| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Kom godt i gang med livscyklustankegangen!

I Danmark har Miljøstyrelsen i 90'erne satset på livscyklusvurdering, som værktøjet
til at vurdere produktets væsentligste miljøpåvirkninger. Som det fremgår, er der brug
for forskellige typer værktøjer afhængigt af formål og ambitionsniveau med
miljøindsatsen, især hvis der skal mere fokus på de markedsmæssige aspekter af renere
produkter.
I værktøjskassen findes der værktøjer med i hvert fald tre typer af formål:
A) vurdering af væsentlige miljøpåvirkninger fra vugge til grav
B) ideer til miljøforbedringer af produktet / ecodesign
C) miljøkommunikation i produktkæden og -samarbejde med interesseparter.
Dertil kommer værktøjer med henblik på bruger- og markedsundersøgelser, økonomiske
analyser, kvalitetsudvikling, etc. Dette vil imidlertid føre for vidt i denne
sammenhæng.
I det følgende gives der en kort gennemgang af de tre typer værktøjer, og
afslutningsvis er der en oversigt med henvisninger til uddybende litteratur.
A) Livscyklusvurdering - miljøpåvirkninger fra vugge til grav
Afhængigt af formål kan livscyklusvurderinger foretages på tre forskellige
detaljeringsniveauer, som stiller yderst forskellige krav til dataindsamling oganalyse:
Livscyklustankegangen / konceptuel livscyklusvurdering er en grov kortlægning af
de relevante miljøpåvirkninger i de forskellige faser af produktets livscyklus. Ud fra
den eksisterende viden om produktets miljøpåvirkninger fra vugge til grav, hvordan vil
virksomheden så prioritere konkrete initiativer til miljøforbedringer af produktet?
Virksomheden kan selv gå i gang på denne måde og hensigten er:
 | Overblik over livscyklusforløbet og relevante miljøpåvirkninger |
 | Brug af principper og tommelfingerregler |
 | Ideer til umiddelbare miljøforbedringer - "lavt hængende frugter" |
Der er tale om en kvalitativ kortlægning baseret på kontakt og diskussioner med
relevante samarbejdspartnere (se kapitel 3 for ideer til spørgsmål). Denne kortlægning
kan suppleres med kvantitative informationer baseret på nøgletal, standardtal og
paratviden.
Forenklet miljøvurdering / livscyklus screening anvendes til at identificere
de væsentligste miljøpåvirkninger og livscyklusfaser. Herved kan der udpeges "hot
spots", som det er værd at foretage en mere detaljeret vurdering af. Et værktøj
hertil er fx MEKA skemaer (Materiale, Energi, Kemikalier og Andet), som satser på at
gøre dataindsamling ogbehandling overkommelig:
 | Identificering af væsentlige miljøpåvirkninger og livscyklusfaser |
 | Udpegning af hotspots |
 | Ideer til systematiske miljøforbedringer af produktet |
De Teknologiske Informationscentre (TIC) rundt om i landet har de senere år hjulpet en
række virksomheder med at gennemføre et første "livscykluscheck" ud fra MEKA.
Detaljeret livscyklusvurdering kan anvendes til sammenligning af produkter og
til detaljeret dokumentation af de væsentligste miljøpåvirkninger i hele produktets
livscyklus. Metoden kræver omfattende dataindsamling, er tidskrævende og kræver særlig
miljøekspertise. Til støtte herfor kan anvendes pc-værktøjer som fx det hollandske
edb-værktøj SimaPro eller den danske metode UMIP (Udvikling af Miljøvenlige Industri
Produkter).
De fleste danske virksomheder vil normalt have brug for konsulenthjælp til at
gennemføre en detaljeret livscyklusvurdering
 | Identificering af væsentligste miljøpåvirkninger og livscyklusfaser |
 | Dokumentation med henblik på miljøvaredeklarationer og miljømærkning |
 | Sammenligning af produkter |

Figur 10.
Vurdering af produktets miljøpåvirkninger
Disse tre detaljeringsgrader for at arbejde med vurdering af produktets
miljøpåvirkninger svarer nogenlunde til de tre tidligere omtalte ambitionsniveauer (se
figur 10 og kapitel 3)
Ambitionsniveauet har også betydning for, hvor megen tid, viden og ressourcer, der
skal afsættes. Jo længere mod højre i figuren, jo mere tid og ekspertise er påkrævet.
Altså jo mere detaljeret dataindsamling, jo mere tidskrævende og jo flere
miljøspecialister er det nødvendigt at inddrage. Men detaljeret livscyklusvurdering er
der kun brug for, hvis virksomheden vil markedsføre sit produkt som miljømæssigt bedre
end konkurrentens.
B) Ideer til miljøforbedringer af produktet / Eco-design
I udlandet har der været en udbredt tradition for at arbejde med Eco-design og Design
for the Environment. Denne tradition tager udgangspunkt i livscyklustankegangen, og
opstiller herudfra en række ideer og retningslinjer for, hvorledes produktets
miljøprofil kan forbedres i hver enkelt fase. Fremgangsmåden har fokus på det kreative
element og er handlingsorienteret.
Phillips opererer eksempelvis med "Fast Five", hvor det nye produkt
sammenlignes med et referenceprodukt via fem spørgsmål:
1) |
Energi - bruger det fremlagte design mindre energi end
referenceproduktet? |
2) |
Genanvendelse - er produktet nemmere at genanvende? |
3) |
Farligt affald - indebærer produktet mindre kemikalieaffald
end alternativet? |
4) |
Produkt værdi - medvirker designet til længere holdbarhed,
til øget affektionsværdi og er det nemmere at reparere? |
5) |
Service - er det en ny måde at tilbyde en service med mindre
miljøpåvirkning? |
Kan der svares JA fem gange hertil, er det nye produkt et glimrende alternativ. Opnås
tre ja'er er det et interessant alternativ, men der skal stadig laves forbedringer. Ved
blot et enkelt ja lyder opfordringen til designeren, at referenceproduktet bør
opgraderes.
Værktøjer til eco-design findes i forskellige varianter med navne som spiderweb
(afbildes som et edderkoppenet), strategihjul, eco-compass, mv., og de fremhæver alle
betydningen af den visuelle fremstilling (Se figur 11).
Ud fra en slag-på-tasken vurdering af et referenceprodukt fremstilles grafisk det
eksisterende produkts miljøprofil - ved at give produktet en karakter i hver enkelt
livscyklusfase. På dette grundlag diskuteres målene for den fremtidige produktudvikling,
og miljøprofilen for det kommende produkt skitseres med en ny karakter for hver fase. En
visuel fremstilling synliggør de områder, hvor det nye produkt skal miljøforbedres, og
kan medvirke til at engagere produktudviklerne og andre medarbejdere.
Værktøjet er illustreret i figur 11. Den praktiske værdi af dette værktøj kan
øges betydeligt ved, at hver enkelt fase og de konkrete handlingsanvisninger er udformet
under hensyntagen til kendetegnene ved forskellige produktfamilier (se litteraturlisten).
Se her!
Figur 11.
Produktets miljøprofil. (tilpasset og oversat fra Brezet & van Hemel, 1997)
C) Miljøkommunikation og produktkædesamarbejde
En livscyklusbaseret miljøindsats med fokus på at udvikle og markedsføre renere
produkter stiller nye krav til miljøkommunikationen med virksomhedens forskellige
samarbejdspartnere (se også kapitel 8 og 9). Der findes en række værktøjer til at
arbejde systematisk med miljøkommunikation og -dialog i og mellem virksomhederne.
Ved etablering af en mere systematisk miljøkommunikation må virksomheden klarlægge:
 | Hvilke samarbejdspartnere/interessenter vil virksomheden gerne i dialog med? |
 | Samarbejdspartnernes ønsker og mål med miljødialogen? |
 | Hvilke budskaber skal kommunikeres med hvilke midler? |
 | Hvordan udarbejdes en plan for miljødialogen? |
 | Hvordan opbygges troværdige miljøargumenter? |
 | Hvordan evalueres resultaterne af miljødialogen? |
Disse spørgsmål og flere til bliver besvaret i litteraturlisten under C.

| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |