| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Økonomisk konsekvensanalyse af blybekendtgørelsen
Formålet med dette projekt er at vurdere de samfundsøkonomiske
omkostninger ved indførelse af blybekendtgørelsen, der forbyder anvendelsen af bly i en
lang række produkter. Blybekendtgørelsen blev vedtaget i år 2000 med gradvis
ikrafttrædelse fra 1.3.2001 og ca. tre år frem.
De samfundsøkonomiske omkostninger omfatter:
 | Omkostninger som følge af ændrede konkurrencevilkår
|
 | Omkostninger for andre samfundsgrupper (her staten)
|
Miljøeffekterne som følge af blybekendtgørelsen vurderes ikke i dette
projekt, og der er dermed tale om en cost-effectiveness analyse, hvor omkostningerne ved
at opnå en given (men ikke yderligere vurderet eller kvantificeret) miljøeffekt
analyseres.
Bekendtgørelsen omfatter bly i en lang række produkter. Analysen her
afgrænses til kun at vurdere omkostningerne ved blyforbudet inden for de 4 væsentligste
berørte anvendelsesområder. Disse er følgende:
Bly til taginddækninger
Bly i fiskeredskaber til erhvervsfiskeri
Bly til kapper på lavspændingskabler
Bly som stabilisator i PVC
Det vurderes på forhånd, at disse fire anvendelsesområder tilsammen
udgør ca. 90% af det berørte blyforbrug2 og
tilsvarende minimum 90% af de samlede substitutionsomkostninger.
Substitutionsomkostningerne vurderes som årlige meromkostninger relativt
til en situation, hvor blybekendtgørelsen ikke var blevet foreslået og vedtaget. Disse
omkostninger vil sandsynligvis mindskes over tiden, idet nye og bedre alternativer vil
blive udviklet.
Taginddækninger
Det samlede forbrug af bly til taginddækninger estimeres til 2.700 -
3.500 tons om året (1998-2000). Der regnes i analysen med gennemsnittet, 3.100 tons, som
det bedste skøn.
Blybekendtgørelsen omfatter kun blyinddækninger til nybyggeri, mens bly
til reparation og vedligeholdelse er fritaget. Det skønnes at ca. 35% af
blyinddækningerne anvendes til nybyggeri. Dermed er det bedste skøn for reduktionen af
blyinddækning som følge af blybekendtgørelsen 1085 tons.
Der findes på nuværende tidspunkt følgende relevante alternativer til
bly:
 | Inddækningszink |
 | Formstykker |
 | Plisseret formbar aluminiumplade |
 | Polymer med metalforstærkning |
 | Siderende |
Analysen af de generelle omkostninger viser, at siderende og
inddækningszink i gennemsnit er de billigste alternativer, mens formstykker generelt
fremkommer som den dyreste løsning.
De generelle omkostninger vil variere fra den ene inddækningssituation
til den anden. Således vil det valgte alternativ ikke i alle situationer være det, der
er vurderet til det billigste i gennemsnit.
Gennem viden om alternativernes tekniske substitutionsmuligheder, de
gennemsnitlige substitutionsomkostninger og variationen i disse, gives der i analysen et
skøn på det forventede substitutionsmønster som følge af blyforbudet.
På basis af de skønnede enheds-meromkostninger for de enkelte
alternativer og substitutionsmønstret er de gennemsnitlige substitutionsomkostninger
vurderet til ca. 12 kr. pr. kg bly substitueret. I alt ventes substitutionsomkostningerne
samlet at løbe op på godt 13 mio. kr. pr. år. Hertil skal lægges eventuelle yderligere
kvalitetsmæssige og æstetiske ulemper, som ikke er kvantificeret.
Fiskeredskaber til erhvervsfiskeri
I Danmark skønnes det, at der årligt anvendes 700 tons bly til
fiskeredskaber3. Blybekendtgørelsen omfatter kun
den del af blyet, der anvendes til nye produkter, mens reparation og vedligeholdelse ikke
er omfattet heraf. Som et groft skøn antages det, at 80% af blyforbruget anvendes til nye
produkter. Blybekendtgørelsen skønnes således at omfatte ca. 560 tons bly.
Fiskeredskaber med bly kan opdeles i synk, synkeliner og vodtov.
Man har de seneste år arbejdet med udvikling af alternativer til bly i
fiskeredskaber. Arbejdet har dog endnu ikke resulteret i nogle alternativer, der på alle
områder kan leve op til blys egenskaber uden væsentlige meromkostninger.
Alternativer, der på nuværende tidspunkt synes relevante er zink og
jern. Zink synes at være et lovende alternativ til bly i synkeliner og vodtov, men har
visse kvalitetsmæssige og muligvis også miljømæssige ulemper. Jern i dets rene form
kan anvendes i synk, men har en række ulemper, som dog at svære at kvantificere. Til
synk kan man alternativt anvende en støbejernsløsning, der er ca. 25% dyrere end den
traditionelle blyløsning svarende til ca. 3 kr. pr. kg bly. Til synkeliner og vodtov er
en ny opfindelse bestående af jernstykker betrukket med nylon og indlagt i en speciel
plast line en mulighed. Alternativet vurderes kvalitetsmæssigt at være på linie med
bly, men skønnes at fordoble produktionsomkostningerne for såvel vodtov som synkeliner.
Det faktiske substitutionsmønster for synkeliner og vodtov er usikkert,
idet det endnu ikke vides, om zink kan anvendes. Såfremt zinkløsningen accepteres bliver
substitutionsomkostningerne i størrelsesordnen 5,5 kr. pr. kg. bly substitueret. Dertil
kommer en række tilpasninger af produktionsapparat samt eventuel kvalitetsforringelse af
redskaberne, som dog ikke kan kvantificeres. Hvis alternativt løsningen med jernstykkerne
betrukket med nylon anvendes, bliver substitutionsomkostningerne langt højere, nemlig ca.
26 kr. pr. kg bly substitueret.
Samlet vurderes substitutionsomkostningerne således at blive ca. 2,5 mio.
kr. med zinkløsningen for synkeliner og vodtov og støbejernsløsningen for synk. Hvis
jernstykkerne med nylon anvendes alternativt til zink, bliver de samlede
substitutionsomkostninger af størrelsen ca. 9 mio. kr. om året.
Kapper til lavspændingskabler
Bekendtgørelsen forbyder brug af bly i kapper til lavspændingskabler i
jord. Lavspændingskabler til sø/hav samt højspændingskabler er ikke omfattet af
forbudet.
Producenter af lavspændingskabler har oplyst, at bly ikke mere anvendes i
lavspændingskabler til jord. Substitutionen skete i løbet af 1990erne, og var et
led i nyudvikling af kablerne, hvor man gik fra olie/papir-isolering til PEX-isolering. I
den forbindelse blev blykapper overflødiggjort. Substitutionen er således sket som en
naturlig del af branchens udvikling og vurderes ikke at være en konsekvens af
blybekendtgørelsen som sådan. Således vurderes substitutionsomkostningerne for dette
anvendelsesområde i princippet at være lig nul.
Stabilisator i PVC
Bly anvendes som stabilisator i PVC til en række produkter, der udsættes
for varme og ultraviolet lys. Langt størstedelen af PVC med blystabilisator anvendes til
følgende produkter:
 | Profiler til vinduer, døre m.v. |
 | Rør |
 | Tagrender og nedløbsrør |
 | Tagplader |
 | Kabelisolering |
Det samlede forbrug af blystabilisator i PVC vurderes ud fra
producenternes oplysninger at være ca. 570 tons året4.
Man har de seneste år arbejdet med calcium-zink som alternativ til bly,
og man er inden for de fleste produktgrupper langt med denne substitution. Calcium-zink
vurderes kvalitetsmæssigt generelt at være på linie med bly. Det er noget dyrere end
blyløsningen. Meromkostningerne afhænger af den præcise anvendelse af PVCen, men
vurderes at ligge i intervallet 25-50 kr. pr. kg. bly substitueret. Det svarer i
gennemsnit til 4-6% af PVC-produktionsomkostningerne. Samlet set bliver
substitutionsomkostningerne på dette anvendelsesområde af størrelsen 23 mio. kr. pr.
år.
Samlede samfundsøkonomiske omkostninger
Samlet set forventes de direkte substitutionsomkostninger for producenter
og brugere at være af størrelsen 39 - 45 mio. kr. pr. år og resultere i substitution af
godt 2.000 tons bly. Dertil kommer eventuelle ikke-kvantificerede effekter. Tallene er dog
behæftet med væsentlig usikkerhed, og følsomhedsanalyser viser, at omkostningerne
sandsynligvis vil ligge i intervallet 26-55 mio. kr., usikkerheden på mængder og
enhedsomkostninger taget i betragtning.
Udover de direkte substitutionsomkostninger påvirker forbudet danske
producenters vilkår nationalt såvel som internationalt.
Forbudet omfatter import og salg af produkter indeholdende bly til
indenlandsk anvendelse. Således er eksporten i princippet uberørt. For danske
producenter betyder det på den ene side, at det kan være nødvendigt for dem med en
(blyfri) produktion til det danske marked og en anden (blyholdig) produktion til udlandet,
såfremt de vil opretholde salg både nationalt og internationalt, idet det i de fleste
tilfælde vil være svært at klare den internationale konkurrence med det dyrere blyfri
produkt. På den anden side kan forbudet i nogle tilfælde betyde, at konkurrencen på det
danske marked bliver reduceret, idet en række udenlandske virksomheder vil trække sig
væk herfra i stedet for at gå ind i udviklingen af blyfrie løsninger. Sidstnævnte vil
kunne komme danske virksomheder til gode.
På længere sigt vil danske producenter måske have en fordel
internationalt, idet de vil være foran udenlandske konkurrenter på området. På den
anden side har danske producenter måttet bære forholdsvis store udviklingsomkostninger,
som sandsynligvis vil blive mindre for deres efterfølgere.
Endelig forventes visse omkostninger for staten i forbindelse med
administration og håndhævelse af bekendtgørelsen.
2 |
Miljøstyrelsen ( 2001 b)
|
3 |
Miljøstyrelsen (1999).
|
4 |
Estimeret for årene ca. 1998-2000 |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top | |