| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Fælles fremtid - udvikling i balance

Skov og naturarealer skal anvendes og forvaltes, så de nu og i fremtiden kan
bidrage til at opfylde samfundets natur- og miljømæssige, økonomiske og sociale behov.
Skovenes rolle som et af samfundets velfærdsgoder skal styrkes. Skovene skal give
mulighed for friluftsliv, beskytte den biologiske mangfoldighed og medvirke til et
varieret landskab. Skovene skal producere træprodukter og medvirke til at beskytte
miljøet - herunder såvel grundvandet som ved at lagre CO2.
Tidligere skulle skovene primært producere træ og skabe læ. Nu spiller de flere
roller for vores velfærd - især gennem rekreative muligheder. Den danske skovpolitik
skal baseres på bæredygtighed og flersidighed, og er i tråd med det
bæredygtighedsbegreb, som siden Rio er blevet et konkret grundlag for den daglige
skovdrift - både internationalt, nationalt og på den enkelte ejendom.
En central udfordring er at sikre en bæredygtig skovdrift baseret på naturnære
driftsformer og naturlige processer. Dette vil føre til mere stabile skove baseret på
lokalitetstilpassede - især hjemmehørende - træarter og øget kontinuitet i
skovdækket. Der vil blive bedre plads til naturen, og skovene vil lettere kunne tilpasses
en usikker fremtid for eksempel i forhold til klimaændringer, samfundsudvikling m.v.
Skovbrugets lange tidshorisont stiller krav om vedholdenhed og kontinuitet i
skovforvaltningen. Det er vanskeligt, når nåletræsproduktion dominerer i Danmark, og
store mængder nåletræ fra nabolandene presser priserne.
Mål og indsats i den kommende tid
Politikken for nye og gamle skove bliver formuleret i et nyt nationalt skovprogram,
som efter en offentlig høring i foråret forventes færdigt i 2002. Det vil være en
samlet plan, som præsenterer konkrete mål og virkemidler. Programmet vil bygge på et
omfattende faglig grundlag, og målsætningerne vil være fastlagt i tæt dialog med de
parter, som har interesser i skovene. Grundelementerne i skovpolitikken er ridset op
nedenfor.
Skovarealet skal forøges, så skovlandskaber dækker 20-25 procent af Danmarks
areal i løbet af en trægeneration (80-100 år). Der arbejdes hen imod, at 10% af det
samlede skovareal har natur og biologisk mangfoldighed som det primære driftsformål.
Ny skov skal imødekomme vore behov for flersidige skove. Bynære skove øger
mulighederne for friluftsliv, og skove kan beskytte vandindvindingsområder og give
landskabet karakter. Nye skove kan skabe rammer for biologisk mangfoldighed, og sikre
sammenhæng mellem eksisterende natur- og skovområder i det åbne land. Skovprogrammet
skal sikre, at alle disse mål nås. Et særligt mål er at genrejse 15.000 ha robuste
skove i stedet for dem, som faldt i stormen i 1999. Dette mål er nu inden for rækkevidde
gennem stormfaldsordningens tilskud til at genopbygge skovene, og koblingen til en ny
forsikringsordning mod tab ved fremtidige storm fald.
Regeringen vil fremme bæredygtig, naturnær og miljøvenlig skovdrift og
beskytte skovenes naturværdier. Det betyder blandt andet, at mere løvtræ, flere
blandede bevoksninger og lokalitetstilpassede - især hjemmehørende træarter, kommer til
at præge de danske skove.
Af hensyn til miljøet skal brugen af pesticider udfases i statsskovene, og gennem
videnopbygning og oplysning begrænses i de private skove. Skovenes evne til at beskytte
miljøet skal fremmes og udnyttes bedre. Det gælder især beskyttelse af grundvandet og
lagring af CO2 i træ og jordbund som led i at efterleve vores forpligtelse i
relation til Kyoto-protokollen.
Gennem en lovrevision vil regeringen sikre en mere fleksibel skovlov, som giver
skovforvaltningerne en større grad af frihed i driften herunder mere frihed til at
arbejde med naturnær skovdrift og samtidig fortsat sikrer arealanvendelsen til skov og
skovressourcer. Rammerne for skovlovsændringen vil blive udstukket i det nationale
skovprogram.
Dialog, tillid, information, rådgivning og frivillige aftaler bliver nøgleordene for
den fremtidige skovpolitik. Regeringen ønsker at fremme udvikling af skovbrugserhvervet
baseret på frivillighed og tiltro til den enkelte og derved give plads til såvel natur
som økonomi. Det stiller store krav til opbygning af viden og formidling af denne.
Regeringen vil fremme frivillig miljøcertificering af skove som et virkemiddel i denne
sammenhæng, så bæredygtig skovdrift går hånd i hånd med styrket markedsføring.
Befolkningen skal inddrages mere i beslutninger om skovene. Det kan ske gennem
offentlig debat om skovpolitik, og for statsskovenes vedkommende gennem
statsskovdistrikternes brugerråd. Desuden skal skovenes store rolle for friluftslivet
fastholdes og udvikles.
Der er behov for, at skovbruget styrker sine indtjeningsmuligheder. Der må til
stadighed udvikles skov- og træprodukter af høj kvalitet, og udgangspunktet skal være
frø- og plantemateriale, der passer til lokaliteterne. Regeringen vil styrke et stabilt
markedsmæssigt grundlag for at levere træflis til energiformål. Der må lægges vægt
på at oplyse om de natur- og miljøhensyn, der tages i dansk skovproduktion. Øget brug
af træ- og træprodukter kan nedsætte forbruget af mere miljøbelastende råstoffer, og
bidrage til at finansiere skoven som velfærdsgode. Friere rammer for skovdriften gennem
en mere fleksibel skovlov , forventes at fremme skovforvalternes muligheder for at styre
økonomien.
En målrettet forskning og et styrket datagrundlag er vigtig for at understøtte
indsatsen på skovområdet. Skovforskning skal tilvejebringe mere viden om bæredygtige
driftsformer. Skovenes sundhed overvåges allerede, og i 2002 er påbegyndt et bredere
orienteret landsdækkende skovovervågningsprogram, der også giver en række data om
skovenes naturindhold, CO2-lagring og øvrige miljø- og samfundsmæssige
ydelser.
Danmark vil fortsætte indsatsen for et fortsat stadigt mere forpligtende internationalt
samarbejde på skovområdet, gennem internationale aftaler og konventioner. Danmark
vil følge op på internationale aftaler, fremme bæredygtig skovdrift og stille
erfaringer til rådighed for andre. Den danske miljø- og udviklingsbistand skal medvirke
til, at modtagerlandene kan implementere internationale konventioner, aftaler og
anbefalinger om natur og skov. Endvidere skal vi sikre, at vi i vores brug af importeret
træ tilgodeser de produkter, der er produceret bæredygtigt og lovligt. Dette skal blandt
andet ske ved at forstærke indsatsen med certificering.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|