
Målsætningen for fødevareproduktion i Danmark er at sikre, at de fødevarer, der
produceres og afsættes til forbrugerne, er sunde og af høj kvalitet, samt at sikre et
højt informationsniveau. Produktionsforhold, der bevarer jordbrugs- og fiskerierhvervenes
ressourcegrundlag og som sikrer miljø, natur, dyrevelfærd og gode arbejdsbetingelser,
skal fremmes. Samtidig skal lønsom produktion og afsætning inden for de
fødevareproducerende erhverv fremmes.
En bæredygtig udvikling af fødevareproduktionen forudsætter de rette
lovgivningsmæssige rammer, en visionær udnyttelse og udvikling af de teknologiske
muligheder, samt et konstruktivt samspil mellem myndigheder, erhverv og befolkning.
Udviklingen indenfor fødevareproduktionen i Danmark er kendetegnet ved en
strukturudvikling mod færre, større og mere effektive aktører. Den stigende
effektivitet og det deraf følgende prisfald har været medvirkende til, at
fødevareudgifternes andel af det samlede private forbrug, over de sidste 50 år, er
faldet fra cirka 35 procent til cirka 10 procent. Danmark har på fødevareområdet en
betydelig samhandel med omverdenen. Importen er stigende samtidig med, at Danmark pr.
indbygger er verdens største nettoeksportør af fødevarer. Fødevareproduktionen er af
stor vigtighed for dansk økonomi gennem arbejdspladser og eksportindtægter.
De fødevareproducerende erhvervs produktionsmetoder, har stor betydning for
fødevaresikkerheden og effekterne på natur og miljø. Sunde og sikre fødevarer er
vigtige, for at fremme befolkningens sundhed og forebygge sygdomme. Sunde fødevarer og en
bæredygtig forvaltning af vore natur og miljøressourcer forudsætter, at der i
lovgivningen gives rammer for produktionsformerne, at de teknologiske muligheder bruges og
videreudvikles, og at der etableres et konstruktivt samarbejde mellem myndighederne,
erhvervet og forbrugerne. Kun derved kan der stiles mod at undgå, at fødevarer
indeholder for eksempel salmonella, dioxin eller pesticidrester. De lovgivningsmæssige
rammer omfatter også krav, som begrænser fødevareproduktionens påvirkning af miljø og
natur. Eksempelvis udvaskning af pesticider og næringsstoffer fra landbruget til
vandmiljøet, og utilsigtet bifangst og udsmid fra fiskeriet.
Internationale forhold er af afgørende betydning for fødevareproduktionen. I EU har
Cardiffprocessens bestemmelser om integration af miljøhensyn i alle sektorpolitikker og
Amsterdamtraktatens bestemmelser om bæredygtig udvikling stor betydning for den fælles
landbrugspolitik og den fælles fiskeripolitik. Danmark deltager aktivt i dette arbejde.
Generelt bør der ske en øget integration af miljø- og naturhensyn i jordbruget, så
natur- og miljøeffekterne i landbrugsordningerne fremmes samtidig med, at det samlede
støtteniveau til landbruget reduceres.
Der er flere eksempler på, at problemer med miljøog fødevaresikkerhed ikke kender
landegrænser. BSE og dioxin er eksempler herpå. Det forudsætter et internationalt
engagement at finde løsninger. I mange tilfælde er produktionen reguleret af
EU-harmoniserede regler, ligesom miljø- og naturpolitiske mål sættes i EU og på
globalt plan. EU skal blive bedre til at løse grænseoverskridende opgaver. I EU vil
optagelsen af en række nye central- og østeuropæiske lande fremover præge fødevare,
landbrugs- og fiskeripolitikken. De kommende WTO-runder vil medføre behov for yderligere
reformer af den fælles landbrugspolitik, for at sikre en uhindret global samhandel med
fødevarer.
Mål og indsats i den kommende tid
En bæredygtig fødevareproduktion forudsætter et balanceret samspil mellem
producenter, forarbejdningsvirksomheder, detailhandel, forbrugere og myndigheder.
Regeringen vil sikre en bæredygtig udvikling gennem løbende ajourføring af
miljøindsatsen, så også fremtidige generationer kan leve i et rent miljø. Der skal
tages udgangspunkt i, at belastningen ikke må overstige, hvad natur og miljø kan tåle.
Der skal sikres sunde fødevarer af høj kvalitet, blandt andet ved en langsigtet
strategi for forbedring af dyrevelfærden, klare retningslinier for fødevarekontrollen
samt en klarere og letforståelig mærkning af varerne.
Disse mål skal nås med en prioriteret indsats, og på den økonomisk mest effektive
måde.
