| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Indsamling af papir og pap til genanvendelse fra virksomheder
Der er store miljømæssige fordele ved at indsamle og genanvende papir og dermed
reducere de mængder, der ellers ville gå til forbrænding. Energiforbruget ved
produktion af genbrugspapir er væsentligt mindre end ved produktion af nyt papir. Det kan
betyde mindre emission af CO2, SO2 og NOx ved produktion
af genbrugspapir end ved produktion af nyt papir. Ligeledes reduceres udledningen af
biologisk materiale til spildevandet.
Nedenfor er vist væsentlige miljøtal for blandet papir. Tallene er opgivet som
besparelser på energi eller reduktioner af emissioner ved genanvendelse af 1 tons blandet
papir frem for forbrænding.
Energibesparelse og reduktion i emissioner per genanvendt tons blandet papir
Miljøfaktorer |
Miljøtal |
Energi |
36 GJ |
CO2 |
2.000 kg |
SO2 |
15 kg |
NOx |
1 kg |
COD |
20 kg |
Frigjort forbrændingskapacitet |
15 GJ |
Som det fremgår, reduceres eksempelvis CO2-udledningen med 2 tons for hvert
tons blandet papir, der genanvendes, og der frigøres en forbrændingskapacitet på 15 GJ.
Da almindeligt blandet affald har en brændværdi mellem 8 og 9 GJ per tons, kan der
alt andet lige for hvert tons blandet papir, der genanvendes, tilføres
forbrændingsanlæggene mellem 1,7 og 1,9 tons andet brændbart affald.
Nedenfor er vist væsentlige miljøtal for bølgepap. Tallene er opgivet som
besparelser på energi eller reduktioner af emissioner ved genanvendelse af 1 tons
bølgepap frem for forbrænding:
Energibesparelse og reduktion i emissioner per genanvendt tons bølgepap
Miljøfaktorer |
Miljøtal |
Energi |
27 GJ |
CO2 |
1.400 kg |
SO2 |
11 kg |
NOx |
1 kg |
COD |
5 kg |
Frigjort forbrændingskapacitet |
15 GJ |
Som det fremgår, reduceres eksempelvis CO2-udledningen med 1,4 tons for
hvert tons, bølgepap, der genanvendes, og der frigøres en forbrændingskapacitet på 15
GJ.
Da almindeligt blandet affald har en brændværdi mellem 8 og 9 GJ per tons, kan der
alt andet lige for hvert tons bølgepap, der genanvendes, tilføres
forbrændingsanlæggene mellem 1,7 og 1,9 tons andet brændbart affald.
Indsamling og transport af affald eller materialer til genanvendelse er forbundet
med et energiforbrug og en række emissioner. Nedenfor er som eksempel vist miljøtal for
indsamling med komprimatorvogn fra mindre kilder og indsamling med ladvogn fra større
kilder.
Energiforbrug og emissioner per indsamlet og transporteret tons affald
Miljøfaktorer
Per tons indsamlet pap og papir |
Miljøtal
Indsamling fra små kilder med komprimatorvogn |
Miljøtal
Indsamling fra større kilder med ladvogn |
Energi |
0,23 GJ |
0,1 GJ |
CO2 |
16,50 kg |
6,2 kg |
SO2 |
2,70 g |
1,0 g |
NOx |
217,00 g |
47,0 g |
Partikler |
10,00 g |
3,0 g |
Øget energiforbrug og dermed CO2- og SO2-emissionen ved
indsamling og transport af 1 tons blandet papir eller bølgepap er væsentligt under 1% af
besparelserne og reduktionerne ved genanvendelse af 1 tons blandet papir eller bølgepap.
For NOx er der dog tale om ca. 25%. Det kan derfor fra et miljømæssigt
synspunkt være forsvarligt at køre relativt langt for at øge mængden af blandet papir
eller bølgepap til genanvendelse.
Formålet med den miljøøkonomiske analyse har været at vurdere, om man i Danmark
under specifikke betingelser med fordel kan fremme eller reducere hhv. indsamling af papir
til genanvendelse eller forbrænding.
I den miljøøkonomiske analyse analyseres og vurderes konsekvenserne af forskellige
tekniske alternativer under danske forhold. Papir- og papaffald, der ikke genanvendes, må
erstattes med nyt papir og pap. Det forudsættes, at nyt papir og pap fremstilles i
Sverige.
Den øgede genanvendelse af papir og pap forudsættes i analysen at ske primært på
danske fabrikker, men også i mindre grad på svenske fabrikker.
Resultaterne af den miljøøkonomiske analyse viser, at det entydigt på alle de i
rapporten anvendte parametre er en fordel - miljø- og ressourcemæssigt samt virksomheds-
og samfundsøkonomisk - at indsamle og genanvende papir frem for at forbrænde papir.
I det følgende refereres kort forudsætningerne og resultaterne af den
miljøøkonomiske analyse.
Det samlede papirforbrug anvender de naturlige ressourcer træ og vand og indebærer et
forbrug af kemiske stoffer og energi afhængigt af forbruget af genbrugspapir.
Når genanvendelsen af papir øges, reduceres fremstillingen af nyt papir, og der
spares træ. Dette sparede træ kan udnyttes som brændsel og kan substituere fossile
brændsler.
Den miljømæssige belastning opgøres alene som emissioner af nogle karakteristiske,
forurenende stoffer til luften, til vandet og til affaldsdepoter.
Emissionsbidragene til luften er opdelt på tre væsentlige parametre, der indgår i
vurderingen af de globale miljøeffekter:
 | CO2-emission, der bidrager til drivhuseffekten |
 | emissionerne af SO2 og NOx, der bidrager til den generelle
forsuring |
 | spildevandsudledning fra papirfabrikker, der kan indeholde klorerede organiske
forbindelser (AOX), og iltforbrugende materiale, der registreres som COD. |
Affald fra produktionen medregnes i det omfang, det deponeres på
affaldsdeponeringsanlæg.
Den miljøøkonomiske analyse er gennemført for henholdsvis bølgepap, blandet papir
samt aviser og ugeblade. I det ovenstående er alene behandlet tallene for papirkvaliteten
"blandet papir" og papirkvaliteten "bølgepap", men tallene for
kvaliteten "aviser og ugeblade" fremgår af Arbejdsrapport fra Miljøstyrelsen
nr. 30, 1995.
Det er ved opgørelsen af emissioner ved indsamling og transport af papir og pap fra
virksomheder valgt at sammenligne indsamling af papir og pap med komprimatorvogn fra mange
små erhvervskilder med indsamling af papir fra husholdninger i 240 liter beholdere,
ligesom det er valgt at sammenligne indsamling af papir og pap fra større erhvervskilder
med indsamling af papir fra husholdninger i papirkuber12.
I rapporten er der udviklet en transportmodel, der kan beregne energiforbruget og
emissionerne ved indsamling og transport af affald fra husholdninger. Modellen deler
kørslen op i en transportdel til og fra behandlingsanlæg og en indsamlingsdel, som
omfatter kørsel i det aktuelle indsamlingsområde. Transportmodellen benytter data for
emissionerne CO2, CO, NOx og partikler beregnet i Temamodellen
version 2.0/Trafikministeriet 1996 for komprimatorvogne og ladvogne.
Der er regnet med en transportafstand fra indsamlingsområde til behandlingsanlæg på
12,5 km.
Der er store samfundsøkonomiske fordele ved at indsamle og genanvende papir og pap og
dermed reducere de mængder, der ellers ville gå til forbrænding.
De anvendte priser i beregningerne af de virksomhedsøkonomiske fordele er fra 1993-94
(se afsnit 9.2.3 "Baggrund for den samfundsøkonomiske og virksomhedsøkonomiske
vurdering").
Nedenfor er vist de samfundsøkonomiske fordele opgjort som:
 | Det samfundsøkonomiske overskud ved øget genanvendelse kontra forbrænding af blandet
papir og bølgepap, |
 | den samfundsøkonomiske værdi af valutabevægelser omkring import og eksport af
produktions- og forbrugsgoder ved øget genanvendelse kontra forbrænding af blandet papir
og pap. |
|
Blandet papir |
Bølgepap |
Samfundsøkonomisk overskud |
900 kr. per tons |
500 kr. per tons |
Samfundsøkonomisk værdi af
valutabevægelser |
2.000 kr. per tons |
1.400 kr. per tons |
For den enkelte affaldsproducent kan der også være økonomiske fordele ved at
kildesortere blandet papir og bølgepap til genanvendelse. En bedre affaldssortering
medfører som regel en stor besparelse på udgifterne til afhentning af det brændbare
affald f.eks. kan frasortering af pap i mange tilfælde halvere antallet af
tømninger, idet netop denne affaldsfraktion fylder meget. Hertil kommer den sparede
statslige affaldsafgift - besparelser, der tilsammen kan nedsætte virksomhedernes
renovationsudgift".
De gennemsnitlige virksomhedsøkonomiske fordele for affaldsproducenten ved øget
genanvendelse af blandet papir og bølgepap er vist nedenfor:
|
Blandet papir |
Bølgepap |
Virksomhedsøkonomiske fordele |
200 kr. per tons |
200 kr. per tons |
Denne gennemsnitlige fordel på 200 kr. per tons blandet papir eller bølgepap til
genanvendelse skal altså dække de meromkostninger, som affaldsproducenten evt. har ved
at gennemføre kildesortering af blandet papir og bølgepap ekskl. udgifter til aftale med
indsamler/ transportør.
De virksomhedsøkonomiske fordele er afhængige af bl.a. mængden af papir og pap per
uge/måned/år samt af virksomhedens beliggenhed (nær/tæt på indsamler eller
eksisterende indsamlingsrute).
Formålet med den virksomhedsøkonomiske vurdering er at opgøre konsekvenserne for
den enkelte virksomhed ved øget henholdsvis reduceret genanvendelse af papir.
Konsekvenserne opgøres som ændringer i virksomhedernes disponible indkomst periode for
periode.
Den virksomhedsøkonomiske kalkule gennemføres med de (markeds-)priser, som
virksomhederne rent faktisk skal betale for de benyttede ressourcer, og som de modtager
for deres produkter. Priserne er eksklusive moms og andre refunderbare afgifter samt
eventuelle subsidier, men inklusive affaldsafgift. Ved hjælp af den benyttede
kalkulationsrente undersøges det, om den fremtidige netto-indtægt kan forrente den
investerede kapital. Det er i projektet valgt at anvende en rente på 7%, som et udtryk
for en real markedsrente. Det er generelt antaget, at der er lineære investerings- og
ressourceforhold per tons produceret færdigvare.
I den samfundsøkonomiske kalkule anlægges en bredere vurdering, idet den også
indeholder konsekvenser, der ikke alene påvirker en enkelt branche, en begrænset gruppe
af individer etc. Her medtages de effekter (ændrede forbrugsmuligheder), som én gruppe
påfører en anden gruppe i samfundet.
Det samfundsøkonomiske overskud over den betragtede tidshorisont sammenfattes i den
samfundsøkonomiske nutidsværdi. Denne værdi udtrykker samfundets ændrede
forbrugsmuligheder (velfærdsændring) målt i monetære enheder. Noget forenklet kan det
siges, at det samfundsøkonomiske overskud er et beløb, hvormed samfundet under ét enten
kan øge sine indtægter eller realisere besparelser ved at gennemføre en alternativ
løsningsmulighed.
Som udgangspunkt fastsættes produktionsgodernes beregningspriser som markedspriserne
eksklusive moms og andre refunderbare afgifter (f.eks. energiafgifter) multipliceret med
en afgiftsfaktor, der afspejler det generelle afgiftstryk.
I visse tilfælde beregnes priserne på baggrund af de øgede samfundsøkonomiske
omkostninger, der er forbundet med at hæve produktionen af en vare. I nærværende
vurdering er der f.eks. beregnet priser på el, fjernvarme og deponering.
Miljøafgifter (f.eks. affaldsafgifter) er ikke medtaget i den samfundsøkonomiske
kalkule. I undersøgelsen anvendes henholdsvis beregnede priser og totale investeringer
til forbrænding, hvilket betyder, at der ikke tages udgangspunkt i de faktiske
markedspriser for disse ydelser.
I den samfundsøkonomiske kalkule anbefalede Finansministeriet i 1994 at anvende en
rente på 3%.
De valutamæssige effekter som følge af import og eksport af varer opgøres som en
nutidsværdi over den betragtede tidsperiode. Ved investeringer og drift antages en vis
mængde at være import, mens eksporten forekommer ved salg af færdigvarer eller
returpapir.
I "Miljøøkonomi for papir- og papkredsløb", der baserer sig på data fra
begyndelsen af 1990'erne, er der kalkuleret med en affaldsafgift på 130 kr./tons mod i
dag 280 kr./tons og afregningspriser på fabrikkernes vægt som følger:
|
|
Blandet papir til bølgepapfremstilling |
195 kr. per tons |
|
|
blandet papir til kontorpapir |
400 kr. per tons |
|
|
gode kvaliteter til eksport |
1.500 kr. per tons |
|
|
bølgepap til fremstilling af bølgepap |
275 kr. per tons |
Priserne på blandet papir og bølgepap til genanvendelse kan svinge meget inden for
kort tid, helt afhængigt af situationen på verdensmarkedet, men priserne i dag er
generelt bedre end i begyndelsen af 1990'erne.
Den i dag højere affaldsafgift og de i dag bedre afregningspriser på blandet papir og
bølgepap betyder, at de virksomhedsøkonomiske fordele ved at genanvende blandet papir og
bølgepap er blevet større end i 1993-94, mens det er mere vanskeligt at vurdere
eventuelle ændringer i de samfundsøkonomiske fordele. Da der imidlertid siden
begyndelsen af 1990'erne ikke er sket væsentlige ændringer i markedets struktur
(herunder import, eksport samt dansk oparbejdning af papir), må det antages, at de
samfundsøkonomiske fordele heller ikke har ændret sig væsentligt.
12 |
Miljøforhold ved indsamling og transport af papir og pap fra
private husstande er beskrevet i Arbejdsrapport fra Miljøstyrelsen nr. 85 og nr. 86,
1997: "Genanvendelse af dagrenovation miljømæssig og økonomisk
vurdering"
|
13 |
Arbejdsrapporter fra Miljøstyrelsen nr. 28, 29, 30 og 31,
1995: "Miljøøkonomi for papir- og papkredsløb" |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |