| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Fælles fremtid - udvikling i balance

Indsatsen for et bæredygtigt samfund og indsatsen for fremtidens velfærd skal gå
hånd i hånd. Finansiering af fremtidens velfærdssamfund forudsætter, at den private
produktion bliver større og mere værdiskabende. En bæredygtig udvikling forudsætter,
at produktion og forbrug udvikles så ressourceforbruget optimeres og de negative miljø
og sundhedseffekter nedsættes mærkbart. Det kan ske ved at gøre det attraktivt at
indarbejde miljøhensyn i virksomhedernes forretningsgange og i alle led af forløbet fra
produktion til forbrug og bortskaffelse. Virksomhederne spiller en central rolle, når
udnyttelse og udvikling af miljøvenlige teknologier skal styrkes.
Myndigheder, erhvervsliv og forbrugere har en fælles interesse i at samarbejde om
at skabe et marked, hvor hensyn til miljøet er centralt både i virksomhedernes indbyrdes
konkurrence og i vores forbrug af varer og tjenester. Markedskræfterne vil sammen med nye
markedsbaserede virkemidler og frivillige initiativer, motivere erhvervsliv og forbrugere
til at deltage aktivt i denne udvikling. Regulering i EU og i Danmark vil fortsat udgøre
en del af grundlaget for virksomhedernes miljøindsats.
Regeringen har også som mål, at danske virksomheder og investorer har let ved at
dokumentere deres miljøindsats, og at forbrugerne har let adgang til information om
miljøbelastningen ved fremstillingen afprodukterne.
I det 21. århundrede bliver en af de største udfordringer, at bryde sammenhængen
mellem økonomisk vækst og miljøpåvirkning. Skal de negative miljøeffekter fra
produktion og forbrug systematisk minimeres, kræver det, at miljøhensyn inddrages i
virksomhedernes daglige beslutninger. Miljøvenlig teknologiudvikling, innovation og
kompetenceopbygning skal fremmes i produktion, genanvendelse og bortskaffelse. Forskning
og udvikling af mere miljøvenlige teknologier skal søges styrket ved et forbedret
samarbejde mellem virksomheder og offentlige forskningsinstitutioner, for eksempel via
større tværgående forskergrupper, centerkontrakter, erhvervsforskere, regionale
vækstmiljøer og andre fælles offentlige-private udviklingsprogrammer. Det er samtidig
nødvendigt at se på hele forløbet "fra vugge til grav". Samarbejdet på
tværs af brancher og sektorer skal øges, og der skal findes nye løsninger som belaster
miljøet mindre og bruger færre ressourcer. En udfordring er at forene hensynet til
virksomhedernes konkurrenceevne med hensynet til både miljø og til sociale og etiske
forhold.
Det er fortsat en væsentlig opgave at få miljø højere på dagsordenen, når
virksomheder og forbrugere tager beslutninger om produktion og forbrug af varer og
tjenester. Globalisering, en stigende samhandel og udviklingen på informationsområdet,
sætter samtidig en ny dagsorden for miljøpolitikken og den globale arbejdsdeling.
Aftaler om handelsforhold og markedsreguleringen i EU-regi, har i den forbindelse stor
betydning for både produktion, markedsføring og efterspørgsel af renere produkter og
serviceydelser på et åbent dansk, et indre europæisk og et globalt marked. Danske
virksomheder er en del af internationale forsyningskæder, og miljøhensyn må derfor
indarbejdes i EU og internationalt. Danmarks arbejde hermed, er omtalt i afsnit 8.
Danmarks internationale indsats.
Husholdningerne kan begrænse påvirkningen af miljøet. Den enkelte forbruger kan
medvirke ved at vælge miljørigtige produkter, og ved at bruge og bortskaffe produkter
hensigtsmæssigt. Information til forbrugerne, fra myndigheder og producenter, skal sætte
den enkelte forbruger i stand til at vælge ud fra miljømæssige og andre hensyn, og
derved udvise miljøhensyn i det daglige.
Virksomhederne kan først og fremmest bidrage ved at styrke indsatsen for en
teknologiudvikling, der kan føre til mere miljøvenlige produktionsprocesser og
produkter. EU Kommissionen har som led i forberelselserne af en handlingsplan til fremme
af miljøvenlige teknologier peget på, at der er en række økonomiske og institutionelle
barierer for miljøvenlige teknologiers markedsudbredelse. Det skal være attraktivt for
virksomhederne at anvende ressourcerne mere effektivt, undgå brug af skadelige stoffer og
minimere udslip til vand, luft og jord samt genanvende mere og begrænse
affaldsmængderne. Lige så vigtigt vil det være, at virksomhederne øger
informationsindsatsen, så miljøoplysninger følger produkterne til forbrugerne, og til
de som genanvender eller bortskaffer produkterne. Informationsteknologiens voksende rolle
i nutidens servicesamfund, skal udnyttes til at skabe og markedsføre miljøvenlige
produkter. Nytænkning og innovation skal fremmes gennem mere velfungerende miljøbevidste
markeder.
Siden Rio er der taget mange initiativer til at begrænse virksomheders
miljøbelastning. Markedsorienterede instrumenter er taget i anvendelse: Miljøafgifter,
miljømærker og frivillige aftaler, der reducerer miljøbelastningen og fremmer renere
produkter og miljøkompetencer.
Danske virksomheder har på en række områder et forspring på miljøområdet. Alle
EU's miljøtunge virksomheder står nu over for fælles krav baseret på "bedst
tilgængelig teknik", som danske virksomheder allerede skal leve op til. Det giver
gode muligheder for, at danske virksomheder får udbytte af en høj miljøprofil og derved
får styrket konkurrenceevnen.
Fra 1995 fik en række industrivirksomheder pligt til at udarbejde offentligt
tilgængelige grønne regnskaber, som informerer om miljøpåvirkning og kortlægger
miljøforhold. En evaluering har vist at cirka 40 procent af virksomhederne har opnået
miljøforbedringer, og cirka 50 procent har fået økonomiske fordele ved at spare
ressourcer. Nytten af de grønne regnskaber kan fortsat øges overfor virksomhedernes
omverden. Spørgsmålet om hvordan virksomheder kan eller skal rapportere om deres
miljøforhold samt sociale og etiske hensyn, er i stigende grad kommet på den
internationale dagsorden. Det gælder både blandt virksomsheder, der ønsker at anvende
rapportering som en konkurrenceparameter og blandt de politiske beslutningstagere.
Regeringen vil hjælpe virksomheder og myndigheder, der arbejder aktivt med at etablere
miljøledelse, og opbygge miljøkompetence. Dette fremmer miljøstyring og integrerer
miljø i beslutningsprocesser og daglige handlinger. Over 500 danske virksomheder er i dag
certificerede efter den internationale miljøstandard kaldet ISO-14001, og omkring 180 er
registreret under EU's miljøledelsessystem EMAS. Der er endvidere udviklet 21
brancherettede miljøstyringsværktøjer i samarbejde med de relevante brancheforeninger
som hjælp til den enkelte virksomhed. Et godt eksempel her er er turismesektoren. De
senere års økonomisk opsving har betydet, at der globalt rejses meget mere end før,
også med turistformål. Den internationale turisme påvirker mulighederne for at opnå en
global bæredygtig udvikling, dels gennem flyrejser, dels ved slid på naturen i de
områder, der er mål for turismen. I det sidste årti har turisterhvervet i Danmark i
stigende grad satset på natur- og miljøorienterede attraktioner og oplevelser. Der er
etableret en række ordninger, der giver miljømærker til overnatningsfaciliteter blandt
andet den Grønne Nøgle. Endvidere er der udviklet en ordning, Destination 21, for
turismedestinationer med en bæredygtig udvikling. Ordningen dækker destinationens
samlede produktionskæde. Samtidig har Blå Flag-kampagnen øget opmærksomheden omkring
rene og sikre badeforhold.
Sammenhængen mellem økonomisk vækst og øget miljøbelastning, er på en række
områder brudt i Danmark. På ti år er udslip af næringssalte fra industrien til
vandmiljøet faldet med 60-75 procent, mens produktionen steg 20 procent. Industriens
energiforbrug steg 12 procent, CO2-udledning dog kun med 2 procent. Selvom der er
forbedringer, er der områder hvor forureningen vokser med den økonomiske vækst og det
øgede forbrug. De seneste 10 år er affaldsmængderne således øget i takt med væksten
i økonomien, ligesom brugen af miljø- og sundhedsskadelige kemikalier ikke er nedbragt
så meget, som det er teknisk muligt og ønskeligt i forhold til miljø og sundhed.
Renere teknologi har været med til at begrænse affaldsmængder og miljøbelastning
fra produktion og forbrug af varer. Udgangspunktet i "Den produktorienterede
miljøindsats" er, at miljøhensyn skal indgå i alle beslutninger, der vedrører
varer og tjenester ud fra et "vugge-til-grav-princip". Det omfatter alt fra
design og valg af materialer til produktion, transport, udbud, markedsføring,
efterspørgsel, anvendelse og efterfølgende håndtering af affald. Miljøhensyn skal
indgå både i nationale og udenlandske led i værdikæden. Som "tænketanke"
for nye helhedsorienterede markedstiltag, er der etableret produktpaneler hvor alle de
nævnte led deltager.
Regeringen ønsker at fremme et samspil mellem erhvervs- og miljøpolitikken, som
sigter på at gøre miljøet til en konkurrenceparameter for brede dele af erhvervslivet.
En vigtig målsætning er, at fremme den frivillige egenindsats på miljøområdet i
virksomhederne.
Regeringen arbejder frem til efteråret 2002 på en rapport om "grøn
markedsøkonomi ". Rapporten skal analysere mulighederne for praktisk brug af
markedsorienterede redskaber, til at fremme et bedre miljø. Rapporten vil også
undersøge muligheder for udvikling og udbredelse på markedet af miljøvenlige
teknologier.
Målet skal være at dansk erhvervsliv leverer varer og ydelser, som tilgodeser vore
behov, skaber øget velfærd og individuel livskvalitet, og som samtidigt tilgodeser
miljøet. Et centralt led heri vil være udvikling af miljøbevidste markeder, hvor
miljøhensyn er et vigtigt konkurrenceparameter. Øget brug af markedskræfter til gavn
for miljøet vil være omkostningseffektivt for både virksomheder og samfund.
Udfordringen er, at skabe incitamenter til at vise miljøhensyn eksempelvis gennem
miljøstrategier og miljøvenlig innovation, både i virksomhederne og i samfundet som
helhed. Det er vigtigt, at der både er en strategisk og en konkurrencemæssig fordel for
miljøbevidste virksomheder.
En miljøvenlig markedsudvikling kræver blandt andet en klar markedsinformation med
miljømærker, miljøvaredeklarationer og forbrugerinformation. Danmark er tilsluttet EU's
miljømærke "Blomsten" og det nordiske "Svanen". Sådanne
miljøoplysninger støtter forbrugernes valg af miljøvenlige produkter. Målet er, at
kendskabet hos forbrugerne til miljømærker når samme niveau som kendskabet til
Ø-mærket. Desuden skal forbrugernes tillid til mærkerne fastholdes på det nuværende
høje niveau.
Det har i flere år været en målsætning, at det offentlige går foran og stimulerer
efterspørgselen efter mere miljøvenlige produkter. Det indebærer, at både staten,
amterne og kommunerne arbejder med at integrere miljøparametre i deres indkøbspolitik.
