| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
DEHP i husholdningsaffald
Kontrolanalyser af husholdningsaffald på biogas- og komposteringsanlæg foretages med
det overordnede formål at sikre en acceptabelt lav belastning med miljøfarlige stoffer
ved anvendelse af affaldsprodukter fra disse behandlingsanlæg til jordbrugsformål. Med
dette udgangspunkt er der tre forhold, der skal tilgodeses ved tilrettelæggelse og
gennemførelse af den essentielle, indledende del af kontrolprogrammet, nemlig
prøvetagningen:
 | Prøvetagningen skal overholde de til enhver tid gældende regler og forskrifter, der
findes indenfor området. |
 | Prøvetagningen skal være repræsentativ for det tilførte affald. |
 | Prøvetagningen skal være praktisk gennemførlig. |
Overholdelse af gældende regler og forskrifter er naturligvis et centralt punkt.
Reglerne har imidlertid ofte et generelt præg, der ikke nødvendigvis tager hensyn til
den udvikling i metoder og teknologi, der sker indenfor området. Der kan derfor være
tilfælde, hvor der er behov for at inddrage de overordnede miljøformål bag reglerne ved
bedømmelsen af, hvordan prøvetagning bedst muligt tilrettelægges.
Kravet om repræsentativ prøvetagning er umiddelbart indlysende; men ikke altid let at
sikre med tanke på den inhomogenitet, der er i husholdningsaffald både i den enkelte
husstands sortering, i affald indsamlet fra forskellige byområder og den tidsmæssige
variation, som følge af forskellige affaldskomponenters variation over året. Kravet om
repræsentativitet sikres bedst, hvis affaldet er godt opblandet og gerne også behandlet
inden prøvetagningen, således at variationer mellem forskellige områder og
korttidsvariationer i affaldssammensætningen er elimineret.
At prøvetagningen skal være praktisk gennemførlig er selvfølgelig et uomgængeligt
krav; men på grund af anlæggenes indretning, herunder sikring af et tilfredsstillende
arbejdsmiljø og eksternt miljø, er det ikke altid muligt at udtage prøver optimalt.
De tre nævnte forhold er således centrale for en tilfredsstillende prøvetagning og
karakterisering af affaldet; men det kan konstateres at opbygning og drift af de danske
biogas- og komposteringsanlæg ikke er sket under hensyntagen til alle tre forhold. Der er
derfor konkret behov for i hvert enkelt tilfælde at foretage den afvejning af hensynet
til de tre forhold, der bedst tilgodeser prøvetagningens grundlæggende formål.
I afsnit 3.2 foretages en kort gennemgang af de gældende regler og forskrifter for
kontrol, prøvetagning og analyse af husholdningsaffald, der behandles på biogas- og
komposteringsanlæg. Herefter gennemgås i afsnit 3.3 mulighederne for i praksis at
gennemføre relevant, repræsentativ prøvetagning på forskellige anlægstyper (med
udgangspunkt i anlægsbeskrivelserne i kapitel 2). Ved gennemgangen af anlæggene er der,
ud over de konkrete anlæg, foretaget en vurdering af i hvilket omfang andre anlæg i
Danmark vil være dækket af de foreslåede løsninger. I afsnit 3.4 beskrives det udstyr
og de metoder, der er udviklet i projektet til at foretage den konkrete prøvetagning og
endelig i afsnit 3.5 gives et samlet forslag til principper for "Vejledning i
prøvetagning af husholdningsaffald" på anlæg til biologisk affaldsbehandling.
Kravværdier og generelle kontrolkrav for husholdningsaffald, der efter behandling i et
biogas- eller komposteringsanlæg skal anvendes til jordbrugsformål, er fastlagt i
Miljø- og Energiministeriets Bekendtgørelse nr. 49 af 20. januar 2000 om anvendelse af
affaldsprodukter til jordbrugsformål ("Slambekendtgørelsen"). I
bekendtgørelsens kapitel 3 er de generelle kontrolkrav og produktkrav fastlagt og
forskrifter for prøveudtagning, analysehyppighed, analyseparametre og analysemetoder er
angivet i bekendtgørelsens bilag 5. De detaljerede forskrifter for prøvetagning,
herunder prøvetagningsfrekvens og prøvemængder er derimod reguleret af Bekendtgørelse
nr. 56 af 24. januar 2000 om tilsyn med spildevandsslam m.m. til jordbrugsformål og i
Plantedirektoratets forskrift for akkrediteret prøvetagning af kommunalt spildevandsslam
mm til jordbrugsformål (Plantedirektoratet, marts 2000).
Tabel 3.1 giver en oversigt over de gældende kravværdier, de såkaldte
afskæringsværdier, for organiske miljøfremmede stoffer, der skal overholdes når
spildevandsslam og en række andre affaldsprodukter ønskes anvendt til jordbrugsformål.
Tabel 3.1
Gældende afskæringsværdier for organiske miljøfremmede stoffer i slam og
andre affaldsprodukter til jordbrugsformål.
