Hensigten er altså at stimulere virksomhederne til at udvikle renere produkter, som
kan give virksomhederne en konkurrencemæssig fordel på markedet.
Hvordan kommer virksomheden så i gang med en produktorienteret miljøindsats ? Dette
hæfte giver gode ideer til en forebyggende miljøindsats baseret på
livscyklustankegangen.
Hæftet henvender sig til virksomheder, der uanset størrelse og branche er
interesseret i at nedbringe miljøpåvirkningerne fra deres produkter.
Fokus er på en enkel tilgang til miljøindsatsen, hvor virksomhederne kan gå i gang
på et niveau, der passer til deres ambitioner og muligheder. Omdrejningspunktet for
indsatsen er at opnå konkrete miljøforbedringer af produktet.Virksomheden kan
tilrettelægge arbejdet, så fordelene ved en produktorienteret miljøindsats løbende
realiseres.
Det behøver ikke være så svært at udvikle og markedsføre renere produkter, hvis
virksomheden vælger en trinvis tilgang, der bliver gradvis mere ambitiøs og omfattende i
takt med de indhøstede erfaringer.
Hæftet giver virksomhederne grundlag for at etablere et internt beredskab for en
livscyklusbaseret miljøindsats, samt en forståelse for hvordan dette gradvist kan
udvides til en mere offensiv og strategisk indsats med markedsføring af renere produkter.
God arbejdslyst