| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Kom godt i gang med livscyklustankegangen!

Fra vugge til grav
En livscyklusbaseret miljøindsats i virksomhederne handler om at udvikle produkter med
bedre miljøegenskaber i hele produktets livscyklus - fra vugge til grav.
Hidtil har virksomhederne primært fokuseret på miljøforbedringer af produktionen
indenfor virksomhedens hegn. I en livscyklusbaseret miljøindsats er fokus på at forbedre
produktet i alle livscyklusfaserne fra materialeudvinding og transport over produktion
og brug til genanvendelse eller bortskaffelse af produktet.

Figur 1.
Produktets livscyklus - og lukning stofkredsløbet
En livscyklusbaseret miljøindsats giver mulighed for at anlægge en
helhedsbetragtning og at foretage en afvejning mellem fordele og ulemper ved forskellige
valg. Eksempelvis: Opvejes ulemperne ved et problematisk stof i produktionen af, at
produktets holdbarhed bliver fordoblet? Kompositmaterialer kan reducere fx bilers vægt og
dermed medvirke til et lavere brændstofforbrug i brugsfasen; men opvejer denne fordel, at
kompositmaterialer tit er problematiske at genanvende?
Livscyklustankegangen åbner mulighed for at få overblik over sådanne fordele og
ulemper i forskellige faser af produktets livscyklus fra vugge til grav. Ligesom
overblikket giver mulighed for at iværksætte nye initiativer: Kan der eksempelvis findes
en måde at genanvende kompositmaterialet på? Via miljø- /livscyklusvurdering er det
muligt at få en mere detaljeret viden som grundlag for disse afvejninger og valg.
Livscyklustankegangen stiller større krav til virksomhedens miljøindsats, og rummer
mulighed for betydelige fordele: forbedret konkurrenceposition på markedet, forbedret
produktimage, tættere samarbejde med leverandører og kunder om produktudvikling og
markedsføring, og bedre relationer til myndigheder og andre samarbejdspartnere.
Hvis virksomheden går i gang NU, er der større sandsynlighed for at få andel i disse
fordele, end hvis virksomheden venter og ser tiden an.
Fra renere produktion over miljøledelse til renere produkter
Danske virksomheder har gradvist gennem de sidste ti år taget et øget ansvar for
miljøet: fra en miljøoptimering af produktionsprocessen over en
forpligtelse til løbende miljøforbedringer til udvikling og markedsføring af
renere produkter.
Dette udgør tre forskellige trappetrin i en forebyggende miljøindsats på vejen mod
en bæredygtig udvikling, der tager både økonomiske, sociale og miljømæssige hensyn.
Renere produktionsprocesser
Når virksomheden har optimeret produktionen via reduktion af vand- og energiforbrug,
ved at substituere farlige stoffer og indføre bedst tilgængelig teknologi til at
begrænse udledningerne, så er virksomhedernes produkter produceret renere - alt andet
lige.
Renere produktion er et første skridt på vej mod renere produkter.
Miljøledelse
Ved miljøledelse er fokus ofte på miljøforholdene indenfor virksomhedens hegn og med
et krav om løbende forbedringer. På dette grundlag kan miljøarbejdet gradvist bredes ud
til at omfatte fx miljøoptimeret godstransport, samarbejde med leverandører om udfasning
af skadelige stoffer, anvisning til kunden om miljøvenlig brug, osv.
Livscyklusbaseret miljøledelse er et yderligere skridt mod renere produkter.
Renere produkter
Når virksomheden har fokus på at miljøforbedre produktet, så må alle funktioner i
virksomheden bidrage: udvikling, produktion, salg og marketing, indkøb og transport.
Ligesom det kræver øget samarbejde med leverandører og kunder om miljøforbedringer og
om at overholde kriterierne for miljømærkning efter Svanemærket og EU's Blomsten.
Renere produkter og miljømærkning er den direkte vej til at anvende miljøhensyn som en
konkurrenceparameter på markedet.

Figur 2.
Forskellige tilgange til en livscyklusbaseret miljøindsats
Alle tre trappetrin kan anvendes. Afhængigt af virksomhedens hidtidige erfaringer
og de afsatte ressourcer til miljøindsatsen, så må virksomheden gå i gang på det
trin, der bedst passer sammen med deres formål og ambitionsniveau.
Tre eksempler fra danske virksomheder
Mange danske virksomheder har gennemført en omfattende miljøindsats på et eller
flere af ovenstående "trappetrin". Industrien tager i stigende grad deres
miljøansvar alvorligt i forhold til centrale principper i den danske og EU's
miljøpolitik, så som forebyggelse ved kilden, lukning af stof- og materialekredsløb,
forureneren betaler og bæredygtighed.
Printline er en printproducerende virksomhed i Odense med 30 medarbejdere. Sidst
i 90'erne gik virksomheden i gang med at ændre produktionsprocessen, så det hidtidige
brug af bly og tin ved printfremstillingen blev erstattet af sølv. Printline har opnået
en række fordele med den nye produktionsproces: forbruget af sølv udgør kun 1% af den
hidtil benyttede mængde tin/bly, energi- og vandforbruget er reduceret med 80-90%,
produktionsflowet forløber fire gange hurtigere, arbejdsmiljøet er forbedret, kvaliteten
af produktet er øget bl.a. i form af en mere plan overflade, mv.
Substitutionen af de uønskede stoffer har givet en renere produktionsproces, og dermed
"renere printplader". Substitution og renere produktion er et skridt mod renere
produkter.
Phønix trykkeriet i Århus var den første danske virksomhed, som indførte
certificeret miljøledelse i 1993 og har ifølge deres miljøredegørelse ansat 71
kvalitetsog miljøchefer (= medarbejdere). Virksomheden har siden opnået licens til at
bruge det nordiske miljømærke Svanen på deres produkter. I dag udgør en fjerdedel af
virksomhedens omsætning svanemærkede tryksager, og Phønix arbejder målrettet på at
øge denne andel via kunderådgivning, partnerskaber og dialog med omverdenen.
Miljøledelse kan rettes mod produkterne og være et middel til, at virksomheden
udvikler og markedsfører renere produkter.
Green Cotton er et produktkoncept baseret på livscyklustankegangen, som virksomheden Novotex
lancerede allerede sidst i 80'erne. Ud fra en fastlæggelse af de centrale faser i et
bomuldsprodukts livscyklus blev der foretaget en "slag-påtasken" vurdering af
væsentlige miljø- og arbejdsmiljøproblemer i hver enkelt livscyklusfase. Herudfra har
Novotex løbende samarbejdet med sine leverandører om at reducere produktets
miljøpåvirkninger. Sideløbende har virksomheden arbejdet med renere teknologi, indført
et EMAS miljøledelsessystem og miljømærket en del af sine tekstilprodukter.
Et renere produktkoncept udgør en udmærket platform for at arbejde med miljøledelse,
miljømærkning og leverandørsamarbejde.
Udbud og efterspørgsel - Hvad kommer først?
Udviklingen på miljøområdet har ofte været drevet af krav fra myndighederne. Med
den produktorienterede miljøpolitik er ansvaret også lagt i hænderne på virksomhederne
og forbrugerne. Der skal skabes en efterspørgsel efter renere produkter på markedet.
Dette rummer en portion gambling: Virksomhederne kan med en vis ret sige, at
forbrugerne ikke efterspørger renere produkter. Ligesom forbrugerne med lige så stor ret
kan sige, at virksomhederne ikke producerer og udbyder renere produkter.
Denne "hønen og ægget" situation er vanskelig.Virksomhederne må spille ud,
og satse for at opnå fordelene!! Rækken af mulige fordele er lang (jf. kap. 2).

| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|