Afskæringsværdier der gælder fra den 1. juli 2000.
|
mg pr. kg tørstof |
LAS |
1300 |
SPAH |
3 |
NPE |
30 |
DEHP |
50 |
Afskæringsværdier der gælder fra den 1. juli 2002.
|
mg pr. kg tørstof |
LAS |
1300 |
SPAH |
3 |
NPE |
10 |
DEHP |
50 |
I Slambekendtgørelsens §6 stk. 2 og 3 er angivet de særlige betingelser, der
gælder for kontrol med bl.a. husholdningsaffald, der sammenblandes fra flere
affaldsproducenter eller som blandes med husdyraffald. Særligt følgende afsnit har
betydning for prøvetagning i praksis:
Stk. 2. Ved sammenblanding af flere affaldsproducenters affaldsprodukter,
herunder spildevandsslam fra forskellige anlæg, skal de enkelte affaldsprodukter inden
sammenblanding overholde grænse- og afskæringsværdierne i bilag 2 til bekendtgørelsen.
Stk. 3. Ved sammenblanding af affaldsprodukter med husdyrgødning skal
affaldsprodukterne inden sammenblanding prøvetages med henblik på analyse af om grænse-
og afskæringsværdierne i bilag 2 overholdes.
De fleste danske biogasanlæg er omfattet af stk. 3 idet husholdningsaffaldet behandles
på biogasfællesanlæg. Grindsted Renseanlæg er dog en undtagelse, men dette anlæg er
omfattet af stk. 2.
Mange komposteringsanlæg vil også i et vist omfang være omfattet af stk. 2, da der
på de fleste af sådanne anlæg også behandles affald fra andre affaldsproducenter. Hvis
man ydermere opfatter forskellige kommuner som forskellige affaldsproducenter (analogt til
spildevandsslam fra forskellige anlæg) vil i praksis alle komposteringsanlæg i Danmark,
der behandler husholdningsaffald være omfattet af stk. 2.
Der kan imidlertid anføres gode faglige grunde til ikke at drage denne analogi. For
spildevandsanlæg vil tilførslen af problemstoffer, der ender i slammet, i det
væsentlige være knyttet til de specifikke industrielle og andre erhvervsmæssige
aktiviteter, der findes lokalt i det enkelte renseanlægs opland. I kildesorteret
husholdningsaffald indgår ikke på samme måde bidrag fra lokale punktkilder, og
indholdet af problemstoffer i det indsamlede affald vil derfor næppe på samme måde
variere væsentligt mellem de enkelte oplandskommuner. Der kan naturligvis være forskelle
kommuner imellem som følge af forskelle i sorteringsvejledning og indsamlingsstrategi
samt i fordelingen af forskellige boligtyper, der erfaringsmæssigt kan give forskelle i
affaldsmængde og omfang af fejlsorteringer. Sålænge der ikke er væsentlig forskel i
sorteringsvejledning og indsamlingsteknik er der imidlertid ikke grund til at antage, at
der vil være så væsentlige forskelle i affaldets kvalitet, at det kan begrunde separat
kontrol af hver enkelt kommunes affald. Kun hvis kommunerne benytter væsensforskellige
sorterings- og håndteringskriterier kan det være hensigtsmæssigt at kontrollere hver
kommunes affald for sig. Det bør derfor tydeliggøres hvornår anlæg, der alene
behandler kildesorteret husholdningsaffald, men modtager affald fra flere kommuner, er
omfattet af bekendtgørelsens stk. 2.
Endelig er forkomposteret affald fra AFAV Komposteringsanlæg forsøgsvis blevet
behandlet på biogasfællesanlæg, således at i hvert fald en del af anlæggets affald
må forventes at være omfattet af stk. 3.
På baggrund af ovenstående må det som hovedregel forventes, at kontrollen med
organiske miljøfremmede stoffer i husholdningsaffald, der behandles på biogas- og
komposteringsanlæg, skal ske inden affaldet er blevet bioforgasset eller komposteret. Det
konkrete prøvetagningspunkt skal under overholdelse af dette principielle krav herefter
ske således at kravet om repræsentativitet og praktisk gennemførlighed tilgodeses.
Udgangspunkt for kontrollen med organiske miljøfremmede stoffer er hensynet til
begrænsninger i tilførslen til jordbruget. Det vil derfor være hensigtsmæssigt, at
prøvetagningen sker på et sådant punkt i forløbet, at kun den del af det modtagne
affald, der reelt bioforgasses eller komposteres indgår, mens den del af affaldet, der
inden dette punkt frasorteres og køres til forbrænding eller deponering holdes udenfor.
Prøvetagning efter forbehandling på anlæggene er desuden ønskeligt ud fra kravet om
repræsentativitet, idet forbehandling i sig selv øger homogeniseringen af affaldet, og
også sikrer, at en udtagen prøve repræsenterer en større del af det tilførte affald.
Ønsket kan imidlertid være i modstrid med kravet om prøvetagning inden sammenblanding
af affald fra forskellige affaldsleverandører, således som det fremgår i det følgende
ved gennemgangen af prøvetagningsmulighederne på de enkelte anlæg(styper).
I Slambekendtgørelsen er fastlagt at prøvetagning og analyse for miljøfremmede
stoffer skal foretages mindst hver 12. måned. I Bekendtgørelse om tilsyn med
spildevandsslam m.m. til jordbrugsformål er beskrevet en metode til fastlæggelse af
prøvetagningsfrekvensen for prøver til tungmetalanalyser baseret på affaldsmængden og
på koncentrationsniveauet for det mest kritiske tungmetal (i forhold til gældende
grænseværdier). I systemet indgår prøve- og analyseantal mellem 1 per år for de
mindste affaldsmængder uden nævneværdigt tungmetalindhold til 1 per 3. uge for store
affaldsmængder med tungmetalindhold tæt på grænseværdierne. De krævede
prøvetagningsfrekvenser for forskellige kombinationer af affaldsmængder og
tungmetalindhold fremgår af tabel 3.2.
Tabel 3.2
Det årlige prøve- og analyseantals afhængighed af produktstørrelse og
kvalitet.
Produktstørrelse, (tons tørstof/ år) |
Metaller,
jf. bilag 2, A, nr. 3 |
2000 |
3
(4. md.) |
4
(3. md.) |
9
(7. uge) |
12
(md.) |
18
(3. uge) |
1000 |
2
(6. md.) |
3
(4. md.) |
6
(2. md.) |
9
(7. uge) |
12
(md.) |
300 |
1
(12.md.) |
2
(6. md.) |
4
(3. md.) |
6
(2. md.) |
8
(6. uge) |
100 |
1
(12.md.) |
1
(12.md.) |
2
(6 md.) |
3
(4. md.) |
6
(2. md.) |
0 |
1
(12.md.) |
1
(12.md.) |
1
(12.md.) |
2
(6. md.) |
4
(3. md.) |
Produktkvalitet ift. grænseværdi |
<20% |
<40% |
<60% |
<80% |
³
80% |
Fed skrift: Antal prøver/år
Tal i parentes: Vejledende, mindste prøvetagningshyppighed
Der er således som følge af krav til tungmetaller fastlagt en analysefrekvens, der
sikrer mindst 1 prøvetagning pr år. Den krævede årlige prøvetagning til
miljøfremmede stoffer kan hensigtsmæssigt foretages samtidig med en af de
prøvetagninger, der alligevel skal foretages til tungmetaller således at der ikke sker
nogen væsentlig forøgelse af prøvetagningsarbejdet. Hvis der på grund af
affaldsmængdens omfang eller andre forhold ønskes hyppigere prøvetagning end 1 per år
vil dette også i de fleste tilfælde kunne indpasses i prøvetagningsprogrammet for
tungmetaller, idet der, som det fremgår af tabellen, vil være tale om hyppigere
prøvetagning når blot affaldsmængden ikke er helt marginal.
Der vurderes således ikke at være behov for særlige metoder eller procedurer for at
fastlægge prøvetagningsfrekvensen for miljøfremmede organiske stoffer.
Studsgård biogasanlæg i Herning kommune modtager forsorteret husholdningsaffald
fra sorteringsanlægget placeret på Knudmoseværket (Forbrændingsanlæg). Forsorteringen
sker ved hjælp af en rullesigte, der i det væsentlige leverer et "tørt"
produkt. Husholdningsaffaldet stammer fra flere forskellige kommuner. Efter tilkørsel til
biogasanlægget læsses affaldet i en blandetank sammen med husdyrgødning og
lejlighedsvis forskellige typer industriaffald i en af anlæggets to linier.
Forsorteringen fjerner ikke alle urenheder, således at en del plast mm. må frasorteres
efter bioforgasningen og køres til forbrænding.
Husholdningsaffaldet udgør kun en ret beskeden del af den samlede affaldsmængde.
Derfor er prøvetagning fra blandetanken, hvor denne affaldsfraktion er godt opblandet med
husdyrgødning og erhvervsaffald, ikke egnet når man ønsker at karakterisere
husholdningsaffaldets indhold af organiske miljøfremmede stoffer.
For at overholde slambekendtgørelsens krav og krav til de praktiske muligheder for
prøvetagning kan prøvetagning derfor kun ske ved modtagelsen på anlægget inden
aflæsning i blandetanken eller i forbindelse med læsningen på Knudmoseværket.
Udtagning af affald fra det enkelte læs efter forsortering sikrer en god
sammenblanding af de enkelte husholdningers affald; men det enkelte læs vil typisk kun
indeholde affald fra et enkelt opland i en enkelt kommune, således at der skal udtages
flere delprøver for at få analyseresultater, der er repræsentative for den samlede
mængde husholdningsaffald, der tilføres anlægget.
Århus Biogasanlæg vurderes med hensyn til forbehandling af det modtagne
husholdningaffald at tilhøre samme anlægstype som Studsgård.
Vaarst-Fjellerad Biogasanlæg er opdelt i flere linier. Anlægget er indrettet til
at sambehandle kildesorteret husholdningsaffald med husdyrgødning . I lange perioder er
husholdningsaffald dog blevet behandlet i en separat linie som led i flere forskellige
undersøgelsesprojekter. Der pågår stadig forsøg med separat behandling af
husholdningsaffald således at det er muligt at tilrettelægge prøvetagningen på flere
forskellige måder.
