| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Kvalitetssikring af LCA-arbejde
4. Critical review i international sammenhæng
International Journal of LCA (Int. J. LCA) er det førende tidsskrift indenfor
livscyklusvurderinger. Tidsskriftet blev startet i 1996, og har siden markeret sig
indenfor især metodeudviklingsområdet, men også omkring publicering af specifikke
LC-studier. Tidsskriftet benytter sig af peer review på alle videnskabelige artikler og
er meningsdannende på LCA-området.
En gennemgang af de LC-studier, der er publiceret i de første fem år af tidsskriftets
levetid, tyder på, at der kun for yderst få artiklers vedkommende er tale om
LCA-arbejde, der har været gennem en Critical Review Proces (CRP). I 20 numre af Int. J.
LCA i perioden er der publiceret 36 LC-studier, men kun i en enkelt af artiklerne er det
nævnt, at den grundlæggende LCA har været igennem en CRP.
Dette kan undre, idet mange af de publicerede LC-studier er sammenlignende LCAer,
hvor der ifølge ISO 14040 er krav om en CRP. Samtidig er Int. J. LCA i princippet et
forum, hvor der lægges vægt på, at kvaliteten er så høj som mulig. Det skal dog
bemærkes, at der for mange af de publicerede LC-studier godt kan have været gennemført
en CRP, men at dette ikke er nævnt i artiklen. Det skal også bemærkes, at mange af de
publicerede cases i første omgang er beregnet på intern beslutningsstøtte, og at der
derfor ikke er et formelt krav om en CRP.
Andre typer af artikler omhandler også CRP. Først og fremmest er der i en leder
(Klöepfer, 1997) en gennemgang af teori og praksis ved Peer Review (også kaldet Expert
Review og Critical Review) i relation til både SETACs Code of Practice (Consoli et
al, 1993) og ISO 14040. Denne gennemgang opsummerer, hvor og hvornår der er krav om
en CRP (og hvornår det kan være hensigtsmæssigt), de væsentligste opgaver i en CRP,
samt en række overordnede erfaringer.
I tidsskriftet findes også en summarisk gennemgang af en CRP (Klöpfer, Sundström og
Griesshammer, 1996). Dette eksempel beskrives i de følgende afsnit, idet der også
inddrages elementer fra det oprindelige Critical Review (Klöpfer, Sundström og
Griesshammer, 1995).
ECOSOL-studiet, eller rettere European Life Cycle Inventory for Surfactant Production,
blev gennemført i perioden 1990-1994 og var finansieret af en række af de store aktører
på markedet for detergenter og overfladeaktive midler, blandt andet Henkel Gmhb og
Unilever. Studiet blev primært gennemført af det amerikanske konsulentfirma Franklin
Associates (FAL), der har været pionerer på LCA-området i USA siden 1970erne.
Resultaterne er offentliggjort i form af en række artikler i tidsskriftet Tenside
Surfactans Detergents (Tenside Surf. Det.), nærmere bestemt i Volume 32(2) og Volume
32(5) fra 1995. Derudover findes der tre ikke-publicerede rapporter på i alt 855 sider,
som blev stillet til rådighed for Critical Review Panelet i forbindelse med
review-processen.
Review-processen blev gennemført a posteriori, d.v.s. efter dataindsamling,
databearbejdning og efter færdiggørelse af første udkast til rapportering. Grunden til
dette var, at studiet var iværksat, før SETAC publicerede sin Code of Practice, hvori de
første anbefalinger omkring et Critical Review findes.
Review-gruppens tre medlemmer karakteriseres som henholdsvis "formand",
"LCA-ekspert" og "uafhængig miljøekspert" (engelsk:
environmentalist). Den sidstnævntes rolle i panelet var angiveligt at sikre, at data og
konklusioner blev vurderet med kritiske øjne i forhold til deres relevans for miljøet.
