| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Kom godt i gang med livscyklustankegangen!

En stor udfordring til en livscyklusbaseret indsats er at få etableret et samarbejde
med relevante partnere i produktkæden såvel som med andre interesseparter.
Leverandørkæde + værdikæde + samarbejde = produktkæde
Med den produktorienterede miljøindsats er fokus flyttet fra inden for virksomhedens
hegn til at være på hele produktkæden. Produktkæden indeholder:
 | et materialeflow fra råvareudvinding over produktion til brug og bortskaffelse |
 | et værdi- og pengeflow fra forbrugere til producenter |
 | kommunikation og samarbejde i form af gensidig videns- og erfaringsudveksling. |
I miljøsammenhænge har interessen hidtil været samlet om materialeflowet eksempelvis
ved livscyklusvurderinger. I en livscyklusbaseret miljøindsats er det mindst lige så
væsentligt at fokusere på værdiflowet: Hvilke forventninger har kunderne til produktets
miljøegenskaber? Hvordan værdisætter kunder og forbrugere miljøhensyn sammenholdt med
andre krav som pris, kvalitet, funktionalitet, design, osv.?
For virksomheden er udfordringen at binde produktkæden sammen, så der på én gang er
fokus på miljøoptimering af materialeflowet i leverandørkæden og på kundernes
miljøforventninger i værdikæden. Midlet til at sammenbinde leverandør og værdikæde
er samarbejde og miljøkommunikation mellem de involverede parter. Dette kan illustreres,
som vist i figur 9:

Figur 9.
Kommunikation og samarbejde i produktkæden
Udvikling af et renere produkt, der aldrig bliver afsat, er noget snavs. Derfor
må viden om miljøpåvirkningerne afstemmes med viden om, hvad forbrugerne rent faktisk
efterspørger, og hvordan miljøhensyn indgår heri.
Grundlaget for at foretage konkrete miljøforbedringer af produktet er således, jf.
figur 9:
 | viden om produktets miljøpåvirkninger og forbedringsmuligheder, |
 | viden om markedets og forbrugernes vægtning af miljøhensyn, |
 | viden om andre samarbejdspartneres ønsker og krav. |
En kombination af viden på disse områder er det bedste grundlag for en
livscyklusbaseret miljøindsats.Virksomheden må desuden overveje, hvordan viden om både
materiale- og værdiflowet løbende kan opdateres som følge af skift i forbrugernes
præferencer, nye teknologiske muligheder eller lignende.
Et muligt middel hertil er at sammenkoble kundebaseret kvalitetsledelse og produktorienteret
miljøledelse. Den nye udgave af ISO 9000 standarden fordrer, at kvalitetsledelse
bliver kundebaseret i en mere fremadrettet udgave end blot registrering af reklamationer.
Altså hvilke kvalitets- og miljøkrav stiller kunderne? Og hvordan tilgodeser
virksomheden disse? Kombineres denne viden om værdikæden med at virksomheden samtidig
har styr på kvalitets- og miljøparametrene i leverandørkæden, så er virksomheden
klædt godt på til at score de strategiske fordele i form af kundetilpassede, renere
produkter.
Ved etablering af et produktkædesamarbejde er det smart at kontakte brancheforeningen,
da de har overblik over den eksisterende viden og kan bistå med råd og vejledning. Der
er fx gennemført miljøvurderinger af enkelte produktgrupper / produktfamilier, hvilket
gør det nemmere at udnytte viden på tværs mellem virksomhederne i branchen (se kap.
10).
Uformelt samarbejde og partnerskaber i produktkæden
En livscyklusbaseret miljøindsats kræver på sigt etablering af et tæt samarbejde
med leverandører og kunder om vidensog erfaringsveksling i produktkæden med henblik
på at skabe konkrete fordele for de involverede parter.Tætte producent - bruger
relationer udgør en god platform for teknologisk innovation, herunder også for at
inddrage miljøhensyn i produktudviklingen.
For nogle virksomheder er det nok med et uformelt samarbejde, hvor der udveksles
informationer og samarbejdes på adhoc plan om nye initiativer. Samarbejdet på det
uformelle plan sker ofte ved direkte kontakt mellem medarbejdere i de involverede
virksomheder. Andre virksomheder indgår et formaliseret samarbejde eller ligefrem
partnerskaber for at sikre et tæt samarbejde om inddragelse af miljøhensyn i
produktudviklingen.
Eksempelvis har Henkel-Ecolab i fællesskab med Berendsen udviklet et doserings og
servicesystem, der reducerer forbruget af vaskemidler. Ligesom der er andre eksempler på,
at producenten har rådgivet kunden om de miljømæssige konsekvenser ved forskellige valg
eksempelvis i forhold til farver på emballage eller på tryksager.
Et samarbejde i produktkæden kan formaliseres ved at nedsætte en arbejdsgruppe, som
koordinerer indsamling af information såvel om produktets væsentlige
miljøpåvirkninger, som om forbrugernes og detailhandlens ønsker og krav til produktet.
En sådan gruppe kan endvidere indsamle ideer til konkrete miljøforbedringer af
produktet. Et formaliseret samarbejde har den fordel, at parterne får en gensidig
forpligtelse til at udveksle information og erfaringer.
