| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Metoder til værdisætning af dansk vejtrafiks forurening af jord og grundvand
3 Kilder og stoffer
Kilder til jord- og grundvandsforurening fra vejtrafikken kan deles op i 5 hovedkilder:
 | Punktkilder (tankstationer, værksteder mv.). |
 | Vejtrafik, som omfatter både diffus forurening i form af emissioner fra udstødning,
dækafslid, vejafslid, undervognsbehandling, rust, maling etc., samt punktkilder i
forbindelse med spild af olie fra bilmotorer etc., spild i forbindelse med trafikulykker
og tankuheld mv. Vejtrafikken kan fordeles på lette køretøjer samt lastbiler og busser
over 3,5 tons. Forurening fra vejtrafikken kan endvidere fordeles ud fra anvendelsen af
brændstoftype: Benzin- eller dieseldrevne køretøjer2.
|
 | Anlæg og vedligeholdelse af veje (asfaltbelægning, bærelag under veje (slagger,
tjære, brugt myremalm fra kulgasværkerne, flyveaske mv.)). Diffus forurening forårsaget
af regnvandsudvaskning af asfaltbelægning og vejstøv etc. Håndtering af fejemøg.
Punktkilder i forbindelse med spild ved anlægs- og vedligeholdelsesarbejder. Forurening i
forbindelse med anlæg og vedligeholdelse af veje kan opdeles i forureningen langs med og
under det eksisterende vejnet samt i forurening i forbindelse med terrænregulering og
jordflytninger ved nyanlæg eller ved vejudvidelser af eksisterende veje. |
 | Glatførebekæmpelse (vejsaltning, snefejning etc.). |
 | Ukrudtsbekæmpelse (brug af pesticider, gasbrænding, børstning og brug af damp)3. |
Foruden de ovennævnte kilder kan der være andre kilder, der kan bidrage til
forurening af jord og grundvand langs vejnettet, f.eks. nedfald af partikler fra
skorstene, fra igangværende eller tidligere industrielle aktiviteter og fra
tilstedeværelsen af gamle fyldlag. Disse kilder indgår ikke i projektet, men i
forbindelse med vurdering af de undersøgelsesresultater, der foreligger fra
undersøgelser langs veje, vil det ikke altid være muligt entydigt at skelne mellem, hvad
der skyldes trafikken, og hvad der kan skyldes øvrige kilder.
Ud fra søgning i danske og internationale databaser har det ikke været muligt at
indhente oplysninger om det samlede bidrag fra vejtrafikken til forurening af jord og
grundvand med efterfølgende skadeseffekter på mennesker og miljø. Der er derfor alene i
det følgende identificeret de væsentligste kilder til og hovedtyper af jord- og
grundvandsforurening fra vejtrafikken.
Kilderne til jord- og grundvandsforurening kan deles op i gamle kilder, nuværende
kilder samt fremtidige kilder ud fra en vurdering af, hvornår de enkelte stoffer
er/bliver anvendt. Brugt myremalm fra kulgasværkerne indeholder bl.a. cyanider og blev
tidligere anvendt som bærelag og ukrudtsbekæmpelsesmiddel, og bly fra benzinen er
eksempler på gamle kilder til forurening. Benzin og dieselolie er eksempler på både
gamle, nuværende og fremtidige kilder til forurening.
Punktkilderne på tankstationer kan bestå af direkte spild ved tankning samt spild fra
rørsystemer og tanke eller indirekte spild i form af udsivning fra olieudskillere og evt.
utætheder ved afløb. På tankstationerne håndteres motorbrændstof (benzin og
dieselolie) samt i mindre grad motorolie (smøreolie) og sprinklervæske (Miljøstyrelsen,
Vejledning nr. 11, 1998).
På servicestationerne findes der ud over salg af brændstoffer også
værkstedsfaciliteter med f.eks. smøregrav og vaskehal. Der kan således på
servicestationerne være oplagring og håndtering af følgende produkter/produkttyper, som
kan være potentielle kilder til jord- og grundvandsforurening: Smøreolie, hydraulikolie,
spildolie, rustbeskyttelsesmidler, opløsningsmidler, malingsrester, alkohol- og
glycolforbindelser (Miljøstyrelsen, Vejledning nr. 11, 1998).
I Branchebeskrivelse for Autoværksteder udarbejdet af Amternes Videnscenter for
Jordforurening (Amternes Videncenter for Jordforurening, 1997) er der udarbejdet en
oversigt over processer, teknologi og miljøbelastning ved aktiviteterne på et
autoværksted:
 | Mekaniske reparationer |
 | Karosseriarbejder |
 | Undervognsbehandling |
 | Øvrige aktiviteter, bl.a. omfattende påfyldningsanlæg for benzin og/eller dieselolie,
automobilvask. |
På værkstederne anvendes en lang række forurenende stoffer, hvoraf de væsentligste
er:
 | Olie (motor-, hydraulik-, gear-) |
 | Benzin (+/- MTBE) |
 | Dieselolie |
 | Rense/affedtningsmidler (vand- eller opløsningsmiddelbaserede) |
 | Kølervæske |
 | Bremsevæske |
 | Rustbeskyttelsesmidler. |
Kilderne til jord- og grundvandsforurening fra tank- og servicestationer er kendt og
velbeskrevet i mange undersøgelser.
Forurening fra vejtrafik omfatter både diffus forurening i form af emissioner fra
udstødning, dækafslid, vejafslid, undervognsbehandling, rust, maling etc. Desuden
forekommer punktkildeforurening fra spild i forbindelse med trafikulykker og tankuheld mv.
Den diffuse forurening består af emissioner fra udstødning, partikler fra
udstødning og undervognsbehandling, bremsebelægninger, rust, maling, dækafslid,
vejafslid etc.
Den diffuse forurening består overvejende af metaller, phthalater, olieprodukter,
benzinkomponenter samt PAH-forbindelser (Miljøstyrelsen, 2002). I forbindelse med
vejafslid frigøres også "støv" bestående af finkornet stenmateriale
(silikater).
I tidligere undersøgelser er der foretaget vurderinger over transportens udledninger
til luft, som bl.a. består af CO2, NOX, HC, SO2, CO,
partikler (PM10), benzen, bly mv. (Miljøstyrelsen, 2001a). Partiklerne kan som
diffus forurening påvirke jord- og grundvand. Udledningerne til luften er søgt værdisat
i diverse undersøgelser, men udledningerne af PAH'er er dog tilsyneladende ikke værdisat
i disse undersøgelser. Grænsefladen mellem værdisætning af luftforureningen og
værdisætningen af den efterfølgende diffuse forurening af jord og/eller grundvand bør
vurderes nærmere.
Punktkildeforureningen fra vejtrafikken består bl.a. af spild af motorolie etc.
selv fra forholdsvis nye biler, hvilket bl.a. kan ses af, at parkeringsarealer etableres
med olieudskillere.
Ved trafikulykker kan der ske spild af væsker i form af motorbrændstof (benzin
(+/- MTBE) eller dieselolie), motorolie samt andre olietyper, kølervæske etc., samt
spild af partikler i form af mindre dele fra køretøjerne i form af maling/lak, metaldele
etc. I forbindelse med oprydningen fra disse uheld vil størstedelen blive fjernet
mekanisk fra vejbanerne. Der kan indhentes statistiske oplysninger om antallet af uheld
samt om muligt hvilke typer af spild, der forekommer. Miljøbelastningen ved denne type
uheld vil være meget afhængig af typen af forurenede stoffer samt de fysiske forhold i
området, hvor uheldet er foregået.
Ved tankuheld kan der ske spild fra køretøjer, som transporter forurenende
stoffer enten i fast eller flydende form. Denne form for ulykker sker forholdsvis
sjældent. Der kan indhentes statistiske oplysninger om antallet af uheld samt muligvis
hvilke typer af spild, der forekommer. Miljøbelastningen ved denne type uheld vil være
meget afhængig af typen af forurenede stoffer samt de fysiske forhold i området, hvor
uheldet er foregået.
Veje opbygges i dag med et bundsikringslag på råjordsplanum, herefter et
grusbærelag, hvorpå asfaltbelægningen er udlagt. Udviklingen i opbygningen af veje har
gennem tiden betydet forskellig brug af materialer til overfladebelægning:
Gasværkstjære, tjære eller bitumen. Til bærelag er i tidens løb blev anvendt slagger,
tjære, brugt myremalm, flyveaske mv. (Vejdirektoratet, 2001a).