Processen indeholdt følgende hovedelementer:
 | Kritisk gennemgang af rapporter, incl. check af metoder, data, antagelser og resultater
udført af hver af panelets medlemmer |
 | Tre møder i panelet over en periode på et halvt år |
 | Udarbejdelse af en foreløbig liste af spørgsmål til FAL |
 | Besøg af "LCA-eksperten" hos FAL i USA med henblik på at checke originaldata
og metoder |
 | Udarbejdelse af Draft Final Peer Review Report ved det sidste møde i panelet |
 | Kommentarer til Draft Final Peer Review Report fra studiets commisioner og FAL |
 | Fælles møde mellem Review panelet og studiets commisioner med henblik på at
løse nogle åbne spørgsmål omkring europæiske data for energiproduktion |
 | Panelets færdiggørelse af rapporten, der blev sendt til studiets commisioner 10
måneder efter det første møde i panelet. |
ECOSOL-studiet er en vugge-til-port analyse (cradle-to-gate LCI) af en række
råmaterialer, mellemprodukter og slutprodukter ved produktion af overfladeaktive stoffer.
Der er ikke i studiet gennemført nogen form for vurdering (Impact Assessment) af de
inventory-data, der er indsamlet, idet den bagved liggende tanke med studiet var, at
detergentproducenter ved hjælp af de indsamlede oplysninger skulle kunne gennemføre
deres egne optimeringer af processer og produkter. Reviewet indeholder derfor ikke en
gennemgang af en LCA-vurderingsmetode.
Følgende overskrifter er indeholdt i reviewet:
 | Review af Målsætning og Omfang |
 | Formål |
 | Udvælgelse af overfladeaktive stoffer |
 | Systemgrænser |
 | Valg af funktionel enhed |
 | Mål for datakvaliteten |
 | Procedurer for dataaggregering |
 | Datavariabilitet |
 | Konsistens |
 | Review af data |
 | Dokumentation af datakilder |
 | Repræsentativitet og præcision af data |
 | Datamangler |
 | Datatransparens |
 | Specielle kommentarer |
 | Konklusioner |
 | Anbefalinger |
Reviewpanelet er i al væsentlighed tilfreds med resultaterne og den måde, de er
fremkommet på. Det eneste signifikante ankepunkt er som nævnt den europæiske
energiproduktion, hvor en anden pioner inden for LCI, Dr. Ian Boustead fra UK, var
underleverandør til FAL. Uoverensstemmelser mellem Bousteads data og andre offentligt
tilgængelige datakilder var ved projektets slutning ikke belyst tilfredsstillende,
ligesom det ikke var muligt at gennemskue, hvordan disse data var blevet etableret.
Den væsentligste anbefaling fra reviewpanelet er, at resultaterne offentliggøres.
Dette er siden sket i form af de nævnte numre af Tenside Surf. Det., hvor alle
interesserede har mulighed for at arbejde videre med de publicerede grunddata. Fornylig er
grunddata blevet yderligere bearbejdet af en schweizisk gruppe (DallAqua et al,
2000), der har tilpasset dataformatet, så det angiveligt passer bedre ind i de
beregningsmodeller, der er de mest anvendte. Denne tilpasning har i øvrigt også været
genstand for en kritisk gennemgang!
Reviewet at ECOSOL-studiet er et af de første, der er blevet gennemført af en
LCA/LCI. Reviewprocessen startede kort tid efter, at SETACs Code of Practice var
blevet publiceret, og før det første udkast til ISO-standarderne var udarbejdet.
Det er derfor naturligt, at der er en del mangler (i form af overskrifter) i forhold
til de retningslinier, der findes for Critical Review i ISO-standarden. Det kan dog undre,
at emner som allokering og cut-off criteria ikke berøres eksplicit i reviewet,
idet disse problemområder var kendt allerede ved udarbejdelsen af Code of Practice. En
årsag til dette kan naturligvis være, at panelet er tilfredse med den fremgangsmåde,
som konsulenten har anvendt, og som er dokumenteret i en særskilt artikel (Janzen, 1995).
Reviewet er som nævnt gennemført a posteriori. Ud fra artiklens beskrivelse af
processen ser det ikke ud som om, at dette har været begrænsende for reviewets kvalitet
eller muligheder for at påvirke det endelige resultat. Dette begrundes først og fremmest
med, at der ikke i nogen af artiklerne om reviewet ankes over, at det ikke har været
muligt at kommentere de tidlige faser af LCA-arbejdet, f.eks. under diskussion af mål og
afgrænsning. Det må derfor konkluderes, at det er muligt at gennemføre et review med et
acceptabelt resultat, selv om der kun er tale om en 1-trins proces. Samtidigt er det dog
uvist, hvad der sker, hvis reviewpanelet er uenig i de grundlæggende antagelser og
beskrivelser i definitionen af mål og afgrænsning.
Reviewet er gennemført af tre personer, der alle på det pågældende tidspunkt må
karakteriseres som erfarne indenfor LCA-området. Det skal dog nævnes, at panelet
fremhæver den ene deltager (Gunnar Sundström) som værende "speciel"
LCA-ekspert og som derfor blev udpeget til at gennemgå datamaterialet (den grundlæggende
database) sammen med de amerikanske konsulenter. Til gengæld kan ingen af de tre
reviewere karakteriseres som eksperter indenfor det område, som LCA-arbejdet omhandler.
Review-artiklen indeholder ingen oplysninger om tidsforbrug eller pris, hverken for
LCI-delen eller reviewet. Det er dog oplagt, at der er tale om et forholdsvis
gennemgribende review, selv om det først blev gennemført efter at dataindsamling og
bearbejdning var afsluttet.
Aluminium Beverage Container LCAen (ABC-LCA) blev gennemført i tidsrummet
1991-1994 af to store amerikanske aluminiumproducenter. Formålet med LCAen var at
give de deltagende virksomheder en detaljeret opgørelse (LCI), der kunne tjene som
udgangspunkt for forbedringer og give en præcis beskrivelse af nutidig performance af
produktsystemet for drikkevareemballage af aluminium (produktion af aluminium,
fremstilling af dåser, påfyldning, genbrug/genanvendelse og affaldsbortskaffelse).
LCAen blev gennemført af konsulentfirmaet WESTON med James Fava, en af pionererne
indenfor LCA i USA, som projektleder. Resultaterne af LCAen er ikke offentligt
tilgængelige, og beskrivelsen af reviewet bygger alene på den artikel som projektlederen
har publiceret i Int. J. LCA sammen med en repræsentant for sponsorerne, Steven Pomper,
der også er veteran indenfor LCA (Fava og Pomper, 1997).
I ABC-LCAen er der anvendt et tre-trins review, således som det i dag anbefales
i ISO-standarden:
- Review af formål, afgrænsninger og datakategorier. Formålet med denne del var at
sikre, at opgavens formål var klart defineret mht. hvad der skulle analyseres, hvilke
datakategorier der skulle in- og ekskluderes fra analysen, forstå hvordan resultaterne
skulle bruges og forstå, hvordan resultatet ville blive dokumenteret og distribueret.
Denne del af review-processen mundede ud i et sæt kommentarer, der skulle sikre at
formål, omfang, systemgrænser og datakatagorier var fornuftige.
- Midt-projekt review fandt sted efter at dataindsamlingen var afsluttet og fordelt på
enhedsprocesser og produktsystemet som helhed. Formålet med denne del af reviewet var at
undersøge, om anbefalinger fra den første fase var blevet fulgt, at bekræfte at de
rigtige datakategorier var blevet inkluderet i undersøgelsen samt at verificere, at
dataindsamling og -kvalitet var tilstrækkelig. Denne del af reviewet mundede i
kommentarer med henblik på at forbedre datakvaliteten og de givne antagelser.
- Review af Draft Final Report, fandt sted efter at data var blevet opsummeret og
præsenteret i det første rapportudkast. Formålet var at undersøge, om anbefalingerne
fra trin 2 var blevet fulgt, bekræfte at observationer og konklusioner fra undersøgelsen
var konsistente med det angivne formål, og at vurdere den overordnede kvalitet af
undersøgelsen og hvordan undersøgelsen levede op til de datakvalitetskrav, der var
relevante for at opfylde LCAens formål. Resultatet af trin 3 var specifikke
kommentarer for at forbedre gennemsigtigheden af metodebeskrivelsen og give en entydig
kommunikation omkring begrænsninger i brugen af undersøgelsens resultater i relation til
omfanget og datakvaliteten.