Samarbejde om miljøforbedringer i produktkæden kan også bringe fordele på andre
områder, som ikke umiddelbart handler om miljø. Eksempelvis:
 | Leverandører - sikkerhed for leverancer og tilpassede løsninger |
 | Kunder - sikkerhed for at de aftager, godt image og kundetilpassede løsninger |
 | Myndigheder - tilpasset tilsyn, goodwill og med til at sætte dagsordenen. |
Eksempelvis har Brdr. Hartmann oplevet, at en tilpasset løsning udviklet i fællesskab
med kunden betyder en langt større sikkerhed for, at kunden også aftager fremover.
Lille virksomhed A/S
vælger at lade Niels deltage i et uformelt samarbejde i en netværksgruppe om
produktorienteret miljøarbejde, for at han kan få opdateret sin viden. Det viser sig at
være en god inspirationskilde og giver ham et netværk, som han kan trække på, når han
har spørgsmål og problemer vedrørende miljø. |
Vækst- og erfa-grupper
Etablering af vækst- eller erfagrupper (erfaringsudveksling) er anvendt med
gode erfaringer af brancheforeninger, erhvervsråd og kommuner til at introducere
miljøledelse overfor en gruppe virksomheder i samme branche eller i et geografisk
område.
Dette er også en udmærket måde til at introducere en livscyklusbaseret miljøindsats
overfor en gruppe af virksomheder. Ved produktkædesamarbejde er der en gensidig
forpligtelse overfor hinanden blandt andet til dataudveksling.Ved erfaog vækstgrupper er
fokus på opdatering af viden på området, erfaringsudveksling og gensidig inspiration
via diskussion af konkrete ideer til miljøforbedringer. Herigennem opbygges et fagligt
netværk, hvor man kan søge hjælp hos hinanden til løsning af konkrete problemer.
I de fleste mindre virksomheder sidder én miljøansvarlig alene med ansvaret for både
dataindsamling /-bearbejdning og de konkrete initiativer til miljøforbedringer af
produktet.Vedkommende vil derfor ofte have brug for at diskutere miljøspørgsmål med
kollegaer i samme situation i andre virksomheder. Dette kan samtidig hjælpe den
miljøansvarlige til at bevare gejsten i miljøindsatsen.
Det er en god ide, hvis flere medarbejdere fra virksomheden deltager i sådanne
samarbejder. Den miljøansvarlige bør invitere andre medarbejdere med til udvalgte
møder, fx en ansvarlig for produktudvikling med til temamøde om miljøhensyn i design og
produktudvikling.Dette vil bidrage til at styrke interessen og samarbejdet internt på
virksomheden, hvilket igen bidrager til den organisatoriske forankring og dermed til mere
markante resultater af den produktorienterede miljøindsats.
Samarbejde med myndigheder og vidensnetværket
Der er hjælp at hente til en livscyklusbaseret miljøindsats med fokus på udvikling
og markedsføring af renere produkter både fra myndighederne og en række andre
institutioner, som er mere eller mindre tæt knyttet til virksomhederne.
De forskellige myndigheder har en væsentlig viden om hvilke krav, der stilles til
produktionsprocessen og produkterne. Disse krav ændrer sig hele tiden, og i de senere år
er disse reguleringskrav langt overvejende kommet fra EU.
En tilbagevendende dialog med myndighederne kan give et indblik i disse krav, så
virksomheden ikke bliver "taget på sengen". De lokale miljømyndigheder har
desuden et godt overblik over, hvor virksomheden kan henvende sig med specifikke problemer
omkring energi, affald, tilskudsordninger, etc.
Virksomhedernes vidensnetværk udgøres af forskellige typer konsulentvirksomheder,
Teknologiske InformationsCentre, universiteter og uddannelsesinstitutioner, BST,
brancheforeninger, Godkendte Teknologiske Serviceinstitutter som fx dk-teknik og
Teknologisk Institut, lokale/regionale energi- og affaldsselskaber, og så videre.
Her kan virksomhederne hente hjælp til det forebyggende miljøarbejde. De fleste af
disse "rådgivere" har også kompetence i forhold til udvikling af renere
produkter.
Gode steder at hente hjælp - på nettet og i
praksis:
 | Renere produkter: se Miljøstyrelsen www.mst.dk under "Produkter & industri". (Her
findes projektrapporter, henvisning til produktpaneler, oplysning om muligheder for
tilskud under Program for renere produkter)
|
 | Energi: se www.energioplysningen.dk og www.energiledelse.com
|
 | Affald: se Videnscenter for Affald www.affaldsinfo.dk
|
 | Transport: se www.transit.dk
|
 | Kemikalier: se Dansk Toksikologi Center www.dtc.dk
|
 | Uønskede stoffer: find listen på www.mst.dk (under
kemikalier)
|
 | Miljømærkning: se Miljømærkesekretariatet www.ecolabel.dk
|
 | Miljømarkedsføring: www.fs.dk (under
forbrugerombudsmand/retningslinier)
|
 | Livscykluscheck: se Teknologisk Informations Centre
www.tic.dk
|
 | Miljønetværk: se Miljøforum Danmark www.mfdk.dk (under
netværk)
|
 | Brancheorganisationer: se fx www.di.dk
|
|
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |