre det lettere for virksomheden at holde på sine
medarbejdere og tiltrække nye medarbejdere. Den kan give fordele for den enkelte
medarbejder i og med alternativer til brug af bil bliver gjort mere attraktive.
En grøn profil baseret på miljøstyring og grønne regnskaber indgår mere og mere
som et væsentligt element i virksomhedernes strategi og markedsføring. Oprindelig
omfattede de grønne regnskaber alene energi- og vandforbrug, forbrug af råstoffer samt
håndtering af affald. Det er imidlertid oplagt også at integrere transport i regnskabet.
Endelig vil mere gang og cykling mellem bolig og arbejde forbedre den generelle
sundhedstilstand hos de ansatte og studerende og dermed give mindre sygefravær.
Kortlægningens omfang og nøjagtighed må vurderes i relation til de foreliggende
ressourcer og muligheder for dataindsamling. I bilagsrapporten afsnit 3 er der nærmere
redegjort for, hvilke data der kan være behov for.
Virksomhedens art og størrelse, beliggenhed, trafikbetjening, mm. kortlægges. Hvad
pendlingen angår, skal der som minimum for et repræsentativt udsnit af de ansatte
fremskaffes oplysninger om afstand mellem bopæl og virksomhed samt transportmåde.
Dataindsamlingen kan foregå elektronisk via virksomhedens evt. intranet eller ved
hjælp af en spørgekortanalyse. Hvis indsamlingen foregår elektronisk, må man sørge
for at ansatte, der normalt ikke har adgang til en PC´er, også får mulighed for at
svare, idet man ellers risikerer at svarmønstret ikke bliver repræsentativt.
Datamaterialet bearbejdes, idet der udarbejdes tabeller, der viser sammenhæng mellem
eksempelvis
 | transportmåde og afstand |
 | transportmåde og tidsforbrug |
 | transportmåde og ærinde undervejs |
 | transportmåde og mødetidspunkt |
 | etc. |
På baggrund af kortlægningen kan der udarbejdes en foreløbig pendlerplan over
virkemidler f.eks. ud fra det generelle virkemiddelkatalog, som vist i bilagsrapporten
afsnit 9. Specielt med hensyn til samkørsel er der foretaget en vurdering af de to
samkørselsdatabaser - Vejdirektoratets www.pendlernet og Kraks database
www.pendlerservice. Samkørselsdatabaserne er nærmere gennemgået i bilagsrapporten
afsnit 10.
Alle niveauer i virksomhederne bør inddrages. Dette kan ske gennem information af alle
ansatte / studerende - dels skriftligt via nyhedsbrev dels mundtligt gennem
mødevirksomhed, hvor der orienteres om resultater af kortlægningen, og hvor der gives
mulighed for kommentarer og supplerende forslag.
For at fremme pendlerplanens forankring i virksomheden skal den pendleransvarlige som
en af sine første opgaver indkalde interesserede kolleger / medstuderende til et møde
med henblik på dannelse af dialoggrupper. Disse har til opgave
 | at fungere som diskussionsforum (inspirere, vurdere, evaluere) |
 | at støtte den pendleransvarlige ved gennemførelsen af virkemidler. |
For at så mange som muligt af de ansatte/studerende får mulighed for at deltage i
implementeringen af og opfølgningen på pendlerplanerne, annonceres dialoggruppens
startmøde rundt omkring på virksomhedens opholdsarealer samt i evt. medarbejderblade
eller lignende.
Første dialoggruppemøde foreslås afholdt som et fyraftensmøde, hvor tiltagene i
forbindelse med pendlerplanen gennemgås af den pendleransvarlige, og hvor deltagerne får
mulighed for at stille spørgsmål og komme med bemærkninger. På mødet forklares ideen
bag dialoggrupperne, og deltagerne opfordres til at melde sig til arbejdet med at gøre
medarbejdernes/de medstuderendes pendling mere miljørigtig.
Afhængig af opbakningen bag dialoggrupperne og de enkelte medlemmers interesseområder
kan der oprettes én eller flere dialoggrupper, der dækker alle eller udvalgte emner i
pendlerplanen.
På baggrund af de indkomne kommentarer udarbejdes den endelige pendlerplan.
Efter vedtagelse af pendlerplanen skal der lokalt på virksomheden igangsættes et
arbejde for at få denne ført ud i livet. Det er især i denne fase vigtigt, at
virksomheden har udpeget en pendleransvarlig, der har ansvar for gennemførelsen af
pendlerplanen. Samtidig kan den pendleransvarlige rådføre sig med dialoggruppen, og
denne kan være med til at føre de forskellige virkemidler ud i livet.
Den pendleransvarlige har til opgave bl.a.
 | at tage initiativ til iværksættelse af virkemidler |
 | at følge op på og koordinere de forskellige indsatser |
 | at have ansvar i forhold til de aftaler, der indgås i forbindelse med pendlerplanen |
 | at føre regnskab med udgifter i forbindelse med pendlerplanens iværksættelse og
udarbejde / styre budgetter |
 | at orientere ledelse og kolleger / medstuderende om initiativer |
 | at evaluere resultater i forhold til opstillede mål |
 | at videreudvikle pendlerplanen evt. ud fra reviderede målsætninger |
 | at afholde møder med relevante parter internt i virksomheden og eksternt med bl.a.
offentlige myndigheder. |
I dialoggrupperne arbejdes der videre med de emner, der er taget op i pendlerplanen,
f.eks. kollektiv transport, samkørsel, cyklende og gående. Desuden kan andre emner tages
op. Dialoggruppen arbejder for at forbedre eksisterende initiativer inden for pendling og
komme med nye initiativer indenfor emnerne. Det er vigtigt at starte med noget mindre
ambitiøst en aktivitet, hvor man kan være sikker på at opnå succes. Således
kan dialoggruppen f.eks. aktivt deltage i kampagner som "Vi cykler til arbejde".
Dialoggruppen kan også være ansvarlig for gennemførelse af udvalgte dele af
pendlerplanen.
Dialoggruppen skal være et forum af mennesker, som den pendleransvarlige kan bruge som
sparringspartner i arbejdet med at gennemføre pendlerplanen.
Dialoggruppen bør mødes jævnligt og bør være det organ i virksomheden, der følger
med i muligheder for kollektiv transport, samkørsel og cykling. Gruppen bør have et
mindre beløb til rådighed til kopiering af materiale mm. f.eks. til kopier af
bus- og togplaner eller generel information omkring de helbredsmæssige fordele ved at
cykle frem for at køre i bil.
1-2 år efter gennemførelsen af virkemidlerne foretages en ny undersøgelse for at
undersøge, om tiltagene i forbindelse med pendlerplanen har medført ændringer i
transportmønstre og vaner.
Som udgangspunkt skal efter-undersøgelsen foregå på samme måde som
før-undersøgelsen. Der bør derfor gennemføres en spørgeskemaundersøgelse. Den nye
undersøgelse skal yderligere indeholde spørgsmål om de specifikke virkemidler, der er
vedtaget i pendlerplanen, og om disse har haft indflydelse på transportmiddelvalget.
En simpel tælling af de ansatte fordelt på transportmåde (eller alene bilister)
kunne også være en mulig evalueringsmetode. Det kan dog være svært at skelne mellem
ansatte og andre besøgende. Hvis der ønskes gennemført en tælling, bør der også
laves en før-tælling inden virksomheden påbegynder tiltag til reduktion af
bilbenyttelsen.
Den nye undersøgelse skal udføres på et tidspunkt, hvor vejrforholdene nogenlunde
svarer til forholdene for analysetidspunktet for den første undersøgelse, og de samlede
fordelinger af bilture kan sammenlignes med målet opsat i pendlerplanen.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |