Forbrugernes muligheder og interesse for køb af grøn elektronik

Bilag C
1 Grundlaget for segmentering af forbrugerne

1.1 Gruppe 1 – De forankrede

Kriterierne for at høre til i denne gruppe er, at forbrugeren lever op til følgende krav:

  1. Forbrugeren lægger stor eller megen stor vægt på et af miljøforholdene ved køb af elektronisk produkt (spørgsmål 25-31 og 61-76).
       
  2. Det har stor eller nogen betydning for forbrugeren, at varen belaster miljøet så lidt som muligt (spørgsmål 83).
       
  3. Forbrugeren er uenig i udsagnet om, at de sjældent køber økologiske eller miljømærkede varer (spørgsmål 92).
       
  4. Forbrugeren er villig til at betale 15% ekstra for en vare, hvis varen belaster miljøet mindre (spørgsmål 100).

1.2 Gruppe 2 – De konvertible

Kriterierne for at høre til i denne gruppe er, at forbrugerne lever op til følgende krav:

  1. Forbrugeren lægger stor eller megen stor vægt på et af miljøforholdene ved køb af et elektronisk produkt (spørgsmål 26-31 og 61-76).
       
  2. Det har stor eller nogen betydning for forbrugeren, at varen belaster miljøet så lidt som muligt (spørgsmål 83).
        
  3. Forbrugeren er uenig eller hverken uenig/enig i, at de yderst sjældent køber økologiske varer (spørgsmål 92).
       
  4. Forbrugeren er villig til at betale 15% ekstra for en vare, hvis varen belaster miljøet mindre (spørgsmål 100).

1.3 Gruppe 3 – De tilgængelige

Forbrugere som indfrier følgende krav hører til i denne gruppe:

  1. Forbrugeren lægger nogen vægt på et af miljøforholdene ved køb af et elektronikprodukt (spørgsmål 26-31 og 61-76).
       
  2. Forbrugeren er overvejende positivt stemt for at betale mere for varer, der belaster miljøet mindre (skal have svaret uenig eller hverken uenig/enig til spørgsmål 100).
       
  3. Forbrugeren mener, at løsningen af miljøproblemerne primært er statens ansvar (spørgsmål 101).

1.4 Gruppe 4 – De utilgængelige

Forbrugere, som indfrier følgende krav, hører til i denne gruppe:

  1. Forbrugeren lægger ikke vægt på miljø- eller energiforhold ved køb af elektronik (spørgsmål 61-76).
       
  2. Forbrugeren er ikke villig til at betale mere for mindre miljøbelastende produkter (spørgsmål 90).
       
  3. Forbrugeren mener, at løsningen af miljøproblemerne primært er statens ansvar (spørgsmål 101).