Bæredygtig udvikling kan kun opnås, hvis virksomhederne tager et ansvar. Det er
nødvendigt, at rammebetingelserne gør det attraktivt.
Mål og indsats i den kommende tid
Regeringen vil samarbejde med markedets aktører for at skabe et miljøvenligt marked.
Der skal opbygges rammebetingelser, der motiverer virksomhedernes frivillige
miljøindsats, og som samtidig styrker konkurrenceevnen. Økonomiske styringsmidler vil
være relevante for at nå målet. Et eksempel er, at priserne afspejler samfundets reelle
miljøomkostninger.
Et middel til at fremme renere produktion, og produkter på fornuftige
konkurrencevilkår, er princippet om, at forureneren betaler.
Et andet væsentligt virkemiddel er miljøvenlige offentlige indkøb, der bidrager til
en mærkbar efterspørgsel og ved at skabe volumen på markedet kan medvirke til at prisen
for miljøvenlige produkter reduceres. Flere miljømærkede produkter på markedet og
information motiverer samtidig forbrugere til at ændre adfærd.
Danmark skal være blandt de industrialiserede lande, der er bedst til at nedbringe
forurening, og virksomhedernes påvirkning af miljøet skal fortsat begrænses. Lovgivning
og styringsinstrumenter skal tilpasses og udvikles i takt med teknologien og markedet, så
virksomhederne også frivilligt øger miljøbeskyttelsen.
Det er regeringens holdning, at en række spørgsmål om sundhed og miljø skal
fastlægges gennem minimumskrav. Industrien skal have ansvaret for, at anvendte kemikalier
er vurderede i forhold til miljø og sundhed. Stoffer, som kan have skadelig virkning på
miljø eller sundhed, skal fjernes fra produktion og produkter. Særligt miljø- eller
sundhedsfarlige stoffer skal helt eller delvis udfases, og ved at skærpe
grænseværdierne skal belastende udslip til luft, vand eller jord begrænses. Det gælder
blandt andet for dioxin og opløsningsmidler. Mængden af fine sodpartikler i luften skal
også kortlægges og nedbringes.
Også på andre områder er der behov for at se på hvordan reguleringen kan bidrage
til en bæredygtig udvikling. Det gælder for eksempel på turismeområdet, hvor
samspillet mellem den fysiske planlægning i amterne og de regionale og nationale
turismestrategier skal styrkes, blandt andet gennem samarbejde mellem Danmarks Turistråd
og Miljøministeriet. De rekreative muligheder for turister, lokale beboere samt
handicappede skal sikeres og forbedres, blandt andet ved bedre adgang mellem
naturområderne og boliger og ferie.
Et livscyklusbaseret produktansvar for produkternes forurening og ressourcebelastning
medvirker til, at virksomhederne hver for sig og sammen tager ansvar "fra vugge til
grav". Et sådant samarbejde skal opbygges på tværs af landegrænser, med
internationale retningslinjer for miljøinformation om virksomheder og produkter.
Miljøinformation omfatter udover miljømærker også miljøvaredeklarationer,
miljøvejledninger til offentlige indkøbere, miljøredegørelser, grønne regnskaber og
informationssystemer om industriens miljøforhold. Offentligheden skal have bedre og
lettere adgang til information om miljømæssige og etiske forhold forbundet med
produktion, varer og serviceydelser.
Udvikling og anvendelse af viden, produkt- og procesdata, samt værktøjer til at
vurdere produkters og produktionsprocessers miljøforhold, er med til at øge
virksomhedernes muligheder for at integrere miljøhensyn i strategier,
udviklingsaktiviteter og daglige beslutninger. Opbygning af kompetence i virksomheder og
hos medarbejderne og miljøviden i uddannelserne skal fremme udviklingen, og lægge
grunden til et marked for miljømæssigt bæredygtige produkter.
Renere teknologi og produkter skal udvikles og udbredes. Og der skal gives plads til de
nye løsninger, innovationer og teknologispring. Herudover skal produkter i højere
grad kunne repareres, holde længere, kunne opgraderes eller genbruges. Regeringen vil
arbejde for at miljøhensyn kan indgå i EU udbud, og at miljøhensyn indgår i det
internationale standardiseringsarbejde.
En miljøvenlig erhvervsudvikling kræver en stærk innovationskapacitet, hvis det
grønne erhvervspotentiale skal udnyttes optimalt, og dermed føre til en styrkelse af
miljøbevidste virksomheders konkurrenceevne. Til fremme af den danske miljøinnovation
har regeringen sat et teknologisk fremsyn i gang, der gennemføres i et samarbejde mellem
en række større danske virksomheder, universiteter og andre videninstitutioner, NGOŽer
og investorer.
Der skal arbejdes på at øge egenindsatsen bredt i erhvervslivet. Anvendelse og
udvikling af metoder, der bringer miljøhensyn med ind i virksomhedernes
beslutningsprocesser skal styrkes, blandt andet så en større andel danske
virksomheder har miljøledelse og anerkendte miljøledelsessystemer. Der skal arbejdes for
at opnå en aktiv anvendelse, udvikling og spredning af "bedst tilgængelige
teknik" blandt virksomhederne.
Alle markedets aktører spiller en vigtig rolle for en bæredygtig udvikling, og det er
derfor vigtigt, at de inddrages i udviklingen. Forhandlerledene og andre virksomheder i
varekæden, som ikke i sig selv belaster miljøet i særlig høj grad, har en vigtig
betydning for en miljøvenlig markedsudvikling, særligt i et land som Danmark med en
meget stor samhandel med udlandet. Forhandlerne har en vigtig rolle, som budbringer af
miljøkrav fra kunder til leverandører og producenter, og kan også selv spille en aktiv
rolle ved at markedsføre miljøvenlige produkter og være på forkant med kundekravene
når der stilles krav til leverandørerne. Også i den finansielle sektor kan der udvikles
incitamenter til at miljøhensyn indgår med større vægt ved almindelige
kreditvurderinger og udlån. Effektive miljøbevidste markeder og en større vægt på at
forureneren betaler vil tilskynde hertil. Samtidig vil den øgede anvendelse af grønne og
etiske regnskaber styrke mulighederne herfor.
Forudsætningerne for bæredygtig udvikling skal styrkes internationalt. Der skal
arbejdes for at EU og internationale organisationer fremmer anerkendte retningslinjer for
virksomheders formidling af miljømæssige, etiske, sociale og økonomiske forhold.
Danmark vil for eksempel arbejde for at styrke EU's miljømærke Blomstens position på
det europæiske marked. Internationalt skal miljøreguleringen forbedres,
eksempelvis gennem EU-krav, som det er sket ved direktiv om miljøtunge virksomheder
(IPPC) og krav om at anvende "bedst tilgængelige teknik" i EU. Livscyklus- og
produkttankegangen og det markedsorienterede fokus skal spredes i internationalt regi.
Under det danske EU-formandskab i 2002 forventes Kommissionen, at fremlægge en hvidbog
for fælles produktorienteret strategi i EU. Hvidbogen forventes at opstille rammerne for
EU's fortsatte arbejde med at fremme udbud og efterspørgsel af renere produkter baseret
på markedsøkonomiske virkemidler. Et element heri forventes at være rammerne for et
sammenhængende informationssystem for miljøinformation om produkter. Også den vedtagne
EU-strategi for integration af miljø og bæredygtig udvikling i det indre marked, vil
være af betydning. International dansk miljøbistand kan hjælpe med at styrke
regulering, håndhæve lovgivning samt overføre renere teknologier eller udnytte dansk
ekspertise til at begrænse miljøbelastningen og opbygge lokal miljøkompetence.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|