Etablering af en vej omfatter udlægning af materialer, som kan medføre en risiko for
det omgivende miljø. Nedbør og mekanisk slid på belægningerne (bl.a. ved fejning med
kost) vil medføre en spredning af belægningsmateriale til vejrabatterne. Fejning og
sugning med maskine opsuger grus mv. (fejemøj) fra belægningerne. Fejemøj indeholder
store mængder kulbrinter og tungmetaller, og undersøgelser indikerer, at kulbrinterne er
bitumen (Gitte Falstrup, 2002).
I dag etableres nye motorveje med opsamling af regnvand i lukkede systemer fra
kørebanerne, men mange veje udenfor bymæssig bebyggelse har ikke opsamling af regnvand.
Spredningen af vejvandet til det omgivende miljø vil afhænge af vejanlæggets udformning
samt af hvorledes afledningen af vandet foregår. Ved danske og udenlandske undersøgelser
er der påvist høje indhold af bly, cadmium, chrom, nikkel, zink og PAH'er i
afløbsvandet samt i sedimenter (Miljøstyrelsen, 1997).
I forbindelse med anlæg- og vedligeholdelsesarbejder kan der ske spild af
vejmaterialer eller spild fra de køretøjer/entreprenørmaskiner, som udfører
arbejderne.
Nedenfor er forholdene vedrørende glatføre- og ukrudtsbekæmpelse beskrevet separat.
3.1.3.1 Glatførebekæmpelse
Glatførebekæmpelse på det danske vejnet udføres ved en kombination af mekanisk
fjernelse af sne med sneplove og koste samt spredning af salt (NaCl), alternativt
forebyggende saltning i forbindelse med glatførevarsel. Vejsaltet transporteres til det
omgivende miljø ved direkte spredning på vejbanen/rabatter, vindbåren spredning,
overfladeafstrømning fra kørebanen og sprøjt på grund af trafikken. Saltet anvendes
både i fast og i opløst form: Tørsalt, fugtsalt eller saltlage (Vejdirektoratet - Skov
og Landskab (FSL), 2001).
Tilstedeværelsen af klorid i jorden kan bevirke pH-ændringer i jorden, hvorved
tungmetaller bliver mere mobile, således at der kan ske en forøget udvaskning af
tungmetaller.
3.1.3.2 Ukrudtsbekæmpelse
Ukrudtsbekæmpelse anvendes for at fjerne uønsket plantevækst på eller langs
befæstede arealer, hvor vegetation er uønsket af hensyn til belægningernes holdbarhed
(f.eks. på arealer hvor belægninger afsluttes med kantsten), af æstetiske hensyn
(f.eks. på brostensbelagte arealer) eller for at fjerne uønskede planter, f.eks.
bjørneklo. Ukrudtsbekæmpelse kan endvidere anvendes, før asfaltbelægninger udlægges,
for at sikre at bærelag og asfaltbelægning ikke ødelægges af uønsket plantevækst
(Vejdirektoratet, 2001b og Gitte Falstrup, 2002).
Alternativer til kemisk ukrudtsbekæmpelse er fjernelse af ukrudt mekanisk ved
traditionel lugning, ved fejning med stålkost (børstning) eller ved varme, f.eks.
anvendelse af damp eller varme. De fleste af de alternative metoder skønnes at have
negativ effekt på belægningernes levetid og medfører desuden en frigørelse og dermed
spredning af overfladebelægningen til omgivelserne.
Da anvendelse af pesticider til ukrudtsbekæmpelse er under udfasning på offentlige
veje, forventes vejtrafikkens bidrag til jord- og grundvandsforurening med pesticider at
blive minimeret. I dag anvendes pesticider kun til bekæmpelse af bjørneklo. Tidligere
anvendelser af pesticider har dog medført en belastning af det omgivende miljø. Hvis der
foretages en opgørelse af forbruget af pesticider fordelt på forbrug ved veje i forhold
til forbrug ved andre anvendelser, vil forbruget på vejene sandsynligvis udgøre en
forholdsvis lille andel.
Der er foretaget en litteratursøgning i nationale og internationale databaser med det
formål at undersøge, om der foreligger litteratur over vejtrafikkens bidrag til jord- og
grundvandsforurening.
Der foreligger en del undersøgelser over, hvad der reelt findes i vejrabatjorde, men
ud fra disse resultater fås en vurdering af den samlede belastning af rabatjorden, og
ikke hvilke bidrag der kommer fra de enkelte kilder.
Vejdirektoratet har deltaget i et EU-projekt "POLMIT- Pollution of Groundwater and
Soil by Road and Traffic Sources: Dispersal mechanisms, pathways and mitigation
measures". I projektet har i alt 7 lande deltaget, og der er blevet målt på 14
målestationer fordelt i Europa. Ved undersøgelserne skulle der dels udtages jordprøver,
dels udtages jordvæskeprøver.
I projektet blev der valgt at analysere for indholdet af:
 | Tungmetallerne: Cd, Cr, Cu, Pb, Zn |
 | Øvrige metaller: Ca, K, Mg og Na. |
 | Anionerne Cl - og SO4- |
 | De organiske parametre PAH, NVOC og THC |
 | pH, ledningsevne, suspenderet stof og vandmængder |
Vejdirektoratet har udsendt en foreløbig rapport "Road Directorate 2000.
Examination of pollution in soil and water along roads caused by traffic and the road
pavement. Danish Road Institute, Report 104, 2000". Den foreløbige konklusion i
denne rapport er, at den største påvirkning af vejens nærliggende jord- og vandmiljø
skyldes anvendelse af vejsalt om vinteren. Spredningen af de undersøgte parametre fra
trafik og veje er på lavt niveau, men der kan dog ses en akkumulering af nogle stoffer i
vejens nærmiljø.
Vejdirektoratet v. Knud Pihl, 2002 har oplyst, at der pt. foreligger ikke en samlet
afrapportering af POLMIT-projektet. De enkelte lande har endnu ikke udarbejdet den
endelige afrapportering.
I Vejdirektoratets rapport "Vejledning i håndtering af jord i og fra offentlige
vejarealer. 2001" (Vejdirektoratet, 2001a) anbefales vejrabatjord som udgangspunkt
analyseret for indholdet af:
 | Total kulbrinter fordelt på fraktionerne C6-C10, C10-C25
og C25-C35. |
 | PAH (7 stk., Miljøstyrelsen) |
 | Tungmetallerne Cd, Cr, Cu, Ni, Pb, Zn. |
Som supplement, afhængig af om der evt. er punktkilder i form af brændstofudslip
og/eller andre kemikalier, kan der analyseres for indholdet af BTEX, MTBE eller for de
relevante stoffer fra den enkelte punktkilde.
Der foreligger i Danmark mange velbeskrevne undersøgelser af forureningen fra
tankstationer og værksteder, samt af forureningen forårsaget af bilulykker og tankuheld.
Der er i Danmark udført en del undersøgelser af den diffuse forurening i
vejrabatjorde i forbindelse med vejudvidelser, gravearbejder i rabatjorden samt ved
nyanlæg. I litteraturlisten er kun nævnt nogle af disse undersøgelser, idet der ikke er
foretaget en systematisk indsamling af data fra kommuner, amter og Vejdirektoratet.
Analyseparametrene i de enkelte undersøgelser er forskellige, men i alle
undersøgelser er der analyseret for PAH. Øvrige analyseparametre er total kulbrinter,
As, Cr, Cu, Ni, Pb, Se og Zn. Prøvetagningssteder og prøvetagningsdybder varierer i de
enkelte undersøgelser.
Ud fra det indhentede datamateriale kan der ikke drages entydige konklusioner om
forureningen langs vejene. Generelt kan dog siges, at forureningen, hvis denne ikke
skyldes en fyldrelateret forurening, som oftest er begrænset til 5-10 m fra vejkanten og
til de øverste 10-25 cm jordlag.
Forureningsindholdet i vejrabatjordene afhænger af en række forhold: Vejanlæggets
udformning, trafikintensiteten og -sammensætningen, alderen på vejen, udformningen af
vejafvandingssystemet, andre nærliggende kilder til diffus forurening, fyldrelateret
forurening etc.
Amternes Videncenter for Jordforurening udarbejdede i samarbejde med Miljøstyrelsen i
1997 en opsamling af data for diffus forurening fra kommuner og amter. Ud fra
datamaterialet er det ikke muligt at skelne, hvilken del af den diffuse forurening, der
stammer fra trafikken (Amternes Videncenter for Jordforurening, 1999).
I Miljø- og Energiministeriets bekendtgørelse nr. 655 af 27. juni 2000 om
genanvendelse af restprodukter og jord til bygge- og anlægsarbejder er der udarbejdet en
liste over analyseparametre i forbindelse med udvaskningstest for de enkelte restprodukter
og forurenet jord til genanvendelse.
Tabel 3.1:
Analyseparametre i forbindelse med udvaskningstest for restprodukter og forurenet jord
til genanvendelse.
(Miljø- og Energiministeriet. Bekendtgørelse nr. 655 af 27. juni 2000).
Restprodukter og jord |
Analyse, faststof |
Analyse, eluat |
Slagger fra affaldsforbrænding |
As, Cd, Cu, Cr (total), Ni, Pb, TOC og Zn |
Klorid, sulfat, Na, Ca, As, Cd, Cr
(total), Cu, Ni, Pb, Zn.
pH og ledningsevne. |
Bundaske fra kulfyring
For sure asker suppleret med |
As, Cr, Cu
Cd, Ni og Pb |
Sulfat, As, Cu
pH og ledningsevne.
Cd, Ni og Pb |
Flyveaske fra kulfyring
For sure asker suppleret med |
As, Cr, Cu
Cd, Ni og Pb |
Sulfat, As, Cu
pH og ledningsevne.
Cd, Ni og Pb |
Forurenet jord |
Afhænger af forureningstype |
Afhænger af forureningstype
pH og ledningsevne |
En del af disse restprodukter ligger som underbygning på det eksisterende vejnet.
I Vejledning i Håndtering af forurenet jord på Sjælland, Juli 2001 udarbejdet af
amterne på Sjælland og Lolland-Falster samt Københavns og Frederiksberg Kommuner er der
krav til at analysere overskudsjord fra veje, rabatjord m.v. for indholdet af olie, PAH,
Cd, Cu, Pb og Zn.
En søgning på bl.a. de udenlandske hjemmesider:
 | hhtp://www.caracas.at/ (Conserted Action initiative the Environmental and Climate
Programme of the European Commision DG XII) |
 | hhtp://www.cordis.lu/ (EU, Community Research & development Information Services),
herunder også COST (European Co-opreration in the field of Scientific and Technical
Research) |
 | hhtp://www.riskworld.com/ (news and views on risk analysis, risk assesment, risk
managenment) |
 | hhtp://www.vv.se (Vägverket) |
har givet meget begrænset resultat om forurening af jord og grundvand fra vejtrafik.
Transportøkonomisk Institut (TØI) i Norge har udarbejdet en miljøhåndbog, hvor der
er bl.a. er givet en beskrivelse af, hvilke stoffer fra vejtrafikken der medfører
forurening af jord og grundvand, men der er kun meget begrænsede oplysninger om mængder
af de forurenende stoffer (Trafikøkonomisk Institut (TØI), 2000).
Det svenske Vägverkets hjemmeside (www.vv.se) har nogle oversigtsbetragtninger over
mængder af forurenende stoffer, bl.a. slitage af ca. 365.000 tons vejmateriale årligt
samt slitage af ca. 9.600 tons dækmaterialer pr. år. Der er ikke umiddelbart foretaget
en kvantificering af den tilhørende mængde af PAH og tungmetaller.
Jord- og grundvandsforurening fra vejtrafikken langs veje kan betyde:
 | en direkte eksponering af mennesker, dyr og vegetation |
 | en indirekte eksponering af mennesker, dyr og vegetation via grundvand |
 | en eksponering af mennesker, dyr og vegetation på grund af jordflytninger i forbindelse
med nyanlæg af veje samt vejudvidelser. |
De forurenende stoffer nævnt i dette afsnit kan stamme fra en eller flere af de
potentielle kilder til jord- og grundvandsforurening fra vejtrafikken.
Det foreliggende materiale giver ikke umiddelbart mulighed for at kvantificere, hvor
stor en andel de enkelte potentielle kilder reelt bidrager med. På baggrund af
ovenstående gennemgang og til brug for det videre arbejde med værdisætning af
vejtrafikkens forurening af jord og grundvand, vurderes det dog, at nedenstående
stoffer/stofgrupper har den største relevans for værdisætning af trafikkens jord- og
grundvandsforurening:
 | MTBE |
 | Tungmetallet Pb (fra benzin) |
 | Total PAH'er, herunder benz(a)pyren |
 | BTEX |
 | Total kulbrinter fordelt på fraktionerne C6-C10, C10-C25
og C25-C35 |
 | Tungmetallerne Cd, Cr, Cu, Ni, Zn, Pb |
 | Chlorid (i form af NaCl) |
 | Pesticider |
 | Phthalater |
For så vidt angår PAH'er og metaller giver de hovedsageligt anledning til spredning
til jorden, mens MTBE og chlorid hovedsageligt giver anledning til spredning til
grundvandet. De øvrige stoffer/stofgrupper giver anledning til spredning til både jord
og grundvand.
Af de ovennævnte stoffer indgår i benzin stofferne MTBE, BTEX og total kulbrinter,
hvor den største fraktion af kulbrinter udgøres af C6-C10. De
øvrige fraktioner af total kulbrinter samt PAH indgår i begrænsede mængder. Bly er
tidligere blevet tilsat benzinen, men blev udfaset i 1990'erne.
Af de ovennævnte stoffer indgår i dieselolie stofferne total kulbrinter, hvoraf den
største fraktion udgøres af C10-C25 og til dels C25-C35.
Indholdet af PAH udgør ca. 5% af dieselolien, mens indholdet af BTEX og C5-C10
indgår i begrænsede mængder (Miljøstyrelsen, 1993).
Reduktionen i belastning kan opnås via ændret adfærd eller substitution/udfasning af
uønskede stoffer. Således er bly i benzin som nævnt udfaset. Der tilgår derfor ikke
yderligere mængder, men eksisterende forureninger kan fortsat forårsage skader og
omkostninger. Tilsvarende gælder for pesticider, som ikke længere anvendes i
ukrudtbekæmpelsen på vejene. Med hensyn til MTBE pågår der for tiden forhandlinger
nationalt/internationalt om udfasning heraf.
En yderligere belysning af spørgsmålet om forureningsmængder forudsætter en
indsamling af data om mængder for de relevante stoffer. Der er principielt to muligheder
for opgørelser af mængder:
 | Indsamling og bearbejdning af data over det målte/beregnede indhold af de relevante
stoffer i jord og grundvand, som vurderes at stamme fra vejtrafikken alene, f. eks. fra
data over indholdet af forurenende stoffer i vejrabatjorde, eller ved mængdevurdering af
indholdet af forurenende stoffer i afledt regnvand, f.eks. målinger i afløbsvandet langs
eksisterende motorvejsstrækninger med afløbssystemer, ved grøftafvanding etc. Ved
vurdering af disse data skal der tages hensyn til den forventede udvikling i jordens og
grundvandets indhold af forurenende stoffer ud fra beregninger/skøn over den fremtidige
trafikudvikling kombineret med vurderinger af mulighederne for ændret forbrug af de
potentielt skadelige stoffer. |
 | Udarbejdelse eller indhentning af viden om massestrømsanalyser, evt. vurderet ved de
tidsmæssige ændringer i forbruget, f.eks. forbrug af brændstoffer, smøre-/motorolier,
bremsebelægninger, dæk, salt, etc. Ved massestrømsanalyserne skal det søges
kvantificeret, hvor stor en del af forbruget, som kommer ud i miljøet og giver anledning
til forurening af jord og grundvand, og hvor stor en del som kan give anledning til
skadeeffekter. |
Det tidsmæssige perspektiv for udledning af de forskellige stoffer er væsentligt for
at vurdere fremtidige mængdebelastninger.
Oplysninger om de enkelte stoffers toxicitet, bionedbrydelighed og biotilgængelighed,
mobilitet, skadeeffekter etc. kan indhentes fra de relevante databaser. Nedenfor er nævnt
eksempler på disse (Amternes Videncenter for Jordforurening, 2002):
 | http://webbook.nist.gov/chemistry/. Database over kemiske stoffers fysiske og kemiske
egenskaber (NIST Chemistry WebBook). Opdateres af US National Institute of Standards and
Technology og indgår i NIST's Standard Reference Data Program. |
 | http://www.speclab.com/elements/. Database med det periodiske system med bagved liggende
datablade for grundstofferne. Opdateres af Spectum Laboratory Inc., Ft. Lauderdale, FL
& Savannah, GA. |
 | http://www.atsdr.cdc.gov/toxfaq.html. (ATSDR ToxFAQs - Hazardous Substance Facts
Sheets). En samling af datablade som primært dækker udvalgte kemiske stoffers
sundhedsmæssige effekter. Agency for Toxic Substances and Diseases Registry (U.S.
Department of Health and Human Services). |
 | http://www.epa.gov/ceampubl/ceamhome.htm. Centre for Exposure Assessment Modelling
(CEAM), (US Environmental Protection Agency, US EPA)). CEAM er et center for
udviklingsarbejder omkring modelanvendelse ved vurdering af eksponerings- og
risikoforhold. |
 | http://www.epa.gov/iriswebp/iris/subst/index.html. En database (Integrated Risk
Information System) over sundhedsmæssige effekter ved eksponering af kemiske stoffer i
miljøet (US EPA). |
 | http://www.epa.gov/docs/envirofw/html/emci/chemref/index.html. EMCI Chemical References.
Indgang til databaser over kemiske stoffer/stofgrupper. Vedligeholdes af US EPA. |
 | http://chemfinder.cambridgesoft.com/. ChemFinder Searching er en søgetjeneste for
kemiske stoffer. Cambridges Soft Corporation. |
 | http://cfpub.epa.gov/ncea/cfm/nceahome.cfm. National Center For Environmental Assessment
(NCFA), (US EPA). USA's nationale videnscenter for risikovurdering, hvor der kan findes
vejledninger, publikationer og databasen IRIS (Integrated Risk Information System). |
 | http://umbbd.ahc.umn.edu/index.html. Database (Biocatalysis-Biodegradation Database)
over nedbrydningsforløb (biologisk) for kemiske stoffer. University of Minnesota. |
 | http://toxnet.nlm.nih.gov/cgi-bin/sis/htmlgen?HSDB. Hazardous Substances Data Bank
(HSDB) er en database, som indeholder oplysninger om bl.a. stoffers toksicitet overfor
mennesker og dyr, stoffers skæbne i miljøet. U.S. National Library of Medicine. |
 | http://www.cdc.gov/niosh/ipcs/icstart.html. International Chemical Safety Cards. En
database med bl.a. oplysninger om stoffers kemsik fysiske egenskaber samt stoffer
opførsel i naturen. National Institute for Occupational Safety and Health (NIOSH). |
Miljøstyrelsen har indenfor de seneste år anbefalet en række kvalitetskriterier for
udvalgte kemiske stoffer. I "Oprydning på forurenede lokaliteter - Hovedbind"
(Miljøstyrelsen, 1998) med senere justeringer i enkelte af kvalitetskriterierne er der
opstillet kvalitetskriterier for jord, grundvand og luft. I "Bekendtgørelse nr.
871 af 21/9 2002 om vandkvalitet og tilsyn med vandforsyningsanlæg" (Miljøministeriet,
2001) er der endvidere udarbejdet kvalitetskrav til vand for en række forskellige
stoffer.
2 |
En eventuel forurening fra brug af biobrændsler indgår ikke
i projektet, men fremtidig brug af biobrændsler kan medføre en ændret belastning af
jord og grundvand.
|
3 |
Fra 2000 er det ikke tilladt for statslige institutioner at
anvende pesticider til nogen form for ukrudtsbekæmpelse, og Kommunernes Landsforurening
har besluttet et fuldstændigt stop for brug af pesticider til ukrudtsbekæmpelse fra
2003. |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|