Indholdet af reviewet er indikeret i det foregående afsnit. I artiklen, der beskriver
review-processen, er følgende elementer fremhævet:
 | Systemafgrænsninger, hvor der er en forholdsvis detaljeret beskrivelse af de kriterier
for in- og eksklusion af processer og datakategorier, der fra review-panelets side blev
anbefalet til brug i undersøgelsen |
 | Kvalitet, eller nærmere bestemt indikatorer for datakvalitet, hvor følgende
overskrifter er anvendt: |
 |
 | Præcision |
 | Komplethed |
 | Konsistens |
 | Ord- og begrebsforklaring |
 | Anvendelighed og egnethed (af datasæt) |
 | Repræsentativitet |
 | Sammenlignelighed |
 | Manglende data/anomalier |
 | Tilgængelighed af information |
 | Følsomhedsanalyse, hvor artiklen beskriver udviklingen af et varians-index og et sæt
følsomhedsfaktorer. |
 | Analyse af muligheder for procesforbedringer, herunder udviklingen af et index for
forbedringspotentiale. |
|
|
Beskrivelsen af reviewet lægger primært vægt på de anbefalinger, review-panelet har
givet omkring udvikling og brug af diverse index til forbedring af datakvalitet og
anvendelighed af undersøgelsen. Baggrunden er formodentlig, at forfatterne på denne
måde formidler nogle gode råd, der også kan være anvendelige i andre sammenhænge,
f.eks. som en del af fremtidige beskrivelser af definitionen af mål og afgrænsning.
Det kan undre, at den udførende LCA-konsulent reelt overlader det til review-panelet
at formulere kriterier for hvilke materialer og processer, der skulle inkluderes. I dagens
LCA-verden vil det normale være, at konsulenten beskriver en fremgangsmåde, som derefter
vurderes af review-panelet. Det skal dog bemærkes, at ABC-LCAen er et af de første
store LCA-studier i USA, og dermed har bidraget til metodeudviklingen på området. Der
har derfor været behov for at afklare en række praktiske problemer i forhold til de
overordnede retningslinier, der på det pågældende tidspunkt var udgangspunktet for
LCA-arbejde.
Det fremgår ikke af artiklen, hvem eller hvor mange, der har været medlem af
review-panelet, idet reviewartiklen er skrevet af den ledende konsulent og projektets
tovholder fra sponsorernes side. Det er derfor heller ikke muligt at identificere, hvilke
personlige kvalifikationer, der er blevet lagt vægt på ved panelets sammensætning.
Reviewet, der forløb over en periode på godt to år, kostede 30.000 USD, hvilket er
12% af (konsulent)omkostningerne til selve LCAen.
En ledende artikel i Int. J. LCA (Klöpffer, 1997) opsummerer formålet med at lave
Peer Review, indholdet (ifølge SETAC og ISO), hovedopgaverne for review-panelet samt de
praktiske erfaringer. Sidstnævnte emne bygger i overvejende grad på de to ovenstående
artikler og sammenfattes i 12 punkter:
 | ISO 14040 er en stærk tilskyndelse til at gennemføre peer review |
 | Store paneler, der repræsenterer flertallet af stakeholders, er generelt for dyre |
 | Størrelsen af peer review paneler er ca. tre personer (en formand + to eksperter) |
 | SETACs Code of Practice giver nyttige regler for, hvordan et review skal
gennemføres |
 | Reviews gennemføres ofte efter at selve undersøgelsen er slut og ikke - som foreslået
af SETAC samtidig med undersøgelsen |
 | Hvis reviewet gennemføres efter undersøgelsen er slut, bør dette starte når det
første rapportudkast foreligger, idet der så stadigvæk vil være tid til at indarbejde
kommentarer eller foretage ændringer. |
 | Selv velgennemførte undersøgelser kan forbedres væsentligt |
 | Reviews er tidskrævende (fra nogle måneder til ca. et år), også hvis de gennemføres
efter undersøgelsen er slut |
 | Originaldata skal være fuldt tilgængelige for mindst en deltager fra review-panelet |
 | Nogle LCA-undersøgelser ledsages af et interessent-panel, der leverer data og gode
råd. I sådanne tilfælde er et lille peer review panel tilstrækkeligt, og reviewet kan
meget vel gennemføres efter undersøgelsens afslutning. En reviewer kan også være
medlem af interessentpanelet fra undersøgelsens start |
 | Gennemførelse af et peer review er en interaktiv proces, både indenfor panelet og i
trekanten "sponsor", "praktiker", og "review-panel" |
 | Gensidig tillid er essentiel i processen, og konkurrenceforhold mellem praktiker og
review panel bør undgås. |
Den ledende artikel konkluderes med en konstatering af, at der ikke findes en
detaljeret og up-to-date vejledning i, hvordan et review skal gennemføres i forhold til
ISO 14040. Der peges derfor på SETACs Code of Practice som et hjælpeværktøj.
De formelle opgaver i et Critical Review Panel har i praksis store grænseflader til
den politiske virkelighed, i det mindste når der er tale om LCAer med store
samfundsmæssige og økonomiske konsekvenser. Sådanne LCAer er væsentligt
forskellige fra eksemplerne ovenfor, idet der er tale om sammenlignende undersøgelser,
der blandt andet også omfatter en vurdering af resultaterne, men også fordi resultaterne
skal indgå i et samspil med politiske prioriteringer og andre reguleringsværktøjer.
Den danske emballageundersøgelse (Ekvall et al, 1998) blev gennemført som en
detaljeret LCA, uden supplerende værktøjer. Den kritiske gennemgang blev foretaget efter
retningslinierne i ISO 14040-serien, med dialog mellem projektgruppen og reviewerne på
tre steder i undersøgelsen.
Først og fremmest var det nedsatte reviewpanel det primære bindeled mellem
projektgruppen og udbyderen (Miljøstyrelsen) med hensyn til kvalitetssikring, idet der
ikke var nedsat en styre/følgegruppe med ekstern deltagelse. På tidspunktet for
undersøgelsen havde Miljøstyrelsens kontor for husholdningsaffald ikke et særligt godt
kendskab til LCA generelt og UMIP-metoden specifikt, og en væsentlig del af reviwets
arbejde var derfor at sikre, at resultaterne på samme tid var opnået ved den bedst
mulige LCA-teknik og brugbare i den beslutningsprocedure, der skulle efterfølge
LCAen.
Projektgruppen anvendte en dataindsamlingsstrategi, der medførte kontakt med alle de
væsentlige leverandører i de undersøgte produktsystemer. Gennem dialog blev det
forsøgt at opnå en så høj datakvalitet som muligt, og hver af dataleverandørerne fik
mulighed for at vurdere den sammenhæng, som deres oplysninger blev anvendt i. Foruden
leverandørerne blev en række interesseorganisationer inviteret til at deltage i en
høringsgruppe, blandt andet miljøorganisationer, brancheforeninger og
forbrugerorganisationer.
Rapporteringen giver ikke mulighed for at se, hvilke svar høringspartnerne har givet
og derfor heller ikke, i hvor høj grad de påvirkede undersøgelsen. Reviewpanelets
opgave var således afgrænset fra de øvrige interessenters og alene koncentreret om det
faglige indhold i LCAen.
I realiteten kom reviewpanelet alligevel til at tage stilling til politiske emner,
f.eks. vedrørende valg af scenarie for produktion af den elektricitet, der indgår i alle
de vurderede emballagesystemer. Spørgsmålet har været centralt i mange LCA-debatter,
men det har ikke været muligt at opnå international enighed om, hvordan det skal
håndteres. Projektgruppen havde valgt at lave en paneldiskussion med bred international
deltagelse og anvendte de anbefalinger, som panelet gav. Alligevel var der i reviewpanelet
ikke fuld accept af de trufne valg, og det blev understreget, at en mere detaljeret
følsomhedsanalyse ville være hensigtsmæssig.
En væsentlig årsag til reviewpanelets skepsis overfor de trufne valg var, at det
valgte el-scenarie ikke gav udtryk for den gennemsnitlige historiske belastning, men var
begrundet ud fra marginalbetragtninger på samme måde som ved økonomisk modellering.
Derved blev det miljømæssige beslutningsgrundlag efter panelets mening ikke
tilstrækkeligt gennemsigtigt et synspunkt som med stor sandsynlighed blev delt af
visse af de berørte industrier. Set fra en politisk vinkel er det også svært at
afgøre, om det trufne valg var i overensstemmelse med den danske energipolitik og dermed
også, om projektets resultater var anvendelige som element i en fremtidig strategi på
dette område.
Et andet område, hvor panelet havde indflydelse, var på vurderingen af lokale
effekter på mennesker og miljø. Panelet påpegede, at en række forhold betød, at der
ikke kunne fæstes lige så stor tillid til denne type resultater, som til de andre
effektkategorier. Denne kritik medførte, at betydningen af resultaterne blev nedtonet i
den endelige rapportering og således ikke blev et element i de politiske diskussioner,
der blev gennemført med LCAen som udgangspunkt.
Den danske emballageundersøgelse viser således, at en kritisk gennemgang på nogle
områder kan forbedre resultaternes anvendelighed. Undersøgelsen viser også, at et
panels muligheder for en afgørende indflydelse på resultatet er forholdsvis små, idet
en række af de afgørende valg træffes af projektgruppen og/eller kunden. På trods af
det imponerende detaljeringsniveau i undersøgelsen var det ikke muligt at behandle alle
tvivlsspørgsmål lige grundigt og nå frem til entydige konklusioner. For LCA-udførende
er dette ikke en overraskelse, men det vil sikkert være vigtigt i lang tid fremover at
understrege det overfor "nye" kunder til LCA-resultater.
En række af de væsentligste producenter, systemoperatører, transmissions- og
distributionsselskaber, som tilsammen dækker hovedparten af el- og kraftvarmesystemet i
Danmark, gennemførte fra 1998-2000 en livscyklusvurdering af deres produkter (Elfor,
Elkraft System, Energi E2, 2000). Som en del af projektet, der generelt var finansieret af
deltagerne selv, gav Miljøstyrelsen tilskud til en kritisk gennemgang. Den kritiske
gennemgang af projektet har dannet grundlag for den vejledning i samme, der refereres til
flere steder i denne rapport (Caspersen og Wenzel, 2000).
Formålet med reviewet var at vurdere, om arbejdet som helhed lever op til standarderne
i ISO 14040-serien, samt om resultaterne giver et retvisende billede af livscyklus for
dansk el og kraftvarme.
Selve review-processen er dokumenteret i et kapitel i rapporten. Der var tale om et
tre-delt review:
1.del, afgrænsning
2.del, dataindsamling for de enkelte produktionsteknologier
3.del, hovedrapporten.
I forbindelse med hver del har der været udarbejdet skriftlige kommentarer, hvorefter
der er blevet afholdt møder mellem reviewerne og relevante personer fra projektets
koordineringsgruppe. Afslutningsvis har review-panelet gennemgået hovedrapporten samt det
bagvedliggende grundlag og sammenfattet reviewet i et kapitel i hovedrapporten.
I de afsluttende kommentarer i rapporten beskriver review-panelet følgende elementer i
LCAen:
 | Konklusion |
 | Funktionel enhed |
 | Medtagne effektkategorier |
 | De fire modeller (som projektet leverer resultater for) |
 | Kommentarer til LCAens komponenter
 | Indledning |
 | Formål og anvendelse |
 | Projektets metode |
 | Den funktionelle enhed |
 | Systemafgrænsning |
 | Allokeringsmetoder |
 | Manglende data |
 | Medtagne datakategorier |
 | Krav til datakvalitet |
 | Dataindsamling |
 | Beskrivelse af data |
 | Håndtering af manglende data |
 | De anvendte data, incl. aggregering af data og verifikation |
|
|
 | Vurdering og fortolkning |
 | Formidling/rapport. |
For hver af disse overskrifter kommenterer review-panelet projektgruppens valg og
udførelse på en tilbageskuende måde. Selv om det understreges, at kommentarer undervejs
fra review-panelet i høj grad er blevet indarbejdet i rapporten, har panelet alligevel
ved projektets afslutning en række ønsker, der ikke er blevet fuldt opfyldt. Som
eksempel kan nævnes, at review-panelet savner anvisninger på, hvordan man som bruger
skal anvende de udarbejdede modeller for henholdsvis energiindhold og energikvalitet.
Endvidere har panelet ønske om, at data leveres i ikke-allokeret form, så det senere vil
være muligt at foretage en systemudvidelse.
Efterfølgende har projektet svaret på review-kommentarerne i et ekstra afsnit i
rapporten. Først fremhæver projektet nytten af at starte dialogen med review-panelet
tidligt i processen og beskriver udbyttet af samarbejdet med review-panelet:
 | Spørgsmål fra panelet har gjort det nødvendigt at klargøre nogle af de
underforståede forudsætninger for projektet |
 | Reviewet har påpeget svagheder, f.eks. omkring følsomhedsanalysen, som det var muligt
at forbedre |
 | Reviewets kommentarer til hovedrapporten har gjort den mere tilgængelig |
Dernæst forklarer projektgruppen, hvorfor den har truffet de valg, den har, hvilket
givetvis øger forståelsen for rapporten og projektets resultater. Endelig opfylder
projektgruppen reviewernes ønske om at få data præsenteret på ikke-allokeret form
Reviewet virker først og fremmest som en anmeldelse af LCAen, idet der
hovedsageligt er lagt vægt på at vurdere enkeltelementerne i LCAen samt de
overordnede konklusioner. Dette er naturligvis et væsentligt element i review-panelets
opgave, idet det styrker troværdigheden af projektets resultater, der dermed får et
grønt stempel til fremtidig brug.
Til gengæld lægger review-panelet kun lidt vægt på at beskrive review-processen,
herunder hvor stor indflydelse panelet har haft på projektgruppens valg undervejs, og i
hvor høj grad review-panelets omfattende LCA-viden er blevet overført til deltagerne i
projektgruppen, der så vidt vides var forholdsvis "grønne" i forhold til LCA
ved projektets start.
Review-panelet bestod af tre personer, hvoraf de to først og fremmest kan
karakteriseres som LCA-eksperter, mens den tredje kan karakteriseres som systemekspert.
LCA-eksperterne og systemeksperten har dog et forholdsvis stort kendskab til hinandens
arbejdsområder, og den samlede viden i panelet må vurderes at dække stort set alle de
problemområder, der kan dukke op i en LCA på dette område.
Tidsforbrug og budget for det kritiske review fremgår ikke af rapporteringen.
Der er ikke i International Journal of LCA givet specifikke bidrag til viden om,
hvordan et review panel sammensættes, hvordan reviewet genemføres, hvor lang tid det
tager og hvad det koster.
Artiklerne viser primært, at det med LCA-ekspertise, sund fornuft og tilstrækkelig
åbenhed er muligt at forbedre kvaliteten af en LCA betragteligt. Det empiriske grundlag
for dette udsagn er forholdsvis spinkelt, men der er dog ikke grund til at betvivle det.
Det spinkle erfaringsgrundlag gør også, at fremhævelsen af SETACs Code of
Practice på bekostning af ISO 14040 kan virke lidt søgt. I praksis vil et review-panel
kunne anvende selve standarden i dets arbejde, f.eks. ved at vurdere, om de enkelte trin i
LCAen er gennemført efter de principper, der er beskrevet i standarden. At der så
ikke er en decideret beskrivelse eller forslag til en egentlig procedure, er formodentlig
et mindre problem.
En sådan beskrivelse findes nu på dansk som et spin-off af den stort anlagte LCA af
dansk el og kraftvarme. Med udgangspunkt i en gennemgribende review-proces har to af
panelets medlemmer udarbejdet et udkast til en procedure for kritisk gennemgang, der i
altovervejende grad er relateret til ISO-14040 serien. Forslaget illustrerer gennem
eksempler, hvordan en række konkrete problemer er blevet håndteret, og ender op med en
checkliste, der kan anvendes ved fremtidige review.
Med hensyn til kvalitetssikring af mindre detaljerede LCAer er der i Int.J.LCA
ikke fundet nogle anvisninger. Dette kan virke skuffende, når det tages i betragtning, at
langt de fleste LC-studier, der præsenteres, kan karakteriseres som simplificerede
LCAer. Som nævnt indledningsvis fremgår det dog ikke af de publicerede artikler,
om der har været nogen form for review-panel tilknyttet i forbindelse med LCA-arbejdet.
Der kan derfor godt være erfaringer med kvalitetssikring i den internationale LCA-verden,
som ikke er dokumenteret i tidsskriftet.
Brug af LCA som beslutningsstøtte i politiske afgørelser kræver naturligvis en
kritisk gennemgang. Det kritiske panel kan sikre kvaliteten på en række punkter, men kan
ikke gøre LCA til et objektivt værktøj, fordi en række af de valg, der skal træffes,
er nært relateret til politiske diskussioner, f.eks. på energiområdet. Disse valg
træffes generelt i samråd mellem opgavestilleren og projektgruppen, og reviewpanelet kan
som den eneste mulighed påpege, at sådanne valg bør følges op af mere udførlige
følsomhedsanalyser.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|