Forbrugerne har krav på, at fødevarer er sikre. Regeringen finder det vigtigt, at
vurderingen af sikkerhed og risiko i relation til fødevarer tager udgangspunkt i
forsigtighedsprincippet i de situationer, hvor der er rejst en videnskabeligt baseret
mistanke, men hvor der endnu ikke er tilstrækkeligt videnskabeligt grundlag for at
beeller afkræfte denne mistanke.
Fødevaresikkerhed er en væsentlig parameter i konkurrencen mellem producenterne på
markedet, både nationalt og internationalt. Tillid til regler og kontrol er til nytte for
erhvervet, og en forudsætning for en fortsat udvikling. På det internationale område er
der stor fokus på fødevaresikkerhed. EU-Kommissionen har i januar 2000 fremlagt en
hvidbog, om den fremtidige politik for fremme af fødevaresikkerhed i EU. Den danske
regering er enig med Kommissionen i, at det væsentlige mål er, at retablere og fastholde
forbrugernes tillid til lovgivning og kontrol på fødevareområdet.
Klare og entydige regler, der kan forstås af både producenter, kontrolmyndigheder og
forbrugere, er en forudsætning for høj fødevaresikkerhed. Indsatsen på området er
højt prioriteret, og arbejdet med at forenkle og modernisere reglerne, vil fortsætte i
de nærmeste år.
Enkle regler skaber klarhed over, hvilke krav der stilles og hvilken ansvarsfordeling,
der er mellem producenter og myndigheder. Et klart placeret ansvar giver et udgangspunkt
for både den enkelte producents indførelse af egenkontrol, og myndighedernes
tilrettelæggelse af en effektiv og målrettet kontrolindsats.
Egenkontrol skal sikre, at virksomhedernes procedurer, med hensyn til styring af
produktionen med videre, fungerer. Ligesom i den offentlige kontroltilrettelæggelse og
virksomhedsrådgivning, indgår forebyggelse som et væsentligt element i egenkontrollen.
Der er stigende behov for dokumentation og sporbarhed af de enkelte råvarer, dels af
hensyn til opklaringsarbejdet ved spredning af varer med fejl, og dels fordi en række
parametre ikke kan måles ved analyser, men må kontrolleres ved eksempelvis papirkontrol.
Som følge heraf indføres i stigende omfang krav om, at disse forhold indgår i
virksomhedernes egenkontrol.
Samtidig er fuld åbenhed om regler og kontrol en forudsætning for at fastholde
forbrugernes tillid til, at såvel fødevareproducenter som myndigheder lever op til deres
ansvar.
Regeringen lægger stor vægt på, at der er debat om fødevarepolitikken. Kun herved
kan der træffes politisk holdbare beslutninger, til gavn for befolkningen og for de
fødevareproducerende erhverv.
Mål og indsats i den kommende tid
Et vigtigt mål er at opnå et ubetinget højt niveau for fødevaresikkerhed,
ved fortsat at bekæmpe fødevarebårne sygdomme. Der skal være en effektiv kontrol med
kemiske forureninger og uønskede reststoffer, og fødevareproducenter skal have ubetinget
ansvar for fødevaresikkerheden i forbindelse med produkterne.
Danmark vil i EU arbejde for, at reguleringen af pesticidrester i fødevarer baseres
på forsigtighedsprincippet, så enhver tvivl om uacceptable miljøog
sundhedsrisici kommer forbrugerne til gode.
Det er regeringens mål, at begrænse brugen af tilsætningsstoffer mest muligt.
Regeringen arbejder i EU for, at tilsætningsstoffer kun tillades, hvis det er
sundhedsmæssigt ubetænkeligt, hvis det ikke medfører at forbrugerne vildledes, og hvis
tilsætningsstofferne opfylder et teknologisk behov.
Endvidere arbejder Danmark fortsat for ændring af EU's regler om tilsætningsstofferne
nitritter, nitrater og sulfitter. Dette arbejde foregår dels i forbindelse med Danmarks
sagsanlæg ved EFdomstolen mod Kommissionen, dels i forbindelse med forhandlingerne om en
ændring af direktivet om andre tilsætningsstoffer end farvestoffer og sødestoffer.
Der skal iværksættes en bevidst forbrugerpolitik på fødevareområdet ved at
gennemføre klare regler, målrettet kontrol samt åbenhed og gennemskuelighed om regler
og kontrol. Kontrolresultater skal stilles til rådighed for forbrugerne på en
overskuelig og lettilgængelig måde.
Den bevidste forbrugerpolitik på fødevareområdet skal desuden omfatte forbedrede
mærkningsregler, beskyttelse mod vildledning og bedre information. Forbrugerne har behov
for fyldestgørende information, så de kan foretage et kvalificeret og reelt valg mellem
forskellige produkter, herunder fravælge fødevarer, som har været underkastet en
bestemt behandling eller proces, eller vælge fødevarer ud fra økologiske, etiske,
ernærings-, kvalitetseller dyrevelfærdsmæssige hensyn.
Reglerne om mærkning af fødevarer fastsættes inden for rammerne af EU-samarbejdet,
og regeringen vil arbejde for:
Oplysninger i form af mærkning er særlig vigtig, når det gælder fødevarer, som har
været underkastet en bestemt behandling eller proces. Det kan være genetisk modificerede
fødevarer (GMO) og andre nye levnedsmidler samt produkter, som særligt henvender sig til
specielle og ofte udsatte befolkningsgrupper. Her er problemstillingen omkring
sundhedsanprisninger, vildledning og faren for udnyttelse af angstfølelser særlig
aktuel.
Målet er en effektiv indsats på ernæringsområdet, for at øge befolkningens
sundhed og forebygge sygdomme. Nogle sygdomme opstår på grund af de bedre levevilkår.
De sundhedsmæssige omkostninger ved overvægt, rygning og manglende motion viser sig. Der
er for eksempel flere med hjertekar sygdomme, overfølsomhedssygdomme,
gammelmandssukkersyge og knogleskørhed end tidligere. Sygdommene har det fællestræk, at
en meget stor del af den danske befolkning kan blive berørt. Regeringen vil derfor
iværksætte særlige strategiplaner vedrørende disse sygdomme.
Fødevaresikkerhed for animalske produkter starter ved sikre foderstoffer.
Foderstofområdet skal reguleres mere effektivt, og der skal være krav om åbenhed om
indhold af foderblandinger. Regeringen støtter de igangværende EU-initiativer på
foderstofområdet og ønsker en stramning af reglerne for tilsætningsstoffer til
foderstoffer. Regeringen vil arbejde for en hurtig vedtagelse af skærpede EUregler om
kontrol med foderstoffer, og krav om mærkning af foderstoffer med genetisk modificerede
organismer.
Fødevaresektorens position skal styrkes ved at fremme innovation, forskning,
videnformidling, produktudvikling samt omstillingsevne i virksomhederne. Som
konsekvens heraf, skal der tilvejebringes optimale muligheder for at udnytte
forskningsresultater på området. Regeringen vil tage initiativ til, at der gennemføres
en en analyse af mulighederne inden for innovatinsområdet for at fremme vækst i alle led
af fødevaresektoren, som et led i regeringens vækststrategi.
I foråret 2001 trådte Innovationsloven for fødevaresektoren i kraft. Med
Innovationsloven sker der en prioritering af en række særlige områder, som har fået
større samfundsmæssig betydning i de senere år. Ud over fødevaresikkerhed, sporbarhed,
økologi og dyrevelfærd vil sikring af miljøet og ressourcegrundlaget være væsentlige
indsatsområder. Formålet med loven er at yde tilskud til, og dermed fremme,
initiativrige projekter på de prioriterede områder. Loven vil dermed være et vigtigt
redskab i bestræbelserne på, at sikre en miljømæssigt bæredygtig og konkurrencedygtig
fødevareproduktion.
Internationalt skal de danske interesser varetages ved at fastholde kravet om et højt
niveau af fødevaresikkerhed, miljø og dyrevelfærd i EU og WTO, og i andre
væsentlige sammenhænge. Samtidig vil Danmark fastholde kravet om at liberalisere
samhandelen med fødevareprodukter; altså fjerne handelshindringer samt nedtrappe og
fjerne støtteordninger, der forvrider konkurrencen.
Landbrugsproduktionen skal medvirke til en bæredygtig udvikling og til levende
landdistrikter. Det betyder, at rent vand, jord og luft skal sikres. Samtidig skal den
biologiske mangfoldighed på land og i vand sikres. Udviklingen i landbruget skal ske i et
balanceret samspil med miljø, natur og lokalsamfund. De teknologiske muligheder skal
udnyttes og videreudvikles. Endelig skal landbrugets plante- og dyregenetiske ressourcer
bevares.
Cirka 2/3 af det danske landareal udnyttes landbrugsmæssigt, og landbrugets produktion
påvirker dermed i høj grad natur og miljø. Landbrugsarealet har også betydning for
befolkningen i kraft af kulturhistoriske værdier og mulighederne for landskabs og
naturoplevelser.
Siden Rio-konferencen i 1992 er der gennemført en række tiltag for at sikre, at
natur- og miljøhensyn indgår i landbrugsproduktionen. Nogle af milepælene i denne
indsats er udmøntet i 10-punkts planen for rent vand fra 1994, Aktionsplan I og II for
økologisk jordbrug fra 1995 og 1999,Vandmiljøplan II fra 1998 og Pesticidhandlingsplan I
og II fra 1986 og 2000. Målsætningen i Pesticidhandlingsplan I fra 1986 var, at der
skulle ske en halvering af det samlede forbrug af pesticider, samt at forbruget skulle
styres over mod mindre farlige midler.
Siden 1994 er over 200 pesticidprodukter, der er uacceptable for sundhed, miljø eller
grundvand, blevet forbudt. For visse pesticidprodukter har det være tilstrækkeligt at
begrænse anvendelsen. Også fremover vil pesticider, der truer grundvandet, blive
forbudt. I 1999 fremlagde det såkaldte Bicheludvalg økonomiske analyser, som viste at
det er muligt at nedsætte forbruget af pesticider med 30- 40 procent inden for en periode
på 5-10 år uden væsentlige omkostninger for landbruget. Samtidig blev der foretaget
analyser af omkostningerne ved en reduktion på 80 procent og ved et total stop for brug
af pesticider.
Vandmiljøplan II (VMP II) fra 1998 skal sikre, at den oprindelige målsætning i den
første vandmiljøplan fra 1987 om at begrænse udvaskningen af kvælstof fra jordbruget
med 100.000 tons kvælstof pr. år nås i 2003. Efter midtvejsevalueringen af VMP II er
der i foråret 2001 foretaget visse justeringer af planen for at sikre, at målsætningen
kan nås.Ved at opfylde målene, vil Danmark samtidig opfylde EU's Nitratdirektiv, der
skal være gennemført senest i 2003.Virkemidlerne er en detaljeret regulering af
landbrugets gødningshåndtering, øget skovplantning, anvendelse af miljøvenlige
produktionsmetoder, samt reetablering af vådområder, der både har en naturforbedrende
effekt og en begrænsende effekt på udvaskningen af kvælstof. Danmark er et af de få
lande i EU, som har opnået EU-Kommissionens godkendelse af nationale handlingsprogrammer
for implementering af Nitratdirektivet.
Ved fuld implementering af VMP II, forventes Danmark at kunne opfylde de internationale
forpligtelser for reduktion af ammoniakfordampningen, jf. EU's forsuringsstrategi og
Genevekonventionen om grænseoverskridende luftforurening. Regeringen vil i den kommende
tid iværksætte en række initiativer for yderligere at nedbringe ammoniakfordampningen
fra landbruget.
Effektiviseringen i landbruget, er frem til slutningen af 1980'erne blandt andet sket
ved et stigende forbrug af pesticider og næringsstoffer. Siden starten af 1990'erne, er
effektiviseringerne imidlertid foregået samtidig med et fald i forbruget af pesticider og
næringsstoffer. Udvaskningen af kvælstof er reduceret med 32 pct. i perioden 1990-1999,
og fosforoverskuddet på markerne er faldet med godt 30 pct. siden 1985. Det store
opdyrkede areal, og den intensive drift, giver begrænset plads til et varieret dyre- og
planteliv, og det påvirker flora og fauna i vandløb, søer og småbiotoper. Der er -
trods en stor indsats fra erhverv og myndigheder - sket en tilbagegang for
biodiversiteten. Der er derfor fortsat behov for viden og forskning i omfanget af miljø-,
natur- og sundhedsmæssige effekter og teknologiske innovationer, der understøtter en
mere miljø- og naturvenlig landbrugsproduktion.
Den stigende effektivisering er også sket ved specialisering og stordrift, hvilket kan
aflæses af strukturudviklingen og koncentrationen af produktionen. I 1970 var der cirka
140.000 landbrugsbedrifter i Danmark, mens der i 2000 var 52.700. Knap 90 procent af
landbrugsproduktionen foregår på de cirka 23.400 heltidsbedrifter.
At tilrettelægge en bæredygtig landbrugsproduktion kan indebære en række dilemmaer,
da der samtidig med en rentabel produktion skal tages hensyn til miljø, biologisk
mangfoldighed, arbejdsmiljø, dyrevelfærd, landskabelige værdier og udviklingen af
landdistrikterne. Disse hensyn kan være modsatrettede. I samarbejde med erhvervet må der
sikres en udvikling, der i videst muligt omfang forener disse hensyn på en økonomisk
effektiv måde for den enkelte landmand, og for samfundet som helhed.