På nuværende tidspunkt modtager anlægget kildesorteret husholdningsaffald fra
Aalborg kommune. Hvert læs aflæses i en grav med plads svarende til et enkelt læs
affald. Herefter blandes affaldet grundigt til en tyk grød og forsorteres i en såkaldt
DeWaster, der meget effektivt separere fejlsorteringer fra det organiske affald, der går
til en separat tank inden tilførsel til bioforgasning.
Sammenblandingen af affaldet og behandlingen i DeWasteren sikrer en meget effektiv
opblanding af affaldet i det enkelte læs, således at der uden problemer kan udtages
repræsentative prøver heraf. Der skal dog udtages prøver af læs fra forskellige
boligområder for at sikre repræsentative analyser for den samlede affaldsmængde, der
modtages på anlægget.
I driftssituationen, hvor affaldet blandes med husdyrgødning kan denne prøvetagning
gennemføres uden problemer.
Dersom anlægslinien fortsat drives med separat behandling af kildesorteret
husholdningsaffald alene fra Aalborg kommune kan kontrollen med de miljøfremmede stoffer
ske efter biogasbehandling inden restprodukterne blandes med det øvrige afgassede
materiale. Herved opnås prøvetagning af affald modtaget over en længere periode,
således at betingelserne for repræsentativ prøvetagning kan anses for opfyldt.
I den fremtidige driftssituation på anlægget må det dog forventes at en helt separat
behandling af husholdningsaffald fra Aalborg kommune næppe er realistisk, idet
indblanding af forskellige typer industriaffald og evt. husdyrgødning må forventes at
være økonomisk og driftsmæssig attraktiv.
Grindsted Biogasanlæg sambehandler kildesorteret husholdningsaffald med
industriaffald og kommunalt spildevandsslam på Grindsted Renseanlæg. Kildesorteringen er
meget restriktiv og indsamlingen sker i papirsposer, således at kvaliteten af det
indsamlede affald er så god at der kun er behov for en meget begrænset forbehandling.
Husholdningsaffaldet leveres i en silo og efter "tør" grovneddeling og
metalseparering af affaldet blandes det med spildevandsslam i en pulper inden findeling og
den videre behandling på rådnetanken. Der modtages i det væsentlige kun affald fra
villaområder i Grindsted Kommune.
For at overholde slambekendtgørelsen krav kan prøvetagning i praksis kun ske løbende
i forbindelse med transporten af affaldet fra grovneddeling og metalseparering til
sammenblandingen med slammet, idet der ikke er nogen silo for det neddelte affald.
Ved modtagelsen i siloen sikres kun en meget begrænset sammenblanding af affaldet fra
de forskellige læs og husholdninger, således at en repræsentativ prøvetagning
fra det enkelt læs affald kun kan opnås ved mange delprøver og repræsentativitet for
den samlede affaldsmængde kun ved prøvetagning fra flere læs. Affaldet indsamles dog
fra relativt homogene boligområder, således at der ikke forventes væsentlige forskelle
på de enkelte læs.
AFAVs komposteringsanlæg ved Frederikssund modtager kildesorteret
husholdningsaffald fra et større antal kommuner. Efter modtagelse af affaldet i en silo
sammenblandes det med affaldspapir (aviser/tryksager) og ofte også halmblandet
hestegødning som strukturmateriale inden forkompostering i en komposteringstromle.
Affaldet sigtes efterfølgende og milekomposteres. En del af det forkomposterede affald
har på forsøgsbasis været leveret til biogasanlæg og der er planer om at gøre det i
større omfang.
Principielt bør prøvetagningen ske inden sammenblanding med papiraffald og
hestegødning for at overholde Bekendtgørelsens krav om prøvetagning inden
sammenblanding af affald fra flere affaldsleverandører. På AFAV vil dette indebære, at
prøvetagningen skal ske direkte i forbindelse med aflæsning af det indsamlede affald, og
repræsentativ prøvetagning af kildesorteret husholdningsaffald inden neddeling er i
praksis ikke mulig. Det vil derfor i realiteten først være muligt at udtage
repræsentative prøver efter forkompostering af affaldet. Ved prøvetagning efter
forkompostering opnås god opblanding af affald fra flere læs idet opholdstiden i tromlen
er 2-3 døgn.
Da husholdningsaffald udgør den dominerende del af affaldet skønnes det muligt at
bedømme kvaliteten af affaldet ved en prøvetagning efter komposteringstromlen, idet der
eventuelt kan kompenseres for andelen af miljøfremmede organiske stoffer i det
forkomposterede affald, der stammer fra det tilførte strukturmateriale. Indholdet heri
forventes at være begrænset og nogenlunde konstant, således at der relativt let kan
foretages de nødvendige beregninger af strukturmaterialets betydning ud fra simple
massebalancer.
Forkomposteringsprocessen i sig selv kan forventes at have en vis indflydelse på det
målte indhold af miljøfremmede stoffer. Hvis der er rigelig adgang til ilt i tromles kan
der forventes en vis reduktion af mange miljøfremmede stoffer (herunder DEHP), hvorimod
der ikke vil ske nogen stofnedbrydning hvis ilttilgangen er dårlig. Der kan imidlertid
også tænkes en vis forøgelse af DEHP i den organiske fraktion da afgivelsen fra plast
mv. kan blive fremmet ved den intense opblanding, der sker i tromlen under fugtige forhold
og let opvarmning. I forhold til sikring af tilførslen til jordbruget er
prøvetagningspunktet imidlertid relevant idet det omfatter den andel af affaldet der
viderebehandles og tilføres jordbruget.
For den andel af affaldet, der evt. tilføres biogasanlæg er det foreslåede
prøvetagningspunkt også relevant idet der alene måles på den affaldsfraktion, der
videreføres til biogasanlæggene.
Vejle Komposteringsanlæg komposterer kildesorteret husholdningsaffald fra to
kommuner (Vejle og Jelling). Affaldet modtages i grav og efter en optisk frasortering af
poser med restaffald (til forbrænding) føres poserne med det organiske affald til en
forkomposteringstromle med lidt kortere opholdstid end AFAV (ca. 1 døgn). I tromlen rives
poserne op og det organiske affald sammenblandes og forkomposteres. Efter tromlen
grovsigtes/frasorteres poser og andre større urenheder inden det forkomposterede
organiske materiale via et transportbånd føres til milekompostering i ca. 10 uger på
overdækket areal og efterfølgende efterkompostering i det fri.
Hvis de to tilsluttede kommuner opfattes som forskellige affaldsleverandører skal der
principielt udtages separate prøver af hver kommunes affald. Det vil kræve en meget
nøje tilrettelæggelse og overvågning af affaldsmodtagelse og forsortering, der i
praksis meget vel kan vise sig umulig at gennemføre.
Hvis de to kommuner derimod kan betragtes som én leverandør vil det give den bedste
repræsentativitet og relevans af prøverne at udtage dem efter grovsigtningen af det
forkomposterede affald, dvs. i praksis i forbindelse med udlægningen til
milekompostering.
Audebo Komposteringsanlæg modtager kildesorteret husholdningsaffald til
kompostering fra mange kommuner. Affaldet modtages i grav og forsorteres i en skruesigte,
metalseparator og rullesigte, hvorefter affaldet føres til kompostering i 6-7 uger i en
reaktorhal med 6 separate komposteringsbokse med forskellige driftforhold. Det vil i
praksis være vanskeligt at skille affaldet fra de forskellige kommuner, da der dels sker
en vis sammenblanding i graven og videre i forbindelse med bokskomposteringen. Til sidst
eftermodnes husholdningskomposten udendørs sammen med haveaffald.
Som anlægget er indrettet i dag kan der ikke udtages prøver fra transportbåndet, der
fører det rullesigtede affald til den første komposteringsboks i reaktorhallen. Der kan
imidlertid manuelt udtages prøver fra en vilkårlig af de seks bokse ved midlertidigt at
stoppe driften af anlægget. Prøvetagning i boksene vil kræve anvendelse af personlige
værnemidler, herunder åndedrætsværn.
Det vurderes, at affaldet i praksis må ses under et og udtagning af repræsentative
prøver kan da ske fra en af reaktorboksene. Tages prøverne i boks 1 fås et materiale,
der er relativt lidt nedbrudt og dermed har flest mulige af det indkommende affalds
karakteristika. Omvendt vil en prøve taget i forbindelse med tømningen af boks 6 være
optimalt sammenblandet og have størst mulig lighed med det produkt, der ønskes afsat til
gødningsformål. Da det i sidste ende er hensynet til jordmiljøet, der ligger til grund
for de fastsatte grænse- og afskæringsværdier foreslås prøvetagning på denne
anlægstype derfor foretaget i den sidste reaktorboks.
Komposteringsanlægget i Fredericia kan betragtes som repræsentant for de fleste
af de milekomposteringsanlæg, som samkomposterer husholdningsaffald med have-/parkaffald.
Anlæggene er karakteriseret ved en meget simpel opbygning uden egentlige behandlingstrin.
Typisk udlægges have-/parkaffald og husholdningsaffald i lag uden egentlig forbehandling
af husholdningsaffaldet.
Husholdningsaffaldet udgør typisk kun en begrænset del af den samlede affaldsmængde,
således at kontrol af husholdningsaffaldets indhold af miljøfremmede stoffer gennem
analyse af den færdige kompost vil være forbundet med betydelig usikkerhed. Omvendt vil
kontrolanalyser på komposten give det mest direkte udtryk for miljøbelastningen ved
jordbrugsanvendelse, men ikke tilgodese kravet om analyse før sammenblanding med andet
affald.
Repræsentativ prøvetagning på det indleverede husholdningsaffald inden
sammenblanding med haveaffald vil være meget vanskelig. Eventuelt kan en vis
homogenisering af husholdningsaffaldet inden sammenblanding med haveaffaldet foretages ved
hjælp af den grenknuser, der typisk anvendes på milekomposteringsanlæg til
forbehandling af haveaffaldet før udlægning i milerne.
I forbindelse med projektet har der skullet udtages affaldsprøver på alle de anlæg,
der er beskrevet og diskuteret i det foregående afsnit. Den praktiske prøvetagning på
de identificerede, mulige prøvetagningspunkter har indebåret, at der på to planer har
skullet tages stilling til udstyr med henblik på at kunne levere brugbare prøver til
analyselaboratoriet:
 | Selve udtagningen af den nødvendige prøvemængde fra anlægget, og |
 | Den efterfølgende neddeling og homogenisering til en størrelse og kvalitet, der var
passende til videresendelse til laboratoriet. |
At prøverne er brugbare indebærer i denne sammenhæng, at de skal være rimeligt
homogene og neddelt til en størrelse, der kan håndteres med almindeligt
laboratorieudstyr (dvs. i praksis nogle ganske få cm på hver led).
Det første trin af prøvetagningen har ikke indebåret større vanskeligheder, idet
prøvematerialet enten har kunnet udtages med ske, skovl eller greb på et passende sted i
procesforløbet, eller ved udtagning af hele affaldsposer i forbindelse med indleveringen
på anlægget. Dette trin af den praktiske prøvetagning vil derfor ikke blive berørt
nærmere.
Det andet trin af den praktiske prøvehåndtering, fremstillingen af egnet
prøvemateriale til analyselaboratoriet, har imidlertid voldt større problemer. Det
grundlæggende problem er affaldets inhomogene karakter med både våde og tørre (hhv.
frugt/grønt og emballage) samt bløde, hårde og seje komponenter (hhv. frugt/grønt,
knogler mv. samt plastposer og -folier). Det er relativt enkelt at neddele og homogenisere
vådt, blødt materiale, og der findes også slaglemøller og lignende, der kan håndtere
tørre og hårde materialer. Derimod volder blød/elastisk/deformerbar plast straks
større problemer, og der eksisterer ikke standardudstyr (af en håndterlig størrelse),
der umiddelbart er egnet til en blanding af de nævnte typer materialer.
Følgende udstyr/metoder er overvejet og/eller afprøvet i praksis:
 | Manuel nedklipning med saks |
 | Elektrisk blender |
 | Elektrisk kødhakker |
 | Kugle-/slaglemølle |
 | Havekompostkværn |
 | Knusemaskine (shredder) |
Manuel nedklipning med saks er blevet anvendt i de indledende faser af projektet, mens
der stadig ikke var identificeret egnet elektrisk eller motordrevet udstyr. Brug af saks
må betegnes som en nødløsning, der kan anvendes til små projekter eller enkeltstående
tilfælde, men som ikke er egnet til rutinebrug (dvs. et større antal prøver) da det
både er en tidskrævende og fysisk anstrengende måde at neddele prøver på.
Kugle-/slaglemøller er ikke egnede til prøver med så stort et vandindhold som
kildesorteret dagrenovation, mens udstyr baseret på hurtigt roterende knive (blendere,
havekompostkværne) ikke håndterer plastposer og lignende særlig godt. Den afprøvede
kødhakker kunne heller ikke håndtere sej plast og stoppede let til.
Inspireret af udstyret til neddeling af dagrenovation på Grindsted Biogasanlæg, en
stor shredderlignende kværn i flere trin, blev der derfor taget kontakt til leverandøren
(ARP Scandinavia i Brovst), der leverer udstyr i mange forskellige størrelser til
beslægtede formål. Den mindste model i ARPs "CS" serie af knusemaskiner,
CS 2000, havde en acceptabel størrelse (ca. 200 kg, kunne transporteres og anvendes
monteret på en almindelig trailer) og viste sig, efter en let modificering, egnet til
formålet.
Udstyrets centrale del består af to parallelle aksler, der, drevet af en kraftig 380 V
el-motor, langsomt drejer i modsat retning ind mod hinanden. Hver aksel er i hele sin
længde monteret med 14 mm brede stålskiver, hvori er udfræset skarpe tænder, der flår
såvel blødt som hårdt og sejt materiale i stykker og presser affaldet ned mellem de
modsat arbejdende skiver. I de fleste tilfælde er 2-3 passager gennem kværnen nødvendig
for at opnå tilstrækkelig findeling af blandet køkkenaffald (stykker på ca. 2-3 cm).
Den pågældende model kan neddele så meget som en fyldt standard køkkenaffaldspose ad
gangen.
