Forbrugernes muligheder og interesse for køb af grøn elektronik

Bilag B
1 Spørgeramme til forhandlerinterview

I 2000 udførte CASA og dk-TEKNIK en undersøgelse for Miljøstyrelsen, der skulle kortlægge det offentliges indkøb af og interesse for mindre miljøbelastende elektronikprodukter. Et formål med undersøgelsen var at undersøge brugen og effekten af de værktøjer, der eksisterer som hjælp til (det offentlige) indkøb af mindre miljøbelastende elektronikprodukter: Miljømærker (Svanen, Blomsten, Den Blå Engel), Energimærker (Energy Star, Energipilen), IT-Brancheforeningens miljødeklarationer og Miljøstyrelsens indkøbsvejledninger.

CASA og dk-TEKNIK foretager nu efterfølgende en undersøgelse sammen med Gallup, hvor der sættes fokus på de almindelige forbrugeres interesse i og muligheder for at indkøbe mindre miljøbelastende elektronikprodukter. Formålet med undersøgelsen er at kortlægge forbrugernes viden, holdninger og adfærd i forhold til elektronikprodukters miljøbelastning samt at undersøge forbrugernes behov for information og vurderingsværktøjer. Dette gøres via en spørgeskemaundersøgelse hos forbrugerne. Vi foretager imidlertid også denne undersøgelse af forbrugernes muligheder for at handle miljøvenligt hos forhandlere af elektronikprodukter.

1.1 Overordnede spørgsmål

Inden vi går i gang med de mere specifikke spørgsmål om jeres udbud af elektronikprodukter og forbrugernes efterspørgsel efter mindre miljøbelastende elektronikprodukter, følger her først et par overordnede spørgsmål om bl.a. jeres indkøbsforhold.

1.1

Hvor stor er jeres forretning? (økonomi, antal medarbejdere)   

1.2

Hvordan er jeres forretning opbygget?    

1.3

Har I fælles eller selvstændig markedsføring i de enkelte butikker?   

1.4

Hvor stor er jeres indkøbsafdeling?

1.5

Hvem bestemmer, hvad der skal indkøbes?

1.6

Hvor stor er jeres salgsafdeling?

1.7

Lægger I vægt på kundebetjening/service eller er salget lagt an på selvbetjening?

1.8

Kender I til de forskellige mærker (Energipilen, Energy Star, Den Blå Engel…)?
Hvem I jeres organisation kender eventuelt til dem?
Kan vi få navn og telefonnummer på disse personer?

Miljø er et emne, der diskuteres mere og mere i dag, og er på mange virksomheders dagsorden. Både hos producerende virksomheder og deres forhandlere.

2. Står miljøforhold på dagsordenen i jeres organisation?

 

Ja

Nej

2.1

Hvordan?

Hvorfor ikke?

2.2

Hvor i organisationen diskuterer I miljøforhold?

Vil det ske i fremtiden?

2.3

Diskuterer I miljø i forhold til elektronikprodukter?

Hvis ja: Hvad diskuterer I?
Hvis nej: Hvorfor ikke?

 


3. Har I en nedskreven miljøpolitik?

 

Ja

Nej

3.1

Indeholder miljøpoltikken krav til indkøbssituationen?

Hvorfor ikke?
Har det været overvejet at formulere en miljøpolitik?

3.2

Har miljøpolitikken betydning for hvilke produkter, der udbydes?

Tænkes der miljø ved indkøb?

3.3

Stilles der miljøkrav bagud i
leverandørkæden?

Hvis ja: Hvorfor?
Hvis nej: Hvorfor ikke? Hvilke
barrierer er der?

                     
                   

Hvis ja: Hvilke miljøkrav stilles der?
Hvis nej: Hvorfor ikke?

3.4

Har jeres underleverandører tilbudt grønne produkter?

Har jeres underleverandører tilbudt grønne produkter?

3.5

Hvilke miljøkrav er væsentlige?

 

3.6

Har I etableret et miljøledelsessystem?

 

3.7

Hvem skal vi snakke med, hvis vi vil høre mere om jeres miljøpolitik?

Internt spørgsmål: Skal der følges op?
          Ja           Nej

 

Udbud af miljøvenlige produkter

Miljø er et emne, der diskuteres mere og mere – også i forbindelse med elektronikprodukter. Her diskuteres forhold som standby-tid, genbrugsplast og indhold af tungmetaller i batterier. For at forbrugerne kan købe mindre miljøbelastende elektronikprodukter skal der selvfølgelig være et udbud af miljøvenlige elektronikprodukter.

4. Sælger I elektronikprodukter, som I vil karakterisere som miljøvenlige?

 

Ja

Nej

4.1

Hvorfor?

Hvorfor ikke?

4.2

Hvor stort er jeres udbud af miljøvenlige elektronikprodukter?

Har I planer om at sælge miljøvenlige produkter i fremtiden?

4.3

Er der bestemte mærker, der er bedst? Er der en speciel serie (Phillips EcoVision), eller et enkelt produkt, der er bedst?

Hvis ja: Hvorfor?
Hvis nej: Hvorfor ikke?

4.4

Hvad er det miljøvenlige ved disse produkter?

Har I planer om at markedsføre miljøvenlige produkter i fremtiden?

4.5

Markedsføres de som miljøvenlige produkter?

Hvis ja:Hvorfor?
Hvis nej: Hvorfor ikke?

Hvis ja: Hvorfor?
Hvis nej: Hvorfor ikke?

4.6

Hvor tilfreds er du med udbudet af miljøvenlige elektronikprodukter?

 

Efterspørgsel af miljøvenlige produkter

For rigtig at sætte gang i en udvikling af miljøvenlige elektronikprodukter kræver det, at der er en efterspørgsel efter miljøvenlige elektronikprodukter. De offentlige indkøbere er så småt i gang med at efterspørge miljøvenlige elektronikprodukter, men hvad med de private forbrugere?

5. Oplever I som forhandler/sælger nogen efterspørgsel efter miljøvenlige elektronikprodukter fra forbrugerne?

 

Ja

Nej

5.1

Hvor tit efterspørger forbrugere miljøvenlige elektronikprodukter?

Hvorfor mon ikke det?

5.2

Hvad spørger forbrugerne efter? Spørger forbrugerne eksempelvis til energiforbrug ved standby eller, hvor de skal gøre af udtjente batterier?

Hvilke andre parametre (pris, kvalitet, …) lægges der vægt på?

5.3

Er miljøforhold/ energiforhold afgørende for forbrugernes valg? Hvor stor en vægt tillægges miljø- og energiforhold?

Tror I, at miljø bliver en væsentlig parameter i fremtiden?

Hvis ja: Hvorfor?
Hvis nej: Hvorfor ikke?

5.4

Hvilke andre parametre (pris, kvalitet, …) lægges der vægt på?

Hvad skal der efter din mening til for at forbrugerne begynder at spørge til miljøforhold i fremtiden?

Markedsføring

For at forbrugerne skal kunne efterspørge mindre miljøbelastende elektronikprodukter, skal forbrugerne vide, at der findes miljøvenlige elektronikprodukter. Denne viden kan forbrugerne evt. få gennem forhandlernes markedsføring af miljøvenlige elektronikprodukter.

6. Bruger I miljø ved markedsføring af jeres forretning eller jeres produkter?

 

Ja

Nej

6.1

Hvorfor?

Hvorfor ikke?

6.2

Virker markedsføringen?
      
     
Hvis ja: Hvordan virker den?
Hvis nej: Hvorfor virker den ikke?

Tror I, at I vil komme til anvende miljø i markedsføringen i fremtiden ?
       
Hvis ja: Hvordan?
Hvis nej: Hvorfor ikke?

6.3

Hvordan kan miljø udgøre en konkurrenceparameter hos jer? Er det miljøforhold eller sundhed, der vil have den største effekt?

Hvordan kan miljø udgøre en konkurrenceparameter hos Jer? Er det miljøforhold eller sundhed, der vil have den største effekt?

6.4

Kender I butikker eller kæder, hvor der anvendes miljø som markedsføring?
      
Hvis ja: Hvor?
Hvis nej: Hvorfor mon ikke?

Kender I butikker eller kæder, hvor der anvendes miljø som markedsføring?
    
Hvis ja: Hvor?
Hvis nej: Hvorfor mon ikke?

6.5

Hvem kan vi snakke med om miljø i markedsføringen? Er det dig eller en anden person?

 

Salg

En anden måde at informere forbrugerne om miljøforholdene for elektronikprodukter er i salgssituationen. Information om elektronikprodukternes miljøforhold på dette tidspunkt kan muligvis påvirke forbrugerne til at træffe et mere miljøvenligt valg.

7. Informerer I kunderne om elektronikprodukternes miljøforhold ved salg? Eksempelvis om energiforbrug i standby eller indhold af miljøfarlige stoffer?

 

Ja

Nej

7.1

Hvorfor/hvordan?
Er det en del af salgsteknikken?

Hvorfor ikke?
(Er der ingen efterspørgsel?)

7.2

Hvilken effekt har det?

Hvad tror I forbrugerne lægger vægt på ved køb af et elektronikprodukt?

7.3

Hvordan modtages informationen af kunderne? Er de ligeglade, eller er de interesserede?

 

7.4

Kan sælgerne/ekspedienterne give den rette vejledning om miljøforhold i købssituationen?

 

Intern kommunikation

Hvis der er forbrugere, der har ønsker, krav eller spørgsmål til miljøforhold for elektronikprodukter kan det være vigtigt at opfange disse signaler.

8. Diskuterer I forbrugernes ønsker på miljøområdet internt i organisationen?

 

Ja

Nej

8.1

Hvordan kommunikeres miljøforhold mellem indkøbere og sælgere/ forhandlere?

Hvorfor ikke?
(Er det fordi forbrugerne ikke har nogen ønsker på miljøområdet?)

8.2A

"Oppe fra og ned"
Hvordan kan positive miljøforhold formidles fra indkøberne til forhandlere/ sælgere?
- og igen videre til kunderne?

Hvordan ser I Jeres rolle som forhandler? - Bør I gøre mere for at fremme salget/produktion af miljøvenlige produkter?

8.2B

"Nede fra og op"
Hvordan kan en efterspørgsel efter "miljøvenlige" produkter nå fra kunderne til indkøberne?
(Hvordan er kommunikationen fra sælgerne til indkøberne?)

 

Med andre ord:

Sker der noget, hvis kunder spørger efter miljøforhold?

Har I procedurer, der samler op på input fra forbrugerne?

Har I en speciel metode til at indfange forbrugernes holdninger/ønsker?

Laver I forbrugerundersøgelser?

Er der miljøspørgsmål med i disse undersøgelser?

Hvem skal vi kontakte for at høre, om vi kan få nogle resultater at se?

 

8.3

Hvordan ser I jeres rolle som forhandler? – Bør I gøre mere for at fremme salget/produktion af miljøvenlige produkter?

 

Indkøb

Der, hvor I som forhandlere har den største mulighed for at påvirke udviklingen, er ved at stille miljøkrav til elektronikprodukterne i forbindelse med indkøb.

9. Stiller I miljøkrav ved indkøb?

 

Ja

Nej

9.1

Hvilke miljøkrav stiller I?

Hvorfor?

Hvorfor ikke?

Hvad kan få jer til at stille miljøkrav i fremtiden?

9.2

Har I som indkøbere en tilstrækkelig viden om miljøforhold til at tage højde for dette i forbindelse med indkøb?

Hvis ja: Hvad ved I om miljø? Og hvor har I lært det?
Hvis nej: Hvorfor ikke? Og hvilken viden mangler I?

 

9.3

Er der andre i din organisation, som du synes vi bør tale med vedr. indkøb og miljø?

 

Viden internt

Det er klart, at det kræver en intern viden omkring elektronikprodukters miljøforhold for at kunne stille krav i forbindelse med indkøb og for at kunne informere kunderne om produkternes miljøforhold.

10. Mener du, at sælgerne har en tilstrækkelig viden om miljøforhold?

 

Ja

Nej

10.1

Hvad ved de om miljø?
     
Hvor har de lært det?

Hvorfor ikke?
     
Hvilken viden mangler de?
Hvordan kan de få den?

10.2

Hvad ved sælgerne om miljøvenlige elektronikprodukter?

Informeres sælgerne om miljøforhold for elektronikprodukter, fx via salgsmateriale?

10.3

Vil sælgerne være i stand til at besvare miljøspørgsmål fra en forbruger, hvis der blev spurgt til miljøforhold for et elektronikprodukt?

Vil viden om miljø være en nødvendighed for forhandlerne i fremtiden?

      

Er virksomheden indstillet på at lade sælgere og indkøbere gennemgå en efteruddannelse i miljø?

Hvilke miljøforhold tror I så, der vil blive lagt vægt på?

Viden hos forbrugerne

For at forbrugerne vil efterspørge miljøvenlige produkter kræver det, at de ved, at produkterne findes og ved, hvilke miljøforhold der er de væsentlige.

11. Mener du, at forbrugerne har en (tilstrækkelig) viden om miljøforhold for elektronikprodukterne?

 

Ja

Nej

11.1

Hvorfor tror I det?

Hvorfor tror I ikke det?

11.2

Hvad ved forbrugerne om miljøvenlige elektronikprodukter?

Ved forbrugerne noget om miljøvenlige elektronikprodukter?

11.3

Hvad bør de vide?

Bør de vide noget?

Parallel til andre områder

På fødevareområdet har man inden for de sidste år set, at miljøaspektet er vundet frem via økologiske fødevarer. Specielt FDB kører kampagne med en lang række af økologiske fødevarer. Tilsvarende er der nu i øjeblikket en større kampagne i gang for at fremme miljøvenlige tekstiler – dels miljømærkede tekstiler, dels miljømærket vaskepulver.

12. Tror du, at noget tilsvarende kan eller vil ske for elektronikprodukter i fremtiden?

 

Ja

Nej

12.1

Hvorfor tror I det?

Hvorfor tror I ikke det?

12.2

Kan man bruge samme virkemidler?
   
Hvis ja: Hvilke? og hvorfor?
Hvis nej: Hvad skal der så til?

Gælder det kun for elektronikprodukter?
Hvad med cd’ere, tape til kasetteoptagerre/videoer, minidisks m.v.?

12.3

Hvordan får man forbrugerne gjort interesseret i miljø inden for elektronikområdet?

 

12.4

Hvordan ser markedet ud om 5 år på elektronikområdet?

Hvordan ser markedet ud om 5 år på elektronikområdet?

12.5

Vil I være rustet til et marked med en efterspørgsel efter miljøvenlige elektronikprodukter om 5 år?
     
Hvis ja: Hvad gør I for at være rustet?
Hvis nej: Hvem kan hjælpe jer? Brancheorganisationer, forbrugerorganisationer, Miljøstyrelsen, andre?

Vil I være rustet til et marked med en efterspørgsel efter miljøvenlige elektronikprodukter om 5 år?
      
Hvis ja: Hvad gør I for at være rustet?
Hvis nej: Hvem kan hjælpe jer? Brancheorganisationer, forbrugerorganisationer, Miljøstyrelsen, andre?