| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Forbrugernes muligheder og interesse for køb af grøn elektronik
Formålet med spørgeskemaundersøgelsen har været
 | at undersøge om forbrugerne stiller miljøkrav ved køb af elektroniske produkter. Hvis
de gør, hvilke krav er det så? |
 | at undersøge hvor forbrugerne søger oplysninger, når de køber elektronik |
 | at undersøge forbrugernes parathed til at "gå længere" for grøn elektronik |
 | at undersøge forbrugernes kendskab og krav til miljømærker |
 | at karakterisere forbrugerne efter, hvor miljøbevidst de tænker og handler |
Spørgeskemaet til forbrugerne var delt i to spor. Et spor omhandlede forbrugernes
erfaringer med køb af mobiltelefoner. Et andet spor omhandlede køb af radio/tv og
computerudstyr. Endelig indeholdt spørgeskemaet en gruppe spørgsmål om forbrugernes
holdninger til grønt forbrug i bred forstand, om forbrugernes købsadfærd i forhold til
miljømærkede/økologiske produkter, og om forbrugernes motivation til at "gå
længere" efter de grønne produkter.
Spørgeskemaet blev sendt til 1.000 forbrugere, som Gallup på forhånd havde kontakt
til via deres omnibusundersøgelser. Forbrugerne, der fik tilsendt spørgeskemaet, havde
defineret sig som husstandens indkøbsansvarlige for elektronik.
Efter 3 uger blev der udsendt en rykker til de forbrugere, der ikke havde indsendt
spørgeskemaet. Svarprocenten endte på 70%.
Det er de miljøpositive forbrugere, der har svaret på undersøgelsens spørgeskema.
Sammenlignet med andre undersøgelser har respondenterne et stort kendskab til
miljømærkerne og meget stor villighed til at tage miljøhensyn. Analysen af
spørgeskemaundersøgelsen skal læses med dette for øje.
På baggrund af forbrugerundersøgelsen må det konkluderes, at der er et
forbrugerpotentiale til en grøn efterspørgsel på elektronikområdet, men
efterspørgslen kommer ikke af sig selv. Det kræver en indsats over for både
forbrugerne, forhandlerne og producenterne.
Undersøgelsen viser, at forbrugerne har en stor vilje til at tage miljøhensyn ved
køb af elektronik, men de mangler viden om elektronikkens miljøbelastning. Halvdelen af
forbrugerne ved ikke, om der er miljøproblemer forbundet med pc'ere eller
radio/tv-udstyr. Omkring hver tredje svarer nej til, at der er miljøproblemer forbundet
med produktion, brug eller bortskaffelse af elektronik. Kun hver femte forbruger mener, at
der er miljøproblemer forbundet med produktion, brug eller bortskaffelse af en
mobiltelefon.
Ud fra en procentvis betragtning lægger en del forbrugere (ca. 25-40%) vægt på de
miljømæssige forhold ved køb af elektronik. Det er primært energiforbrug, der
tillægges vægt, dernæst er det indhold af bly og andre tungmetaller, som forbrugerne
tillægger vægt. Særligt med hensyn til tungmetallerne er det formentlig mere et udtryk
for forbrugernes ønske om at være opmærksomme på disse forhold, end det er
udtryk for et italesat krav i købssituationen.
Det er en erfaring fra andre forbrugerundersøgelser, at forbrugerne ofte svarer mere
positivt, end de egentlig handler. Det positive element i den sammenhæng er, at
forbrugerne har en holdning om, at de gerne vil undgå tungmetaller. At få holdningen
ført til en aktiv handlen, kræver forskellige betingelser og virkemidler.
En anden forklaring kan være, at de interviewede repræsentanter for forhandlerne er
for langt væk fra kunderne og ekspedienterne. I deres position opfanger de formentlig
ikke forbrugernes spørgsmål om de miljø- og energirelaterede emner.
Når miljøhensynet koster
En tredjedel af forbrugerne er ud over en villighed til at tage miljøhensyn også
villige til at betale en merpris for produktet på grund af miljøhensynet. Dog er det et
gratis svar, når det afgives i et spørgeskema, men det vidner om en holdning om at være
parat til at støtte de mindre miljøbelastende produkter.
En tredjedel af forbrugerne vil ikke betale mere for et miljøhensyn. Netop
energioplysninger vil de formentlig være modtagelige over for, da det ikke nødvendigvis
koster mere, men tværtimod er billigere end mere energiforbrugende produkter.
Krav til miljøinformation
Forbrugerne ønsker, at miljøinformationen på produkterne er enkel og
overskuelig, sammenlignelig fra produkt til produkt samt kontrolleret af myndighederne.
Der er i spørgeskemaet ikke spurgt direkte til forskellige mærkningstyper, da det af
metodiske årsager ikke kunne belyses forsvarligt gennem en spørgeskemaundersøgelse.
Spørgsmålet er uddybet gennem fokusgruppeinterview med forbrugere. Det er tidligere
blevet diskuteret, hvilken tid det tager for Miljømærkesekretariatet at tildele et
miljømærke og det særlige problem i elektronikbranchen med den hurtige
produktudvikling. I den sammenhæng er det interessant at se på forbrugernes vægtning
af, om de køber den nyeste model. Tallene viser, at omkring 1/3 af forbrugerne tillægger
det stor eller meget stor vægt, at de får den nyeste model. Kriteriet "nyeste
model" er et af dem, der rangerer lavest i forhold til de øvrige listede
indkøbskriterier.
Forbrugernes informationssøgning
Forbrugernes primære informationskilder er reklamerne, butikkerne, familie og
venner og aviserne. Hvis forbrugerne skal have miljøinformation om elektronikken, vil det
være oplagt at anvende butikkerne og aviserne.
Særligt forbrugernes informationsøgning i butikker og hos ekspedienter er
interessant. Købet af elektronikprodukter indebærer ofte en betjening fra en ekspedient,
og her sker en vigtig informationsformidling. Hvis ekspedienterne opkvalificeres og får
de rette informationer og værktøjer stillet til rådighed, er de en oplagt kanal til
formidling om miljøforhold til forbrugerne.
Omkring 10-15% af forbrugerne anvender forbrugerblade fx "Tænk og Test",
hvilket giver mulighed for en formidling at resultater om produkternes miljøegenskaber.
En tilsvarende mængde anvender Internettet i deres informationssøgning, dog er de
unge underrepræsenteret i undersøgelsen, hvilken kan tænkes at have betydning for dette
tal.
Undersøgelsens forbrugersyn
Spørgeskemaundersøgelsen opstiller rationelle spørgsmål til forbrugerne om
deres forbrugeradfærd ved køb af elektronik. Forbrugeradfærden er forsøgt indkredset
gennem forskellige spørgsmål, der knytter sig an til forbrugernes adfærd gennem
konkrete adfærdsspørgsmål til deres sidste køb af et elektronikprodukt. Forbrugernes
miljøbevidsthed er ligeledes søgt indfanget gennem en række holdningsspørgsmål. På
trods af dette tegnes konturerne af en meget rationel forbruger i denne undersøgelse. Det
står i kontrast til, at forbrugsvalget netop ofte er præget af irrationalitet og
tilfældighed. Flere forhold, end der har kunnet rummes i spørgeskemaet, er
determinerende for forbrugeradfærden, og det er vi bevidste om i forståelsen af
forbrugeradfærden.
Da det ofte er et grundliggende problem ved en spørgeskemaundersøgelse, blev der i
undersøgelsesdesignet indlagt to fokusgruppeinterview med forbrugere, et i København og
et i Herning. Erfaringen har været, at debatterne i fokusgrupperne har udfordret det
rationelle forbrugerbillede, og en langt mindre politisk korrekt og rationel
forbrugeradfærd blev skitseret. Netop konfliktfelterne ved det grønne forbrug blev
diskuteret, og motiver bag et miljøbevidst forbrug blev drøftet.
Af 1.000 udsendte spørgeskemaer er der indkommet 701 besvarede spørgeskemaer. Heraf
er 427 besvaret af mænd (61%) og 274 af kvinder (39%). Det er husstandens
indkøbsansvarlige for elektronik, der er blevet bedt om at udfylde spørgeskemaet. Tallet
afspejler den kønsforskel, der er forbundet med indkøb af elektronik.
Andre undersøgelser viser ligeledes, at elektronikindkøbet er domineret af mænd, men
samtidig også at det er et område, hvor kvinderne i de seneste år er blevet mere
fremtrædende3.
Fordelingen på alder og køn fremgår af nedenstående skema.
Tabel 3.1
|
Antal |
Procent |
Antal besvarede spørgeskemaer |
701 |
100% |
Heraf mænd |
427 |
61% |
Heraf kvinder |
274 |
39% |
|
|
|
15-24 år (i alt begge køn) |
5 |
0,7% |
25-39 år (i alt begge køn) |
224 |
32% |
40-59 år (i alt begge køn) |
293 |
42% |
60+ år (i alt begge køn) |
108 |
15% |
Desværre har kun 5 af de helt unge forbrugere i alderen 15-24 besvaret spørgeskemaet.
Det skyldes formentlig, at det er husstandens indkøbsansvarlige for elektronik, der er
blevet bedt om at besvare spørgeskemaet. Dermed er det kun de unge, som er flyttet
hjemmefra, der har svaret på spørgeskemaet. Det er beklageligt, at de unge er
underrepræsenteret i materialet. Dels fordi de er morgendagens forbrugere, dels fordi de
på flere måder har en anderledes forbrugeradfærd end de ældre forbrugere.
I det efterfølgende er det vigtigt at holde sig for øje, at analysen hovedsageligt
dækker forbrugere over 24 år.
Tabel 3.2
Baseret på 693 svar
Har De købt mobiltelefon inden for de seneste 3-4 år?
|
Ja |
Nej |
Antal svar |
I alt |
74% |
26% |
693 |
Mænd |
76% |
24% |
422 |
Kvinder |
70% |
30% |
271 |
|
|
|
|
15-24 år (begge køn) |
100% |
0% |
5 |
25-39 (begge køn) |
73% |
27% |
223 |
40-59 |
77% |
23% |
289 |
60+ |
53% |
47% |
105 |
Omkring 3 ud af 4 forbrugere har købt en mobiltelefon inden for de sidste 3-4år
heraf er flest mænd, nemlig 321 mænd, mod 190 kvinder (antallet fremgår ikke af
skemaet).
De respondenter, som har svaret positivt på at have købt en mobiltelefon inden for de
sidste 3-4 år, har efterfølgende besvaret en række uddybende spørgsmål om købet.
Disse resultater er baseret på 472 svar.
Tabel 3.3
Baseret på 472 svar
Hvor fik De informationer om mobiltelefonen inden De købte den?
|
I høj grad |
I nogen grad |
Slet ikke |
Fra familie og venner |
22% |
41% |
38% |
Fra kolleger |
12% |
26% |
62% |
Fra butikkerne |
20% |
44% |
36% |
Fra reklamer |
30% |
45% |
24% |
Fra forbrugerblade (fx "Tænk og
Test") |
3% |
12% |
85% |
Fra specialblade om elektronik |
4% |
10% |
86% |
Fra aviserne |
10% |
40% |
50% |
Fra Internettet: hjemmesider til
prissammenligning |
5% |
10% |
85% |
Fra Internettet: hjemmesider om
produktinformation |
6% |
10% |
84% |
Forbrugernes primære informationskilder ved køb af mobiltelefon er:
 | reklamerne (75 % får i nogen eller høj grad informationer herfra) |
 | butikkerne (64% får i nogen eller høj grad informationer herfra) |
 | familie og venner (63% får i nogen eller høj grad informationer herfra) |
 | aviserne (50 % får i nogen eller høj grad informationer herfra) |
En stor andel af forbrugerne indhenter ikke informationer om mobiltelefonen inden
købet.
Når tallene krydses med kønsmæssig forskel, er der ikke de store forskelle.
Kvinderne anvender i lidt højere grad butikkerne, familie og venner som
informationskilde, mens mændene hovedsageligt står for brugen af Internettet og
specialblade.
Det har været et ønske at afdække, hvilken status miljøet har, når forbrugerne
indkøber mobiltelefoner. Miljø skal konkurrere med mange andre parametre i
købssituationen, og derfor har vi spurgt til en lang række forskellige
indkøbskriterier, herunder miljø.
Kriterierne er listet i rækkefølge efter, hvilke der har størst betydning for
forbrugerne. Den største vægt er vurderet ved at summe "meget stor vægt" og
"stor vægt".
Tabel 3.4
Baseret på 496 til 505 svar
Hvor stor vægt lagde De på følgende, da De skulle vælge mobiltelefon?
|
Meget stor vægt |
Stor vægt |
Nogen vægt |
Ingen vægt |
Total |
Kvalitet |
34 % |
44 % |
18 % |
4 % |
100 % |
Pris |
39 % |
33 % |
22 % |
6 % |
100 % |
Opladningstid og taletid |
23 % |
40 % |
27 % |
10 % |
100 % |
Abonnementstilbud |
32 % |
27 % |
23 % |
17 % |
99 % |
Størrelsen |
20 % |
35 % |
37 % |
7 % |
99 % |
Funktioner |
17 % |
31 % |
31 % |
21 % |
100 % |
Mærket/producenten |
16 % |
28 % |
32 % |
25 % |
100 % |
Teleudbyder |
19 % |
21 % |
31% |
29 % |
100 % |
Service ved køb |
11 % |
26 % |
40 % |
23 % |
99 % |
Service efter køb |
11 % |
26 % |
39 % |
25 % |
101 % |
Design og farver |
9 % |
26 % |
32 % |
33 % |
100 % |
Energiforbrug |
9 % |
20 % |
32 % |
39 % |
100% |
Nyeste model |
7 % |
18 % |
34 % |
41 % |
100 % |
Mulighed for at aflevere batterier ved
forhandleren |
8 % |
12 % |
18 % |
62 % |
100 % |
Oplysning om miljørigtig brug og
bortskaffelse af mobiltelefonen |
8 % |
11 % |
19 % |
62 % |
100 % |
Muligheder for genanvendelse |
5 % |
10 % |
17 % |
69 % |
101 % |
Indhold af bly og andre tungmetaller |
6 % |
9 % |
22 % |
64 % |
100 % |
Mulighed for at aflevere mobiltelefonen
hos forhandleren, når den skal kasseres |
6 % |
8 % |
12 % |
74 % |
100 % |
Medfølgende tilbehør |
3 % |
8 % |
40 % |
49 % |
100 % |
I fortolkningen af hvilken betydning forbrugerne tillægger de forskellige parametre,
er det vigtigere at se dem i forhold til hinanden, end de egentlige procentfordelinger for
hvert enkelt parameter.
Pris og kvalitet er de to væsentligste parametre ved købsbeslutningen.
Energi er det af miljøkriterierne, der har størst betydning for forbrugerne.
Måske hænger det sammen med, at opladningstid og taletid er meget højt på forbrugernes
dagsorden (nummer tre), og energiforbruget opfattes som sammenhængende med de forhold.
Spørgsmålet om energiforbrug kan være vanskeligt at besvare i forhold til
mobiltelefoner, da de ikke har et direkte energiforbrug, men forbruger via opladningen af
batteriet.
De miljørelaterede forhold er dem, som forbrugerne tillægger mindst vægt af alle
kriterierne (på nær "medfølgende tilbehør").
Ud fra en procentvis betragtning lægger en del forbrugere (ca. 25-40%) vægt på de
miljømæssige forhold ved mobiltelefonen. Det er formentlig mere et udtryk for
forbrugernes ønske om at være opmærksomme på disse forhold, end det er udtryk
for et italesat krav i købssituationen.
Det er en erfaring fra andre forbrugerundersøgelser, at forbrugerne ofte svarer mere
positivt, end de egentlig handler. Det positive element i den sammenhæng er, at
forbrugerne har en holdning om, at de gerne vil undgå tungmetaller. At få holdningen
ført til en aktiv handling kræver forskellige betingelser og virkemidler.
Tabel 3.5
Mener De, at der er miljøproblemer i forbindelse med produktion, brug og
bortskaffelse af mobiltelefoner?
|
I alt |
Mænd |
Kvinder |
Ja |
22% |
23% |
20% |
Nej |
19% |
23% |
11% |
Ved ikke |
59% |
53% |
69% |
Total % |
100% |
99% |
100% |
Antal svar |
507 |
318 |
189 |
Over halvdelen af forbrugerne svarer "ved ikke" på det generelle spørgsmål
om miljøproblemer og mobiltelefoner. Svaret viser et stort behov for oplysning om
elektronikkens miljøkonsekvenser.
Flere kvinder end mænd svarer "ved ikke", og flere mænd end kvinder mener ikke,
der er miljøproblemer ved mobiltelefoner.
Ud fra en samlet betragtning mener lige store dele af forbrugerne, at der ikke
er miljøproblemer forbundet med mobiltelefoner, som forbrugere, der mener, at der er
miljøproblemer forbundet med mobiltelefoner.
Af kvinderne mener dobbelt så mange, at der er miljøproblemer, som dem der mener, at
der ikke er miljøproblemer.
Tabel 3.6
Hvis der var oplysninger om miljøbelastning på mobiltelefoner, ville De så tage
miljøhensyn med i Deres overvejelser ved køb af mobiltelefon i fremtiden?
|
I alt |
Mænd |
Kvinder |
Ja, også selv om produktet bliver dyrere |
33% |
32% |
36% |
Ja, hvis produktet koster det samme |
33% |
30% |
38% |
Måske, afhænger bl.a. af prisforskel |
26% |
31% |
18% |
Nej, også selv om prisen er den samme |
1% |
1% |
2% |
Ved ikke |
6% |
6% |
6% |
Antal svar |
500 |
315 |
185 |
Dette svar deler forbrugerne i tre næsten lige store grupper.
 | En tredjedel af forbrugerne er parat til at tage hensyn til miljøet, også selvom
prisen bliver højere |
 | En tredjedel vil ikke betale mere for miljøhensynet |
 | En tredjedel er i tvivl (svarer måske eller ved ikke) |
Kvinderne er mere tilbøjelige end mændene til at betale for miljøhensynet. Flere
mænd end kvinder svarer, at det må afhænge af prisforskellen.
Spørgsmålet om forbrugernes villighed til at betale mere er yderligere belyst i
kapitel 5.
Tabel 3.7
Baseret på 701 svar
Hvilke af følgende typer radio/tv-udstyr har De købt inden for de seneste 3-4
år?
Produkt |
Procent som har købt
det |
Antal som har købt det |
Fjernsyn |
45% |
342 |
Video |
34% |
239 |
Stereoanlæg |
29% |
206 |
CD spiller |
19% |
138 |
Bilradio |
18% |
128 |
Højttalere |
17% |
118 |
Playstation |
15% |
108 |
Discman |
15% |
106 |
Ghettoblaster |
11% |
80 |
DVD afspiller |
9% |
61 |
MP3-spiller |
1% |
6 |
Tabel 3.8
Baseret på 701 svar
|
Procent |
Antal |
Har ikke købt et produkt |
13% |
93 |
Mange forbrugere har købt mere end et af produkterne de sidste 3-4 år. I gennemsnit
har hver forbruger købt 2,2 af de overfor listede produkter.
13% af forbrugerne har ikke købt et af ovenstående produkter i de sidste 3-4
år. Det har den konsekvens, at de ikke svarer på de efterfølgende spørgsmål
vedrørende køb og miljøhensyn. Der kan ikke siges noget entydigt om
alderssammensætningen af denne gruppe. Den består både af de helt unge, de midaldrende
og de ældre, dog med en mindre overrepræsentation af de helt unge og de ældre.
Tabel 3.9
Baseret på 701 svar
Hvilke af følgende typer IT-udstyr har De købt inden for de seneste 3-4 år?
Produkt |
Procent der har købt
det |
Antal der har købt det |
PC |
53% |
373 |
Printer |
40% |
287 |
Skærm |
35% |
249 |
Scanner |
21% |
151 |
Ingen |
18% |
125 |
Andet |
9% |
67 |
Digitalt kamera |
8% |
55 |
Over halvdelen af forbrugerne har købt en pc'er inden for de sidste 3-4 år. I
gennemsnit har forbrugerne købt 1,7 af de ovenstående produkter i den periode.
Undersøgelsen af radio/tv og computere er i den videre beskrivelse samlet, da der er
flere fællestræk mellem produkterne. Det er i hovedtræk den samme type miljøproblemer,
der er tale om, og produkterne forhandles de samme steder. Dermed er de efterfølgende
svar samlet for både radio/tv og computerudstyr.
Forbrugerne er blevet bedt om svare på, hvilket produkt der var deres sidste køb og
derefter på baggrund af erfaringerne svare ud fra dette køb. Fordelingen af det sidste
køb ser således ud:
Tabel 3.10
Baseret på 444 til 464 svar
Hvorfra fik De information om dette produkt inden De købte det?
|
I høj grad |
I nogen grad |
Slet ikke |
Fra familie og venner |
19% |
25% |
56% |
Fra kolleger |
8% |
19% |
73% |
Fra butikkerne |
25% |
33% |
42% |
Fra reklamer |
19% |
34% |
47% |
Fra forbrugerblade (fx "Tænk og
Test") |
2% |
9% |
89% |
Fra specialblade om elektronik |
7% |
13% |
80% |
Fra aviserne |
6% |
23% |
71% |
Fra Internettet: hjemmesider til
prissammenligning |
7% |
7% |
85% |
Fra Internettet: hjemmesider om
produktinformation |
8% |
8% |
84% |
Spørgsmålet har en lav svarprocent, hvilket formentlig kan forklares med, at de
forbrugere, som ikke har søgt information inden købet, har sprunget spørgsmålet over i
stedet for at svare negativt ved alle kategorier. Ud fra den betragtning, er der ca. 20%
af forbrugerne, der slet ikke søger information om produktet inden købet.
Forbrugernes primære informationskilder ved køb af radio/tv og computerudstyr er:
 | butikkerne (58% får i høj eller nogen grad informationer herfra) |
 | reklamerne (53% får i høj eller nogen grad informationer herfra) |
 | familie og venner (44% får i høj eller nogen grad informationer herfra) |
Internettet bruges ikke i særlig stor udstrækning af forbrugerne til
informationssøgning om priser og produkter. Måske ville tallene se anderledes ud, hvis
flere unge havde besvaret spørgeskemaet.
Tabel 3.11
Baseret på 473 til 499 svar
Hvor stor vægt lagde De på følgende, da De skulle købe radio/tv eller
computerudstyr?
|
Meget stor vægt |
Stor vægt |
Nogen vægt |
Ingen vægt |
Ikke relevant |
Tekniske egenskaber, fx
lyd/billedkvalitet |
37% |
37% |
18% |
3% |
6% |
Prisen |
28% |
37% |
28% |
4% |
3% |
Brugervenlighed |
26% |
39% |
24% |
8% |
3% |
Holdbarhed |
24% |
40% |
22% |
11% |
3% |
Service efter købet |
16% |
27% |
31% |
20% |
5% |
Mærket/producenten |
21% |
22% |
31% |
19% |
7% |
Service i købssituationen |
13% |
26% |
30% |
23% |
7% |
PCerens hurtighed |
22% |
19% |
10% |
6% |
44% |
Nyeste model |
12% |
24% |
29% |
27% |
9% |
Design |
12% |
20% |
32% |
27% |
9% |
Medfølgende programmer/tilbehør |
11% |
21% |
22% |
19% |
28% |
Støjniveau |
9% |
19% |
22% |
22% |
27% |
Opgraderingsmuligheder |
9% |
19% |
17% |
29% |
26% |
Energiforbrug ved drift og standby |
8% |
18% |
24% |
44% |
6% |
Forsikringsmuligheder |
6% |
10% |
20% |
49% |
15% |
Stråling fra skærmen |
5% |
10% |
15% |
39% |
30% |
Indhold af bly og andre tungmetaller |
5% |
6% |
14% |
64% |
11% |
Mulighed for at returnere elektronikken
til forhandleren |
5% |
6% |
10% |
67% |
11% |
Indhold af kemiske stoffer |
5% |
6% |
8% |
67% |
14% |
Indhold af PVC |
4% |
5% |
12% |
67% |
12% |
Genanvendelse |
4% |
6% |
15% |
64% |
11% |
Kriterierne er listet i rækkefølge efter, hvilke der har størst betydning for
forbrugerne. Det er vurderet ved at summe "meget stor vægt" og "stor
vægt".
Som nævnt under mobiltelefoner er det i undersøgelsesdesignet valgt at liste en lang
række købskriterier op for forbrugerne for at synliggøre de mange hensyn, kravene i
øvrigt skal spille sammen med i en købsbeslutning. Resultatet viser, at forbrugerne
lægger stor vægt på de tekniske og funktionsmæssige krav til produkterne. De miljø-
og energimæssige forhold tillægges mindst vægt. Af miljø og energi, er det energien
forbrugerne har størst fokus på.
Halvdelen af forbrugerne (50%) svarer, at energiforbrug har betydning i
købssituationen. Undersøgelsen er foretaget lige inden anden runde af en intensiv
kampagne for Energipilen blev afholdt.
44% svarer derimod, at energi ikke har nogen betydning. Tallet kan ses som et udtryk
for manglende produktoplysninger om energiforbrug, og derfor er det vanskeligt for
forbrugerne at inddrage det i beslutningsgrundlaget, når et nyt elektronikprodukt skal
købes.
Som nævnt under mobiltelefoner giver listen primært mening ved at betragte
rækkefølgen relativt og ikke ud fra de eksakte procentvise svar.
Det er vigtigt at se forbrugernes forskellige vægt som et udtryk for, hvad der er
muligt at lægge vægt på i købssituationen. Hvis ikke kemiske stoffer er noget
producent eller forhandler oplyser om, er det vanskeligt for forbrugerne at lægge vægt
på disse forhold. Dermed er listen over forbrugernes vægtede krav i stor udstrækning
identisk med de forhold, forhandlerne konkurrerer på og oplyser om.
Forbrugernes lægger relativ stor vægt på mulighederne for opgradering. Det er
positivt ud fra en miljømæssig betragtning, da det giver pceren en længere
levetid.
Tabel 3.12
Mener De, at der er miljøproblemer i forbindelse med produktion, brug og
bortskaffelse af radio/TV og computerudstyr?
|
I alt |
Mænd |
Kvinder |
Ja |
28% |
26% |
32% |
Nej |
21% |
26% |
12% |
Ved ikke |
51% |
48% |
56% |
Antal svar |
501 |
329 |
172 |
Omkring halvdelen af forbrugerne ved ikke, om der er miljøproblemer forbundet med
produktion, brug og bortskaffelse af radio/tv og computerudstyr. Den sidste halvdel er i
runde tal jævnt fordelt mellem dem, der mener, at der problemer og dem, der mener, at der
ikke er problemer.
Der er flere kvinder end mænd, der mener, at der er miljøproblemer (ud fra en
procentvis betragtning).
Sammenlignet med mobiltelefoner er lidt flere forbrugere bevidste om, at der er
miljøproblemer forbundet med radio/tv og computerudstyr.
Tabel 3.13
Hvis der var miljøinformationer på radio/tv og computerudstyr, ville De så tage
miljøhensyn med i Deres overvejelser ved køb af disse produkter i fremtiden?
|
I alt |
Mænd |
Kvinder |
Ja, også selv om produktet bliver dyrere |
31% |
29% |
34% |
Ja, hvis produktet koster det samme |
31% |
30% |
34% |
Måske, afhænger bl.a. af prisforskel |
30% |
33% |
25% |
Nej, også selv om prisen er den samme |
2% |
2% |
2% |
Ved ikke |
6% |
6% |
5% |
Antal svar |
504 |
330 |
174 |
Som for mobiltelefoner er der en tredeling:
 | En tredjedel af forbrugerne vil gerne betale mere for miljøhensyn |
 | En tredjedel vil tage miljøhensyn, hvis det ikke koster noget |
 | En tredjedel er i tvivl, det afhænger af prisen |
Hvad karakteriserer de forbrugere, der er parat til at betale mere for et
miljøhensyn?
Alder
Villigheden til at betale er ikke markant tydeligere i én aldersgruppe frem for en
anden.
Da der kun er tre svar på dette spørgsmål fra aldersgruppen 15-24 år, er det
for spinkelt at konkludere på. De tre øvrige aldersgrupper er jævnt i villighed til en
merpris, dog er der en svag tendens til, at lidt flere af de ældre er mere villige til at
betale for miljøhensynet.
Tabel. 3.14
Aldersmæssig fordeling af de forbrugere, der er villige til at betale mere
for et miljøhensyn.

Uddannelse
Når der krydses for relationen til uddannelsesniveau, viser det sig at jo længere
uddannelse jo større villighed til at betale en merpris for et miljøhensyn.
Tabel. 3.15
Uddannelsesmæssig fordeling af de forbrugere, der er villige til at betale
mere for et miljøhensyn.
Se her!
Indkomst
Når der krydses for sammenhængen mellem indkomst og villighed til at betale mere,
viser det sig, at svaret ikke afhænger af forbrugernes rådighedsbeløb. Både i
de husstande, hvor der er 0-6.000, i de husstande der er 6.000-12.000 og i de hustande,
hvor der er over 12.000 kr. til forbrug, er stort set samme andel i gruppen villige til at
betale mere, nemlig hhv. 29%, 32% og 28%.
I segmenteringsanalysen i kapitel 4 behandles relationen mellem økonomisk overskud og
forbrugernes generelle miljøbevidsthed mere indgående. Her er billedet, at jo grønnere
forbrugerne er, desto større økonomisk overskud er der i husstanden.
For at karakterisere forbrugerne i forhold til deres øvrige forbrugeradfærd er der
stillet nogle generelle forbrugerspørgsmål i undersøgelsen. De mest interessante af dem
vil, ud over at blive anvendt til en segmentering af forbrugerne, blive gengivet her.
Svarene relaterer sig ikke alene til elektronik, men til køb af større varer over 1.000
kroner.
Tabel 3.16.
Baseret på 693 svar
Hvilken betydning har følgende forhold, når De køber større varer?
|
Stor betydning |
Nogen betydning |
Ingen betydning |
Ved ikke |
at varen belaster miljøet så lidt som
muligt |
22% |
56% |
15% |
7% |
at varen giver mig økonomiske
besparelser, når jeg bruger den, fx mindre elforbrug |
48% |
46% |
5% |
1% |
at varen har lang holdbarhed |
67% |
31% |
1% |
0 |
at varen ikke udgør en risiko for mig og
min families sundhed fx mht. til stråling eller kemikalier |
64% |
29% |
4% |
3% |
at varen nemt kan repareres |
45% |
46% |
8% |
1% |
Alle fem udsagn omhandler en miljø-, energi- eller sundhedsdimension, som kan have
betydning ved købet af elektronik. Svarene viser, at forbrugerne generelt selv synes, at
de har stor miljømæssig opmærksomhed, når de køber større produkter.
Svarene fortæller desuden, at økonomi, sundhed og energi betyder mere for forbrugerne
end miljødimensionen.
Tabel 3.17
Hvor enig er De i følgende udsagn om Dem som forbruger
|
Meget enig eller enig |
Hverken enig eller
uenig |
Meget uenig eller enig |
Jeg undersøger forskellige produkter
grundigt, inden jeg foretager et større indkøb |
74% |
22% |
5% |
Jeg handler ofte spontant uden at
undersøge markedet grundigt inden et køb |
24% |
20% |
57% |
Jeg betaler gerne lidt ekstra, når jeg
køber ind, hvis jeg dermed kan belaste miljøet lidt mindre |
40% |
44% |
16% |
Når jeg vælger indkøbssted, lægger
jeg størst vægt på, at varerne er billige. Det betyder mindre, om man kan købe
miljømærkede eller økologiske varer |
38% |
28% |
34% |
Jeg køber yderst sjældent
miljømærkede eller økologiske varer |
35% |
23% |
42% |
Jeg er ikke opmærksom på, om produktet
er miljømærket eller ej |
31% |
24% |
45% |
Hvis en miljømærket eller
økologimærket vare er udsolgt, venter jeg med at købe varen |
12% |
27% |
61% |
Hvis en miljømærket eller
økologimærket vare er udsolgt, køber jeg en vare uden miljømærke |
59% |
28% |
13% |
Spørgsmålene er med i spørgeskemaet for at tegne et generelt billede af forbrugernes
adfærd og for at få et indtryk af, hvor meget de er parat til at gå efter produkternes
eventuelle miljøhensyn.
Billedet, der her tegnes af forbrugeradfærden, er, at ¾ af forbrugerne oplever sig
selv som grundige i informationssøgningen inden købet af en større vare. Det er ikke
præciseret, hvad det indebærer at være "grundig", og tallet er derfor et
udtryk for forbrugernes selvopfattelse med hensyn til egen grundighed. Det kan dække
såvel brug af testresultater som undersøgelser i butikken umiddelbart inden købet.
