Danmark har total forbud mod anvendelse af nyt HCFC (R22) efter 1. januar 2002. Efter
denne dato og frem til 2015 (indtil videre) kan kun genvundet HCFC (R22) benyttes ved
service og vedligehold.
Miljøstyrelsen har fremlagt et forslag til hurtig udfasning af HFC (heriblandt R134a,
R404A, R407C, R410A og R417A), og disse kølemidler kan derfor ikke anbefales som
mellemstadier forud for langsigtede alternativer. For de fleste anvendelser vil nye anlæg
efter 2006 ikke kunne opstilles med HFC-kølemiddel.
Der er vedtaget og ikraftsat en afgift på 0,10 kr./(kg CO2 ækvivalent) på
HFC-kølemidler. For et kølemiddel som eksempelvis R404A med en CO2
ækvivalens på 3.750 kg CO2/kg R404A medfører dette en afgift på 375 kr./kg.
Afgiften skal svares ved anskaffelse af kølemidlet.
Der er ingen lovgivning, der forhindre anskaffelse af nyt HFC-kølemiddel til
servicering og vedligehold af køleanlæg opstillet før 2006.
I hovedparten af den eksisterende anlægsmasse anvendes R22 som kølemiddel, men
antallet af anlæg med HFC er stigende. Så længe der eksisterer R22 på markedet til en
fornuftig pris, må det ud fra en teknisk/økonomisk betragtning anbefales at vedligeholde
disse anlæg, indtil de er udtjente.
I tilfælde af lovændringer omkring anvendelse af R22, eller hvis kølemidlets
tilgængelighed forringes, skal det overvejes at udskifte anlægget eller retrofitte med
nyt kølemiddel.
Hvis anlæggets tekniske stand er god, vil det være relevant at retrofitte anlægget.
Retrofit indeholder en række overvejelser angående valg af kølemiddel (hvis der
vælges kulbrinte skal krav i forbindelse med zoneklassificering overholdes), resulterende
anlægsydelse - oftest reduceret - efter retrofit, tørrefilter, materialekompatibilitet,
rensning af anlæg og især anlæggets tekniske stand.
Det anbefales at lade en fagmand foretage en vurdering af mulighederne. Som
udgangspunkt må det dog siges, at for mindre anlæg ældre end 10-12 år er det næppe
rentabelt at bibeholde køleanlægget.
For en mere tilbundsgående gennemgang af muligheder, implikationer og procedurer for
retrofit kan henvises til Tema Nord rapporten "HCFC alternatives as refrigerants in
shipping vessels" (Hansen, T.M. og Haukås, H.T, 2000).
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|