| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Kvalitetssikring af LCA-arbejde
5. Kvalitetssikring af forskellige typer LCA
Workshoppen bekræftede det billede, der i de seneste par år har tegnet dansk
LCA, nemlig at der arbejdes på forskellige detaljeringsniveauer. Niveauet spænder over
meget simple LCAer med udgangspunkt i MEKA-princippet, over forenklede LCAer
der ofte følger ISO 14040-serien, til meget omfangsrige og detaljerede LCAer, hvor
en kritisk gennemgang har været en naturlig del af det samlede LCA-arbejde.
Grænsefladerne mellem de forskellige niveauer kan ikke defineres præcist, og specielt
mellem den forenklede og den detaljerede LCA kan det være svært at pege på principielle
forskelle. De mest almindelige former for forenklet LCA er beskrevet i Pommer et al.
(2001) som "LCA i PC-værktøj", hvor resultatet er kvantitativ information
baseret på let-tilgængelige data i et PC-værktøj, dvs. ingen dataindsamling, og
"Fokus-LCA", der inkluderer ny dataindsamling og beregninger i et PC-værktøj,
men for en begrænset del af livsforløbet. I den detaljerede LCA er der en større dybde
og bredde i dataindsamlingen, hvorved det bedre kan sikres, at væsentlige belastninger
ikke vil blive overset.
Et fællestræk for alle former for LCA er dog, at LCAen skal kunne give svar på
de spørgsmål, der ønskes besvaret (overvejes i formuleringen af mål og
afgrænsninger"), og at den LCA-udførende skal sørge for, at målsætningerne i
"mål og afgrænsninger" bliver opfyldt. Det er dog klart, at jo mere omfangsrig
og detaljeret en LCA skal være, jo højere krav er der til at skabe og bevare et overblik
over komplekse problemstillinger. Samtidigt vil det ofte være sådan, at beslutninger med
vidtrækkende politisk/sociale eller økonomiske konsekvenser, der skal understøttes af
LCA-resultater, automatisk er omkostningskrævende og stiller store krav til kvalitet.
Disse forskelle i detaljeringsniveau skal der tages højde for ved valg af metode og
den LCA-udførende. De to valg hænger i praksis tæt sammen, og ofte vil beslutningen
blive taget i et iterativt forløb, hvor LCA-kunden undersøger forskellige muligheder for
at få belyst sin problemstilling. Valget kan også ske mere intuitivt, f.eks. som følge
af en invitation til at deltage i afprøvningen af en ny metode eller som en del af et
større brancheprojekt.
De meget simple LCAer efter MEKA-princippet eller TICernes livscykluscheck
er tænkt udført af personer uden særligt kendskab til LCA, f.eks. miljømedarbejdere
på en virksomhed eller TICs konsulenter. Sidstnævnte har gennemgået et to dages
kursus i gennemførelse af livscykluscheck. Virksomhedernes miljømedarbejdere må
forventes at have hørt om LCA, men har kun sjældent et tilstrækkeligt kendskab til
hverken de generelle problemstillinger eller til specifikke metoder.
Det mest almindelige formål med en MEKA-LCA er at give virksomhederne en første
indsigt i deres produkters livscyklusforhold, f.eks. hvor den væsentligste
miljøbelastning i livsforløbet findes og hvilke aktiviteter, der er årsagen.
MEKA-matricen kan i visse tilfælde også pege på områder, hvor der umiddelbart kan
synes at være forbedringsmuligheder.
Hvis en MEKA-LCA eller et Livscykluscheck gennemføres af virksomhedernes egne
medarbejdere, er der ikke umiddelbart mulighed for hverken at få hjælp til arbejdet
undervejs eller et kvalitetscheck af arbejdet. Dette betyder, at der er en risiko for at
lave fejl, eller at fejl ikke opdages, f.eks. oversete elementer i livsforløbet,
regnefejl ved opgørelse af materiale- og energiforbrug samt i kemikalievurderingen.
Henriette Kiel Møngaard, TM Coating, fremhævede på workshoppen den usikkerhed, man som
begynder havde omkring kemikalievurderinger i livscyklusperspektiv, specielt i de
tilfælde, hvor der manglede oplysninger fra underleverandører.