På baggrund af ovenstående principielle diskussion af mulighederne for repræsentativ
prøvetagning samt den tidligere gennemgang af de danske anlæg, der foretager biologisk
behandling af husholdningsaffald (kapitel 2) kan der gives nedenstående oversigtlige
forslag til "vejledning i prøvetagning" opdelt på de 7 forskellige
anlægstyper og prøvetagningssituationer, der er identificeret:
 | Prøvetagning af slutprodukterne |
 | Prøvetagning af sigtet husholdningsaffald (hhv. tørt og vådt) |
 | Prøvetagning af sigtet husholdningsaffald med strukturmateriale |
 | Prøvetagning af usigtet, neddelt husholdningsaffald |
 | Prøvetagning af usigtet, ikke-neddelt husholdningsaffald |
 | Prøvetagning af delvis behandlet husholdningsaffald |
 | Prøvetagning af delvis behandlet husholdningsaffald med strukturmateriale. |
Det er i det følgende antaget, at husholdningsaffald fra flere leverandører (typisk
kommuner) kan betragtes som én affaldsfraktion under forudsætning af, at kildesortering
og indsamling er foregået efter stort set ens retningslinier og procedurer. Det antages
endvidere, at det nuværende myndighedskrav om akkrediteret prøvetagning fortsat vil
være gældende.
Biogasanlægget i Vaarst-Fjellerad har i perioder været drevet med separat
behandling af kildesorteret husholdningsaffald fra Aalborg kommune og der er ligeledes
enkelte komposteringsanlæg, der alene behandler kildesorteret husholdningsaffald (Vejle;
dog tilsættes lejlighedsvist aviser inden selve behandlingen). Der forventes dog også
fremover kun at være ganske få anlæg af denne kategori, da det ofte af tekniske eller
andre årsager vil være ønskeligt at sambehandle husholdningsaffaldet med andre
affaldstyper.
På disse anlæg kan prøvetagningen foretages på slutproduktet. På biogasanlægget
er slutproduktet en vandig strøm, der ikke byder på særlige prøvetagningsproblemer.
Prøven bør formentlig udtages ved sammenstikning af et antal stikprøver for at sikre et
repræsentativt indhold af tørstof i forbindelse med overpumpning af restprodukt til
lagertank eller prøven kan udtages af lagertanken inden udbringning i jordbruget.
På komposteringsanlæggene kan den nuværende prøvetagningsforeskrift for slam
(Plantedirektoratet 2000) anvendes.
A. Tørt affald
I Herning (Knudmoseværket) foretages forbehandling af husholdningsaffaldet ved
sortering på en rullesigte inden affaldet føres til biogasanlæggene. Affaldet fremstår
efter sigtningen som et relativt tørt materiale, hvor hovedparten består af organisk
materiale neddelt til mindre stykker; men hvor der også forekommer urenheder, herunder
enkelte større flager af plast.
På denne type anlæg kan prøvetagningen ske svarende til den procedure, der er
anvendt i dette projekt: 20 delprøver udtages i løbet af ca. ½ time med skovl fra
transportbåndet mellem rullesigte og container for sigtet affald. Prøverne
sammenblandes, findeles efter behov, sammenblandes atter og delprøver til
analyselaboratoriet udtages herefter ved hjælp af 4-delings princippet
(Plantedirektoratet 2000). Herved fås en prøve, der repræsenterer indholdet af nogle
få renovationsvogne og dermed formentlig også giver en rimelig repræsentation af et
større indsamlingsområde, evt. en hel kommune. En prøvetagning over flere dage vil
naturligvis give en større repræsentativitet ift. anlæggets opland, men vil kun
sjældent være praktisk gennemførlig, hvis en ekstern, akkrediteret prøvetager skal
stå for udtagningen.
Hvis anlæggene selv kunne stå for prøvetagningen (hvilket dog vil kræve en
regelændring) ville kontrolprøven kunne sammenstikkes af delprøver fra flere dage. En
forudsætning for dette er, at delprøverne kan opbevares koldt.
B. Vådt affald
P.t. findes denne affaldstype kun på biogasanlægget i Vaarst-Fjellerad, som
periodevis har været drevet med separat behandling af kildesorteret husholdningsaffald
fra Aalborg kommune. P.t. vil det altså være acceptabelt at prøvetage af slutproduktet,
som beskrevet ovenfor. Det kan dog være ønskeligt at tilføre forskellige typer
industriaffald eller at benytte ekstra kapacitet i anlægget til behandling af
landbrugsaffald. I sådanne tilfælde skal prøvetagningen ske inden sammenblandingen.
Prøvetagningen er teknisk relativt enkel idet affaldet efter fraseparering af plast og
andre urenheder i DeWasteren (som kan sidestilles med en sigtning) overføres til en
lagertank, hvor det fremstår som en tyktflydende grød. Lagertanken har omrøring og der
kan derfor uden problemer udtages en repræsentativ prøve af affaldet inden det
overføres til biogasreaktoren.
Denne situation repræsenteres af Noverens komposteringsanlæg for
husholdningsaffald i Audebo ved Holbæk. Husholdningsaffaldet indfødes i en grube,
hvortil der også tilsættes en vis mængde strukturmateriale i form af neddelt
grenaffald, halm eller lignende. Der er dog ikke tale om en kontinuert tilsætning,
hvorfor affaldet ved passage af rullesigten er noget inhomogent.
