| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Indsamling af papir og pap til genanvendelse fra virksomheder
Det væsentligste regelsæt på området er bekendtgørelse nr. 619 af 27. juni 2000 om
affald, som senest ændret ved bekendtgørelse nr. 648 af 29. juni 2001, herefter benævnt
affaldsbekendtgørelsen. Affaldsbekendtgørelsen fastslår bl.a. hvilke pligter og
rettigheder henholdsvis kommunerne og virksomhederne har i forbindelse med indsamling af
papir og pap til genanvendelse.
Ifølge affaldsbekendtgørelsen er kommunalbestyrelsen ansvarlig for at der
iværksættes ordninger med henblik på at sikre genanvendelse af papir og pap fra
virksomheder, offentlige og private institutioner. Ordningerne kan organiseres enten som
anvisningsordninger eller som indsamlingsordninger. I det følgende beskrives
hovedelementerne af henholdsvis anvisnings- og indsamlingsordninger samt ordningernes
fælles bestemmelser. Der henvises i øvrigt til Miljøstyrelsens generelle vejledning om
bortskaffelse, planlægning og registrering af affald, nr. 4/94.
Ifølge affaldsbekendtgørelsen er kommunalbestyrelsen forpligtiget til at anvise
genanvendeligt affald i form af papir og pap fra virksomheder, offentlige og private
institutioner til genanvendelse (§ 36, stk. 1).
Anvisningsordningen skal tilrettelægges med det sigte, at væsentlige dele af det
genanvendelige affald udnyttes til genanvendelse (§ 36, stk. 7).
Forskrifterne om anvisningsordningens omfang og tilrettelæggelse skal
kommunalbestyrelsen fastsætte i et eller flere regulativer (§ 21, stk. 1).
Kommunalbestyrelsen skal i sit regulativ anvise det genanvendelige affald, i dette
tilfælde papir og pap, til en bestemt behandlingsform, som kan beskrives i regulativet.
Kommuner kan endvidere godt i regulativer eller i bilag hertil anføre navngivne anlæg,
der modtager papir- og papaffald. Affaldsproducenterne har imidlertid ikke pligt til at
benytte de angivne anlæg, men kan benytte alle anlæg der benytter den foreskrevne
behandlingsform.
Kommunalbestyrelsen kan etablere aftaler med anlæg, der modtager affald til
genanvendelse, som forpligter anlæggene til at modtage det anviste affald (§ 38). Hvis
kommunalbestyrelsen ikke etablerer sådanne aftaler er kommunalbestyrelsen forpligtet til
at sikre, at der er aftagere til det genanvendelige affald, hvis en konkret
affaldsproducent henvender sig.
Virksomheder, offentlige og private institutioner er på tilsvarende vis forpligtiget
til at benytte den af kommunalbestyrelsen anviste håndtering af papir og pap, herunder
følge de forskrifter som er angivet i kommunalbestyrelsens regulativ(er) for håndtering
af papir og pap (§ 39, stk. 1).
Ved en anvisningsordning er det virksomheden (affaldsproducenten), der er ansvarlig
for, at affaldet håndteres, opbevares, sorteres, transporteres, behandles efter
regulativets bestemmelser. Det er således virksomhedens pligt at sikre, at affaldet
sorteres efter regulativets anvisninger, og at affaldet bliver transporteret til et anlæg
med den behandlingsform som er beskrevet i regulativet.
Alle typer af virksomheder, offentlige og private institutioner er omfattet af
anvisningsordningen for papir og pap, ligesom der i affaldsbekendtgørelsen ikke er sat
nogen nedre grænse for den papir- og papmængde, en given virksomhed genererer per
tidsenhed, for at være omfattet af ordningen.
Dokumenter fra virksomheder, private og offentlige institutioner, der indeholder
fortrolige oplysninger, er ikke omfattet af anvisningsordningen. Virksomheden, den
offentlige eller private institution afgør selv, hvornår affald i form af dokumenter
indeholder fortrolige oplysninger og således ikke er omfattet af anvisningsordningen (§
39, stk. 2 og 3).
Selvom fortrolige papirer ikke er omfattet af anvisningsreglerne, kan virksomheden, den
offentlige eller private institution sagtens afsætte disse til genanvendelse alligevel
enten ved først at lade papirerne makulere eller ved at aflevere de fortrolige
papirer direkte til genvindingsindustrien. Mange virksomheder, offentlige og private
institutioner benytter sig i dag af makulering, hvilket kan foretages enten af
virksomheden selv, af transportøren eller af modtageanlægget. I sidstnævnte tilfælde
indsamles og transporteres de fortrolige papirer i aflåste containere.
De virksomheder, offentlige og private institutioner, som ikke ønsker at benytte sig
af genanvendelsesmulighederne, kan vælge at lade deres fortrolige dokumenter gå til
forbrænding. Dette kan dog ikke ske ved, at de fortrolige dokumenter indsamles til
forbrænding sammen med virksomhedens øvrige brændbare affald, idet dette ikke sikrer en
hemmeligholdelse af de fortrolige oplysninger (hvilket er begrundelsen for ikke at
aflevere materialet til genanvendelse). Dokumenter med fortrolige oplysninger skal
udsorteres og efterfølgende forbrændes under specielt sikrede forhold.
Kommunalbestyrelsen skal i henhold til § 26 og § 28 fastsætte forskrifter om
udsorteringen, forbrændingen mv. i deres regulativer.
Nye regler for dokumenter der indeholder fortrolige oplysninger er under overvejelse.
Kommunalbestyrelsen kan i stedet for en anvisningsordning vælge at iværksætte en
indsamlingsordning for papir og pap med henblik på genanvendelse (§ 43).
Forskrifterne om indsamlingsordningens omfang og tilrettelæggelse skal
kommunalbestyrelsen fastsætte i et eller flere regulativer (§ 21, stk. 1).
Kommunalbestyrelsen kan med egen transportør eller f.eks. ved kontraktaftaler med
transportører og modtageanlæg, sikre sig, at opsamlingsmateriel for papir og pap
tømmes, og at papir og pap transporteres og genanvendes i overensstemmelse med
regulativets bestemmelser. Opsamlingsmateriellet kan være opstillet enten hos de enkelte
virksomheder eller i et passende net, dvs. på pladser, der er tilgængelige for flere
virksomheder.
Virksomheder, offentlige og private institutioner er forpligtiget til at benytte den af
kommunalbestyrelsen iværksatte ordning for papir og pap, herunder følge de forskrifter
som er angivet i kommunalbestyrelsens regulativ(er) for håndtering af papir og pap (§
44, stk. 1). Undtagelsen hertil er dog affaldsbekendtgørelsens § 24, stk. 2 se
afsnit 2.2.2. herom.
Ved en indsamlingsordning er det kommunalbestyrelsen, der er ansvarlig for, at affaldet
bliver indsamlet og behandlet efter regulativets bestemmelser. Det er således
kommunalbestyrelsen, der har ansvaret for, at affaldet bliver afhentet hos virksomheden og
bragt til det anlæg, kommunen har kontrakt med. Kommunalbestyrelsen er endvidere
ansvarlig for, at ordningerne til enhver tid er funktionsduelige.
Indsamlingsordninger adskiller sig fra anvisningsordninger ved, at virksomhederne ikke
kan gøres ansvarlige, hvis papir og pap ikke håndteres korrekt. Det er dog virksomhedens
(affaldsproducentens) ansvar, at de regulativfastsatte krav til sorteringen, emballering
mv. er overholdt.
Kommunerne kan vælge alene at etablere en indsamlingsordning for udvalgte brancher
eller geografiske områder - f.eks. større sammenhængende industrikvarterer, strøggader
eller midtby.
I regulativet skal der foretages en præcis afgrænsning af brugerkredsen, således at
en virksomhed klart kan se, om den er omfattet af ordningen, samt hvilke rettigheder og
pligter dette medfører.
En kommunal ordning er iværksat, når regulativet for indsamling af papir og pap
træder i kraft, og regulativet er bekendtgjort i lokale aviser, der har almindelig
udbredelse i kommunen, eller i øvrigt på den på stedet almindeligt anvendte måde (§
34).
Når kommunalbestyrelsen har iværksat en indsamlingsordning for papir og pap, er det
forbudt at indsamle papir og pap uden kommunalbestyrelsens bemyndigelse
(miljøbeskyttelsesloven § 45, stk. 4).
Kommunalbestyrelsen er dog i visse tilfælde forpligtiget til at fritage en virksomhed
fra pligten til at benytte den kommunale indsamlingsordning (§ 24, stk. 2). Virksomheden
har et retskrav på fritagelse fra indsamlingsordningen. Dette gælder såfremt:
 | Virksomheden godtgør, at den senest samtidig med den kommunale indsamlingsordnings
iværksættelse, har indgået aftale om, at affaldstyper, der er omfattet af
indsamlingsordningen, afleveres til anden side til genanvendelse, |
 | virksomheden er etableret efter indsamlingsordningens iværksættelse og virksomheden
ved etableringen godtgør, at den har indgået aftale om, at affaldstyper, der er omfattet
af indsamlingsordningen, afleveres til anden side til genanvendelse, |
 | papir- og papaffald eksporteres til nyttiggørelse i udlandet, jf. Miljøstyrelsens brev
af 15. maj 2001 til samtlige kommuner og affaldsselskaber om eksport af affald til
nyttiggørelse (Se Bilag 1). |
Herudover gælder de samme undtagelsesregler som beskrevet under anvisningsordning for
papir- og papaffald nemlig at benyttelsespligten ikke gælder dokumenter, der
indeholder fortrolige oplysninger.
Efter miljøbeskyttelseslovens § 45 har kommunalbestyrelserne pligt til at
udarbejde regulativer for håndteringen af alt affald, herunder genanvendelige materialer
og produkter. Affaldsbekendtgørelsen indeholder de nærmere bestemmelser om udformningen
af regulativer for henholdsvis anvisnings- og indsamlingsordninger.
Regulativ for anvisningsordning:
I regulativer, der omhandler anvisningsordninger, skal kommunalbestyrelsen
fastsætte forskrifter om ordningernes omfang og om affaldets håndtering (§ 26, stk. 1).
Endvidere kan Kommunalbestyrelsen i regulativer, der omhandler
anvisningsordninger, fastsætte forskrifter om bl.a. anmeldelse, emballering, sortering af
affald (§ 26, stk. 2).
Flere kommuner har i dag i deres regulativer indføjet en bestemmelse om, at
anvisningsordningen omfatter affaldsproducenter, med mere end en angivet mængde papir og
pap per måned.
Nogle kommuner har endvidere en bestemmelse i regulativet om, at affaldsproducenter,
der har mindre papir og pap end den angivne mængdegrænse, kan aflevere dette på
genbrugsstationer mod betaling.
Virksomhederne kan bortskaffe deres papir og pap til ethvert anlæg, der opfylder de i
regulativet fastsatte betingelser (§ 32). Såfremt et regulativ ikke indeholder
nærmere angivne betingelser om behandlingsform mv., vil virksomheden kunne afsætte sit
papir og pap til de genanvendelsesformål mv., som virksomheden selv vælger.
Virksomheder er ikke forpligtigede til at meddele kommunen hvilket behandlingsanlæg,
de benytter, forinden afleveringen af deres papir og pap, men de skal på anmodning fra
kommunen kunne dokumentere, at regulativets kriterier for genanvendelse er opfyldt.
