| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Produktorienteret miljøindsats i landbrugets primærproduktion
5. Produktorienteret regulering på branche- eller myndigheds-initiativ
Ud over den motivation der måtte stamme fra en evt. efterspørgsel efter
miljødokumenterede fødevarer (jf. kapitel 4), eksisterer der ikke i dag på
fødevareområdet særlige incitamenter, der støtter udviklingen eller markedsføringen
af landbrugsprodukter med dokumenteret lav miljøpåvirkning. Generelt belønnes bedrifter
og virksomheder ikke - hverken administrativt eller økonomisk - for at gøre en særlig
indsats for miljøet, der rækker ud over lovgivningskravene.
Der kan tænkes en lang række virkemidler, som i fremtiden vil kunne tages i brug for
at tilskynde landbrugerne til at tænke i miljøpåvirkning per produkt. Disse virkemidler
kan placeres på en skala fra de markedsorienterede (f.eks. afgifter og tilskud) over
produktstandarder og kvoter til den detail-regulering, som er fremherskende i dag (se
også figur 3).

Figur 3.
Virkemidler på en skala efter graden af detail-styring
Vores aktøranalyse viser en enighed om at grænsen for yderligere detail-regulering er
nået, hvis den da ikke snarere allerede er overskredet. Der vil dog, jf. ovenfor, stadig
være miljøaspekter, der kræver en mere stedspecifik eller kildeorienteret regulering,
hvor det vanskeligt kan undgås at denne får karakter af detailregulering. Men generelt
opfattes detail-regulering som administrativt tung, lidet fleksibel og ikke særlig
motiverende. Desuden er det vanskeligt at gøre detail-regulering helhedsorienteret og
skabe en direkte relation mellem reguleringen og den miljøpåvirkning man ønsker at
begrænse.
Hos alle aktører har vi i stedet fundet en klar præference for de markedsorienterede
virkemidler. Selv hos landbruget fandt vi en vis åbenhed overfor brug af afgifter hvis
disse bliver lagt på selve miljøpåvirkningen og bliver tilbageført til landbruget.
Dette ville svare til en differentiering af landbrugets tilskud efter miljøpåvirkning.
En sådan differentiering ville naturligvis være en væsentlig motivation for at reducere
miljøpåvirkningen per produkt.
I vores aktøranalyse er fremkommet følgende argumenter, der kan siges at gælde for
alle markedsbaserede virkemidler (set i forhold til kvoter, godkendelser og detaljeret
metode-regulering):
 | er baseret på penge, som er en god motivationsfaktor, |
 | giver mulighed for en direkte og trinløs relation mellem regulering og
miljøpåvirkning, |
 | indebærer ikke risiko for kapitalisering i ejendomsværdien (i forhold til f.eks. visse
former for kvoter), |
 | er mindre administrativt krævende, og kan derfor omfatte flere typer af
miljøpåvirkning, |
 | giver større fleksibilitet og metodefrihed for den enkelte landmand. |
I forbindelse med en produktorienteret indsats kan det måske være nærliggende at
tænke på afgifter og tilskud relateret til miljøpåvirkningen per produkt, således som
f.eks. i EU-kommissionens forslag om en differentieret momssats for miljømærkede
produkter. Imidlertid er en miljøafgift som regel mest effektiv hvis den lægges direkte
på den miljøpåvirkning man ønsker reguleret, og ikke på de mangeartede produkter der
bidrager på forskellig vis til miljøpåvirkningen, idet uønskede afledte effekter
derved undgås. En direkte miljøafgift vil naturligvis efterfølgende afspejle sig i
produktpriserne og/eller i producenternes konkurrenceevne, og dermed virke
produktorienteret. For diffuse forureninger kan det være vanskeligt at lægge afgiften
på selve miljøpåvirkningen, idet det er vanskeligt at monitere miljøpåvirkningens
konkrete størrelse. I sådanne tilfælde kan det overvejes i stedet at afgifts- eller
kvotebelægge de indsatsstoffer, der giver ophav til miljøpåvirkningen. Miljøafgifter
og kvoter på råvarer er som regel nemmere at administrere, idet dette kan ske i
fremstillings- eller engros-leddet.
Som en yderligere understregning af ovenstående pointe påpegede Astrid Ravnsbæk,
kontorchef i fødevareministeriets departement, i vores aktør-interview at myndighederne
under alle omstændigheder vil have svært ved at differentiere afgifter mv. efter
produkternes miljøpåvirkning, idet hun mener det vil være umuligt at kontrollere på
bedrifter med mere end ét produkt. En offentlig regulering må nødvendigvis være på
bedriftsniveau, jf. de grønne regnskaber, da den ellers ikke kan kontrolleres og dermed
ikke vil være juridisk holdbar. For myndighederne er det derfor mere realistisk at lægge
en evt. afgift direkte på miljøpåvirkningen.
Størrelsen af afgifter og tilskud (graden af differentiering) kan reguleres i forhold
til hvor kraftigt incitament man ønsker og under hensyntagen til de økonomiske
konsekvenser for de dårligst stillede bedrifter, ligesom det er muligt gradvist at ændre
differentieringen over tid, både i forbindelse med en gradvis introduktion og for senere
at med justere niveauet i forhold til den overordnede målopfyldelse (den samlede
acceptable belastning på f.eks. regionalt eller nationalt plan).
Generelt kan også bemærkes at muligheden for at opgøre miljøpåvirkningen mere
præcist, også giver bedre muligheder end hidtil for at anvende de markedsorienterede
virkemidler i den venstre ende af skalaen i figur 1.
Såfremt man kun differentierer afgifter og tilskud efter nogle miljøpåvirkninger og
ikke andre, vil man risikere sub-optimering, som f.eks. når en regulering af
kvælstofbelastning fører til en ændring i afgrødesammensætningen der indebærer en
uønsket stigning i forbruget af pesticider. For at opnå en helhedsorienteret løsning
vil det derfor som regel være nødvendigt at omfatte alle relevante miljøpåvirkninger,
f.eks. gennem en sammenvejning i et fælles miljøindeks. Et sådan sammenvejning kan ske
på mere eller mindre miljøfagligt grundlag, men vil som regel altid indeholde nogle
subjektive eller politiske vurderinger, hvilket gør det betydningsfuldt at alle relevante
aktører inddrages i fastlæggelsen af de principper der skal ligge til grund for
sammenvejningen.
Det er vigtigt at reguleringen udformes på en sådan måde at alle landbrug kan opnå
en fordel ved at nedsætte deres miljøpåvirkning, hvilket taler for en så trinløs
regulering som muligt, frem for en niveau-delt model, hvor der f.eks. kun gives præmie
for præstationer over et vist niveau, eller kun præstationer under et vist niveau
straffes.
For landbruget er det vigtigt at evt. miljømæssige afgifter og tilskud samlet set er
økonomisk neutrale for det samlede landbrug. Dette er en af begrundelserne for at nogle
landmænd udtrykker en præference for at lade landbruget klare tingene selv, hvis dette
er muligt. Dette kunne f.eks. ske gennem en differentiering af afregningspriserne efter
produktets miljøpåvirkning, dvs. at aftager-industrien involveres i en frivillig ordning
hvor der gives en merpris for et produkt med relativt lav miljøpåvirkning, mens der
gives en lavere pris for produkter med relativ høj miljøpåvirkning.
I forhold til afgifter på den direkte miljøpåvirkning vil differentieret afregning
kræve en opdeling af miljøpåvirkningerne på de enkelte produkter fra bedrifterne (da
der jo som regel er tale om forskellige aftagere).
Selv i en model, der tager udgangspunkt i landbrugets egen organisering, vil et samspil
mellem landbruget og myndighederne være af betydning. Myndighederne vil kunne
understøtte erhvervets eget initiativ på flere måder:
 | dels kan myndighederne medvirke i en tredjepartskontrol og certificering på samme måde
som ved miljømærkerne, og derved bibringe ordningerne en høj grad af troværdighed, |
 | dels kan myndighederne sikre at alle landbrug omfattes af initiativet (ved f.eks. at
gøre deltagelse til forudsætning for godkendelser eller tildeling af kvoter, eller om
nødvendigt gøre deltagelse lovpligtig), |
 | dels kan myndighederne tilpasse den eksisterende regulering, herunder afgifter og
tilskud, således at den bedst muligt understøtter den produktorienterede tilgang,
herunder også fjerne unødvendig detailregulering. |
I vores aktøranalyse er fremkommet følgende argumenter for en landbrugsorganiseret
model med differentieret afregning (set i forhold til en regulering gennem offentlige
afgifter og tilskud):
 | giver sikkerhed for at pengene føres tilbage til landbruget, |
 | da der er tale om et frivilligt system vil landbrugerne have mere indflydelse på den
måde det udformes, |
 | kan bedre tage hensyn til lokale forhold, og dermed ramme mere præcist, |
 | vil hurtigere kunne inddrage flere typer af miljøpåvirkning, |
 | kan kombineres med kontraktproduktion. |
Argumenterne imod en model med differentieret afregning var:
 | vil kunne give anledning til lange diskussioner og splittelse i landbruget, |
 | skal der tages hensyn til lokale forhold kan det hurtigt komme til at blive meget
kompliceret, |
 | det er ikke sandsynligt at man kan få alle med i sådan en ordning, |
 | kan medføre en binding til aftageren, så landmanden ikke står frit til at handle med
andre aftagere. |
Der er således ikke en entydig opbakning blandt landmændene til en
selv-organiseret differentiering af afregningspriserne som alternativ til offentlige
afgifter. Dog var der opbakning til en idé om at aftager-virksomhederne (dvs. især
mejerier og slagterier) kunne præmiere dokumentationen alene, uden krav til hvor på
skalaen den enkelte ligger henne. Derved kunne brugen af de produktorienterede værktøjer
fremmes, og man ville da få et bedre grundlag for senere at tage stilling til evt.
yderligere initiativer.
Uanset formen for regulering udtrykte flere af de interviewede landmænd i øvrigt
bekymring ved en enkeltstående dansk regulering, der kunne skabe ulige konkurrence i
forhold til resten af EU.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|