Mål og indsats i den kommende tid
Regeringen finder det afgørende, at fortsat økonomisk vækst sker uden en tilsvarende
vækst i miljøbelastningen og i balance med natur og miljø. Indsatsen for en
bæredygtig landbrugsproduktion, skal udvikles og baseres på målsætninger for
fødevaresikkerhed, dyrevelfærd, miljø, natur og livet i landdistrikterne. I den
forbindelse skal alle relevante faktorer, der har betydning for den langsigtede udvikling
af en bæredygtig fødevare- og landbrugspolitik, inddrages i overensstemmelse med de
fremtidige forbrugeres behov og de samfundsmæssige prioriteringer i relation til
økonomi, velfærd, miljø og natur. De miljø- og naturmæssige mål skal nås på den
økonomisk mest effektive måde. Et middel til at fremme renere produktion og produkter
på fornuftige konkurrencevilkår er princippet om, at forureneren betaler.
Regeringen vil fortsætte bestræbelserne på at opnå en bæredygtig produktion ved
følgende konkrete mål og indsatser.
Grundlaget for økonomisk, socialt og miljømæssigt bæredygtige landdistrikter skal
sikres. Regeringen ønsker at understøtte en udvikling, der kan fastholde og udvikle
landbrugserhvervene, og fremme et varieret og differentieret liv i landdistrikterne.
Landbruget kan ikke længere alene være fundament for et varieret socialt og økonomisk
liv i landdistrikterne. Regeringen vil derfor gøre reglerne om brug og udvidelse af
overflødiggjorte landbrugsbygninger mere fleksible. Regeringen ønsker også, at give
ejeren af en landbrugsejendom bedre muligheder for at opføre boliger som led i
generationsskifte eller til brug for medhjælpere. Samtidig ønsker regeringen at give
bedre muligheder for at opføre gyllebeholdere ude på markerne. En sådan udvikling skal
ske i balance med det omgivende lokalsamfund. Regeringen vil derfor indføre nye regler om
naboorientering, før der meddeles landzonetilladelser.
Landbruget indtager en stadig mere multifunktionel rolle i landdistrikterne. Regeringen
vil arbejde for, at tilskudsordninger, herunder ordninger under landdistriktsprogrammet,
tilpasses til mere helhedsorienterede indsatser, der understøtter en bæredygtig
udvikling. Indsatsen skal lette generationsskifte og fremme natur- og miljøhensyn,
fødevaresikkerhed, arbejdsmiljø, kulturmiljø, dyrevelfærd, den regionale udvikling og
beskæftigelsen i landdistrikterne. Støtteordninger, der ikke medvirker til at
understøtte disse formål, skal udfases.
Regulering af landbrugets miljøpåvirkning med næringsstoffer er et centralt element
i regeringens bestræbelser på at sikre et rent miljø for de fremtidige generationer.
Landbrugets tab af nitrat, fosfor og ammoniak skal derfor begrænses til et niveau,
som ikke er til gene for mennesker, som sikrer vandmiljøet og sårbare naturtyper, og som
giver mulighed for et rigt dyre- og planteliv.VMP II, der er midtvejsevalueret i december
2000, forventes at sikre at kvælstofudvaskningen fra landbruget reduceres med 100.000
tons pr. år inden udgangen af 2003. Indsatsområderne er opdelt i arealrelaterede
indsatsområder, forbedret foderudnyttelse og gødningsrelaterede indsatsområder.
Regeringen vil indbyde Folketingets partier til forhandling om en Vandmiljøplan III
(VMPIII). Vandmiljøplan III skal udstikke rammerne for en landbrugsproduktion i balance
med natur og miljø. Planen skal indeholde en samlet tilgang til nedbringelse af
landbrugets udledning næringsstoffer samt forenkle og effektivisere reguleringen af
jordbrugets påvirkning af miljøet. Med henblik på forberedelse af VMP III, og som
grundlag for en fortsat indsats for at begrænse landbrugets miljøpåvirkning, vil der
blive iværksat et arbejde, der ikke kun skal se på kvælstof, men også på mulighederne
for at begrænse landbrugets udledning af fosfor. I den forbindelse vil der indgå en
vurdering af aktuelle virkemidlers økonomiske og miljømæssige effektivitet.
Vandmiljøet bliver også omdrejningspunktet, når EU's Vandrammedirektiv senest
december 2003 skal implementeres i dansk lovgivning. Den regionale beskyttelse af
vandmiljøet skal styrkes som led i implementering af vandrammedirektivet ved at
fastsætte miljømål for overfladevand og grundvand. Der skal tillige udvikles et
grundlag for, at der kan udarbejdes regionale indsatsprogrammer, hvori der kan fastsættes
mere målrettede krav til landbrugsdriften i oplandet til vandområder, hvor
miljømålsætningerne ikke er opfyldt. I indsatsprogrammerne skal påvirkningen af
menneskelige aktiviteter generelt vurderes, og landbrugets relative bidrag fastlægges.
Der findes mere omtale af vandrammedirektivet i afsnit 6 Miljø og sundhed.