Uanset hvordan, åbner forbrugernes selvoplevede grundighed op for en
informationsformidling om miljø og elektronik.
40% vil gerne betale lidt mere for et miljøhensyn generelt. Det er et lidt større
antal end dem, der svarede positivt på samme spørgsmål, når det handlede specifikt om
elektroniske produkter, nemlig 32% .
Omkring en tredjedel af forbrugerne vælger primært indkøbssted efter varernes pris.
En tredjedel ved ikke, og en tredjedel lægger vægt på, at indkøbsstedet forhandler
miljømærkede varer.
Ca. en tredjedel af forbrugerne køber sjældent eller aldrig miljømærkede eller
økologiske varer. Mellem en tredjedel og halvdelen af forbrugerne køber ofte
miljømærkede eller økologimærkede varer.
12% af forbrugerne er parate til at vente med at købe et produkt for at få det
grønt. Villigheden til at gå længere efter et miljømærket produkt er ligeledes til
stede hos 13% af forbrugerne. Det er den hårde kerne af de grønne forbrugere, som er
parat til at finde den grønne vare et andet sted, hvis den er udsolgt.
Det samlede indtryk af respondenternes adfærd er, at der er mange bevidste eller
grønne forbrugere blandt respondenterne. Der er en stor villighed til at betale mere for
produkterne, og mange har erfaringer med at købe miljømærkede eller økologiske
produkter. Enten er spørgeskemaet blevet besvaret af de grønneste forbrugere, eller
også er der mange "gratis" svar fra respondenternes side.
De efterfølgende spørgsmål skal belyse forbrugerne generelle holdninger til
miljøbevidst forbrug, og deres syn på forbrugerindflydelse. En del af spørgsmålene er
inspireret af udsagn om forbrug og miljø som forbrugerforskere i andre undersøgelser har
mødt i deres interview med forbrugere.
Flere af udsagnene er direkte inspireret af Bente Halkiers typologisering af unge
forbrugere, og deres fortællinger om miljø i hverdagslivet4.
Tabel 3.18
Baseret på 695 svar
Hvor enig eller uenig er De i følgende udsagn om miljø og forbrug?
|
Meget enig/ enig |
Hverken uenig eller
enig |
Uenig/ meget uenig |
Den enkelte forbruger kan selv bidrage
til at løse miljøproblemer |
87% |
11% |
2% |
Vi må forbyde miljøskadelige varer for
at mindske miljøbelastningen |
72% |
23% |
6% |
Det er vanskeligt for borgerne at gøre
noget positiv for miljøet gennem forbruget |
22% |
23% |
55% |
Miljømærker er utroværdige, da
kontrollen med mærkerne er for dårlig |
38% |
41% |
21% |
Jeg ville være villig til at betale 15%
mere for mine dagligvarer, hvis det kan føre til et bedre miljø |
34% |
33% |
33% |
Løsningen af miljøproblemer er først
og fremmest statens ansvar |
27% |
30% |
43% |
Miljøbevidst forbrug er en vej til
større sundhed |
75% |
20% |
4% |
Det er kedeligt at være miljøbevidst
forbruger |
13% |
36% |
50% |
Såkaldte miljøbevidste forbrugere er
ofte urealistiske byboere |
21% |
32% |
47% |
Det er nyttesløst at tage miljøhensyn,
når ikke andre gør det |
17% |
18% |
65% |
Jeg ved jeg burde være mere
miljøbevidst, men det er for besværligt |
46% |
27% |
27% |
Jeg ved jeg burde være mere
miljøbevidst, men det er for dyrt |
47% |
30% |
24% |
Troen på forbrugerindflydelse
Der er stor tillid til, at forbrugere kan gøre en miljømæssig forskel gennem et
bevidst forbrug. 87% er enige i, at forbrugerne selv kan bidrage til løsningen af
miljøproblemer.
En reguleringsmæssig indsats såsom forbud af miljøskadelige varer er der ligeledes
stor opbakning til på trods af, at spørgsmålet egentlig var formuleret som et
modspørgsmål til en forbrugerbaseret indsats (72% går ind for forbud mod
miljøskadelige varer).
43% mener ikke, at løsningen af miljøproblemer primært er statens ansvar, og
65% er uenige i udsagnet om, at det ikke nytter, hvis ikke andre er med.
Miljømærker
38% mener, at miljømærkerne er utroværdige, da kontrollen med dem er for
dårlig. I spørgsmålet er det ikke præciseret, hvilke miljømærker der er tale om
(officielt anerkendte mærker eller private mærkningsordninger), hvilket kan være
forklaringen på den store mistillid. Andre undersøgelser af de officielle miljømærker
viser en mistillid på hhv. 5% til Svanen og 15% til Blomsten5.
I de næste afsnit undersøges holdningerne til miljømærker yderligere.
Sundhed
Der er i forbrugernes bevidsthed tilsyneladende stor sammenhæng mellem miljø og
sundhed. 75% mener, at miljøbevidst forbrug er vejen til større sundhed.
Viljen til mere
Der spores en vilje til at gøre en større miljøindsats som forbruger. 46% mener,
at de burde gøre mere, men det er for besværligt, og 46% ville gerne være mere
miljøbevidste, men finder det for dyrt.
Generelt har hen ved en tredjedel af forbrugerne svaret: hverken enig eller uenig til
mange af spørgsmålene. Det er forståeligt, da der er tale om komplekse spørgsmål, der
vanskeligt lader sig besvare med et enkelt kryds. Det ligger desværre ikke inden for
rammerne af dette projekt at belyse spørgsmålene yderligere.
På grund af spørgsmålenes kompleksitet skal resultaterne fortolkes nænsomt. Der kan
ligge mange forskellige perspektiver på spørgsmålet bag forbrugernes svar.
Tabel 3.19
Rangeret efter de mest kendte mærker
Hvilke af følgende mærkningsordninger kender De?
|
Kender |
Kender ikke |
Antal svar |
Det røde Ø mærke |
93% |
7% |
693 |
Varefaktamærket |
91% |
9% |
691 |
Energimærket (A-mærket) |
75% |
25% |
685 |
Det nordiske Svanemærke |
74% |
26% |
688 |
Energy Star |
45% |
55% |
678 |
EU-blomsten |
43% |
57% |
685 |
Energipilen |
20% |
80% |
673 |
TCO 99 |
11% |
89% |
676 |
Blauer Engel |
7% |
93% |
676 |
IT Brancheforeningens miljødeklarationer |
7% |
93% |
665 |
Ved hvert spørgsmål var miljø- eller energimærket illustreret i spørgeskemaet (i
sort/hvid grafik).
For flere af mærkerne er der højere kendskab end ved andre lignende undersøgelser.
Andre kendskabsundersøgelser viser, at 41 % af forbrugerne kender Svanen, og 16 % kender
Blomsten6. Undersøgelserne kan ikke
sammenlignes direkte, da Miljømærkesekretariatet/Miljøstyrelsen undersøger for
kvalificeret kendskab, det vil sige, at forbrugeren selv skal fortælle, at mærket er et
miljømærke.
Der er altså betydelig forskel på at kende et mærke og genkende det (hjulpet
kendskab). Denne undersøgelse har ikke testet det kvalificerede kendskab, men alene
forbrugernes genkendelse af mærkerne, det såkaldte hjulpne kendskab.
Det røde økologimærke til fødevarer samt varefaktamærket er de to mærker, som
flest forbrugere kender (hhv. 93% og 91%). På en tredjeplads kommer A-mærket til hårde
hvidevarer m.v. Det høje kendskab kan forklares ved, at ordningen er obligatorisk, og
derved er alle hårde hvidevarer m.v. mærket. Forbrugerne lærer i høj grad mærkerne at
kende ved at møde dem i købssituationen. Således er der også en stor forskel på
forbrugernes kendskabet til Svanen (74%) og Blomsten (43%) på trods af, at diverse
informationskampagner har omfattet begge mærker.
Hver femte af forbrugerne genkender Energipilen i denne undersøgelse
Elsparefonden undersøger løbende forbrugernes kendskab til Energipilen. Uden
hjælp kender 15% af forbrugerne Energipilen (september måned inden kampagne for
Energipilen), mens 52% på samme tidspunkt genkender Energipilen, når det handler om
hjulpent kendskab7. Den store forskel
illustrerer, hvilken betydning forskellige undersøgelsesmetoder har for resultatet.
Energy Star er relativt velkendt af forbrugerne, hvilket formentlig kan forklares med
mærkets store udbredelse på pc-skærme, både udenpå og ved opstart af pc'eren samt det
forhold, at mærket har været på det danske marked i næsten 10 år. Til gengæld er der
langt færre, der kender TCO-mærket, selv om det sidder på næsten alle skærme. Dette
skyldes formentlig, at der ikke er informeret om mærket på det danske marked.
Tabel 3.20
|
Stor Betydning |
Nogen betydning |
Ingen betydning |
Ved ikke |
Miljøinformationen skal være enkel og
overskuelig |
80% |
18% |
2% |
1% |
Alle miljøforhold skal være beskrevet |
41% |
45% |
10% |
4% |
Miljøinformationen skal være
kontrolleret af myndighederne |
67% |
27% |
3% |
3% |
Miljøinformationen skal være
sammenlignelig fra produkt til produkt |
65% |
28% |
3% |
4% |
Miljøinformationen skal fortælle, om
produktet er blandt de bedste |
55% |
37% |
6% |
2% |
Der er generelt et ønske om en mærkningsordning kan opfylde mange forskelligartede og
til tider modstridende krav. For eksempel skal miljøinformationen både være enkel og
overskuelig, og samtidig skal alle miljøforhold være beskrevet.
Dog er kravet om, at alle miljøforhold skal være beskrevet, det krav, som har den
ringeste tilslutning.
Der er meget entydig opbakning til, at mærkerne skal være kontrolleret af
myndighederne.
Spørgsmålene om forbrugerkrav til miljøinformationer er vanskelige at få nuanceret
og perspektiveret i et spørgeskema, da alle kravene har nogle konsekvenser, som ikke
fremgår af spørgeskemaet. For eksempel kan en omkostning for et miljømærket IT-produkt
være, at det ikke er det nyeste produkt på markedet, der bærer mærket, da
sagsbehandlingen tager tid.
For at få uddybet forbrugernes krav til miljømærkerne er der afholdt to
fokusgruppemøder med forbrugere, hvor de forskellige erfaringer og ønsker til
mærkningsordninger er blevet diskuteret. Resultatet fra disse fokusgruppemøder er
afrapporteret i kapitel 5.
3 |
Green Marketing of Consumer Electronics II,
Stevels, Agema and Hoedemaker. Uden år.
|
4 |
Bente Halkier: Miljø til daglig brug?
Forbrugeres erfaringer med miljøhensyn i hverdagen. Forlaget Sociologi 1999.
|
5 |
Evaluering af Miljømærkekampagnen.
Miljøstyrelsen, juni 2001.
|
6 |
Oplyst af Miljømærkesekretariatet. Tallene
er fra marts 2001.
|
7 |
Målinger foretaget af Elsparefonden i
perioden september november 2001. Baseret på løbende ugentlige målinger med
interview af 100 personer. |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |