| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Metoder til værdisætning af dansk vejtrafiks forurening af jord og grundvand
2 Problemstillingen
Samfundsøkonomiske metoder anvendes i stadig stigende grad i
forbindelse med samfundsmæssige beslutninger, hvor der er behov for overblik og en
systematisk præsentation af effekter af påtænkte tiltag. Det gælder såvel mere
overordnede nationale tiltag, som mere konkrete anlæg eller investeringer. Det er derfor
vigtigt, at de metoder og enhedspriser, der anvendes, er så korrekte og dækkende som
muligt.
Ved samfundsøkonomiske vurderinger af eksterne effekter af dansk vejtrafik eller dansk
vejinfrastruktur anvendes oftest Vejdirektoratets Trafikøkonomiske Enhedspriser. Effekter
for jord og grundvand har hidtil ikke indgået i dette prissæt, og som følge heraf har
sådanne effekter sjældent været inddraget i samfundsøkonomiske beregninger.
Der kan skelnes mellem to hovedtyper af beslutningsgrundlag, hvor værdisætning af
vejtrafikkens forurening af jord og grundvand er relevant.
Den ene er generelle trafikpolitiske overvejelser, som for eksempel samfundsøkonomisk
vurdering af vejinvesteringer eller kørselsafgifter på veje, hvor jord- og
grundvandsforureningen bør indgå på lige fod med andre eksterne omkostninger fra
vejtrafikken. Her er der typisk behov for generaliserede omkostninger, f.eks. kr. per
køretøjskm. De forureningstyper, som her er relevante, er stoffer der aktuelt udledes,
idet det er her, der er mulighed for at påvirke adfærden ved at internalisere de
eksterne omkostninger.
Den anden er beslutningsgrundlag i forbindelse med konkrete tiltag, der skal reducere
vejtrafikkens forurening af jord- og grundvand, f.eks. påbud om erstatningsstoffer,
anlægskrav i forbindelse med bortskaffelse af forurenet jord eller geografisk specifikke
tiltag. Her vil omkostningerne til tiltaget skulle sammenholdes med benefits i form af
reducerede gener og skader fra trafikkens jord- og grundvandsforurening. I denne
sammenhæng kan både den aktuelle og den historiske forurening af jord og grundvand være
relevant. For eksempel vil omkostninger til at rense jord inden genanvendelse kunne
sammenholdes med benefits i form af reducerede skader fra historisk forurening.
Ved analyse og værdisætning af de negative effekter fra trafikken, som
eksempelvis forurening af jord og grundvand, er det hensigtsmæssigt at opdele de samlede
effekter i en kæde af årsager. I analyser af luftemissionerne er de principielle
årsagssammenhænge godt belyst, og forståelsesrammen herfra kan med fordel overføres
til problemstillingen med forurening af jord og grundvand. I figuren nedenfor er
årsagskæden fra vejtrafikkens forurening af jord og grundvand til samfundsøkonomiske
omkostninger således opdelt i fem led, inspireret af forståelsesrammen og definitionerne
i "Sundhedsmæssig vurdering af luftforurening fra vejtrafik", Miljøprojekt
352, Miljøstyrelsen 19971.

Figur 2.1:
Værdisætning af jord- og grundvandsforurening fra dansk vejtrafik
Forståelsesrammen betegnes også som "impact pathway" tilgangen. Figuren
illustrerer den principielle sammenhæng ved værdisætning af jord- og
grundvandsforurening fra vejtrafikken: Vejtrafik og vejanlæg, mv. giver anledning
til forureningsbidrag til jord og grundvand som miljøet og befolkningen (direkte
eller indirekte) eksponeres for, hvilket giver anledning til skader, der
medfører omkostninger for samfundet. For hvert led i kæden kan viden om
årsagssammenhæng kombineres med viden om graden af belastning. Omkostningerne kan
beregnes samlet eller marginalt.
I princippet kan man således beregne de samlede omkostninger af dansk
vejtrafiks forurening af jord og grundvand på basis af selvstændige analyser af de
enkelte elementer i denne årsagskæde. I praksis er sammenhængene imidlertid uhyre
komplekse, og den eksisterende viden næppe tilstrækkelig. Selvom tilgangen måske ikke
er direkte anvendelig som metode til værdisætning af vejtrafikkens forurening af jord og
grundvand, er det imidlertid væsentligt at holde sig de grundlæggende sammenhænge for
øje. Blandt andet er det væsentligt i forbindelse med præsentation af
samfundsøkonomiske analyser, at effekter, som ikke kan værdisættes, beskrives
kvalitativt eller kvantitativt i det omfang det er muligt.