Risikoen for fejl ved systemafgrænsningen begrænses, hvis den udførende har mulighed
for en dialog med personer, der har kendskab til produktområdets tekniske og
miljømæssige aspekter. Denne viden findes ofte internt på virksomheden, mens det ikke
kan forventes, at kvaliteten i beregninger og vurderinger kan sikres gennem dialog med
virksomhedens egne medarbejdere. En person med både et generelt LCA-kendskab og erfaring
med brug af MEKA-princippet vil derfor være et værdifuldt element i en sikring af
kvaliteten, således at der ikke tages forkerte beslutninger på grund af en
"dum" fejl.
Hvis en TIC-konsulent gennemfører et livscykluscheck, ligger den største risiko for
manglende kvalitet antageligt i systemafgrænsningen. Det tidsforbrug, der er afsat til et
livscykluscheck, er meget begrænset (15-20 timer), og der lægges derfor i
metodebeskrivelsen op til en kort og koncentreret dialog mellem virksomhed og konsulent,
hvor virksomheden på forhånd har sørget for indsamling af dokumentation. Hvis et eller
flere elementer i denne procedure ikke gennemføres optimalt, kan det ikke undgå at
smitte af på kvaliteten af den rapport, der udarbejdes.
I et projekt med faste (og små) budgetrammer som et Livscykluscheck, er det vanskeligt
at finde reelle muligheder for kvalitetskontrol. Medlæsning af kolleger kan fange
elementære fejl, men en egentlig kvalitetskontrol af både forudsætninger, beregninger
og konklusioner er kun realistisk, hvis der er afsat tilstrækkelige midler i budgettet.
Kristine Keiding, TIC Thisted, stillede på workshoppen spørgsmåltegn ved behovet for en
egentlig kvalitetskontrol i et så forholdsvis enkelt system som Livscykluscheck, men
erkendte dog, at mange af de TIC-konsulenter, der gennemfører Livscykluscheckene specielt
i begyndelsen var stødt ind i problemer, hvor der var behov for sparring med kolleger
eller eksperter.
Den ovenstående gennemgang af rammerne for MEKA-LCA og Livscykluscheck peger først og
fremmest på behovet for en kvalificeret sparringspartner til den person, der gennemfører
vurderingen. Behovet er mest udtalt for personer uden særligt LCA-kendskab, men selv for
personer med nogen LCA-erfaring er der i metodens elementer risiko for at lave fejl
eller overse vigtige ting.
Som en første hjælp til både den udførende og den eventuelle sparringspartner
foreslås det at udarbejde en checkliste, hvor det er muligt at afkrydse og kommentere,
hvordan kvaliteten i de enkelte elementer vurderes at være. Checklisten skal ikke
nødvendigvis være et værktøj til decideret kvalitetskontrol, men først og fremmest
fungere som et dialogværktøj mellem den udførende og sparringspartneren. Tidsrammerne
for en sådan sparring kan ikke vurderes præcist. Som udgangspunkt må det forventes, at
der som minimum kræves omkring fem timer ved et Livscykluscheck, der er lavet af en
TIC-konsulent med erfaring på området. Hvis en MEKA-LCA laves internt på en virksomhed,
er tidsbehovet formodentlig noget større, idet den udførende ikke kan forventes at have
LCA-erfaring og dermed har et større behov for dialog med personer, der "ved
noget" om både det pågældende produkt og MEKA-metoden.
Hvis der i forvejen er foretaget en indledende miljøvurdering i form af et
Livscykluscheck eller en MEKA-LCA, kan ønsket om at udføre en mere uddybende LCA f.eks.
være (Pommer et al., 2001):
 | Ønske om vægtning mellem forskellige miljøeffekter |
 | Ønske om en model, der hurtigt kan justeres, så den kan tilpasses lignende produkter |
 | Anvendelse af database |
 | Inddragelse af større detaljeringsniveau med hensyn til ind- og udgående strømme end
MEKA-skemaet giver mulighed for |
 | Ønske om en udvidet/forbedret kemikalievurdering. |
Baggrunden kan være et overordnet ønske fra virksomhederne om at få mulighed for at
dokumentere deres produkters væsentlige miljøforhold på en måde, der kan anvendes i
markedsføring, eller i forbindelse med dialog i varekæder, således som det er
tilfældet med Berendsen A/S. Der kan også være tale om LCA-arbejde i forbindelse med
produktudvikling samt en generel nysgerrighed efter at afprøve de muligheder for overblik
på produktniveau, som LCA giver.
Uanset formål og omfang af LCAen anbefales det at arbejde efter de
retningslinier, der er angivet i ISO-standarderne i 14040-serien. For erfarne LCA-udøvere
er dette et naturligt element i arbejdet og kræver ikke særlige forholdsregler eller
hjælp. For LCA-begyndere vil der ofte være både praktiske og teoretiske problemer, der
er behov for hjælp til at løse. Som regel vil behovet være til stede i hele
projektperioden, og i praksis kan behovet sammenlignes med en kritisk gennemgang, bortset
fra at der foruden de kritiske øjne også er behov for praktisk hjælp til at løse
konkrete problemstillinger.
Forenklede LCAer vil som regel blive udført af personer, der enten har et godt
forhåndskendskab til LCA, eller som får dette kendskab gennem et (længerevarende)
projektforløb.
Uanset formål og omfang af LCAen må det forventes, at der anvendes et
PC-værktøj til beregningerne. Professionelle LCA-konsulenter har ofte et godt kendskab
til det værktøj, de anvender, mens personer på virksomheder, der lige er startet med
LCA-arbejde, som noget af det første skal træffe en beslutning omkring valg af
værktøj.
Det ligger udenfor dette forprojekts rammer at beskrive og vurdere de værktøjer, der
er på markedet. Blandt de kvalitetsparametre, der er afgørende for valget kan nævnes,
at værktøjet skal:
 | regne rigtigt |
 | have en omfattende database med kvalitetskontrollerede opgørelser og effektfaktorer |
 | være nemt at arbejde med |
 | give mulighed for en transparent dokumentation. |
Specielt de to første forhold er vigtige, fordi rigtige data og beregninger
naturligvis er en forudsætning for et anvendeligt resultat. Med hensyn til kvaliteten og
omfanget af databaseoplysninger er følgende krav relevante:
 | Opgørelsesdata (inventorydata) for et bredt udsnit af materialer, hjælpestoffer og
processer, som anvendes i industrien |
 | Opgørelsesesdata for alle relevante energityper, transportprocesser og
bortskaffelsesscenarier |
 | Alle opgørelsesdata skal være forsynet med kildeangivelse, så vidt muligt baseret på
opdateret viden, og det skal klart beskrives for hvilke processer de er repræsentative |
 | En omfattende database med effektfaktorer for relevante emissioner og ressourceforbrug. |
Med hensyn til kvalitetssikring af LCA udført med computerværktøj er det vigtigt, at
programmet er veldokumenteret fra udviklerens side, og at der udføres kvalitetskontrol,
f.eks. ved kørsel af et standarddatasæt, således at det kan dokumenteres, at
beregningerne er reproducerbare. Lignende procedurer anvendes i forbindelse med
kvalitetssikring og certificering, f.eks. i laboratorier.
LCAer udført uden PC-værktøj, hvor beregninger f.eks. er foretaget med
regneark, stiller store krav til dokumentation og gennemskuelighed, for at det overhovedet
er muligt at udføre kvalitetskontrol.
På grund af, at LCA, som oftest er en meget tidskrævende proces, er der kun få
erfaringer med egentlig kvalitetskontrol af de værktøjer, der er kommercielt
tilgængelige på markedet. En anden årsag til den manglende kvalitetskontrol og
sammenligning af forskellige værktøjer er deres pris, som ligger i størrelsesordenen
30.000 til 100.000 DKK, med UMIPs PC-værktøj som en fornuftig undtagelse (4375
DKK).
Den udarbejdede vejledning i kritisk gennemgang af LCA er således også anvendelig på
forenklede LCAer. Der bør dog i processen lægges ekstra vægt på udvalgte emner
som:
 | udeladelser af livscyklusfaser - argumenter og miljømæssig betydning |
 | begrænsede krav til datakvalitet betydning for resultatet, |
idet det især er på disse områder, at forenklet og detaljeret LCA adskiller sig fra
hinanden.
Kim Christiansen, Berendsen A/S, understregede på forprojektets workshop, at der ikke
var noget formelt krav til detaljeringsniveau i ISO 14040-serien. Dette betyder, at
forenklede LCAer, der indeholder sammenligninger af produkter eller produktsystemer
og som offentliggøres, også skal gennem en kritisk gennemgang.
Det er dermed et åbent spørgsmål, hvordan behovet for kvalitetssikring skal tackles
i forhold til LCAens formål og den LCA-udførende. I den sidste ende er de
økonomiske overvejelser vigtige, idet der skal foretages en afvejning af blandt andet
følgende forhold:
 | De markedsmæssige muligheder af LCAens resultater |
 | De sociale og miljømæssige konsekvenser af et "forkert" eller et for
dårligt resultat af LCAen |
 | Den LCA-udførendes relation til virksomheden |
 | Kompleksiteten og gennemskueligheden af LCAen. |
Som udgangspunkt foreslås det, at "nye" virksomheder på LCA-området får
offentlig støtte til kvalitetshjælp ved udarbejdelse af deres første LCA. Støtten
gives i form af konsulenttimer, der rekvireres fra erfarne og uafhængige LCA-konsulenter.
Omfanget af støtten afhænger af LCAens omfang, men skal typisk være af den
størrelsesorden der er nødvendig for at gennemføre en kritisk gennemgang. Det er en
oplagt mulighed at anvende den eksisterende Kompetenceordning under Program for Renere
Produkter til dette formål.
Det kan overvejes, om virksomheder, der må forventes at få en konkurrencemæssig
fordel ved markedsføring af LCAens resultater, skal støttes på samme måde. For
dette taler først og fremmest, at et progressivt initiativ som LCA af et produkt
fortjener en støtte, der sikrer en optimal kvalitet. Ved at støtte kvalitetssikring af
resultaterne opnås også mulighed for at anvende resultaterne i andre sammenhænge,
f.eks. ved at nye opgørelser og effektvurderinger kan inkluderes i en almen tilgængelig
database. Emnet behandles yderligere under "Miljøvaredeklarationer".
Både ved præsentationen af "Vejledning i kritisk gennemgang af LCA" i
Miljøstyrelsens LCA-følgegruppe og på workshoppen var der enighed om, at der er tale om
et godt værktøj, der kommer langt rundt i krogene af en LCA indenfor en fornuftig
tidsramme. Der skønnes således ikke at være behov for yderligere udvikling af
værktøjer til dette formål.
Med hensyn til tidsforbrug/økonomi for en kritisk gennemgang var der en stor
spændvidde i workshoppens præsentationer. Henrik Wenzel, IPL, fortalte, at han har
været reviewer på en større LCA, som Ericsson havde gennemført. Totalbudgettet havde
være 5.000.000 DKK, mens den kritiske gennemgang kun havde kostet 50.000 DKK. Den
kritiske gennemgang var uden problemer blevet gennemført indenfor budgetrammerne. I det
danske emballagestudie, hvor Allan Astrup Jensen fra dk-TEKNIK var formand for panelet,
havde den kritiske gennemgang også kostet 10% af projektomkostningerne, hvilket havde
været for lidt, blandt andet fordi der var flere kritiske eksperter involveret (heraf tre
udenlandske), og fordi projektdokumentationen var væsentlig mere omfangsrig end
forventet. Endelig fortalte Kim Christiansen fra Berendsen A/S, at ekstern kritisk
gennemgang af to forenklede LCAer for tekstilserviceindustrien havde kostet
henholdvis 10% og 30% af de samlede projektomkostninger. Forskellen blev især begrundet
i, at den ene LCA havde haft et interessentpanel som en del af reviewgruppen, mens der i
det andet tilfælde kun var en LCA-ekspert og en "system-ekspert" som medlemmer
af panelet. I alle tilfælde havde det været en LCA-ekspert, der havde været formand for
panelet, og der havde ikke været problemer omkring indholdet i gennemgangen eller
kommunikationen mellem det kritiske panel og den LCA-udførende eller LCA-kunden. Det skal
dog bemærkes, at en af panelets opgaver i emballagestudiet blev at forbedre forståelsen
mellem kunden (Miljøstyrelsen) og LCA-projektgruppen, blandt andet med hensyn til
metodevalg og præsentation af resultaterne.
De store budgetforskelle afspejler naturligvis i høj grad opgavens omfang. I
emballagestudiet var der tale om flere tusinde siders rapportering, herunder både
indsamling og bearbejdning af nye data samt principielle metodediskussioner. I
LCAerne for tekstilserviceindustrien var rapporternes omfang væsentligt mindre
(mindre end 100 sider), indsamling og bearbejdning af nye data var begrænset til få
processer (først og fremmest vask og tørring), og vurderingen var begrænset til få
effektyper, hvor der er international enighed om vurderingsmetoder.
Både Allan Astrup Jensen som panelformand og Kim Christiansen som kunde vurderede, at
en kritisk gennemgang gav et godt udbytte i form af fagligt input, samt sikrede, at
kundens forventninger til indhold og kvalitet af den pågældende LCA blev opfyldt,
således at resultatet kunne fremstå som troværdigt overfor offentligheden.
Afslutningsvis vurderes det, at den vigtigste parameter i forhold til tidsforbruget for
en kritisk gennemgang er den politiske og økonomiske betydning af den beslutning, som
LCAen skal understøtte. I emballagestudiet skulle LCAen være en del af
beslutningsgrundlaget for, om Danmark skulle tillade andre emballageformer til drikkevarer
end de eksisterende. Den primære målgruppe var det politiske system i såvel Danmark som
EU, men det er oplagt, at der også var interessenter både på EUs politiske niveau
og i hele emballagebranchen. I de to LCAer for tekstilserviceindustrien var
formålet at undersøge branchens og konkurrenternes miljømæssige performance, og
eventuelt at give den nødvendige viden til en forstærket markedsføring af branchens
produkter. Brancheforeningens medlemmer var den primære målgruppe, der i den sidste ende
også skulle tage stilling til brugen af resultaterne.
Mens der i Danmark er en del erfaringer med de LCA-niveauer, der er skitseret ovenfor,
er det stadig et åbent spørgsmål, hvilket niveau LCA som grundlag for
miljøvaredeklarationer vil blive udarbejdet på, og hvem der på både kort og langt sigt
skal stå for den praktiske udførelse og kontrol af kvaliteten. Som udgangspunkt må det
forventes, at niveauet lægges tæt op ad de øvrige nordiske lande, der har arbejdet med
MVD gennem længere tid.
I LCA-teknisk forstand betyder dette, at der vil blive lagt vægt på indsamling af
steds-/virksomhedsspecifikke data. Dette gøres i praksis bedst gennem et samarbejde
mellem virksomheden og den LCA-udførende, idet førstnævnte bedst kan identificere
interne datakilder og sidstnævnte kender til de metodemæssige muligheder for at
viderebehandle oplysningerne.
Med den tænkte anvendelse af MVD som dialogværktøj for professionelle indkøbere er
der et stort behov for kvalitetssikring af disse. Hvis kvaliteten ikke er i orden, vil
LCA-tankegangen hurtigt miste sin troværdighed, også på andre områder.
Sverige og Norge har valgt to forskellige modeller til kvalitetssikring af MVD. De
nærmere detaljer omkring procedurer og økonomi er ikke beskrevet i dette forprojekt.
Overordnet set indeholder det svenske system flere formaliserede procedurer end det
norske, hvilket må formodes at give en bedre kvalitet, men på bekostning af lidt større
udgifter.
Der er i regi af Nordisk Industrifond og Nordisk Ministerråd to projekter undervejs,
der skal belyse muligheden for et fællesnordisk koncept for MVD. Hvis dette koncept kan
opnå tilstrækkelig industriel bevågenhed og accept, kan det meget vel tænkes at
medføre en væsentlig øget efterspørgsel efter kompetente LCA-udøvere, både til at
lave selve LCAen, hvis virksomheden ikke selv har den fornødne ekspertise, og til
at certificere at LCA-arbejdet opfylder de stillede kvalitetskrav.
De svenske krav til en akkrediteret certificering danner udgangspunkt for det
efterfølgende afsnit om krav til personkvalifikationer. På dette sted skal der kun peges
på den specielle LCA-opgave, det er at opstille generelle og specifikke krav til MVD af
forskellige produktgrupper. Denne opgave er "ny" i LCA-sammenhæng, idet
LCA-processen indtil nu har været fokuseret på at behandle så detaljerede systemer som
muligt indenfor de givne økonomiske rammer. I fremtidens MVD må det forventes, at en
ekspertgruppe definerer både overordnede og specifikke krav til systemgrænser og
vurderingselementer, uden nødvendigvis at tage stilling til økonomiske eller praktiske
problemer. Den samme gruppe af eksperter (eller deres kolleger) skal efterfølgende
certificere, at det gennemførte arbejde lever op til de stillede krav.
I arbejdet med MVD er der ligesom i forbindelse med kritisk gennemgang indbygget en
mulig habilitetskonflikt for den kritiske ekspert, idet denne er i dialog med udføreren
af LCAen omkring definitionen af mål og afgrænsninger (eller ved MVD direkte
definerer mål og afgrænsninger), og samtidig i en senere fase kritisk vurderer
resultaterne, og kommer med anbefalinger til forbedringer. Dette stemmer ikke overens med
den klassiske rollefordeling i kvalitetssikring, hvor den person, der kvalitetssikrer ikke
har været involveret i det udførte arbejde, og derfor kan tillade sig at kritisere alle
aspekter af dette.
Problemer omkring systemafgrænsninger, systemudvidelser og allokering er ofte i fokus,
når LCA-arbejdet skal tilrettelægges og gennemføres. Det er her, der træffes de valg,
der er afgørende for, om resultaterne af det færdige arbejde vil blive anerkendt af
både LCA-eksperter og relevante aktører.
For de forenklede og detaljerede LCAer, hvor der gennemføres effektvurdering
(impact assessment), er vurdering af kemiske stoffers påvirkning af mennesker og miljø
et specifikt problem. Der anvendes i størrelsesordenen 20-50.000 kemiske stoffer i vores
hverdag, og kun nogle få hundrede af disse er karakteriseret med hensyn til deres
effektpotentiale i de kommercielle PC-værktøjer og en eventuel. baggrundsdokumentation
til disse. Blandinger af disse stoffer er generelt ikke karakteriseret overhovedet.
Effektvurderinger af kemikalier er generelt præget af datamangel, med mindre der er
tale om velkendte stoffer. Vurdering af effekter af enkeltstoffer kræver almindeligvis en
ekspertvurdering af data foruden en vurdering af eksponeringen af menneske og miljø. Hvis
der indgår mange kemiske stoffer i et produkts livscyklus er der derfor et betydeligt
databehov, som kan være vanskeligt at dække med de tilgængelige datakilder. For
kemikalietunge produkter betyder det, at der kan være et betydeligt ekstraarbejde
forbundet med at udføre LCA.
I det omfang det ikke er muligt at afsætte de nødvendige ressourcer, må det
vurderes, om LCA er det rette beslutningsstøtteværktøj at anvende, eller om andre
værktøjer, f.eks. baseret på risikovurdering af stoffer og kemikalier, er mere
velegnede.
Udføres LCA er der både på opgørelses- og effektsiden risiko for at overse
væsentlige påvirkninger. Ved opgørelser er det muligt at estimere, hvor store de
potentielle udledninger er, men på effektsiden er det nødvendigt at udarbejde nye
effektfaktorer efter de retningslinier, som metodebeskrivelsen angiver. Men hvem kan gøre
dette og hvordan sikres kvaliteten?
Ud over, at der generelt er mangel på data, er der er en række elementer, der gør
det kompliceret at foretage, og derved også kvalitetskontrollere
kemikalie/toksicitetsvurderinger i forskellige former for livscyklusvurderinger:
 | Forskel på metoder til toksicitetsvurdering i LCA |
 | Varierende datakvalitet (viden om forbrug og emissioner) |
 | Tilgængelighed af effektfaktorer eller klassificeringer for kemiske stoffer |
 | Manglende viden om de kemiske stoffer |
Forskel på metoder til toksicitetsvurdering i LCA
I de mest simple metoder, som f.eks. MEKA, er der fokus på kemikalieforbrug
dvs. stoffer, der indgår i produktet og hjælpestoffer i processerne. Det vurderes i
mindre omfang, hvilke emissioner af disse kemikalier, der sker i livscyklus, og i endnu
mindre grad emissioner af nydannede kemiske stoffer, som f.eks. dioxin fra
affaldsforbrænding og NOx fra energiproduktion. Disse metoder har i høj grad
fokus på kemikaliehåndtering, og derfor er eventuelle problemer i arbejdsmiljøet ganske
godt repræsenteret, mens effekter af emitterede stoffer ikke vurderes.
Omvendt er det i de mere detaljerede metoder, der i større udstrækning understøttes
af PC-værktøjer. Her ligger fokus på emissioner til miljøet. Toksiciteten af
disse emissioner på miljø og sundhed kan udtrykkes ved et kvantitativt mål.
Arbejdsmiljø vurderes ofte kun kvalitativt. Til gengæld for det kvantitative mål for
emissioner går det ofte tabt, hvilke typer af effekter, disse emissioner kan have..