Regulativ for indsamlingsordning:
I regulativer, der omhandler indsamlingsordninger, skal kommunalbestyrelsen
fastsætte forskrifter om ordningernes omfang (§ 22, stk. 1).
Endvidere kan kommunalbestyrelsen i regulativer, der omhandler
indsamlingsordninger, fastsætte forskrifter om f.eks. beholdere, sortering og oplysninger
om affald. (§ 22, stk. 2).
Regulativ - regler fælles for anvisnings- og indsamlingsordninger:
Såfremt der er behov for løbende eller fast tilbagevendende oplysninger om
affaldet, eksempelvis om hvor papiret/pappet stammer fra, hvor store mængder der er tale
om osv., kan der i regulativerne indarbejdes regler herom (§§ 22 og 26). Oplysningerne
vil altid kunne fås af kommunalbestyrelserne ved henvendelse til affaldsproducenterne og
affaldstransportørerne, men med regulativet kan kommunalbestyrelsen fastsætte nærmere
krav til form, indhold og indberetningstidspunkt.
Kommunalbestyrelsen skal i regulativer, der omhandler anvisnings- og
indsamlingsordninger for genanvendeligt affald, herunder emballageaffald (papir og pap),
fastsætte forskrifter om, at anvisningen eller indsamlingen sker med henblik på
genanvendelse (§§ 24 og 27).
I regulativer kan fastsættes forskrifter om gebyrer for affaldshåndtering (§ 29).
Såfremt manglende sortering medfører et særgebyr til f.eks. sortering på
modtageanlægget, skal dette fremgå af regulativet eller takstbladet. For særgebyrer
gælder de samme regler som for gebyrer i øvrigt, bl.a. at de skal være
omkostningsægte.
I regulativer kan der endvidere fastsættes forskrifter om en række krav til
affaldstransportørerne i forbindelse med disses indsamling, håndtering og transport af
papir og pap til genanvendelse (§ 31).
Det skal fremgå af regulativet, hvornår en virksomhed, offentlige eller private
institution har krav på fritagelse fra benyttelsespligten (§§ 24 og 32).
Kommunalbestyrelsen er forpligtiget til at føre tilsyn med, at papir og pap
håndteres i overensstemmelse med lovgivningen og regulativets bestemmelser
(Miljøbeskyttelsesloven § 65).
Affaldsbekendtgørelsen forpligter i en række tilfælde såvel affaldsproducerende som
affaldsbehandlende virksomheder til at registrere og afgive oplysninger om affaldet.
Affaldsproducenter
Affaldsproducerende virksomheder der er listevirksomheder m.v. (§18, stk. 1) er
forpligtiget til at føre register over deres affaldsproduktion. Registeret skal føres
efter forskrifterne i Affaldsbekendtgørelsens bilag 13 og definitionerne i bilag 14 over
fraktion, art, mængde og sammensætning af det producerede affald, herunder muligheder
for yderligere sortering samt indhold af visse miljøbelastende stoffer (§ 18, stk. 1).
Registeret skal første gang føres for året 2001. Registerets oplysninger og
dokumentation for disse oplysninger skal opbevares i 5 år (§ 18, stk. 1).
Oplysningerne skal efter anmodning indberettes til kommunalbestyrelsen, amtsrådet og
Miljøstyrelsen (§ 19, stk. 1)
Såfremt der i de kommunale regulativer er fastsat forskrifter om oplysninger om affald
(§ 22, stk. 2, punkt 9 og § 26, stk. 2, punkt 11), skal affaldsproducenten registrere og
afgive disse oplysninger.
Virksomheder, offentlige og private institutioner skal over for kommunalbestyrelsen
godtgøre, at affaldet er håndteret i overensstemmelse med kommunalbestyrelsens anvisning
(§ 39, stk. 4).
Ved væsentlige ændringer i affaldets mængde, sammensætning eller egenskaber skal
virksomheden, den private eller offentlige institution straks underrette
kommunalbestyrelsen herom (§ 46).
Virksomheder, offentlige og private institutioner skal efter anmodning fra
kommunalbestyrelsen afgive alle oplysninger vedrørende affaldshåndteringen, herunder
oplysning om de af virksomheden, den offentlige eller private institutions eventuelt
anvendte transportvirksomheder og affaldsbehandlere (§ 48).
Affaldsbehandlere
Virksomheder eller anlæg, der modtager papir og pap med henblik på genanvendelse
eller forbrænding af fortrolige papirer, skal efter anmodning fra kommunalbestyrelsen
eller Miljøstyrelsen afgive alle oplysninger om modtaget affald, herunder hvilke mængder
der er modtaget fra hver enkelt virksomhed (§ 47, stk. 1).
Endvidere skal disse virksomheder eller anlæg samt virksomheder, der forhandler eller
videresælger emballageaffald, efter anmodning fra Miljøstyrelsen afgive alle oplysninger
om modtaget emballageaffald (§ 47, stk. 2).
Virksomheder, herunder returpapirhandlere med sorteringskapacitet og
returpapirforbrugende fabrikker, der erhvervsmæssigt oparbejder indsamlet og
kildesorteret papir og pap, skal føre register efter forskrifterne og definitionerne i
affaldsbekendtgørelsens bilag 8 (§ 16). Registeret skal bl.a. indeholde oplysninger om
transportør, fraktion, geografisk kilde, erhvervsmæssig kilde og mængde. De
affaldsbehandlende virksomheder skal indberette deres oplysninger til Miljøstyrelsen
(ISAG) (§ 17).
Indberetningerne til ISAG, der vedrører indsamlet papir, er desuden følgende:
 | Den geografiske kilde oplyses, når indsamleren afleverer papir til
genvindingsindustrien. Dvs. oprindelseskommune skal angives, |
 | fraktionen "papir og pap" opdeles i:
 | Aviser og ugeblade |
 | bølgepap |
 | bedre kvaliteter |
 | andet papir og pap. |
|
Afgørelser efter affaldsbekendtgørelsen kan ikke indbringes for anden administrativ
myndighed (§ 63).
Der kan straffes med bøde i en række tilfælde, som fremgår af
affaldsbekendtgørelsens § 64, f.eks. hvis:
 | Virksomheder, der erhvervsmæssigt transporterer affald (transportører) produceret i
kommunen, undlader at lade sig registrere hos kommunalbestyrelsen efter
affaldsbekendtgørelsens § 12, |
 | transportører ikke efter anmodning fra kommunalbestyrelsen afgiver oplysninger om
transporterede mængder i henhold til affaldsbekendtgørelsens § 13, |
 | virksomheder undlader at føre register efter § 18 i affaldsbekendtgørelsen, |
 | virksomheder undlader at indberette efter § 19 i affaldsbekendtgørelsen, |
 | virksomheder undlader at benytte de af kommunalbestyrelsen anviste
håndteringsmuligheder efter § 35, jf. § 39, |
 | virksomheder undlader at benytte de af kommunalbestyrelsen iværksatte
indsamlingsordninger efter § 43. |
Ud over gældende regler i affaldsbekendtgørelsen blev Transportemballageaftalen
indgået den 16. august 1994 mellem Miljø- og Energiministeren og Dansk Industri,
Plastindustrien og Emballageindustrien. Der er nedsat en aftalegruppe, der tilvejebringer
de statistiske og praktiske forudsætninger for at realisere aftalens målsætninger.
Målsætningen for indsamling og genanvendelse af transportemballager af bølgepap og
blandet papir og pap er 80%, og dette er næsten opnået.
Forudsætningerne for forsyningen af blandet papir og pap er væsentligt mindre end
antaget ved aftaleindgåelse, hvorfor der ikke er indsamlet de forventede mængder. For
bølgepap har der været den modsatte udvikling, således at der indsamles større
mængder end forventet.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |