Undersøgelse af internationale erfaringer med påvirkning af markedet for mindre miljøbelastende elektronikprodukter 18 Catalogue House
Hovedindtryk
Catalogue House er et japansk varehus med tilknyttet postordresalg. 18.1 Miljøtiltag, initiativer og programmerCatalogue House (CH) udarbejder miljøkriterier for alle de produktgrupper, som de forhandler, og informationerne bliver opdateret hvert år. CH har en afdeling for produktkvalitet med 7 ansatte, som udarbejder årlige skemaer til producenterne. Ifølge CH selv er deres kriterier skrappere end kriterierne i det private japanske mærke "Eco Mark", som CH finder for slappe. Holdningen hos Catalogue House er: "Rather than selling a product until its proven guilty, we refuse to sell anything before it has been proven completely innocent" (citeret fra Catalogue Houses Operation Manual for the Earth). I manualen er det konkretiseret, hvilke krav forskellige produktgrupper skal opfylde for at blive solgt via Catalogue House og hvilke produkter, som CH ikke ønsker at forhandle. Varehuset forhandler ikke forbrugerelektronik, men en miljøansvarlig fra CH har på vores forespørgsel været på rundtur i detailforretninger i Tokyo, som forhandler sådanne produkter. Flere japanske producenter har egne miljømærker, men det eneste synlige, hun fandt, var Sonys "Eco Info Mark" på udvalgte produkter. Indtrykket er, at producenterne er mere miljøbevidste/aktive i Japan end forhandlerne er. CH kender ikke til andre japanske forhandlere af forbrugerelektronik, som gennemfører miljøvurderinger af produkterne. Som bruger af Internettet og computerteknologi har Catalogue House spurgt en række pc- producenter om deres holdning til produkternes levetid samt tilbagetagningsordninger. Hovedindtrykket var, at producenterne ikke havde en aktiv politik og strategi i forhold til tilbagetagning af udtjente produkter og kun i begrænset omfang arbejdede med opgradering/opdatering med henblik på at forlænge levetiden af produkterne. Amerikanske IBM synes at være længere fremme på dette område end de japanske producenter. 18.1.1 Business driversCatalogue House har valgt at køre en meget høj miljøprofil, som dækker hele varesortimentet. Det gør det lettere at markedsføre sig på miljøhensyn over for kunderne, som dermed populært sagt får valget "køb miljøvenligt hos Catalogue House eller køb hos NN og find selv ud af, hvad der er miljøvenligt". 18.2 Markedsføring og formidlingBåde i postordrekataloget og i butikkerne synliggør Catalogue House sammen med andre forhold deres miljøvurdering af det enkelte produkt. Det sker via en tydelig boks med følgende 5 punkter (i parentes er CHs oversættelse fra japansk til engelsk):
Hvert af punkterne får et antal stjerner fra 1 til 3, eller en streg, hvis der ikke er oplysninger til at gennemføre en vurdering ud fra. 3 stjerner gives, hvis produktet er meget bedre end tilsvarende produkter. 2 stjerner gives, hvis produktet er bedre end tilsvarende produkter. 1 stjerne gives, hvis produktet er godt, men dog ikke adskiller sig væsentligt fra tilsvarende produkter. 18.3 Respons/resultaterDen ambitiøse miljølinje er også god forretning for Catalogue House. På trods af, at der i flere år har været nedgangstider i den japanske økonomi, også i detailhandelen, har Catalogue House øget sin omsætning år for år. 18.4 ReferencerCatalogue House "Operation Manual for the Earth" Postordrekatalog fra Catalogue House Personligt interview og løbende dialog med Reiko Takahashi, miljøkoordinator hos Catalogue House
|