Forskellen på fokus, dvs. input i MEKA og emissioner i de mere
detaljerede metoder er noget paradoksal, da det kan give temmeligt forskellige resultater.
F.eks. vil et farligt kemisk stof altid slå ud i MEKA, men kun i en detaljeret LCA, hvis
der sker et udslip. Hvis der ikke sker udslip, vil det højst komme til at optræde i en
parameter for farligt affald.
Det er således ikke mærkeligt, at der ofte er stor forvirring (også blandt
LCA-udøvere), når talen falder på vurderingen af effekter af kemikalier på sundhed og
miljø i LCA. Det kræver både metodemæssig indsigt og
kemisk/toksikologisk/økotoksikologisk viden at rådgive omkring og kvalitetssikre disse
vurderinger i LCA.
Et yderligere bidrag til forvirringen er, at der findes flere metoder til detaljeret
toksicitetsvurdering i LCA, da der ikke er international konsensus omkring denne
effektparameter.
En vigtig pointe omkring udførelse og kvalitetssikring af toksicitetsvurderinger i LCA
er en erkendelse af, hvilke konklusioner, der kan drages på basis af LCAen.
Toksicitetsvurderingerne i en LCA overfortolkes ofte. F.eks. sammenlignes resultater fra
en LCA nogle gange ukritisk med risikovurderinger. Det er forkert. Et
LCA-toksicitetspotentiale er ikke udtryk for en risiko, men et udtryk for den potentielle
miljø- eller sundhedsbelastning. Se bilag 1 for en uddybning.
Kvalitet af data
En stor kilde til usikkerhed i vurderingen af effekter af kemikalier på sundhed og
miljø i LCA er kvaliteten af inventorydata. I meget stor udstrækning indeholder
datamaterialet for LCA kun information om energiforbrug (og eventuelt relaterede
emissioner), materialeforbrug, samt affaldsgenerering. Øvrige emissioner, f.eks. fra
råvareproduktion, er ofte ikke medtaget. Det kan give det paradoksale resultat, at
anvendelse af tungmetaller ikke afspejles i resultatet af LCA'en af den simple grund, at
der ikke er data for de emissioner, der er forbundet med udvinding af metallet. Omvendt
ses det ofte, at i de tilfælde, hvor der er gode datasæt, straffes
materialet, hvis der kommer et udslag på parameteren for toksicitet eller økotoksicitet.
Tilgængelighed af effektfaktorer og klassificeringer
MEKA-metoden bygger i stor udstrækning på EU-klassificeringer, og detaljerede metoder
i stor udstrækning på effektfaktorer. Hvis et kemisk stof ikke er klassificeret eller
der ikke er udarbejdet en effektfaktor for stoffet, skal disse fastsættes. Dette kræver
ekspertviden, og det kan ofte være dyrt/besværligt at genere de nødvendige
klassificeringer eller effektfaktorer.
Dette kan have to konsekvenser. Enten udelades toksicitetsvurderinger, da man erkender,
at man mangler ressourcer i form af tid og viden. Alternativt ses det ofte, at
toksicitetsvurderinger alligevel medtages. Populært sagt vender man det blinde øje til,
når der mangler effektfaktorer. Hvis disse mangler ikke fremhæves i fortolkningen, kan
den kvantitative toksicitetsvurdering i LCAen være misvisende.
Desuden har kvaliteten af de effektfaktorer, der anvendes, stor betydning for
beregningen og fortolkningen af toksicitetsscorerne. Den forholdsvis begrænsede viden om
mange anvendte stoffers effekt på menneske og miljø (se diskussionen nedenfor) er
medvirkende til at forøge den usikkerhed, som allerede ligger i modellerne til beregning
af LCA-effektfaktorerne. Der er derfor generelt behov for adgang til kvalitetssikrede
effektfaktorer, f.eks. ved at lade et ekspertcenter vedligeholde en database.
Manglende viden om kemiske stoffer
En sidste komplicerende faktor omkring vurdering af kemikalier er, at mange af de
kemikalier, vi omgiver os med, kun i meget begrænset omfang er undersøgt for alle
potentielle toksikologiske eller økotoksikologiske påvirkninger. Dette kan i nogen grad
imødegås med analogislutninger, eventuelt ved brug af QSAR-værktøjer. Sidstnævnte
vurderinger skal udføres af toksikologer med viden om disse metoder.
Endvidere kan der for nogle stoffer være modstridende oplysninger om stoffets
toksicitet f.eks. forårsaget af forskellige testomstændigheder eller en urenhed i
de testede kemikalier.
Nedenstående eksempel fra litteraturen illustrerer en række af ovenstående
problemstillinger.
Eksempel
Tukker (1998) beskriver brugen af toksicitetsfaktorer fra LCA i en massestrømsanalyse
af PVC i Sverige. De anvendte faktorer blev i første omgang taget fra den anerkendte
CML-manual, men blev genberegnet af konsulenten, fordi de oprindelige faktorer var baseret
på for gamle data og forkerte default-værdier m.m. De nye faktorer var op til en faktor
1000 forskellig fra de oprindelige. Efterfølgende leverede blødgører-industrien endnu
nyere og delvis upublicerede oplysninger, samt foreslog en ændret vurderingsmetode, der
tog hensyn til phthalaters specielle fysisk-kemiske egenskaber. Disse ændringer medførte
en endnu større forskel i forhold til de oprindelige faktorer. Tukker fremhæver, at der
må være gennemført et stort antal LCAer, hvor de "dårlige"
effektfaktorer har været brugt, uden at der har været sat spørgsmålstegn ved
modelleringen.
I relation til kvalitetssikring af LCA er det interessant at notere, at brugerne af et
anerkendt LCA-værktøj først bliver opmærksom på så markante svagheder længe efter
at værktøjet er publiceret. Selv om der eventuelt gennemføres et Critical Review, vil
svagheden ikke blive opdaget, fordi "fejlen" er begravet i et edb-program, der
anvender værdier, der er beregnet i et andet program. Det er også interessant, at
interesseorganisationer er i stand til at påvirke resultaterne af en LCA i en sådan
grad, som det er tilfældet her, alene ved at fremkomme med få, udvalgte data. Et
Critical Review Panel vil kun yderst sjældent have de samme muligheder, fordi det både
kræver adgang/kendskab til de relevante primærdata og ressourcer til at udføre mere end
en stikprøvekontrol.
Overordnet set er der således et behov for en centralt styret kvalitetssikring af
metodegrundlag og beregningsmodeller, men lige så vigtigt er det, at den LCA-udførende
er opmærksom på de usikkerheder, der er indbygget i LCA og tager højde for det i sin
fortolkning. Det sidstnævnte element er det muligt at kontrollere ved et Critical Review,
således som det for eksempel var tilfældet i det danske emballagestudie.
En række forskelle på Risikovurdering
og LCA
Toksicitetsscoren i en LCA kan ikke umiddelbart sammenlignes
med resultatet af en risikovurdering. Dette skyldes bl.a.:
 | Emissioner opgøres per funktionel enhed og er således ikke udtryk
for en absolut udledning forårsaget af produktet. Hvis man f.eks. vælger sin
funktionelle enhed som 1000 sodavandsflasker i stedet for én får man en 1000 gange
større toksicitetsscore
|
 | Emissioner opgøres for hele livscyklus og varierer således over
tid og udledninger sker til forskellige delmiljøer. I de kvantitative metoder antages
stofferne udledt til et gennemsnitsmiljø på én gang. I en risikovurdering laver man
mere realistiske udledningsscenarier
|
 | Toksicitetsscorer i LCA kan adderes. Derved lægger man implicit
alle mulige (i princippet ikke-adderbare) effekttyper sammen; f.eks. irritation, skader
på åndedrætsorganerne, reproduktionsskader og kræft. Der kan eventuelt lægges en
vægtning ind, så toksictetsscoren afspejler den relative alvorlighed mellem de enkelte
effekttyper. Dette gøres ikke for nuværende i f.eks. UMIP og CML-metoden.
|
Alt i alt kan man ikke på basis af LCA-resultater udtale sig om,
hvorvidt en tærskelværdi for effekt bliver overskredet. Hvis man ønsker svar på dette
(f.eks. for kemikalietunge produkter), skal man lave en reel risikovurdering. En LCA kan
hjælpe til at pege på nogle af de processer/emissioner, hvor der måske kan være en
risiko. En nærmere beskrivelse af forskelle og ligheder mellem LCA og risikovurdering kan
findes i Olsen et al. (2001).
Ovenstående punkter illustrerer desuden en række af de iboende
problemer, der er med toksicitetsvurdering i LCA og forklarer derved en del af den
manglende internationale konsensus om disse vurderinger i LCA-sammenhæng. |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|