Tabet af ammoniak er i løbet af 1990'erne reduceret med ca. 33% Der er imidlertid, af
hensyn til natur, miljø og lugtgener fortsat behov for, at landbrugets udledning af ammoniak
og drivhusgasser til luften nedbringes. Dette vil blandt andet ske med udgangspunkt i
klimastrategien - Klima 2012 og ved at iværksætte en række initiativer for at nedbringe
ammoniakfordampningen fra landbruget yderligere.
Landbrugets påvirkning af miljøet og naturen varierer fra egn til egn som følge af
den varierede landbrugsproduktion og det varierende naturgrundlag. I de kommende år vil
det være nødvendigt at vurdere husdyrproduktionen lokalt og regionalt i forhold
til, hvor følsom natur og miljø er.
Mange forbrugere efterspørger økologiske fødevarer, og den danske økologiske sektor
hører til blandt de største i Europa. Regeringen ønsker, som et element i en
bæredygtig fødevareproduktion, en fortsat udvikling af den økologiske sektor baseret
på forbrugernes efterspørgsel og fælles EU-regler. Et vigtigt led i denne udvikling vil
være muligheden for at styrke afsætningen af de danske økologiske produkter på
eksportmarkederne. Det er vigtigt, at eksportindsatsen forankres hos aktører med erfaring
i produktion og afsætning af økologiske varer. Det Økologiske Fødevareråd er derfor
blevet opfordret til at udforme en eksportstrategi. Rådet har set positivt på
opfordringen og vil aflevere strategien inden udgangen af juni 2002.
Forbruget af pesticider kan nedsættes tillige med, at der sikres en rentabel
dyrkning. Regeringen ønsker inden for de kommende år, at minimere forbruget af
pesticider. I Pesticidhandlingsplan II er målet, at behandlingshyppigheden på markerne
inden udgangen af 2002 skal være under to. I 2000 var behandlingshyppigheden på to, som
resultat af et konstruktivt samspil mellem erhverv og myndigheder. Efter 2002 vil der
blive fastsat et nyt mål, for at nedsætte behandlingshyppigheden yderligere. Det
langsigtede mål er at udvikle dyrkningsstrategier, der nedsætter landbrugets
afhængighed af pesticider, så anvendelsen i størst muligt omfang minimeres.
Internationalt ønsker regeringen at sætte fokus på overforbrug af pesticider, og
pesticider skal endvidere af hensyn til miljø, natur og folkesundhed vurderes restriktivt
både i Danmark og internationalt.
Landbruget og den enkelte landbruger har en vigtig rolle som naturforvalter.
Naturen skal beskyttes, og den biologiske mangfoldighed sikres. Det er vigtigt at
beskytte sårbare naturtyper og naturindholdet i det åbne land, herunder at bevare,
genetablere og styrke enge og overdrev samt småbiotoper som vandhuller og læhegn. Det er
også vigtigt at sikre spredningskorridorer i det åbne land, som kan optimere
livsbetingelserne for det vilde dyre- og planteliv. Et udbygget samarbejde mellem
landbrugere, rådgivere og myndigheder samt frivillige aftaler om miljøvenlig
jordbrugsproduktion herunder grønne regnskaber er vigtige instrumenter i den forbindelse.
For at øge naturindholdet på bedrifterne skal udbredelsen af naturplaner i landbruget
fremmes, ligesom natur- og miljøindholdet skal tilgodeses i uddannelse og efteruddannelse
af landmænd. Der henvises i øvrigt til afsnit 5, Biologisk mangfoldighed.
Ny og renere teknologi skal udvikles og udnyttes. Det giver udviklingsmuligheder for
erhvervet, samtidig med at påvirkningen af natur og miljø begrænses. For
primærjordbruget vil der blive gennemført en særskilt analyse af mulighederne for at
fremme vækst og udvikling.
At opbygge, fastholde og udbygge et internationalt konkurrencedygtigt
fødevareforskningsmiljø kræver, at der kontinuerligt satses på innovation og forskning
med strategisk relevans for Danmarks fremtidige styrkepositioner inden for
fødevaresektoren. FØTEK-programmet skal fremme forskningsprojekter, med kommercielle
perspektiver, som gennemføres i samarbejde mellem jordbrugsbedrifter, virksomheder,
brancheorganisationer og forskningsinstitutioner. Målet er at bidrage til en udbygning af
den danske fødevareindustris position på eksportmarkederne og erhvervets mulighed for at
skabe øget vækst gennem tilpasning til markedskravene - under hensyntagen til
miljømæssig bæredygtighed i produktionen.
