| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Forbrugernes muligheder og interesse for køb af grøn elektronik
Bilag A
1 Metodebeskrivelse af spørgeskemaundersøgelsen
Gallup har stået for gennemførelsen af undersøgelsen. Dermed er der blevet skabt
sikkerhed for, at besvarelserne har været fuldstændig anonyme i forhold til
Miljøstyrelsen.
Målgruppe og udtagning af stikprøve
Populationen i undersøgelsen består af alle indkøbsansvarlige af elektronikprodukter
i husholdningerne.
Undersøgelsen er baseret på en stikprøve på i alt 1.000 svarpersoner. Stikprøven
blev etableret ud fra Gallups løbende telefonomnibusundersøgelse. Dermed blev det
sikret, at det var et repræsentativt udsnit af indkøbsansvarlige, der deltager i
undersøgelsen. Dernæst fik svarpersonerne tilsendt et postalt spørgeskema med en
frankeret svarkuvert til Gallup.
Undersøgelsesdesign og databearbejdning
Undersøgelsens resultater er indsamlet ved en postomdelt spørgeskemaundersøgelse.
Denne indsamlingsmetode er valgt, fordi den muliggør et stort antal spørgsmål af
forholdsvis kompliceret karakter.
Dataindsamlingen blev gennemført i perioden fra den 17. maj 2001 til den 20. juni
2001. Spørgeskemaet blev udsendt sammen med et følgebrev, hvor Gallup orienterede om
baggrunden og formålet med undersøgelsen. Der blev derudover udsendt en
"rykker", hvor Gallup gjorde opmærksom på, at fristen for indsendelse af
spørgeskemaerne var udvidet med godt en uge.
Spørgeskemaet er udformet af Gallup i samarbejde med CASA og Miljøstyrelsen.
Undersøgelsen indeholder to typer af spørgsmål:
Faktuelle spørgsmål dvs. spørgsmål hvor svarpersonen er blevet bedt
om at svare fx "ja" eller "nej" til, om svarpersonen har købt et
elektronikprodukt eller lignende.
Gradueringsspørgsmål dvs. spørgsmål hvor svarpersonerne er blevet
bedt om at besvare, i hvilken grad de vil vurdere om fx en bestemt parameter har været
vigtig i købssituationen. I disse spørgsmål er typisk brugt en 4-punkts skala gående
fra "meget stor vægt" til "ingen vægt". I analysefasen er svarene
krydstabuleret, så alle væsentlige sammenhænge har kunnet belyses.
Undersøgelsens validitet og bortfald
De procenttal, der gengives i resultatafsnittet, er behæftet med en vis usikkerhed
hidrørende fra, at man i stedet for at spørge alle indkøbsansvarlige kun har spurgt et
mindre udvalg af dem.
Usikkerheden kan angives som en 95% sikkerhedsgrænse. Det betyder, at det sande
procenttal med 95% sikkerhed er følgende:
Eksempel
Fra et stort antal svarpersoner har 700 tilfældigt udvalgte svarpersoner deltaget i
undersøgelsen. Blandt disse 700 personer svarer 280 bekræftende på et specifikt
spørgsmål, dvs. 40%. Det fremgår af tabellen, at sikkerhedsgrænsen ligger ved 3,6%.
Det betyder, at det er næsten sikkert (95% sandsynlighed), at området mellem de to
grænser 36,4% (40%-3,6%) og 43,6% (40%+3,6%) vil indeholde procenten af bekræftende,
såfremt man havde spurgt alle svarpersoner.
I rapporteringen er der taget højde for den statistiske usikkerhed, således at kun de
resultater, der er statistisk signifikante, fremhæves. Udover den statistiske usikkerhed
er der to øvrige kilder til usikkerhed i undersøgelsen, nemlig systematisk bortfald og
validitet.
Med systematisk bortfald menes, at grupper i populationen systematisk kan have
en lavere svarprocent end andre grupper og dermed vil indgå med mindre vægt i
undersøgelsen, end de burde. I undersøgelsen udsendtes i alt 1.000 spørgeskemaer. Heraf
viste sig skønsmæssigt 960 spørgeskemaer at falde inden for målgruppen (ubekendt efter
adressen e.l.). 709 besvarede spørgeskemaet fyldestgørende svarende til en
besvarelsesprocent på 74%. Denne besvarelsesprocent er tilfredsstillende. Der er ikke
konstateret noget systematisk frafald i målgruppen, og samlet set kan det konkluderes, at
resultaterne er repræsentative for populationen af indkøbsansvarlige af
elektronikprodukter.
Validitet er et spørgsmål om, hvorvidt man reelt får svar på det, man
spørger om. For at sikre en høj validitet i undersøgelsen er spørgeskemaet blevet
gennemgået i en styregruppe, der er blevet nedsat til undersøgelsen.
Det er fremgået af henvendelser i løbet af undersøgelsen, at der i forhold til
undersøgelsen generelt ikke har været mange misforståelser eller tvivlsspørgsmål
blandt svarpersonerne.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|