Denne forbrugersegmentering er inspireret af Gallups erfaringer med Conversion Model,
der kan skabe et billede af forbrugernes mærkeloyalitet. Modellen opererer med kunder og
ikke-kunder af et bestemt mærke eller forhandler. Inden for kunder eller
"users" klassificeres forbrugerne efter commitment altså efter graden af
tilhørsforhold til et givent mærke.
Udfordringen i denne undersøgelse har været at oversætte modellen til en beskrivelse
af forbrugeres loyalitet over for miljøet, i stedet for loyalitet over for et givent
mærke.
I et forsøg på at inddele forbrugerne efter miljøloyalitet, er forbrugerne blevet
inddelt i fire grupper:
De forankrede de forbrugere, der allerede nu er miljøpositive, både
når det handler om elektronik og andre forbrugsområder.
De konvertible de forbrugere, der lige under overfladen er
miljøpositive, når det handler om elektronik.
De tilgængelige de forbrugere, der er mindre miljøpositive end de
konvertible, men som dog gennem en vis påvirkning kan blive grønne forbrugere, når det
handler om elektronik.
De utilgængelige de forbrugere, der er mindst miljøpositive, og hvor
der ikke er udsigt til, at de bliver det, hverken inden for elektronik og andre
forbrugsområder. Fordelingen på segmenterne er følgende
Tabel 4.1.
Inddeling af forbrugerne i segmenter

Segmenterne er interessante i en informationsstrategi. Hvis den positive spiral med
afsætning og udvikling af grønne produkter skal igangsættes, skal forbrugerne
efterspørge de grønne elektronikprodukter. Undersøgelsen viser, at forbrugerne mangler
viden om miljøkonsekvenserne af elektronikken.
En information til forbrugerne kunne orienteres målrettet mod segmenterne. Særligt de
to midterste segmenter kan flyttes i en mere miljøpositiv retning.
De forankrede er allerede overbeviste grønne forbrugere. De har mest af alt
brug for, at producenterne anvender de allerede tilgængelige miljømærker, og
forhandlerne tydeliggør de grønne produkter, så er de parate til at købe produkterne
og gør det allerede i den udstrækning, det er muligt. Det lille antal af forankrede
forbrugere (4%) skal ses i lyset af de muligheder, producenter og forhandlere giver
forbrugerne for at være miljøbevidste.
De konvertible er en oplagt gruppe at stimulere til en efterspørgsel af grøn
elektronik. De handler allerede grønt inden for andre produktområder og betaler gerne
lidt ekstra for varerne. De er også parate til at være grønne forbrugere af elektronik.
De er potentielle forbrugere af grøn elektronik og har derfor brug for information om
elektronikkens miljøkonsekvenser samt, hvilke miljøkrav der er mest relevante at stille
som forbruger.
Næst efter de forankrede er det denne gruppe, der kender miljø- og energimærkerne
bedst. 85% af de konvertible kender Svanemærket, og 22% kender Energipilen. De har
overvejende tillid til miljømærkerne.
Næsten halvdelen (48%) er parate til at tage miljøhensyn, selvom produktet bliver
dyrere, dertil kommer 32%, der vil tage miljøhensyn, hvis produktet koster det samme.
De tilgængelige er ligeledes en meget vigtig målgruppe for information. Det er
en gruppe, som kan påvirkes til at blive grønnere i deres produktvalg, men de kan også
risikere at blive mindre grønne og dermed utilgængelige, hvis der ikke sker en positiv
påvirkning af dem.
De er overvejende positivt indstillet over for miljøhensyn, men er i mindre grad end
de to foregående grupper villige til at betale for det. Alligevel er 26% i gruppen parate
til at betale mere for et miljøhensyn, og 34% vil tage miljøhensyn, hvis prisen er den
samme. De energirelaterede miljøkrav, hvor der er en kontant fordel for forbrugerne, vil
formentlig appellere til denne gruppe.
Denne gruppe tror mindre på forbrugernes indflydelsesmuligheder, og opfatter det
primært som statens ansvar at reducere miljøproblemerne.
De tilgængelige har et ringere kendskab til miljø- og energimærkerne end de
konvertible, dog er der stadig 71% af segmentet, der kender Svanemærket. Kun halvt så
mange som blandt de forankrede kender Energipilen (19%). Der er mindre tillid til
miljømærkerne end i de to foregående segmenter, 42% af gruppen finder miljømærkerne
utroværdige.
De utilgængelige lægger slet ikke vægt på det grønne, hverken ved køb af
elektronik eller andre produkter. De er ikke villige til at betale mere for mindre
miljøbelastende produkter, og alle i denne gruppe ser løsningen af miljøproblemerne som
statens ansvar.
Kun 10% har tillid til miljømærkerne, og denne gruppe har det dårligste kendskab til
miljømærkerne blandt de fire segmenter.
Der er tale om en gruppe af forbrugere, der skal have mere end information, hvis de
skal ændre adfærd.
Efter et miljøinitiativ eller en kampagne inden for elektronikområdet ville det
være interessant at se, om segmenterne har flyttet sig. Herunder om forbrugernes
mærkekendskab er øget, eller om opfattelsen af miljøproblemer i forhold til
elektroniske produkter er ændret. Enkelte kardinalspørgsmål kan udvælges og gentages
og kan således være indikatorer for, om forbrugerne har flyttet sig.
De fire segmenter er overordnet kendetegnet ved, at jo længere uddannelse, man har i
segmenterne, desto større positivitet over for det miljømæssige. Det samme gør sig
gældende for husstandsindtægten: Jo større indtægt, desto større miljøpositivitet.
Der spores en vis forskel på segmenternes politiske tilhørsforhold. Til gengæld er
der stort set ens boligform inden for de fire segmenter. Heller ikke segmenternes
fordeling på land og by er væsentlig forskellig.
I det efterfølgende gennemgås segmenternes karakteristika.
Køn og alder
De forankrede består i denne segmenteringsanalyse blot af 25 personer, hvilket
svarer til 4% af den samlede gruppe. Dermed er datagrundlaget spinkelt for denne gruppe.
De forankrede består af næsten lige store dele mænd og kvinder, henholdsvis 52% og
48%. Kvinderne er altså overrepræsenteret sammenlignet med det totale antal svar, hvor
39% er kvinder. En stor del af de forankrede befinder sig i aldersgruppen 40 til 59 år.
Tabel 4.2
Baseret på 25 personer