| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Forbrugernes muligheder og interesse for køb af grøn elektronik
Miljøstyrelsen har ønsket at få undersøgt status for afsætning af
"grøn" elektronik på det private forbrugsmarked. Hvad er forbrugernes holdning
til at stille miljøkrav, når de køber elektroniske produkter, og hvilke muligheder
giver butikkerne forbrugerne for at stille miljømæssige krav til produkterne i
købssituationen?
Tidligere er det blevet undersøgt, hvilke muligheder og barrierer de offentlige
indkøbere har for at stille miljøkrav ved køb af elektronik1. Denne undersøgelse er således en parallel udredning,
men i stedet for de offentlige indkøbere, er det her det private forbrugsmarked, der er i
fokus.
Som et led i den produktorienterede miljøstrategi er forbrugerne en vigtig drivkraft
for fremme af mindre miljøbelastende produkter. Et grundliggende spørgsmål i denne
udredning er, om miljø og energi overhovedet er med i forbrugernes overvejelser, når de
køber elektronik.
Der har de senere år været meget tale om "en politiske forbruger", som
gennem sit valg af varer i indkøbskurven kan påvirke udviklingen af nye produkter. I
begrebet den politiske forbruger ligger, at forbrugerne aktivt vælger at købe produkter
ud fra kvalitetskriterier, der knytter sig an til produktionsforholdene "bag om"
produkterne, fx dyrevelfærd, etik, arbejdsforhold eller miljø.
For at fremme udvikling og produktion af renere produkter må forbrugerne være villige
til at stille nye krav og efterspørge nye typer produkter. Men forbrugernes villighed
alene er ikke tilstrækkelig. Der skal også være grønne alternativer på hylderne, som
giver forbrugerne en valgmulighed. Synliggørelsen over for forbrugerne hænger sammen med
det konkrete udbud af produkter på butikkernes hylder, muligheden for oplysning og
vejledning samt markedsføringen af produkterne. Det kræver en bevidst strategi og
holdning fra detailhandlen, således at der også herfra stilles miljøkrav bagud i
leverandørkæden.
Dette projekt har til formål at undersøge samspillet mellem forbrugersiden og
leverandørsiden i forhold til udvikling og afsætning af "grøn" elektronik.
Undersøgelsen skal belyse relationen mellem forbrugere og forhandlerne og deres
indbyrdes opfattelser af hinanden og mulighederne for at gøre miljø til en
konkurrenceparameter ved køb og salg af elektronik.
Projektet rummer tre delundersøgelser:
- En kvantitativ forbrugerundersøgelse, hvor 701 forbrugere gennem et spørgeskema har
afgivet informationer om deres holdninger og adfærd i forbindelse med køb af
elektroniske produkter.
- En kvalitativ forbrugerundersøgelse, hvor i alt 17 forbrugere deltog i to
fokusgruppemøder, som hovedsageligt omhandlede forbrugernes ønsker til
mærkningsordninger for grøn elektronik.
- En kvalitativ leverandørundersøgelse, hvor 10 leverandører blev interviewet om deres
oplevelser af forbrugerkrav, virksomhedens miljøstrategi og samspillet mellem
producenter, forhandlere og forbrugere.
Projektet er gennemført fra 1. marts 2001 til 1. februar 2002.
Projektet omhandler forbrugerelektronik, som i denne undersøgelse er defineret som tre
hovedtyper af produkter:
 | Mobiltelefoner |
 | Radio/tv-udstyr |
 | Pc og udstyr til pc'ere |
Undersøgelsen viser, at forbrugerne er positive over for at stille miljøkrav ved køb
af elektronikprodukter. Mange forbrugere (25-40%) svarer, at de tillægger miljø og
energi stor betydning ved køb af elektronikprodukter.
Det svarer ikke til, hvad forhandlerne oplever. Ifølge dem efterspørger forbrugerne
ikke de grønne elektronikprodukter. Undersøgelsen af forhandlerne viser, at miljø ikke
er på dagsordenen hos forhandlerne, hvilket bl.a. begrundes med en hård priskonkurrence
på markedet for elektronikprodukter. Enkelte havde defineret en miljøpolitik, men heraf
indeholdt kun en enkelt direkte produktrelaterede miljøkrav.
Hovedårsagen til, at der ikke er et bevidst udbud af miljøvenlige
elektronikprodukter, er ifølge forhandlerne, at forbrugerne ikke efterspørger dem, og
før det sker, vil forhandlerne ikke foretage sig noget væsentligt på området.
Der kan være mindst to forklaringer på forskellene mellem forbrugernes svar og
forhandlernes oplevelse af forbrugernes adfærd i købssituationen:
- Forbrugerne svarer mere positivt, end de egentlig handler. Den gode vilje forsvinder,
når forbrugeren står i købssituationen. Andre forbrugerundersøgelser viser tilsvarende
en forskel mellem forbrugernes holdning og handling. Den positive udlægning er, at
svarene indikerer, at der findes en vilje hos forbrugeren til at vægte miljøet ved køb
elektronikprodukter.
- De interviewede forhandlere er ikke i direkte kontakt med kunderne. Måske sker der et
informationstab fra ekspedient til chefindkøberen i forhandlerkæden. De spørgsmål, som
forbrugerne måtte have omkring miljømæssige forhold, er formentlig diffuse og uklart
formuleret, da forbrugerne mangler viden og redskaber til at stille klare krav. Diffuse
forespørgsler fra kunder formidles formentlig vanskeligere gennem forhandlerkæden end
klare udmeldinger.
Forbrugerne har viljen, men mangler informationer
Der er tilsyneladende en stor vilje hos forbrugerne til at tage miljøhensyn ved køb
af elektronik. Den positive indstilling til at tage miljøhensyn ved køb af elektronik er
en anelse større hos kvinderne end hos mændene. Således er 59% af mændene villige til
at tage miljøhensyn, hvis der var miljøinformationer på produkterne, mens 68% af
kvinderne er villige til at tage miljøhensyn.
At kvinderne er mere parate til at tage miljøhensyn end mændene står i kontrast til,
at to tredjedele af de indkøbsansvarlige for elektronik er mænd, mens en tredjedel er
kvinder.
En hindring for, at forbrugerne kan omsætte deres gode vilje i købssituationen, er,
at de mangler viden om området. 50% af forbrugerne ved ikke, om der er miljøproblemer
forbundet med pc'ere eller radio/tv-udstyr. Omkring hver tredje svarer nej til, at der er
miljøproblemer forbundet med produktion, brug eller bortskaffelse af elektronik. Ud over
viden om miljøkonsekvenserne af elektronik, mangler forbrugerne miljømærker og
miljøinformationer at navigere efter i købsbeslutningen.
Selv om forbrugerne er positive over for at indtænke et miljøhensyn ved
produktvalget, er der mange andre forhold som vægter ved produktvalget. Respondenterne
nævner først og fremmest prisen, dernæst tekniske forhold, kvalitet og design. I
sammenhæng med disse forhold, er miljø det forhold der tillægges mindst betydning hos
forbrugerne.
Forbrugerne siger, de vil betale for et miljøhensyn
En tredjedel af forbrugerne er parate til at betale mere for et produkt, der er mindre
miljøbelastende, og det gælder i højere grad for kvinderne end for mændene.
Gennem fokusgruppeinterviewene er det blevet belyst, hvordan elektroniske produkter i
høj grad er livsstilsprodukter. Forbrugerne stiller krav om, at produkterne opfylder
langt mere end de praktiske funktioner. Der lægges fx stor vægt på design, og
forbrugerne er parate til at betale mere for det pæne produkt. Ligeledes er nogen
forbrugere villige til at betale en merpris for at produktet er "grønt".
I begge fokusgrupper foreslår deltagerne, at elektronikprodukterne pålægges
skrotningspræmie, som udbetales, når det udtjente produkt afleveres tilbage hos
forhandlerne. Initiativet skulle fremme indsamling og genanvendelsen af skrottet
elektronik.
Mange motiver bag et miljøhensyn
Fokusgruppeinterviewene med forbrugerne viser, at der er flere forhold, der kan
motivere forbrugerne til at indtænke miljømæssige overvejelser ved køb af et
elektronikprodukt:
 | Miljøhensyn som en ekstra kvalitet ved produktet |
 | Miljøhensyn som en sundhedsforanstaltning |
 | Miljø- (og energi-) hensyn som en økonomisk besparelse |
De interviewede forbrugere mener, at miljø bør være en indbygget kvalitet i
produktet, forstået således, at miljø er en integreret parameter på lige fod med andre
forhold. De siger, at de ikke vil købe et elektronikprodukt alene for produktets
miljøegenskaber. Andre parametre som kvalitet, funktionalitet og pris skal stadig være
konkurrencedygtige. En høj miljøstandard kan altså ikke afløse nogen af de
traditionelle krav til produktet, men kan være et supplement. Andre forbrugere beskriver
miljøhensynet som en form for udvidet kvalitet ved produktet, som er med til at give dem
en personlig merværdi. For nogen er det er en værdi, der kan øges gennem en eksponering
til deres omverden, fx hvis der er et synligt miljømærke på fjernsynet i stuen.
Miljøhensynet giver således produktet en immateriel eller symbolsk værdi.
Forbrugerne tillægger den sundhedsmæssige påvirkning fra deres forbrug stor
betydning, og de ser også det miljøbevidste forbrug som en form for egenbeskyttelse.
De udtrykker vilje til at tillægge indholdet af kemiske stoffer stor vægt, hvis de
vidste, at elektroniske produkter kan afdampe kemiske stoffer ved brugen. Men
fokusgruppesamtalerne viser, de færreste forbrugere har viden om dette.
Sidst og mest konkret ser forbrugerne miljøhensyn som et forhold der giver kontante
økonomiske besparelser, hvis de køber produkter, der har et lavt energiforbrug.
Energiforbrug er den miljøparameter forbrugerne tillægger størst vægt. Flere
forbrugere udtrykker, at der ikke er den store ideologi bag køb af et
lavenergiforbrugende apparat, men mere ønsket om at spare på egen elregning. Andre ser
det som et generelt samfundsansvar for borgerne at spare på energien.
Forbrugerne stiller krav til miljøinformationen
Forbrugerne ønsker en kontrolleret miljøinformation. De har ikke tillid til en
miljøinformation, der leveres ukontrolleret fra producenterne. De interviewede forbrugere
er meget positive over for en simpel miljødeklaration (se eksempel i bilag D), der
formidler få udvalgte miljøparametre til forbrugerne. Men hvis ikke miljødeklarationen
er kontrolleret, foretrækker forbrugerne de officielle miljømærker.
Også i spørgeskemaundersøgelsen bekræftes det, at forbrugerne tillægger det stor
vægt, at miljømærkerne er kontrolleret af myndighederne. 94% af forbrugerne tillægger
det stor eller nogen betydning.
Miljømærker og miljøinformation på selve produktet er kun én informationsvej til
forbrugerne. Således viser spørgeskemaundersøgelsen, at 30% af forbrugerne får
information om produkterne gennem aviser og reklamer, mens 20% af forbrugerne får
information gennem specialblade om elektronik. Endelig orienterer omkring 15% af
forbrugerne sig på Internettet og 11% i forbrugerblade.
Tallene illustrerer, at forbrugerne også anvender den generelle
"omverdensinformation" om produkterne som grundlag for købsbeslutningen og som
supplement til den produktinformation, der gives i købssituationen. Den generelle
"omverdensinformation" er af stor betydning ved køb af et elektronikprodukt, da
mange forbrugere betragter købet af elektronik som en større investering, fx ved køb af
pc'er, tv og stereoanlæg. Forbrugerne fortæller, at der som regel er en sammenhæng
mellem produktets pris og tiden, forbrugerne bruger på at undersøge produktet og
alternativer.
Også forhandlerne mangler viden
Kendskabet til mindre miljøbelastende elektronikprodukter var meget begrænset hos
forhandlerne. Over halvdelen gav udtryk for, at de ikke er klar over, hvilke miljøforhold
udover energiforbruget som er væsentlige for elektronikprodukter. Dertil kommer, at flere
forhandlere gav udtryk for, at der ikke er andre miljøproblemer af betydning inden for
elektronikprodukter og derfor ikke behov for en indsats på området.
Denne undersøgelse viser, at netop forhandlerne og ekspedienterne er en vigtig kilde
til forbrugerinformation. Således modtager 58% af forbrugerne information fra butikkerne
inden købet af et elektronikprodukt.
Forhandlerne konkurrerer ikke på miljø
Det generelle billede viste, at miljø i bred forstand endnu ikke er kommet på
dagsordenen hos forhandlerne, hvilket bl.a. begrundes i at der er hård priskonkurrence
på markedet for elektronikprodukter. Enkelte havde defineret en miljøpolitik, men heraf
indeholdt kun en enkelt direkte produktrelaterede miljøkrav.
Ingen af forhandlerne udbyder eller markedsfører bevidst miljøvenlige
elektronikprodukter. Der udbydes dog elektronikprodukter, som bærer et af miljø- eller
energimærkerne, TCO 95/TCO 99, Energy Star eller Energipilen, men dette er mere eller
mindre ubevidst.
Forhandlerne forventer et udspil fra forbrugerne og producenterne
Hovedårsagen til, at der ikke er et bevidst udbud af miljøvenlige
elektronikprodukter, er ifølge forhandlerne, at forbrugerne ikke efterspørger dem, og
før det sker vil forhandlerne ikke foretage sig noget væsentligt.
Holdningen blandt forhandlerne er generelt, at producenterne gennem deres
produktudvikling vil sørge for, at miljøbelastningen for det enkelte elektronikprodukt
bliver mindre.
Ud over denne hovedkonklusion findes der mere uddybende konklusioner i hvert kapitel
for de to delundersøgelser.
Der eksisterer en fastlåst situation på markedet for elektronikprodukter, hvor
hverken forbrugerne ( ifølge forhandlerne) eller forhandlerne selv viser initiativ
for at fremme salget af mindre miljøbelastende produkter. Forbrugerne efterspørger
ifølge forhandlerne ikke mindre miljøbelastende elektronikprodukter. Forhandlerne vil
på den anden side ikke af sig selv gøre en indsats for at markedsføre mindre
miljøbelastende elektronikprodukter, førend forbrugerne efterspørger dem.
Flere producenter arbejder med miljø på den eller anden måde, men disse forhold
formidles sjældent over for forhandlerne og endnu sjældnere formidles det videre til
kunderne.
Det giver et situationsbillede af et marked, hvor der sker en miljømæssig innovation,
da flere producenter arbejder med miljødimensionen i deres produkter, men det sker uden,
at forhandlerne og forbrugerne har eller får større kendskab til det.
Den hårde priskonkurrence begrænser forhandlernes muligheder og især lyst til at
medvirke i at fremme mindre miljøbelastende elektronikprodukter. Derfor er det
væsentligt for at opnå succes, at forhandlernes rolle bliver relativ udgiftsneutral. Det
anbefales, at forhandlerne begynder at konkurrere på produkternes miljømæssige sider.
Produkternes miljømæssige parametre skal fremhæves i reklamer og i butikkerne.
Forhandlerne bør styrke deres rolle som et vigtigt informationsled til forbrugerne om
miljø, fx ved at oplyse om miljøforhold ved produkterne gennem udlevering af
informationsmateriale i salgssituationen og gennem medvirken i oplysningskampagner.
En indsats kan med fordel inddrage ekspedienterne aktivt, da de er et centralt led i en
miljørådgivning til forbrugerne. Der bør prioriteres en miljømæssig
kompetenceudvikling af ekspedienterne og udvikles simple informationsværktøjer.
Videre anbefales det, at forhandlerne begynder at efterspørge miljødata og
-dokumentation hos deres leverandører.
Forhandlerne må opfordre producenterne til at anvende de miljø- og
energimærkningsordninger, der er relevante for elektronikprodukter, fx Svanemærket,
Blomsten og Energipilen. Netop Energipilen kender alle de interviewede gennem en
tv-kampagne, men ingen har set den på produkter i butikkerne.
Samtlige forhandlere i undersøgelsen gjorde opmærksom på, at det danske marked for
elektronikprodukter er meget lille set i et internationalt perspektiv, og at deres
muligheder for at stille krav til produkterne derfor nærmest er ikke-eksisterende. Det
anbefales som følge deraf, at forhandlerne arbejder på, via de danske
brancheorganisationer, at påvirke de europæiske og internationale brancheorganisationer
til at stille miljøkrav over for producenterne. De danske brancheorganisationer, som
kunne være relevante, kunne bl.a. være Radiofaghandlens Brancheorganisation, BFE
(Brancheforeningen for ForbrugerElektronik) og Dansk Handel & Service.
Forbrugerne skal begynde at efterspørge mindre miljøbelastende
elektronikprodukter og stille krav om dokumentation af miljøforhold vedrørende
produkterne. Undersøgelsen viser, at villigheden er der, men det gælder om at få omsat
viljen til praksis. For at få forbrugerne til at gøre dette, skal de gøres opmærksomme
på, hvorfor det er væsentligt, og hvad de skal spørge om og efter. Det kan ske gennem
en generel miljøinformation til forbrugerne gennem de kilder, de bruger til information
om produkterne: Aviser, reklamer, Internettet, specialblade og forbrugerblade.
Forbrugerne kan have mange motiver til at købe grøn elektronik, og derfor skal
informationen have flere facetter. Der kan både argumenteres for, at grøn elektronik er
en kvalitetsparameter, at det er sundere, og at det giver økonomiske besparelser.
Derudover efterlyser forbrugerne miljøinformation på produkterne, som de kan anvende
i købssituationen. Forbrugerne efterlyser sammenlignelig og troværdig miljøinformation
om produkternes miljøegenskaber. Mange af forbrugerne i undersøgelsen kender
Svanemærket, og en oplagt mulighed er, at mærket i større grad anvendes til
elektroniske produkter i Danmark.
Da Svanemærket ikke har fundet udbredelse på de elektroniske produkter i Danmark, kan
det anbefales at arbejde videre med udviklingen af en simpel miljødeklaration.
Forbrugerne er positive over for ideen om en simpel miljødeklaration, da det giver dem
mulighed for at vælge efter den miljøegenskab, de tillægger størst betydning, fx
kemiske stoffer, energiforbrug eller genanvendelighed. Forbrugerne ønsker, at
oplysningerne i den simple miljødeklaration er kontrollerede.
Segmentering af forbrugerne
På baggrund af forbrugernes svar i spørgeskemaet, er forbrugerne inddelt i fire
typer af forbrugere:
De forankrede de forbrugere, der allerede nu er miljøpositive, både
når det handler om elektronik og andre forbrugsområder.
De konvertible de forbrugere, der lige under overfladen er
miljøpositive, når det handler om elektronik.
De tilgængelige - de forbrugere, der er mindre miljøpositive end de
konvertible, men som dog gennem en vis påvirkning kan blive grønne forbrugere, når det
handler om elektronik.
De utilgængelige de forbrugere der er mindst miljøpositive og hvor der
ikke er udsigt til at de bliver det, hverken inden for elektronik og andre
forbrugsområder.
Respondenternes fordeling på segmenterne er følgende:
Tabel 1.1:
Segmentering af 701 forbrugere, der har besvaret spørgeskema om miljø og
elektronik.

De fire grupper adskiller sig på holdninger, uddannelse og indtægt. Jo mere grøn,
desto mere uddannelse og højere indtægt. Til gengæld adskiller de sig ikke på alder,
bolig og land/by.
En strategisk anvendelse af segmenteringsanalysen kunne være at satse på de to
midterste grupper i en informationsstrategi. Det første gruppe har kun behov for en meget
lille påvirkning, de er grønne forbrugere i forvejen. En indsats over for de to
midterste segmenter kan påvirke dem til blive miljøbevidste forbrugere. Den sidste
gruppe er svær at påvirke, når det handler om miljøbevidsthed.
Hvis markedet for mindre miljøbelastende elektronikprodukter skal øges eller rettere
skabes, kræver det først og fremmest, at nogen skal ville det. Da hverken forhandlerne
markedsfører, eller forbrugerne efterspørger mindre miljøbelastende elektronikprodukter
højlydt, må processen hjælpes på vej af myndighederne. Det kan ske gennem to
hovedtyper af indsatser:
 | Myndighederne skal skabe rammen om formidlingen af produktorienterede miljøoplysninger
fra producent til forbrugere via detailhandlen, fx gennem miljømærker og
miljødeklarationer. |
 | Myndighederne skal informere forbrugerne generelt om miljøkonsekvenser ved produktion,
brug og bortskaffelse af elektronik. En mere generel og problemorienteret information, der
skal nå forbrugeren både før, under og efter købet. |
Produktorienteret oplysning: Miljømærker og miljødeklarationer
Der findes forskellige systemer til at videregive oplysninger om elektronikprodukters
miljøforhold. En type informationssystem er miljømærker og miljødeklarationer.
I en arbejdsrapport fra Miljøstyrelsen2
blev der præsenteret en simpel miljødeklaration for forbrugerelektronik. I denne indgår
oplysninger om energiforbrug i både drift og standby, svar på om produktet indeholder
halogenerede forbindelser og tungmetaller samt en procentangivelse af potentiel
genanvendelse.
Nederst i deklarationen står gode råd til, hvordan informationerne skal bruges.
IT branchen (ITB) i Danmark har udviklet deres eget system for miljødeklarationer i
samarbejde med søsterorganisationer i de nordiske lande. ITBs miljødeklaration oplyser
afhængig af produkttypen om design, batterier, energiforbrug, ergonomi,
støj, emissioner, elektrisk sikkerhed, materialebrug, genanvendelse, emballage og
miljøpolitik. For de produkter, der har ITBs deklaration, er de fleste relevante
informationer således lettilgængelige, selvom de ikke er kontrolleret at en uafhængig
instans. ITBs nuværende miljødeklaration er designet til professionelle indkøbere og
derfor meget kompleks og vanskelig at anvende for almindelige forbrugere. Hvis den skal
anvendes af private forbrugere, skal den have en mere enkel form med færre
miljøoplysninger, hvilket der i øjeblikket arbejdes med i ITB.
Inden for miljømærkerne Svanen og Blomsten findes der i dag kriterier for visse
elektronikprodukter bl.a. pcere, printere, kopimaskiner og tv, men der er ikke mange
af de miljømærkede produkter i butikkerne.
En vigtigt udfordring er derfor, at få flere miljø- og energimærkede produkter på
markedet. Producenter må stimuleres til at anvende mærkerne på deres produkter, og
forhandlere må opfordres til at synliggøre produkterne i butikkerne samt opkvalificere
personalet til at informere om indholdet bag mærkerne.
Hvis ikke brugen af Svanen eller Blomsten fremmes blandt producenterne, må der andre
mærkningsordninger til.
Nogle forbrugere vil gerne have en mere nuanceret miljøinformation end den
ja/nej-information, et miljømærke giver dem. Derfor kan en simpel miljødeklaration
være en mulighed. En miljødeklaration bør baseres på få udvalgte miljøegenskaber og
bør være kontrolleret, hvis den skal opnå troværdighed blandt forbrugerne.
Problemorienteret oplysning: Generelt informationsmateriale
En forudsætning for, at forbrugerne anvender miljøinformationen på produkterne, er,
at de inden købet har en bevidsthed om, at produktets miljømæssige forhold er
interessante. I øjeblikket er miljø kun perifert med i forbrugernes bevidsthed, når de
køber elektronik.
Derfor er der et behov for en generel information både til forbrugere og ekspedienter
om miljøkonsekvenserne ved produktion, brug og bortskaffelse af elektronikprodukter.
Forbrugerne har en fornemmelse af, at der er miljøproblemer forbundet med elektronikken,
men deres viden stopper ofte der. Ekspedienterne har ligeledes ringe viden om miljø, men
forhandlerne kan få oplysningerne, hvis de efterspørger denne viden i deres
leverandørkæde.
Der er behov for flere forskellige budskaber om fordelene ved at tage miljøhensyn ved
køb af elektronik, da forbrugerne har forskellige motiver bag deres miljøbevidsthed. Det
er endvidere forskelle, som varierer af produkttypen. Hovedbudskaberne, som er væsentlige
at oplyse om, er miljø- og energimærker på produkterne, energiforbrug, uønskede
kemiske stoffer, genanvendelighed/adskillelighed og returordninger. Det er miljøviden,
som både forbrugere og ekspedienter har brug for.
Forbrugerne ønsker information om, hvilke fordele der er ved at købe et produkt, hvor
der er taget miljøhensyn. En oplysningskampagne kunne orientere om den konkrete forskel
på et normalt elektronikprodukt og et "grønt" elektronikprodukt, som fx har
opnået enten miljømærket Svanen eller Blomsten. De forhold, som har en direkte
betydning for forbrugerne, har umiddelbart den største interesse, fx energibesparelser
eller afdampning af kemiske stoffer i brugsfasen.
Mange informationsveje til forbrugerne
Der er en lang række andre informationsveje til forbrugerne end de informationer, der
leveres i købssituationen. Selvom undersøgelsen viser, at den information, forbrugerne
henter i butikkerne, er central, så anvender de også andre kilder til information.
Derfor er det vigtigt at udnytte forbrugernes generelle "omverdensinformation"
til at orientere om elektronikkens miljøforhold. De miljømæssige konsekvenser kan
omtales i aviser, reklamer, specialblade og forbrugerblade. Her søger forbrugerne nemlig
produktinformation inden købet af elektronik.
Denne type information når forbrugerne, inden de står i den konkrete købssituation,
og informationen er derfor et vigtigt grundlag for, at forbrugerne kan have miljømæssige
spørgsmål med på deres indkøbsseddel.
Således må en miljøinformation til forbrugerne bestå af flere byggesten:
 | Udvikling og udbredelse af miljømærkningssystemer på produkterne. Information som
forbrugerne typisk anvender i købssituationen. |
 | Miljøinformationer fra ekspedienterne i købssituationen. Miljø skal indgå på lige
fod med andre købskriterier, og derfor er det vigtigt, at ekspedienterne har viden om
miljø på lige fod med andre forhold ved produktet. |
 | Generel forbrugerinformation om elektronikkens miljøkonsekvenser gennem andre kilder,
fx aviser, produkttest og Internettet. Information, som forbrugerne opfanger inden købet,
og som kan være med til at sætte miljø på forbrugernes dagsorden. |
1 |
Grøn elektronik i offentlige indkøb. Arbejdsrapport nr. 15,
Miljøstyrelsen 2001.
|
2 |
Arbejdsrapport fra Miljøstyrelsen nr. 16, 2001. Udredning om
miljødeklaration for forbrugerelektronik fra viden til handling. |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |