Forbrugernes muligheder og interesse for køb af grøn elektronik

Bilag A
1 Metodebeskrivelse af spørgeskemaundersøgelsen

Gallup har stået for gennemførelsen af undersøgelsen. Dermed er der blevet skabt sikkerhed for, at besvarelserne har været fuldstændig anonyme i forhold til Miljøstyrelsen.

Målgruppe og udtagning af stikprøve

Populationen i undersøgelsen består af alle indkøbsansvarlige af elektronikprodukter i husholdningerne.

Undersøgelsen er baseret på en stikprøve på i alt 1.000 svarpersoner. Stikprøven blev etableret ud fra Gallups løbende telefonomnibusundersøgelse. Dermed blev det sikret, at det var et repræsentativt udsnit af indkøbsansvarlige, der deltager i undersøgelsen. Dernæst fik svarpersonerne tilsendt et postalt spørgeskema med en frankeret svarkuvert til Gallup.

Undersøgelsesdesign og databearbejdning

Undersøgelsens resultater er indsamlet ved en postomdelt spørgeskemaundersøgelse. Denne indsamlingsmetode er valgt, fordi den muliggør et stort antal spørgsmål af forholdsvis kompliceret karakter.

Dataindsamlingen blev gennemført i perioden fra den 17. maj 2001 til den 20. juni 2001. Spørgeskemaet blev udsendt sammen med et følgebrev, hvor Gallup orienterede om baggrunden og formålet med undersøgelsen. Der blev derudover udsendt en "rykker", hvor Gallup gjorde opmærksom på, at fristen for indsendelse af spørgeskemaerne var udvidet med godt en uge.

Spørgeskemaet er udformet af Gallup i samarbejde med CASA og Miljøstyrelsen.

Undersøgelsen indeholder to typer af spørgsmål:

Faktuelle spørgsmål – dvs. spørgsmål hvor svarpersonen er blevet bedt om at svare fx "ja" eller "nej" til, om svarpersonen har købt et elektronikprodukt eller lignende.

Gradueringsspørgsmål – dvs. spørgsmål hvor svarpersonerne er blevet bedt om at besvare, i hvilken grad de vil vurdere om fx en bestemt parameter har været vigtig i købssituationen. I disse spørgsmål er typisk brugt en 4-punkts skala gående fra "meget stor vægt" til "ingen vægt". I analysefasen er svarene krydstabuleret, så alle væsentlige sammenhænge har kunnet belyses.

Undersøgelsens validitet og bortfald

De procenttal, der gengives i resultatafsnittet, er behæftet med en vis usikkerhed hidrørende fra, at man i stedet for at spørge alle indkøbsansvarlige kun har spurgt et mindre udvalg af dem.

Usikkerheden kan angives som en 95% sikkerhedsgrænse. Det betyder, at det sande procenttal med 95% sikkerhed er følgende:

Eksempel

Stikprøve- størrelse

5% eller 95%

10% eller 90%

15% eller 85%

20% eller 80%

25% eller 75%

30% eller 70%

35% eller 65%

40% eller 60%

45% eller 55%

50%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

600

1,6

2,2

2,7

3,0

3,2

3,4

3,5

3,6

3,7

3,7

Fra et stort antal svarpersoner har 700 tilfældigt udvalgte svarpersoner deltaget i undersøgelsen. Blandt disse 700 personer svarer 280 bekræftende på et specifikt spørgsmål, dvs. 40%. Det fremgår af tabellen, at sikkerhedsgrænsen ligger ved 3,6%. Det betyder, at det er næsten sikkert (95% sandsynlighed), at området mellem de to grænser 36,4% (40%-3,6%) og 43,6% (40%+3,6%) vil indeholde procenten af bekræftende, såfremt man havde spurgt alle svarpersoner.

I rapporteringen er der taget højde for den statistiske usikkerhed, således at kun de resultater, der er statistisk signifikante, fremhæves. Udover den statistiske usikkerhed er der to øvrige kilder til usikkerhed i undersøgelsen, nemlig systematisk bortfald og validitet.

Med systematisk bortfald menes, at grupper i populationen systematisk kan have en lavere svarprocent end andre grupper og dermed vil indgå med mindre vægt i undersøgelsen, end de burde. I undersøgelsen udsendtes i alt 1.000 spørgeskemaer. Heraf viste sig skønsmæssigt 960 spørgeskemaer at falde inden for målgruppen (ubekendt efter adressen e.l.). 709 besvarede spørgeskemaet fyldestgørende svarende til en besvarelsesprocent på 74%. Denne besvarelsesprocent er tilfredsstillende. Der er ikke konstateret noget systematisk frafald i målgruppen, og samlet set kan det konkluderes, at resultaterne er repræsentative for populationen af indkøbsansvarlige af elektronikprodukter.

Validitet er et spørgsmål om, hvorvidt man reelt får svar på det, man spørger om. For at sikre en høj validitet i undersøgelsen er spørgeskemaet blevet gennemgået i en styregruppe, der er blevet nedsat til undersøgelsen.

Det er fremgået af henvendelser i løbet af undersøgelsen, at der i forhold til undersøgelsen generelt ikke har været mange misforståelser eller tvivlsspørgsmål blandt svarpersonerne.