Bioteknologien rummer både muligheder og risici. Godkendelse af genetisk
modificerede organismer (GMO) skal foretages på baggrund af en konkret miljø-,
natur, sundheds- og landbrugsmæssig vurdering, hvor forsigtighedsprincippet inddrages i
alle led. Tillige kan etiske aspekter inddrages i vurderingen. Når der er anvendt
genteknologi skal forbrugerne informeres v.hj.a. mærkning af produkterne. Kommerciel
dyrkning af GMOafgrøder i Danmark kan blive aktuelt, når godkendelsesprocedurerne for
markedsføring af GMOplanter genoptages. Anvendelsen af GMO-afgrøder skal finde sted i
sameksistens med de eksisterende produktions og dyrkningsformer. Regeringen vil derfor
udarbejde en national strategi for dyrkning af konventionelle, økologiske samt
GMOafgrøder, som blandt andet skal afdække virkemidler til at sikre sameksistens og
muligheder for regulering.
Landbrugets genetiske ressourcer skal bevares både nationalt og globalt.
Moderne landbrugsdrift har medført, at et relativt lille antal racer og arter inden for
de enkelte husdyrgrupper og plantetyper er blevet dominerende. Regeringen vil udbygge den
eksisterende genbank for husdyr og udarbejde en national strategiplan for jordbrugets
plantegenetiske ressourcer. Regeringen vil i 2002 underskrive FAO's internationale traktat
om plantegenetiske ressourcer for fødevarer og landbrug.Traktaten fastlægger globale
rammer for en bæredygtig bevaring af plantegenetiske ressourcer for fødevarer og
landbrug.
Danmark vil arbejde aktivt for at ændre EU's landbrugspolitik i en mere
markedsorienteret retning, ved midtvejsevalueringen i 2002/2003, og ved udløbet af Agenda
2000 i 2006.Tilskud til landbruget skal gradvist afvikles. Til gengæld skal de
indenlandske omkostninger nedsættes. Desuden skal der arbejdes for, at budgetterne til
EU's landbrugspolitik i stigende grad afspejler de danske prioriteringer, om overførsel
af budgetmidler fra den direkte støtte til initiativer til landdistrikter, herunder
miljø- og naturformål samt fødevaresikkerhed. Dermed skabes grundlag for en bæredygtig
udvikling af landdistrikterne samtidig med, at der skabes forbedringer af
fødevaresikkerhed, dyrevelfærd, natur og miljø.
Kravet om en bæredygtig landbrugsproduktion, med ovennævnte fokusområder, er
regeringens målsætning såvel nationalt som i EU.
Fiskeriet er afhængigt af, at fiskebestandene fungerer som fornybare naturressourcer.
Et bæredygtigt fiskeri, der medvirker til at sikre havets fiskebestande og økosystemer,
sikrer også erhvervets udvikling i fremtiden. Størst mulig viden om virkninger af
fiskeri og andre påvirkninger af havets naturressourcer er afgørende for at kunne
forvalte fiskeriet bæredygtigt, og for at kunne fremskaffe tilstrækkelige og sunde
fødevarer fra havet.
Fiskebestandene, fiskernes adgang til dem og anden miljøpåvirkning på havområdet, er i
meget høj grad grænseoverskridende. Størstedelen af det danske fiskeri, og de
fiskebestande det har adgang til, er afhængige ikke alene af den danske indsats for
bæredygtig udnyttelse af havets levende ressourcer, men også af andre landes indsats. En
effektiv politik skal derfor bygge på målrettet internationalt samarbejde.
Med baggrund i blandt andet Rio-konferencen i 1992, har et vigtigt led i regeringens
politik været at fastholde og udvikle miljøprofilen i EU's egen fiskeripolitik, samt i
forholdet til andre lande og internationale organisationer. Et vigtigt element i indsatsen
har været at forbedre grundlaget for årlige beslutninger i EU om hvilke fangstniveauer
(TAC), der skal tillades. Havbiologernes rådgivning spiller en afgørende rolle, og
forsigtighedsprincippet er en ledetråd i rådgivningen, som er udvidet til at omfatte
alle de bestande, der er væsentlige for fiskeriet.
Det fremgår af en række internationale vedtagelser, herunder konklusionerne fra
Nordsøministrenes interministerielle møde om fiskeri og miljø (Bergendeklarationen
1997), at der skal arbejdes nationalt og via EU's fælles fiskeripolitik for en øget
integration mellem fiskeri og miljø gennem brug af en økosystembetragtning, blandt andet
med udvikling af flerartsmodeller som et første skridt.Yderligere skal der ske en øget
anvendelse af forsigtighedsprincippet i styringen af fiskeriet, som defineret af Det
Internationale Havundersøgelsesråd (ICES) i 1998. Princippet blev anvendt første gang
af EU's ministerråd i 1999, ved fastsættelsen af kvoterne for en række bestande.
Prioriteringen af disse tiltag er bekræftet af EU-Kommission i Grønbogen om Den
Fremtidige Fiskeripolitik og i ministerrådets konklusioner (april 2001) om integration af
miljøhensyn og bæredygtig udvikling i den fælles fiskeripolitik. Begge dele indgår i
revisionen af den fælles fiskeripolitik i 2002.
Som led i den nationale gennemførelse af fiskeripolitikken, er flere initiativer
iværksat eller udbygget i forhold til selve fiskeriindsatsen. For at nedbringe
fiskeritrykket er der indført begrænsninger i hvor og hvornår, der kan fiskes samt med
hvilke typer af redskaber og med hvilken motorkraft. Et forbud mod udsmid af kommercielle
fangster, der må landes er indført. Endelig er den samlede kapacitet i den danske
fiskeriflåde blevet reduceret væsentligt, hvilket har forbedret rentabiliteten hos de
fiskere, der er forblevet i erhvervet. Regeringen lægger vægt på en fortsat tilpasning
af kapaciteten.
Blandt hovedudfordringerne skal nævnes, at mange økonomisk vigtige fiskebestande
fortsat er udsat for et meget stort fiskeripres, og flere af de bestande der er vigtige
for dansk fiskeri overfiskes. Fiskeriindsatsen skal derfor snarest begrænses og tilpasses
i forhold til hvad bestandene kan bære. Omfanget af udsmid af fisk skal begrænses
yderligere, og i visse typer af fiskeri forekommer utilsigtede bifangster - herunder af
marsvin - i for høj grad.
Forståelsen af den økologiske balance i havet er fortsat mangelfuld, herunder
betydningen af de mange andre menneskeskabte faktorer, set i forhold til de naturlige
faktorer, der har indflydelse på udviklingen i fiskeriressourcerne. Sådanne faktorer
omfatter blandt andet forurening, klimaændringer og aktiviteter i forbindelse med
olieefterforskning. Forurening har i visse tilfælde også betydning for
fødevaresikkerhed i forhold til fisk.
Endelig er der inden for akvakulturerhvervet et udviklingspotentiale der skal udnyttes
under forudsætning af, at der tages de nødvendige miljøhensyn.
Mål og indsats i den kommende tid
Regeringen vil i de kommende år fortsat arbejde for at fremme integration af
miljø- og bæredygtighedshensyn i fiskerisektoren, såvel nationalt som i EU og
internationalt i øvrigt. I den forbindelse lægges vægt på, at følge op på indgåede
regionale aftaler og handlingsplaner i Østersøen og Nordsøen, der sigter mod større
bæredygtighed i fiskeriet. Et konkret mål i den forbindelse er at etablere et effektivt
samarbejde for at genopbygge torskebestanden i Nordsøen.
Folketinget har i 2001 vedtaget (V 117) nogle centrale målsætninger for de
kommende års udvikling i den nationale fiskeripolitik. Et mål er at modernisere, forny
og samtidig reducere fiskerflåden. Det skal sikre et langsigtet, stabilt og bæredygtigt
fiskeri i forhold til fangstmulighederne og et fortsat bredt geografisk baseret lokalt
fiskeri. I forlængelse heraf vil tilpasninger i den nationale forvaltning af fiskekvoter
blive gennemført - blandt andet med det formål at udvikle kystfiskeriet og fremme
kvaliteten af landingerne. I forhold til fiskeriindsatsen, vil regeringen prioritere
udvikling af selektive og skånsomme fiskeredskaber, så utilsigtede bifangster og
uønsket belastning af havbunden, det naturlige dyre- og planteliv og det samlede
økosystem, bedre kan undgås.
Forskning og indsamling af data skal styrke forståelsen af havenes økosystemer,
og deres samspil med menneskelige påvirkninger. Øget viden herom skal bidrage til
etableringen af et bedre beslutningsgrundlag for rådgivningen, og til at sikre
bæredygtigheden i fiskeriforvaltningen. Samtidig stiles mod at etablere et bedre
vidensgrundlag, for mere målrettet at kunne tage relevante naturbeskyttelseshensyn i
forbindelse med fiskeriforvaltningen i de marine områder.
Under Fødevareministeriet er nedsat et "udvalg om miljøpåvirkninger og
fiskeriressourcer". Udvalget skal inden oktober 2002 afgive en rapport om
menneskeskabte og naturgivne faktorer udover fiskeri, der påvirker fiskebestandenes
tilstand og udvikling, eller påvirker fisk som fødevare.
For at sikre en bæredygtig udvikling inden for akvakulturerhvervet er der
nedsat to udvalg om henholdsvis dambrug og havbrug. Disse udvalg ventes at stille forslag
til fremme af en fortsat udnyttelse af akvakulturerhvervets produktionspotentiale samtidig
med, at miljøpåvirkningen minimeres.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|