Kom godt i gang med livscyklustankegangen!

1. Livscyklusbaseret miljøindsats

Fra vugge til grav

En livscyklusbaseret miljøindsats i virksomhederne handler om at udvikle produkter med bedre miljøegenskaber i hele produktets livscyklus - fra vugge til grav.

Hidtil har virksomhederne primært fokuseret på miljøforbedringer af produktionen indenfor virksomhedens hegn. I en livscyklusbaseret miljøindsats er fokus på at forbedre produktet i alle livscyklusfaserne fra materialeudvinding og transport over produktion og brug til genanvendelse eller bortskaffelse af produktet.

Figur 1.
Produktets livscyklus - og lukning stofkredsløbet

En livscyklusbaseret miljøindsats giver mulighed for at anlægge en helhedsbetragtning og at foretage en afvejning mellem fordele og ulemper ved forskellige valg. Eksempelvis: Opvejes ulemperne ved et problematisk stof i produktionen af, at produktets holdbarhed bliver fordoblet? Kompositmaterialer kan reducere fx bilers vægt og dermed medvirke til et lavere brændstofforbrug i brugsfasen; men opvejer denne fordel, at kompositmaterialer tit er problematiske at genanvende?

Livscyklustankegangen åbner mulighed for at få overblik over sådanne fordele og ulemper i forskellige faser af produktets livscyklus fra vugge til grav. Ligesom overblikket giver mulighed for at iværksætte nye initiativer: Kan der eksempelvis findes en måde at genanvende kompositmaterialet på? Via miljø- /livscyklusvurdering er det muligt at få en mere detaljeret viden som grundlag for disse afvejninger og valg.

Livscyklustankegangen stiller større krav til virksomhedens miljøindsats, og rummer mulighed for betydelige fordele: forbedret konkurrenceposition på markedet, forbedret produktimage, tættere samarbejde med leverandører og kunder om produktudvikling og markedsføring, og bedre relationer til myndigheder og andre samarbejdspartnere.

Hvis virksomheden går i gang NU, er der større sandsynlighed for at få andel i disse fordele, end hvis virksomheden venter og ser tiden an.

Fra renere produktion over miljøledelse til renere produkter

Danske virksomheder har gradvist gennem de sidste ti år taget et øget ansvar for miljøet: fra en miljøoptimering af produktionsprocessen over en forpligtelse til løbende miljøforbedringer til udvikling og markedsføring af renere produkter.

Dette udgør tre forskellige trappetrin i en forebyggende miljøindsats på vejen mod en bæredygtig udvikling, der tager både økonomiske, sociale og miljømæssige hensyn.

Renere produktionsprocesser

Når virksomheden har optimeret produktionen via reduktion af vand- og energiforbrug, ved at substituere farlige stoffer og indføre bedst tilgængelig teknologi til at begrænse udledningerne, så er virksomhedernes produkter produceret renere - alt andet lige.

Renere produktion er et første skridt på vej mod renere produkter.

Miljøledelse

Ved miljøledelse er fokus ofte på miljøforholdene indenfor virksomhedens hegn og med et krav om løbende forbedringer. På dette grundlag kan miljøarbejdet gradvist bredes ud til at omfatte fx miljøoptimeret godstransport, samarbejde med leverandører om udfasning af skadelige stoffer, anvisning til kunden om miljøvenlig brug, osv.

Livscyklusbaseret miljøledelse er et yderligere skridt mod renere produkter.

Renere produkter

Når virksomheden har fokus på at miljøforbedre produktet, så må alle funktioner i virksomheden bidrage: udvikling, produktion, salg og marketing, indkøb og transport. Ligesom det kræver øget samarbejde med leverandører og kunder om miljøforbedringer og om at overholde kriterierne for miljømærkning efter Svanemærket og EU's Blomsten. Renere produkter og miljømærkning er den direkte vej til at anvende miljøhensyn som en konkurrenceparameter på markedet.

Figur 2.
Forskellige tilgange til en livscyklusbaseret miljøindsats

Alle tre trappetrin kan anvendes. Afhængigt af virksomhedens hidtidige erfaringer og de afsatte ressourcer til miljøindsatsen, så må virksomheden gå i gang på det trin, der bedst passer sammen med deres formål og ambitionsniveau.

Tre eksempler fra danske virksomheder

Mange danske virksomheder har gennemført en omfattende miljøindsats på et eller flere af ovenstående "trappetrin". Industrien tager i stigende grad deres miljøansvar alvorligt i forhold til centrale principper i den danske og EU's miljøpolitik, så som forebyggelse ved kilden, lukning af stof- og materialekredsløb, forureneren betaler og bæredygtighed.

Printline er en printproducerende virksomhed i Odense med 30 medarbejdere. Sidst i 90'erne gik virksomheden i gang med at ændre produktionsprocessen, så det hidtidige brug af bly og tin ved printfremstillingen blev erstattet af sølv. Printline har opnået en række fordele med den nye produktionsproces: forbruget af sølv udgør kun 1% af den hidtil benyttede mængde tin/bly, energi- og vandforbruget er reduceret med 80-90%, produktionsflowet forløber fire gange hurtigere, arbejdsmiljøet er forbedret, kvaliteten af produktet er øget bl.a. i form af en mere plan overflade, mv.

Substitutionen af de uønskede stoffer har givet en renere produktionsproces, og dermed "renere printplader". Substitution og renere produktion er et skridt mod renere produkter.

Phønix trykkeriet i Århus var den første danske virksomhed, som indførte certificeret miljøledelse i 1993 og har ifølge deres miljøredegørelse ansat 71 kvalitetsog miljøchefer (= medarbejdere). Virksomheden har siden opnået licens til at bruge det nordiske miljømærke Svanen på deres produkter. I dag udgør en fjerdedel af virksomhedens omsætning svanemærkede tryksager, og Phønix arbejder målrettet på at øge denne andel via kunderådgivning, partnerskaber og dialog med omverdenen.

Miljøledelse kan rettes mod produkterne og være et middel til, at virksomheden udvikler og markedsfører renere produkter.

Green Cotton er et produktkoncept baseret på livscyklustankegangen, som virksomheden Novotex lancerede allerede sidst i 80'erne. Ud fra en fastlæggelse af de centrale faser i et bomuldsprodukts livscyklus blev der foretaget en "slag-påtasken" vurdering af væsentlige miljø- og arbejdsmiljøproblemer i hver enkelt livscyklusfase. Herudfra har Novotex løbende samarbejdet med sine leverandører om at reducere produktets miljøpåvirkninger. Sideløbende har virksomheden arbejdet med renere teknologi, indført et EMAS miljøledelsessystem og miljømærket en del af sine tekstilprodukter.

Et renere produktkoncept udgør en udmærket platform for at arbejde med miljøledelse, miljømærkning og leverandørsamarbejde.

Udbud og efterspørgsel - Hvad kommer først?

Udviklingen på miljøområdet har ofte været drevet af krav fra myndighederne. Med den produktorienterede miljøpolitik er ansvaret også lagt i hænderne på virksomhederne og forbrugerne. Der skal skabes en efterspørgsel efter renere produkter på markedet.

Dette rummer en portion gambling: Virksomhederne kan med en vis ret sige, at forbrugerne ikke efterspørger renere produkter. Ligesom forbrugerne med lige så stor ret kan sige, at virksomhederne ikke producerer og udbyder renere produkter.

Denne "hønen og ægget" situation er vanskelig.Virksomhederne må spille ud, og satse for at opnå fordelene!! Rækken af mulige fordele er lang (jf. kap. 2).