Det er p.t. ikke muligt at prøvetage det friske affald direkte fra transportbåndet
mellem rullesigten og første reaktorboks og selv om muligheden forelå ville det næppe
være et hensigtsmæssigt sted med mindre indfødningen af strukturmateriale til anlægget
ændres, så den foregår mere kontinuert end i dag. Prøvetagning må derfor ske i den
første reaktorboks ved at tage et passende antal (20 eller flere) delprøver med en
skovl, neddele, sammenblande, 4-dele osv. Prøvematerialet vil dog kunne have en alder på
op til flere dage, og vil derfor til en vis grad minde om scenariet "delvis behandlet
affald med strukturmateriale" (se nedenfor).
Nogle anlæg foreskriver så restriktiv kildesortering af husholdningsaffaldet, at
det principielt kan tilføres et biologisk behandlingsanlæg uden egentlig forsortering.
Indfødningen til selve den biologiske behandling kan da ske med eller uden forudgående
neddeling af affaldet.
Behandling af frisk modtaget, neddelt husholdningsaffald finder sted på Grindsted
Biogasanlæg, hvor affaldsposerne af papir læsses af i en grube, hvorfra de gennem bunden
passerer en grovkværn, en magnetseparator og en finkværn inden det neddelte, friske
affald sammenblandes med spildevandsslam i en tank inden det bioforgasses. Ud over
fraseparering af eventuelle metalurenheder sker der altså ingen fraktionering af affaldet
før behandling.
Prøvetagning skal finde sted inden sammenblanding med spildevandsslam, hvorfor den
hensigtsmæssigt kan foretages ved udtagning fra transportbåndet mellem neddeleren og
blandetanken. Udtagning sker på principielt samme måde som i Herning (se 3.5.2), blot er
der i Grindsted ikke sigtet nogen affaldsfraktioner fra på forhånd.
I Fredericia og på en række andre milekomposteringsanlæg indsamles
husholdningsaffald ligeledes i papirposer, som udlægges direkte i milerne lagvis sammen
med have-/parkaffald uden nogen forbehandling. Ved den jævnlige vending af milerne sker
der dels en oprivning af poserne og dels en sammenblanding med have-/parkaffaldet til et
efterhånden homogent produkt.
Som det har været anført i afsnit 3.3.7 vil en egentlig repræsentativ prøvetagning
på det indleverede husholdningsaffald inden sammenblanding med haveaffald være meget
vanskelig. Det prøvetagningsmæssigt mest hensigtsmæssige vil være, hvis en større
bunke poser, f.eks. repræsenterende én uges affald, kan udlægges i neddelt tilstand
(f.eks. ved hjælp af den grenknuser, der alligevel skal bruges til neddeling af
have-/parkaffaldet) og en række delprøver (20 eller flere) herefter udtages med skovl,
sammenblandes og 4-deles osv. Alternativt må mindst 20 hele poser udtages tilfældigt af
bunken og neddeles i en mobil kværn, sammenblandes, 4-deles osv.
På flere komposteringsanlæg er det i praksis ikke muligt at udtage prøver inden
der er sket en vis forbehandling (forkompostering). På disse anlæg er affaldsmodtagelse,
forbehandling og de første procestrin helt integreret, således at valget i realiteten
står mellem at udtage prøver direkte fra renovationsvognene eller efter større eller
mindre grad af biologisk omsætning af affaldet. Dette gælder principielt
komposteringsanlæggene i Vejle, Frederikssund (AFAV) og Audebo.
Dog er det aktuelt sådan, at anlægget i Vejle normalt udelukkende behandler
husholdningsaffald og dermed kan nøjes med at tage prøver af slutproduktet, mens
AFAVs anlæg i Frederikssund tilsætter strukturmateriale før forkomposteringen og
altså hører hjemme i kategorien "delvis behandlet husholdningaffald med
strukturmateriale" (se nedenfor). Audebo-anlægget kan med lige så stor ret siges at
tilhøre denne kategori eller kategorien "sigtet husholdningsaffald med
strukturmateriale", som gennemgås ovenfor.
I Audebo eftermodnes det reaktorkomposterede husholdningsaffald med haveaffald og i
Frederikssund tilsættes affaldet også ofte yderligere strukturmateriale i forbindelse
med milekomposteringen. For at leve op til bekendtgørelsens krav skal prøvetagningen
altså finde sted inden dette sker.
Principielt vil repræsentativ prøvetagning på denne type anlæg bedst finde sted
efter sigtningen af materialet. I Vejle og Frederikssund vil dette sige umiddelbart efter
sigtningen af det forkomposterede affald, mens man i Audebo kan tage prøverne i en af de
seks reaktorbokse. Det friskeste affald får man i den første boks, men et mere homogent
materiale i den sidste. Selve den praktiske prøvetagning kan på alle tre anlæg ske som
i dette projekt.
Anlæg af denne type omfatter AFAVs anlæg i Frederikssund og Noverens anlæg i
Audebo. I enkelte tilfælde sættes også i Vejle strukturmateriale til
husholdningsaffaldet.
Prøvetagning finder sted som ovenfor beskrevet, mens der ved beregningen af
husholdningsaffaldets indhold af DEHP og andre miljøfremmede stoffer eller tungmetaller
korrigeres for andelen af strukturmateriale og det stofbidrag, der hidrører fra dette.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |